Postad 22 augusti 2012 - 14:08
Postad 22 augusti 2012 - 17:48
Postad 22 augusti 2012 - 18:20

Postad 22 augusti 2012 - 18:41

tror jag har lagt upp den här bilden förr, precis när jag fick min kamera, men då var bilden somrig och grön. det kanske var bättre trots allt

Postad 22 augusti 2012 - 18:49
Postad 24 augusti 2012 - 19:20
Tycker du har ögon för motiv också och själv har jag väldigt svårt att se ett potentiellt foto när jag går på en sådan plats du tagit denna på.
Postad 24 augusti 2012 - 21:34
Jag TROR det hade blivit mer tryck i bilden om du hade haft polariserat filter på. Då hade färgkontrasten i det gröna (ursprungsfärgen?) varit högre och det gula i denna bilden hade således varit mer "saftig" också. Jag tycker det ser bra ut, rent generellt men jag tror att jag själv hade skippat den mjölkvita hinnan som vinjetteringen gett. Hade bilden varit tagen med dimma eller dylikt tror jag det hade varit riktigt effektfullt men i detta fallet tror jag högre dynamik är the shit.
Tycker du har ögon för motiv också och själv har jag väldigt svårt att se ett potentiellt foto när jag går på en sådan plats du tagit denna på.
tackar för det sqart. japp vinjeteringen ska bort.. kommer också öka kontrasten lite och se hur det blir.
dock var detta bara ett test för att lära mig LR .
Postad 24 augusti 2012 - 22:15
tackar för det sqart. japp vinjeteringen ska bort.. kommer också öka kontrasten lite och se hur det blir.
dock var detta bara ett test för att lära mig LR .
Ladda gärna upp v.2 för det vore kul att se hur det skulle blivit med dessa förändringar

Postad 24 augusti 2012 - 22:26
vettefan alltså. känns sönderredigerad tycker jag. samt att inställningarna på kameran var inte helt rätt såg ja. f5,6 är väl inte optimalt till landskap. handhållen också.
får åka tillbaks dit när det är höst på riktigt istället

Bifogad fil(er)
Postad 24 augusti 2012 - 22:28

Postad 24 augusti 2012 - 22:36
Bifogad fil(er)
Postad 25 augusti 2012 - 07:49

Postad 28 augusti 2012 - 19:18
Nu när det är sånt höstväder med regn och blåst så tände jag upp lite ljus och provade att ta några bilder.
Skulle gärna vilja veta vad ni tycker om dessa, och vilken av dom som ni tycker är bäst !

Eller

Har försökt att fixa till dom lite i LR.
MVH
Redigerat av mstoltz, 28 augusti 2012 - 19:18.
Postad 28 augusti 2012 - 19:53
Du har en "smutsig" bakgrund i andra bilden som inte passade så bra.
I första bilden är det helt svart och gjorde sig mycket bra.
Sen har du lite mer luft runt omkring första som jag också gillade.
Testade också att hålla ett papper i nedkant på bilden och det tycker jag personligen blev bättre , så testa att beskär lite i underkant för att se va du tycker.
Men det va en Riktigt mysig bild tycker jag.

Redigerat av andreassofus, 28 augusti 2012 - 19:57.
Postad 28 augusti 2012 - 20:03
Den första var min favorit med, men blev osäker när jag testade att ljusa upp bilden.

Postad 29 augusti 2012 - 20:29
1

2

3

4

5

6

Postad 29 augusti 2012 - 20:40
Redigerat av xray, 29 augusti 2012 - 20:41.
Postad 29 augusti 2012 - 21:42
Postad 29 augusti 2012 - 21:53
Ville inte "sno en av dina bilder för att visa, då det är bröllopsbilder liksom, men om du vill veta ungefär hur jag tänkte så är det nått i denna still.
Länk till preset för lightroom: http://www.2shared.c...m_svartvit.html - den prövade jag på jpeg-filen med ett bra resultat, vet dock inte hur det blir med raw-filen, eller med alla andra bilder för den delen

Redigerat av Unregistered2d8d729c, 29 augusti 2012 - 22:19.
Postad 29 augusti 2012 - 22:11

Vad tycker ni om att man ser fotografen? Vi tyckte det var kul så vi tog ett par såna.

Postad 29 augusti 2012 - 22:18

Redigerat av Unregistered2d8d729c, 29 augusti 2012 - 22:20.
Postad 30 augusti 2012 - 10:05
Tack, jag tyckte nog också jag ville ha mer stuns i den s/v. Hur gör man för att lägga in dessa preset i LR?Jag säger sista, fast skulle vilja ha lite mer "stuns" i den.
Ville inte "sno en av dina bilder för att visa, då det är bröllopsbilder liksom, men om du vill veta ungefär hur jag tänkte så är det nått i denna still.
Länk till preset för lightroom: http://www.2shared.c...m_svartvit.html - den prövade jag på jpeg-filen med ett bra resultat, vet dock inte hur det blir med raw-filen, eller med alla andra bilder för den delen
Postad 30 augusti 2012 - 10:09
Jag tror att jag försöker ta fram s/v bilder med mer kontrast än den ovan, samt kanske något i stil med 3'an men lite ljusare gillade lite att man hade lite s/v med stänk av färg. 4:an är inte så dum heller, kanske tar jag några i den också. Jag gör ju inte detta på alla bilder utan kanske en bild per typ, kanske på en 5 st
Postad 30 augusti 2012 - 11:25
Postad 30 augusti 2012 - 15:21
Skulle också vilja erbjuda lite andra varianter av nyans, är det någon av dessa som ni tycker passar (till den här typ av bilder), det är från LR fasta, eller har ni något bättre förslag?
...
Här en en version som följer färgtemat för att illustrera lite vad jag menade... Har dock inte lagt på någon glamour glow. Lite vinjettering, samt lite juxande med färger o kontrast.

Postad 01 september 2012 - 15:29
Jag vet inte med denna bilden, men något tilltalar mig.
Tog denna som mitt första test att fot i RAw och har sparat den av nån anledning.
Kan inte bestämma mig....
Den är rätt rörig och mycket olika detaljer...
Vad tycker ni ?

Postad 02 september 2012 - 16:04
Nu behöver jag er hjälp igen

Hittade denna kvist med en massa kottar på, gjorde om den i svartvit.
Något som är bra eller dåligt med dessa / kan bli bättre ?
Men kan inte riktigt bestämma mig vilken som är bäst.

Redigerat av mstoltz, 02 september 2012 - 16:10.
Postad 02 september 2012 - 16:30
Redigerat av xray, 02 september 2012 - 16:31.
Postad 02 september 2012 - 16:36
Den utan vinjettering (VI) är bäst. Sänk gradienten (dvs att övergången från ljus till mörkt sker över ett större område) för VI om du nu vill använda detta, sänk ev. svärtningen också. I en bild med en bakrund med så jämnt ljushet är det inte så snyggt med mörk oval VI. För VI som inte ser fullt så fejkad ut är det förmodligen också bättre att ha en mer cirkulär form på VI.
Hej
Nu hängde jag inte riktigt med....
Jag sänkte gradienten på VI, men hittar inte vart man sänker svärtningen på VI.
När jag sänkte gradienten ( mängden va ?, jag har LR på svenska ), så försvann den helt nästan
Du får gärna ta bilden och göra om och visa om du vill

Postad 02 september 2012 - 16:43
Postad 02 september 2012 - 16:50
Har inte LR så jag vet inte vad den kallas egentligen. Ljushet kanske det kallas i LR vilket jag kallar för svärtning (svärtning kommer ju från den anologa filmtiden då ljusa områdena var ställen med hög svärtningsgrad...).
Aha....he he...nja jag kör kanske då bara på den utan

Fast......nja jag gillar båda på nått sätt

Redigerat av mstoltz, 02 september 2012 - 16:52.
Postad 07 september 2012 - 13:03
Vet inte vilken som är bäst.....eller kanske ingen alls ?

Postad 08 september 2012 - 16:38
Postad 08 september 2012 - 16:43
Det jag var ute efter var lite av ghetto looken, men fick inte till det tyvärr....så kan det bli ibland.
Postad 09 september 2012 - 11:43
Tror inte jag har lyckats speciellt bra, men det får ni avgöra.......samt kanske kan ge mig tips på vad ni hade gjort !

Postad 09 september 2012 - 11:47
Hade lite tråkigt så jag tänkte försöka mig på att få en 50-tals känsla eller kanske 80 tal, med hjälp av en glassbägare med kex pinnar i.
Tror inte jag har lyckats speciellt bra, men det får ni avgöra.......samt kanske kan ge mig tips på vad ni hade gjort !
Trevlig tanke, hade nog vart coolt å lagt en polaroid effekter på bilden.

Postad 09 september 2012 - 11:52
Ja det har du rätt i...hmm...hur går man tillväga då?
bra förslag![]()
http://www.moderskep...ebbtv/polaroid/
Moderskeppet har lite trevliga guider, finns mkt nyttigt där.

Redigerat av Mathzon, 09 september 2012 - 11:53.
Postad 09 september 2012 - 11:55
http://www.moderskep...ebbtv/polaroid/
Moderskeppet har lite trevliga guider, finns mkt nyttigt där.
Stort tack för länken

Ska göra en bild till i polaroid senare
Postad 15 oktober 2012 - 14:20

här är ett försök i alla fall. vad är rätt, vad är fel?
är den alldeles för ljus kanske? konstruktiv kritik mottages

Bifogad fil(er)
Postad 15 oktober 2012 - 14:30
https://www.google.s...LT_Ne_a4QTgqYEY
Tycker inte det blir riktigt samma sak när man tar en bild som är fotad i naturligt ljus och bara gör de ljusare utan oftast blir det bäst om bakgrunden är belyst till vitt och motivet är välbelyst och ljust, sen justerar man därifrån typ.
Kan dock förstå vad du är ute efter i det drömska ljusa oskuldsfulla, men jag vet inte om det går fram helt och hållet. Jag vet inte heller hur man skulle göra för att få fram det bättre.

Postad 15 oktober 2012 - 14:40
det var exakt det jag ville uppnå. den drömska och oskuldsfulla looken. det kanske finns ett eget ord för sånna bilder?
har googlat på high key och kollat på flickr men nycker ofta high key är som du säger bara ett porträtt på en vit bakgrund. det var inte riktigt det jag var ute efter..
men om jag vill ha en sån drömsk bild så hade det säkert blivit bättre om det var på en vit bakgrund och i studioljus..
men jag vet inte,, sitter bara och pillar lite och föröker lära mig,, men det är svårt utan riktigt studio och tillgänglig modell

Postad 15 oktober 2012 - 16:25
Postad 15 oktober 2012 - 16:25
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar