Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Asus Eee Box EB1501

625 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 maj 2010 - 13:34

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

FEL FEL!

Tycker han, ja! (För den som är nog gammal för att komma ihåg sina myror och elefanter) :)

För att få dxva (hårdvaruacceleration) aktiverat så laddar du hem följande xbmc night builds (officiella) http://mirrors.xbmc....ightlies/win32/
För att få vlc med dxva på eb 1501 så laddar du hem vlc 1.1 (nightly builds) http://nightlies.vid.../win32/?C=M;O=D

Kul att fler produkter lägger in stöd för GPU-acceleration - men frun skulle bli vansinnig på mig om jag höll på med betor på produktionsburkar. CoreAVC gör att det fungerar klockrent under MediaPortal och då är alla nöjda.

Postad 29 maj 2010 - 18:33

Erna113
  • Erna113
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Har försökt fått ljud över HDMI-kabeln i flera timmar nu.

Jag kör Windows 7.
Har valt HDMI som standard under uppspelningsenheter, och där ser det bra ut dvs. ljudstaplarna rör sig.
Men jag har inte lyckats fått ljud i TV:n över hdmi.

En kompis snacka nått om att ställa om digital output 1/0 men det har jag ej hittat någon stans.

Ska det gå att få ljud över hdmi?

Hur fixar man det isf?

Jag har provat både windows egna drivrutiner och Nvidias 1.0.0.59
----------------------------------------------------
Fixade det nu genom att uppdatera drivisarna till grafikkortet :)
:)

Redigerat av Erna113, 30 maj 2010 - 18:21.

Postad 03 juni 2010 - 13:45

julskinkan
  • julskinkan
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
EDIT

Jag har datorn (EB1501) kopplad via hdmi till tvn för både bild och ljud.

Problem: När jag stänger av min TV med fjärrkontrollen startar datorn upp.
Hur löser jag det?

Redigerat av julskinkan, 03 juni 2010 - 14:17.

Postad 17 juni 2010 - 13:55

johja246
  • johja246
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Tycker att Eee boxen verkar väldigt intressant, men det finns ju 10 modeller på prisjakt: https://www.prisjakt...?b=s54330662&o=

Vad ska man välja? :blush:
Bör man satsa på de nya som kommit ut nyligen eller de som har funnits lite längre? Prisskillnaden är ju inte så stor.

Redigerat av johja246, 17 juni 2010 - 14:00.

Postad 17 juni 2010 - 14:12

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0
Enda skillnaden är ju USB 3,0 om man väll behöver det så mycket...

Postad 17 juni 2010 - 14:47

johja246
  • johja246
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Är inte bytet av grafikprocessorn från Nvidia Ion till Nvidia Ion 2 en ganska stor skillnad i några av de nyare modeller?

Postad 17 juni 2010 - 18:15

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0
Kan du länka till någon källa som påvisar det?

Postad 18 juni 2010 - 07:50

johja246
  • johja246
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Det vore ju konstigt on Nvidia Ion 2 inte vore bättre än Nvidia Ion. Jag hittade inte så mycket info om Nvidia Ion 2, men om det är samma som Next-generation Nvidia Ion så verkar det som att den är bättre här: http://www.pcper.com...cle.php?aid=880 (kolla diagramen längre ner)

Just nu lutar det åt värstingen Asus Eee Box EB1501P - 1,8GHz DC 2GB 320GB DVD±RW, men den finns inte på lager någonstans https://www.prisjakt...kt.php?p=627250. Har den inte släppts än?

Postad 18 juni 2010 - 08:22

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0
Asus Eee Box EB1501P, den viste inte jag om. Klart att du skall vänta på den då.

Postad 06 augusti 2010 - 23:11

myggahn
  • myggahn
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Fick hem min EB1501U igår.
Helt klart en trevlig maskin.
Dessvärre har jag problem med att få eSATA att fungera. ( http://www.sweclocke...u/#post10277968 )

Postad 14 augusti 2010 - 12:56

ponpolio
  • ponpolio
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Läst så ögonen är fyrkantiga och här är mitt problem. Jag har idag en jätte-htpc som kan allt inklusive i princip flytande killersample (maskinen går på max) Gigabytekortet med 780g-chipet och en Athlon 64:a 2,6 GHz @ 3 GHz.
Mycket nöjd och jag kör allt utom BD-skivor genom MCE i Vista.
Nu får inte klossen plats i tv-hörnan längre och jag funderar på detta smidiga alternativ...men kan jag få ut samma kött ur en 1501U eller 1501P med W7 MCE + codecs? Ser ganska ofta 720/1080P.mkv.
Har inte hittat någon som kör allt utan strul än så länge?
XBMC och *nix är inte ett alternativ.

Postad 23 augusti 2010 - 06:43

jannebanan
  • jannebanan
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hej på er allihopa.

Jag sitter här och läser och funderar. Har uppgraderat 42" Plasman i sovrummet och vill ha möjlighet att kolla på en film emellanåt. Jag brukar ha gjort det med min MacBook, men det funkar inte med ljudet på TVn längre eftersom TVn inte ger mig möjlighet att välja annan ljudingång än den HDMI jag har valt som källa. Desttutom är det för mycket jidder med alla kablar och jag vill ha något som kan vara fast monterat och tänkte att en MacMini skulle suttit fint med tanke på storlek, tystnad, utseende m.m.

Det som sitter mindre fin med MacMini är ju priset... :)

Alltså söker man alternativ, och då dök rubr. modell upp, eller ännu hellre ASUS EEEBOX 1501P med BlueRay. Priset är ju betydligt trevligare är MacMini. Dustin säljer f.n. ASUSen för 4695 kr utan OS.

Där kommer vi till frågan. Hur funkar det med Linux på denna maskin? Är det någorlunda rättfram att få igång allt, eller måste man vara nörd på riktigt? OSX är jag van vid, Windows likaså. Linux (Ubuntu) har jag kört en del och fått att fungera, men det brukar ju bero mycket på vad man har för hårdvara med tanke på drivrutiner inte minst. HTPC har jag inte pysslat med i under Linux tidigare.

Så - kort sagt - Om man köper en ASUS EEEBOX 1501P och installerar en Linux-distro; vad kan man vänta sig. Hur mycket måste man hålla på innan allt funkar? Funkar det bra?

Hur är det med WAF? Kan frun starta den och se en film utan att jag måste vara med som maskinist?

Vore kul att få höra någon som kör Linux på denna burk.

Postad 23 augusti 2010 - 13:31

Unregistered9ea8bd48
  • Unregistered9ea8bd48
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Hej på er allihopa.

Jag sitter här och läser och funderar. Har uppgraderat 42" Plasman i sovrummet och vill ha möjlighet att kolla på en film emellanåt. Jag brukar ha gjort det med min MacBook, men det funkar inte med ljudet på TVn längre eftersom TVn inte ger mig möjlighet att välja annan ljudingång än den HDMI jag har valt som källa. Desttutom är det för mycket jidder med alla kablar och jag vill ha något som kan vara fast monterat och tänkte att en MacMini skulle suttit fint med tanke på storlek, tystnad, utseende m.m.

Det som sitter mindre fin med MacMini är ju priset... :)

Alltså söker man alternativ, och då dök rubr. modell upp, eller ännu hellre ASUS EEEBOX 1501P med BlueRay. Priset är ju betydligt trevligare är MacMini. Dustin säljer f.n. ASUSen för 4695 kr utan OS.

Där kommer vi till frågan. Hur funkar det med Linux på denna maskin? Är det någorlunda rättfram att få igång allt, eller måste man vara nörd på riktigt? OSX är jag van vid, Windows likaså. Linux (Ubuntu) har jag kört en del och fått att fungera, men det brukar ju bero mycket på vad man har för hårdvara med tanke på drivrutiner inte minst. HTPC har jag inte pysslat med i under Linux tidigare.

Så - kort sagt - Om man köper en ASUS EEEBOX 1501P och installerar en Linux-distro; vad kan man vänta sig. Hur mycket måste man hålla på innan allt funkar? Funkar det bra?

Hur är det med WAF? Kan frun starta den och se en film utan att jag måste vara med som maskinist?

Vore kul att få höra någon som kör Linux på denna burk.

Rätta mig om jag har fel men Asus Eee Box EB1501 har väl inte kommit än. Den kommer nog till Sverige i mitten av september som jag fattar det. Du skriver även nåt om "BlueRay", har inte läst något om att den modellen skulle ha Blu-Ray. Men som sagt är jag inte säker då jag bara har kollat lite snabbt då jag är lite sugen på den modellen själv.

Postad 23 augusti 2010 - 13:34

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0
Det finns olika 1501. Jag har en hemma sedan i våras :) Även frugan sa att det var ett lyckad köp! Tänk hur det kan plötsligt vända :) :D B)

Postad 23 augusti 2010 - 13:44

Unregistered9ea8bd48
  • Unregistered9ea8bd48
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Det finns olika 1501. Jag har en hemma sedan i våras :) Även frugan sa att det var ett lyckad köp! Tänk hur det kan plötsligt vända :) :D B)

OK. Men finns det någon med Blu-Rayspelare? Asus Eee Box EB1501P - 1,8GHz DC 2GB 320GB DVD±RW känns ju som den fetaste modellen och den verkar ju inte finnas i butik än.

Postad 23 augusti 2010 - 13:56

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0
Surfar man in på Dustin och några andra affärer så har de en kommande modell 1501p med Bluray men utan OS, så det verkar som att det kommer en sådan variant.

Frågan är dock om man kan kika på Bluray-skivor (med tanke på hdcp och sånt) med Linux? Annars drar ju kostnaden iväg med ytterligare 1000 kr för ett ex av Win 7.

EDIT: Dock verkar såväl den med Bluray som den med endast dvd (men med Win 7) ha artikelnummer EB1501P-B0100, det beror alltså på vilken affär man surfar in på.
Känns som värt att vänta på release alltså innan man lägger beställning.

Redigerat av Berkan, 23 augusti 2010 - 16:40.

Postad 23 augusti 2010 - 16:31

jannebanan
  • jannebanan
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Ok. Kör du Linux på den?

Postad 23 augusti 2010 - 16:36

jannebanan
  • jannebanan
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Surfar man in på Dustin och några andra affärer så har de en kommande modell 1501p med Bluray men utan OS, så det verkar som att det kommer en sådan variant.

Frågan är dock om man kan kika på Bluray-skivor (med tanke på hdcp och sånt) med Linux? Annars drar ju kostnaden iväg med ytterligare 1000 kr för ett ex av Win 7.

EDIT: Dock verkar såväl den med Bluray som den med endast dvd (men med Win 7) ha artikelnummer EB1501P-B0100, det beror alltså på vilken affär man surfar in på.
Känns som värt att release alltså innan man lägger beställning.

Ja, jag tänkte inte på att den inte hade kommit ut ännu. Var lite trött i morse. Men, frågan om hur det är att köra Linux på modellfamiljen känns ändå relevant, och huruvida man kan köra BlueRay under Linux är också en relevant frågeställning.

Någon som vet?

Postad 23 augusti 2010 - 18:01

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0

Ok. Kör du Linux på den?

Nej, Win7 som den kom med.

Postad 24 augusti 2010 - 21:49

Fiedler
  • Fiedler
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej, lånar tråden lite

Har följande setup;

Asus eee Box 1501 med windows 7 32 bits
Onkyo Sr 607 förstårkare med HDMI FULL HD
Samsung TV full HD

Allt kopplat med HDMI kabar.

Får upp bild och ljud men skärmen klipper kanterna på windows 7 skrivbordet. Har provat alla tillgångligaupplösningar men problemet kvarstår

TIPS och hjälp ågon??

Mvh

S

Postad 24 augusti 2010 - 21:53

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0
Välj "picture size" "scan" på tvn. Eller vad kan allt detta heta på just din Samsung.

Postad 25 september 2010 - 19:08

tku01
  • tku01
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Asus Eee Box EB1501P inhandlad på Dustin.
Har haft den 3-4 dagar nu.

Inget os i burken.
Enligt manualen så skulle man kunna göra recover så man får in Win 7 men det står inget OS i annonserna. Och jag fick inte recovery att fungera. La in eget Win 7 Home Premium. Eget och eget, fick det via jobbet.
Rullar på bra.
Endast 320 gb hårddisk, får väl uppgradera eller köpa några USB 3.0 diskar :-)

Testade killer sample, den med alla fåglarna.
Hackade redan på den enklaste av samplen.
Tokhackade såklart på den tyngsta fågelfilmen.
Med VLC...

---körde Mediaplayer Classic sen.
0 framelosses på värsta klippet så det funkar ju kanon.

Det kom med en VESA-platta så man kan hänga upp burken bakom tv:n.
Trevligt men eftersom den är snygg och har Blueray-slotin så får den stå bredvid tv:n.
Trevlig fjärrkontroll också.

Men fatta detta:
Maskinen kommer med VESA standard för att hängas bakom tv:n.
Asus skickar med tangentbord och mus (trevligt)...men dom är usb-trådade.

Är det därför dom heter Eee?
För det var vad jag tänkte när jag såg det :-)

Tur att jag precis hade köpt mig Microsoft Wireless keyboard 3000 + musen.
Köpt o köpt, fått via jobbet...

Ställ frågor dom som är nyfikna!

Teaser

Postad 26 september 2010 - 17:30

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0
Ja, jag är väldigt nyfiken på lite mer info från dig allt eftersom du testar.

Postad 26 september 2010 - 18:12

lotophagous
  • lotophagous
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Funderar också på att skaffa en, har du haft möjlighet att köra voddler eller svt play på den?

Postad 27 september 2010 - 00:03

Unregisteredc0d8ecf7
  • Unregisteredc0d8ecf7
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Har även jag nyligen skaffat en Eb1501P, fungerar klockrent att spela 1080p via windows media center (& player) dock så har jag en extern bluray läsare (köpte Asusen utan bluray men med OS) och det fungerar kanon att spela upp bluray filmer via powerDVD men det går även att via windows media center välja att spela upp bluray film och den "länkar" på något vis till PowerDVD fast man fortfarande är inne i Windows media center (skönt att ha allt på samma ställe och under ett gränssnitt/program), problemet är att när jag kollar på powerDVD via windows media center så kommer det inget ljud. någon som har erfarenhet av detta, och vet någon lösning?

Ett hett tips (som redan står i denna tråd) är att ladda ned CoreAVC för det gjorde underverk på min burk, har dock inte fått Voddler att fungera bra som om någon har tips på hur man löser detta så är det varmt välkommet.

Ett måste är att skaffa trådlös mus och tangentbord, måste dock säga att fjärrkontrollen fungerar riktigt bra ( i windows media center, och hysad i Spotify).

Play kanaler och Youtube HD klipp fungerar även det perfekt, känns dock som att 2 GB minne är i minsta laget så kommer nog inom kort att uppgradera till 4 GB.

Postad 27 september 2010 - 12:18

tku01
  • tku01
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Tog också hem CoreAVC.
Vet inte hur mycket det hjälpte, men antar det.

Ska testa lite mer, har bara kollat på DVD-iso.
Om man ska köra Media Player Classic så måste man mounta en iso med når virtual? Är det så?
Så gör jag i alla fall.

Om man kör mediacenter hur vet man att man använder grafikaccelerator för att koda av MKV t.ex.?

4 gb minne är nog att föredra...vet du om det sitter en 2:a i den? eller två 1:or?
Edit: Var en 2 gb. Nån som vet vad man ska köpa för minnespinne?
Sopig på minnen. En gång började en av mina stationära att brinna när jag stoppade in ett randomminne bara för att kolla om det funkade, hehe.

Köpte en 2 tb extern hårddisk med usb 3.0. Ska komma inom nån dag (hoppas jag).
Ska bli spännande och se om jag märker av prestandahöjningen :-)

Redigerat av tku01, 27 september 2010 - 12:27.

Postad 27 september 2010 - 15:19

xxmannen
  • xxmannen
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Hejsan gott folk.. jag funderar på en Asus Eee Box EB1501P som skall ersätt min... skratta inte.. customdator från -01 :lol:
Den är inne på sista jäsken och den har PIII processor 2,4 489pin och 1,5 gb ram 233 mhz och Radeon 9800 grafikkort... den var värsting då...typ :)

Jag spelar inte så "speldator" har jag inget behov av men sysslar med som tyngsta prog Adobe ps4 + filmredigering. Sen att man får HDMI och kunna spela laggfritt 1080P ser jag som perfekt för mina framtida behov. (vilket absolut INTE min nuvarande dator klarar av)

Så min fråga var om jag kommer få ett ljusår snabbare dator el om jag måste sikta in på traditionell burk? Mvh Nicke

Postad 27 september 2010 - 19:26

dudek
  • dudek
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Äntligen kom jag ihåg mitt användarnamn. har tänkt tacka för den första recensionen av bluray-varianten sedan den kom upp här. Tack!
Min beställning ligger på Fyndbörsen och väntas de närmaste veckorna. Jag kommer att köpa ett Windows 7 OEM till och sedan köra Boxee (är det ett fungerande val?), Svt Play, Voddler och Spotify på den i första hand.

Jag blev väldigt förvånad över det sladdiga tangentbordet istället för ett trådlöst dito! Bättre att de skippat det och sänkt priset nån hundring.

Nu vill jag gärna höra med om hur Voddler och allt fungerar på den här datorn!

Postad 28 september 2010 - 11:38

Orio
  • Orio
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0

Hejsan gott folk.. jag funderar på en Asus Eee Box EB1501P som skall ersätt min... skratta inte.. customdator från -01 :P
Den är inne på sista jäsken och den har PIII processor 2,4 489pin och 1,5 gb ram 233 mhz och Radeon 9800 grafikkort... den var värsting då...typ :)

Jag spelar inte så "speldator" har jag inget behov av men sysslar med som tyngsta prog Adobe ps4 + filmredigering. Sen att man får HDMI och kunna spela laggfritt 1080P ser jag som perfekt för mina framtida behov. (vilket absolut INTE min nuvarande dator klarar av)

Så min fråga var om jag kommer få ett ljusår snabbare dator el om jag måste sikta in på traditionell burk? Mvh Nicke

Är inne på samma spår med ASUS EEEBOX 1501P .
http://www.dustinhom...5010470810.aspx
Står att det medföljer fjärrkontroll.Vad är det för någon? Går det att starta datorn med den?
Klarar den 1080P från XBMC?

Postad 28 september 2010 - 14:21

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0

Är inne på samma spår med ASUS EEEBOX 1501P .
http://www.dustinhom...5010470810.aspx
Står att det medföljer fjärrkontroll.Vad är det för någon? Går det att starta datorn med den?
Klarar den 1080P från XBMC?

Ja och ja

Läs gärna hela tråden för att få en bättre uppfattning.

Postad 28 september 2010 - 21:19

tonpaa
  • tonpaa
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
Jag kan då inte starta min EB1501 med fjärrkontrollen jag fick med.

Postad 29 september 2010 - 08:08

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0
Det går väl att starta upp datorn från vänteläge/viloläge med fjärren? Däremot inte om den är helt avstängd. Så har jag fattat det iallafall, rätta mig gärna om jag har fel.

Postad 29 september 2010 - 08:17

Orio
  • Orio
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Vore bra om någon kunde testa detta med fjärrisen och bekräfta..

Starta från avstängd, starta från viloläge?

Postad 29 september 2010 - 09:43

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0
Jag kan iaf göra det med min Harmony. Kan testa med den medföljande om jag hittar den :(

Postad 10 oktober 2010 - 06:18

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0
PC för Alla ger 1501p (med BR, utan OS) toppenbetyg.

Postad 10 oktober 2010 - 15:04

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2 184 inlägg
  • 0
Vad får de nya modellerna med d525 och Ion2 i Windows Experience Index?

Postad 11 oktober 2010 - 18:49

z0k4
  • z0k4
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Det går väl att starta upp datorn från vänteläge/viloläge med fjärren? Däremot inte om den är helt avstängd. Så har jag fattat det iallafall, rätta mig gärna om jag har fel.

Jag har en Asus Eee Box EB1501U och den går i alla fall att starta med den medföljande fjärren när burken är avstängd.

Postad 12 oktober 2010 - 10:51

Orio
  • Orio
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Ni som kör XBMC på ASUS EEEBOX 1501P eller EB1501U, kör ni Windows 7 + XBMC eller bara XBMC direkt på den?

Funderar på vad som är bäst..Windows 7 med autostart på XBMC eller XBMC live direkt

Postad 14 oktober 2010 - 08:02

cosmosleo
  • cosmosleo
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hejsan, när det gäller min nyinköpta Asus Eee Box 1501 U så är det fortfarande "ryckig" bild på Voddler. Kan det bero på att processorn bara är på 1,6 GHz och att Voddler kräver 1,8 GHz. Hur är det med er som har den lite snabbare processorn, funkar Voddler bra hos er?
Eller ska man göra nån inställning i grafikkortet?

När det gäller SVT Play och TV 4 Play funkar det bra hos mig och Spotify går aldelles utmärkt. Även filmtjänsten Headweb går bra att se med fint flyt i bilden.

/Cosmosleo

Redigerat av cosmosleo, 14 oktober 2010 - 09:13.

Postad 14 oktober 2010 - 08:44

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0
Tyvärr så är Voddler kass på min också. Lite tråkigt eftersom som du själv säger fungerar allt annat utmärkt. Då är det Voddlers utvecklare är det fel på. Voddler använder ju Adobe Air. Och det som jag förstår är i princip samma sak som Flash player. Och eftersom många andra flashbaserade tjänster fungerar vågar jag dra mina slutsatser.

Postad 14 oktober 2010 - 18:53

Mygel
  • Mygel
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Hej,

Är det stor skillnad prestandamässigt mellan EB1501U och EB1501P för en normal Svensson användare som mig själv som mest kommer att använda den för att surfa och se på allhanda play kanaler? (behöver ingen BR och skulle vara glad om man kunde spara några hundralappar...)

Postad 15 oktober 2010 - 01:59

Unregisteredc0d8ecf7
  • Unregisteredc0d8ecf7
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Vad får de nya modellerna med d525 och Ion2 i Windows Experience Index?

Resultat: 3.5
Processor: 3.5
Minne: 4.8
Grafik: 4.7
Spelgrafik: 5.7
Primär hårddisk: 5.7

Kan även passa på och tipsa er alla om Boxee, riktigt trevligt mediacenter (finns även plugin så att man via WMC kommer åt den)

I övrigt så kan jag starta datorn med fjärrkontrollen och liksom andra så får jag inte Voddler att flyta.

Postad 15 oktober 2010 - 09:05

Unregistered822bc626
  • Unregistered822bc626
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Har nu haft min EB1501P i 2veckor, och jag är nöjd. Den gör sitt jobb bra för det den är ämnad till, som htpc. jag kör xbmc dharma beta3 och allt flyter på fint. Däremot är det problem med voddler som andra även nämnt, bilden laggar rejält, tycker den borde klara av det om den klarar 1080p utan minsta problem, men det är kanske nått kompabilitets problem med voddler mjukvaran å den nya ION2 kretsen, hoppas på en uppdatering.
har även testat att lira WOW på den å det funkar med grafiken något nerställd, men som sagt det är ingen spelmaskin.
Mus å tangentbord som följde med är inte mycke att hänga i granen, vem vill ha trådat när man har den vid tvn? Fjärren funkar fint å fyller sina funktioner. kommer att byta ut HDDn till en 7200 spinnare samt stoppa i 4gb ram.

Postad 16 oktober 2010 - 18:42

cosmosleo
  • cosmosleo
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Angående Voddler finns det en lång tråd i forumet där man känner till problemet och arbetar på en lösning. Det verkar som om det är Adobe Air och processorn (ION330) i E-boxen som inte lirar tillsammans. I slutet av tråden uppfattar jag det som att en Voddler-anställd påstår att en lösning kan komma i november. Här är tråden för den intresserade: http://getsatisfacti...ir_och_atom_ion

I övrigt har jag idag på nytt hårdtestat Play-kanalerna och till min fasa upptäckte jag att TV4-Play inte har samma fina flyt som på min laptop (med sin ganska enkla setup). Visserligen går det att titta på men tv-bilden är liksom ryckigt och småhackigt. När det gäller TV3 och kanal5 är det ännu värre. Så kanske beror även dessa problem på Adobe Air - eller vad tror ni?

Bäst för mig fungerar det på SVT-Play, där jag också kan ställa in vilken bildkvalité jag vill ha. Det funkar inte med 720p (då blir bilden svart och sedan stängs tv:n av???) men med inställninge "Hög bildkvalite" är det fint flyt i bilden. Fast absolut bäst är filmtjänsten Headweb som ju använder sig av "Silverlight". Där finns inget att klaga på. Hur funkar de övriga playkanalerna för er, är det bra flyt i bilden. Eller är det bara jag som är jävligt kräsen?

Har slängt ut min gamla Mediadator (Fujitsu Scaleo E) och kör min nyinköpta Eee Box 1501U via HDMI till min Sony EX700 46tum och jag vill att allt ska funka lika fint som med tidigare setup.

Tankar, funderingar och varför inte lösningar på ovanstående vore intressant.

/cosmosleo

Redigerat av cosmosleo, 16 oktober 2010 - 18:48.

Postad 17 oktober 2010 - 12:51

Mygel
  • Mygel
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Inget svar på första frågan. Testar andra :blink:

Hur bra funkar EB1501P med play kanaler och annan strömmande media?

Kollar NHL genom ESPNplayer och under deras system requirments så står det:
"-Intel Pentium 4 2.33GHZ or equivalent processor with a minimum of 512MB of memory."

Är processorn för klen i EB1501P för att titta på deras kanaler?

Postad 20 oktober 2010 - 22:04

hackeman
  • hackeman
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hejhallå,

Tänkte beställa en EB1501P med 320GB HD och BD, samt 2GB extra så man iaf får 4GB RAM. Nån som vet vad det är för minne som sitter i och som man då ska beställa? Nån mer ovan frågade samma fråga...

Tack!

Postad 21 oktober 2010 - 06:17

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0
Tänk bara på att 32bitars OS kan bara hantera 3Gb RAM.

Mitt 500:de inlägg här på MHB :)

Postad 22 oktober 2010 - 08:22

Amiz81
  • Amiz81
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har haft min EB1501p i 2 veckor nu...

Vill du uppdatera minnet till 4 GB är det bara att glömma, har provat 6 olika minnesmoduler och burken vägrar starta på dessa. Provat de en och en och tillsammans med den 2 GB modul som sitter där standard. Startar inte med något annat i förutom den som sitter där från fabrik.

Frågor man Asus får man bara tillsvar att man har brutit mot garantin, då jag öppnat datorn och således tänker de inte svara på min fråga om vilket minne de rekommenderar. Bra support...

Dessutom krånglar HDMI som fan, tappar signalen titt som tätt. Omstart är det ända som gäller för att få tillbaka bilden.

Kör med Win7 Pro 64-bit och XBMC Dharma beta 3. Funderar dock på att byta till Ubuntu 10 om jag bara kan få svart på vitt att det kommer funka att titta på BlueRay då också. Inte hittat någon bra codec för detta.

Fjärren fungerar bara när man har datorn i väteläge. Går inte sätta på med denna om datorn är helt avstängd.

Redigerat av Amiz81, 22 oktober 2010 - 08:24.

Postad 22 oktober 2010 - 09:07

Unregistered0bc846ae
  • Unregistered0bc846ae
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Någon som har Ubuntu 10 och kan verifiera om blueray fungerar?

Postad 22 oktober 2010 - 09:12

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0

Har haft min EB1501p i 2 veckor nu...

Vill du uppdatera minnet till 4 GB är det bara att glömma, har provat 6 olika minnesmoduler och burken vägrar starta på dessa. Provat de en och en och tillsammans med den 2 GB modul som sitter där standard. Startar inte med något annat i förutom den som sitter där från fabrik.

Frågor man Asus får man bara tillsvar att man har brutit mot garantin, då jag öppnat datorn och således tänker de inte svara på min fråga om vilket minne de rekommenderar. Bra support...

Dessutom krånglar HDMI som fan, tappar signalen titt som tätt. Omstart är det ända som gäller för att få tillbaka bilden.

Kör med Win7 Pro 64-bit och XBMC Dharma beta 3. Funderar dock på att byta till Ubuntu 10 om jag bara kan få svart på vitt att det kommer funka att titta på BlueRay då också. Inte hittat någon bra codec för detta.

Fjärren fungerar bara när man har datorn i väteläge. Går inte sätta på med denna om datorn är helt avstängd.

Prova med USB-minnet då.

Inga problem med HDMI här. Allt fungerar som det skall.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.