Absorbenter från Bullerbekämparen (En allmän diskussion om absorbenter)
442 svar till detta ämne
Postad 03 October 2009 - 13:35
lavv
-
lavv
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Hej. Jag har inte glömt bort draperierna, de är på G. Måste bara hitta något tjockt och inte för dyrt tyg som tjejen går med på.
Jag har tänkt bygga en absorbent också, mest för att se hur det blir.
Jag har tänkt ha den över soffan ganska nära taket, kanske 10cm ifrån.
Absorbenten ska va lika bred som soffan. 2550x500x120mm.
Jag har tänkt att använda med av obehandlat virke som är 22x120mm som finns på Byggmax.
Vad bör jag fylla absorbenten med för bästa resultat?
Det jag vill med absorbenten är att få ett lugnare klimat i rummet helt enkelt. Dämpa ekon, tjejsnack, kastruller och annat.
Har kollat lite på isolering på byggmax.com. Men vet inte riktigt vad jag ska ha.
Bör jag ha någon hårdare skiva eller nå?
Innermåttet på absorbenten blir ca 1,1m2.
/Love
Postad 03 October 2009 - 13:44
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Är det inte mineralull/stenull som många använder till sina absorbenter har jag för mig? Markskivor?
Redigerat av genstruktur, 03 October 2009 - 13:44.
Postad 04 October 2009 - 14:04
lavv
-
lavv
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Är det inte mineralull/stenull som många använder till sina absorbenter har jag för mig? Markskivor?
jo det verkar så. Tänkte bara om det är något speciellt man ska tänka på och om någon har någon speciell produkt dom vet funkar eller så.
Postad 05 October 2009 - 09:47
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
träfiberull från bauhaus är bra !
Sedan så sattsa på ca 80mm tjock, har du problem i midbasen så fundera på 95mm.
Postad 08 October 2009 - 21:51
lavv
-
lavv
-
Amatör
-
-
71 inlägg
träfiberull från bauhaus är bra !
Sedan så sattsa på ca 80mm tjock, har du problem i midbasen så fundera på 95mm.
Det där med träfiberull låter intressant. Dock så bor jag i Umeå och närmsta Bauhaus är ca 60mil söderut i Uppsala. Kan andra byggvaruhus ha liknande produkter? Någon som kanske har något skönt tips? Har ingen bil för tillfället så är lite svårt att fara runt och leta.
Postad 09 October 2009 - 11:16
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Du kan köpa vanlig glasfiber också, men just träfiber kliar och dammar inte så mycket...
Postad 09 October 2009 - 11:18
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Känns väl som en rätt vanlig produkt det här, kolla du runt i Umeåtrakten. Borde finnas någon som säljer....
Postad 12 October 2009 - 15:24
willswing
-
willswing
-
Lärjunge
-
-
267 inlägg
Hittade detta material på tyska e-bay: http://cgi.ebay.de/A...id=p3286.c0.m14Kan det fungera som absorbent bakom högtalarna...typ...Absoflex Palett? Finns i 3, 5 och 7 cm tjocklek.
Redigerat av willswing, 12 October 2009 - 15:26.
Postad 12 October 2009 - 19:47
lavv
-
lavv
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Nu blir det snart bygge! Har letat efter träfiberull idag på K-rauta.
Fanns inte i deras sortiment och han va tveksam om de andra kedjorna hade det.
Dom hade dock glasfiberull "piano" som han rekommenderade.
Hur kul är det att jobba med glasfiber i en lägenhet?
Tanken är såhär:
ljudabsorbenter.jpg 673.99K
0 Antal nerladdningar
Ljudabsorbenten är 120mm djup varav 80mm isolering samt 40mm luft.
Åhoj!
Postad 13 October 2009 - 13:03
Unregistereda8e384a7
-
Unregistereda8e384a7
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Efter att ha köpt ny anläggning är det dags att ordna till akustiken i vardagsrummet för att få nytta av det nyinköpta.
Har läst de trådar som finns, men ämnet är ganska komplext och jag känner inte att jag har tillräcklig koll.
Behöver därför lite enkla tips för att, först och främst, få incitament att ta itu med rummet ordentligt.
Rummet är 565*320 cm (240 takh) och med fönster över hela den vänstra kortväggen (nuvarande bakväggen).
Väggarna är samtliga av gips.
Ekande_vardag.jpg 272.95K
2 Antal nerladdningar
Har köpt tjockt scenmoltontyg, som absorberar både ljus och ljud. Det hade jag tänkt använda till fönstren och dörröppningen.
Två absorbenter bakom högtalarna kanske också vore något? Fler mattor?
Som sagt vore det väldigt snällt om ni kunde komma med enkla tips som är applicerbara på mitt ekande vardagsrum.
Kan väl också tillägga att min sambo är väldigt förstående.
Detta gäller dock inte hyresvärden, så tips som inte innefattar borrande i väggar och tak har företräde, även om jag kan göra undantag om jag måste.
Postad 13 October 2009 - 13:16
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Efter att ha köpt ny anläggning är det dags att ordna till akustiken i vardagsrummet för att få nytta av det nyinköpta.
Har läst de trådar som finns, men ämnet är ganska komplext och jag känner inte att jag har tillräcklig koll. Behöver därför lite enkla tips för att, först och främst, få incitament att ta itu med rummet ordentligt.
Rummet är 565*320 cm (240 takh) och med fönster över hela den vänstra kortväggen (nuvarande bakväggen). Väggarna är samtliga av gips.
Har köpt tjockt scenmoltontyg, som absorberar både ljus och ljud. Det hade jag tänkt använda till fönstren och dörröppningen. Två absorbenter bakom högtalarna kanske också vore något? Fler mattor? Som sagt vore det väldigt snällt om ni kunde komma med enkla tips som är applicerbara på mitt ekande vardagsrum. Kan väl också tillägga att min sambo är väldigt förstående. Detta gäller dock inte hyresvärden, så tips som inte innefattar borrande i väggar och tak har företräde, även om jag kan göra undantag om jag måste.
Rörabsorbenter för att dämpa resonansfrekvenser i basen gör väldigt mycket. Gå in på hififorum.nu och dess akustikforum så finns det en klistrad tråd där. Har 3-4 såna själv och det är riktigt bra.
Postad 14 October 2009 - 10:36
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Hittade detta material på tyska e-bay: http://cgi.ebay.de/A...id=p3286.c0.m14
Kan det fungera som absorbent bakom högtalarna...typ...Absoflex Palett?
Finns i 3, 5 och 7 cm tjocklek.
Ser ingen mätdata på dem? Bättre än inget såklart men utan mätningar är det svårt att avgöra hur bra de är... Nu blir det snart bygge! Har letat efter träfiberull idag på K-rauta. Fanns inte i deras sortiment och han va tveksam om de andra kedjorna hade det.
Dom hade dock glasfiberull "piano" som han rekommenderade. Hur kul är det att jobba med glasfiber i en lägenhet?
Tanken är såhär:
ljudabsorbenter.jpg 673.99K
0 Antal nerladdningar Ljudabsorbenten är 120mm djup varav 80mm isolering samt 40mm luft.
Åhoj!
Absorbenter bakom sweetspot, så tolkar jag din bild? Har faktiskt ingen erfarenhet av glasfiber men det låter sådär  ? Glöm inte av att ni kan sätta i taket också, en kompis till mig satte bara i taket för han ville inte ha på väggarna och de absorbenterna gjorde stor skillnad, mycket större än jag hade trott. Rörabsorbenter för att dämpa resonansfrekvenser i basen gör väldigt mycket. Gå in på hififorum.nu och dess akustikforum så finns det en klistrad tråd där. Har 3-4 såna själv och det är riktigt bra.
Mmm sådana där är jag också sugen på, någon i alla fall. Måste man bara mäta och lite sånt först.....
Postad 14 October 2009 - 10:51
lavv
-
lavv
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Absorbenter bakom sweetspot, så tolkar jag din bild? Har faktiskt ingen erfarenhet av glasfiber men det låter sådär ?
Glöm inte av att ni kan sätta i taket också, en kompis till mig satte bara i taket för han ville inte ha på väggarna och de absorbenterna gjorde stor skillnad, mycket större än jag hade trott.
Jo det är bakom sweetspot, fast ca 1 meter ovanför huvudet. Har funderat på taket också, men det känns så krångligt på något sätt, men ska helt klart kolla på det. Tänker också att placeringen som är på bilden kan vara ganska snarlik en placering i taket.
absorbent.JPG 33.74K
0 Antal nerladdningarVäldigt enkel bild. Signalen studsar bara på. Tanken egentligen är väl att den ska absorbera men ni förstår säkert tänket.
Postad 14 October 2009 - 10:59
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Det brukar inte rekommenderas att sätta bakom sweetspot men jag har för mig du och dvd-ai gick igenom det några inlägg längre upp, det var svårt att sätta någon anna stans för dig har jag för mig? Verkar ändå vara en del på forumet som satt så och är nöjda, är väl inte mer än att prova antar jag  . En som satt upp snyggt och enkelt i taket tycker jag, även absorbenterna på väggen är snyggt gjorda. https://www.minhembio.com/Xris
Redigerat av genstruktur, 14 October 2009 - 11:04.
Postad 14 October 2009 - 11:28
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Häng hädre upp någon typ av draperi eller så, och försök att inte dämpa för mycket bakom lyssningplatsen...
Redigerat av DVD-ai, 14 October 2009 - 13:51.
Postad 14 October 2009 - 11:51
lavv
-
lavv
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Häng häldra upp någon typ av draperi elelr så, och försök att inte dämpa för mycket bakom lyssningplatsen...
Tänkte göra båda delarna. Ser det inte riktigt som bakom lyssningplatsen. Är ju faktiskt ca en meter från lyssningsplatsen samt gott om gipsvägg mellan huvud och absorbent. Draperi är på G också. Letar efter ett överkomligt tyg som går hem hos tjejen för tillfället. Vad tros om detta? 100% bomull, dock okänd tjocklek. Har rabattcheck på 40% på ellos så blir inte så dyrt då jag sammanlagt kommer hänga upp 21 kvadratmeter tyg. http://www.ellos.se/...roductId=200869
Postad 14 October 2009 - 13:04
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Jag skulle tippa på att det blir bra mkt bättre om du hänger absorbenter i taket en bit framför frontarna, och skippar bakom lyssningsplatsen. Isf diffusera bakom lyssningsposition med ex Golden Horn diffusorer.
Postad 14 October 2009 - 13:54
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Tänkte göra båda delarna. Ser det inte riktigt som bakom lyssningplatsen. Är ju faktiskt ca en meter från lyssningsplatsen samt gott om gipsvägg mellan huvud och absorbent.
Draperi är på G också. Letar efter ett överkomligt tyg som går hem hos tjejen för tillfället.
Vad tros om detta? 100% bomull, dock okänd tjocklek. Har rabattcheck på 40% på ellos så blir inte så dyrt då jag sammanlagt kommer hänga upp 21 kvadratmeter tyg. http://www.ellos.se/...roductId=200869
det tyget blir nog bra, kör hårt ! Och häng inte upp några absorbenter bakom dig, det tjänar du inte mycket på om du i övrigt också dämpar afterklangen nu med draperier. kan du inte sätta absorbenter på frontväggen så skippa det, i taket så kan du sätta dom, men inte säkert att dom bara gör gott där tyvärr.... Har du någon stor och fluffig matta på golvet ?
Postad 14 October 2009 - 14:00
lavv
-
lavv
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Jag skulle tippa på att det blir bra mkt bättre om du hänger absorbenter i taket en bit framför frontarna, och skippar bakom lyssningsplatsen. Isf diffusera bakom lyssningsposition med ex Golden Horn diffusorer.
saken är den att det är lite saker ivägen i taket framför frontarna. Om du tittar på bilden nedan så har jag ritat in taklampan samt ventilation(Obs. Den är längre framför än va det ser ut på bilden.) med rosa. Vad tror ni om denna placering i taket?
uppifr_n.jpg 767.55K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av lavv, 14 October 2009 - 14:00.
Postad 15 October 2009 - 10:02
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Har en kompis som dämpade säkert 70% av sitt tak i hifirummet med absorbenter från bullebekämparen, jag var lite skeptiskt men det blev mycket bra! Jag tror också på taket mer än bakom lyssningsposition.' Sätt absorbenterna i taket så lånt fram som möjligt, jag har också satt i taket du kan kolla hur det sitter hos mig också. Lite svårt att "prova" hur det blir innan men om du kan så försök med detta innan du börjar borra upp något. kan du inte sätta absorbenter på frontväggen så skippa det, i taket så kan du sätta dom, men inte säkert att dom bara gör gott där tyvärr.... Har du någon stor och fluffig matta på golvet ?
Tror du inte det blir bra i taket,vad är riskerna enligt dig?
Redigerat av genstruktur, 15 October 2009 - 10:19.
Postad 15 October 2009 - 11:15
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
saken är den att det är lite saker ivägen i taket framför frontarna. Om du tittar på bilden nedan så har jag ritat in taklampan samt ventilation(Obs. Den är längre framför än va det ser ut på bilden.) med rosa. Vad tror ni om denna placering i taket?
uppifr_n.jpg 767.55K
0 Antal nerladdningar
ok, men skafaf en stor fluffig matta och sedan häng upp ett draperi på både höger och vänster sida. alltså längs med fönster och vägg på vänstersidan och för att "sätta för " öppnignen ut mot köket. det kommer göra Mega skillnad ! Har du möjlighet så någon typ av absorbent på framväggen, annars så sätt bara upp draperi där också... något av detta borde du kunna få till, eller ?! Har en kompis som dämpade säkert 70% av sitt tak i hifirummet med absorbenter från bullebekämparen, jag var lite skeptiskt men det blev mycket bra!
Jag tror också på taket mer än bakom lyssningsposition.'
Sätt absorbenterna i taket så lånt fram som möjligt, jag har också satt i taket du kan kolla hur det sitter hos mig också. Lite svårt att "prova" hur det blir innan men om du kan så försök med detta innan du börjar borra upp något.
Tror du inte det blir bra i taket,vad är riskerna enligt dig?
Hmm, finns lite saker, man vill t.ex. inte skapa obalans i rummet och det gör man ganske effektivt genom att bara dämpa taket...
Postad 15 October 2009 - 20:06
lavv
-
lavv
-
Amatör
-
-
71 inlägg
ok, men skafaf en stor fluffig matta och sedan häng upp ett draperi på både höger och vänster sida. alltså längs med fönster och vägg på vänstersidan och för att "sätta för " öppnignen ut mot köket. det kommer göra Mega skillnad ! Har du möjlighet så någon typ av absorbent på framväggen, annars så sätt bara upp draperi där också... något av detta borde du kunna få till, eller ?! 
Tyg är inköpt för till draperier. Men hade dock tänkt sätta dom som du först ritade på bilden. Alltså bakom frontarna samt för att "täppa igen" öppningen mot köket. Matta har jag också tänkt skaffa. Men tjejen är rätt petig där och min studentekonomi gillar inte stora pengen. Men jag håller utkik. Absorbenter kommer jag bygga iaf, kul att bygga ju! Får se vart dom hamnar.. Kanske t.o.m. blir i köket för att dämpa diskskramlet. Tack för alla fina idéer!
Postad 15 October 2009 - 20:26
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
ok, prima, du kör på första förslaget, det blir bra
lycka till !
Postad 16 October 2009 - 14:56
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Själv har jag gjort slag i saken och satt upp en tavla/plansch ovanför tv.
IMG_2286.JPG 882.08K
0 Antal nerladdningar
Borde väl enligt alla akustikregler inte göra någon som helst skillnad vad jag har förstått men sitter ändå här och nojjar lite om det låter annorlunda  .
Postad 16 October 2009 - 15:03
lavv
-
lavv
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Själv har jag gjort slag i saken och satt upp en tavla/plansch ovanför tv.
IMG_2286.JPG 882.08K
0 Antal nerladdningar
Borde väl enligt alla akustikregler inte göra någon som helst skillnad vad jag har förstått men sitter ändå här och nojjar lite om det låter annorlunda .
Du är körd! Du kommer inte att kunna höra skillnad på Eminem och Sean Paul. Förhoppningsvis slipper du prova.
Postad 16 October 2009 - 15:10
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Jo lite neurotiskt, blev så ******** bra akutsik med absorbenterna bara. Man vill ju inte "förstöra" det igen 
När jag höll på med absorbenterna upptäckte jag hur stor skillnad en invinkling av högtalaren på några cm gjorde, så nu snackar vi om att jag är noga nuförtiden, inget höftande här inte  .
Tänkte på det innnan jag hängde upp tavlan faktiskt, just hur det skulle påverka akustiken. Vill köpa ny soffa i framtiden, även där tänker jag på hur det skall påverka akustiken. Får bli en "mjuk" soffa som nu och inget "hårt" i läder eller så  .
Har en polare som bytte från en liknande muk soffa till en i läder, ljudet blev klart sämre i rummet tyckte han.
Redigerat av genstruktur, 16 October 2009 - 15:53.
Postad 18 October 2009 - 13:39
lavv
-
lavv
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Postad 18 October 2009 - 13:42
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Mmm det finns någon sådan tråd här på forumet där det länkades till en annan tråd på component.se tror jag det var. Byggde om utrymmet i i ryggstödet på soffan... För mig det var dvd-ai som startade den tråden, han kanske kan länka till den. Hade jag varit lite mer händig och haft verktyg hade jag nog satsat på den iden, syns inte ens i rummet juh! Kan man få bukt med lite stående vågor och skit  . Hitta den! http://www.faktiskt....o...pic&t=25444
Redigerat av genstruktur, 18 October 2009 - 13:49.
Postad 19 October 2009 - 21:16
Unregistered004600e4
-
Unregistered004600e4
-
Användare
-
-
111 inlägg
Jag har ett problem.
Har flyttat till en tre på 105kvm här i Norge.
Rummet där jag ska ha min stereo har en väldigt lustig form.
Huset är faktiskt 100år gammalt och många väggar är inte vinkelräta utan liknar romber. Mysigt, men ställer till en del problem. Det är även 3 m till tak. 
Väggarna är av spånskiva, golvet trä.
Jag har ett par Audiovector M3 Signature som jag ska behålla tills vidare.
Har inte fått alla möbler ännu, men har möblerat lite i CAD för att bli lite klokare.
Får inte göra alltför stora ingrepp då det är en flickvän med i bilden.
Kopia_av_bild1.JPG 42.89K
1 Antal nerladdningar
Min tanke är att införskaffa en 60 tums TV och placera mindre akustikplattor bakom denna för att det ska vara diskret. Har även tänkt att ha ett draperi till tv rummet, och tavlan på höger sida ska vara en relativt tjock tavla av tyg. Ska försöka hitta något att ha mellan soffan och bakväggen också.
Men hur blir egentligen akustiken av höga tak? Och kommer det gå att göra något åt akustiken i detta rummet?
Har två vardagsrum men vill egentligen kombinera TV-rummet med HiFi rummet istället för att ha ett dedikerat HiFi rum utan soffa och TV.
2vardagsrum.JPG 42.65K
0 Antal nerladdningar
Har ungefär 2,3m plats på bredden åt frontarna här. Det här rummet har bättre förutsättningar ljudmässigt men då har jag inget ljud i TV rummet annat än ett par stativhögtalare. 
Hade varit coolt att ha frontarna här och stativarna i vardagsrummet, men jag tror inte att man kommer orka ta sig tiden att sitta där och lyssna på musik i längden.
sweetspot
bild2.JPG 63.6K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregistered004600e4, 19 October 2009 - 21:19.
Postad 20 October 2009 - 08:06
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
dom två små plattorna bakom tv'n kommer att vara nästan helt värdelösa...
tyvärr...
inga draperier eller någon störra dämplatta på frontväggen ?!
Postad 20 October 2009 - 11:30
Unregistered004600e4
-
Unregistered004600e4
-
Användare
-
-
111 inlägg
Ja, antar att de inte kommer att gøra så jættestor skillnad, men bættre æn inget..
Med tanke på att dæmpplattor inte ær så estetiskt tilltalande så kommer jag nog inte få sætta upp några større plattor, nej
Men det kommer vara en stor matta dær, plus ganska mycket annat.. Tycker inte att rummet ekar særskilt mycket nu trots att vi inte fått soffan æn, kanske beror på att det ær så høgt till tak.. Rummet har en ganska stor volym..
Hur påverkas ljudet av 3m till tak jæført med tex 2,3m?
Och hur påverkas det av att væggen går ut i hørnet?
Postad 20 October 2009 - 12:00
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
finns mycket i ditt rum som är akustriskt dåligt...
Men du "bör" fixa mer tyger i rummet... men det e bra att en ritkigt stor matta ska lägga ut, det är väldigt bra !
ok, men dämpa bakom TV'n då, det är bättre än inget alls... ett till bra tipps är att hänga dämpmaterial under ett eventuellt vardagsrumsbord, det hjälper till och tar ner klangtiden en del i rummet.
Kan du tänka dig att hänga upp fler/större tavlog på väggarna ?
eller hitta på någon häftig lösning med tyger i övrigt ?
kanske ramspända snygga tyger med coola former eller något på framväggen där högtalarna står, eller på sidaväggen till vänster ?!
Man får använda fantasin !!!
Postad 20 October 2009 - 12:06
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Med tanke på att dæmpplattor inte ær så estetiskt tilltalande så kommer jag nog inte få sætta upp några større plattor, nej 
Här finns en del snyggare absorbenter som ser ut som tavlor, vad jag kan se i alla fall. Tyvärr börjar priset springa iväg också. Standard mått på AKUARTs tavlor är 1200 x 1200 mm inkl. ram & beslag.
Vid beställning 30 % rest vid leverans.
• Standard bild (prisgrupp A) 3900,- sek
Borde till och med en ej hifiintresserad sambo gå med på att ha uppe på väggen tycker jag. http://www.akuart.se...CFc4TzAodoAigLgPassande te.x http://www.akuart.dk...pages/sm_02.htm
Redigerat av genstruktur, 20 October 2009 - 12:14.
Postad 20 October 2009 - 12:58
Unregistered004600e4
-
Unregistered004600e4
-
Användare
-
-
111 inlägg
Dessa två tavlor skulle jag nog få inførskaffa utan problem, men vars ska man då placera dom? http://www.akuart.dk...pages/sm_03.htmhttp://www.akuart.dk...pages/sm_04.htmSka dom placeras någonstans på frontvæggen så vill man ju att man ska kunna se hela tavlorna..
Postad 20 October 2009 - 13:43
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Funderar på att bygga absorbeter för att ha bakom högtalarna och diffuser för att ha på väggen mittemot högtalarna (bakom sweetspot). Funderar på att använda http://www.biltema.s...p;iItemId=83277 till absorbeterna, vad för material skall man använda till diffuserna? Tror ni det ger något om man även sätter diffuser på ena sidan av rummet ( andra sidan är öppen mot köket)?
Postad 20 October 2009 - 14:07
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Använd markskivor istället, 3cm är väldigt lite och kommer bara ta högra frekvenser.
Postad 20 October 2009 - 14:23
lavv
-
lavv
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Använd markskivor istället, 3cm är väldigt lite och kommer bara ta högra frekvenser.
Menar du något i den här stilen? http://isover.dk/sw9...a...9a&typ=bygg
Postad 20 October 2009 - 14:26
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Korrektomundo. Och en luftspalt mellan skiva och vägg, dvs att skivan läggs "på" en regelram och inte "i".
Redigerat av bran, 20 October 2009 - 14:26.
Postad 20 October 2009 - 14:31
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Dessa två tavlor skulle jag nog få inførskaffa utan problem, men vars ska man då placera dom?
http://www.akuart.dk...pages/sm_03.htm http://www.akuart.dk...pages/sm_04.htm
Ska dom placeras någonstans på frontvæggen så vill man ju att man ska kunna se hela tavlorna..
Jag skulle tippa på att det är bäst(ger mest effekt) att placera dem mellan din tv och frontar på var sin sida. Man skulle kunna sätta dem hyfsat högt upp kanske, i kant med toppen av frontarna ungfär? Då syns ju nästan hela tavlan, om jag inte tolkar din skiss fel då.....jag tror på någonstans i det området i alla fall. Jag hade provat runt lite innan jag "bestämt" mig så att säga. När jag själv provade runt i det området var det väl inga dramatiska skillnader men ändå skillnader. Tyckte absorbenterna gjorde mer verkan desto mer in mot mitten de satt, i alla fall hemma hos mig. Det kanske inta är samma hos dig, är väl som vanligt "trial and error"  . Jag hade även haft en gardin i fönstret vid höger front, tycker själv det blir vass diskant när jag tar bort min gardin här hemma i mitt fönster. Det ser iofs. ut som en gardin i fönstret på bilden? Något åt detta hållet kanske, svårt med dimensionerna och mitt paintjobb är väl sådär  .
post_44787_1255981390.jpg 67.08K
1 Antal nerladdningarDe är ******** dyra de där absorbenterna men ser man det som en tavla också blir det lite mer humant pris  . Funderar på en sak, du skall inte köpa ett par markskivor för 100:-/st och prova först så du gillar resultatet. Om du sen tycker det är värt det så köper du de andra? Jag menar det är ändå en stor utgift? När jag själv köpte mina första absorbenter kände jag att jag kunde "chansa" lite, de var lite billigare lixom. Använd markskivor istället, 3cm är väldigt lite och kommer bara ta högra frekvenser.
Mmm den där aluminiumfolien på biltemas skivor är nog inte bra, luftflödet skall kunna passera genom skivan. Tror inte den där folien tillåter det.....
Redigerat av genstruktur, 20 October 2009 - 15:09.
Postad 20 October 2009 - 17:37
Unregistered5bb908bc
-
Unregistered5bb908bc
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Hej, jag är väldigt ny på det här med Akustik, men efter att ha läst lite i bland annat den här tråden så hoppas jag att jag har lärt mig något i alla fall. Jag har precis möblerat om nere i källaren där min anläggning står (bor fortfarande hemma) innan kändes det väldigt instängt, ni kan se hur det ser ut i galleriet. Nu har jag istället placerat stereon på kortsidan, ytterst provisoriskt såhär ser det ut nu:
IMG_0069.jpg 217.79K
0 Antal nerladdningar och andra sidan av rummet
IMG_0071.jpg 213.51K
0 Antal nerladdningar
IMG_0072.jpg 225.09K
0 Antal nerladdningar
På frontväggen sitter just nu lite ruttna tavlor och ljusstakar som jag tänkte riva ner och där finns då plats för absorbenter, men var? Kan jag sätta två stycken med början från högtalaren och inåt, ovanför träpanelen som ni ser går ca en meter över golvet, det finns också goda möjligheter att på ett snyggt vis sätta upp ett draperi på framväggen kan det vara något att ha?
Nu till sidoväggarna: Den högra sidan har ju varit tv-bokhylla där vi nu förhoppningsvis kan göra till en ren bokhylla, alltså ta bort mittenkonsolen och ersätta med bokhylla där också. Vänstra sidan är tvärtemot högersidan, helt ren i princip vad gör man där? Panel likadant som frontväggen på vänstersidan.
Taket kan jag enkelt dämpa om nu det skulle vara bra, och nu till baksidan på rummet: Finns väl inte så mycket man kan göra vad jag vet, Kan man med fördel hänga draperi bakom soffan också men kanske i ett bättre "akustikmaterial"? Bara en egen tanke, kanske inte går alls.
Detta var mina funderingar, tar gärna emot råd från er experter i ämnet
Postad 20 October 2009 - 18:27
lavv
-
lavv
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Tänkte göra båda delarna. Ser det inte riktigt som bakom lyssningplatsen. Är ju faktiskt ca en meter från lyssningsplatsen samt gott om gipsvägg mellan huvud och absorbent.
Draperi är på G också. Letar efter ett överkomligt tyg som går hem hos tjejen för tillfället.
Vad tros om detta? 100% bomull, dock okänd tjocklek. Har rabattcheck på 40% på ellos så blir inte så dyrt då jag sammanlagt kommer hänga upp 21 kvadratmeter tyg. http://www.ellos.se/...roductId=200869
Nu citerar jag mig själv här.. Jag chansade och beställde hem sånt där tyg och hämtade det på posten idag. Köp inte säger jag bara! Tyget var jättetunt, mycket tunnare än jag fick uppfattning om på bilderna. Sen stämde inte färgen riktigt heller.. Skönt med Ellos är ju i alla fall att jag får tillbaka allt utom 30kr. Men som sagt: Varning! Edit: För tunt för att ha som draperi. Men nu efter "blåstest" så tror jag det funkar riktigt bra som tyg till absorbenter.
Redigerat av lavv, 20 October 2009 - 18:29.
Postad 20 October 2009 - 18:59
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Edit: För tunt för att ha som draperi. Men nu efter "blåstest" så tror jag det funkar riktigt bra som tyg till absorbenter.
Japp, passerar luften bra fungerar det! Själv stod jag i massa affärer och blåste genom tyg när jag letade till mina, blev till och med en snusfläck på ett tyg som jag bkåste på  . Några expediter tittade misstänksamt på mig... Synd att det inte blev som du tänkt dig men använd det till att klä absorbenter istället då som du säger.
Postad 20 October 2009 - 19:15
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Hej, jag är väldigt ny på det här med Akustik, men efter att ha läst lite i bland annat den här tråden så hoppas jag att jag har lärt mig något i alla fall.
Taket kan jag enkelt dämpa om nu det skulle vara bra, och nu till baksidan på rummet: Finns väl inte så mycket man kan göra vad jag vet, Kan man med fördel hänga draperi bakom soffan också men kanske i ett bättre "akustikmaterial"? Bara en egen tanke, kanske inte går alls.
Detta var mina funderingar, tar gärna emot råd från er experter i ämnet
post_104343_1256055153.jpg 250.29K
0 Antal nerladdningarKan börja med att säga att jag inte anser mig själv vara expert men jag svarar ändå  . Jag hade nog börjat med att sätta som det röda figurerna, kör bara just den sizen eller så kan du köra från golv till fönstret. Själv tyckte jag att det blev bättre med täckt från golv till tak än just bara halva väggen men man måste börja någonstans  och halva är bra mycket bättre än inget! Kan du få någon distans mellan absorbent och vägg kanske du kan sätta över "panelen" på väggen så att säga och få absorbent från golv upp till fönstren? Eller så har du 2 "delar", en ovanför panelen och en under men det där får du väl tänka ut själv hur du vill ha det  . Många kör också på sidoväggar, som den blå färgen indikerar. Kan vara ett alternativ att göra också ... Enligt "regeln" "skall" man lämna en spalt mellan frontara som inte är behandlad. Själv tyckte jag det blev bra med att sätta i taket också men jag tror det kan vara bara att testa sig fram lite, lite stegvis kanske och se vad som händer med ljudet.
Redigerat av genstruktur, 20 October 2009 - 19:35.
Postad 20 October 2009 - 19:58
Unregistered5bb908bc
-
Unregistered5bb908bc
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Kan börja med att säga att jag inte anser mig själv vara expert men jag svarar ändå .
Jag hade nog börjat med att sätta som det röda figurerna, kör bara just den sizen eller så kan du köra från golv till fönstret. Själv tyckte jag att det blev bättre med täckt från golv till tak än just bara halva väggen men man måste börja någonstans och halva är bra mycket bättre än inget!
Kan du få någon distans mellan absorbent och vägg kanske du kan sätta över "panelen" på väggen så att säga och få absorbent från golv upp till fönstren? Eller så har du 2 "delar", en ovanför panelen och en under men det där får du väl tänka ut själv hur du vill ha det .
Många kör också på sidoväggar, som den blå färgen indikerar. Kan vara ett alternativ att göra också ...
Enligt "regeln" "skall" man lämna en spalt mellan frontara som inte är behandlad.
Själv tyckte jag det blev bra med att sätta i taket också men jag tror det kan vara bara att testa sig fram lite, lite stegvis kanske och se vad som händer med ljudet.
Tack för tipsen! Det första jag kommer göra blir nog de två större på framväggen, troligtvis också en på vänsterväggen och ett par i taket senare kanske. Är det Bullerbekämparens absorbenter som gäller? Bor i Borås och en tur till Göteborg blir det ju då och då. Hur tror ni det skulle fungera att på något vis klä in dessa rena vita BB-absorbenter i något sorts tyg som inte är allt för tjockt? Mvh Eric
Postad 20 October 2009 - 20:21
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Tack för tipsen! Det första jag kommer göra blir nog de två större på framväggen, troligtvis också en på vänsterväggen och ett par i taket senare kanske. Är det Bullerbekämparens absorbenter som gäller? Bor i Borås och en tur till Göteborg blir det ju då och då. Hur tror ni det skulle fungera att på något vis klä in dessa rena vita BB-absorbenter i något sorts tyg som inte är allt för tjockt?
Mvh Eric
Ja alltså Bullerbekämparens absorbenter är smidiga, följer med byglar för montering. Bara ett tyg då om man nu vill ha det så är det klart! Du kan bygga själv också om du nu vill det av markplattor och dyl. Klä in i tyg går bra, bara det släpper igenom luft. Blås igenom så märker du om det släpper igenom luften. Jag körde en gardin som tyg till mina absorbenter te.x. I inlägg nr 1 i denna tråden står en hel den info också, kan tipsa alla som läser om det igen!
Redigerat av genstruktur, 20 October 2009 - 20:32.
Postad 07 November 2009 - 13:59
lavv
-
lavv
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Nu har jag byggt absorbenter! Blev riktigt bra måste jag säga.
Rummets eko är dämpat på ett bra sätt. Hurvida ljudet blev bättre är svårare att säga dock.
Men det känns som att det låter trevligare faktiskt.
Lade upp ett galleri med bilder från bygget. Kom gärna med kommentarer!
Postad 08 November 2009 - 02:56
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Nu har jag byggt absorbenter! Blev riktigt bra måste jag säga. Rummets eko är dämpat på ett bra sätt. Hurvida ljudet blev bättre är svårare att säga dock. Men det känns som att det låter trevligare faktiskt.
Lade upp ett galleri med bilder från bygget. Kom gärna med kommentarer!
VAd jag kan se så sitter absorbenterna på väggen bakom sweetspot? Effekten är nog större på väggen bakom fronthögtalarna...men är du nöjd så är det ju bra  . Men första och nadra galleriet kan inte vara samma rum va? Edit: Lite smått packad....
Redigerat av genstruktur, 08 November 2009 - 02:58.
Postad 10 November 2009 - 12:40
lavv
-
lavv
-
Amatör
-
-
71 inlägg
VAd jag kan se så sitter absorbenterna på väggen bakom sweetspot? Effekten är nog större på väggen bakom fronthögtalarna...men är du nöjd så är det ju bra .
Men första och nadra galleriet kan inte vara samma rum va?
Edit: Lite smått packad....
Jo du ser rätt, absorbenterna sitter på väggen bakom. Men de sitter i princip i taket. Första och andra galleriet är helt olika rum med 80 mil mellan. Fan nu snöar det. Mina stackars isar =/.
Postad 13 November 2009 - 06:07
C20
-
C20
-
Användare
-
-
194 inlägg
Ett bra tips på billigt dämp-material är glasfiberull (isolering) - det går att få en bal som räcker till att täcka säkert 10 m² med 100 mm tjock glasfiberull för 250 kr på t ex Bauhaus.
Det har riktigt bra dämpverkan - om man håller upp en standardskiva (112x56 cm) framför sig i ett vanligt rum så hör man verkligen hur det dämpar bara på det lilla prasslet man gör med kläderna, ljud i rummet (t ex från datorn) etc.
Det är även vanligt att använda glasfiberull som dämpmaterial när man bygger ekofria rum som används för akustiska mätningar (såna håller ju t o m högre standard än dom flesta musikstudios) eftersom det är så billigt i förhållande till hur effektivt det är. Det är också otroligt lätt - bara kanske 30-50 kg/m³ (balarna är dock lite tyngre än så innan man öppnat dom, då dom är hårt packade) - så det behövs inte direkt några stabila väggfästen
Det har dock en nackdel och det är att det ger ifrån sig damm/fibrer som man inte vill ha i t ex i mattorna, soffan eller andas in. Det finns dock en lösning på det också och det är att ta vanlig gladpack och klä in skivan så det blir tätt (tunn plastfolie - av samma typ som man använder i köket).
Gladpack är helt lufttätt så det är ju garanterat dammtätt - men eftersom det är så tunt så släpper det igenom i stort sett allt ljud ändå (det blir bara som ett tunt membran som "svänger med" ljudet och låter det fortsätta igenom och dämpas av absorbenten innaför). Det är inte förrän högst upp i diskanten vid ca 12-16 kHz som vanlig gladpack börjar reflektera påtagligt
- det är dock viktigt att man använder tunn plast och inte t ex sån där tjock man köper på Buahaus för att skydda golvet när man målar. Vill man ha full dämpning kan man bara klä in dom i ett tjockt, mjukt, genomsläppligt tyg utanpå plasten sen - t ex fleece (dom högsta frekvenserna som reflekteras av plasten kan tyget lätt ta hand om och dom något lägre fortsätter igenom och tas upp av absorbenten innanför)
Annars kan ju det vara en metod också för att inte få för mycket dämpning i diskanten (om man inte kan "klä in" alla väggar så får man ju ofta problem med "över-dämpning i diskanten" som nämndes i inlägg ovan) - att använda en lagom tjock plastfolie eller gladpack i flera lager (ju tjockare plast desto lägre blir frekvensen där den börjar reflektera - så den funkar som ett lågpass-filter för absorbenten) - och sen då ev. för utseendets skull, ett väldigt tunt genomsläppligt tyg (t ex sånt som används för högtalar-frontar) som släpper igenom även riktigt höga frekvenser som då reflekteras mot plasten innanför.
Det blir lite mer jobb jämfört med att köpa färdigt men mycket billigare. Om man inte är så noga med det estetiska
- vilket inte jag är, så är det det en bra metod - kanske lite mer pill att få det snyggt dock.
Basen är ju naturligtvis svårast att dämpa - då är det antingen basfällor eller andra metoder t ex göra en "dämpzon" i ett hörn "suger upp" endel resonanser. Det allra lägsta under kanske 70-80 Hz är väldigt svårt att dämpa, men där kan man ofta komma runt problemet med att placera högtalarna rätt så ev resonanser dämpas (högtalarna ska ge ljudet i motfas mot resonansvängningen - om man t ex har ett 4 m långt rum och problem med resonans vid 42 Hz så är bästa placeringen för subben i mitten). Vägg-absorbenter har bra verkan ner till ungefär 1/4 av ljudets våglängd ut från väggen (under det försämras dämverkan snabbt med fallande frekvens). Ljudets hastighet är ca 342 m/s vid rumstemperatur så det blir t ex 340/400/4=0,2125 - ca 21 cm för 400 Hz - under den frekvensen blir det mer att arbeta med bas-fällor, dämpzoner i hörn etc.
I taket har man oftast mycket område som man kan använda som "dämpzoon" - man behöver ju sällan mer än 2 m takhöjd över lyssningsplatsen och ofta har man ju åtminstone 2,4 m takhöjd (det ger då god dämpning ner till ca 200 Hz med 40 cm dämpzoon)
Jag kommer nog påbörja dämpning i min lägenhet (1:a) om kanske 1-2 veckor när man har lite mer pengar - kanske blir några bilder där - nu har jag bara tillfälligt ställt ihop högtalarna så med bara ca 1,5 m mellan så sitter jag i mitt mellan dom och lyssnar (ju närmare högtalarna man sitter desto mindre påverkar rummet). För med "kritisk lyssning" använder jag hörlurar.
Men det ska bli bättre ljud när jag får klart dämpningen - det är mycket bättre ljud bara när man sitter mellan dom bakre högtalarna vid TV-fåtöljen där det står hyllor med grejer och diffuserar ljudet jämfört med vid datorn där jag har skrivbordet och bara en vägg framför. Kan tänka mig hur skönt det kommer bli med riktig dämpning.
Redigerat av C20, 13 November 2009 - 06:14.
Postad 19 November 2009 - 07:21
C20
-
C20
-
Användare
-
-
194 inlägg
Jag gjorde lite tester och upptäckte att gladpack inte fungerade så bra som jag trodde - fritt upphängd gladpack reflekterar väldigt lite, men när det kommer i kontakt med tyget och absorbenten innaför så dämpas plastens svängning, vilket gör att reflektionsförmågan ökar i övre mellanregistret och diskanten. Jag rekommenderar som övriga då - undvik alltid lufttäta material eller material med dålig luft-genomsläpplighet framför absorbenterna. Ett tjockt tyg borde räcka bra för att stoppa dammet.
Redigerat av C20, 19 November 2009 - 07:22.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Inredning & Möbler
-
→
Akustikreglering
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|