Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

The Lord of the Rings Trilogy

674 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 mars 2010 - 17:11

Mooshie
  • Mooshie
  • Forumräv

• 554 inlägg
  • 0

I början av DVD åldern? Om det vore så väl...finns gott om liknande frågor i BD-trådar från 2009-2010... :)

Pacman, trots att jag har en hd-skärm till min dator så får jag inte bort de svarta strecken från din smiley Är det någon inställning jag måste göra?

Postad 30 mars 2010 - 17:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Mooshie>> :) Pluspoäng till dig som såg det.

Postad 31 mars 2010 - 20:58

Gubblock
  • Gubblock
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Dvdfile tar fram sågen och yxan...
"Video nerds are gonna be PISSED", "a lack of detail definition that makes some sequences look standard-def at best"
" I was literally appalled at the lack of punch in some of Fellowship's early town sequences" mm mm

http://www.dvdfile.c...ilogy-bd-review

Postad 01 april 2010 - 16:16

Evelon
  • Evelon
  • Forumräv

• 515 inlägg
  • 0

Nu har Gamereactor recenserat trilogin.

Betyg: 6/10

http://www.gamereact.....ngs: Trilogy/

Det var ingen glädjande läsning. Framgår att det ska vara bra kvalitet på sista filmen, den första ska vara desto sämre. Blir att höra fler kommentarer innan eventuellt köp.

Redigerat av Evelon, 01 april 2010 - 16:18.

Postad 01 april 2010 - 16:40

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Trist att höra att man misslyckats med HD utgåvan. Jag har läst flera recensioner och ingen är väl direkt positiv, milt sagt. Jag har inte sett det hela själv.

Min förhoppning är väl att man skärper sig till extended version och gör det riktigt bra. Sämre vore väl på sätt och vis en prestation :) men jag hoppas på bättre .

Postad 01 april 2010 - 18:19

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 749 inlägg
  • 0
Undrar om Bill Hunt kommer med ÄNNU en lam ursäkt snart efter alla dessa recensioner :)

Postad 03 april 2010 - 09:51

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Tråkigt att läsa alla dessa dåliga omdömen på LOTR BD utgåva. Den är en av de få BD som jag tänkte köpa i år. Nu får man väl hoppas på en mer noggrant gjord release av "extended version" eller LOTR-remastered.

Postad 03 april 2010 - 10:04

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 749 inlägg
  • 0
Jepp, Peter Jackson själv lär nog vara inblandad i mastringen av Extended versionerna.

Postad 03 april 2010 - 12:44

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0
Det får vi verkligen hoppas på.

Postad 05 april 2010 - 11:22

Unregistered5b84dd24
  • Unregistered5b84dd24
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0
Jaha ni har två trådar om samma sak för att ni inte ville ha in mig i denna tråden. <_<

Kan inte mer än hålla med om att denna utgåvan ser ut att bli ett riktigt nerköp (för de som väljer att köpa). Time Warner har ju givit ut en del mycket fint restaurerade filmer på senaste tiden (The Wizard of Oz, mfl.) så att de skulle misslyckas så fatalt när ett dotterbolag ska ge ut en (eller tre) film som det är ett enormt marknadssug efter blir man smått chockad. ;)

Postad 05 april 2010 - 11:26

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2 523 inlägg
  • 0
någon som tänkt köpa dessa nu då trots allt?

Postad 05 april 2010 - 11:51

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1 423 inlägg
  • 0
Ja självklart. Del 2 och 3 verkar ju se bra ut. Jag tänker i alla fall inte se den katastrofala dvd-bilden på dessa filmer någon mer gång. Skulle tippa på att del 1 även den ser bättre ut än på dvd:n. För den håller pinsamt låg klass på dvd.

Postad 05 april 2010 - 11:57

Unregistered5b84dd24
  • Unregistered5b84dd24
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0

Kommer in i blu-ray samlingen om frugan (som är fantasy tokig) köper den. ;)

Postad 05 april 2010 - 12:07

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
Självklart, har den ju inte på DVD och det var svårt att tacka nej till den för 149:- så jag beställde den

Postad 05 april 2010 - 13:11

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2 882 inlägg
  • 0
Var hittar du den för 149kr?

Redigerat av vinncent, 05 april 2010 - 13:12.

Postad 05 april 2010 - 13:16

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
På Homeenter

Postad 05 april 2010 - 13:54

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

• 1 266 inlägg
  • 0

Jag har beställt mig en box.
Det blir ju oavsett vilket inte sämre än de gamla DVD-utgåvorna...

Postad 05 april 2010 - 15:10

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0
Hämtade den igår.

Postad bild

Redigerat av belzebubb, 05 april 2010 - 15:32.

Postad 05 april 2010 - 19:06

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 749 inlägg
  • 0
Hade varit kul om alla gav fan i att köpa boxen så att Warner/New Line inte får nån "belöning" för sin taffliga utgåva och är tvingade till att göra om en NY master UTAN DNR snabbt, likt vad Dreamworks gjorde med Gladiator.

Så länge som vi pröjsar för dessa hafsverk så kommer vi att fortsätta få mediokra utgåvor även i framtiden, då bolagen inte behöver lägga ner tid och pengar när dom kan släppa en DNR:ad gammal HDTV master istället.

Och vill man ha bättre än DVD utgåvorna så finns HDTV versionerna med mindre DNR och mer findetaljer tills vidare.
Det är vid såna här tillfällen som jag t.o.m. uppmuntrar folk till att dra ner HDTV rippar istället :)

Enligt denna poll så verkar iallafall majoriteten hoppa över utgåvan:
http://www.avsforum....d.php?t=1239331

Skulle inte förvåna mig om det kommer en nymastrad utgåva om 1 år :)

Postad 05 april 2010 - 19:36

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Jag tänker inte köpa den. Som någon sade på avsforum; "när mediokert har blivit den nya standarden, då får man skylla sig själv".

Jag ger blanka djävulen i denna box.

Postad 05 april 2010 - 19:45

Unregistered5b84dd24
  • Unregistered5b84dd24
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0

Hade varit kul om alla gav fan i att köpa boxen så att Warner/New Line inte får nån "belöning" för sin taffliga utgåva och är tvingade till att göra om en NY master UTAN DNR snabbt, likt vad Dreamworks gjorde med Gladiator.

Så länge som vi pröjsar för dessa hafsverk så kommer vi att fortsätta få mediokra utgåvor även i framtiden, då bolagen inte behöver lägga ner tid och pengar när dom kan släppa en DNR:ad gammal HDTV master istället.

Så sant....

Postad 05 april 2010 - 20:28

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1 451 inlägg
  • 0
Skippar boxen jag med, möjligtvis att man köper "konungens" löst.

Postad 05 april 2010 - 20:31

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0

Helt riktigt jag kommer inte köpa denna box,har vi tur kommer det ut en nymastrad i slutet av året.

Postad 05 april 2010 - 21:40

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Så snabbt kommer väl det inte en ny? Eller menar du att Blu-rayn som släpps nu är tagen från en alldeles utmärkt master? Då har New Line verkligen skitit i det blå skåpet..grrr.

Postad 06 april 2010 - 08:04

Unregistered5b84dd24
  • Unregistered5b84dd24
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0

Så snabbt kommer väl det inte en ny? Eller menar du att Blu-rayn som släpps nu är tagen från en alldeles utmärkt master? Då har New Line verkligen skitit i det blå skåpet..grrr.

Det är förmodligen samma master som använts till mpeg-2HD för HDTV. Det som skiljer är att någon fått i uppdrag att "putsa och polera" blu-ray varianten.

Warner har vid ett annat tillfälle sagt att för att få en färdig blu-ray från master som är klar att säljas tar det cirka tre månader. Och mastern har de ju redan så ett år kan ju vara rimligt, med tanke på att det tar ett tag innan ekonomiavdelning osv. levererar sin rapport om att produkten inte säljer.

Postad 06 april 2010 - 08:34

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2 014 inlägg
  • 0
Nästan bara snack om bilden här, men hur är ljudet på blu-ray utgåvan?
Hur stor är skillnaden mot DVD-utgåvan och hur bra har de lyckats med de okomprimerade ljudspåren?

Ljudet är en lika stor del av upplevelsen som bilden för min del iallafall.

Postad 06 april 2010 - 08:35

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2 882 inlägg
  • 0

Det finns recensioner...läs dem!

Postad 06 april 2010 - 09:05

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2 014 inlägg
  • 0

Det finns recensioner...läs dem!

Visst kan jag googla, och det behöver jag inte fråga här för att lyckas med, men det är inte därför jag frågar här.

Det är inte sällan som medlemarna på det här forumet är både mer petiga och mer insatta än recensenterna och kan ge en mer nyanserad bild än vad som går att läsa i diverse recensioner. Som det har påpekats tidigare är det en del tunga namn som har fallit för pressen att ge bra recensioner för att fortsätta få gratisprylar och stå högt i kurs hos filmbolagen. Därför efterfrågar jag åsikter från er som har bra öron, bra utrustning och har lyssnat på dem.

Redigerat av Sigma78, 06 april 2010 - 09:13.

Postad 06 april 2010 - 09:07

Unregistered5b84dd24
  • Unregistered5b84dd24
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0

Hur stor är skillnaden mot DVD-utgåvan och hur bra har de lyckats med de okomprimerade ljudspåren?

Ljudet är en lika stor del av upplevelsen som bilden för min del iallafall.

Det kan bero på att överlag (av det jag läst) har det DTS-HD Master Audio surround track som finns på de tre filmerna lovordats och dialogen ska vara klar och tydlig i så väl tal som svaga viskningar.

Postad 06 april 2010 - 09:11

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2 014 inlägg
  • 0

Det kan bero på att överlag (av det jag läst) har det DTS-HD Master Audio surround track som finns på de tre filmerna lovordats och dialogen ska vara klar och tydlig i så väl tal som svaga viskningar.

Låter ju riktigt bra!

Postad 06 april 2010 - 09:13

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Oh, tack... hjälpsamt! Inte ens en länk till någon recension lyckades du pressa in där. Fantastiskt bra inlägg som tillförde mycket.

Om du hade bekymrat dig med att ha läst i tråden (för det har du väl?) bör du ju ha sett dessa länkade recensioner som exempel som jag antar han syftar till:

http://bluray.highde...ngstrilogy.html

http://www.gamereact.....ngs: Trilogy/

"Ljudet:
Medan mitt bildutlåtande kanske lät som en enda lång klagosång är ljudstycket som här följer ett betydligt gladare sådant. The Lord of the Rings: Trilogy på Blu-ray låter nämligen helt fantastiskt och slår sig absolut in på toppen över formatets mest välljudande filmer. Det finns till skillnad från på bildsidan ingen ojämn kvalitet att tala om heller då alla tre rullarna erbjuder en underbart välgjord ljudbild. DTS-HD Master Audio-spåret är kraftfullt, balanserat, dynamiskt och väldigt smart mixat och blåser bort de gamla DVD-versionerna med lätthet. Dialogen är enastående klar och krispig och musiken smeker omkring i fantastiskt välgjorda panoreringar. Jag har försökt hitta något att klaga på här, bara något litet. Men har misslyckats. Detta är tre stycken filmer som låter helt fantastiskt."

http://www.dvdfile.c...ilogy-bd-review

"Audio: How Do the Discs Sound?

These DTS-HD 5.1 Master Audio mixes, though, are almost enough to make you believe the films' imagery looks better. With all the brio, dynamic range and rumble that the movies offered audiences in cinemas, all three of the LOTR movies sound sensational here. Music is especially enhanced, with Howard Shore's score occupying a lovely fidelity and high- and low-ends of the symphonic work coming through with breathtaking finesse. Dialogue is clear and strong throughout - even in enormous war sequences, one can hear everything that's being said - and it goes without saying that atmospherics and effects swish and swoop in and around surround track with panoramic thunder. Unbelievable."

Räcker det som exempel?

Redigerat av masse70, 06 april 2010 - 09:13.

Postad 06 april 2010 - 09:17

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2 014 inlägg
  • 0
Verkar lovande, förutom att det bara är 5.1 och inte 7.1 som man hade kunnat önska. Ingen jättegrej, men det hade varit kul med ett 7.1 ljudspår för att slippa "fulmixa" in de två sista högtalarna om man vill att de ska spela något öht.

Förvånansvärt få filmer som släpps med riktig 7.1 dessvärre.... och ännu färre som jag faktiskt tycker är bra.

Postad 06 april 2010 - 09:19

monkie79
  • monkie79
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
6.1 :)

Postad 06 april 2010 - 09:43

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2 014 inlägg
  • 0

6.1 :)

Ah, 5.1 tog jag från texten ovan. 6.1 är ett steg i rätt riktning. :)

Postad 06 april 2010 - 09:59

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

Verkar lovande, förutom att det bara är 5.1 och inte 7.1 som man hade kunnat önska. Ingen jättegrej, men det hade varit kul med ett 7.1 ljudspår för att slippa "fulmixa" in de två sista högtalarna om man vill att de ska spela något öht.

Förvånansvärt få filmer som släpps med riktig 7.1 dessvärre.... och ännu färre som jag faktiskt tycker är bra.

Och de som släpps med 7.1 är sannolikt bara fulmixade från filmbolagets sida. Nästan alla filmer har ju 5.1 som orginalmix. Det behövs ingen ny mix för att få vinsten med 7.1. Vinsten ligger i att man har fler surroundhögtalare och får ett mer omslutande ljud.

Postad 06 april 2010 - 12:08

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2 014 inlägg
  • 0

Och de som släpps med 7.1 är sannolikt bara fulmixade från filmbolagets sida. Nästan alla filmer har ju 5.1 som orginalmix. Det behövs ingen ny mix för att få vinsten med 7.1. Vinsten ligger i att man har fler surroundhögtalare och får ett mer omslutande ljud.

Ja, det är väl den bittra sanningen. Jag hade hoppats på att de åtminstone för de riktiga högbudgetprojekten, som Avatar, Lotr, Transformers osv skulle sikta på att ha en orginalmix i fler kanaler, men jag blir inte förvånad att det inte är så. Hoppet är det sista som överger en :)

Om orginalmixen är i 5.1 är det ju precis som du säger, ingen större mening med att de fuskar ihop de saknade kanalerna, det kan min förstärkare också göra... såvida de inte gör ett riktigt hantverk av det och mixar om ljudet från början i fler kanaler.

Postad 06 april 2010 - 12:37

Unregisteredcbb3819a
  • Unregisteredcbb3819a
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Funderar över hur det ligger till med ljudet på den där boxen, kollar man på baksidan av den bild som finns på den svenska utgåvan så står det ingenting om "DTS-HD MASTER" bara att det är "DTS ES 6.1"

https://www.prisjakt...5...ck&size=800

Postad 06 april 2010 - 12:46

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11 286 inlägg
  • 0
Jo för den Amerikanska boxen har DTS-HD Master Audio 5.1 ES Matrix.
Och den svenska 6.1 ?

Postad 06 april 2010 - 12:57

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2 014 inlägg
  • 0

Jo för den Amerikanska boxen har DTS-HD Master Audio 5.1 ES Matrix.

Enligt DTS hemsida är det där inget format som finns:
http://www.dts.com/D...io_Formats.aspx

Antingen är det DTS-HD Master Audio, som är upp till 7.1 förlustfritt komprimerade kanaler, men kan vara färra, eller så är det DTS ES Matrix, som innebär 6.1 kanaler komprimerade så att en del av ljudinformationen försvinner.
DTS ES 5.1 finns inte, eftersom skillnaden mellan vanlig DTS och DTS ES är just den sjätte kanalen.

Nu börjar det här bli helt förvirrat... om den svenska inte har DTS-MA blir jag riktigt besviken på dem.

Postad 06 april 2010 - 14:00

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Fick höra att LOTR Blu-Ray låg i brevlådan hemma och väntar, blir att ta en snabb koll ikväll :D

Postad 06 april 2010 - 15:06

monkie79
  • monkie79
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Kollar man på Home Enter så har den DTS ES 6.1 HD Master Audio

Postad 06 april 2010 - 16:52

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2 014 inlägg
  • 0

Vilket borde innebära att det finns ett DTS ES 6.1 spår (core), för recievers som inte klarar HD-spåret och ett DTS HD Master Audio spår, också 6.1, tolkar jag det som. Ni som har fått hem den kan ju lätt kolla.

Postad 06 april 2010 - 17:35

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 749 inlägg
  • 0

Ställen som Home Enter, Enjoy, Ginza, CDON m.m. har ALDRIG vettig info om ljudspåren. Ofta står det bara Dolby Digital i infon :D

Postad 06 april 2010 - 17:41

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 749 inlägg
  • 0
Står faktiskt DTS Es 6.1 på baksida av de omslag som finns på Discshop.
Fast det finns en DTS-HD MA logga längre ner. SF som klantat till infon lite :D

Enligt Discshops info "DTS Es 6.1 Hd Ma"
Vilken röra :D

Postad 06 april 2010 - 18:14

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0
Överallt på nätet läser man om folk som dömer ut boxen och vägrar köpa den, samtidigt så toppar den försäljningslistorna i stort sett överallt. Hur dumma är lotr fansen egentligen? Det är precis detta bolaget vill att ni ska göra, köpa boxen fast ni vet att det är skit och sen köpa nästa också. Det är bara att gratulera New Line Cinema, här blir det många sköna kosing i kassan.

Ganska lustigt ändå att se alla som köpt den och sen sitter och gråter ut på nätet, ibland måste man använda hjärnan också. Bara för att filmen är bra betyder det inte att bilden kommer hålla samma kvalite.

Postad 06 april 2010 - 18:53

dannek
  • dannek
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Överallt på nätet läser man om folk som dömer ut boxen och vägrar köpa den, samtidigt så toppar den försäljningslistorna i stort sett överallt. Hur dumma är lotr fansen egentligen? Det är precis detta bolaget vill att ni ska göra, köpa boxen fast ni vet att det är skit och sen köpa nästa också. Det är bara att gratulera New Line Cinema, här blir det många sköna kosing i kassan.

Ganska lustigt ändå att se alla som köpt den och sen sitter och gråter ut på nätet, ibland måste man använda hjärnan också. Bara för att filmen är bra betyder det inte att bilden kommer hålla samma kvalite.

det är en väldigt liten del av alla köpare som hänger på forum. dom flesta som köper boxen köper den i tron om att den är i toppkvalitet. och de flesta som köper den kommer heller aldrig märka av alla dessa fel som forumfolket kommer se, och de flesta kommer se alla dessa fel enbart för att de suttit på forum och läst om de. de flesta som köper boxen kommer helt enkelt vara nöjda med den. klart den kommer sälja som smör.

Postad 06 april 2010 - 18:57

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 749 inlägg
  • 0
Det värsta är att många köper vilken skit som helst (film/bild mässigt) bara det är på en BD skiva i en blå ask :D

Postad 06 april 2010 - 19:03

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0
På samma sätt som folk köpte skitutgåvor på dvd så vad är nytt? Faktum är ändå att denna utgåvan är bättre än någon som har funnits till försäljning tidigare så det är väl inte så konstigt om folk köper den?

Postad 06 april 2010 - 19:05

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Det värsta är att många köper vilken skit som helst (film/bild mässigt) bara det är på en BD skiva i en blå ask :D

Ok, så du tycker att alla som köper denna är idioter för att dom inte lever sina dagar på diverse forum och jämför screenshots och betyg på filmer på lika många andra forum utan lägger sitt förtroende i ett nytt och modernt format?

Nu säger jag inte att jag själv är medveten om vad som sker med vissa filmer, men gemene man därute kan du knappast begära känna till eller ha kunskap om detta.

Känner igen denna mentalitet kring släppet av Gladiator.

De som köpte den var idioter oavsett enligt dig och andra här.

Redigerat av masse70, 06 april 2010 - 19:11.

Postad 06 april 2010 - 19:11

Unregistered1320
  • Unregistered1320
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
WTF!!! Någon som öppnat sin triologi som damp ner i lådan idag ? ÄÖhh är det DTS HD eller inte? På min står det DTS ES.

Blir skitförbannad. Tänker skicka tillbaka den om det inte är hd master.

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.