![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
9 mån sedan |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 18 november 2009 - 22:20
Postad 21 november 2009 - 00:14
Jag skickade min förra B551 till inwarehouse förra fredagen och fick en ny exakt en vecka senare men jag markerade ut felet, dokumenterade med foto och skrev ett brev till kundtjänst vilket kanske underlättade och snabbade på det hela.
Postad 26 november 2009 - 19:15
Danne-07
Ok, tackar för svaret. Tror det kallas dimpelare, ganska störande. Då hoppas jag oxå på ett bättre exemplar. Jag hade även en grön pixel som ständigt lyser så jag skickade precis tillbaka tv:n vilket visade sig vara riktigt struligt. Man får ringa mellan inwarehouse och posten ett par gånger. Kom fram till att jag måste greja en pall. Nu kunde posten fixa det om de hade någon inne men jag fick jag åka och köpa 2 spännband för 100:- för att kunna skicka iväg skiten.
Lite roligt är det att det satt en lapp med märket Komplett på kartongen ..de kanske bara har samma lager?
Förresten köpte inte du din från komplett och du fick alltså ditt fel godkänt av deras serviceverkstad?
En annan sak jag kom att tänka på är att det gick bra att ändra till B650. Slår man på lite fler saker så kan man då spela upp MKV via USB.
Jag vill gärna ha svar på hur man flashar 551 till 650 eller liknande?
Är det så pass enkelt att ladda 650-firmware på en USB-sticka och flasha om TV:n som man flashar om den till en ny firmware?
Edit:
F.ö fått tillbaka min TV från service, de bytte hela "mainboardet" och så nu funkar den igen.
Märkligt :S
Iaf. en snabb återkoppling:
- Hade problem med att den helt plötsligt inte hittade HDMI-enheter ex. Xbox 360 och Blu-Ray
- Hade problem att den slogs av och på mitt i natten (dock sa en medlem här att det nog berodde på ett alternativ i inställningarna som hade med programuppdatering eller liknande att göra)
Jaja nu funkar den bra iaf.

Redigerat av TheSwede86, 26 november 2009 - 19:18.
Postad 28 november 2009 - 01:20
Hag hunnit ha min B551 i 3 dagar, har nu några funderingar:
1. Går det att spela film via USB? finns det en how-to?
2. Jag tycker den verkar flyta fint out-of-the-box, är det något man ska göra för att få den ännu bättre?
Postad 28 november 2009 - 04:34
Hej,
2. Jag tycker den verkar flyta fint out-of-the-box, är det något man ska göra för att få den ännu bättre?
Nej, det går inte att spela film via USB, inte om det inte går att "flasha om" dvs. omprogrammera mjukvaran som TV:n har via att ge den ett nytt "firmware" (dvs. mjukvara som styr hårdvaran grovt sagt).
Det som går via USB mig veterligen är lyssna på musik och foton.
Samma här, haft den ett tag men upplever att bilden har som ett "mörkt filter" på sig, vitt är inte riktigt vitt, det är precis som en slöja är dragen över TV:n och det känns precis som ett enda knapptryck kan få den att visa klarare färger.
Svärtan är underbar men vill ha livliga "rena" färger också, efterfrågar också dessa som du gör (inställningar osv.).
Kör totala standardinställningar likt dig.
Om du precis fått den kan vissa saker förbättras med att ladda ner den senaste s.k. "firmware:n" till TV:n (senaste drivrutinerna till TV:n ungefär).
Beroende på om din TV heter PS50B551XXX (alltså tror min heter liknande PS50B551T3W) så det är det efter "551" som är viktigt för dig att notera så du laddar ner rätt firmware till rätt modell. "T3P" och "T3W" finns det visst olika modeller som heter.
(Tror detta spelar roll, kanske inte, bättre att vara på den säkra sidan)
Firmware hittar du här:
http://www.samsung.c...portDownMain.do
(för "T3W" har du den andra modellen får du klicka på "Globalt Filarkiv" som finns länkat på sidan jag gav dig och sedan söka på "PS50B551" så ska nog den komma upp)
Varningens ord att om du uppdaterar TV:n till senaste firmware tror jag ngn kompabilitet kan gås förlorad, ngt genom USB , läs igenom denna tråd för att veta vad.
Det är oerhört sent så ev. fel ber jag om ursäkt för. Hoppas du fick lite råd/hjälp/tips.
-----
EDIT:
Varning på egen risk!!!! (mest riktat åt de som undrar om man kunde göra 551 till 650)
Jag gick in i servicemenyn på (in standby), Info -> Menu -> Mute -> Power ON.
Fanns ganska många alternativ där men inget som verkade röra USB-funktionaliteten att spela upp filmer med .mkv och liknande som det snackades om här förut?
Jag har den senaste firmware:n och undrar om man kanske ska nedgradera till orginalfirmware:n och se om det finns andra alternativ då?
Kunde inte heller komma åt fliken "Advanced", inget hände när jag klickade på den?
Redigerat av TheSwede86, 28 november 2009 - 04:59.
Postad 28 november 2009 - 14:06
Hej,
Jag har B550 som i princip är samma TV. Går att spela upp film via USB även på de nya firmware om man ändrar modellen till B650 i service menyn.

Postad 28 november 2009 - 14:39
Jag har B550 som i princip är samma TV. Går att spela upp film via USB även på de nya firmware om man ändrar modellen till B650 i service menyn.
Någon som provat detta på 551? jag har drivers från september i år, kommer inte ihåg vilken dag i september.
Postad 28 november 2009 - 15:22
Hur gör man det?
Kan du bjuda på guide?
Vore grymt uppskattat!
Redigerat av TheSwede86, 28 november 2009 - 15:23.
Postad 28 november 2009 - 20:12
Hur gör man det?
Kan du bjuda på guide?
Vore grymt uppskattat!
Gå in i servicemenyn. När tv står i stand-by, tryck: Info -> Menu -> Mute -> Power ON.
Där hittar du det.
Postad 28 november 2009 - 21:07
Funkar alldeles utmärkt på min B555Gå in i servicemenyn. När tv står i stand-by, tryck: Info -> Menu -> Mute -> Power ON.
Där hittar du det.

Postad 28 november 2009 - 22:43
Gå in i servicemenyn. När tv står i stand-by, tryck: Info -> Menu -> Mute -> Power ON.
Där hittar du det.
Hej, tack för ditt svar.
Vet hur man går in i servicemenyn men jag har snokat runt där men hittar inget som kan beröra det.
Kan du berätta vilken undermeny alternativet ligger under samt vad alternativet heter?
Tack

Postad 28 november 2009 - 22:51
Hur gör man det?
Kan du bjuda på guide?
Vore grymt uppskattat!
Där hittar du det.
Precis. Ändra bara modellbeteckningen. Jag har pillat runt med flera grejjer men det enda jag hittat som är värt att ändra är till B650. Då får man både cinema smooth-filmläget plus uppspelning via USB.
Det enda jag stör mig på annars med denna TVn är att backlighten sänks vid mörka scener och ibland liksom fladdrar ljusstyrkan.
Redigerat av Unregistered785bea3f, 28 november 2009 - 22:57.
Postad 28 november 2009 - 22:54
Gå in på "option" och sen 2 steg ner till "model".Hej, tack för ditt svar.
Vet hur man går in i servicemenyn men jag har snokat runt där men hittar inget som kan beröra det.
Kan du berätta vilken undermeny alternativet ligger under samt vad alternativet heter?
Tack
Postad 01 december 2009 - 00:49
Jag undrar hur det fungerar vid kanalbyte. Läste ngnstans att det skulle vara otroligt segt att byta kanaler och att det inte gick att sortera kanallistorna?. Vad tycker ni?
Tack
Postad 01 december 2009 - 00:49
Så, tycker ni att B551 är det bästa man kan gå runt 10.000:-, eller kan man få något prisvärt bättre för t.ex. 12 000:-?
Sedan angående 50 hz problemet, vad kör man egentligen i 50 hz? HTPC'n, vilket är källan för 90 % av allt jag kikar på, kör man i 60 hz utan problem. Min laserdisc spelare är NTSC (naturligtvis), så 60 hz då.
Hur är det med PS3an? Sålde den för ett tag sen för att den stod och samlade damm, men får ju köpa en ny sedan när FFXIII kommer om några månader. Vill minnas att man kan ställa in något med 50 hz i PS3ans filmmeny, typ auto eller force on. Är i sådana fall BD på PS3 och spel på PS3 som är tveksamt. Man kan ju lika gärna importera sin PS3-spel, men körs de ens i olika hz längre? TV tittar jag generellt sett inte på, men det är 50 hz kan jag tro?
Redigerat av JockeII, 01 december 2009 - 01:11.
Postad 02 december 2009 - 16:16
Sedan efter att jag kopplat in 551'an blir väl det första jag gör att uppdatera firmware till senaste versionen. Sedan in i servicemenyn och ändra till B650 istället. Min undran är dock, även fast jag ändrar till B650 , ska jag ändå uppdatera med 551's firmware sedan?
Postad 02 december 2009 - 17:30
Testa med 50hz och se efter om du upplever buggen, vore intressant. Berätta gärna om du upplever någon buzzing också. Skulle inte vara helt fel om du la upp lite bilder på den i galleriet, finns inga bilder på denna uppladdat av en enda användare.Sådär så, ett stycke Samsung PS50B551 beställt.
Får den väl förhoppningsvis senast på fredag. Sedan blir det att flytta på min 50" LG plasma som föräldrarna köpt av mig, och fixa iordning den med alla deras apparater.
Sedan efter att jag kopplat in 551'an blir väl det första jag gör att uppdatera firmware till senaste versionen. Sedan in i servicemenyn och ändra till B650 istället. Min undran är dock, även fast jag ändrar till B650 , ska jag ändå uppdatera med 551's firmware sedan?
Redigerat av Hassezilla, 02 december 2009 - 17:33.
Postad 03 december 2009 - 15:33
hmmm... "helt plötsligt inte hittade HDMI-enheter"... Jag har exakt samma problem på min. Jag var säker på att det var PS3 som var orsaken och hade ingenting annat med HDMI att testa, så jag skickade in PS3:an - som FUNGERAR. UAAAARRRGGGHHH... Nu måste jag skicka in skärmen - usch!F.ö fått tillbaka min TV från service, de bytte hela "mainboardet" och så nu funkar den igen.
Märkligt :S
Iaf. en snabb återkoppling:
- Hade problem med att den helt plötsligt inte hittade HDMI-enheter ex. Xbox 360 och Blu-Ray
- Hade problem att den slogs av och på mitt i natten (dock sa en medlem här att det nog berodde på ett alternativ i inställningarna som hade med programuppdatering eller liknande att göra)
Jaja nu funkar den bra iaf.
Postad 03 december 2009 - 16:30
http://www.samsung.c...a...M&language=
Nu påstår iof Movieman att man inte kan ändra något i servicemenyn med 2007. Om det var ett tillfälligt fel eller ej vet jag inte.
Jockell: jag skulle ändra tillbaka till B550 innan jag uppgraderade med ny firmware.
Redigerat av Chippe, 03 december 2009 - 16:37.
Postad 04 december 2009 - 12:15
Det var knepigt att hitta Firmware till PS50B551T3P som komplett/inwarehouse numera säljer men de finns här:
http://www.samsung.c...a...M&language=
Upplever du några skillnader efter uppdateringen till 2007?
Postad 04 december 2009 - 12:30
Testa med 50hz och se efter om du upplever buggen, vore intressant. Berätta gärna om du upplever någon buzzing också. Skulle inte vara helt fel om du la upp lite bilder på den i galleriet, finns inga bilder på denna uppladdat av en enda användare.
Ska se vad jag kan göra åt saken.
Posten-killen ringde och väckte mig för en stund sedan så jag har fått den nu. Får se hur man får av lockat på kartongen sen, verkar vara några svarta små grejer man ska dra i. Förstör man kartongen då? Vill ju åtminstone kolla så den inte har några fraktskador.
Tveksamt om jag kommer koppla in den förrän jag flyttat till Halmstad dock. Anledningen till att jag bytte ut min gamla 50" plasma var mest för att jag inte hade kvar någon kartong att flytta den i. Har fortfarande kvar min gamla än så länge dock, så det skulle innebära en hel del jobb att bära upp Samsungen på andra våningen, koppla in, kalibrera etc. bara för resten av december.
Postad 04 december 2009 - 13:26
Upplever du några skillnader efter uppdateringen till 2007?
Jag har själv inte uppdaterat men det går alltid att återställa till den firmware du hade senast.
Ska se vad jag kan göra åt saken.
Posten-killen ringde och väckte mig för en stund sedan så jag har fått den nu. Får se hur man får av lockat på kartongen sen, verkar vara några svarta små grejer man ska dra i. Förstör man kartongen då? Vill ju åtminstone kolla så den inte har några fraktskador.
Tveksamt om jag kommer koppla in den förrän jag flyttat till Halmstad dock. Anledningen till att jag bytte ut min gamla 50" plasma var mest för att jag inte hade kvar någon kartong att flytta den i. Har fortfarande kvar min gamla än så länge dock, så det skulle innebära en hel del jobb att bära upp Samsungen på andra våningen, koppla in, kalibrera etc. bara för resten av december.
Meningen med de svarta låsen är att du inte behöver ta sönder kartongen. Tillfälliga inbränningar uppstår efter bara några sekunder då tv:n är helt ny så man kanske inte ska börja med att pilla i en meny i en kvart även om man med stor sannolikhet inte får permanenta inbränningar. Sänk ljus/kontrast till ungefär hälften men det ska inte vara någon fara att köra högre kontrast så länge man fyller hela rutan med rörlig bild utan svarta kanter.
Inställningar efter proffskalibrering:
(tänk på att ni inte har samma spelare och ljusförhållanden men dessa inställningar är bra som referens)
Picture Mode Movie
Color Temp Warm 2
Brightness 56
Contrast 90
Color 53
Tint G35/R65
Sharpness 10
Cell Light 8
Black Tone: Off
Dynamic Contrast: Off
Gamma: 0
Color Space: Auto
Flesh Tone: Off
Edge Enhancement: Off
Digital NR: Auto
HDMI Black Level: Low
Film Mode: Auto
Vitbalansering
Red-Offset 22 Red-Gain 33
Green-Offset 25 Green-Gain 25
Blue-Offset 12 Blue-Gain 33
Jag gjorde en bild i 1920x1080 så man kan kalibrera med det utmärkta "blå-läget" på tv:n. Kommer inte ihåg exakt var men det finns i menyn.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Chippe, 04 december 2009 - 13:42.
Postad 05 december 2009 - 22:37
Låter TVn stå på med myrornas krig nu, störande dock att den stänger av sig efter en stund när den inte hittat källa. Får se om jag lyckas ordna någon repeatgrej. Några förslag?
Sedan testade jag att koppla in den till HTPCn, och det var under förväntan. Inte bildmässigt, men det är vedervärdig overscan. Vad är dealen med det? Trodde inte ens overscan existerade på ny teknik. Min gamle LG som hade 1366x768 så passade bilden perfekt på skärmen, men inte på denna som ändå har en så kompitabel standardupplösning som 1920x1080. Tveksam på hur jag ska lösa detta. Man kan dra en mätare i Nvidia för att zooma ut bilden men då minskas ju upplösningen. Mycket konstigt.
Update desu~: Man kunde bara ta screenfit så löste sig problemet med overscan. Tänkte väl det, en plattv utan korrekt skalning borde inte få säljas inom EU. Påmindre mig om gamla 32" CRT tiden med S-video från datorn till TVn, då fick man också sitta och flytta runt bilden med pilar och zooma in och ut.
Extremt fräsch bild för övrigt, och inställningsmöjligheterna är underbara. Svärtan är verkligen inte att leka med den heller. Den har riktigt bra deinterlacer för SD material med. Testade att köra igång Star Wars episode 4 från laserdisc, gamle Vader och Leia presenterade sig extremt bra och gav verkligen kvalité jämbördig med en äldre DVD.
Redigerat av JockeII, 05 december 2009 - 23:16.
Postad 06 december 2009 - 14:46
- Den modell som kommer från Komplett/Inwarehouse nu är T3P modellen, vilket ska vara den nyaste.
- Finns ett nytt 2007-firmware som kom ut 25 november.
- Fungerar utmärkt att gå in i servicemenyn och ändra modell till B650 även efter firmware update.
- Efter att ha ändrat till B650 låser man upp diverse funktioner som ska vara exklusiva för B650 modellen och uppåt.
- Det som folk kallar buzzing är inget man hör om man inte sitter knäpptyst och lyssnar, sitter och skriver med TVn på 1,5 meter ifrån mig nu samtidigt som jag har låg musik på. Hör absolut inget. För övrigt så "buzzar" det endast när större delen av skärmen täcks av en ljus bild, vilket alla plasma jag sett gör. Har nog med tekniken att göra, fattar då inte vad det är för stollar som ens lagt en större tanke vid det.
Jag är extremt nöjd med TVn. Min gamla 50" plasma var mycket bra (och mycket dyrare än B551) när den kom för ett par år sedan och jag har alltid varit mycket nöjd med den. Men B551 överträffar den helt klart på alla punkter. Fräscha färger, utmärkt skärpa, mycket bra deinterlacer, massor av inställningsmöjligheter och svärtan är mycket imponerande, även med sänkt kontrast för break-in.
Ska ta lite bilder på den sedan eftersom det önskades.
För de med en ny plasma rekommenderar jag för övrigt att ni tankar packen med 120 bilder på http://www.webapalooza.com/ och lägger på en USB-sticka och kör bildspel med i TVn. Har på den under alla mina vakna timmar, när jag inte ser på film förstås. Perfekt som break-in och åldrar gaserna jämnt. Jag kör den med högsta kontrast och pixelshift avstängd för bästa effekt.
Postad 07 december 2009 - 14:26
Exakt samma fel:
Satt och körde Xbox 360, helt plötsligt dör bilden, klickar på "Source" på kontrollen och "HDMI 1" som är Xbox 360 står som "inaktiv".
Testar att starta om Xbox:en, HDMI 1 är fortf. "inaktiv". Testar att byta till HDMI 3 eller liknande, fortf. "inaktiv".
Enda som är "aktiv" av ingångarna är "HDMI 4" var exakt så förut också.
Testat med min Blu-Ray spelare via HDMI, den är också "inaktiv" på "HDMI 2" och oavsett vilken ingång jag flyttar den till är det samma.
Det tog 3v att få tillbaka TV:n förra gången och jag körde in den själv (eller ja pappa gjorde men jag hjälpte till, "splitting hairs" men ändå) och det är ju inte direkt att skicka tillbaka en mobiltelefon utan en 50" plasma vill man ju vara säker på att den fraktas tryggt och ännu viktigare, kommer dit snabbt därav att vi fraktat den själv till Assist Workshop i Stockholm.
Har jag rätt att försöka be dem att ta tillbaka TV:n / häva köpet?
De bytte hela "mainboardet" förut så jag undrar vad fan det kan vara, att nästa mainboard är defekt också låter ju lite långsökt? Har inte lust att åka in och hämta TV:n igen efter 3v och efter 1mån upptäcka samma fel?
Vill INTE ha samma modell av TV då ingen TV jag haft tidigare har haft dessa problem, nej pengarna tillbaka så jag senare själv kan köpa ett nytt märke eller modell på TV:n av valfri butik.
Efter allt som hänt så tror jag att jag ska fixa en svensksåld TV med service i hemmet eller hämtservice.
Däremot har Xbox 360:n och Blu-Ray:n (Sony S300) fungerat felfritt på 2st andra TV-apparater vi har hemma, har själv testat.
Redigerat av TheSwede86, 07 december 2009 - 14:30.
Postad 07 december 2009 - 17:37
När det är köplagen mellan två näringsidkare eller två privatpersoner så är det mindre rättigheter, men konsumenträttslagen säger klart och tydligt att du har rätt att välja och det spelar ingen roll vilken policy affären har. Konsumenträttslagen är tvingande vilket betyder att den ALDRIG kan göras sämre för köparen, utan lagen appliceras alltid.
Googla efter någon bra sida och skriv ut eller låna en bok i biblioteket om du vill ha det på papper att visa upp för butiken. De kommer säkert inte vilja ge dig en ny, men de MÅSTE. Annars häver du köpet och kräver pengarna tillbaka.
Edit: Om du inte hittar något så kan jag fotografera av en legitim bok jag har där det jag sagt står.
Redigerat av JockeII, 07 december 2009 - 17:42.
Postad 07 december 2009 - 18:29
Jag har läst rättkunskap, och det aktuella fallet går under konsumenträttslagen. Vilket betyder att eftersom varan inte är i utlovat skick utan rent ut sagt är trasig så har du RÄTT att antingen få den reparerad eller utbytt. Och detta bestämmer du själv.
När det är köplagen mellan två näringsidkare eller två privatpersoner så är det mindre rättigheter, men konsumenträttslagen säger klart och tydligt att du har rätt att välja och det spelar ingen roll vilken policy affären har. Konsumenträttslagen är tvingande vilket betyder att den ALDRIG kan göras sämre för köparen, utan lagen appliceras alltid.
Googla efter någon bra sida och skriv ut eller låna en bok i biblioteket om du vill ha det på papper att visa upp för butiken. De kommer säkert inte vilja ge dig en ny, men de MÅSTE. Annars häver du köpet och kräver pengarna tillbaka.
Edit: Om du inte hittar något så kan jag fotografera av en legitim bok jag har där det jag sagt står.
Tack för ditt svar

Jepp, jag är säker på att de kommer att erbjuda sig att reparera den men det där med att "jag bestämmer själv" om den ska repareras eller hävas är ytterst intressant. För det jag tror som kommer att ske är att de kommer säga att de vill reparera den och inte att de vill häva köpet.
Jobbade själv som säljare inom hemelektronik och har för mig att butiken hade rätt att försöka avhjälpa problemet 3ggr eller något liknande.
Det som är intressant för mig är väl egentligen om jag kan häva köpet, reparerad är jag 110% säker att de vill försöka göra men orkar inte det igen speciellt eftersom det inte verkar hjälpa och tar tid osv........
Ska googla lite om det och återkomma, har mailat Komplett och ska se hur de svarar, har sagt att jag vill häva köpet, väntar på deras reaktion. Mailade på söndagskvällen så lite synd att de inte har hunnit svarat ännu (haft en dag på att svara, Elgiganten tog 10min efter jag mailade dem)
Edit:
Hittade en intressant sak här:
"Före påföljderna prisavdrag och hävning har säljaren rätt att vidta avhjälpande eller omleverans om han erbjuder detta inom skälig tid efter reklamationen och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen. Konsumenten kan välja mel- lan påföljderna avhjälpande och omleverans. Konsumenten ska få det alternativ han väljer, om inte säljaren drabbas av oskäliga kostnader. Oskäliga kostnader kan t.ex. vara om det är väsentligt billigare för säljaren att reparera jämfört med att ge ut en ny vara. Ett fel kan vara hävningsgrundande – bli väsentligt – om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök. Vid hävning får du pengarna tillbaka."
Källa:
http://www.supergraf...entköplagen.pdf
Alltså ska säljaren kunna försöka avhjälpa felen innan man häver köpet, däremot har jag redan lämnat in varan 1gg och de ska ha avhjälpt felet men felet uppkommer på nytt igen så då borde felet vara hävningsgrundande som det står ovan.
Redigerat av TheSwede86, 07 december 2009 - 18:34.
Postad 07 december 2009 - 19:52
Blev lite sugen på denna tv då jag nu såg att man prissänkt den ytterligare en tusenlapp...
Men jag skulle vilja veta om någon har hitta någon eller några recensioner på just denna burk. Jag har sökt igenom tråden och hittat att man kan ändra i mjukvaran så det blir en 650'a. Betyder detta att det i princip samma bildskärm i dessa två?
Tacksam för kloka svar, det känns nämligen lite rörigt bland alla samsungs modeller...
Postad 07 december 2009 - 22:44
Tjena,
jag tvivlar på att du ser någon skillnad mellan B550 och B650 men de har olika bildprocessorer. Kolla recensioner på B550 som är samma tv fast med röd ram.
http://www.konsument...872225a0ad.html
Digitalversus klagar på att max brightness är för svag vilket snarare är tvärtom men de verkar dissa alla plasmor på den punkten. Deras resultat för svärta verkar dessutom alltid vara något sämre än andra tester. 0.07-0.09 cd/m2 har de där de flesta mäter ca 0.06 men jämför du med LG:s PS6000/PS8000 har de mätt upp 0.13 cd/m2 så förhållandena stämmer väl.
Redigerat av Chippe, 07 december 2009 - 22:46.
Postad 07 december 2009 - 23:01
Kan någon av er som äger en B551 tala om ifall TV har:
-100hz (Samsung själva skriver Nej på sin sida men av bilden tidigare i forumet så verkar den ha det: 100hz och 600hz subfield logor) ?
-Picture in picture med extern källa och TV ?
-Hur är ljudet förresten ?
Postad 08 december 2009 - 08:00
Ser du nån ghosting? Har du testat analog/digital TV, ser det ut som skit, tittavstånd? 50 hz buggen det snackas om lite här och där, är det något du märkt av, dvs att svärtan var sämre i just 50hz? Hur funkar 24hz?Extremt fräsch bild för övrigt, och inställningsmöjligheterna är underbara. Svärtan är verkligen inte att leka med den heller. Den har riktigt bra deinterlacer för SD material med. Testade att köra igång Star Wars episode 4 från laserdisc, gamle Vader och Leia presenterade sig extremt bra och gav verkligen kvalité jämbördig med en äldre DVD.
Någon här postade en bild där en helsvart statisk bild visades på hans Tv och svärtan såg lite risig ut plus att det var några vita pelare över skärmen, kan du testa den och meddela om du upplever samma sak?
Om du ska lägga upp bilder så lägg gärna upp där du visar helsvart statisk bild så man får en hint om hur bra svärtan är, samt gärna en bild där du kör digital eller analog tv. Vet du om CA modulen funkar att köra comhem med förresten?
Postad 08 december 2009 - 12:36
att man kan ändra i mjukvaran så det blir en 650'a. Betyder detta att det i princip samma bildskärm i dessa två?
Som Chippe sade så är det ju lite olika kretskort i dem, men panelen ska vara samma vad jag vet och funktionerna blir i princip samma. Så jag betvivlar att du märker någon skillnad.
-100hz (Samsung själva skriver Nej på sin sida men av bilden tidigare i forumet så verkar den ha det: 100hz och 600hz subfield logor) ?
-Picture in picture med extern källa och TV ?
-Hur är ljudet förresten ?
Den har 100 hz och PIP. PIP och ett demo för 100 hz kan jag välja i menyn. Betvivlar att det finns någon plasma som inte har 100 hz idag. Är inte helt säker att PIP ska följa med dock? Kanske låstes upp när jag ändrade till B650.
Ljudet har jag dock inte testat, har det urkopplat kör med separat ljudanläggning.
Ser du nån ghosting? Har du testat analog/digital TV, ser det ut som skit, tittavstånd? 50 hz buggen det snackas om lite här och där, är det något du märkt av, dvs att svärtan var sämre i just 50hz? Hur funkar 24hz?
Någon här postade en bild där en helsvart statisk bild visades på hans Tv och svärtan såg lite risig ut plus att det var några vita pelare över skärmen, kan du testa den och meddela om du upplever samma sak?
Om du ska lägga upp bilder så lägg gärna upp där du visar helsvart statisk bild så man får en hint om hur bra svärtan är, samt gärna en bild där du kör digital eller analog tv. Vet du om CA modulen funkar att köra comhem med förresten?
Ser ingen ghosting. Som sagt så ser jag inte på TV så jag har det inte inkopplat, tror inte jag har någon kabel liggandes att dra till TVn heller så.
Jag testade att välja 50 hz med HTPCn lite snabbt, märkte ingenting men har inte brytt mig om att göra noggranna tester. Tror inte det är något som de flesta tänker på. Finns för övrigt en hel del olika inställningar man kan göra för att öka svärtan extra, om man skulle tycka att den ev. buggen skulle förstöra något. Men vem vet, T3P kanske inte ens har buggen? 24 hz fungerar för övrigt utmärkt, och med ändringen till B650 får man Film Mode med Cinema Smoothing med om man vill använda det.
Den där bilden killen hade var ju inte något att gå efter i svärta, den var ju inte direkt profesionellt tagen och gick inte att bedöma något sådant med. Utan vad han ville visa var väl dimpelarna, och de har jag inte. Har själv kikat på den bilden på TVn, och även kollat på film med mycket mörka scener. Var det inte den killen som också hade trasiga HDMI portar eller dylikt? Har inte hört om någon annan som har samma problem för denna TVn.
Annars är som jag sagt tidigare och många andra att svärtan är exceptionell, speciellt för denna prisnivån.
Postad 08 december 2009 - 12:55
Den där bilden killen hade var ju inte något att gå efter i svärta, den var ju inte direkt profesionellt tagen och gick inte att bedöma något sådant med. Utan vad han ville visa var väl dimpelarna, och de har jag inte. Har själv kikat på den bilden på TVn, och även kollat på film med mycket mörka scener. Var det inte den killen som också hade trasiga HDMI portar eller dylikt? Har inte hört om någon annan som har samma problem för denna TVn.
Annars är som jag sagt tidigare och många andra att svärtan är exceptionell, speciellt för denna prisnivån.
Nope inte jag som lagt upp någon bild över min TV (jag som hade problem med HDMI-portarna och fått det igen nu).
Postad 08 december 2009 - 12:56
Ser du nån ghosting? Har du testat analog/digital TV, ser det ut som skit, tittavstånd? 50 hz buggen det snackas om lite här och där, är det något du märkt av, dvs att svärtan var sämre i just 50hz? Hur funkar 24hz?
Jag har testat analogt via comhem vid ett tillfälle. Vissa kanaler/sändningar ser faktiskt hel ok ut medan andra är för suddiga för min smak och jag sitter på ca 2,5 meters avstånd. Tror inte jag såg ghosting iaf inte på de bättre sändningarna.
Den där svarta bilden med texten Grey jag postade är simulerad och tvärtom Jockell den är mer trovärdig än "riktiga" foton. Jag fick en ny tv som är mycket bättre utan dessa pelare. Ett foto kommer inte säga så mycket. Är den inte för ljus och överexponerad ser bilden bra ut med en svärta som är alldeles för svart som de flesta foton på forumet. Panasonic har bättre svärta än Samsung som har bättre svärta än LG.
Svart i scener där det även finns vitt ljus i ser kolsvart ut. Svart i mörka scener med väldigt lite ljus ser grått ut och det gör det nog även på Panasonic men jag har ingen större erfarenhet av plasmor. Enligt tester har denna tv bra svärta. Som sagt den ligger på ca 0.06-0.07 cd/m2, Panasonic på ca 0.04-0.05 och LG runt 0.09-0.1 cd/m2.
Redigerat av Chippe, 08 december 2009 - 13:20.
Postad 08 december 2009 - 13:44
Den har 100 hz och PIP. PIP och ett demo för 100 hz kan jag välja i menyn. Betvivlar att det finns någon plasma som inte har 100 hz idag. Är inte helt säker att PIP ska följa med dock? Kanske låstes upp när jag ändrade till B650.
Ljudet har jag dock inte testat, har det urkopplat kör med separat ljudanläggning.
De funktionerna kommer när du ändrar till B650

Däremot ljudet är enligt mig helt uruselt. Spelar ingen roll i mitt fall eftersom jag ändå kör allt ljud i surroundsystemet dock.
Men t.ex på kvällen om man ska ha lite tyst på bara TVn så hörs rösterna väldigt dåligt och man får dra på volymen ganska högt i allafall.
Postad 08 december 2009 - 15:05
Ser ingen ghosting. Som sagt så ser jag inte på TV så jag har det inte inkopplat, tror inte jag har någon kabel liggandes att dra till TVn heller så.
Jag testade att välja 50 hz med HTPCn lite snabbt, märkte ingenting men har inte brytt mig om att göra noggranna tester. Tror inte det är något som de flesta tänker på. Finns för övrigt en hel del olika inställningar man kan göra för att öka svärtan extra, om man skulle tycka att den ev. buggen skulle förstöra något. Men vem vet, T3P kanske inte ens har buggen? 24 hz fungerar för övrigt utmärkt, och med ändringen till B650 får man Film Mode med Cinema Smoothing med om man vill använda det.
Skönt att höra att det inte är nån ghosting, ingen annan av er andra heller som ser några tillfälliga inbränningar?
Vad är T3P?
Har läst på Avforums att vissa klagar på "flicker" alltså att panelen ska blinka lite då och då vid mörka scener, någon som märkt av något sådant?
Någon som testat CA modulen om den funkar med comhem?
Postad 08 december 2009 - 16:17
De hade fått ca. 3000 mail mellan mitt mail Söndag kväll och ett mail jag slängde iväg nu för att se hur många som passerat imellan.
De säger att de har rätt att avhjälpa felet 3ggr innan de häver köpet.
I den upplaga av konsumentköplagen jag hittade stod det 2 ggr (se min post ovan) men han vidhöll 3 ggr.
Så nu blir det väl bara att frakta in skiten till Assist Workshop i Stockholm och hoppas de inte glömmer bort min service som de gjorde förra gången tills jag påminde dem på telefon.
Han på Komplett snackade om kompensation för jag fraktade den själv dit men vettefan om vad det kan bli, musmatta för 29kr eller liknande då kan de k*ra upp den ist.

Postad 08 december 2009 - 17:53
Skönt att höra att det inte är nån ghosting, ingen annan av er andra heller som ser några tillfälliga inbränningar?
Vad är T3P?
Har läst på Avforums att vissa klagar på "flicker" alltså att panelen ska blinka lite då och då vid mörka scener, någon som märkt av något sådant?
Någon som testat CA modulen om den funkar med comhem?
Vad menar ni med ghostning? Alltså om du har en bild stående typ 1 minut och sen tar bort den så kommer du se att den har legat där. Men det försvinner direkt igen så fort något annat rör sig på skärmen igen. Texningen på filmer kan lämna lite svaga vita spår ibland. Jag kör med PC till TVn och drog helt enkelt ner ljusstyrkan på just texten så slapp jag det. Detta har jag sett på min polares panasonic plasma också fast ännu värre, men han har en mediaspelare där han inte kan ändra vitheten på texten.
Postad 08 december 2009 - 19:16
Oj då, det låter ju riktigt illa, min kompis har en LG PS8000 och där finns inte tillstymmelsen till några såna problem. Hur många timmar har du använt din TV?Vad menar ni med ghostning? Alltså om du har en bild stående typ 1 minut och sen tar bort den så kommer du se att den har legat där. Men det försvinner direkt igen så fort något annat rör sig på skärmen igen. Texningen på filmer kan lämna lite svaga vita spår ibland. Jag kör med PC till TVn och drog helt enkelt ner ljusstyrkan på just texten så slapp jag det. Detta har jag sett på min polares panasonic plasma också fast ännu värre, men han har en mediaspelare där han inte kan ändra vitheten på texten.
Postad 08 december 2009 - 19:33
Just nu väljer jag faktiskt bort 24hz på blu-ray för att få bättre svärta i 60hz. Annars fungerar 24hz väldigt bra utan märkbara hack. Som tur är använder jag min tv för 60hz-signaler till 90%. Väldigt konstigt att det blir sån skillnad faktiskt, verkar inte vara mycket att göra åt heller. :/
Jag har inte fått tummen ur och kalibrerat den på riktigt än utan bara ändrat lite smått. Jag provade att ändra gamman till -3 i 24hz-läget fast jag tyckte bilden blev risig då, dåliga skuggdetaljer och kassa färger. Det kanske går att kalibrera bort men jag tvivlar på att det blir bra iaf.
Postad 08 december 2009 - 21:03
Fan vad jobbigt att svärtan bara är bra i 60hz, förhoppningsvis gäller det bara 530 modellen. Kommer använda mitt planerade inköp till mycket pal dvd och då kan ju denna bugg vara förödande.Jag har en 530 och är nöjd med den. Vissa bilder lämnar spår efter sig men det har jag aldrig märkt när jag kollar på film eller spelar utan det är mer när man stänger av filmen eller spelet. Med andra ord är det inget jag stör mig på alls. Jag har inte heller upplevt problem med ojämn belysning och jag tycker att svärtan är riktigt bra, så länge man kör på 60hz vill säga...
Just nu väljer jag faktiskt bort 24hz på blu-ray för att få bättre svärta i 60hz. Annars fungerar 24hz väldigt bra utan märkbara hack. Som tur är använder jag min tv för 60hz-signaler till 90%. Väldigt konstigt att det blir sån skillnad faktiskt, verkar inte vara mycket att göra åt heller. :/
Jag har inte fått tummen ur och kalibrerat den på riktigt än utan bara ändrat lite smått. Jag provade att ändra gamman till -3 i 24hz-läget fast jag tyckte bilden blev risig då, dåliga skuggdetaljer och kassa färger. Det kanske går att kalibrera bort men jag tvivlar på att det blir bra iaf.
Postad 08 december 2009 - 21:26
Vad menar ni med ghostning? Alltså om du har en bild stående typ 1 minut och sen tar bort den så kommer du se att den har legat där. Men det försvinner direkt igen så fort något annat rör sig på skärmen igen. Texningen på filmer kan lämna lite svaga vita spår ibland. Jag kör med PC till TVn och drog helt enkelt ner ljusstyrkan på just texten så slapp jag det. Detta har jag sett på min polares panasonic plasma också fast ännu värre, men han har en mediaspelare där han inte kan ändra vitheten på texten.
Njaa.. ghosting i samband med tv-sändning syftar på en icke statisk ghostingbild. http://en.wikipedia....nterference.jpg
Vissa använder ghosting istället för tillfälliga inbränningar. Jag vet inte vad som är korrekt men har valt att numera säga tillfälliga inbränningar när det gäller statisk "ghosting".
Oj då, det låter ju riktigt illa, min kompis har en LG PS8000 och där finns inte tillstymmelsen till några såna problem. Hur många timmar har du använt din TV?
LG är känd för att ha tillfälliga inbränningar. Syns om man tittar efter det och har en jämn mörk bakgrund.. jag tror Samsung ligger på samma nivå men det blir bättre med tiden. Precis när tv:n är ny får man tillfälliga inbränningar väldigt fort men de försvinner..
Redigerat av Chippe, 09 december 2009 - 00:27.
Postad 08 december 2009 - 21:46
Fan vad jobbigt att svärtan bara är bra i 60hz, förhoppningsvis gäller det bara 530 modellen. Kommer använda mitt planerade inköp till mycket pal dvd och då kan ju denna bugg vara förödande.
Samma gäller även för min 50b551 tyvärr. Tycker iofs att den klarar att hantera flytet på pal matrial även på 60Hz.
Så har du en dvd-spelare där du kan sätta utsignalen till ntsc eller 60Hz så är saken biff (vad det gäller svärtan alltså).
Hmmm kanske behöver förklara detta med 60Hz och pal.... Jag använder mig av en mediaspelare som jag "låser" så att den alltid skickar ut 60hz oberoede av källmaterialet.
Postad 08 december 2009 - 22:47
Hoppades på det, att tillfälliga inbränningar endast är synliga under inkörningstiden och sedan nästintill försvinner, min kompis med LG:n sa att han hade det i början men att det sedan nästintill försvann. Verkar som att det är Panasonic man ska ha om man stör sig på sånt här, men då handlar det helt plötsligt om helt andra pengar.LG är känd för att ha tillfälliga inbränningar. Syns om man tittar efter det och har en jämn mörk bakgrund.. jag tror Samsung är ligger på samma nivå men det blir bättre med tiden. Precis när tv:n är ny får man tillfälliga inbränningar väldigt fort men de försvinner..
Postad 09 december 2009 - 08:59
Fan vad jobbigt att svärtan bara är bra i 60hz, förhoppningsvis gäller det bara 530 modellen. Kommer använda mitt planerade inköp till mycket pal dvd och då kan ju denna bugg vara förödande.
Svärtan är fortfarande bra om du kör i 24- eller 50hz, bättre än på de LCD-paneler i samma prisklass imo. Problemet är bara att svärtan är grym när du kör i 60hz, därför väljer jag det när jag har möjligheten.
Postad 09 december 2009 - 09:11
Missar man 100hz(+) uppdatering om man använder 60hz istället för 50hz? Så bilden kan hacka?
Sänds digital-tv (DVB-T) som 50hz eller 60hz i Sverige?
Redigerat av Maveric-Romeo, 09 december 2009 - 09:15.
Postad 09 december 2009 - 14:27
inwarehouse/komplett har kvar det förra artikelnumret. De skickar en T3P men jag är inte säker på att den skulle vara nyare, det kan vara så att det handlar om var den är tillverkad samt för vilken marknad även om de alla är likadana.
Vi har 50hz i Sverige..
Edit: förresten om ni vill att den skall starta upp med HDMI som källa tex kan man ändra det i servicemenyn under Control/Hotel
Redigerat av Chippe, 09 december 2009 - 21:00.
Postad 09 december 2009 - 15:05
Tror det är lite drygt 250 timmar eller nåt sånt. Det syntes mer i början än nu.Oj då, det låter ju riktigt illa, min kompis har en LG PS8000 och där finns inte tillstymmelsen till några såna problem. Hur många timmar har du använt din TV?
Postad 09 december 2009 - 23:13
"European 50hz video revealed some truly nasty video processing flaws which manifested themselves as a "tearing screen" effect near the bottom of the image, and a strange phenomenon where white areas in the image appeared to get cut into blocks and corrupted. Interestingly, this also affected the TV's on screen menus, indicating a panel driver issue rather than a video processing fault. I tried absolutely everything to avoid this happening, but there is no way to get rid of it."
Är det någon av er som sett detta fenomen?? Jag kände mig rätt säker på denna fastän den lider lite av tillfällig IR, men nu börjar jag tveka.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar