![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 16 februari 2010 - 19:50
Postad 16 februari 2010 - 20:16
Jag har helvitt vardagsrum, finns lite bilder i galleriet, dock inte uppdaterat efter att jag fick TWH3500 men du får ett litet intryck av mitt rum iaf.
Man kan lätt kolla OS på dagtid genom att köra på livingroom-alternativet (bildinställning) tycker jag. Blir ju förstås snyggast om man har hdkanaler.
Svärtan är jag dålig på att bedöma, jag tycker bilden är suverän men så är jag också en glad amatör.
Jag jämför inte med andra projektorer (förutom min gamla Ae700) för jag tycker TWH3500 är en fantastisk maskin.
Är egentligen bara linsskyddet som jag stör mig lite på, det blir lätt att fokus ändras lite när man tar av och på det och det är lite pilligt. Annars är den klockren tycker jag, dessutom en knapp för varje source (hdmi, component osv.) vilket är en fördel för min multifjärr som jag aldrig fick att lira med Ae700.
Nu har jag haft fullt upp med att kolla på film så jag har inte testat konfa den med TWH3500 heller iofs men det känns bra.
Fråga om det är något mer specifikt du är ute efter, kan tillägga att tjejen som mest sa "jaha" när jag förde ny projektor på tal också är grymt imponerad och tycker det är en enorm skillnad.
Tack för intrycken! Känns som att den här projjen kommer funka fint för mig! Får se om det blir beställning den här eller nästa vecka.

Redigerat av Goya, 16 februari 2010 - 20:17.
Postad 16 februari 2010 - 21:38
Redigerat av Unregistered2df434f0, 16 februari 2010 - 21:38.
Postad 17 februari 2010 - 10:57
Det blir min första projektor som ska användas i ett normalt vardagsrum ca 3,5m till en 77" duk.
Postad 17 februari 2010 - 12:07
Jag går själv i köptankarna och har bestämt mig för en epson. Jag var nästan helt säker på att TW3500 var projektorn för mig men nu "verkar" (enligt vissa recentioner) det som att TW2900 skiljer sig mycket lite i bildkvalité men är ett par tusenlappar billigare. Är det någon som har sett dem side by side och har någon åsikt?? Är det värt att punga ut med lite mer för 3500 ??
Det blir min första projektor som ska användas i ett normalt vardagsrum ca 3,5m till en 77" duk.
Intresant fråga. Även om jag förmodligen slår till på en 3500.
/Niklas
Postad 17 februari 2010 - 13:05
Men här har du båda projektorerna sida vid sida : http://www.youtube.c...h?v=zo1vzTE8g-A
Funderar själv på en 2900

Postad 20 februari 2010 - 16:41

Postad 20 februari 2010 - 20:05
OT men om din Z3 har 800 i ansi så skall du ######r aldrig byta den
Jag förstår vad du tänker på men nu är du såväl ute och seglar som cyklar.

"Ansi lumens" = 882 000 träffar
"Ansi contrast" = 24 500 träffar
När han använder sig av enbart "Ansi" och man utifrån sammanhanget kan utläsa vad han menar så borde han alltså inte ifrågasättas. Även om det inte hade gått att veta vad han menade så borde det rimligtvis röra sig om ljusstyrkan snarare än kontrasten om man ser till hur flitigt uttrycken används på nätet...

Redigerat av WayFar, 20 februari 2010 - 20:06.
Postad 21 februari 2010 - 22:30
OT men om din Z3 har 800 i ansi så skall du ######r aldrig byta den
Den var trimmad av www.laserbrightprojectors.com så visst hade den det...
Postad 25 februari 2010 - 14:30
Jag har det själv en aning på min gamla ae900 men hoppades slippa det med en ny projektor...
Postad 25 februari 2010 - 14:53

Ska bli grymt kul det här, hoppas man inte blir besviken.
Ska försöka få upp duken och fixa till kablarna och HDMI-switchen i helgen och sen kommer nog projjen nästa vecka. Återkommer med intryck.

Postad 25 februari 2010 - 21:55
Ni som har en 3500, har ni märkt av något problem med konvergensen (som det talades om i den ena recensionen).
Jag har det själv en aning på min gamla ae900 men hoppades slippa det med en ny projektor...
Vet inte vad det innebär, men förklara så kan jag säga om jag har det på min

Postad 26 februari 2010 - 09:31
Postad 28 februari 2010 - 09:17
I alla fall så ser man på bilder från olika leverantörer skilda färger på sidopanelerna. En del har vita sidor och andra silverfärgade. Är det någon som fått en TW 3500 med vita sidor ?
Postad 28 februari 2010 - 09:22
I alla fall så ser man på bilder från olika leverantörer skilda färger på sidopanelerna. En del har vita sidor och andra silverfärgade. Är det någon som fått en TW 3500 med vita sidor ?
3500 har silverfärgade sidor, det är 2900 som har vita.
Postad 01 mars 2010 - 09:38
AE700 har organiska paneler, likson TW3500. Är det någon som upplevt "eftersläpningar" i bilden, eller temporära inbränningar? Har blivit lite allergisk mot sånt. Vågar jag satsa på en LCD med organiska paneler igen? Jag kör minst 6h om dagen på projjen. Mitt rum är vitt och sällan helt mörklagt så en TW3500 passar som hand i handske.
Mvh,
/Bosse
Postad 01 mars 2010 - 11:49
Jag har en Panna AE700 som måste bytas ut pga blåstick. Det är troligen en panel/polarisator som gett upp.
AE700 har organiska paneler, likson TW3500. Är det någon som upplevt "eftersläpningar" i bilden, eller temporära inbränningar? Har blivit lite allergisk mot sånt. Vågar jag satsa på en LCD med organiska paneler igen? Jag kör minst 6h om dagen på projjen. Mitt rum är vitt och sällan helt mörklagt så en TW3500 passar som hand i handske.
Mvh,
/Bosse
Min TW-3500 har fått bekänna färg under OS-perioden. Har inte märkt av några eftersläpningar eller temporära inbränningar över huvudtaget. Är mycket nöjd över vad denna maskin presterar. Har dock tittat på HD-sändningar så hur bilden blir med SD sändningar kan jag ännu inte uttala mig om.
Postad 01 mars 2010 - 19:08
Hade väldigt mycket blått i ena sidan (kanske 20% av bilden) på min Ae700 som jag bytte ifrån.
Det är en sån skillnad så fortfarande efter 90 timmars tittning (från 11 februari) är jag otroligt nöjd och njuter av bilden som produceras

Blivit varse om att de 2000 timmarna som garantin är på för lampan kommer ta slut fort

Postad 02 mars 2010 - 10:35
Lite OT, men vad menar du med att kunna köra tv och projektor utan problem? Och vilken förstärkare blev det....
Lyckades genomföra en förstärkaruppdatering då jag inte orkade hålla på med en massa switchar hit och dit. Vill nämligen kunna använda både tv och projektor utan problem.
...
Jag undrar eftersom jag har behov av att kunna köra både projektor och tv samtidigt, men med olika källor. Har hittills inte hittat någon förstärkare som har 2 bild processorer...
Postad 02 mars 2010 - 14:04
Lite OT, men vad menar du med att kunna köra tv och projektor utan problem? Och vilken förstärkare blev det.
Jag undrar eftersom jag har behov av att kunna köra både projektor och tv samtidigt, men med olika källor. Har hittills inte hittat någon förstärkare som har 2 bild processorer...
Svarar trots att det är rejält off topic

Ledsen om jag har vilselett dig, givetvis har inte min "nya" Onkyo 905 2 bildprocessorer. Det som låg till grunden för min uppdatering var det smidiga i att Onkyon har 2 hdmi ut, vilket inte min gamla förstärkare hade.
Är dock inte beroende att ha tv och projektor igång samtidigt då min filmduk går ner framför tv:n.
Postad 02 mars 2010 - 16:40
Postad 02 mars 2010 - 18:11
Postad 03 mars 2010 - 12:42
Trodde den skulle klara mörka bilder bättre än så här. Har inte pilla så mycket i menyerna men folk verkar få väldiga WOW-upplevelser när dom ser denna projj för första gången.
Jag använder Theater black 2.
En annan sak, min lampräknare räknar inte har stått på 0h hela tiden.
Blir bilden bättre efter ca 200h på lampan?
/Niklas
Postad 03 mars 2010 - 12:53
Hej. Har haft 3500 uppsatt ett par dagar nu. Och jag tycker bilden är väldigt gråaktig. Märks inte på ljusa partier men vid medelmörka och mörka blir det som en grå hinna över bilden.
Trodde den skulle klara mörka bilder bättre än så här. Har inte pilla så mycket i menyerna men folk verkar få väldiga WOW-upplevelser när dom ser denna projj för första gången.
/Niklas
Testat ändra HDMI inställningen (Normal->Extended)?
Postad 03 mars 2010 - 17:26
Hej. Har haft 3500 uppsatt ett par dagar nu. Och jag tycker bilden är väldigt gråaktig. Märks inte på ljusa partier men vid medelmörka och mörka blir det som en grå hinna över bilden.
/Niklas
Hur ser ditt rum ut?
Jag tycker Theater Black (både läge ett och två) inte blir tillräckligt bra om jag inte har fullständigt mörkläggning.
Då kör jag med living room eller dynamic istället.
Postad 03 mars 2010 - 20:19
Lite OT, men vad menar du med att kunna köra tv och projektor utan problem? Och vilken förstärkare blev det.
ny här...
Kolla med Onkyo TX-NR5007
Den tror jag klarar av 2 källor till TV och projektor...kanske
Postad 04 mars 2010 - 00:43
/Niklas
Vad har du för duk? Har själv en vit duk och kör natural mode med brightness på -8 och contrast på +8, super white off (kalibrerade med DVE).
Postad 04 mars 2010 - 10:07
/Niklas
Den börjar väl räkna efter 10h användning, tror jag (brukar vara så med Epson)
elis
Postad 04 mars 2010 - 10:52
Den börjar väl räkna efter 10h användning, tror jag (brukar vara så med Epson)
elis
Tack jag hoppades på något sånt, bara att vänta alltså.
Hur ser ditt rum ut?
Jag tycker Theater Black (både läge ett och två) inte blir tillräckligt bra om jag inte har fullständigt mörkläggning.
Då kör jag med living room eller dynamic istället.
Att köra på neutral eller dynamisk gör ju bilden ännu ljusare. Med andra ord, det hjälper inte svärtan alls.
Nu menar jag på kvällen när det är mörkt ute. Tittar jag på något på dagen eller när det inte är helt mörkt
kan man ju köra neutral. Men då är jag medveten om att jag får grå bild.
Vad har du för duk? Har själv en vit duk och kör natural mode med brightness på -8 och contrast på +8, super white off (kalibrerade med DVE).
Jag kan se hinnan på ljusa partier oxå märkte jag igår när jag kollade. Det ser ut som när man höjer kontrasten för mycket. Jag saknar djupet i bilden.
Jag kör med -24 i kontrast och typ -5 på ljus för tillfället, men det hjälper inte riktigt.
Jag köpte en kingpin-duk med 1,1 i gain. (Var otålig, det var den enda dom hade inne). Kan det vara det som är felet. Hur stor skillnad kan det vara på gain 1 och 1,1?
Jag tror att en grå duk hade gjort sig bättre hemma hos mig.
Testat ändra HDMI inställningen (Normal->Extended)?
Det ska jag testa.
Får hoppas annars att lampan coolar ner sig efter ett par hundra timmar. Den här projektorn är FÖR ljus.
Tack för alla svar så länge.
/Niklas
Postad 04 mars 2010 - 14:42
+ Positivt överraskad av storleken på bilden givet vägg <> vägg avståndet hemma, rackarns vilken storlek!
- Negativt överraskad över bilden; för ljus, gråaktigt och inget stuns i färgerna direkt :-(
Fråga: finns det några generella tips på kalibrering/inställningar för EH-TW3500:an eller är det helt avhängt på miljön (rummet), tycke & smak?
/BB
Postad 04 mars 2010 - 14:48
/Niklas
Jag har kört 3500 i ca en vecka nu och jag upplever också bilden som väldigt gråaktig i mörka och medelmörka partier. Men jag har inget optimalt rum (vita väggar+tak och några fönster på ena sidan) så jag antog att det var därför som svart är grått. Jag kör med vanlig vit 1.0 duk.
Jag hade dock räknat med lite bättre svärta måste jag säga. Kör på Theatre black 1 på kvällen. Har inte gjort några speciella inställningar mer än att jag höjde Sharpness ett steg. Ni som upplever att svart är svart, har ni gjort några speciella inställningar eller har ni bara ett mörkare rum/bättre duk?
Jag ska pilla lite mer med inställningarna i helgen tänkte jag.
För övrigt så tycker jag bilden är kanon (om man bortser från svärtan) och det blir ju automatiskt en WOW upplevelse när man går från 50" till 90". Så trots svärtan (som jag hoppas kan bli lite bättre i alla fall) så är jag helt klart nöjd med köpet.
Tack! Testar när jag kommer hem. Kan vara bra att kolla nu när projjen är rätt ny så man vet att den var på 0 när man fick den...Menyknappen, info......har jag för mig

Postad 04 mars 2010 - 17:33

Postad 04 mars 2010 - 20:09
Inte värdelös... men i mitt rum och med mina förhållanden så är svärtan inte speciellt bra. Men om du själv har ett väldigt mörkt rum så kanske svärtan är grym hos dig (?). Jag har dock bara haft den i en vecka så ta mitt omdöme med en "nypa salt" eller som ett första intryck. Det är möjligt att jag missat någon inställning eller kan ställa in den så att jag får bättre svärta...det återstår att se.Nu blir man ju nojjig
Först läser man alla prisningar om den och nu på bara några timmar har det kommit två kommentarer om att svärtan är värdelös i den.
Jag vet faktiskt inte om jag skulle få såå mycket bättre svärta med en projje som kostar betydligt mer (typ AE4000 eller TW5000/5500), säkert lite bättre, men inte helt svart. Detta p.g.a. mitt vita rum och förhållandevis billiga vita 1.0 duk.

Postad 04 mars 2010 - 21:50
Själv har jag en Ae700 som jag haft i 5 år som referens. Utifrån det så är jag fantastiskt nöjd med svärtan i mitt helvita vardagsrum.
Visst går det säkert inte att jämföra med en AE4000 i en batcave, men jag använder min till så mkt mer än att bara titta på film med helt mörklagt vardagsrum. Jag kollar på tv med solen strålandes in genom fönstret, äter middag med hyffsat ljus osv.
Skall man stirra sig blind på alla för/nackdelar kan man vänta i oändlighet tror jag.
Man kan inte försäkra sig om allt varje gång, jag slog till och chansade och är helnöjd iaf, men så är jag en hobbytittare också, jag synar inte allt i sömmarna

Postad 05 mars 2010 - 09:30
Lycka till!
//P
Postad 05 mars 2010 - 12:43
1. Mörklägg!!!
2. Kalibrera. Helst med bra skiva företrädesvis DVE (Digital Video Essentials)
3. Kolla för guds skull så ni har både spelare och projektor rätt inställda vad gäller Blacker Than Black, som är den inställning Epson refererar till som DVI extended som nämns ovan. Är den knas så blir det garanterat bara grå hinna av svärtan.
Någon protesterade mot att de höga ljuslägena inte hjälper utan ger ännu mer ljus=ljusare svärta. Förvisso, men samtidigt lurar man ju ögat med mycket högre kontrast. Tycker de högre lamplägena funkar bra när det är lite ljusare i rummet, menalltid alltid Theater Black om man har bra mörklagt.Och då pratar jag om en mycket äldre projektor än den tråden handlar om.

Postad 05 mars 2010 - 19:38
Har nu en vit multibracketsduk och hela rummet lyser upp skulle det bli bättre med en Dreamscreen Ramspänd Dynagrey WideFrame http://www.fyndborse...-V2-(850-5-106) vad det gäller upplysning av rummet, och blir bilden bra mycket bättre?
Kör alltså med en TW3500
Postad 05 mars 2010 - 23:40
Postad 06 mars 2010 - 10:53
Återkommer med mer kommentarer efter någon veckas användning.
Postad 06 mars 2010 - 14:32
Rummet är ett vanligt vardagsrum med vitt tak beiga lite halvmörka tapeter och fönster längs hela högersidan.
Det går inte att mörklägga helt och hållet men drar jag ner persiennerna och stänger till ett par dörrar så blir det ok.
Jag upplever svärtan som alldeles utmärkt, visst det blir säkert bättre i en batcave eller med en tw-5500 eller panasonic AE-4000. Men till det priset så är jag toknöjd. Jag upptäcker att jag sitter och småler när jag tittar på film numer.
Jag upplever det även som om svärtan har blivit ännu lite bättre nu när projektorn har kommit upp i ca 60 timmar än vad det var innan.
Redigerat av BSM, 06 mars 2010 - 14:35.
Postad 07 mars 2010 - 17:21
Men det kanske bara är undertecknad som är nyfiken?
Postad 07 mars 2010 - 18:35
Postad 08 mars 2010 - 18:58
3x http://www.dustin.se...5010112665.aspx SUPRA CLASSIC 1,6 HÖGTALARKABEL 20.0M
1x http://www.dustin.se...5010379967.aspx EPSON EH-TW3500 PROJECTOR FULL-HD
Tjena jag har beställt följande grejer till mitt vardagsrum med vita väggar och två fönster men jag ska köpa persienner som förhoppningsvis mörklägger hyfsat bra. Jag ska koppla projektorn (som kommer sitta i ett litet bo som jag bygger till den i hörnan där väggen möter taket) till mitt Harman/Kardon hs500 system, har en fråga ang ljudet för det är ju bara två st hdmi uttag i projektorn och dom ska jag ha kopplade till min dator och min trådlösa tv box ifrån Telia. Hur gör jag med ljudet då, jag har inte fått hem några grejer förrutom mitt hs500 system så jag kan ju inte experimentera med dem, hade varit bra att veta för jag har elektriker hemma som drar sladdar kors och tvärs och sen ska jag gipsa över alla sladdarna, inte kul om man har glömt en sladd... Sen har jag en fråga till och det är avståndet ifrån projektorn till duken, det är ca 4 meter ifrån projektorn till duken, finns det någon skala för hur stor/liten bilden kommer bli på vissa avstånd eller kan man ställa in hur stor man vill att bilden ska vara i projektorn och isåfall vilket avstånd " på duk är ultimat? Jag har tänkt köpa en elektrisk duk och har även frågor om den. Ska jag ens ha elektrisk duk eller ska jag ha ramspänd? Vilken storlek ska jag köpa? vilken typ av duk ska jag köpa?
En sista fråga, är det någonting jag har glömt att köpa typ tillbehör eller liknande?
Uppskattar verkligen svar då imorgon är sista dagen att möjligtvis ändra något på min order.
Postad 09 mars 2010 - 14:10
2x http://www.dustin.se...5010100371.aspx SUPRA HDMI - HDMI KABEL 6.0M
3x http://www.dustin.se...5010112665.aspx SUPRA CLASSIC 1,6 HÖGTALARKABEL 20.0M
1x http://www.dustin.se...5010379967.aspx EPSON EH-TW3500 PROJECTOR FULL-HD
Tjena jag har beställt följande grejer till mitt vardagsrum med vita väggar och två fönster men jag ska köpa persienner som förhoppningsvis mörklägger hyfsat bra. Jag ska koppla projektorn (som kommer sitta i ett litet bo som jag bygger till den i hörnan där väggen möter taket) till mitt Harman/Kardon hs500 system, har en fråga ang ljudet för det är ju bara två st hdmi uttag i projektorn och dom ska jag ha kopplade till min dator och min trådlösa tv box ifrån Telia. Hur gör jag med ljudet då, jag har inte fått hem några grejer förrutom mitt hs500 system så jag kan ju inte experimentera med dem, hade varit bra att veta för jag har elektriker hemma som drar sladdar kors och tvärs och sen ska jag gipsa över alla sladdarna, inte kul om man har glömt en sladd... Sen har jag en fråga till och det är avståndet ifrån projektorn till duken, det är ca 4 meter ifrån projektorn till duken, finns det någon skala för hur stor/liten bilden kommer bli på vissa avstånd eller kan man ställa in hur stor man vill att bilden ska vara i projektorn och isåfall vilket avstånd " på duk är ultimat? Jag har tänkt köpa en elektrisk duk och har även frågor om den. Ska jag ens ha elektrisk duk eller ska jag ha ramspänd? Vilken storlek ska jag köpa? vilken typ av duk ska jag köpa?
En sista fråga, är det någonting jag har glömt att köpa typ tillbehör eller liknande?
Uppskattar verkligen svar då imorgon är sista dagen att möjligtvis ändra något på min order.
Ljudet tar du väl direkt från dator/dvd eller liknande, inte från projektorn. Du kan på nyare förstärkare, koppla hdmi till stärkaren och ta ut ljudet där, sen skickar du bildsignalen vidare till projjen. Annars får du väl ta en egen optisk kabel eller liknande för ljudet bara från dvd/dator till stärkaren.
Ang din lilla låda, tänk på ventilation för projjen, det blir varmt!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar