* Officiell tråd - Roxcore EZ-Play HD *
567 svar till detta ämne
Postad 05 May 2010 - 23:19
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Sedan jag uppgraderade till 3.0 fick jag problem med att ljudet hackar på en del iso-filer. Ljudet liksom försvinner en sekund varannan minut eller något sådant (har inte mätt upp det). Testade att köra USB istället för Sambautdelning, men det blev ingen skillnad. Funderade på om det var något hårdvarufel. Nedgraderade till senaste före 3.0 och då försvann problemet. Ingen annan som upplevt detta?
För att kolla saken bör man ha reda på ifall du har DTS-ljud, Dolby digital eller stereoljud i dina filer. Och om du menar DVD-iso eller BD-iso? Är det kjell&Co's firmware eller Mvix?
Postad 06 May 2010 - 05:21
BrokenDreams
-
BrokenDreams
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Det finns inte fler systermodeller i världen som kan ha andra FW eller några hackers som har gjort egna alster?
Som jag förstått det är RealTek väldigt restriktiva med att ge ut information om sina produkter så jag tror att Kjell&Co och Mvix med flera bara paketerar ihop binärfiler med egna loggor (ok, jag kanske överdriver lite...). Men jag har själv lekt med tanken om att packa om firmwaren med uppdateringar av till exempel busybox och btpd.
Postad 06 May 2010 - 21:19
fabb
-
fabb
-
Rookie
-
4 inlägg
För att kolla saken bör man ha reda på ifall du har DTS-ljud, Dolby digital eller stereoljud i dina filer. Och om du menar DVD-iso eller BD-iso? Är det kjell&Co's firmware eller Mvix?
DVD-iso var det. Kjell&Co:s firmware. Vilken sorts ljud det är i filerna med problem vet jag inte. Hur tar man reda på det? Om jag kör isofilen i mplayer (linux) så säger den om ljudet: AUDIO: 48000 Hz, 2 ch, s16le, 192.0 kbit/12.50% (ratio: 24000->192000)
Selected audio codec: [a52] afm: liba52 (AC3-liba52) (vet inte om detta är till nån hjälp dock).
Postad 09 May 2010 - 14:06
closerToZero
-
closerToZero
-
Rookie
-
7 inlägg
Som jag förstått det är RealTek väldigt restriktiva med att ge ut information om sina produkter så jag tror att Kjell&Co och Mvix med flera bara paketerar ihop binärfiler med egna loggor (ok, jag kanske överdriver lite...).
Men jag har själv lekt med tanken om att packa om firmwaren med uppdateringar av till exempel busybox och btpd.
Nej då, inte alls. http://www.mvixusa.c...wnloaditemid=50http://www.mvixusa.c...-challenge.html
Postad 09 May 2010 - 20:46
HouseOfFun
-
HouseOfFun
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag vet att man kan komma åt filerna på boxen via samba-nätverk, och därmed kunna dela ut i exempelvis uTorrent. Men finns det något firmware som även har en inbyggd torrentklient så inte datorn behöver vara på?
Postad 09 May 2010 - 20:51
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
DVD-iso var det. Kjell&Co:s firmware. Vilken sorts ljud det är i filerna med problem vet jag inte. Hur tar man reda på det? Om jag kör isofilen i mplayer (linux) så säger den om ljudet:
AUDIO: 48000 Hz, 2 ch, s16le, 192.0 kbit/12.50% (ratio: 24000->192000)
Selected audio codec: [a52] afm: liba52 (AC3-liba52) (vet inte om detta är till nån hjälp dock).
Är inte helt säker på om det säger tillräckligt om ljudet så jag kan tolka det. Jag testade en hög DVD-iso med K&K's firmware och senare med Mvix's FW och det verkar fungera bra med samtliga. Du kan ju dra mer MediaInfo till Linux också.. den används vanligtvis av de flesta i forumet.
Postad 09 May 2010 - 22:18
fabb
-
fabb
-
Rookie
-
4 inlägg
Är inte helt säker på om det säger tillräckligt om ljudet så jag kan tolka det.
Jag testade en hög DVD-iso med K&K's firmware och senare med Mvix's FW och det verkar fungera bra med samtliga. Du kan ju dra mer MediaInfo till Linux också.. den används vanligtvis av de flesta i forumet.
En liten update. Det verkar inte ha med firmwaren att göra, utan med inställningen av videoformat (som nollställdes vid uppgraderingen). Jag hade satt videoformatet till 1080p 60 Hz, och av någon anledning försvinner ljudet då ibland. Om jag sätter ner till någon låg upplösning (tex PAL) så uppstår inte problemet. Ändå ser det ut att bli samma höga upplösning när jag ser någon HD-film. Så videoformatet är endast för menysystemet? Isåfall är det konstigt att ljudet krånglar när man spelar film (då menyerna inte syns). Det krånglar alltså även när jag kör en vanlig DVD-iso om jag har valt 1080p som videosystem. Vad är tanken med den där videoformatsinställningen? Enbart för menyerna? Jag kan leva med 720p-upplösning i menyerna så länge filmerna blir i 1080p när de skall.
Postad 10 May 2010 - 13:15
sadouk
-
sadouk
-
Rookie
-
1 inlägg
Tjena. läste igenom och ser att BT clienten trixade efter 3.0 för många. Jag fick flasha boxen 2 gånger för att den skulle funka som skulle. Fick dessutom lägga till för att nå BT clienten http://ipnummrettillboxen/WebTorrentHome.html#Happy hunting
Postad 11 May 2010 - 01:52
Unregistered2ef37161
-
Unregistered2ef37161
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag har stött på ett problem precis, men det kanske är nått som nån vet hur man löser.
Jag har en blu-ray-iso-fil som på min Roxcore börja spela extramaterielet istället för att låta mig komma till en meny för att välja vad jag vill spela. Däremot, om jag kör den i datorn så kommer jag direkt till menyn där jag kan välja om jag vill spela filmen eller extrasakerna.
Har ännu inte hittat var på fjärrkontrollen man kan komma till själva disk-menyn. Startar jag om filen så börjar den direkt spela extramaterialet igen.
Nån aningen hur man gör för att komma åt själva menyn och kan välja själv vad man vill se?
Postad 11 May 2010 - 05:09
BrokenDreams
-
BrokenDreams
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Nej då, inte alls.
http://www.mvixusa.c...wnloaditemid=50
http://www.mvixusa.c...-challenge.html
Jo, jag har tittat på de sidorna och har satt upp en utvecklingsmiljö. Det är dock Mvix som står för dem, inte Realtek som bör vara de som ligger bakom firmwaren då den är så lika för alla återförsäljarna. Och SDK:n för chipet i sig går inte att få tag på så de intressanta delarna är fortfarande inte avslöjade utan göms i DvdPlayer-binären. Hur visar du till exempel saker på skärmen som inte är film, om du vill bygga en webbrowser, göra flashiga effekter i takt med musiken eller skriva spel? Jag vill dessutom hellre kompilera php (och helst förpacka det i en .ipk) så det går göra vettiga saker med webservern som finns inbyggd.
Postad 11 May 2010 - 05:18
BrokenDreams
-
BrokenDreams
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Jag vet att man kan komma åt filerna på boxen via samba-nätverk, och därmed kunna dela ut i exempelvis uTorrent. Men finns det något firmware som även har en inbyggd torrentklient så inte datorn behöver vara på?
Alla 3.0:or har btpd inbyggd. för 2.x får du installera den själv: http://www.mvixusa.c...wnloaditemid=58
Postad 16 May 2010 - 08:05
HouseOfFun
-
HouseOfFun
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Har aktiverat samba/bt i 3.0 men det vill sig fortfarande inte riktigt. Jag kommer åt btklienten på min webbrowser, men när jag ska välja vart jag vill spara filen är det helt tomt.
Tillägg. Jag misstänker att jag måste formatera hårddisken i boxen för att den ska hitta devicen. Det är dock ett problem då den är relativt full.
Redigerat av HouseOfFun, 16 May 2010 - 22:03.
Postad 18 May 2010 - 21:31
Evildead1
-
Evildead1
-
Rookie
-
1 inlägg
nu verkar jag fått till allt. inga IO error, ingen hdd förlust. Trådlöst nät. Youtube samba inga crasher trådlöst ljud genom nätverket till spelaren.
Riktigt nöjd, ta i trä ta i tra.
Hd problemet löstes genom att jag ställde ner disken till 1,5 GB/s om det är fler som har problemet.
nope, fortfarande hd probs
har en 320 hårdisk inga problen redan från början hitta den via nätverk flyttar filmer ,kopplad vi dvd(hemmabion) så ljudet körs därigenom 42 s plasma bättre bild än tidigare i alla fall samt man kan ju se mkv, hänger sig ibland i meny val samt svåravstäng emellan åt men vad får man för 999 :
Postad 22 May 2010 - 19:32
Grinig gubbe
-
Grinig gubbe
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Problem med att kopiera filer till utdelad hårddisk.Jag har installerat den senaste programvaran (v3.0), samt även en inbyggd 1.5 TB hårddisk. Jag har dock stött på en hel del problem med Samba utdelningen av hårddisken. Det händer ganska ofta att den hänger sig stenhårt när man via nätverket försöker kopiera filer från datorn (Windows Vista) till den. Kopieringen sker till Z: i datorn, som är kopplad till \\Venus\hdd). Vad som är ännu värre är att när den hänger sig så lämnar den ibland efter sig korrupta filer på hårddisken som sedan inte går att få bort. Det hjälper inte heller att starta om EZ-playern. Försöker man att välja en sådan korrupt fil (efter omstart) för att deleta den så hänger sig hela EZ-playern igen. Detta sker både om man försöker deleta den via menyerna i EZ-playern, eller via datorn (Z:). I detta läge verkar tyvärr enda lösningen vara att formatera om hela hårddisken! Ibland hänger den sig dock inte, men då lämnar den istället efter sig tomma filer (0 byte), som inte går att deleta. (De syns från datorn, men när man försöker deleta dem därifrån säger datorn att filerna inte finns kvar längre). Jättemysko! Dock verkar det funka mycket bättre att kopiera via EZ-playerns egna menyer, men det är ju ganska tungjobbat att behöva använda dessa. Någon annan som har dessa problem? OBS: Det är inte något fel på filerna jag har kopierat, de går att spela i datorn. Dessutom blir felet alltid på olika filer efter varje omformatering. Jag har ännu ej lyckats få över alla filer, f.n. ca. 456 GB, utan att det har skitit sig någonstans! Jag tycker det är märkligt att det inte finns någon funktion för att scanna och reparera eller ta bort korrupta filer på hårddisken.
Postad 23 May 2010 - 01:41
QZGBT5
-
QZGBT5
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Ny firmware 3.01 finns att hämta hos Kjell & CoUtdrag ur changelog.txt:98509 - Roxcore EZ-Play HD ChangeLog 3.01 (2010-05-21) ================== Ny funktion i Internet Services; Weather Förbättrat stöd för extern DVD-spelare 3.0 (2010-04-26) ================== Nytt gränssnitt Internet Services (YouTube, BBC News, Le Figaro, flickr, CNN, npr, Picasa) /Bengt
Redigerat av QZGBT5, 23 May 2010 - 01:44.
Postad 25 May 2010 - 18:30
Grinig gubbe
-
Grinig gubbe
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Problem med att kopiera filer till utdelad hårddisk.
Jag har installerat den senaste programvaran (v3.0), samt även en inbyggd 1.5 TB hårddisk. Jag har dock stött på en hel del problem med Samba utdelningen av hårddisken. Det händer ganska ofta att den hänger sig stenhårt när man via nätverket försöker kopiera filer från datorn (Windows Vista) till den. Kopieringen sker till Z: i datorn, som är kopplad till \\Venus\hdd).
Vad som är ännu värre är att när den hänger sig så lämnar den ibland efter sig korrupta filer på hårddisken som sedan inte går att få bort. Det hjälper inte heller att starta om EZ-playern. Försöker man att välja en sådan korrupt fil (efter omstart) för att deleta den så hänger sig hela EZ-playern igen. Detta sker både om man försöker deleta den via menyerna i EZ-playern, eller via datorn (Z:). I detta läge verkar tyvärr enda lösningen vara att formatera om hela hårddisken! Ibland hänger den sig dock inte, men då lämnar den istället efter sig tomma filer (0 byte), som inte går att deleta. (De syns från datorn, men när man försöker deleta dem därifrån säger datorn att filerna inte finns kvar längre). Jättemysko! Dock verkar det funka mycket bättre att kopiera via EZ-playerns egna menyer, men det är ju ganska tungjobbat att behöva använda dessa. Någon annan som har dessa problem? OBS: Det är inte något fel på filerna jag har kopierat, de går att spela i datorn. Dessutom blir felet alltid på olika filer efter varje omformatering. Jag har ännu ej lyckats få över alla filer, f.n. ca. 456 GB, utan att det har skitit sig någonstans!
Jag tycker det är märkligt att det inte finns någon funktion för att scanna och reparera eller ta bort korrupta filer på hårddisken.
Jag har nu provat att installera den allra senaste firmwaren från Kjell & Co (v3.01). Efter detta händer ingenting när man försöker deleta de korrupta filerna med "option" och "delete". Dvs. den hänger sig inte längre, men filen eller katalogen man försöker deleta ligger fortfarande kvar och inget felmeddelande ges. Om man istället för "option" + "delete" försöker kopiera till trash-can så säger den dock "FileCopy failed". Tidigare hängde den sig även här. Ett litet steg framåt alltså, att den i alla fall har slutat att hänga sig. Med vissa av de felaktiga filerna säger den "invalid file" när man försöker spela upp dem, medan andra faktiskt går att spela upp nu. Dock har de fått innehåll från helt andra filer (!) Det kan ju ha varit så att jag någon gång har råkat bryta spänningen till EZ-playern, eller stängt av datorn, under kopiering. Kan detta tänkas orsaka sådana här problem? Fast är inte NTFS ett journalförande filsystem som borde klara detta? Jag tycker det borde finnas en möjlighet att reparera trasiga filer på hårdisken, dvs. någon slags "scandisk"-funktionalitet. Skulle också önska att changeloggen i nya programuppdateringar även innehöll ev. buggfixar, och inte bara nya funktioner. Jag har nu i alla fall formaterat om hårddisken (igen!), men jag börjar bli less på detta. Det tar ju mer än ett dygn att kopiera över alla filer från datorn, och majoriteten av filerna på hårddisken var ju faktiskt helt korrekta, så det är irriterande att detta skall behövas. En kuriositet angående formateringen är för övrigt att det inte verkar gå att formatera om samba utdelningen är "on". Man måste ställa den "off" för att det skall funka, annars händer ingenting när man formaterar, och inget felmeddelande ges. Det står inte heller något i manualen om detta. Vet någon om man kan få kontakt med och skicka önskemål direkt till programutvecklarna?
Postad 26 May 2010 - 15:49
QZGBT5
-
QZGBT5
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag har nu provat att installera den allra senaste firmwaren från Kjell & Co (v3.01). Efter detta händer ingenting när man försöker deleta de korrupta filerna med "option" och "delete". Dvs. den hänger sig inte längre, men filen eller katalogen man försöker deleta ligger fortfarande kvar och inget felmeddelande ges. Om man istället för "option" + "delete" försöker kopiera till trash-can så säger den dock "FileCopy failed". Tidigare hängde den sig även här. Ett litet steg framåt alltså, att den i alla fall har slutat att hänga sig. Med vissa av de felaktiga filerna säger den "invalid file" när man försöker spela upp dem, medan andra faktiskt går att spela upp nu. Dock har de fått innehåll från helt andra filer (!) Det kan ju ha varit så att jag någon gång har råkat bryta spänningen till EZ-playern, eller stängt av datorn, under kopiering. Kan detta tänkas orsaka sådana här problem? Fast är inte NTFS ett journalförande filsystem som borde klara detta? Jag tycker det borde finnas en möjlighet att reparera trasiga filer på hårdisken, dvs. någon slags "scandisk"-funktionalitet. Skulle också önska att changeloggen i nya programuppdateringar även innehöll ev. buggfixar, och inte bara nya funktioner.
Jag har nu i alla fall formaterat om hårddisken (igen!), men jag börjar bli less på detta. Det tar ju mer än ett dygn att kopiera över alla filer från datorn, och majoriteten av filerna på hårddisken var ju faktiskt helt korrekta, så det är irriterande att detta skall behövas. En kuriositet angående formateringen är för övrigt att det inte verkar gå att formatera om samba utdelningen är "on". Man måste ställa den "off" för att det skall funka, annars händer ingenting när man formaterar, och inget felmeddelande ges. Det står inte heller något i manualen om detta.
Vet någon om man kan få kontakt med och skicka önskemål direkt till programutvecklarna?
Hårddisken är knappast formatterad med NTFS då operativsystemet i mediaspelaren är någon Linux-variant. Man kommer åt disken om man loggar in i mediaspelaren med Telnet. Så här gör man: 1. Gå till Start/Kör (om Du kör Windows) 2. Skriv telnet venus och tryck Enter 3. Skriv användarnamnet root och tryck Enter 4. Vid prompten skriver man det kommando man önskar få utfört. Jag är för dålig på Linux/Unix för att kunna tala om vilket kommando Du ska ange för att exempelvis reparera filsystemet. /Bengt
Redigerat av QZGBT5, 26 May 2010 - 15:51.
Postad 26 May 2010 - 18:47
Grinig gubbe
-
Grinig gubbe
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Hårddisken är knappast formatterad med NTFS då operativsystemet i mediaspelaren är någon Linux-variant.
Man kommer åt disken om man loggar in i mediaspelaren med Telnet.
Så här gör man:
1. Gå till Start/Kör (om Du kör Windows) 2. Skriv telnet venus och tryck Enter 3. Skriv användarnamnet root och tryck Enter 4. Vid prompten skriver man det kommando man önskar få utfört.
Jag är för dålig på Linux/Unix för att kunna tala om vilket kommando Du ska ange för att exempelvis reparera filsystemet.
/Bengt
Intressant! Jag skall prova det. Vad gäller formateringen så står det i databladet att den stöder FAT32 och NTFS, och då jag har filer >4 GB så har jag utgått från att den interna formateringen ger en NTFS partition.
Postad 27 May 2010 - 18:05
Unregisteredd66e2dbc
-
Unregisteredd66e2dbc
-
Rookie
-
9 inlägg
Någon som använder torrentklienten i spelaren? Går så otroligt slött att ladda hem något genom den, har någon annan samma problem? Har provat ändra inställningarna men får inte till det.
Postad 02 June 2010 - 15:09
QZGBT5
-
QZGBT5
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Firmware (3.01sv) med svenska menytexterfinns nu att hämta hos Kjell & CoFilnamn: 98509_firmware-3.01sv.zip /Bengt
Postad 02 June 2010 - 16:33
closerToZero
-
closerToZero
-
Rookie
-
7 inlägg
Med 3.01 funkar min externa dvd fint igen, iallafall på de dvd:er jag hunnit testa.
Nåt som skulle varit kalas i internetservices hade ju varit typ svtplay osv. istället för bbc och flickr o allt vad det var.
Postad 03 June 2010 - 07:32
Unregisteredfaf496bb
-
Unregisteredfaf496bb
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Tror det går att lägga till svt m.m finns ett fint gränssnitt som hämtar omslag för filer från IMDB o. Men man måste flash den med traxdata´s firmware som är moddbar: http://www.mediaplay...php?topic=651.0http://www.mediaplay...php?topic=364.0Edit:Har fått till mina hd probs ganska bra nu, satte ner begrensning via bygling på hd´n. Dock har ett nytt problem dykt upp i senare fw uppgraderingarna för mig. Ljudet försvinner ibland. (Skitsurt) Någon som fått den optiska ljudutgången att funka?
Redigerat av Unregisteredfaf496bb, 03 June 2010 - 08:24.
Postad 03 June 2010 - 17:00
Grinig gubbe
-
Grinig gubbe
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Tror det går att lägga till svt m.m finns ett fint gränssnitt som hämtar omslag för filer från IMDB o. Men man måste flash den med traxdata´s firmware som är moddbar: http://www.mediaplay...php?topic=651.0 http://www.mediaplay...php?topic=364.0
Edit:Har fått till mina hd probs ganska bra nu, satte ner begrensning via bygling på hd´n. Dock har ett nytt problem dykt upp i senare fw uppgraderingarna för mig. Ljudet försvinner ibland. (Skitsurt)
Någon som fått den optiska ljudutgången att funka?
Jovisst, jag kör optiskt till min Panasonic surroundförstärkare. Jag måste dock ställa Digital Utgång = SPDIF RAW för att det skall funka. (Men det kanske beror på förstärkarn). Firmwareuppgraderingarna (Kjells) verkar ha en tendens att defaultinitiera vissa (men inte alla!) tidigare gjorda inställningar, så gå igenom och kolla upp alla inställninger efter firmwareuppgradering. brukar kolla upp alla inställningar
Postad 04 June 2010 - 10:03
gnaget_rular22
-
gnaget_rular22
-
Rookie
-
1 inlägg
Tror det går att lägga till svt m.m finns ett fint gränssnitt som hämtar omslag för filer från IMDB o. Men man måste flash den med traxdata´s firmware som är moddbar:
Hej är en riktig newbie och förstår inte vad som menas i de två länkarna ovan. Är dock väldigt intresserad av att få filmomslag och kunna lägga till svt osv. Snälla kan du hjälpa mig med en liten guide till hur jag ska gå till väga? Jag har Roxcore EZ-Play HD, ingen intern HD - allt via nätverk. Har installerat Kjells 3.01sv och allt funkar fin-fint för mig. Jo, sen undrar jag om någon vet om man kan göra genvägar till mappar som ligger på nätverket. Jag har två utdelade hårdiskar men därunder ett katalogsystem som är jobbigt att klicka sig igenom. Det vore skönt om man kunde hitta en mapp som ligger ett par nivåer under - direkt? Tack på förhand Tomas
Postad 09 June 2010 - 20:55
fabb
-
fabb
-
Rookie
-
4 inlägg
Edit:Har fått till mina hd probs ganska bra nu, satte ner begrensning via bygling på hd´n. Dock har ett nytt problem dykt upp i senare fw uppgraderingarna för mig. Ljudet försvinner ibland. (Skitsurt)
Någon som fått den optiska ljudutgången att funka?
Problemet med att ljudet försvinner ibland hade jag med. Jag löste det genom att ställa ner upplösningen i menyn. Resultatet (iaf för mig) blir att menyn ser exakt likadan ut (ingen skillnad alltså), men ljudet slutar försvinna. Samma problem fanns även i äldre firmwares.
Postad 10 June 2010 - 15:33
alst
-
alst
-
Rookie
-
2 inlägg
Kan man få den att läsa mp3 taggarna istället för filnamnen?
En annan fråga är ifall det går att få omslagen på filmer(na) a'la XBMC?
Hade ju varit grymt om man t ex kunde köra XBMC (eller liknande) på Roxcore.
Postad 16 June 2010 - 11:33
Gzzor
-
Gzzor
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag har läst igenom tråden men lyckas inte ta reda på en sak.
Går det att använda EZ-play som NAS? Alltså om jag kopplar in en extarn USB-disk till den kan jag komma åt den disken via nätverket från min MacBook?
Postad 17 June 2010 - 22:14
BrokenDreams
-
BrokenDreams
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Jag har ignorerat den här tråden ett tag för att hinna med en del andra saker så jag tänkte försöka läsa ikapp. Men det blir inte något annat just nu. :-) Hårddisken är knappast formatterad med NTFS då operativsystemet i mediaspelaren är någon Linux-variant.
Min hårddisk har tre partitioner: en NTFS, en linux swap och en linux. Jag är lite osäker på om det är ext2fs eller ext3fs på den sista. De två linux-partitionerna är till för systemet och på NTFS-partitionen lagras alla filer du har på spelaren. Den troligaste orsaken till att det är NTFS är att det förenklar när spelaren körs som USB-disk mot Windows eftersom det då går låta Windows prata direkt med disken utan att enheten behöver lägga sig i så mycket. Det går säkert ha den formaterad som ext2/3 också om man vill det, fast då utan USB-stöd mot Windows. Jag är för dålig på Linux/Unix för att kunna tala om vilket kommando Du ska ange för att exempelvis reparera filsystemet.
Kommandot heter fsck fast det vill du nog inte köra medan partitionen är monterad. Det enklaste sättet att fixa till NTFS-partitionen är att koppla in spelaren via USB och reparera den med verktygen i Windows. Nu medan jag skriver hittade jag i och för sig ett litet program som heter ntfsfix och det går säkert lika bra att använda. Går det att använda EZ-play som NAS? Alltså om jag kopplar in en extarn USB-disk till den kan jag komma åt den disken via nätverket från min MacBook?
Om det går med en extern disk vet jag inte, men med en intern går det utmärkt.
Postad 19 June 2010 - 18:40
Unregisteredfaf496bb
-
Unregisteredfaf496bb
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
detta tyckte jag var coolt.
Fick till att streama databilden trådlöst från laptoppen klonad genom vlc till mediaspelaren och platttv´n, riktigt bra bild o.
Bara o ladda hem senaste vlc och gå in under streaming.
Postad 27 June 2010 - 00:14
Knall-Hatten
-
Knall-Hatten
-
Rookie
-
1 inlägg
För att få bort koruppta filer eller filer som inte fukar
så kan man koppla spelaren till datorn med medföljade usb kabel.
klicka på den här datorn (xp) hitta hårddisk ikonen som tillhörspelaren höger klicka på denna.
Välj egenskaper klicka på fliken verktyg nu kommer man till felkontroll.
tryck nu på kontrollera nu. bocka i reparera fel i filsystemet automatiskt.
och tryck på starta.
Detta lyckades för mej
Lycka till
Postad 27 June 2010 - 18:43
Grinig gubbe
-
Grinig gubbe
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
För att få bort koruppta filer eller filer som inte fukar så kan man koppla spelaren till datorn med medföljade usb kabel. klicka på den här datorn (xp) hitta hårddisk ikonen som tillhörspelaren höger klicka på denna. Välj egenskaper klicka på fliken verktyg nu kommer man till felkontroll. tryck nu på kontrollera nu. bocka i reparera fel i filsystemet automatiskt. och tryck på starta.
Detta lyckades för mej
Lycka till
Ja, jag har också provat att köra disken som USB-device ett tag nu, istället för via Samba-utdelning över nätverk. Detta funkar ju fantastiskt mycket bättre! Dels kunde jag reparera alla felaktigheter på NTFS-partitionen som Samba-kopieringen hade lämnat efter sig (och det blev *MASSOR* av fel som reparerades mha. checkdisk i Windows), dels går det ju mycket snabbare att kopiera filer via USB än via nätverk (nätverkskapaciteten verkar ju bara utnyttjas till en liten bråkdel vid Samba-kopiering, troligen är det väl processorkapaciteten som begränsar överföringshastigheten). Jag har för övrigt provat att köra checkdisk även efter enbart USB-kopiering, men då har det hittills aldrig varit några fel. Som extra bonus blir det ju alltid rätt datum på filerna också vid USB-kopiering! (Om man kör Samba-kopiering så blir det ofta, men inte alltid, 1 sek fel på fildatumen, samt att alla kataloger får datumet 2000-01-01, och om man istället kopierar via menyerna i EZ-playern så får även filerna datumet 2000-01-01). Jag tror att problemen med korrupta filer beror på att Linux inte pratar med NTFS-partitionen på ett korrekt sätt. Om jag förstår det hela rätt så bygger Linux interfacet mot NTFS (som ej är en öppen standard) på "reverse enginering" och "best attempt", vilket gör det hela mycket buggigt och ostabilt... Min slutsats är alltså att man bör accessa disken som USB device istf. via Samba nätverksutdelning!
Postad 04 July 2010 - 23:34
starwarsfan
-
starwarsfan
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej alla Roxcore älskare
Jag har testat Popcorn, TvIX och WD TV HD. Gillar Popcorn mest, men Roxcores pris är för attraktivt. Har därför köpt två st och uppgraderat dem.
Jag vill trycka in en stor intern hårddisk i den ena, men får problem med WDC green hårddiskar.
Roxcorespelaren tappar kontakten med den interna hårddisken. Jag har testat med 1,5 TB och 1 TB hårddisk. Båda WDC green. När jag testar med en liten 80Gb WDC så funkar det hårddisken finns kvar i Roxcorespelaren.
Jag misstänker att de Stora Billiga WDC green hårddiskarna har problem med någon form av cache eller annat flöde till spelaren och därför helt enkelt timar ur och sover.
Jag undrar om någon av er har tryck i en STOR hårddisk av annat märke eller annan modell och fått det att fungera el hel ISO-film. De enda svaren jag hittat i forumet är att det fungerar med mindre hårddiskar. Men jag vill tryck in minst 1 TB.
Snälla hör av er. Det kan komma regniga dagar och då vill man kolla film.
Postad 05 July 2010 - 09:36
Grinig gubbe
-
Grinig gubbe
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Hej alla Roxcore älskare
Jag har testat Popcorn, TvIX och WD TV HD. Gillar Popcorn mest, men Roxcores pris är för attraktivt. Har därför köpt två st och uppgraderat dem.
Jag vill trycka in en stor intern hårddisk i den ena, men får problem med WDC green hårddiskar.
Roxcorespelaren tappar kontakten med den interna hårddisken. Jag har testat med 1,5 TB och 1 TB hårddisk. Båda WDC green. När jag testar med en liten 80Gb WDC så funkar det hårddisken finns kvar i Roxcorespelaren.
Jag misstänker att de Stora Billiga WDC green hårddiskarna har problem med någon form av cache eller annat flöde till spelaren och därför helt enkelt timar ur och sover.
Jag undrar om någon av er har tryck i en STOR hårddisk av annat märke eller annan modell och fått det att fungera el hel ISO-film. De enda svaren jag hittat i forumet är att det fungerar med mindre hårddiskar. Men jag vill tryck in minst 1 TB.
Snälla hör av er. Det kan komma regniga dagar och då vill man kolla film.
Jag har en WD Caviar Green på 1.5 TB (antar det är samma som du har). Ett av mina problem är att om jag försöker kopiera stora mängder med filer via samba-utdelningen över nätverket till roxen, så slutar det *alltid* med att ett antal filer blir korrupta. Även gamla filer, som tidigare var kopierade ok, kan helt plötsligt bli korrupta efter kopieringen. T.ex. kan de få nytt innehåll eller inte gå att spela upp, kataloger kan omvandlas till filer på 0 byte etc. Däremot funkar det klockrent med USB-kopiering (med roxen som USB device). Dessutom så går det mycket fortare, samt att man kan scanna och reparera eventuella fel från Windows. (Det har dock hittills aldrig blivit fel med USB-kopieringen, däremot gick det ju att laga felen som var kvar från gamla samba-kopieringar). Kan dessa fel kanske bero på att den "tappar" hårddisken ibland? Men om det beror på att den går i viloläge så borde den väl inte göra det mitt under en pågående kopiering, eller? Visserligen är ju roxen extremt slö, men disken borde ju inte hinna få timeout i alla fall. Är det någon annan som har erfarenhet av korrupta filer vid samba-kopiering? Har ni provat att koppla in den som USB-device istället och köra checkdisk? Endat nackdelen med USB istf. nätverk är ju att kabeln får vara max 5 m, men jag skall prova köpa en repeater så jag kan skarva till 10 m. (Datorn står ca. 8 meter bort (5 meter "fågelvägen"). Ett annat problem med roxen är att den krashar ibland när man spelar upp väldigt stora filer. dvs, den fryser bilden och hoppar såsmåningom ut till uppspelningsmenyn. Om man är snabb så hinner man dock innan dess öppna menyn med spelad tid, kolla var den står och sedan spela upp filmen igen och då hoppa fram till stället där den stannade med "goto" funktionen. Då kan man spela ett tag till. Kollade på filmen "2012" i full HD och 5.1 AC3-ljud igår (ca. 15 GB filstorlek). Den krashade ca. 5 ggr under sista halvan av denna film. Ytterligare ett problem är att ibland får man inget ljud i 5.1 AC3-filmer om man är för snabb med att trycka på play. Men om den först får spela upp några sekunder i preview-fönstret innan man trycker på play, då funkar ljudet. (Jag kör med optofiber och "SPDIF RAW" till surroundförstärkaren). Hur är det med popcorn, funkar den bra? Nackdelar, fördelar mot roxen?
Postad 06 July 2010 - 09:49
Deltz
-
Deltz
-
Rookie
-
3 inlägg
Hjälp folket!
Köpte först Roxcore för priset, filformaten,att man kunde ha en inbyggd hårddisk och wifi.
Jag har en inbyggd Seagate 1tb, som jag har satt in i Roxcore. Har även den senaste firmware som K&C har lagt ut.
MEN! Roxcore klarar ej spela iso, avi, xvid eller mkv. Iso, mkv klarar den att starta men det hackar och tillslut stänger den ner filmen. Avi klarar inte ens spelaren att starta. Det samma gäller xvid. Vad skall jag göra för att få den att kunna spela xvid, iso, avi eller mkv? HELP!
Mvh.
Postad 06 July 2010 - 11:53
Bozzes
-
Bozzes
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Grinig gubbe & starwarsfan
Prova att jumpra WD Caviar Green diskarna till 1,5Gb/s transfer mode så funkar det bättre ;-)
1_5Gbs.gif 12.66K
5 Antal nerladdningar
mvh
Bozze
Postad 06 July 2010 - 12:05
Deltz
-
Deltz
-
Rookie
-
3 inlägg
Prova att jumpra WD Caviar Green diskarna till 1,5Gb/s transfer mode så funkar det bättre ;-)
1_5Gbs.gif 12.66K
5 Antal nerladdningar
mvh Bozze
Går detta att göra på en http://www.samsung.c...mp;model_cd=249 också?
Postad 07 July 2010 - 07:48
Bozzes
-
Bozzes
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Deltz
Jorå det ska funka på Samsungen med ;-)
HD103UJ_SATAspeedselectionjumper.jpg 20.99K
1 Antal nerladdningar
mvh
Bozze
Postad 07 July 2010 - 18:59
Unregistered1b723e69
-
Unregistered1b723e69
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hej!
Jag köpte förut idag en Roxcore EZ-Play Stream och allt fungerade när jag kopplade in den till tvn. Jag såg dock att det fanns en ny version (3.01sv) på Kjells hemsida och gjorde enligt anvisningarna när jag skulle uppgradera. Maskinen stängdes såklart inte av någon gång under uppgraderingen men trots det gick något fel. När jag sedan skulle starta den visas inget på tvn. Varken via composit-sladdarna eller hdmi.
Vad finns det att göra? Gjorde jag något fel?
*EDIT* Nu har jag tagit reda på att det till och med var en helt onödig uppdatering då min spelare redan hade versionen. Men någon som vet om det finns en hard reset?
/Marcus
Redigerat av Unregistered1b723e69, 07 July 2010 - 19:17.
Postad 07 July 2010 - 20:05
HouseOfFun
-
HouseOfFun
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Ifall du installerar genom att först dra ur strömkabeln och samtidigt håller inne power, och sen drar i kabeln och släpper ska du kunna installera oavsett.
Vad är stream för något? Samma sak som Play HD?
Postad 07 July 2010 - 20:56
Unregistered1b723e69
-
Unregistered1b723e69
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Stream skulle enligt killen i affären vara HD-versionen fast utan intern hårddisk. Fast grejen är att den inte har en On/Off-knapp... Blir väldigt svårt att göra en sådan reset då oO
Postad 08 July 2010 - 23:05
Unregistered1b723e69
-
Unregistered1b723e69
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Nu har jag varit och bytt min gamla maskin och den nya fungerar utmärkt! Även efter uppgradering
Postad 09 July 2010 - 09:45
HouseOfFun
-
HouseOfFun
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Om Stream är exakt samma box fast utan plats för hårddisk är det lika bra det. Jag testade att ha i en disk men den blev varm utav helsicke, trots fläkten. Dessutom är det väl nätverksfunktionen som är det största syftet med en mediespelare.
Postad 09 July 2010 - 12:21
Unregistered1b723e69
-
Unregistered1b723e69
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Om Stream är exakt samma box fast utan plats för hårddisk är det lika bra det. Jag testade att ha i en disk men den blev varm utav helsicke, trots fläkten. Dessutom är det väl nätverksfunktionen som är det största syftet med en mediespelare.
Även min Stream blir asvarm! (finns till och med en varningslapp att den blir varm) Fast knäpptyst är den och jag har inte haft något ont av värmen än så jag låter det vara. Det enda problemet jag har (och det är inte ens ett problem med just mediaspelaren) är att en mapp inte vill delas ut i W7. En precis likadan mapp fungerar utmärkt men just inte denna, trots att inställningarna är detsamma. Hmm.
Postad 11 July 2010 - 16:33
starwarsfan
-
starwarsfan
-
Rookie
-
3 inlägg
1_5Gbs.gif 12.66K
5 Antal nerladdningar
mvh Bozze
Hej Bozzes Först vill jag tacka så jättemycket för tipset. Jag jumprat om min hårddisk (WDC Green 1 TB) till 1,5Gb/s som du rekommenderade. Gissa om jag var förväntansfull. Första filmen gick perfekt. Andra filmen gjorde små slumpmässiga pauser i filmen. Efter tredje försöket så kan jag bara konstatera att Roxcore inte är skapad för större hårddiskar. I alla fall inte WDC Green. Därför kvarstår min fråga. Är det någon som kör andra märken av större hårdiskar (1 TB eller större) utan att filmen pausar eller stannar? Det lustiga är att spelaren fungerar perfekt att kolla på film om hårddikaen är mindre eller över nätverket från en LaCie NAS eller en lokal USB hårddisk. Jag gissar att det interna HD-kontollkortet är av sämre kvalité.
Postad 11 July 2010 - 16:51
starwarsfan
-
starwarsfan
-
Rookie
-
3 inlägg
Hur är det med popcorn, funkar den bra? Nackdelar, fördelar mot roxen?
Hej Grinig gubbe Här kommer en väldigt förenklad lista på för och nackdelar mellan Popcorn och Roxcore Popcorn fördelar framför Roxcore -Väldigt Stabil -Inga problem med stora hårddiskar -Uppdateras ofta -Bra forum att diskutera problem -Spelar upp IMG filer utan att behöva döpa om dem till ISO -SVGA utgång (bra om man har en äldre projektor) (HDMI finns också) -Kan göra en fw-update direkt via nätet Popcorn nackdelar framför Roxcore -Om Popcorn skall köras som NAS (samba) så måste den formatras i Popcorn till Linux filsystem. Då fungar den inte längre som USB-hårddisk. Man måste välja antingen använda den som NAS eller USB. Man kan komma runt problemet genom att installera en extra drivrutin för Linux filsystem på sin Windowsmaskin. Men förklara det för morsan. -Popcorn startar inte lika fort som Roxcore -Du måste välja om du vill titta på film eller bilder eller lyssna på ljud innan du väljer mapp. Jag gillar att Roxcore kan se allt uppspelningsbart och starta rätt visningsprogram själv. -Dyrare än Roxcore. Visst finns det massor mer att skriva, men andra kan kanske hjälpa till. Jag har beskrivit det som jag tycker har betydelse för mig. En bra grej med TiVX är att den har en LCD-display som visar hur långt filmen har gått. Det tycker jag är snyggt.
Postad 11 July 2010 - 23:43
HouseOfFun
-
HouseOfFun
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag stör mig lite på att man måste döpa om alla img till iso hela tiden. Finns det inget custom firmware som fixar denna "bugg"?
Postad 12 July 2010 - 21:36
Grinig gubbe
-
Grinig gubbe
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
1_5Gbs.gif 12.66K
5 Antal nerladdningar
mvh Bozze
Jag skall prova det. Tack för tipset!
Postad 13 July 2010 - 23:20
Grinig gubbe
-
Grinig gubbe
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag har en WD Caviar Green på 1.5 TB (antar det är samma som du har). Ett av mina problem är att om jag försöker kopiera stora mängder med filer via samba-utdelningen över nätverket till roxen, så slutar det *alltid* med att ett antal filer blir korrupta. Även gamla filer, som tidigare var kopierade ok, kan helt plötsligt bli korrupta efter kopieringen. T.ex. kan de få nytt innehåll eller inte gå att spela upp, kataloger kan omvandlas till filer på 0 byte etc.
Däremot funkar det klockrent med USB-kopiering (med roxen som USB device). Dessutom så går det mycket fortare, samt att man kan scanna och reparera eventuella fel från Windows. (Det har dock hittills aldrig blivit fel med USB-kopieringen, däremot gick det ju att laga felen som var kvar från gamla samba-kopieringar).
Kan dessa fel kanske bero på att den "tappar" hårddisken ibland? Men om det beror på att den går i viloläge så borde den väl inte göra det mitt under en pågående kopiering, eller? Visserligen är ju roxen extremt slö, men disken borde ju inte hinna få timeout i alla fall.
Är det någon annan som har erfarenhet av korrupta filer vid samba-kopiering? Har ni provat att koppla in den som USB-device istället och köra checkdisk?
Endat nackdelen med USB istf. nätverk är ju att kabeln får vara max 5 m, men jag skall prova köpa en repeater så jag kan skarva till 10 m. (Datorn står ca. 8 meter bort (5 meter "fågelvägen").
Ett annat problem med roxen är att den krashar ibland när man spelar upp väldigt stora filer. dvs, den fryser bilden och hoppar såsmåningom ut till uppspelningsmenyn. Om man är snabb så hinner man dock innan dess öppna menyn med spelad tid, kolla var den står och sedan spela upp filmen igen och då hoppa fram till stället där den stannade med "goto" funktionen. Då kan man spela ett tag till. Kollade på filmen "2012" i full HD och 5.1 AC3-ljud igår (ca. 15 GB filstorlek). Den krashade ca. 5 ggr under sista halvan av denna film.
Ytterligare ett problem är att ibland får man inget ljud i 5.1 AC3-filmer om man är för snabb med att trycka på play. Men om den först får spela upp några sekunder i preview-fönstret innan man trycker på play, då funkar ljudet. (Jag kör med optofiber och "SPDIF RAW" till surroundförstärkaren).
Hur är det med popcorn, funkar den bra? Nackdelar, fördelar mot roxen?
Nu har jag äntligen masat mig iväg till Classe och köpt en 5m USB-kabel med inbyggd repeater, och på denna skarvat på en extra 3 m kabel (alltså totalt 8 m). Då räcker det precis för att dra USB-kabeln utefter väggen mellan datorn och EZ-playern, som står i vardagsrummet vid TV:n. Ni som ev. har problem med korrupta filer vid kopiering över samba-nätverksanslutningen kan jag alltså rekommendera att ni provar att köra med USB device-anslutning istället. Funkar klockrent! (Alltså även på längre avstånd än 5 m, förutsatt att man använder en USB-kabel med inbyggd repeater).
Postad 16 July 2010 - 09:27
ZquiZ
-
ZquiZ
-
Rookie
-
5 inlägg
tog hem Avatar 2009 MULTi COMPLETE BLURAY-HDPLANET. Men får inte ljudet att fungerar, funkar i 3sek sen dör de. läste att den funkar fel fritt med en del andra mediaspelare. Nån som har nån aning varför de inte funkar, är de kanske nåt med firmware som utvecklarna kan göra? har senaste firmware.
Postad 22 July 2010 - 10:20
Grinig gubbe
-
Grinig gubbe
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Nu har jag äntligen masat mig iväg till Classe och köpt en 5m USB-kabel med inbyggd repeater, och på denna skarvat på en extra 3 m kabel (alltså totalt 8 m). Då räcker det precis för att dra USB-kabeln utefter väggen mellan datorn och EZ-playern, som står i vardagsrummet vid TV:n.
Ni som ev. har problem med korrupta filer vid kopiering över samba-nätverksanslutningen kan jag alltså rekommendera att ni provar att köra med USB device-anslutning istället. Funkar klockrent! (Alltså även på längre avstånd än 5 m, förutsatt att man använder en USB-kabel med inbyggd repeater).
Hmm, nästan klockrent! Enda problemet är väl egentligen att EZ-playern alltid ligger i "remote mode" när datorn är ansluten, så man inte kommer åt menyerna. Dvs. man kan inte ha igång datorn samtidigt som man skall se på film i EZ-playern, om man inte rycker ut USB-kontakten. OBS: Det hjölper inte att stoppa USB-porten i datorn (t.ex. via applikationen "deveject.exe" eller "säker borttagning av maskinvara"). EZ-playern ligger ändå kvar i remote mode. Det enda som funkar är att rent fysiskt rycka ut USB-kontakten, då hoppar den automatiskt ut till menyerna igen. Lite irriterande!... Förslag till programutvecklarna: EZ-playern borde i remote-läget ligga och känna av om PC:n stänger USB-porten, och då automatiskt hoppa ut till menyerna igen. (Alternativt Istället för att bara visa "roxcore" loggan i remote mode, så skulle den kunna visa en meny där man kan välja att ignorera USB anslutningen och istället gå till menyerna. Om man sedan vill återansluta så får man boota om den).
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|