Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bladelius Tyr vs. Hegel H1 MK4

319 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Naim Nait 5i (Förstärkare) 2 9.607142 (27) Inga priser
Hegel H200 (Förstärkare) 1 9.315788 (18) Inga priser
Bladelius Tyr (Förstärkare) 4 9.363636 (10) Inga priser
Hegel H1 MK4 (Förstärkare) 4 8.833332 (5) Inga priser
Naim Nait XS (Förstärkare) 4 8.75 (3) Inga priser
Hegel H100 (Förstärkare) 3 9.533332 (14) Inga priser
42 relaterade trådar
Hegel (3551 inlägg) 3 mån sedan
Naim Nait 5i - överreklamerad så det heter duga. (1179 inlägg) 1 år sedan
Bladelius-klubben! (76 inlägg) 3 år sedan
Köpråd - Stereoförstärkare 15-30000 (157 inlägg) 4 år sedan
Naim-klubben (366 inlägg) 6 år sedan
2-kanalsförstärkare med Hembiofunktion (198 inlägg) 7 år sedan
2-kanalsförstärakare till Elac fs407 (34 inlägg) 9 år sedan
Hegel H200 VS Naim Supernait , Naim Nait XS-2 (41 inlägg) 11 år sedan
Min Bladelius TYR brann! (14 inlägg) 11 år sedan
Bladelius Tyr balansproblem (2 inlägg) 11 år sedan
Hegel H100 vs Rotel RA-1570 (26 inlägg) 11 år sedan
Förstärkare och högtalarkablar till System Audio Ranger (11 inlägg) 12 år sedan
Naim nait 5i - problem med brummande ljud och IR lockup (3 inlägg) 12 år sedan
Hegel H200 vs Musical Fidelity M6i (30 inlägg) 12 år sedan
Stärkare till A P Scorpio 25 (10 inlägg) 12 år sedan
Köpa ny förstärkare (8 inlägg) 13 år sedan
Tar upp jakten igen på nya högtalare. LÄS! (56 inlägg) 13 år sedan
Hegel H100 kompatibel med Ipad / Iphone? (1 inlägg) 13 år sedan
Bladelius Tyr (50 inlägg) 14 år sedan
Bästa förstärkaren med inbyggd DAC upp till 15000 kr (6 inlägg) 14 år sedan
Primare I22 DAC eller Hegel H100? (15 inlägg) 14 år sedan
B&W CM9, vilken förstärkare? (24 inlägg) 14 år sedan
XTZ A100 D3 Vs Naim nait 5i (7 inlägg) 14 år sedan
Jordbrum Naim Nait 5i (13 inlägg) 15 år sedan
Berätta mer om Naim för mig (52 inlägg) 15 år sedan
Ljudskillnaden mellan Hegel och Rotel ? (23 inlägg) 15 år sedan
Enligt Hifi & Musik är inte Hegel bra! (58 inlägg) 15 år sedan
Förslag på en bra stereoförstärkare för 10 papp (22 inlägg) 16 år sedan
Hegel h200 (40 inlägg) 16 år sedan
Bästa förstärkarlösningen för hembio & stereo? (37 inlägg) 16 år sedan
Krell KAV-400Xi vs Nad M3 vs Bladelius Thor MKII vs Hegel H200 vs Thule Spa (44 inlägg) 16 år sedan
Stor surr eller liten surr + slutsteg *Uppdaterad med testresultat* (4 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsintryck - Marantz sr6004, Pioneer lx72, Rotel rsx1550 (22 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare till Monitor Audio RS6? (36 inlägg) 16 år sedan
Naim Nait XS - ny integrerad förstärkare (36 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare till Focal 1007Be (9 inlägg) 16 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 17 år sedan
Stilren stereoförstärkare med remote volymkontroll (7 inlägg) 18 år sedan
Stereoförstärkare (14 inlägg) 18 år sedan
Tips på integrerad förstärkare (13 inlägg) 18 år sedan
Ultimata förstärkare till MA RS8 (21 inlägg) 19 år sedan
Vincent SV-226MK eller SV-129? (10 inlägg) 19 år sedan

Postad 25 February 2010 - 16:32

Unregistereddb0f65ed
  • Unregistereddb0f65ed
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Dock var det snäppet över min budget, och tyvärr är jag inget fan av Denon de gånger jag lyssnat på dom, fast då i lägre prisklass. Men tack för din rekommendation :unsure:

Postad 25 February 2010 - 19:04

Stenlund
  • Stenlund
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Äh, när vi ändå är offtopic.... :unsure:
Har också x-12:or. Ska imorgon och lyssnar på naim xs och hegel.
Men den tredje stärkeren jag är sugen på (enbart för att jag tycker den är riktigt läcker) har jag adlrig haft möjlighet att provlyssna, nämnligen nuforce ia-7 ?
Den verkar ju ha kraft så det räcker, men hur låter den ?

Postad 26 February 2010 - 17:27

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Hegel H1 Mk4 låter som en interessant förstärkare. Men ska man välja H100 istället idag?

Postad 26 February 2010 - 18:20

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0

Hegel H1 Mk4 låter som en interessant förstärkare. Men ska man välja H100 istället idag?

Ja, alla dagar i veckan! H1 är Hegel Old School. Sorry Ni med H1, men utvecklingen
går framåt på Hegel. :)

Postad 02 March 2010 - 00:58

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Ja, alla dagar i veckan! H1 är Hegel Old School. Sorry Ni med H1, men utvecklingen
går framåt på Hegel. :)

Det enda man vinner är en inbyggd DAC.

Annars är det samma förstärkare.

:)

Postad 02 March 2010 - 08:04

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Det enda man vinner är en inbyggd DAC.

Annars är det samma förstärkare.

Har du öppnat de och kollat, eller vadan denna säkerhet i uttalandet?

Postad 02 March 2010 - 08:44

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Har du öppnat de och kollat, eller vadan denna säkerhet i uttalandet?

Talade med säljarna på Ljudmarkarn och de sade: -" En inyggd DAC plus lite förbättrade kondningar".

De sade även att konstruktören ofta gör små justeringar mellan varje modell. Detta står på Hegels hemsida:

"Compared to the predecessor, H1, the biggest difference in sound quality is caused by the use of FET transistors. This technology severely reduce higher order harmonic distortion, giving a smoother and more detailed sound. Many would describe it at "more air around the instruments". An extra benefit is a more rhythmic and dynamic sound."

Med tanke på att det inte är så stora skillnader mellan H1mk4 och H200 så får det i alla fall mig att undra. Det är inte många lappar mellan H100 och H200, för att vara säker på en skillnad i ljudåtergivning kan man satsa på H200.

Redigerat av Glidtassen, 02 March 2010 - 08:53.

Postad 02 March 2010 - 11:14

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

De sade även att konstruktören ofta gör små justeringar mellan varje modell. Detta står på Hegels hemsida:

"Compared to the predecessor, H1, the biggest difference in sound quality is caused by the use of FET transistors. This technology severely reduce higher order harmonic distortion, giving a smoother and more detailed sound. Many would describe it at "more air around the instruments". An extra benefit is a more rhythmic and dynamic sound."

Med tanke på att det inte är så stora skillnader mellan H1mk4 och H200 så får det i alla fall mig att undra. Det är inte många lappar mellan H100 och H200, för att vara säker på en skillnad i ljudåtergivning kan man satsa på H200.

Det är en skaplig skillnad på H1 och H100, jag uppfattade ett uns av skarp diskant i H1:an när jag ägde den, något som även fanns i H200 när jag ägde den men inte i H100 som jag dock endast lyssnat på med samma utrustning.

Det är inte alls säkert att H200 ger bättre ljud än H100 då H100 är en ny konstruktion med dessa FET-trissor, något som H200 inte har då den är ganska gammal nu.

Men detta är alltså mina upplevelser och de stämmer säkert inte alls överens med övriga läsares.

Postad 02 March 2010 - 12:16

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Compared to the predecessor, H1, the biggest difference in sound quality is caused
by the use of FET transistors. This technology severely reduce higher order harmonic
distortion, giving a smoother and more detailed sound. Many would describe it
at "more air around the instruments". An extra benefit is a
more rhythmic and dynamic sound.

Men rätt styvt pris på H100, som jag inte var medveten om. H70 som kommer
är väl mer i paritet med H1 som instegsmodell.

Hänger med i diskussionerna om Hegel i hemlandet Norge. Jag är inte ensam
om att tro att en reviderad H200 är på väg....

Redigerat av Bongo_Mongo, 02 March 2010 - 12:43.

Postad 02 March 2010 - 13:17

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

Hänger med i diskussionerna om Hegel i hemlandet Norge. Jag är inte ensam
om att tro att en reviderad H200 är på väg....

Jag frågade Lefflers som faktiskt fick hem H70 tidigare än de övriga och således borde ha lite tightare band till Hegel.
De hade varit på något möte med Hegel och enligt de inblandade skulle det inte komma någon hottad H200 på ett tag, det talades inte om någon alls faktiskt.

Hegel kan dock hålla det hemligt, vem vet.

Postad 02 March 2010 - 13:40

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Ähh, se det som samlade funderingar bara. :)
En indicie var att Soundgarden (de som säljer mest Hegel i Norge)
bundlade ihop H200 + HD10 till ett förmånligt pris.

Jag personligen skulle inte köpa H200 idag till listpriset. Köpte min
för 3 år sedan ny för 20 000 Kr.

Behöver Ni inte dom extra hästkrafterna välj H100 istället!!!!

Postad 02 March 2010 - 16:21

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag har inte kritiskt granskat skillnaderna mellan H100 och H1mk4.

Men med tanke på att jag är en vinyl kille så blev det en MK4, det var det billigare alternativet.
Om man vet att man skall köra mycket digitalt från datorn är inte H100 en dum ide, men som sagt den kostar lite
mer.

Postad 02 March 2010 - 16:49

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
H1 har utgått ur produktionen. Men ett bra begagnatköp i framtiden,
inget snack om det!

Om jag får gnälla på Hegel så kunde dom gott slängt in en Riiadel i dom
integrerade. Bra att ha för dom som vill testa vinyl utan att behöva
köpa separat grammofonsteg. Och kanske så pass bra att det räcker långt.

Postad 03 March 2010 - 08:54

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Japp det finns plats för ett RIAA.

Kretskorten och komponenterna är väl åtskilda i denna förstärkare, har faktiskt aldrig sett de så långt utspridda från
varandra i en förstärkare. Men jag gissar att det är för att förhindra eventuella störningar och få fram en så ren ljudbild som möjligt. Men efter vad jag hört om Hegel H1mk4 så är det inte en riktig dual mono konstruktion, utan slutstegen sitter på samma kretskort.

Redigerat av Glidtassen, 05 March 2010 - 09:04.

Postad 05 March 2010 - 09:38

Unregistered8be02378
  • Unregistered8be02378
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Tassen, är din bump-taktik att ändra ett komma eller en punkt i dina inlägg för att få upp dem? Blir alltid nyfiken när Hegeltrådarna åker upp i listan men finner allt som oftast att inget nytt har skrivits eller ändrats.

//Nyfiken och lite näsvis men med glimten i ögat.

Redigerat av Unregistered8be02378, 05 March 2010 - 09:39.

Postad 05 March 2010 - 09:45

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Det sista var en kompletterande mening om "Dual Mono" i Hegeln.

:D

Postad 08 March 2010 - 08:59

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0
Nu säljs det ett begränsat antal nya H1 mk4 i norska butiken Soundgarden. Det får väl ses som ett fynd tycker jag, om man nu är på jakt efter en sådan.

Hegel H1 mk4 5995 kNOK @soundgarden

Postad 08 March 2010 - 09:20

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Nu ska lagren tömmas.... Dom hade som sagt tidigare ett paketpris på
H200 + HD10 på 23 000 NOK. = ca 27 500 SEK.

Postad 08 March 2010 - 09:32

Unregistered8be02378
  • Unregistered8be02378
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Ni som handlat av Soundgarden förut, kan de dra av norsk moms innan de skickar? Svensk moms om 25% ska ju betalas vid införsel och man vill ju inte betala momsen två gånger?

Tacksam för snabbt svar.

Postad 08 March 2010 - 12:05

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Nu säljs det ett begränsat antal nya H1 mk4 i norska butiken Soundgarden.

Mailade Soundgarden och fick följande svar:

Vi sender dessverre ikke til Sverige. Og nå er vi tomme for H1mk4s.

Postad 08 March 2010 - 16:44

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Så hur blir det Herr Jon Dahlberg?

Blir det en Hegel för dig tror du?

Postad 08 March 2010 - 18:39

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Så hur blir det Herr Jon Dahlberg?

Blir det en Hegel för dig tror du?

Jag kan ju inte annat än att erkänna att jag blev sugen igen när detta erbjudande dök upp eftersom det var en Hegel jag siktade på. Men jag fann en begagnad flerkanalsmaskin från Denon som jag slog till på för 2 veckor sedan. Det vart till slut en ekonomisk fråga, köpa Denonen nu eller spara i okänd tid för att köpa en Hegel så småningom.

Jag har ett par nya högtalare beställda också (därav ovanstående ekonomiska situation), så det är väl inte omöjligt att jag lånar hem en Hegel och jämför när jag väl lyssnat in mig på min nya uppsättning.

Postad 09 March 2010 - 08:48

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Well, Hegel H1 mot en flerkanalare av märket Denon.

Don't want to spoil the surprise...

När du tröttnat på hembio, börja skriva i denna tråd igen så svarar jag mer än gärna. Men jag är helt 100% på att om du väl jämför Hegeln med din Denon kommer du aldrig bli dig själv igen.

Postad 04 April 2010 - 19:27

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Hmmm, står nu i valet mellan en Hegel H100 och en Luxman L-505U. Prisskillnaden blir 4000 kr när man lagt på momsen på Luxman förstärkaren, till hegelns fördel.

Men då är ju luxman ###### läcker

Postad 09 April 2010 - 16:54

nr1_jag
  • nr1_jag
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Ni verkar ju vara några som har mkt erfarenhet av hegel h1 och div andra modeller från samma tillverkare, är själv på jakt efter ny integrerad förstärkareoch många beskriver ljudbilden hos Hegel H1 (alternativt h100) som det jag är på jakt efter.

Dock en litet frågetecken, hur exakt/ljus eller förlåtande är den mot källmaterialet? Jag gillar en stärkare som inte dämpar några register men är väldigt rädd för sådana som kan bli för ljusa eller vassa när det kommer till att spela upp icke-välproducerad musik från mp3 och vinyl. Ngn som har ngt klokt att lägga till? :)

För kännedom så har jag sålt min Rotel RA-1520 eftersom jag tyckte den saknade lite kraft, dock inte mkt. Tyvärr verkar färstärkaren varaför bra för sitt eget bästa då det är väldigt sällan ngt dyker upp på begmarknaden.. Finns att köpa ny för 12 000kr, värt det?

Tack på förhand!

Postad 10 April 2010 - 04:15

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

Ni verkar ju vara några som har mkt erfarenhet av hegel h1 och div andra modeller från samma tillverkare, är själv på jakt efter ny integrerad förstärkareoch många beskriver ljudbilden hos Hegel H1 (alternativt h100) som det jag är på jakt efter.

Dock en litet frågetecken, hur exakt/ljus eller förlåtande är den mot källmaterialet? Jag gillar en stärkare som inte dämpar några register men är väldigt rädd för sådana som kan bli för ljusa eller vassa när det kommer till att spela upp icke-välproducerad musik från mp3 och vinyl. Ngn som har ngt klokt att lägga till? :)

För kännedom så har jag sålt min Rotel RA-1520 eftersom jag tyckte den saknade lite kraft, dock inte mkt. Tyvärr verkar färstärkaren varaför bra för sitt eget bästa då det är väldigt sällan ngt dyker upp på begmarknaden.. Finns att köpa ny för 12 000kr, värt det?

Tack på förhand!

Hegel är lite som Rotel i ljudet. Hade du inga problem med din 1520 i ljuset så kommer du inte få problem med Hegel.

Hegel kommer troligtvis gräva fram lite detaljer till som kan låta dåligt på en dåligt gjord skiva men i det stora hela har du inte mycket att oroa dig för.

Dock undrar jag om kraften från en H1/H100 kommer räcka till. Uppspecade kraften hos Rotel 1520 är mycket lägre än den faktiska så i det fallet blir det nog en "sidouppgradering".

Postad 11 April 2010 - 11:37

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Dock en litet frågetecken, hur exakt/ljus eller förlåtande är den mot källmaterialet? Jag gillar en stärkare som inte dämpar några register men är väldigt rädd för sådana som kan bli för ljusa eller vassa när det kommer till att spela upp icke-välproducerad musik från mp3 och vinyl. Ngn som har ngt klokt att lägga till? :D

Tack på förhand!

Beroende på vad som skall drivas

Jag valde Hegeln för följande:

Många linjeingångar
Dubbla Pre-Outs
Kraft i massor
Balanserade Ingångar
Kan byglas om och användas som ett slutsteg i hembio
Klangkaraktär

Jag håller med föregående talare beträffande ljudet som nog kan liknas vid Rotel. Men jag gillar både Bladelius, NAD, Rotel och alla dessa fabrikat levererar ofta kraftmaskiner. Jag tror att jag blivit nöjd med en större Rotel till min högtalare också. Men denna gång så stod valet mellan Tyr och Hegel H1. Tyr såldes bara i silver och resten av min anläggning var i svarta kulörer. Vidare var Tyr för ljus och aggressiv för min smak, även om jag älskade den för hur den hanterade bas.

Hegel H1 upplever jag inte trycker på något speciellt register, utan det känns mer som förstärkaren tar tillvara högtalarens karaktär med dess företräden. Förstärkaren är väl avvägd och jag är nöjd med dess mycket rena ljud som kanske är till en följd av Hegels "Sound Engine". Jag behövde en neutral förstärkare som kunde väcka mina lite mjuka och dova högtalare för att ge dem lite mer konturskärpa, vilket jag fick med råge. Ljudbilden har fått mycket kropp och har samma fysiska stuns som jag tidigare fått med t.ex NAD, men utan de runda topparna. Jag tycker överlag att Hegel H1 låter högtalarna spela ut ordentligt, utan att för den skull lägga till eller dra ifrån. Förstärkaren behåller fin kontroll oavsett vilken volym man spelar på.

Den har en enkel konstruktion, men erbjuder ändå stor flexibiitet pga. kraft, hembio-funktion, balanserade ingångar och dubbla pre-outs.

Jag är totalt nöjd redan nu, men väntar på att flytta till ett större boende så jag kan sätta tryck på min förstärkare ordentligt.

Redigerat av Glidtassen, 11 April 2010 - 11:42.

Postad 12 April 2010 - 12:05

nr1_jag
  • nr1_jag
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Beroende på vad som skall drivas

Jag valde Hegeln för följande:

Många linjeingångar
Dubbla Pre-Outs
Kraft i massor
Balanserade Ingångar
Kan byglas om och användas som ett slutsteg i hembio
Klangkaraktär

Jag håller med föregående talare beträffande ljudet som nog kan liknas vid Rotel. Men jag gillar både Bladelius, NAD, Rotel och alla dessa fabrikat levererar ofta kraftmaskiner. Jag tror att jag blivit nöjd med en större Rotel till min högtalare också. Men denna gång så stod valet mellan Tyr och Hegel H1. Tyr såldes bara i silver och resten av min anläggning var i svarta kulörer. Vidare var Tyr för ljus och aggressiv för min smak, även om jag älskade den för hur den hanterade bas.

Hegel H1 upplever jag inte trycker på något speciellt register, utan det känns mer som förstärkaren tar tillvara högtalarens karaktär med dess företräden. Förstärkaren är väl avvägd och jag är nöjd med dess mycket rena ljud som kanske är till en följd av Hegels "Sound Engine". Jag behövde en neutral förstärkare som kunde väcka mina lite mjuka och dova högtalare för att ge dem lite mer konturskärpa, vilket jag fick med råge. Ljudbilden har fått mycket kropp och har samma fysiska stuns som jag tidigare fått med t.ex NAD, men utan de runda topparna. Jag tycker överlag att Hegel H1 låter högtalarna spela ut ordentligt, utan att för den skull lägga till eller dra ifrån. Förstärkaren behåller fin kontroll oavsett vilken volym man spelar på.

Den har en enkel konstruktion, men erbjuder ändå stor flexibiitet pga. kraft, hembio-funktion, balanserade ingångar och dubbla pre-outs.

Jag är totalt nöjd redan nu, men väntar på att flytta till ett större boende så jag kan sätta tryck på min förstärkare ordentligt.

:P

Stort tack för ett sådan uttömmande svar, uppskattas mycket att få feedback från personer som har prövat den gentemot andra förstärkare!! Står för egen del mellan Hegel H1 mk4 (ny) samt Primare I30 (beggad, eller a30.1). Att döma av din shoot-out mellan hegel och primare I20 så verkar det som man är tvungen att hoppa upp till 30-klassen hos Primare för att få deras signaturljud. Funderar på att köpa en beggad a30.1, men det verkar vara svårt att hitta uppgifter om vad som skiljer den mot den nya I30.

Gillar dock en viktig egenskap du tillskriver Hegel, och det är att den utstrålar kontroll även på låg volym, vilket långt ifrån alla förstärkare i denna klass gör!

Tack igen för att du tog dig tid.

Postad 13 April 2010 - 22:18

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag älskar både Primare och Hegel.

Men jag skulle idag, men min erfarenhet av Primare inte passa ihop märket med Dynaudio. Primare trivs nog med inte alltför krävande högtalare. Hegel har kanske inte designen som talar för sig, snarare kraften och ljudkvaliten.

Postad 27 April 2010 - 06:52

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Dom balanserade ingångarna.

Jag har aldrig kört balanserat, finns det någon som har prövat skillnaden mellan vanlig RCA och balanserat?

Postad 27 April 2010 - 06:56

Unregistereddb0f65ed
  • Unregistereddb0f65ed
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Då var man nybliven ägare/köpare av en Bladelius Tyr :)

Glidtassen: Den fanns som du ser, kvar :)

Redigerat av Unregistereddb0f65ed, 27 April 2010 - 09:23.

Postad 27 April 2010 - 09:30

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Jag beklagar att det inte blev en Hegel. :)

Postad 27 April 2010 - 09:53

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0

Grattis!
Var du till ljudstudion och provade med naim?

Postad 27 April 2010 - 10:39

Unregistereddb0f65ed
  • Unregistereddb0f65ed
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Tacktack :)

Visst var jag det! Och du vill att jag kommer med lyssningsintryck skulle jag gissa? :)

Postad 27 April 2010 - 11:50

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0

Tacktack :)

Visst var jag det! Och du vill att jag kommer med lyssningsintryck skulle jag gissa? :)

Det är inte för skoj skull du heter Illuminatus :)

Ja tack det hade vart trevligt, och varför det landade på en Bladelius till slut

Postad 27 April 2010 - 15:45

Unregistereddb0f65ed
  • Unregistereddb0f65ed
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Hehehe :)

Jodå, naim spelade alldeles förträffligt med Dynaudio i mitt tycke. De flesta rekommenderar strömstarka förstärkare till Dynaudio och Naim är väll allt annat än just detta, men. Jag tycker absolut inte det saknades kraft eller driv med den kombinationen. Nu är visserligen mina Dyn de minsta i Dynaudios sortiment, men nog skulle de klara deras storebror x16. Golvhögtalarna är jag tveksam över, men man vet aldrig. Jag har inte fått chansen att lyssna på Naim tillsammans med lite trögdrivna golvare ännu...

Själva ljudet i sig lät mycket bra i mina öron, och det var en alldeles utmärkt ljudbild. Kändes som man kunde peka ut vart alla instrument stod och det kändes verkligen som om de spelade mitt framför en.

Så alla som har mindre modeller från Dynaudio, ta en provlyssning med Naim.

Anledningen att jag nu inte valde Naim var egentligen för att deras Nait 5i saknade pre out, antingen för sub eller slutstegs möjligheter sen att jag var orolig över effekten för framtida högtalarsystem. Ville känna att det var lite mer framtidssäkert, för tungdrivna golvhögtalare tex. Anledningen att jag inte valde Nait XS-2 var dels priset samt effekten, men återigen den driver mindre stativhögtalare alldeles utmärkt i mitt tycke. Vågar inte uttala mig om hur den är med ett par tungdrivna golvare, och vem vet. Det är kanske precis det jag skaffar mig i framtiden, så Naim gick bort. Mest pga av priset.

Nu tänker ni säkert om nu priset har så stor betydelse, varför går han och köper en Bladelius för samma prisklass som XS-2 tex.

Och det var såhär att jag var på jobbet igår och hade fikapaus, tog mig en 5 minutare framför datorn. Gjorde den dagliga kollen på Aftonbladet och gick strax därefter vidare till blocket. Av någon slump fick jag upp Bladelius i huvudet och tänkte, testar att söka på det då av ren nyfikenhet om det kommit upp något nytt.
Tog mig en snabb titt och såg en annons på en Bladelius Tyr, för 10 500:- från Akkelis Audio. Efter någon minut där var det inte så mycket att tveka på utan slog till direkt. Inte varje dag man ser Bladelius på beg marknaden, och den var inom ramarna prismässigt för min del.

Dvs, jag köpte en förstärkare helt olyssnat. Men efter att spenderat några timmar senaste månaderna här i Glidtassen's tråd var jag ganska övertygad om att Bladelius Tyr var en kompetent förstärkare som hade ett bra driv med mycket effekt. Att Glidtassen själv har Dynaudio gjorde bara saken bättre och enklare. Och jag litade på lyssningsintrycken han fått med Bladelius tillsammans med Dynaudio.
Sen tycker jag Bladelius gör himmelskt fin elektronik utseendemässigt, vilket var ganska avgörande också måste jag säga.

Så om det inte låter bra, inbillar jag mig nog det när jag tittar på vad som står på bänken. Jag har en tendens att tycka att snygga grejer låter bra... :)

/Andreas

Redigerat av Unregistereddb0f65ed, 27 April 2010 - 15:49.

Postad 27 April 2010 - 18:31

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag tackar och bugar för visat intresse för min tråd.

Men vid närmare eftertanke så tillhör tråden alla med ett intresse av uppgraderingar. Nu har jag visserligen inte lyssnat på Tyr och Hegel H1 bredvid varandra, men jag menar att dom är ganska lika i specifikationer.

Båda har en effekt som ligger kring ca: 120 watt kontinuerligt och har varsin ordentlig ringkärnetrafo. Jag har sagt det förut: jag hade inte blivit besviken av att handla en Tyr även om valet föll på Hegeln. Tyren har ett fruktansvärt driv och är tonalt ljusare, men enligt flera säljare så är det genomgående för Bladelius.

Min jakt efter en ny förstärkare tog slut i samband med detta inköp. Även om jag skulle få för mig att byta högtalare i framtiden så är jag övertygad om att Hegeln skulle klara av det mesta jag tog hem, men det hade likaså Bladelius Tyr också gjort.

Starkaste minnet jag har vid hemkonsten med Hegeln var den våldsamma effekten, och att konerna svarade direkt när jag började vrida på lite volym.

Jag säger grattis Andreas som hittade en så fin förstärkare för en sådan bra peng. Givetvis kan du även sträcka på dig också för att du inte häktar på en hembioreceivers i budgetklassen till dina fina statiare, utan du gjorde helt rätt: en bra tvåkanalare håller i långa loppet.

Andreas du får också återkomma med lite lyssningsintryck så vi alla får mer input om Bladelius Tyr.

Redigerat av Glidtassen, 27 April 2010 - 18:50.

Postad 27 April 2010 - 19:37

Unregistereddb0f65ed
  • Unregistereddb0f65ed
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Lyssningsintryck kommer, var så säkra :)

Tack själv, det var tur att du fick bort mig från hemmabio träsket. Känner jag mig rätt så kommer jag ha Tyren många år framöver, och precis som du säger så klarar den nog det mesta den blir tilldelad.

Jag och mina Dynisar är riktigt Excite-d för vad som komma skall. Höhö :D

Passade även på att köpa hem ett par högtalarkablar. Blev ett par Chord Carnival Silverscreen, mest för den visuella skillnaden. Jag tror inte på underverk med kablar! :lol:

Postad 27 April 2010 - 19:48

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0
Då förstår jag varför det blev en sådan. Ett bra pris måste jag säga. Och den är riktigt snygg, även jag tycker det är viktigt att den ser trevlig ut.

Den här tråden är väldigt intressant om man är ute efter en stereoförstärkare, vilket jag är inom en överskådlig framtid, skall bara flytta först, pust :)

Har ett par Elac 207a som jag alltid drivit med en Marantz sr-6003, och har väl varit hyffsat nöjd med den kombon även om jag känt att inte riktigt allt ljud som finns i högtalarna kommit ut liksom. Nu är Marantzen såld.

Passade på att låna hem en Naim nait 5i och en cd5i senaste helgen. Och vilken skillnad, enorm. Fantastisk spelglädje och ett jäkla driv. Tyckte verkligen inte att det saknades kraft. Naim lät fantastiskt tyckte jag och stämmer bra överens med hur jag vill det ska låta.

Funderar på en uniti pga avändbarheten i den. Men jag kommer provlyssna på bla Rotel, Hegel och kanske även Bladelius innan jag bestämmer mig slutgiltigt.

Postad 27 April 2010 - 20:16

Unregistereddb0f65ed
  • Unregistereddb0f65ed
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Kul att du tyckte de lät bra, och ja det är ett jäkla driv i Naims förstärkare :)

Det gör du helt rätt i. Alla de märken du nämnt har jag fått uppfattningen om att de är lika maskiner, alla med härlig spelglädje och ett bra driv.

Uniti verkar vara en bra allt-i-ett förstärkare, tog mig en titt på den när jag var på Ljudstudion. Dock inget som var aktuellt för min del pga priset, men egentligen är det relativt billigt. Bara mycket pengar att betala på en gång eller hur man ska säga.

När jag införskaffar cd-spelare kommer jag troligtvis leta bland Bladelius spelare. Och tyvärr är det minst lika mycket pengar till för att få en matchande spelare...

Nu bär det av mot nattpass på jobbet, hej & hå!

Redigerat av Unregistereddb0f65ed, 27 April 2010 - 20:17.

Postad 28 April 2010 - 07:34

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Då förstår jag varför det blev en sådan. Ett bra pris måste jag säga. Och den är riktigt snygg, även jag tycker det är viktigt att den ser trevlig ut.

Den här tråden är väldigt intressant om man är ute efter en stereoförstärkare, vilket jag är inom en överskådlig framtid, skall bara flytta först, pust :)

Har ett par Elac 207a som jag alltid drivit med en Marantz sr-6003, och har väl varit hyffsat nöjd med den kombon även om jag känt att inte riktigt allt ljud som finns i högtalarna kommit ut liksom. Nu är Marantzen såld.

Passade på att låna hem en Naim nait 5i och en cd5i senaste helgen. Och vilken skillnad, enorm. Fantastisk spelglädje och ett jäkla driv. Tyckte verkligen inte att det saknades kraft. Naim lät fantastiskt tyckte jag och stämmer bra överens med hur jag vill det ska låta.

Funderar på en uniti pga avändbarheten i den. Men jag kommer provlyssna på bla Rotel, Hegel och kanske även Bladelius innan jag bestämmer mig slutgiltigt.

Detta är en genomgående iakttagelse

Jag vet inte vad som är svårast: att gå från hembio till tvåkanal eller vice versa?

Jag är uppväxt med tvåkanal och har ägt NAD i hela mitt liv, fram tills nu när det är Hegel som gäller. Jag har prövat hembio och tillfälligt lämnat ren stereolyssning, men det var också med en besvikelse: det gick bara inte.

När jag väl hört hur bra stereo kunde låta genom en finare integrerad förstärkare så blev hembio ointressant.
Vad man får med en bättre stereoförstärkare är: liv, vitalitet, timing och dynamik i musiken.

När jag berättade för en Per Erik på PE-Audio i Västerås att jag köpt en hembioreceiver för att utvärdera så sade han: - Ok, men du kan ju komma igen när du tröttnat.

Han hade emellertid rätt, det var inte roligt att uppleva musik med en halvdan hembioreceiver. Ljudet var dött, saknade driv och energi. Vidare var det så mycket meck med alla inställningar innan man kom dit man ville med ljudet. Jag kunde aldrig slappna av när jag såg på film, med oron för huruvida jag störde grannarna eller inte?

Enkelheten i förstärkare som Hegel H1 och Tyr gör att dom inte blir inaktuella som en hembioreceiver där det hela tiden släpps nya uppdateringar inom bild och ljudformat. Jag dumflinar varje morgon när jag böjer mig över min
Rega P2 och sätter ned pick-upen på skivan, det låter bara för bra.

Därför menar jag att det bara är slöseri att försöka driva fina högtalare som Elac och Dynaudio med mindre biograf receivers, det händer ändå ingenting i jämförelse med en Hegel eller en Tyr. Jag skulle tom säga att man kan få en större rumslig illusion med riktigt bra tvåkanal och en aktiv subwoofer än ett mediokert hembiosystem.

Redigerat av Glidtassen, 28 April 2010 - 07:37.

Postad 28 April 2010 - 19:00

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0

Detta är en genomgående iakttagelse

Mycket sant i det. Synd bara att man är förtjust i film också. ^_^

Postad 28 April 2010 - 23:38

Unregistereddb0f65ed
  • Unregistereddb0f65ed
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Intressant läsning där Glidtassen!

Jag kommer dock införskaffa hemmabio i framtiden, troligtvis fler högtalare från Dynaudios Excite serie som jag är mycket nöjd med. Men en sak som är säker är att jag aldrig kommer ta bort möjligheten till ren tvåkanal. Känner jag mig rätt kommer det alltid stå en tvåkanalsförstärkare på bänken, men troligtvis att det också står en hemmabioreciever där.
För jag är lite av en filmälskare själv och är ganska frälst i riktigt bra surroundanläggningar.

Men de närmsta åren kommer jag satsa på 2-kanal fullt ut. Närmst tillhands just nu är nog en CD-spelare, Bladelius Syn troligtvis. Men jag är också sugen på att kompletera min setup med en liten sub.

Glidtassen: Jag har för mig jag sett att du har en Velodyne sub i din musikanläggning, använder du den ofta och hur spelar den med musik i allmänhet?
Jag spelar mycket trance, house & övrig electro musik och känner att jag skulle behöva mer tryck och djupbas. Sen när jag kollar film känns det lite väl tunnt i de lägre registret. Dock är röster och effekter i det övre registret helt underbart med X12:orna. Jag hör verkligen ljud jag inte hörde förut.
Kan ta ett exempel från Transformers filmen (den första) när autobots pratar. Man hör riktigt metallen som fladdrar & rör sig när de pratar, svårt att beskriva men detaljerna är verkligen grymma. Samt när de skjuter med saberskotten från Herculesplanet, jäkla coolt måste jag säga.

Och från en film till en annan. The Hurt Locker, när de blir beskjutna ute i "öknen" och en av killarna drar fram en 50.cal M95 prickskyttgevär och skjuter loss samt kulsprutan på humveen, härligt!

Postad 29 April 2010 - 06:38

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag spelar med en Velodyne och den har en automatisk påslagning.

Jag använder den varje dag då den slås på tillsammans med min Hegel. Däremot så gör sig varken Hegeln eller min Velodyne sig poppis hos mina säkringar i lägenheten. Jag måste lyssna på kylskåpet om det arbetar frenetiskt med kylningen, om så är fallet slås alltid en säkring ut när jag tänder förstärkaren. Jag har hört samma historier om Velodynes subwoofers, det är inget fel på dem utan de har bara en hög startström.

Velodyne 1000i: Svar på frågan.

Postad 29 April 2010 - 23:55

Unregistereddb0f65ed
  • Unregistereddb0f65ed
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Tack för ditt inlägg Glidtassen :(

Får ta mig en titt bland subbarna där ute. Sunfire HRS-8 verkar rätt trevlig & finns i vit lack. Jag har inga större krav på subwoofern så sätt, vill att det blir rejält med tryck vid filmtittande samt att det "GÅR" spela musik med den. Att den spelar bättre för film än musik är viktigare än vice versa då mina stativare spelar tillräckligt med bas till musik (undantag vid trance/house) och det är precis där jag skulle vilja ha lite lite extra djupbas.

Vid filmtittande däremot behövs det verkligen mer djupbas. En bra sådan som spelar avgrundsdjupt med bra tryck, i litet format. Och där tror jag en Sunfire HRS-8 skulle passa mig utmärkt.

Postad 30 April 2010 - 15:31

Unregistereddb0f65ed
  • Unregistereddb0f65ed
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Nu har Tyren kommit! B)

:P

Postad 02 May 2010 - 07:04

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Vi väntar med spänning på lyssningsintryck.

:(

Postad 02 May 2010 - 21:40

Unregistereddb0f65ed
  • Unregistereddb0f65ed
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Vad ska man börja...

Direkt ur förpackningen insåg jag att Tyren var en otroligt vacker skapelse och utstrålade kvalitet rakt igenom, både viktmässigt och kvalitén på knappar, kontakter & dyligt.

Efter att ha imponerats av bygget i närmre 30 min kopplade jag in förstärkaren och drog ögonen åt den blå displaytexten som i mitt tycke lös precis lagom mycket med en härlig blå ton. (Är man inget fan av lysande dioder vid musiklyssning finns dim-knapp som stänger av belysningen men kommer tillbaka vid aktivitet så som volymökning eller val av annan källa och försvinner kort därefter igen, ca 2sekunder. Mycket bra tycker jag!

Om vi ska ägna oss åt själva lyssningsintrycket så började det hela med lite dansk hårdrock nämligen Volbeats album ( Guitar Gangsters & Cadillac Blood)
Första intrycket var att röster hade en väldigt klar upplösning. Absolut inte för ljus i mitt tycke. Vidare till gitarr och det instrumentala så lät den relativt röriga musiken riktigt bra och jämför man med min gamla förstärkare är det främst på seperationen av instrumenten som det märktes allra störst skillnad på. Det blev inte en gröt av alltihop utan blev faktiskt väldigt lättlyssnat och inte alls så påträngande eller vad man ska säga som jag trodde. Men misstro mig inte, Tyren har ett sju****s driv och spelade plattan med bravur!
Vidare till trummorna blev jag något besviken av det något basfattiga ljudet, hade önskat mer tryck. Men eftersom jag lyssnat på Volbeat tidigare har jag fått känslan att den plattan inte har något vidare tryck samt att jag inte har de största stativarna på marknaden.

Efter att lyssnat igenom albumet ett antal gånger gick jag vidare till lite blandade favoriter och insåg här att det inte var förstärkarens eller högtalarnas "fel" att basregistret lät tunt, utan konstaterade ganska snabbt att det var Volbeats skiva som var lite för basfattig.
För jag imponerades verkligen av trycket Tyren tillsammans med högtalarna förmedlade, speciellt vid Ub40s - Kingston Town samt några riktigt basrika trance låtar!
Det fanns tryck, massvis med detaljer, underbar seperation av instrumenten, klarhet utan dess like & ett driv som kunde få en sann Heavy Metall kille att stampa takten till Norah Jones ;)

Att Bladelius Tyr är en otroligt prisvärd och en mycket kompetent förstärkare håller jag med tillfullo, speciellt för det priset jag betalade för detta prickfria exemplar!

Känner att jag hittat precis rätt och är säker att min jakt efter två-kanalsförstärkare har tagit sitt slut, Tyren kommer behållas livet ut, punkt slut. Kan inte finna några punkter där det skulle kunna bli bättre på förstärkarsidan för en "rimlig" peng...

Vill även passa på att ge ett stort tack till Glidtassen här på forumet som väglett mig igenom svåra beslut och är ytterst tacksam för detta!

Och att det här är den mest spännande och intressantaste tråden råder det inget tvivel om! :P

/Andreas

Redigerat av Unregistereddb0f65ed, 02 May 2010 - 22:03.

Postad 02 May 2010 - 21:48

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Låter som ett mycket lyckat köp!
Bara att gratulera. Nu återstår bara att uppdatera med lite bilder på bjässen.

Postad 03 May 2010 - 10:56

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag bugar och tar av mig hatten.

Egentligen borde jag spendera mer tid i skolbänken, men fastnar härute alltför ofta. Jakten på den materiella lyckan är en flyktig illusion, det fungerar för mig i kortare stunder men jag känner mig emellertid ganska mätt nu.
Under de senaste åren har jag dock försökt att göra ansvarsfulla prioriteringar beträffande inköp; sätter mig inte i skuld, inga onödiga amorteringar och sätter inte inköpen framför mitt musikintresse.

Ett tag lyssnade jag mer efter skillnader i ljudåtergivning snarare än musikens behagliga inverkan på min andlighet.
Det är viktigt för mig att sätta musiken i första rummet och inte fastna i subtila nyanser, tröstshoppning som inte ger någon bestående bekräftelse i alla fall.

Jag ångar inte pengarna jag lagt på min anläggning, utan för mig är musik en del av en andlig upplevelse som för mig bara varit berikande. Det materiella lyckan är inte bestående, det vet vi alla. Men hur livskvalité värderas varierar ganska mycket. När jag kommer hem från arbetet så uppskattar jag att sitta ned med en kopp kaffe, sätta på en skiva och bara ta det lugnt: - För mig är det livskvalité! Om jag sedan prioriterar att lägga pengarna på en finare anläggning skall inte ens behöva rättfärdigas. Musik har givet mig så mycket glädje i livet och framför allt tröst och en förmåga att ge mitt känsloliv en ventil när allt känns för tufft.

Det gläder mig Andreas att du prioriterat en bra tvåkanalsförstärkare , och efter att ha läst dina inlägg så förstår jag att du blir berörd av musik på ett djupare sätt än tidigare. Och det är vad jag tror att detta handlar om, att få verktygen för att uppskatta ett konstnärligt uttryck, nämligen musikens helande verkan.

Senast idag lyssnade jag på Tori Amos "Under The Pink" och insåg vilken kick jag fick av att lyssna på skivan, och hur
jag också äger en anläggning som ger mig möjligheten att uppskatta stämningar som jag tidigare inte upplevt.

Men så gäller även "lagen om den avtagande nyttan": - Om jag skulle försöka bräcka lyckokänslan jag fick av min
NAD C3020i som sextonåring så skulle jag behöva lägga ett femsiffrigt belopp på en ny anläggning. Så kort sagt, ju mer man lägger inom detta område och ju högre man klättrar, desto mindre blir skillnaderna.

Jag har sett högtalarkablar som skulle kunna betala skolgången för en hel barnfamilj i tredje världen, vilket är ganska ironiskt för människor som lider av ett rättvise patos.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.