När det argumenterades för/emot vinyl, så skrev du att ljudet på CD redan är distat. Med distat borde du rimligtvis mena hörbar dist, inte obefintligt kvantiseringsbrus dolt i dither, eller minimal dist i den högsta diskanten pga samplingen.
Du har skrivit ett antal gånger nu att du inte behöver förklaring, att du har stenkoll osv. Du försöker helt enkelt nedvärdera de du diskuterar med, och det är inte alls speciellt trevligt.
Målet med ett lagringsmedium för ljud borde vara att kunna lagra signalen med så låg distortion som möjligt, och då är CD helt enkelt överlägset vinyl.
Det har aldrig funnits någon debatt för/emot vinyl från min sida. Det enda jag skrev var att digital lagring av signalen kräver sampling och rekonstrution varvid felaktigheter kan uppstå. Om dessa felaktigheter nu är hörbara eller inte har jag inte uttalat mig om. Som jag sa tidigare, äger jag ingen skivspelare. Man borde kanske förstå varför utan att göra någon djupare analys av mitt beteende.
Det är faktiskt lite irriterande att man, varje gång man skriver någonting om vinyl och cd i samma inlägg blir påhoppad av självproklamerade experter och sanningsägare som ger sig själva passande användarnamn för att betona sina outtömliga och alltid sanningsenliga och i matematiken grundade ljudkunskaper. Snacka om försök att nedvärdera och provocera andra.
Mitt ursprungliga inlägg var inte off-topic, det var en av dessa självproklamerade ljudexperter som skapade off-topic genom att, ur det tomma intet, hävda att HD990 "färgar" ljudet eftersom den låter "vinyllikt" och det analoga ljudet är "färgat". Helt makalöst påstående och generalisering tyckte jag.
Jag tror faktiskt inte att min polare, när han sa att HD990 var vinylliknande, tyckte att den var färgad, att brusnivån var hög eller att ljudet var hörbart förvrängt. Han tyckte nog att ljudet hade "analog" karaktär, att det var taktfast (bra timing) och att spelaren presenterade instrument med "äkta" klang.
Nu undrar jag om vi kan gå tillbaka till mitt ursprungliga inlägg och diskutera HD990 och dess "analoga" karaktär, om det nu finns en sådan.