Samsung LED UE-serien & "clouding" ?
283 svar till detta ämne
45 relaterade trådar
49-50", OLED? (11 inlägg)
|
7 år sedan
|
TV-djungel..... (46 inlägg)
|
8 år sedan
|
Blank vs matt skärm? (Sony vs Samsung) (20 inlägg)
|
9 år sedan
|
*Officiell Samsung LED UE-xxB60x0, UE-xxB70x0 & UE-xxB80x0* (1505 inlägg)
|
10 år sedan
|
samsung UE55B7070 (4 inlägg)
|
10 år sedan
|
Alla HDMI-ingångar har slutat att fungera (4 inlägg)
|
10 år sedan
|
Samsung LED UE-serien & Clouding "Ny Poll" Take2 (15 inlägg)
|
12 år sedan
|
få ut LIKVÄRDIG tv på försäkringen ?!?! (13 inlägg)
|
12 år sedan
|
Samsung LED (inställningar) (39 inlägg)
|
12 år sedan
|
När man spelar Ps3, Xbox, Wii etc - Bildfördröjningsproblemet (input lag) (249 inlägg)
|
12 år sedan
|
Samsung 2009 - TV (1142 inlägg)
|
14 år sedan
|
SAMSUNG LED-TV UE40B7050 (69 inlägg)
|
14 år sedan
|
Samsung UE7070, DLNA, Twonky & iso (25 inlägg)
|
14 år sedan
|
PV60 ut..snyggt in..kan jag bli nöjd? (14 inlägg)
|
15 år sedan
|
LG 47SL9000 vs Samsung UE46B7070 (9 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung 7050 tappar kanallistan! (6 inlägg)
|
15 år sedan
|
Philips 40PFL8664H jmf Samsung UE40B7070 mfl (6 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung 7070 eller 8050 (20 inlägg)
|
15 år sedan
|
Är denna clouding acceptabel? (100 inlägg)
|
15 år sedan
|
LG 50PS8000 eller Samsung PS50B855? (9 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung - UE467070 eller PS50B855? (40 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung UE467050 eller LG 47SL9000 (10 inlägg)
|
15 år sedan
|
Mac Mini + Full-HD funkar inte? (19 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung UE-40B7070 eller Panasonic TX-P42V10E eller Sharp Aquos LC-40LE700S (46 inlägg)
|
15 år sedan
|
Skillnad mellan UE40B7070(90) och UE40B8050 (0 inlägg)
|
15 år sedan
|
UE-46B8050 vs TX-P50V10E vs 47LH9000 (8 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung Crystal Design på UE7000 serien (0 inlägg)
|
15 år sedan
|
Dålig batteritid fjärrkontroll UE468050 (0 inlägg)
|
15 år sedan
|
Hittat döda pixlar (3 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung 46B8050 vs Philips 46PFL9704h (9 inlägg)
|
15 år sedan
|
LE-xxB755 vs UE-xxB70x0? (30 inlägg)
|
15 år sedan
|
LED, BACKLED TV:s (60 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung UE46B7070 (0 inlägg)
|
15 år sedan
|
Större TV (5 inlägg)
|
15 år sedan
|
Hörlurar till Samsung B7050 / 7070 (5 inlägg)
|
15 år sedan
|
SAMSUNG UE46B7070WW LCD TV (1 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung LED 8000 series (16 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung LED vs Samsung Plasma (35 inlägg)
|
15 år sedan
|
Hur koppla hdbox, reciever, tv, projektor, dvdinspelare, PS3? (0 inlägg)
|
15 år sedan
|
Frågor om nyinköpt Samsung EU46B7050 (0 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung UE-46/55B7070 (1 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung UE46B7050 LED TV (25 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung TV (LE/UE/PS) våren/hösten 2009. (101 inlägg)
|
15 år sedan
|
Bästa 46-tummaren till Mac Mini? (3 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung LUXIA 2009 (5 inlägg)
|
16 år sedan
|
Postad 24 augusti 2010 - 23:37
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Där du marw77, tack. Så långt kom inte jag. Åh fyfan.. att lägga ut den här informationen är riktigt skumt agerat av Samsung. 1) Det ska otroligt mycket till att cellplastemballaget ska orsaka förändringar i konstruktionen, omöjligt i mina ögon. Så hårt sitter det inte. 2) De hävdar att skruvarna kan sitta för hårt åtdragna. Skall man alltså lossa på dem själv? Går det inom ramarna för garantin? 3) De påstår att "ficklamps effekten" försvinner inom 2-3 veckor, vilket det uppenbarligen inte gör? De vill troligtvis att man ska vänta förbi butikernas egna reklamationsperiod, för att sedan få nobben hos samsungs support? Suck...
Postad 24 augusti 2010 - 23:40
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
3) De påstår att "ficklamps effekten" försvinner inom 2-3 veckor, vilket det uppenbarligen inte gör? De vill troligtvis att man ska vänta förbi butikernas egna reklamationsperiod, för att sedan få nobben hos samsungs support?
Stort + på den teorin.
Postad 25 augusti 2010 - 07:29
marw77
-
marw77
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Stort + på den teorin.
Ja det var bra formulerat. Det jag gjorde igår hjälpte ytters lite. Idag har jag gjort som samma sak som JP09 på sidan 5 gjorde. Tog bort plåten som man sätter fast foten i. Dock så märkte jag att min tv inte ser ut som hans. Släppte även lite på skruvarna som håller fast kretskortet. Min har en skyddsplåt (se bilden) och lite plast mellan kretskortet och plåten. Skall se ikväll om det hjälpte.
Under_fotpl_ten.JPG 2,42MB
7 Antal nerladdningar
Redigerat av marw77, 25 augusti 2010 - 07:30.
Postad 26 augusti 2010 - 06:16
marw77
-
marw77
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Ja det var bra formulerat.
Det jag gjorde igår hjälpte ytters lite. Idag har jag gjort som samma sak som JP09 på sidan 5 gjorde. Tog bort plåten som man sätter fast foten i. Dock så märkte jag att min tv inte ser ut som hans. Släppte även lite på skruvarna som håller fast kretskortet. Min har en skyddsplåt (se bilden) och lite plast mellan kretskortet och plåten. Skall se ikväll om det hjälpte.
Under_fotpl_ten.JPG 2,42MB
7 Antal nerladdningar
Det verkar som att dom sista åtgärderna fixade det mesta. Nu är det ytters lite kvar i hörnorna men det ser man knappt och där stör det inte mig. Det enda som störde mig förut var cludingen som jag hade ca 10cm på varsin sida av Samsungloggan i nederdelen av tv:n. Detta fenomen såg jag inte igår när jag kollade en timme i går (den stod på innan så den var varm) så jag förmodar att det är den plåten som blir varm och expanderar så det blir spänningar i panelen eller något liknande. hade kanske räckt att släppa på skruvarna som håller fotfästets plåt på plats men nu är den av och så får det förbli ett tag. Skall se om jag kan få tagit något kort någon kväll med en svart testbild. /M
Postad 08 september 2010 - 11:54
diffner
-
diffner
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Igår fick jag hem en
Riktigt snygg och bilden verkade bra, innan rummet blev mörkt och det syntes tydliga "ficklampor/clouding" på högra skärmhalvan. Att dömma av denna tråd verkar det inte som något som enkelt kan kalibreras bort eller försvinner med tiden (trots samsungs prat om hårt sittande cellplast), eller?
Den andra frågan är: Finns det någon som skickat tillbaka sin Samsung och fått en ny befrida från clouding, eller är det olika grader av hel-vetet vi pratar om?
Byter man upp sig rent "cloudingmässigt" om man väljer ex
istället?
Eller måste det till plasma för att slippa detta?
Postad 08 september 2010 - 14:48
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Byter man upp sig rent "cloudingmässigt" om man väljer ex
istället?
Eller måste det till plasma för att slippa detta?
Det har visat sig att Samsungs icke-LED-modeller, dvs de CCFL-belysta diton är mindre benägna att ha ojämheter i bakgrundsbelysningen. Då är 6-7-serien ett bättre val om man inte vill åt den extrema tunnheten. Däremot säger det inte att du kan få en med ojämnheter för det, då det är en av LCD-teknikens stora nackdelar. För att helt slippa ojämnheter i detta avseende är det generellt sett plasma som gäller.
Postad 09 september 2010 - 07:12
diffner
-
diffner
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag hade en
innan, som blev reklamerad och utbytt till förmån för C6005. B650 var inte helt jämn i ljussättningen, men jag var ändå nöjd. Skillnaden nu är att det ser ut som om någon står och lyser med 4 st ficklampor på högra delen av tv:n. Detta syns under vanligt TV tittande, jag behöver alltså inte sätta på en helt svart bild och släcka ner rummet helt för att se cloudingen. Jag har backlight 7 på...
Postad 09 september 2010 - 09:19
diffner
-
diffner
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Pratade med Samung och de hävdar att det är tekniken och inget att göra åt. Jag försökte förklara att jag upplever det som extremt, t.om. vid vanligt tv-tittande. Svaret var att "Du kanske borde köpt en Plasma istället".
Min fråga är därför, ni som fått hjälp från Samsung med era LED-TV, vad har ni sagt? Säger man bara att det är clouding verkar de ju inte bry sig alls.
Postad 09 september 2010 - 12:49
Unregistered57e5ce2f
-
Unregistered57e5ce2f
-
Rookie
-
3 inlägg
Jaha då var men en i träsket. Tog hem tvn för 3 veckor sen ungefär en UE55C7705. Såg cloudingen direkt när jag satte på tv och satte på den första filmen. Åkte tillbaka expert och dom tyckte det var mycket märkligt, sedan fick jag en ny TV och nu efter några veckor så har problemen dykt upp igen, har satt fast 2 st 120 mm fläktar lite random på tv, samt ställt in inställningar efter guiden som postats i tråden. Nu verkar det som att allt är borta men återkommer när det blir kväll. Vad ska man ta sig till? blir fullständigt galen när man betalat 30k för en tv.
Postad 09 september 2010 - 13:43
_jans_
-
_jans_
-
Rookie
-
1 inlägg
Köpte en samsung 6050 igår då vi har en 7050 i huset som funkar perfekt! Dock så fick min 6050 problem direkt. Extrem clouding redan vid start om tvn. Jag har läst och alla säger att de är beroende på värme, men min har extrem clouding redan direkt när jag sätter på skärmen. Funderar på om man ska åka tillbaka och byta den mot någon annan... till och med haft tanken på att strunta i LED pga problemet. några förslag?
Postad 09 september 2010 - 14:01
diffner
-
diffner
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jaha då var men en i träsket. Tog hem tvn för 3 veckor sen ungefär en UE55C7705. Såg cloudingen direkt när jag satte på tv och satte på den första filmen. Åkte tillbaka expert och dom tyckte det var mycket märkligt, sedan fick jag en ny TV och nu efter några veckor så har problemen dykt upp igen, har satt fast 2 st 120 mm fläktar lite random på tv, samt ställt in inställningar efter guiden som postats i tråden. Nu verkar det som att allt är borta men återkommer när det blir kväll. Vad ska man ta sig till? blir fullständigt galen när man betalat 30k för en tv.
Köpte en samsung 6050 igår då vi har en 7050 i huset som funkar perfekt! Dock så fick min 6050 problem direkt. Extrem clouding redan vid start om tvn. Jag har läst och alla säger att de är beroende på värme, men min har extrem clouding redan direkt när jag sätter på skärmen. Funderar på om man ska åka tillbaka och byta den mot någon annan... till och med haft tanken på att strunta i LED pga problemet. några förslag?
Jag tycker nog Samsung sa det bäst själva: "Om du vill undvika clouding skulle du köpt Plasma" Jag skulle personligen helt bytt produkt om jag kunde...
Postad 09 september 2010 - 17:28
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Jag har en samsung UE46C6005RW ca en vecka gammal TV.
Jag upptäckte detta med clouding ikväll och får "joina" klubben, visste inte ens om att detta fanns innan. Såg ett svart "kors" på TV när jag kollade på film och tänkte vad fasen e detta... ute på vänster del av bilden och då var det "målnen" som bildade den formationen...
Efter att jag stängt av TV 20 minuter så verkade det fungera igen.
Vad ska man ha för inställningar på UE46C6005RW ? Någon som kan dela med sig här som har erfarenhet?
Vore tacksam för alla tips
Kan du infoga ett screenshot på korset?
Postad 22 september 2010 - 11:23
KingMan
-
KingMan
-
Lärjunge
-
-
296 inlägg
Dum som man tydligen är springer man och köper en Samsung UE55C6005R LED belyst modell fast man läst om fenomenet "Clouding", "Backlight Bleeding" och "ficklampseffekt" i hörnen... Alla varningsklockor ringer men man genomför köpet ändå ( bara för att det skulle vara så stilrent och snyggt med en riktigt platt TV på väggen ), med den inre rösten mässandes i huvudet att så illa kan det väl ändå inte vara... Inte år 2010 och i de prisklasserna dessa apparater ligger... Det måste väl ändå vara måndagsexemplar eller väldigt kräsna köpare som lider av detta fenomen osv osv står man och intalar sig själv.... Tills man slänger upp pjäsen på väggen, skickar i senaste Blu-Ray köpet ( the Crazies ) i spelaren och.... MÖTS AV EN BILD SOM NÄRMAST KAN LIKNAS VID ATT DEN MER ELLER MINDRE FLÄCKVIS IMMAT IGEN, FRÅN INSIDAN !!!!!!!! Luften går ur en som en punkterad ballong och illamåendet kryper på en när man inser att man har köpt bort sig... Den som sett filmen "The Crazies" vet ju hur menyn ser ut; en helt svart bakgrund med en dödskalle iförd gasmask mitt i bild samt de fyra nordiska språken under denne. Förutom ficklampseffekten i hörnen hade jag även "imma" över hela vänster nedre hörn, samt tre stora fläckar ! Två i den övre delen av bilden, men ändå mitt i synfältet, samt en till höger i bild, i mellanregionen av synfältet, och dessa syntes TYDLIGT !!! Inte något som en kräsen cineast skulle kunna ana sig till utan de syntes lika tydligt som imman gör på rutan när man sätter sig varm i en kall bil... Drog iväg ett mail till SAMSUNGS support och fick dagen efter följande svar: "Hej Stefan Tack för ert E-mail till Samsung Electronics Nordic. LED-TV är annorlunda om man jämför med med LCD-TV. Skillnaden är att LED-TV har "LED (Light Emitting Diode)" som bakgrundsbelysning. LED har i och med det lägre strömförbrukning, längre livslängd, lägre missfärgning och högre ljusstyrka än CCFL (Cold Cathode Flourscent lampa) som LCD-TV har. Men LED-TV och LCD-TV har samma teknik vad gäller ljusgenomsläpp i panelerna. Samsung LED-TVhar så kallad Edge-LED-bakgrundsbelysning (Kantmonterad LED). Sådan typav belysning ger lägre strömförbrukning och tunnare tjocklek på TV. På grund av att LED-TV är ljusstarkare och tunnare än andra typer av LCD samt annan typ av LED med direktlysande LED, Så kan man uppfatta ljusa fält i bilden. Därför bör man tänka på ljusstyrka kontra rumsbelysning när man ställer in bilden i sin TV. Vi är alla individer och bedömer bildkvaliteten, ljusstyrka och kontrast på olika sätt, även rumsbelysning har en stark påverkan på den upplevda bildkvaliteten. I mörka rum med mörka filmscener uppfattar man det ljusa tydligare och starkare. Då kan detvara lämpligt att ändra bildinställningen. Detta gör man i bildmenyn. Man kan då även ställa in energisparläget för att dimma ner ytterligre. Dessutom spar man ytterligare ström på det viset. Använd länken nedan fören grundinställning att utgå ifrån om du har mörkt i ditt rum och störsav fenomenet. www.samsung.com/se/support/faq/pdf/Installning_LED_TV_SE.pdf Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor. Med vänliga hälsningar Tobias Samsung support" Och via den länken kommer man bara till de inställningar som det refereras till tidigare här i tråden... Och det skall tilläggas att den inställningen hjälper inte ett skvatt mot clouding, utan gör endast endast bilden till en färglös, dyster och murrig sörja, med total avsaknad av allt vad detaljer heter... Så vid det laget insåg jag att det bara var att hävda 14 dagars ångerrätt ( tack för postorderköp ) och byta till en annan TV. Blev en plasma denna gången: Samsung PS58C6505TWXXE. Som sagt, fortfarande Samsung, men utan "ficklampor", "moln" eller andra skumma ljusfenomen. Såg om filmen och kunde konstatera att svart numera är svart och fläckarna tillhör det som en gång var.... Och att behöva läsa att att folk meckar isär sina apparater, klämmer hit och masserar dit, monterar extra kylfläktar osv för att få acceptabel bild på en TV för dessa pengar är ju banne mig helt orimligt. Dags att SAMSUNG vaknar upp och ser till att göra något åt saken innan apparaterna hamnar i butik. När det är dags att byta TV'n i TV-Spelsrummet så inte tusan blir det något annat än ännu en Plasma !!
Postad 25 september 2010 - 20:33
jp09
-
jp09
-
Rookie
-
9 inlägg
Någon som har TV:n på väggen och installerat fläktar på baksidan? Har med tiden blivit mer kräsen med cloudingen trots att jag fick bort det mesta genom att dra alla ramskruvar individuellt samt ta bort plåten på baksidan som binder värme. Problemet är att det inte finns ngn plats vid wallmount, så för att inte tv:n ska luta får försöka förlänga vajern och lägga något bakom så att tv:n åker ut lite från väggen även längre upp där inga fläktar sitter.
Tips, men på egen risk: Har provat att koppla in 2st 120mm fläktar till en laddare till grabbens lilla radiostyrda bil, och det funkar klockrent och med bättre snurr än via TV:ns usb uttag. Nu ska nog bilden bli perfekt...vi får se
Postad 16 oktober 2010 - 19:36
Unregistered3bb7007c
-
Unregistered3bb7007c
-
Rookie
-
1 inlägg
Har haft min UE55 8705 i en månad nu. Innan jag köpte min så va jag rätt nervös och visste inte om jag skulle våga köpa min pga "clouding". Jag är en väldigt petig tittare!
Men idag så ångrar jag inget! Klockren bild. Slår allt jag tittat på. Har en LITEN tendens till clouding längst ner i mitten efter nån timmes tittande. Men en USB-fläkt gjorde susen. Är sjukt nöjd med denna tv och kan rekommendera den starkt.
Nästa steg blir nu en ISF-kalibrering
Postad 14 december 2010 - 14:17
Danne24
-
Danne24
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Hej alla prisjaktare!
Jag är ute efter en ny tv och har fallit för Samsung. Dels för att jag gillar bilden när jag sett dem i butik, men också för att de har en mycket snygg design. Men efter att ha läst denna tråd plus några till vet jag inte om jag vågar köpa en Samsung. Är det någon som har en uppfattning ifall Samsung kommit tillrätta med clouding problemen på sina senaste modeller eller är de fortfarande väldigt drabbade av detta problem?
Tacksam för era kommentarer!
//Daniel
Postad 14 december 2010 - 21:42
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5 302 inlägg
Postad 14 december 2010 - 23:03
voodookid
-
voodookid
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
@Danne24
Jag har för cirka två veckor sedan varit i din situation. Jag hade enorm beslutsångest med just detta faktum att Samsung är drabbade av clouding problem och jag är känslig mot detta. Men till slut så slog jag till på en UE55C8705. Glad i sinnet satte jag upp den på väggen med ett väggfäste (Brateck) som är liknande en tavelupphängning. Jag slog på tv:n och bilden var helt enormt bra, precis som i butik. På kvällen när mörkret kom höll jag på att sätta smörgåsen i fel strupe. Så fort det var mörka scener så var det stora ljusa fläckar på hela skärmen. Värst på vänster sida. Efter mycket trixande med olika inställningar av ljus, kontraster och liknande var jag i upplösnings tillstånd och var på väg att reklamera men tänkte att det kan inte vara så j-vla dålig tv.
Efter lite läsning på detta forum fick jag lite uppslag för tester.
1. Samsungs egna "rekommenderade" inställningar. Ja, nog blev bilden svart allt. Man såg inte ett skit!
2. USB fläktar. Det ska väl för F-N inte behövas på en tv för nästan 30.000:-, eller?
3. Skruva itu tv:n och dra om alla skruvar på panelen. Öhh, vaddå? Då är det nog reklamation som gäller först!!
4. Det väggfäste jag använde var det en stor varning för här på forumet. Alltså ner med tv:n, monterade dit original stativet (foten) och slog på tv:n. Vips så var i stort sett alla clouding problem borta. Tv:n stod på hela kvällen och jag testade med filmer som hade mycket mörka scener, och inte längre några starka ficklamps effekter från panelen. Nu börjar det likna nåt. Men, tv:n skulle ju upp på väggen. Tog då mitt gamla väggfäste (FUNC WH T) med hela skenor på baksidan av tv:n för att jämna ut trycket lite mer. Och nu äntligen så sitter den på väggen, inga clouding problem. Endast svaga ljusa fält i hörnen finns kvar. Dessa problem har dock även funnits på mina 3 tidigare LCD paneler, och detta är nu en LED belyst LCD(min första), så det får man nog leva med vad man än väljer för märke.
Nu löste det här mitt problem, men jag tror att man måste försöka fördela ut trycket på baksidan när man ska hänga upp tv:n på vägg. Med "wire" fästet hängde panelen snett pga alla kontakter som hängde ner på baksidan och orsakade i mitt fall en snedvridning och därför mycket clouding problem. Det har inte spelat någon roll vad det har varit för märke på tv:n i detta fall, då det rör sig om stora vingliga 55" LCD paneler. (Fick medhåll från butikschefen om den teorin också!)
Jag säger inte att det här är den bästa tv:n, men det är en helt sjukt otroligt bra bild.
Filmer via USB och via streaming fungerar utan problem. Internet@tv, tja den finns där och fungerar.
Min erfarenhet av denna tv än så länge. Just nu är jag väldigt nöjd!
Postad 15 december 2010 - 05:48
Flash78
-
Flash78
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Även jag kan hålla med om teorin om slimfästet och att man måste fördela trycket om man ska hänga tvn med det. Har själv det fästet till tvn. Och clouding kommer såfort tvn har vart på en stund. Tänkte testa att fördela trycket som du nämde, för att se om det blir någon skildnad.
Postad 15 december 2010 - 17:27
Danne24
-
Danne24
-
Amatör
-
-
56 inlägg
@Danne24
Jag har för cirka två veckor sedan varit i din situation. Jag hade enorm beslutsångest med just detta faktum att Samsung är drabbade av clouding problem och jag är känslig mot detta. Men till slut så slog jag till på en UE55C8705. Glad i sinnet satte jag upp den på väggen med ett väggfäste (Brateck) som är liknande en tavelupphängning. Jag slog på tv:n och bilden var helt enormt bra, precis som i butik. På kvällen när mörkret kom höll jag på att sätta smörgåsen i fel strupe. Så fort det var mörka scener så var det stora ljusa fläckar på hela skärmen. Värst på vänster sida. Efter mycket trixande med olika inställningar av ljus, kontraster och liknande var jag i upplösnings tillstånd och var på väg att reklamera men tänkte att det kan inte vara så j-vla dålig tv.
Efter lite läsning på detta forum fick jag lite uppslag för tester. 1. Samsungs egna "rekommenderade" inställningar. Ja, nog blev bilden svart allt. Man såg inte ett skit! 2. USB fläktar. Det ska väl för F-N inte behövas på en tv för nästan 30.000:-, eller? 3. Skruva itu tv:n och dra om alla skruvar på panelen. Öhh, vaddå? Då är det nog reklamation som gäller först!! 4. Det väggfäste jag använde var det en stor varning för här på forumet. Alltså ner med tv:n, monterade dit original stativet (foten) och slog på tv:n. Vips så var i stort sett alla clouding problem borta. Tv:n stod på hela kvällen och jag testade med filmer som hade mycket mörka scener, och inte längre några starka ficklamps effekter från panelen. Nu börjar det likna nåt. Men, tv:n skulle ju upp på väggen. Tog då mitt gamla väggfäste (FUNC WH T) med hela skenor på baksidan av tv:n för att jämna ut trycket lite mer. Och nu äntligen så sitter den på väggen, inga clouding problem. Endast svaga ljusa fält i hörnen finns kvar. Dessa problem har dock även funnits på mina 3 tidigare LCD paneler, och detta är nu en LED belyst LCD(min första), så det får man nog leva med vad man än väljer för märke.
Nu löste det här mitt problem, men jag tror att man måste försöka fördela ut trycket på baksidan när man ska hänga upp tv:n på vägg. Med "wire" fästet hängde panelen snett pga alla kontakter som hängde ner på baksidan och orsakade i mitt fall en snedvridning och därför mycket clouding problem. Det har inte spelat någon roll vad det har varit för märke på tv:n i detta fall, då det rör sig om stora vingliga 55" LCD paneler. (Fick medhåll från butikschefen om den teorin också!)
Jag säger inte att det här är den bästa tv:n, men det är en helt sjukt otroligt bra bild. Filmer via USB och via streaming fungerar utan problem. Internet@tv, tja den finns där och fungerar.
Min erfarenhet av denna tv än så länge. Just nu är jag väldigt nöjd!
Tack för ett mycket bra inlägg, även om det inte gjorde beslutet lättare  Som jag har förstått det är det framförallt Samsungs UE modeller som lider av cloudingproblemet. Därför har jag börjat kolla lite på Samsung LE46C755. Är det någon här som har erfarenhet av den modellen? Vad vinner/förlorar jag om jag väljer denna modell istället? Tänker då bildmässigt och inte på specifika funktioner.
Postad 15 december 2010 - 20:25
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Det har inte spelat någon roll vad det har varit för märke på tv:n i detta fall, då det rör sig om stora vingliga 55" LCD paneler. (Fick medhåll från butikschefen om den teorin också!)
Tyvärr finns problemet i hela storleksintervallet. Därför har jag börjat kolla lite på Samsung LE46C755. Är det någon här som har erfarenhet av den modellen? Vad vinner/förlorar jag om jag väljer denna modell istället? Tänker då bildmässigt och inte på specifika funktioner.
Du får en något tjockare TV, men har allt att vinna bildmässigt då den konventionella bakgrundsbelysningen ger dig större chans till en jämn bild än vad edge-led'en i detta fall gör. Har hört och sett mycket bättre om LE-C6/7 i detta avseende. Dessutom är den väl billigare?
Postad 03 januari 2011 - 22:32
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1 676 inlägg
Finns det någon som har fått en bra led tv hittills? Original alltså?
/G
Postad 03 januari 2011 - 22:53
Danne24
-
Danne24
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Läste forum och tester till förbannelse innan jag till slut köpte en Samsung UE55C8705 trots allt jag läst om clouding problemen. Har bara haft den en vecka och inte hunnit testköra så mycket, men hittills kan jag bara säga att jag är mycket nöjd. Och för att svara på din fråga, jag upplevde en del clouding från första början, men med korrekta inställningar så försvann det mesta. Vid normalt tittande och där det är extremt mörka scener kan man endast ana lite clouding (dvs du ser det inte om du inte koncentrerar dig). Om det är "bra" från början lämnar jag till dig att avgöra
Postad 04 januari 2011 - 22:51
voodookid
-
voodookid
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Instämmer med Danne24. Exakt så betedde sig min UE55C8705 också. Cloudingen försvann mer och mer. I skrivande stund ingen clouding, endast ett litet svagt fält som man ser om man anstränger sig.
Postad 18 januari 2011 - 22:03
Phobia
-
Phobia
-
Rookie
-
2 inlägg
Tack för ett mycket bra inlägg, även om det inte gjorde beslutet lättare Som jag har förstått det är det framförallt Samsungs UE modeller som lider av cloudingproblemet. Därför har jag börjat kolla lite på Samsung LE46C755. Är det någon här som har erfarenhet av den modellen? Vad vinner/förlorar jag om jag väljer denna modell istället? Tänker då bildmässigt och inte på specifika funktioner.
Nu kanske du redan har hittat dig en tv, men jag köpte mig en LE46C755 i början av dec och är väldigt nöjd med den! Inga problem med clouding el dyl. Jag var också lite osäker på Samsung med tanke på cloudung-problemen man läst om. Men detta är ju 7-serien och de verkar uppenbarligen fått bukt med problemet mer eller mindre. Detta är dock min första platt-tv överhuvudtaget och jag är inte speciellt teknikkunnig av mig Men jag fick hjälp av min bror som är kunnig och intresserad. Vi stod och tittade på den i säkert 45 min om inte mer. Gick igenom alla kanaler, tittade efter clouding, släpningar (tex sportkanaler) osv. Inget att klaga på. Tydligen ytterst ytterst lite clouding vid något tillfälle någonstans (som han upptäckte då vi satt hemma och tittade) men inget märkvärt. Och hittills har jag inte stött på det. Dessutom satt jag som en hök och utstuderade bilden första dagarna för att "leta" fel. Hur som helst, jag är väldigt nöjd och tycker att bilden är bra och skarp framför allt. Bästa tvn enligt mig av alla andra jag tittat på som folk har. Jättefin i HD också! Visst det finns det alltid bättre men då får du betala därefter också och det tycker jag inte är värt det, dem blir ju bättre och bättre eftersom, eftersom tekniken går framåt och sjunker i pris. Jag betalade runt 15k och det tycker jag är rimligt och instämmer med "du får det du betalar för". Jag tror inte att du skulle bli besviken av denna tv i den prisklassen! :-)!
Postad 18 januari 2011 - 22:11
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Som sagt kan det vara att de som lider av clouding har fel väggfäste som ger spänningar i ramen som voodookid säger....
Om man kollar voodookids galleri så är cloudingen helt borta med nya fästet.
Redigerat av BGPv4, 18 januari 2011 - 22:11.
Postad 19 januari 2011 - 17:02
Phobia
-
Phobia
-
Rookie
-
2 inlägg
Som sagt kan det vara att de som lider av clouding har fel väggfäste som ger spänningar i ramen som voodookid säger....
Ja, helt klart och det är säkerligen individuellt och kan påverka mer eller mindre. Men jag tror väl inte att alla kanske hänger upp sin tv det första dem gör, och isåfall är det ju lite onödigt att man måste köpa ett visst väggfäste för att blir av med cloudingen. Ska väl fungera korrekt både med och utan tycker jag... Men i alla fall de recensioner jag läst ang Samsungs äldre versioner så har jag hört mest klagomål. LED har jag dock ingen större koll på, funderade på det först men jag tycker dem var lite väl dyra i dagsläget för att få en bra. Om man nu inte vill betala typ 30k som jag läste någon hade gjort.
Postad 26 januari 2011 - 23:05
nattugglan
-
nattugglan
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Jag har läst om detta problem i alla trådar tror jag, och det är klart att fästet inte primärt har med clouding att göra. Möjligvis att det finns en chans att det skulle minimeras något minimalt. Jag har fotfäste till min och har aldrig haft den på väggen, jo jag har clouding.
Postad 26 januari 2011 - 23:14
nattugglan
-
nattugglan
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Gjorde sedemera följande kalibrering / inställning:
http://www.hdtvtest....20090522149.htm
Hej, Jag har testat lite av de kalibreringar som finns och måste säga jag är chockad, allt godis som denna led-samsung apparater har stängts av eller dras ned, tom bilden blev ju mer eller mindre kolsvart vid ett tillfälle. Ska man köpa en tv med fantastiska effekter,kontrast, ljusstyrka och sedan släcka ned allt? Något jag inte begriper. Vill jag titta på en kolsvart mörk livlös bild så köper jag en sunkig platt-tv på myrornas. Nä, har man cloduing o inte vill leva med det så returnera skiten o vänta på bättre teknik, det skall jag göra
Postad 26 januari 2011 - 23:19
nattugglan
-
nattugglan
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
När jag ändå är i farten o skriver...
Är det bra jag som har clouding i vänstra övre delen av bilden? 3 moln tittar fram.
Eftersom jag o de flesta här tror clouding beror i huvudsak på värme så kan det inte vara hela sanningen. Jag öppnade balkongdörren ca 40cm, ställde tv´ns clouding-baksida direkt mot öppningen, blåste in kall-luft på ca -8 grader. Lät tv´n stå på så i ca 15minuter. Tv´ns bakstycka va iskallt, men blouding va kvar o lika mkt. Detta förbryllade mig. Börjar tro det kanske handlar om något annat. Finns det t.ex elektromagnetiska fält på kretskorten? ..som stör bild-tekniken.
Postad 27 januari 2011 - 03:28
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Postad 27 januari 2011 - 07:07
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Samsung C8705 är bästa TV år 2010
http://revision3.com...st-hdtv-of-2010
"Bottom line: It is one of the finest LCD LED televisions i've seen, for an edge-lit model", direkt efter det säger han att LG har några modeller med "direct backlit" som "really produces some amazing picture quality" men att sammyn är bra för att vara edge-led. Skön tolkning du drar av den slutsatsen ändå.  Sedan vad detta har med clouding att göra kan man ju fråga sig. Kanske hade passat bättre i tråden som är avsedd för dessa modeller?
Postad 31 mars 2011 - 20:08
AndersPH
-
AndersPH
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
retunera du din TV och gick det bra? Hej, Jag har testat lite av de kalibreringar som finns och måste säga jag är chockad, allt godis som denna led-samsung apparater har stängts av eller dras ned, tom bilden blev ju mer eller mindre kolsvart vid ett tillfälle. Ska man köpa en tv med fantastiska effekter,kontrast, ljusstyrka och sedan släcka ned allt? Något jag inte begriper. Vill jag titta på en kolsvart mörk livlös bild så köper jag en sunkig platt-tv på myrornas. Nä, har man cloduing o inte vill leva med det så returnera skiten o vänta på bättre teknik, det skall jag göra 
Postad 11 juni 2013 - 16:05
dannesthlm85
-
dannesthlm85
-
Rookie
-
1 inlägg
Vet inte hur aktuell denna tråd är, men jag har länge haft problem med min Samsung UE40C6005RW som unde ren lång period haft dålig bild. Det har påmint om clouding som jag försökt forska kring här, men det upphör då jag "dunkar" in teven i väggen =) Bilder återställs och den är bra tills jag sätter igång den på nytt. Hursomhelst, jag talade med en kompis bekant som jobbar med tv-apparater och han tyckte det lät som; Att det är som en "rullgardin" som ska öppnas vid påslagning av teven men inte gör det. Så ville han förklara det lätt för mig som lekman. Han tittade på bilden jag hade på teven och uppmanade mig att gå tillbaka till mediamarkt med teven och reklamera, då jag har 3 års reklamationsrätt. Jag har nu fått teven reparerad och de bytte Main PCB, vad det nu kan vara. Och den fungerar. Så, ni alla som har problem, gå till återförsäljaren, säg att ni har 3 års reklamationsrätt, och nämn inte ordet clouding, så kan det nog ordna sig. Jag trodde inte dem ville ta emot den alls, men det var klart på drygt 3 veckor. Hoppas det kan lösa sig för andra, och att det är samma fel som jag har.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|