Playzone Europe AB anmälda för bedrägeri efter några veckor med ny ägare
842 svar till detta ämne
Postad 04 mars 2009 - 00:29
pmspms
-
pmspms
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Jag har slagit till och beställt, sedan så får vi se om det är äkta eller inte.
Av allt jag sett så verkar de dock seriösa. Deras webbutik är väl utvecklad, fullt fungerade och allt ser bra ut. Om detta är ett bedrägeri så förtjänar de pengarna, de har verkligen anstängt sig!
Samma web-butik har funnits i flera år och tillhört de tidigare ägarna. Titta på Wayback Machine http://web.archive.o...www.playzone.se . Det enda dom gjort är modiferat sina erbjudanden lite grann vilket inte tar många minuter och sedan slängt upp otroligt fula banners på sidan om "kampanjen". Hade de velat blåsa oss hade de säkert även sett till att alla deras produkter var i lager. Men om man tittar runt så är det mängder som inte är tillgängliga just nu.
För att öka trovärdigheten på att det är en "äkta" butik med ett "äkta" lager är det väll självklart att man skriver att vissa varor inte finns på lager. Och den trovärdigheten fick dom tydligen av dig också... Undrar däremot om man någon kan bekräfta följande uttalande? "Vill bara uppmärksamma er på att oavsätt vad grabbarna säger så har deras revisor avgått och företaget kommer att tvångslikvideras inom 19 dagar."
Redigerat av pmspms, 04 mars 2009 - 00:33.
Postad 04 mars 2009 - 00:34
Cozmoz79
-
Cozmoz79
-
Rookie
-
7 inlägg
Vill bara bekräfta tidigare inlägg i tråden om det kan hjälpa någon. Då jag själv la betällning hos Playzone tidigare (obs gamla ägaren) 22 Januari 09 (torsdag) Fick avisering via Postens utlämningsställe (IL-Mans Kemtvätt) 26 Januari (måndag) Man skulle uppge löpnr samt pinkod samt Leg var obligatoriskt för att få ut varorna. varorna kunde hämtas ut efter kl (15.00)
Gick in med mina inloggningsuppgifter hos Playzone som fungerar fortfarande hos/med den nya ägaren. Och tittade på Mina Sidor - Min Orderhistorik
"Orderhistorik Dina tidigare beställningar. Ordernummer Datum Beställare Levererad (*) Plats 65784 2009-01-22 **** ******* Ja Internet Totalt antal ordrar: 1. Samtliga slutlevererade. (*) Levererad innebär att ordern har lämnat butiken. Tillkommer gör tid för normal postgång eller avhämtning. "
Så denna rutin/förfarande borde vara helt normalt när det gäller Playzone AB iaf. Men jag håller med om att man borde få kollinr direkt varorna är packade som man får från många andra Tyvärr är playzone endast en liten butik med liten personal som inte klarar av alla momenten lika snabbt som Dustin tex.
Tog mig dessutom friheten att kontollera vilka som bodde på den aktuella adressen Norra Långatan 5 Kalmar och ringde fräckt upp en person som bor på den aktuella adressen. Han hade själv varit i på eftermiddagen och köpt spel över disk och frågat om spelkonsoller hos Playzone (Kalmar), men dessa kunde endast beställas via hemsidan pga av den pågående kampanjen och att dom inte skulle kunna hantera den eventuella anstormningen till butiken i Kalmar då den endast är ca 20 kvm stor. Kan inte få plats med varken alla kunder eller alla varor (aktuella erbjudanden). Vilket blir väldig motsägelsefullt då man har gått ut med information till Pricerunner att man kan hämta upp varorna i butiken.
Han tyckte det var lite konstigt att det var hyllor nerplockade bakom disken. Detta förklarades med att dom skulle montera upp TV apparater på denna plats.
Ringde även och pratade med Fastighetsfövaltaren och dom håller på att utreder men hade ingen anledning eller indikation på att det skulle vara något skumt men bekräftade att det var aktivitet och varor i den aktuella butiken. vid den aktuella tidpunkten Tisdag 3 mars (em) tyvärr så var chefen för fastihetsförvaltaren hemma sjuk men underrättad så vi får väl se vad som händer imorgon om folk börjar få sina aviseringar/varor. Vilket borde vara fallet.
Lycka till! Alla.
Tack för ordet!
Hej. Mycket bra info. Tack för det. Men frågan kvarstår, för jag har tyvärr blivit blåst på 4000kr via en så känd sida som Tradera.com för ett par år sedan, beställde ett hemmabio system som aldrig kom, en massa kontakter med polisen, allmänna reklamationsnämnden etc etc men ingen vara eller pengar kom, så frågan lyder...ska man gå direkt till banken nudå och berätta som det ligger till så man inte förlorar dessa pengar nu också eller vänta ett tag till? Om det nu i huvudtaget går att rädda/få tillbaka pengarna? Jag har beställt xbox 360 pro paketet tillsammans med den där 32" tvn för ca 5000kr igår (klockan är över midnatt nu). Så avvakta, gå till banken...vad tycker ni? Kan inte påstå att recenssionerna på deras hemsida ang detta med deras kampanjpridukter ser bra ut. Massa oroliga och arga köpare, men visst om nu det bara drivs av 2st unga killar kanske de har mer än mycket att stå i och svårt att hinna få ut deras beställningar i "god tid"? (Betalade med Mastercard, kreditkort) Kolla in länken! http://www.gamingeye....aspx?Id=218109Tack på förhand!
Redigerat av Cozmoz79, 04 mars 2009 - 01:07.
Postad 04 mars 2009 - 00:51
xbox-snabel
-
xbox-snabel
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Tack på förhand!
Ring till banken och hör! eller varför inte ta o brygg lite kaffe och läsa igenom hela tråden  du får nog svar på det mesta Undrar däremot om man någon kan bekräfta följande uttalande? "Vill bara uppmärksamma er på att oavsätt vad grabbarna säger så har deras revisor avgått och företaget kommer att tvångslikvideras inom 19 dagar."
Läs igenom tråden.....står någonstans! God natt - nu ska jag drömma om mina 2000 som försvann
Redigerat av xbox-snabel, 04 mars 2009 - 00:52.
Postad 04 mars 2009 - 02:26
Cozmoz79
-
Cozmoz79
-
Rookie
-
7 inlägg
Ring till banken och hör! eller varför inte ta o brygg lite kaffe och läsa igenom hela tråden du får nog svar på det mesta
Har läst igenom hela skiten, 9 sidor och vet inte vart man ska hålla tankarna. Men hur vi än vrider och vänder så kan inget hända nu på stört så bara att vänta och se, men take my my word for it att jag kommer bråka tills jag fått tebax mina 5000spänn OM det nu visas vara en bluff, och det är ett löfte och inget hot =D
Postad 04 mars 2009 - 06:54
Carotis
-
Carotis
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Bluff eller inte får väl tiden utvisa.
Beställde en PS3, betalade med ett visakort. Såg att pengarna var reserverade och att ordern enligt playzones sajt ännu inte var levererad. Ringde då telefonbanken som hävde reservationen och pengarna gick tillbaka till mitt konto. Tömde sedan kontot då banken påpekade att playzone när som helst kunde gå in och hämta pengarna.
Har sedan mailat dem att jag avbeställer varorna.
1. Är det bluff, lär de nog inte höra av sig.
2. Är det schysst har jag sagt upp ingånget avtal som de begär att man ska göra.
Postad 04 mars 2009 - 07:08
ajlövpläjsån
-
ajlövpläjsån
-
Rookie
-
8 inlägg
Bör väl få grejerna idag då. Hoppfull? Njae...
Tycker det är konstigt att folk trots allt fortsätter beställa efter att ha läst denna forumtråd... :S
Postad 04 mars 2009 - 07:47
Unregisteredbf3c9491
-
Unregisteredbf3c9491
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Jag åker dit fre eftermiddag om inget hänt fram tills dess. Skulle någon få reda på att butiken stängt innan dess skulle de verkligen uppskattas om man kunde skriva de i denna tråden. Räknar inte med att få konsoll eller pengar men de ska få till svars, de kan jag lova er! Går man in på deras hemsida å kollar kommentarer på t.ex. ps3 så är de många som varnar att de är bluff. Inte ens de har de lagt tid på att ta bort... Bor också i Kristianstad och hade nästan varit kul att följa med bara för att, trots att man inte besällt.
Vi är tyvärr full bil redan, annars hade du gärna fått följa med
Redigerat av Unregisteredbf3c9491, 04 mars 2009 - 07:44.
Postad 04 mars 2009 - 08:02
coldturkey
-
coldturkey
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Räcker inte "misstanke om brott" för att Polisen ska agera? Fö. hänger det poliser på flashback.info. Jag föreslår att någon som är reggad där tar upp detta och länkar hit så att någon åtminstone gör något åt saken. Länk: https://www.flashbac...t...56&page=416
Postad 04 mars 2009 - 08:15
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Räcker inte "misstanke om brott" för att Polisen ska agera? Fö. hänger det poliser på flashback.info. Jag föreslår att någon som är reggad där tar upp detta och länkar hit så att någon åtminstone gör något åt saken. Länk: https://www.flashbac...t...56&page=416
Fast för låga priser är nog lite väl lite att gå på även för polisen.
Postad 04 mars 2009 - 08:22
rodman45
-
rodman45
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Av allt jag sett så verkar de dock seriösa. Deras webbutik är väl utvecklad, fullt fungerade och allt ser bra ut. Om detta är ett bedrägeri så förtjänar de pengarna, de har verkligen anstängt sig!
Samt så verkar annonserna seriösa nog. 3000 för en produkt värd runt 4500 är en rimlig förlust om man ser det som en marknadsförings kostnad. Titta bara på denna tråden. Nio sidor!
De har även skrivit "så långt lagret räcker". Möjligen har de tidigare köpt in för många, och behöver bli av med dem. Visst, de gör en förlust på dem nu, men i längden kan det löna sig. Speciellt om vi ser en prissänkning på PS3an om ett halvår.
Eller så har de inte det! De kanske gör som El-giganten. Har fem i lager, sedan slut! Sorry, du var inte snabb nog. Pengarna tillbaka, men välkommen åter i framtiden.
Hade de velat blåsa oss hade de säkert även sett till att alla deras produkter var i lager. Men om man tittar runt så är det mängder som inte är tillgängliga just nu.
Så allt som allt så tycker jag de verkar seriösa nog för en chansning. Men vi får se! I värsta fall förlorar man lite pengar, men det är inte hela världen .
Nästa gång du vill förlora pengar, så kan du sätta in dom på mitt konto direkt istället. Du kommer garanterat inte få något skickat till dig från mig heller. Allvarligt, hur punschig kan man bli?
Postad 04 mars 2009 - 08:51
Kristus
-
Kristus
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Ingen som reagerar på att Skaha Zulu står som styrelseledamot? http://sv.wikipedia....wiki/Shaka_Zulu
Postad 04 mars 2009 - 09:10
ajlövpläjsån
-
ajlövpläjsån
-
Rookie
-
8 inlägg
Någon som polisanmält ännu?
Postad 04 mars 2009 - 09:14
Zunk
-
Zunk
-
Användare
-
-
175 inlägg
Finns väl inget att polisanmäla..
Postad 04 mars 2009 - 09:18
xbox-snabel
-
xbox-snabel
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
anmält vad, finns väl inget att anmäla än, men man kan ju tipsa polisen, rikskriminalen, skatteverket, tidningar, banker eller vad man nu vill tipsa. om många gör det, så kanske de reagerar snabbare denna gång. Å om det inte är en bluff då är det ju ingen skada skedd! Undar om butiken är öppen idag?
Postad 04 mars 2009 - 09:22
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Samt så verkar annonserna seriösa nog. 3000 för en produkt värd runt 4500 är en rimlig förlust om man ser det som en marknadsförings kostnad. Titta bara på denna tråden. Nio sidor!
De har även skrivit "så långt lagret räcker". Möjligen har de tidigare köpt in för många, och behöver bli av med dem. Visst, de gör en förlust på dem nu, men i längden kan det löna sig. Speciellt om vi ser en prissänkning på PS3an om ett halvår.
Eller så har de inte det! De kanske gör som El-giganten. Har fem i lager, sedan slut! Sorry, du var inte snabb nog. Pengarna tillbaka, men välkommen åter i framtiden.
Hade de velat blåsa oss hade de säkert även sett till att alla deras produkter var i lager. Men om man tittar runt så är det mängder som inte är tillgängliga just nu.
Så allt som allt så tycker jag de verkar seriösa nog för en chansning. Men vi får se! I värsta fall förlorar man lite pengar, men det är inte hela världen .
Det kan inte vara så otroligt enkelt som att du iom att detta är ditt första inlägg här som dessutom är så utomordentligt naivt positivt vinklat skrivet har själv nåt med Playzone att göra? Om det du säger är sant och du inte har anknytning dit så är det nästan så att man hoppas du blir blåst på pengarna, mest för att vara ett varnande exempel för andra. Ursäkta men hur kan du ens resonera så? Samma tankesätt var en av orsakerna till att tusentals människor blev blåsta på sina pengar till Kameraexperten.
Redigerat av masse70, 04 mars 2009 - 09:23.
Postad 04 mars 2009 - 09:23
LaRusso
-
LaRusso
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Ok, det är allmänt vedertaget att det finns många indicier som pekar på att Playzones nuvarande kampanj är ett omfattande bedrägeri. Många här har beställt och fått en statusuppdatering till "levererad" på hemsidan. Men är det någon som verkligen fått något levererat? Borde som någon skrev endast ta någon dag med normal postgång. Därmed borde åtminstone någon fått något levererat igår, om man beställt i helgen eller i måndags. Är det någon som vet om det är en polisutredning på gång?
Postad 04 mars 2009 - 09:25
Zunk
-
Zunk
-
Användare
-
-
175 inlägg
Är det någon som vet om det är en polisutredning på gång?
Finns väl inget att utreda så det kan vi väl med klarhet fastställa att det inte är.
Postad 04 mars 2009 - 09:28
speechless
-
speechless
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Haha.... herregud, man skulle valt en kriminell bana och varit ofantligt rik pga av alla idioter som finns...
Postad 04 mars 2009 - 09:29
xbox-snabel
-
xbox-snabel
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Ok, det är allmänt vedertaget att det finns många indicier som pekar på att Playzones nuvarande kampanj är ett omfattande bedrägeri. Många här har beställt och fått en statusuppdatering till "levererad" på hemsidan. Men är det någon som verkligen fått något levererat? Borde som någon skrev endast ta någon dag med normal postgång. Därmed borde åtminstone någon fått något levererat igår, om man beställt i helgen eller i måndags. Är det någon som vet om det är en polisutredning på gång?
nja, beställde i lördags och statusen ändrades igår, så de första borde få idag! dom kanske bara skickar spelen:( då får jag lego och kung fu panda för 2000 spänn.....dyra spel då!
Postad 04 mars 2009 - 09:31
MrH2o
-
MrH2o
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag åker dit fre eftermiddag om inget hänt fram tills dess. Skulle någon få reda på att butiken stängt innan dess skulle de verkligen uppskattas om man kunde skriva de i denna tråden.
Räknar inte med att få konsoll eller pengar men de ska få till svars, de kan jag lova er!
Videokamera - CHECK Basebollträ - CHECK Ne men allvarligt, snälla ta med en filmkamera så vi kan få se/höra vad som sägs, du kan tjäna storkovan om du säljer det till Aftonbladet sen  Jag har slagit till och beställt, sedan så får vi se om det är äkta eller inte.
Om jag slänger upp en webbutik i samma stil, köper du lite av mig med då? Jag behöver dryga ut min kassa lite.
Postad 04 mars 2009 - 09:34
LaRusso
-
LaRusso
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Kom att tänka på ytterligare en grej. Det verkar inte vara någon som fått pengarna dragna från kontot än. Därmed kanske man försöker att köpa sig tid tills transaktionerna de facto genomförts, innan man plundrar bolaget. Jag tycker att det är häpnadsväckande om det inte finns kontrollfunktioner i dessa sammanhang när misstanke om bedrägeri föreligger, för polis eller annan myndighet att gå in och kontrollera att inte bolaget plundras. Dvs. någon möjlighet att frysa bolagets tillgångar. Känns också som att det vore relativt enkelt för polisen att kontrollera uppgifterna som personerna bakom PZ kommer med, t.ex. det påstådda "lagret" i Malmö. Det är väl bara att kolla om det verkligen finns ett lager på angiven adress? Kan man kontrollera med Posten om PZ skickat några paket? Borde vara en ganska stor kund just nu om leveranserna sker enligt utsago.
Postad 04 mars 2009 - 09:36
MrH2o
-
MrH2o
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hej. Mycket bra info. Tack för det. Men frågan kvarstår, för jag har tyvärr blivit blåst på 4000kr via en så känd sida som Tradera.com för ett par år sedan, beställde ett hemmabio system som aldrig kom, en massa kontakter med polisen, allmänna reklamationsnämnden etc etc men ingen vara eller pengar kom, så frågan lyder...ska man gå direkt till banken nudå och berätta som det ligger till så man inte förlorar dessa pengar nu också eller vänta ett tag till? Om det nu i huvudtaget går att rädda/få tillbaka pengarna?
Jag har beställt xbox 360 pro paketet tillsammans med den där 32" tvn för ca 5000kr igår (klockan är över midnatt nu). Så avvakta, gå till banken...vad tycker ni? Kan inte påstå att recenssionerna på deras hemsida ang detta med deras kampanjpridukter ser bra ut. Massa oroliga och arga köpare, men visst om nu det bara drivs av 2st unga killar kanske de har mer än mycket att stå i och svårt att hinna få ut deras beställningar i "god tid"?
(Betalade med Mastercard, kreditkort)
Kolla in länken! http://www.gamingeye....aspx?Id=218109
Tack på förhand!
Välkommen i klubben. Jag fick höra ifrån en Polis att det fanns lite förhoppning om att man skall få tillbaks sina pengar, den som lever får se. Har du köpt med betalkort så brukar banken stå för eventuell förlust (det var vad jag fick höra när jag ringde igår, jag har VISA men kan inte tänka mig att det är någon skillnad). För övrigt står mitt Playstation som levererat nu också (sen igår) men kanske posten har mycket att göra, precis som tomtarna på PZ  Just det ja, något som slog mig vad att man beställde en PS3 och 1 spel, men vilket spel framgick inte. Kanske dom har en massa spel i en tombola och gör som Loket, gräver ner sin hand och fiskar upp valfritt. Jag hoppas jag får Little Big Planet !!!!
Redigerat av MrH2o, 04 mars 2009 - 09:39.
Postad 04 mars 2009 - 09:44
Carotis
-
Carotis
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Undrar varför de inte lägger upp en förklarande/bemötande text på sin egen hemsida om allt rabalder som nu är.
De är ju helt medvetna om att det just nu skrivs rätt mycket i olika trådar, pricrunner och lokaltidningen Barometern tittar också på det.
Om de har rent mjöl i påsen varför inte då bemöta allt "skitprat" på sin egna hemsida.
Någon borde idag ha fått kollinummer och kan spåra sitt eventuell paket via posten. Vilken rysare...
Postad 04 mars 2009 - 09:48
speechless
-
speechless
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Har du köpt med betalkort så brukar banken stå för eventuell förlust (det var vad jag fick höra när jag ringde igår, jag har VISA men kan inte tänka mig att det är någon skillnad).
Hoppas verkligen bankerna tar bort den här möjligheten att stå för vissa förluster, det drabbar ju oss andra bankkunder i längden plus att man bidrar till brottslighet när man beställer.
Postad 04 mars 2009 - 09:51
Christopher_A
-
Christopher_A
-
Veteran
-
-
1 590 inlägg
Bluff eller inte får väl tiden utvisa. Beställde en PS3, betalade med ett visakort. Såg att pengarna var reserverade och att ordern enligt playzones sajt ännu inte var levererad. Ringde då telefonbanken som hävde reservationen och pengarna gick tillbaka till mitt konto. Tömde sedan kontot då banken påpekade att playzone när som helst kunde gå in och hämta pengarna. Har sedan mailat dem att jag avbeställer varorna. 1. Är det bluff, lär de nog inte höra av sig. 2. Är det schysst har jag sagt upp ingånget avtal som de begär att man ska göra.
som konsument så har du alla rättigheter på din sida när det gäller att säga upp avtalet
Postad 04 mars 2009 - 09:54
Unregistered0553660b
-
Unregistered0553660b
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Det borde väl dyka upp idag om man beställt i helgen. Hantering Måndag och utskick Tisdag, sen beror det väl på hur snabbt det lokala postkontoret hanterar utskick av lappen. Men jag skulle tippa på idag, defenetivt imorgon. Sen kan man känna sig rökt. Hoppas verkligen bankerna tar bort den här möjligheten att stå för vissa förluster, det drabbar ju oss andra bankkunder i längden plus att man bidrar till brottslighet när man beställer.
Ja om man vet om detta och beställer så kan jag hålla med om att man bidrar till bråttslighet, men som jag själv had einte en aning om vad som pågick. Så jag skulle vilja kalla det för "godtro" men så är jag ju korkad också.
Postad 04 mars 2009 - 09:57
speechless
-
speechless
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Oj, det är fortfarande folk som tror de ska få sina paket?? Har det inte framgått att det är en bluff?
Man slutar aldrig förvåna sig över hur naiva och korkade vissa blåögda svenskar är...... hoppas ni blir blåsta och utan pengar och att ni lär er en läxa... men om ni gått på detta så går ni säkert på nästa bluff med...
Postad 04 mars 2009 - 09:58
MrH2o
-
MrH2o
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hoppas verkligen bankerna tar bort den här möjligheten att stå för vissa förluster, det drabbar ju oss andra bankkunder i längden plus att man bidrar till brottslighet när man beställer.
Jag beställde mitt PS3 i Måndags utan misstanke om brott då jag ej googlat (hade inte en tanke på det eftersom jag köpt ifrån PZ innan utan problem). Med ditt resonemang borde man ju kolla över skatten och allt annat i Sverige, för varför skall jag betala för sjukvård när inte jag nyttjar den, eller för gator som jag inte går på? Jag håller med dig till viss del, men i mitt fall så fanns det inga som helst indikationer på att det var en 19årig skitunge bakom rodret
Postad 04 mars 2009 - 10:04
Zunk
-
Zunk
-
Användare
-
-
175 inlägg
Jag beställde mitt PS3 i Måndags utan misstanke om brott då jag ej googlat (hade inte en tanke på det eftersom jag köpt ifrån PZ innan utan problem). Med ditt resonemang borde man ju kolla över skatten och allt annat i Sverige, för varför skall jag betala för sjukvård när inte jag nyttjar den, eller för gator som jag inte går på?
Jag håller med dig till viss del, men i mitt fall så fanns det inga som helst indikationer på att det var en 19årig skitunge bakom rodret
Vältalat. Hellre ett större svinn med ersättning för "dumma" personer och de som faktiskt trodde det var på riktigt än ingen ersättning alls. Eller varför inte sätta en gräns  De som beställde 9 timmar efter annonsen i Metro får helt enkelt skylla sig själva! Upp till bevis! Nej speechless. Dålig tanke.
Postad 04 mars 2009 - 10:07
MrH2o
-
MrH2o
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Tack
Jag beställde faktiskt för att jag fick deras nyhetsbrev, och det har ju sett likadant ut hur länge som helst. Hade dom bara skickat med bilder på de nya ägarna så hade jag tänkt två gånger. Ja ja jag hoppas att nån/några får tag i dessa killar snart, jag orkar snart inte bry mig längre.
PS. Tycker Sony kan skicka ut ett tröst PS3 till mig, har ju faktiskt blivit blåst 2 gånger nu
Postad 04 mars 2009 - 10:29
Walkir
-
Walkir
-
Veteran
-
-
1 812 inlägg
Man slutar aldrig förvåna sig över hur naiva och korkade vissa blåögda svenskar är...... hoppas ni blir blåsta och utan pengar och att ni lär er en läxa... men om ni gått på detta så går ni säkert på nästa bluff med...
Själv lärde jag mig efter TeknikBoom. Blev bara blåst på 1000:- då. "Billig" lärdom.
Postad 04 mars 2009 - 10:30
Mighty_Magnus
-
Mighty_Magnus
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Betalar man med betalkort till sitt bankonto (VISA eller MasterCard), så att det dras från ens konto, så har man ingen rätt till att få tillbaka pengarna, men banken kan ersätta ändå. Om man däremot betalar på kredit (VISA eller MasterCard), då det inte dras från kontot, så gäller kreditkortslagen och den säger att om distansleverantören inte levererar så är det den som står för krediten (i mitt fall Ikanobanken) som är ansvarig - inte jag som kund, jag har alltså inte betala något själv ännu utan köpt det på kredit. Kan lägga till att de även tar ut en ränta på det utlånade kapitalet på 12,85% så det är inte jättebra att köpa på kredit annars. Vi får se om det är bluff eller inte. Undrar vad de som är mest kritiska kommer att säga om varorna levereras och PZ finns kvar i nuvarande form? Jag håller med om att det hela låter skumt men ännu är det inte säkert!
Redigerat av Mighty_Magnus, 04 mars 2009 - 10:32.
Postad 04 mars 2009 - 10:31
AntonL
-
AntonL
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Oj, det är fortfarande folk som tror de ska få sina paket?? Har det inte framgått att det är en bluff?
Du verkar oerhört säker på att det är en bluff. Låt mig påminna dig att någon ännu inte har blivit blåst, det har gått TVÅ (Läs: 2) dagar sen helgen och om de nu har skickat paketen så har de inte hunnit komma fram p.g.a. av att de enligt hemsidan skickar paket dagen efter de har fått in beställningen (vilket då skulle ha varit i måndags). Notera att jag själv är lite skeptisk till det här erbjudandet nu när man har läst alla kommentarer, men att kalla alla som beställt för korkade är bara jävligt onödigt. Jag har svårt att se var någonstans det är korkat att beställa en vara från ett RIKTIGT företag som funnits sedan 2004 som även har haft en fysisk butik under den tiden plus att vissa även har handlat ifrån företaget tidigare, även om det senare skulle visa sig vara en bluff. Det är lätt att vara eftersmart och speciellt när man har läst en 10-sidig tråd som enbart handlar om huruvida det här erbjudandet är äkta eller inte, så om du planerade att fortsätta med dina onödiga inlägg så föredrar jag att du inte säger något alls. Du hade förmodligen inte misstänkt det här för en bluff själv om det inte vore för den här och diverse andra trådar. Men som sagt.. Det är lätt att vara "smart" när man har läst en hel del andra åsikter. Sen till de som vill polisanmäla och grejer. TA DET LUGNT! Det har gått två dagar än så länge, känns som det är liiiiite tidigt att börja blanda in polis i det här.
Redigerat av AntonL, 04 mars 2009 - 10:32.
Postad 04 mars 2009 - 10:34
Christopher_A
-
Christopher_A
-
Veteran
-
-
1 590 inlägg
varför kommer inte forumtrådar om butiker upp på butiksinformationen på prisjakt?
är nog många som skulle väntat med att beställa om så hade varit fallet
Postad 04 mars 2009 - 10:35
madchild
-
madchild
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Jag beställde mitt PS3 i Måndags utan misstanke om brott då jag ej googlat (hade inte en tanke på det eftersom jag köpt ifrån PZ innan utan problem). Med ditt resonemang borde man ju kolla över skatten och allt annat i Sverige, för varför skall jag betala för sjukvård när inte jag nyttjar den, eller för gator som jag inte går på?
Jag håller med dig till viss del, men i mitt fall så fanns det inga som helst indikationer på att det var en 19årig skitunge bakom rodret
Precis samma som jag då med andra ord. Jag spärrade mitt VISA-kort i går kväll, och i dag var jag på mitt bankkontor (Swedbank) och "tog bort" transaktionen till Playzone. Fast egentligen spelar det ingen roll, för i slutändan så har jag ju godkänt köpet när jag klickade "bekräfta köp" på Playzones hemsida. Nu har jag tömt mitt VISA-konto helt och hållet, så om Playzone nu drar några pengar så kommer dem att övertrakassera mitt konto, och då kommer jag att lägga en polisanmälan på bolagets nya VD Arvid Erik Christer Karlsson. Det enda vi kan göra nu är egentligen bara att vänta...
Postad 04 mars 2009 - 10:38
VTi
-
VTi
-
Rookie
-
8 inlägg
Betalar man med betalkort till sitt bankonto (VISA eller MasterCard), så att det dras från ens konto, så har man ingen rätt till att få tillbaka pengarna, men banken kan ersätta ändå.
Fick inte folk som betala via VISA eller masterCard bankkort när de handlade på Kameraexperten tillaka pengarna? är det upp till inviduella bank eller banken som PZ har.
Postad 04 mars 2009 - 10:42
rodman45
-
rodman45
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Du verkar oerhört säker på att det är en bluff. Låt mig påminna dig att någon ännu inte har blivit blåst, det har gått TVÅ (Läs: 2) dagar sen helgen och om de nu har skickat paketen så har de inte hunnit komma fram p.g.a. av att de enligt hemsidan skickar paket dagen efter de har fått in beställningen (vilket då skulle ha varit i måndags).
Notera att jag själv är lite skeptisk till det här erbjudandet nu när man har läst alla kommentarer, men att kalla alla som beställt för korkade är bara jävligt onödigt. Jag har svårt att se var någonstans det är korkat att beställa en vara från ett RIKTIGT företag som funnits sedan 2004 som även har haft en fysisk butik under den tiden plus att vissa även har handlat ifrån företaget tidigare, även om det senare skulle visa sig vara en bluff.
Det är lätt att vara eftersmart och speciellt när man har läst en 10-sidig tråd som enbart handlar om huruvida det här erbjudandet är äkta eller inte, så om du planerade att fortsätta med dina onödiga inlägg så föredrar jag att du inte säger något alls. Du hade förmodligen inte misstänkt det här för en bluff själv om det inte vore för den här och diverse andra trådar. Men som sagt.. Det är lätt att vara "smart" när man har läst en hel del andra åsikter.
Sen till de som vill polisanmäla och grejer. TA DET LUGNT! Det har gått två dagar än så länge, känns som det är liiiiite tidigt att börja blanda in polis i det här.
Du gör verkligen skäl för din status (rookie) här. Du kan ju läsa tråden om Kameraexperten under tiden som vi andra, som har tänkt ett par steg längre, försöker stoppa det här så fort som möjligt. Det är klart som fan att det här är en bluff och inget annat.
Postad 04 mars 2009 - 10:43
speechless
-
speechless
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Du verkar oerhört säker på att det är en bluff. Låt mig påminna dig att någon ännu inte har blivit blåst, det har gått TVÅ (Läs: 2) dagar sen helgen och om de nu har skickat paketen så har de inte hunnit komma fram p.g.a. av att de enligt hemsidan skickar paket dagen efter de har fått in beställningen (vilket då skulle ha varit i måndags).
Notera att jag själv är lite skeptisk till det här erbjudandet nu när man har läst alla kommentarer, men att kalla alla som beställt för korkade är bara jävligt onödigt. Jag har svårt att se var någonstans det är korkat att beställa en vara från ett RIKTIGT företag som funnits sedan 2004 som även har haft en fysisk butik under den tiden plus att vissa även har handlat ifrån företaget tidigare, även om det senare skulle visa sig vara en bluff.
Det är lätt att vara eftersmart och speciellt när man har läst en 10-sidig tråd som enbart handlar om huruvida det här erbjudandet är äkta eller inte, så om du planerade att fortsätta med dina onödiga inlägg så föredrar jag att du inte säger något alls. Du hade förmodligen inte misstänkt det här för en bluff själv om det inte vore för den här och diverse andra trådar. Men som sagt.. Det är lätt att vara "smart" när man har läst en hel del andra åsikter.
Kanske ska läsa vad jag skrivit i mina inlägg, vad jag har citerat? kallat alla som beställt idioter? This makes no sense!?
Postad 04 mars 2009 - 10:49
Unregistered0f336f7e
-
Unregistered0f336f7e
-
Rookie
-
8 inlägg
lite fundersam nu, var precis in och kollade status på min order och den har inte blivit levererad enligt sidan.
kan det vara ett litet hopp för att de som fått status levererat på sina paket att de verkligen har blivit skickade? jag menar varför inte ändra status på allas ordrar som beställt om det är en bluff?
Jag menar inte med det här inlägget att allt är ok och att playzone inte är en bluff, bara tänkte lite..
Redigerat av Unregistered0f336f7e, 04 mars 2009 - 10:50.
Postad 04 mars 2009 - 10:52
Mighty_Magnus
-
Mighty_Magnus
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Fick inte folk som betala via VISA eller masterCard bankkort när de handlade på Kameraexperten tillaka pengarna? är det upp till inviduella bank eller banken som PZ har.
Jo precis, den individuella banken kan ersätta dig ändå. Men har man betalat med kredit så finns det lag på att få tillbaka pengarna. Oj, det är fortfarande folk som tror de ska få sina paket?? Har det inte framgått att det är en bluff?
Jag vilja säga tvärtom, att svenskarna är ett oerhört kritiskt folk (vilket visserligen är bra men ibland går det till överdrift). Vi vet inte om det är bluff, det är inte brottsligt att driva företag vid 19 års ålder. Det är inte brottsligt att ha kampanjpriser en vecka. Men visst låter det skumt och då bör man vara försiktig (t.ex köpa på kredit, faktura osv). Jag kan även hålla med om att när det låter skumt så borde polisen börja lite försiktigt att kolla upp det för att sedan lägga ner om det visar sig vara ärligt.
Postad 04 mars 2009 - 10:54
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Sen till de som vill polisanmäla och grejer. TA DET LUGNT! Det har gått två dagar än så länge, känns som det är liiiiite tidigt att börja blanda in polis i det här.
Du verkar inte ha kännedom om turerna kring Kameraexperten eller de andra Scam-butikerna innan den hör jag? Om du hade det hade du heller inte skrivit som du gjort. Eftersmart säger du? Jag skulle snarare kalla det förutseende med tanke på att vi som varit med här ett tag känner igen dessa mönster allt för väl vid det här laget. Att säga som skäl att butiken har funnits länge och finns på riktigt och har en fungerande hemsida säger ju absolut ingenting om att det bara för den sakens skull inte kunde röra sig om en bluff. Det vet vi andra och de som blivit lurade så många ggr tidigare. Så jag kan faktiskt hålla med de andra som vill påsta att man är lite korkad om man beställer därifrån efter att man läst vad som skrivits hittils. Varningsklockorna ringer iaf i mina öron med Kameraexperten färskt i minnet då mönstret och bakgrunden är nästan identiska. En tidigare välkänd butik byter ägare och har kvar samma fungernade hemsida och sen börjar helt plötsligt lockbetena dyka upp i form av väldigt billiga produkter, ofta under inköpspris och helt plötsligt erbjuds som av en ren slump enbart förskottsbetalning. Ringer det några varningsklockor kanske? Skulle det visa sig att folk faktiskt fick sina grejer kan jag bara gratulera. Men jag skulle inte vilja ta den chansen det är en sak som är säker. Gör man det trots varningarna så är man faktiskt lite korkad.
Postad 04 mars 2009 - 10:56
metaxa
-
metaxa
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Jag är bara mer och mer övertygad om att det är en gigantisk bluff.
Med tanke på omfattningen av annonskampanjen så har/kommer de sälja MINST 1 000 Playstation enheter, vilket de gör ca 1 000 kr under inköpningspris. Detta göra att de enbart på PS3 går MINST 1 miljon back. Lägg då till kostnaden för att sälja Xbox med förlust, vissa spel samt den enorma annonskampanjen.
Är det inte en bluff så är det ekonomiska idioter som står bakom PZ, men det vet vi ju iofs redan iom att en utav styrelseledamöterna har Kronokalle efter sig pga stora skulder.
Redigerat av metaxa, 04 mars 2009 - 10:56.
Postad 04 mars 2009 - 10:56
AntonL
-
AntonL
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Du gör verkligen skäl för din status (rookie) här. Du kan ju läsa tråden om Kameraexperten under tiden som vi andra, som har tänkt ett par steg längre, försöker stoppa det här så fort som möjligt. Det är klart som fan att det här är en bluff och inget annat.
Jo, du har nog rätt.. Jag ska nog börja lyssna på "lärjungen".. Herregud. Jag säger inte att det inte finns en risk för att det är en bluff, men att det kanske är lite för tidigt att säga om det är det. Ja, jag vet att det fanns ett företag som hette Kameraexperten och jag vet vad de gjorde. Men Playzone är inte Kameraexperten, även om förhållandena är någorlunda lika. Visst, du tycker det är klart som fan, men har du något egentligt bevis för att det faktiskt är det? Det har, som sagt, enbart gått 2 dagar, så det är lite för tidigt att säga. Kanske ska läsa vad jag skrivit i mina inlägg, vad jag har citerat? kallat alla som beställt idioter? This makes no sense!?
Inlägget nedan säger det mesta. Läste igenom tråden innan jag började skriva, men det finns ju en chans att jag har missat vad du skrev tidigare. Om du menar de som fortfarande beställer TROTS att de har läst tråden så tar jag tillbaka det och ber om ursäkt. Menade du alla som beställt (vilket det kan uppfattas som om man bara läser det inlägget) så tänker jag inte ändra på mig. Oj, det är fortfarande folk som tror de ska få sina paket?? Har det inte framgått att det är en bluff?
Postad 04 mars 2009 - 10:57
Unregistered0d5d0cd6
-
Unregistered0d5d0cd6
-
Amatör
-
-
57 inlägg
159 användare inne just nu, hetaste potatisen på länge?
Postad 04 mars 2009 - 11:00
coldturkey
-
coldturkey
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
http://www.idg.se/17...llig-e-handlarePubl: 2009-03-04 10:44 Både Playstation-distributören Nordisk Film och Boston, som distribuerar Hisence tv-apparater i Sverige, noterar att Playzone annonserar varor för långt under grossistpris. Varje såld produkt bör alltså innebära en förlust.
– De har lagt upp dem till ett orimligt pris. Vi skeppar ingenting till dem eftersom de har en indragen limit. Han får tv-apparaterna om han betalar dem i förskott. Ännu har vi inte fått någonting, men det kan bero på bankdagarna, säger Daniel Fredriksson, vd på Boston, till Computer Sweden.
Han får medhåll av Daniel Gustavsson på Nordisk Film, som bekräftar att priserna på Playstation 3-konsoller skulle innebära en förlust för återförsäljaren om de köpts in på officiell väg.
Postad 04 mars 2009 - 11:11
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Ja, jag vet att det fanns ett företag som hette Kameraexperten och jag vet vad de gjorde. Men Playzone är inte Kameraexperten, även om förhållandena är någorlunda lika.
Visst, du tycker det är klart som fan, men har du något egentligt bevis för att det faktiskt är det? Det har, som sagt, enbart gått 2 dagar, så det är lite för tidigt att säga.
Nu pratar vi inte om att det finns bevis eller inte. Däremot pratar vi om de varningstecken som uppenbarligen finns. Iaf tillräckliga för att höja ett varningens finger till de som tänkt beställa därifrån så dom inte blir lurade på sina pengar i värsta fall. Är det inte bättre att vara lite extra misstänksam när det gäller ens pengar och att hjälpa varna andra än att tvärtom vara lite extra godtrogen eller tom rent korkad? Jag väljer då hellre det första och lyssnar på de varningar och förhållanden som nystas fram här och bildar mig en egen uppfattning om vilken risk jag tar eller itne tar. Nä, Playzone är inte Kameraexperten, men herregud hur lika scenarier behöver du egentligen få för att dra rätt uppenbara paralleller mellan dessa två? Enligt mig är dessa kusligt lika varandra.
Redigerat av masse70, 04 mars 2009 - 11:14.
Postad 04 mars 2009 - 11:13
speechless
-
speechless
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Inlägget nedan säger det mesta. Läste igenom tråden innan jag började skriva, men det finns ju en chans att jag har missat vad du skrev tidigare. Om du menar de som fortfarande beställer TROTS att de har läst tråden så tar jag tillbaka det och ber om ursäkt. Menade du alla som beställt (vilket det kan uppfattas som om man bara läser det inlägget) så tänker jag inte ändra på mig.
Citera(speechless @ Mar 4 2009, 09:57 ) * Oj, det är fortfarande folk som tror de ska få sina paket?? Har det inte framgått att det är en bluff?
Exakt, min citering säger ju allt, vi diskuterar människorna som sitter här och fortfarande beställer och tror att de ska få något... och därför mitt utlägg om hur "naiva och korkade vissa är..." vad är problemet?
Redigerat av speechless, 04 mars 2009 - 11:17.
Postad 04 mars 2009 - 11:14
lljooo
-
lljooo
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Det som verkligen är helt obegripligt är att det uppenbarligen finns de som beställt Efter att ha läst den här tråden (om nu inte alla de inläggen är från Playzone, vill säga)! Och att det finns några som tydligen fortfarande tror att det finns en chans att det Inte är en bluff är ju också svårt att förstå... Däremot var det kanske inte helt enkelt att veta för bara några dagar sedan. Något som skulle underlätta vore om Prisjakt kunde inkludera ägarbyten i informationen om företag...
Postad 04 mars 2009 - 11:22
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Vad som förbluffade mig i härvan med Kameraexperten och som fortfarande förbluffar mig nu i denna är ju hur folk tänker. Om man helt plötsligt ser en vara till ett konstigt lågt pris och som bara erbjuds genom förskottbetalning så borde man ana ugglor i mossen redan där.
Jag sade samma sak då och säger samma sak nu, tänkte alla likdant så skulle detta förmodligen aldrig kunna ske. Iaf i mycket mindre skala.
Sen spelar det ingen roll vilken butik det är som erbjuder varan, hur länge butiken funnits, hur bra omdömmen dom har, hur seriösa dom verka vara eller andra ständigt återkommande skäl till varför folk ändå skänkt bort sina pengar till bedragarna.
Detta om något nu när de flesta har fått reda på hur det kan gå till genom turerna med bla Kameraexperten och att en tidigare seriös butik helt plötsligt kan byta skepnad och ägare och lura folk på pengar. Då kan det också ske igen.
Följer man bara sitt sunda förnuft och har den grundläggande regeln att om nåt verkar för bra och billigt för att vara sant samt inlindat med krav på betalning i förskott så är det just oftast för bra för att vara sant.
Oavsett om butiken heter Elgiganten, Kameraexperten eller Playzone.
Redigerat av masse70, 04 mars 2009 - 11:27.
Postad 04 mars 2009 - 11:28
Unregistered4a909f91
-
Unregistered4a909f91
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Kompisen var nyss i butiken i kalmar och köpte 2 st för 6000:- de hade ca 10 spel man fick välja mellan.
Men som sagt kanske de säljer några billigt för att få upp förtroendet sedan när de har massa odrar och pengar inne så bor de plötsligt i turkiet
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Köp & Sälj
-
→
Butiker & Import
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny projektor
thhmo
2025-05-11 11:17:07
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|