Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dags att köpa en DAC.

340 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Harman Kardon HD 990 (CD-spelare) 3 9.576922 (25) Inga priser
TerraTec Aureon Dual USB (Ljudkort) 2 8.882352 (16) Inga priser
Musical Fidelity V-DAC (DAC & hörlursförstärkare) 1 9.285714 (6) Inga priser
Cambridge Audio DacMagic (DAC & hörlursförstärkare) 2 9.317756 (106) Inga priser
HRT Music Streamer (DAC & hörlursförstärkare) 2 6.5 (1) Inga priser
Abrahamsen V6.0 DAC (DAC & hörlursförstärkare) 1 7.666666 (2) Inga priser
Audio Pro WF100 (Trådlös ljud- och bildöverföring) 7 8.81818 (32) Inga priser
KingRex UD-01 (DAC & hörlursförstärkare) 2 7.5 (1) Inga priser
Optoma NuForce uDAC (DAC & hörlursförstärkare) 6 9.36111 (35) Inga priser
KingRex PSU (Övrigt) 0 5.5 (1) Inga priser
Musical Fidelity M1 DAC (DAC & hörlursförstärkare) 8 9.31818 (21) Inga priser
DevilSound DAC V2.1 (DAC & hörlursförstärkare) 1 (0) Inga priser
Optoma NuForce uDAC 2 (DAC & hörlursförstärkare) 8 7.911764 (33) Inga priser
Lead Audio LA-100 (DAC & hörlursförstärkare) 2 7.888888 (8) Inga priser
Hegel HD2 (DAC & hörlursförstärkare) 1 6.42857 (6) Inga priser
Hegel HD20 (DAC & hörlursförstärkare) 2 9.545454 (10) Inga priser
Rega DAC (DAC & hörlursförstärkare) 6 9.499998 (13) Inga priser
41 relaterade trådar
Hegel (3551 inlägg) 3 mån sedan
Musical Fidelity Klubben (112 inlägg) 6 år sedan
DAC (Externa) (732 inlägg) 7 år sedan
Audio Pro WF100 (112 inlägg) 9 år sedan
Nya Harman Kardon HK 990 (201 inlägg) 10 år sedan
Harman/Kardon - klubben (269 inlägg) 11 år sedan
Uppgradera flerkanalsförsteget eller skaffa stereoförstärkare? (15 inlägg) 11 år sedan
Hegel, Rotel samt lite digitalt Cambridge, lyssningstest (7 inlägg) 11 år sedan
Skicka ljud via bluetooth till Audio Pro Lv3 (2 inlägg) 12 år sedan
Köpa DAC: Hegel HD11 vs. Musical Fidelity M1 vs. ??? (9 inlägg) 12 år sedan
Cambridge DacMagic Plus (39 inlägg) 13 år sedan
* Officiell tråd - Cambridge DacMagic * (636 inlägg) 13 år sedan
Inställning för att koppla dac till ps3-slim? (9 inlägg) 13 år sedan
LEAD LA-100 (36 inlägg) 13 år sedan
DAC + integrerad förstärkare eller DAC med försteg + separat slutsteg? (6 inlägg) 13 år sedan
Kommer en USB-Dac göra någon nytta för mig? (7 inlägg) 13 år sedan
Nuforceklubben (6 inlägg) 14 år sedan
HRT Head Streamer (Music Streamer) eller Nuforce uDAC2 det är frågan? (31 inlägg) 14 år sedan
Brus med uDac (3 inlägg) 14 år sedan
Nya högtalare inköpta - för datorn. (18 inlägg) 14 år sedan
Media Extender med wifi och USB-utgång? (0 inlägg) 14 år sedan
B&W CM9, vilken förstärkare? (24 inlägg) 14 år sedan
Kringgå/avaktivera volymkontrollen på Nuforce uDAC 2? (2 inlägg) 14 år sedan
Head Box II eller uDac 2 för hörlurar från MacBook (5 inlägg) 15 år sedan
uDAC 2 (10 inlägg) 15 år sedan
Förstärkare och CD till Dali Ikon 6 (20 inlägg) 15 år sedan
Hegel HD20 (24 inlägg) 15 år sedan
Trådlös ljudöverföring från datorn till stereon? EDIT: om QED uPlay (22 inlägg) 15 år sedan
Högtalare i flera rum (0 inlägg) 15 år sedan
Stereo/Surroundförstärkare 2-5k (3 inlägg) 15 år sedan
H/K HD990 vs CAMBRIDGE Azur 840C (269 inlägg) 15 år sedan
Akustikråd i knepigt rum (9 inlägg) 15 år sedan
Förstegets inverkan på ljudet (4 inlägg) 15 år sedan
uDAC lyser trots att den är avstängd! (2 inlägg) 15 år sedan
Nya hörlurar 2000-3000 + förstärkare? (18 inlägg) 15 år sedan
Ska köpa nytt ljudkort, köpråd. [klart] =) (7 inlägg) 16 år sedan
CD-spelare som fyller mina behov (HK HD990?) (21 inlägg) 16 år sedan
NuForce Icon / Trends Audio TA-10.1 + Audio Pro Level 02 (9 inlägg) 16 år sedan
Hur får jag bra ljud ut från dator till förstärkare? (32 inlägg) 16 år sedan
HK HD 990 vs Primare CD31 (0 inlägg) 16 år sedan
Nytt från Harman/kardon (848 inlägg) 16 år sedan

Postad 07 January 2011 - 23:43

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0
Vad tycker herrskapet vore ett bra pris på en Arcam Delta blackbox 5 (BB5) från runt 92? Den innehåller philips TDA1541 DAC, 16 bit, ingen oversampling. Tror det var en av dom första dacarna som gjordes.

Jag tänkte testa en äldre välgjord dac för att se hur det skiljer sig mot en nyare, och har nosat upp denna. Jag och säljaren är lite oense om priset, jag kan inte tänka mig att ge mer än 7-800, har jag fel?

Postad 08 January 2011 - 09:46

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Idag har jag provlyssnat lite på min nyinköpta Macmini. Jag kör USB ut till en rätt billig DAC , ProJect USB box (och tror att jag ställt allt rätt i Macen). Jämfört med min squeezebox Touch så tycker jag nog att "kvalitén" på ljudet är ungefär densamma . Kanske en aning öppnare eller ljusare från SB Touch analog ut. Nivåanpassning är svårt och kan lura örat/hjärnan. Ljudfilerna var ALAC i Macen och FLAC i Touch och test-cd´n var Diana Krall "Live in Paris". Skön platta med bra ljud tycker jag. Nån i publiken hostar i inledningen till Case of you :)
Nu blir man ju sugen på att testa en häftigare DAC till Macen. Undrar vad det skall vara tro?

F.ö. så föraktar jag Apple för att man måste registrera konto på I Tunes med kontokort e.d. för att få cover art.
Bedrövligt kontrollförfarande Apple kör med. Så Steve Jobs vann första ronden men vänta bara , jag ska nog hitta ett sätt att undvika iTunes :lol:

Man behöver inte ange sitt kontonummer. Gå in i inställningar nu i efterhand och ta bort det i alla fall, så får du lite payback. :)

Postad 08 January 2011 - 14:28

Enicar
  • Enicar
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Man behöver inte ange sitt kontonummer. Gå in i inställningar nu i efterhand och ta bort det i alla fall, så får du lite payback. :)

Tackar.

Postad 08 January 2011 - 18:31

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0

Vad tycker herrskapet vore ett bra pris på en Arcam Delta blackbox 5 (BB5) från runt 92? Den innehåller philips TDA1541 DAC, 16 bit, ingen oversampling.

Jag tror det var de tidigare modellerna som använde TDA1541. Har för mig att man bytte till Burr-Brown PCM67 när man konstruerade BB5.
Men både TDA1541 och PCM67 är föråldrade D/A-kretsar som presterar sämre än vilken modern D/A-krets som helst.

Jag tänkte testa en äldre välgjord dac för att se hur det skiljer sig mot en nyare, och har nosat upp denna. Jag och säljaren är lite oense om priset, jag kan inte tänka mig att ge mer än 7-800, har jag fel?

Om det enbart är prestanda du är ute efter så är vilken modern DAC som helst minst lika bra.
BB5 har mest historiskt värde, vilket iofs kan vara en anledning att köpa den (inte för 800kr dock).

Postad 08 January 2011 - 18:45

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Jo, jag hade rörförstärkare förr. Gick på myten att jag kunde hjälpa dom sämre inspelade skivorna med rör. Vinyl har jag kvar än och det är främst för dom skivor som är bättre masterad än CD versionen.

rör kan faktiskt låta väldigt bra om man skall sitta o myslyssna.
satt en timma o lyssnade på wlm stativare och småttingar till rör block o jag måste säga att det lät väldigt bra..inte realistiskt (spl) men väldigt snyggt-fint-mjukt.

många föredrar detta som jag förstått det (har 2-3st rör älskare i bekanskaps kretsen) och de har försökt få in mig i den banan men jag gillar att spela starkt.

Postad 08 January 2011 - 21:32

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 547 inlägg
  • 0

Idag har jag provlyssnat lite på min nyinköpta Macmini. Jag kör USB ut till en rätt billig DAC , ProJect USB box (och tror att jag ställt allt rätt i Macen). Jämfört med min squeezebox Touch så tycker jag nog att "kvalitén" på ljudet är ungefär densamma . Kanske en aning öppnare eller ljusare från SB Touch analog ut. Nivåanpassning är svårt och kan lura örat/hjärnan. Ljudfilerna var ALAC i Macen och FLAC i Touch och test-cd´n var Diana Krall "Live in Paris". Skön platta med bra ljud tycker jag. Nån i publiken hostar i inledningen till Case of you ;)
Nu blir man ju sugen på att testa en häftigare DAC till Macen. Undrar vad det skall vara tro?

F.ö. så föraktar jag Apple för att man måste registrera konto på I Tunes med kontokort e.d. för att få cover art.
Bedrövligt kontrollförfarande Apple kör med. Så Steve Jobs vann första ronden men vänta bara , jag ska nog hitta ett sätt att undvika iTunes :lol:

Jag har för mig att det postades bilder på jittermätningar på en hel radda dacar/förstärkare osv i en tråd och jag har även för mig att project usb-box hade skyhöga värden av jitter, en av de sämsta. Du har förmodligen en del att hämta med en bättre dac ;).

Edit: Found it! Jittermätningar. "Sämst oavsett pris".

Redigerat av spuj, 08 January 2011 - 21:35.

Postad 08 January 2011 - 21:42

Enicar
  • Enicar
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Jag har för mig att det postades bilder på jittermätningar på en hel radda dacar/förstärkare osv i en tråd och jag har även för mig att project usb-box hade skyhöga värden av jitter, en av de sämsta. Du har förmodligen en del att hämta med en bättre dac ;).

Edit: Found it! Jittermätningar. "Sämst oavsett pris".

Tror jag har sett de där bilderna faktiskt. Efter mitt inköp förstås :-)
Undrar hur mycket som hörs av det som syns på mätningarna. Fast jag tror du har rätt, det finns mer/bättre att hämta med en annan DAC. Frågan är bara vilken.
Jag skulle vilja koppla in min Humax 5000 som har optiskt ut och kanske även Bluray, också optisk.
Börjar snegla på en ny förstärkare, Peachtree Audio Nova, som har 5 digitala ingångar.

Postad 09 January 2011 - 09:37

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0

Idag har jag provlyssnat lite på min nyinköpta Macmini. Jag kör USB ut till en rätt billig DAC , ProJect USB box (och tror att jag ställt allt rätt i Macen). Jämfört med min squeezebox Touch så tycker jag nog att "kvalitén" på ljudet är ungefär densamma . Kanske en aning öppnare eller ljusare från SB Touch analog ut. Nivåanpassning är svårt och kan lura örat/hjärnan. Ljudfilerna var ALAC i Macen och FLAC i Touch och test-cd´n var Diana Krall "Live in Paris". Skön platta med bra ljud tycker jag. Nån i publiken hostar i inledningen till Case of you ;)

Bedrövligt kontrollförfarande Apple kör med. Så Steve Jobs vann första ronden men vänta bara , jag ska nog hitta ett sätt att undvika iTunes ;)

+1 Itunes är ett ont som måste bekämpas. Jag är allergisk mot detta påtvingande av mjukvara...

Postad 09 January 2011 - 11:14

Enicar
  • Enicar
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

+1 Itunes är ett ont som måste bekämpas. Jag är allergisk mot detta påtvingande av mjukvara...

Det vore väl OK om man blev "påtvingad" en bra programvara. iTunes är nog medskickat för att Aplle vill sälja musikfiler och inte för att de så hemskt gärna vill ge sina kunder en jättebra musikspelare :)
Jag tänker dock ge det en chans ett tag till. Man kan ju ladda hem nåt alternativ och prova, Pure Music t ex.

Redigerat av Enicar, 09 January 2011 - 11:15.

Postad 09 January 2011 - 11:17

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Ah, så ni är allergisk mot i princip allting som kommer från Microsoft också då? Påtvingad ett helt operativsystem vid köp av en PC. Om jag nu fortsätter så blir jag påtvingad allt från kalkylatorn till IE.

Jag tycker att iTunes är en av världens bästa mediaspelare och den kan verkligen hantera stora databaser. Här agerar iTunes navet i musikbiblioteket och styrs via datorer och iPhones. Skönt att komma åt musiken överallt och från vilken enhet som helst.

Postad 09 January 2011 - 12:56

Enicar
  • Enicar
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Njae alltså jag köpte nog delvis macen för att iTunes ingick + att det verkade enklare att få ut oförstört ljud.
Jag har inte gett upp angående iTunes. Är nog lite "datortrött", orkar inte riktigt med alla val och småproblem.
t ex att Itunes inte vill sortera Santana Supernatural efter låtnummer. Detta har dock väldigt lite anknytning till trådens ämne.

Postad 09 January 2011 - 12:58

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Njae alltså jag köpte nog delvis macen för att iTunes ingick + att det verkade enklare att få ut oförstört ljud.
Jag har inte gett upp angående iTunes. Är nog lite "datortrött", orkar inte riktigt med alla val och småproblem.
t ex att Itunes inte vill sortera Santana Supernatural efter låtnummer. Detta har dock väldigt lite anknytning till trådens ämne.

Ändra ID3-taggen. :)

Postad 09 January 2011 - 14:47

Enicar
  • Enicar
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Ändra ID3-taggen. :)

ändra till vadå?
Om jag kollar i Visa Info så har alla låtar rätt nummer som på CD´n men iTunes sorterar efter eget huvud.
Sånt är obegripligt för mig. I min värld är det självklart att det skall sorteras efter låtnummer inte 1, 4,2, 3,9 osv.
Nu får vi nog byta tråd.
Back to DAC

Redigerat av Enicar, 09 January 2011 - 14:47.

Postad 09 January 2011 - 23:51

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Jag tror det var de tidigare modellerna som använde TDA1541. Har för mig att man bytte till Burr-Brown PCM67 när man konstruerade BB5.
Men både TDA1541 och PCM67 är föråldrade D/A-kretsar som presterar sämre än vilken modern D/A-krets som helst.

Om det enbart är prestanda du är ute efter så är vilken modern DAC som helst minst lika bra.
BB5 har mest historiskt värde, vilket iofs kan vara en anledning att köpa den (inte för 800kr dock).

Ok, som jag trodde då. Tack.

Postad 09 January 2011 - 23:57

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

ändra till vadå?
Om jag kollar i Visa Info så har alla låtar rätt nummer som på CD´n men iTunes sorterar efter eget huvud.
Sånt är obegripligt för mig. I min värld är det självklart att det skall sorteras efter låtnummer inte 1, 4,2, 3,9 osv.
Nu får vi nog byta tråd.
Back to DAC

Välj att den ska sortera efter låtnummer då. :(

Postad 11 January 2011 - 23:47

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Vad som är roligare är att:

Skall man ens behöva utföra ett blindtest för att förvissa sig om att man gjort ett bra köp?

Konsumenten : - Hmmm, kanske det skulle kunna ge en viss förbättring, är visserligen osäker?

Men många hostar trots allt upp det resterande kapitalet för att bekräfta sig själva genom den materiella lyckan.
På sätt och vis blir kanske köpet ett surrogat för ett annat känslomässigt behov.

Postad 12 January 2011 - 04:00

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Skall man ens behöva utföra ett blindtest för att förvissa sig om att man gjort ett bra köp?

Konsumenten : - Hmmm, kanske det skulle kunna ge en viss förbättring, är visserligen osäker?

Men många hostar trots allt upp det resterande kapitalet för att bekräfta sig själva genom den materiella lyckan.
På sätt och vis blir kanske köpet ett surrogat för ett annat känslomässigt behov.

+10 på den! Det här är ett av de bästa inläggen på länge. Det är ju många här som är totalrädda för blindtest och hävdar att de inte kan utföras etc. etc. Jag tror att över en viss nivå så är skillnaden knappt hörbar och att det är skälen du beskriver som är avgörande för köp.

Postad 12 January 2011 - 11:31

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Nej, man behöver inte göra blindtest alls. Bara om man vill höra om det är verkliga hörbara skillnader man hör. Om man köper av andra skäl, som att flasha med en dyr pryl eller om självkänslan ligger i vilka prylar man har så är blindtest ingen vettig eller bra metod. Den är intressant för oss som vill inte lägga onödigt mycket pengar på overksamma prylar och våran självkänsla sitter inte i vilka prylar vi har. Alla är vi olika där ;)

Postad 12 January 2011 - 12:02

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Jag skulle mer än gärna köpa en hembioreceiver med inbyggd DAC och sälja min Hegel H200 och HD10, har lyssnat igenom många lösningar men problemet som jag ser det med hembioreceivers är att de är för klena för min smak, och är de inte det så kostar det mer än det smakar.

Just nu går mina tankar på att sälja min HD10 och köpa en billigare receiver med pre-out och använda Hegel H200 som slutsteg.

Postad 13 January 2011 - 10:28

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

td 1541 är enl många audiofiler bland det bättre på marknaden och i rätt konstruktion fortfarande ett "killer"
/googla, det är många som hyllar detta "föråldrade chip"

en dac behöver inte vara bäst bara för att den är ny/nyare.

Redigerat av robert293, 13 January 2011 - 10:28.

Postad 13 January 2011 - 10:32

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Många audiofiler är mossiga och håller fast vid det gamla av nostalgiska skäl... Men digitaltekniken har gått framåt med stormsteg de senaste 20 åren! Gårdagens Hi End är dagens avloppsrens. :)

Postad 13 January 2011 - 13:41

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
har du själv provat äldre high end dacar?
tex wadia,krell,harmony design mfl?

har själv både cambridge dacmagic och en dac3 ifrån 1990talet med nämnda td1541 och det vete tusan om inte dac3 är bättre på det mesta.

Postad 13 January 2011 - 15:12

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Just nu går mina tankar på att sälja min HD10 och köpa en billigare receiver med pre-out och använda Hegel H200 som slutsteg.

Förstegs-delen i en billigare surround-receiver lär väl inte kunna matcha en H200 på den punkten heller, så det blir i alla fall ett steg ner... Eller är du villig att offra på ljudkvaliteten?

Postad 13 January 2011 - 16:02

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Förstegen i "halvdyra" hembioreceivers har inga problem med att schysstera spänningen på inkommande signaler så vitt jag vet. Ett försteg ska ju inte göra så himlarns mycket egentligen.

Jag har aldrig jämfört försteget i min H200 med försteget i exempelvis en Marantz SR6005 så jag vet faktiskt inte. Denons försteg har jag lyssnat på och de är väldigt rena och har lågt brusgolv.

Postad 13 January 2011 - 16:21

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Gud vad schysst jag stavade justera för övrigt. Hoppas ingen märkte.

Postad 13 January 2011 - 17:48

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0

td 1541 är enl många audiofiler bland det bättre på marknaden och i rätt konstruktion fortfarande ett "killer"
/googla, det är många som hyllar detta "föråldrade chip"

Det är jag mycket väl medveten om, men audiofiler brukar i allmänhet inte vara så intresserade av transparens och korrekt återgivning utan letar efter apparater som förvränger ljudet på ett (för stunden iaf) roligt sätt.

Nästan alla konstruktioner med TDA154x som görs idag är NOS, alltså utan översampling och oftast utan rekonstruktionsfilter. Detta gör att de i regel presterar extremt dåligt tekniskt sett och kan därför låta lite annorlunda än korrekt byggda D/A-omvandlare.

Det är väl just att de låter lite annorlunda (p.g.a. olinjärheter) och att det är ganska enkelt att bygga egna D/A-omvandlare efter den principen som gjort att de är populära i vissa audiofil-kretsar.

en dac behöver inte vara bäst bara för att den är ny/nyare.

Det är sant, men det var både dyrare och mer komplicerat att bygga bra D/A-omvandlare förr än nu.
Det finns t.ex. bra äldre D/A-omvandlare byggda på TDA154x, men då använde man i regel ganska många D/A-kretsar och översampling samt påkostade analoga filter. Idag kan du få samma (eller bättre) prestanda med en enkel och billig (multibit) delta/sigma-omvandlare.

Det görs nästan inga direkt "dåliga" D/A-omvandlare (förutom hemmabyggen/NOS) i dagsläget, utan de flesta är istället betydligt bättre än de behöver vara.

Men alla (tekniskt) bra konstruerade D/A-omvandlare låter givetvis (i stort sett) likadant, oavsett tillverkningsår.

Postad 13 January 2011 - 18:17

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Men alla (tekniskt) bra konstruerade D/A-omvandlare låter givetvis (i stort sett) likadant, oavsett tillverkningsår.

+1 på det.
Vad vissa audiofiler säger ger ju inte mycket, dom kan påstå allt möjligt som inte stämmer :)

Postad 13 January 2011 - 18:53

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0

Jag skulle mer än gärna köpa en hembioreceiver med inbyggd DAC och sälja min Hegel H200 och HD10, har lyssnat igenom många lösningar men problemet som jag ser det med hembioreceivers är att de är för klena för min smak, och är de inte det så kostar det mer än det smakar.

Gör inte det, har fått uppfattningen att du är nöjd så börja inte pilla. Vem vet hur det kommer sluta?

Postad 13 January 2011 - 19:24

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0
Fick idag hem min HRT music streamer II. Har inte jämfört med någon annan dac så kan inte säga hur den står sig i konkurensen mot andra men ljudet fick sig ett klart lyft, vill inte sväva iväg men jag känner mig mycket nöjd, speciellt för dem pengarna:)

Högtalarna(Dynaudio X16) fick sig äntligen ett par stativ också så de slapp häcka på tvbänken, det gav nog nästan lika stor förbättring om inte större :blink:

edit: stavfel

Redigerat av ILCapitano, 13 January 2011 - 20:53.

Postad 13 January 2011 - 20:41

Enicar
  • Enicar
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Fick idag hem min HRT music streamer II. Har inte jämfört med någon annan dac så kan inte säga hur den står sig i konkurensen mot andra men ljudet fick sig ett klart lyft, vill inte sväva iväg men jag känner mig mycket nöjd, speciellt för dem pengarna:)

Högtalarna(Dynaudio X16) fick sig äntligen ett par stativ också så dem slapp häcka på tvbänken, det gav nog nästan lika stor förbättring om inte större :blink:

edit: stavfel

Om du ändå håller på att rätta så ändra dem till de :-)
En sådan där HRT Streamer är jag sugen på att testa. Har själv bara en ProJect USB Box.

Postad 14 January 2011 - 10:04

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

+1 på det.
Vad vissa audiofiler säger ger ju inte mycket, dom kan påstå allt möjligt som inte stämmer :blink:

ja och även folk som gärna påtalar vad som är neutralt och vad som är bra/dåligt.

Postad 14 January 2011 - 11:24

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

ja och även folk som gärna påtalar vad som är neutralt och vad som är bra/dåligt.

Kan du förklara vad du menar med ditt inlägg?

Postad 14 January 2011 - 11:26

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Gör inte det, har fått uppfattningen att du är nöjd så börja inte pilla. Vem vet hur det kommer sluta?

Det vet man aldrig. Det är väl lite av tjusningen? :blink:

Postad 14 January 2011 - 12:07

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
mkarlsson skrev: Vad vissa audiofiler säger ger ju inte mycket, dom kan påstå allt möjligt som inte stämmer

ja samma sak kan ju även gälla dig? varför skall man ta dina åsikter på allvar som du förresten nästan skriker ut i var o varannan tråd..allt som kostar pengar är skit....
du anser tillsammans med lts exempelvis att en sketen pioneer dvd är den absoluta referensen för musik uppspelning?
jag har själv haft en sådan pioneer och jag erkänner att jag köpte den pga ryktet och den var inte direkt i mitt tycke o smak kan man väl säga (tunnt-skrikigt-tråkigt ljud)
varför kan man aldrig skriva att något är bra och sen bli totalt bombarderad av dina spydiga kommenterer.

Postad 14 January 2011 - 14:50

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
robert293, Detta är inte första gången du medvetet eller omedvetet läser precis som du vill. Jag föreslår att du i fortsättningen läser NOGGRANT vad jag skriver så jag slipper få påhittade påstående från dig igen.
Till dina påstående:
Nej, man ska inte ta mina åsikter som fakta. Dock så presenterar jag en hel del som ÄR fakta, det vill säga publicerade tester som är gjorda utifrån vetenskapliga principer. Det är fakta.
Nej, jag påstår inte att allt dyrt är skit. Det är en lögn speciellt eftersom jag har högtalare som kostar runt 140K och funderar på ännu större = dyrare, högtalare.
Ja, jag tycker Pioneer 668 gör det den ska och den har ju även visat sig göra det när man jämför det mot referens DACen. Nu ska man inte ta för hårt på det, dom skillnader som är mellan DACar är enormt små och inget dom flesta hör överhuvudtaget. Och jag kan sätta 5000 kr att du inte skulle höra 668 som "tunnt-skrikigt-tråkigt ljud" om du inte visste vad du lyssna på.

Så jag hoppas i fortsättningen att du läser vad som skrivs och inte hittar på egna tolkningar och påståenden.

Postad 14 January 2011 - 20:32

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
saken är den att så fort någon skriver om dacar/cd eller dyra stärkare så är du direkt framme och börjar yra om antingen färgningar eller hur dåligt allt är och att man ej kan särskilja apparater åt i blindtester, detta är verkligen tråkigt...du skrev nyligen att man inte skall lyssna på vad vissa audiofiler har för åsikt om en dac (som jag själv äger och tycker är kanon bra även i direkt jämnförelse med en klart nyare dacmagic) och att dessa audiofiler kan påstå allt möjligt men ändå ha fel ,självklar kan det vara så men å andra sidan skrivs det väl knappast lika mkt gott om andra dacar som är så gammla (googla o se)....då påtalade jag just att vissa audiofiler som förespråkar likt det du gör kan ju även ha fel vilket jag faktiskt tycker då vi har lite olika åsikter om apparater och dess förmåga att återge naturtroget ljud. tex så tycker jag att en denon 2305 är långt ifrån kapabel att kunna återge naturtroget ljud.

jag var rätt irreterad när jag skrev inlägget och det ber jag om ursäkt för och jag kanske misstolkade dig lite men jag har även i bakhuvudet andra inlägg du gjort tidigare och det är då lättare att misstolka det du skriver men samtidigt så är det inte kul att du i flertalet trådar i stort sett nedvärderar allt som du tycker är sämre än dina egna favoriter, men personen i fråga kan ju tycka helt tvärt om? vissa vill ha varmt-mjukt ljud.vissa ljust-vissa mörkt mm men de har ju inte fel i att det låter bra...det gör det ju oftast.

hifi handlar om olika smak o tycke och det är därför det finns 16.300 tillverkare med olika mål och åsikter.
jag tror nog att flertalet medlemmar på div hifi forum har helt annan smak än både du och jag.

ang pioneeren så tycker jag verkligen att den var hård i ljudet, nästan skrikig och det utvärderade jag inte på en 5min session direkt..känslan fanns där under en betydligt längre period och du vet väl mkt väl vid det här laget att jag ej favoritiserar dyra-coola grejer framför billiga-fula, tvärt om ,jag tycker det är skit kul med billiga-fula-äldre grejer som levererar därför tog jag upp cambridge dac3 i tråden...den är 16år gammal o ful som stryk och den var relativt billig som ny men låter förvånadsvärt bra och helt fantastiskt bra för de 500kr jag gav för den, hade jag vetat det innan så hade jag sparat 2795kr vilket är priset på dacmagic.

Postad 15 January 2011 - 01:28

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

saken är den att så fort någon skriver om dacar/cd eller dyra stärkare så är du direkt framme och börjar yra om antingen färgningar eller hur dåligt allt är och att man ej kan särskilja apparater åt i blindtester, detta är verkligen tråkigt.

Igen, det stämmer ICKE. Det är fullt med trådar om slutsteg, förstärkare, DACar, CD spelare mm som jag inte skrivit i alls. För det andra så "yrar" jag inte, det är något som placebo-audiofiler sysslar med.

du skrev nyligen att man inte skall lyssna på vad vissa audiofiler har för åsikt om en dac

Av den enkla anledningen att sitter vissa och påstår och rekommenderar saker som andra kan ta till sig och påverka hur dom själva köper så får man a) har en del på fötterna ;) kunna argumentera för det c) kunna ta kritik/argument/åsikter som går emot deras påstående. Det kan ju inte vara så att man är immun mot debatt och kan påstå vad som helst.

då påtalade jag just att vissa audiofiler som förespråkar likt det du gör kan ju även ha fel vilket jag faktiskt tycker då vi har lite olika åsikter om apparater och dess förmåga att återge naturtroget ljud. tex så tycker jag att en denon 2305 är långt ifrån kapabel att kunna återge naturtroget ljud.

Igen, det är flera problem med det du säger.
1. Vissa påstår skillnader som dom inte kan höra när dom inte vet vad dom lyssnar på. Inbillning/placebo, whatever you call it, är en verklighet. Så länge du inte kan utesluta det så vet du inte om det du hörde överhuvudtaget är en ljudlig skillnad eller ej.
2. Du kan aldrig avgöra om en apparat är neutral om du inte kan isolera apparaten och testa om den påverkar signalen hörbart. Så när du upplever något i ett öppet test så finns det flera problem, inbillning är en av dom största och den andra är att du har ingen koll om den ev skillnad du faktiskt skulle kunna höra (låt oss anta det) är en färgning eller neutral återgivning.

jag var rätt irreterad när jag skrev inlägget och det ber jag om ursäkt för och jag kanske misstolkade dig lite

Det är lugnt, händer oss alla.

hifi handlar om olika smak o tycke och det är därför det finns 16.300 tillverkare med olika mål och åsikter.
jag tror nog att flertalet medlemmar på div hifi forum har helt annan smak än både du och jag.

Absolut. Men hifi handlar även om utseende, märke, status, pris, etc. Saker som påverkar hur man upplever prylen som inte har med ljudet att göra.

ang pioneeren så tycker jag verkligen att den var hård i ljudet, nästan skrikig och det utvärderade jag inte på en 5min session direkt..känslan fanns där under en betydligt längre period och du vet väl mkt väl vid det här laget att jag ej favoritiserar dyra-coola grejer framför billiga-fula, tvärt om ,jag tycker det är skit kul med billiga-fula-äldre grejer som levererar därför tog jag upp cambridge dac3 i tråden

Problemet kvarstår, det kan mycket väl vara inbillning. Med tanke på alla misslyckade blindtester så bör man verkligen ta öppna CD/DAC tester med en stor nypa salt.

Postad 20 January 2011 - 12:29

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Halloy
Jag har inte läst allt här pga att jag inte i dagsläget letar efter någon bättre dac än den jag har i min cd som är god nog.
Vill dock dela med mig av ett fantastiskt lyssnings intryck jag fick vara med om häromdagen.
Det var en dac från australien vars namn var Burson H160D och detta var för mig på gränsen till haksläpp.
Vilket driv det var dynamiken var fantastisk o basen var stark o go att stampa takten till så den var en apparat att titta närmare på för er som är ute efter en grym dac. Den har lite andra bra saker jag dock inte har provat som hörlursförstärkare mm. detta är även ett försteg för den som vill ha.
Den finns att lyssna på hos Akkelis audio för er som vill.
Ha det gött mvh Jas

Redigerat av Jas 74, 20 January 2011 - 12:29.

Postad 20 January 2011 - 14:55

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

mkarlsson skrev: Vad vissa audiofiler säger ger ju inte mycket, dom kan påstå allt möjligt som inte stämmer

ja samma sak kan ju även gälla dig? varför skall man ta dina åsikter på allvar som du förresten nästan skriker ut i var o varannan tråd..allt som kostar pengar är skit....
du anser tillsammans med lts exempelvis att en sketen pioneer dvd är den absoluta referensen för musik uppspelning?
jag har själv haft en sådan pioneer och jag erkänner att jag köpte den pga ryktet och den var inte direkt i mitt tycke o smak kan man väl säga (tunnt-skrikigt-tråkigt ljud)
varför kan man aldrig skriva att något är bra och sen bli totalt bombarderad av dina spydiga kommenterer.

Mkarlsson aka Blind test har inte koll på mycket.

Han tror sig veta baserat på sin egen begränsade kunskap.

Blanda orden , hur vet du det, bevisa ,placebo, blidtest osv så har du ett inlägg signat denna man.
;)

För övrigt kan jag tippsa om en ny "killer" DAC.

Rega DAC coming soon...........

Redigerat av Unregisteredb6fafaca, 20 January 2011 - 14:57.

Postad 21 January 2011 - 11:53

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Som sagt, rätt enkelt att vara stor i munnen när man aldrig behöver bevisa det. :)

Postad 21 January 2011 - 14:07

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Som sagt, rätt enkelt att vara stor i munnen när man aldrig behöver bevisa det. ;)

:)

"Bevisa", du är obetalbar du.

Släng in blindtest och placebo , och lite blab lablalalala

Postad 21 January 2011 - 15:14

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Ja, när man inte har några argument så kan man alltid försöka förlöjliga dom andra. ;)
En sak som är slående är hur audiofil-hifin ligger nära medium, spådamer och sierskor. Det är självklart att det funkar, tills någon vill testa det vetenskapligt. :)

Postad 21 January 2011 - 16:11

Unregistered87ded29e
  • Unregistered87ded29e
  • Forumräv

• 958 inlägg
  • 0
kan fortfarande inte bestämma mig om lead la-100 eller M1:an

M1 känns lite mer prisvärd då den är lite större och har balanserat in och ut

LA-100 har bättre ljud men lådan känns lite billig

hur ska man resonera vidare ;)

Postad 21 January 2011 - 16:15

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

kan fortfarande inte bestämma mig om lead la-100 eller M1:an

M1 känns lite mer prisvärd då den är lite större och har balanserat in och ut

LA-100 har bättre ljud men lådan känns lite billig

hur ska man resonera vidare :)

Köp M1, och om du inte skulle bli nöjd så lovar jag att du får slå mig på käften. ;)

Den är mitt bästa HIFI-köp på mycket länge, och får min billiga Cambridge BD-spelare att låta som en 20.000-kronors CD-spelare!!!

Postad 21 January 2011 - 16:24

Unregistered87ded29e
  • Unregistered87ded29e
  • Forumräv

• 958 inlägg
  • 0

Köp M1, och om du inte skulle bli nöjd så lovar jag att du får slå mig på käften. ;)

Den är mitt bästa HIFI-köp på mycket länge, och får min billiga Cambridge BD-spelare att låta som en 20.000-kronors CD-spelare!!!

haha nä inte ska vi behöva nita någon, men jag är lite kluven

Postad 21 January 2011 - 23:14

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Falloutboy och Karlsson: vilka pajasfördomar ni har om "audiofiler" ;)

Nä, skärp er lite, vi är inte på faktiskt.se nu

Postad 25 January 2011 - 06:27

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0
Fast jag håller med Karlsson att HiFi handlar om så mycket mer än att det ska låta bra och som vanligt tror jag att de som pratar mest om modeller, tester, uppsättningar, märken, ljudbild, skillnader, etc. är de som förmodligen lyssnar minst...

Postad 07 February 2011 - 00:34

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

• 1045 inlägg
  • 0
Har glidit runt lite på nätet i ett par dagar för att läsa om lite olika DAC och jag har fastnat för
3 st .. Hegel HD10 (7900) MF M1 (4900) och senast ut på marknaden Rega DAC (5900)

Det är lite svårt att jämföra då tex Rega än så länge inte finns mer än i en butik

Någon som har lite mer kött på benen

Vad använder man för DAC i dessa .. Rega kör paraell kopplade Wolfson WM8742
men vad använder de andra två

Någon som har lyssnat till mer än en av dessa och jämfört ?

Maveric

Postad 07 February 2011 - 09:29

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Har glidit runt lite på nätet i ett par dagar för att läsa om lite olika DAC och jag har fastnat för
3 st .. Hegel HD10 (7900) MF M1 (4900) och senast ut på marknaden Rega DAC (5900)

Det är lite svårt att jämföra då tex Rega än så länge inte finns mer än i en butik

Någon som har lite mer kött på benen

Vad använder man för DAC i dessa .. Rega kör paraell kopplade Wolfson WM8742
men vad använder de andra två

Någon som har lyssnat till mer än en av dessa och jämfört ?

Maveric

Kan du inte låna hem allihop?

Postad 07 February 2011 - 10:05

marcus_ec
  • marcus_ec
  • Beroende

• 1051 inlägg
  • 0
Är det verkligen ingen som provat någon DAC från http://www.audio-gd.com? Det verkar vara state of the art prylar ut i fingerspetsarna.

Verkar som de skåpar ut det mesta på marknaden...

Finns även en engelsk återförsäljare http://www.ampcity.co.uk/dacs.html

Verkligen sugen på en rejäl DAC som håller i många år, känns som en viktig del i kedjan. Inte lönt att byta massa hela tiden utan köra rejält direkt!

Lite sugen på en http://www.ampcity.c...c-nfb-1-wm.html som skall vara lite mer förlåtande i ljudet än http://www.ampcity.c...-dac-nfb-1.html med SABRE chippet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.