Lite första intryck från mig. Hade senast en N97 så det blir lite jämförande.
UtsidanVanligtvis upplever jag telefonerna mindre än vad jag tänkt mig innan, senast med N95 och N97. Nu var det dessvärre tvärtom. Det är en stor telefon (jaja, mobil dator eller vad ni nu vill) och en tung telefon. Men den glider ner i en jeansficka ganska lätt. N97 är en betydligt smidigare telefon tack vare att den är lite tunnare.
Den känns välbyggd, kameraknappar osv är mycket bra. Linsskyddet känns lite plastigt men funkar fint, mycket bättre än N97:ans lilla lucka.
Knapplåset går inte jämföra med N97:ans lilla skit reglage, detta är kanske lite trögt men fjädrar tillbaka bra.
Fram med knappsatsen.
Här saknar jag N97:ans fjäderladdade (springloaded) gångjärn där man med ett lätt tryck får fram knappsatsen. På N900 får man trycka fram det själv, när det väl är framme så klickar det till och känns stabilt. Knapparna är mycket bättre än N97 bra feedback så inga tvivel om man tryckt ner knappen eller inte som jag upplevde som ett problem med N97. Kanske är det en vanesak men jag gillade knapparnas placering bättre på N97 där var det även lite mer mellanrum mellan tangenterna. Saknar D-pad från N97, lösningen med pilarna på den svenska uppsättningen är inte så bra där man får använda FN-knapp för att få "pil upp" och "pil ner" men får erkänna att jag kanske inte saknar den lika mycket som jag trodde att jag skulle göra.
Den vinklade skärmen på N97 var bra när telefonen stod på ett bord likt en laptop men mindre bra i händerna. Föredrar N900 i händerna och saknar vinklingen när den står på ett bord, det lilla stödet vid kameralinsen känns som det skall gå sönder snabbt och att trycka på skärmens högra sida blir vingligt.
SkärmenNär jag satte igång min N97 för första gången tyckte jag skärmen var super! men N900:ans skärm är verkligen något helt annat. Underbart med högre upplösning, allt ser riktigt skarpt ut och med bra färger.
Trodde att touchfunktionen skulle som N97 men den är mycket bättre. Kanske är det delvis tack vare att mjukvaran är snabb och reagerar direkt.
Var tidigare besviken på att det inte var en kapasitiv skärm på N900 men nu vet jag inte riktigt, den reagerar med tillräckligt lätt tryck och man kan använda en stylus. Undrar om inte detta är bättre.
Kamera, Ljud, UppkopplingHar inte testat kameran så mycket, den presterar som väntat. Det är ju i grunden samma kamera som N95 och N97. Hade gärna sett lite mer utveckling på dessa år, framförallt bättre hantering av mörka miljöer. Men det är en mobilkamera och 5mp räcker fint enligt mig.
Jag änvänder högtalarna för att spela musik ganska mycket, har inget ljud i köket så de senaste åren har olika mobiler för stå för det. N95 lät hyffsat bra, N97 var sämre, N900 är bättre än de två. Får ut ganska bra volym utan att det distar så mycket. Det är ju ingen bas att tala om men det låter iallfall inte illa.
Ställde in 3G/GPRS och sedan mitt WLAN. Efter det så har den skött det själv utan några problem, märker inte själv av att den byter uppkoppling när jag går hemmifrån. N97 skötte inte det så bra utan stannade kvar på 3G även om jag var hemma.
Maemo 5Tillbaka till N97.. Var riktigt sugen på touch efter ett par telefoner utan det och N97 var kul i ungefär 30 minuter sedan så insåg man ju att det var samma tråkiga S60 med en hyffsat bra homescreen. zzzzzzzzz
Nu är det helt annat, Maemo är riktigt snyggt och lätt att hantera. Med 4 homescreens så får man in det mesta där och behöver inte huvudmenyn så mycket och därför är det smidigt att man först kommer till "multi-task" fönstret.
Ni som inte har telefonen än har väl antagligen likt mig spenderat ett par timmar framför youtube så behöver väl inte gå in så mycket på hur det fungerar. Med ett litet program ur Dev.extras så funkar kameraknappen som menyknapp och gör livet lite enklare.
Saknar lite mer info på "lås-upp skärmen" skulle vilja ha info om SMS, e-mail och missade samtal där.
Kort sagt så är det snyggt, snabbt och smidigt. Visst finns det saker som kan förbättras men det kommer väl säkert i uppdateringar.
Systemet är ganska stabilt, har haft några omstarter och program som krashar men det är stabilare än S60 i N97.
BrowserSom de flesta förstått så är browsern en av höjdpunkterna i N900. Jag har alltid surfat ganska mycket i mobilen och trodde att det skulle fortsätta som vanligt med denna men faktum är att den högre upplösningen och en riktigt bra browser göra att jag sitter ännu mindre vid laptopen. Netbook killer som det skrivits någonstans är faktiskt inte så missvisande.
Utan några synfel så behöver sällan zooma några sidor för att läsa texten så det går smidigt att surfa på den.
BatteriBatteritiden vad det jag oroade mig för mest innan köpet. N97 var riktigt bra på denna punkten och höll knappt 2 dagar för mig (offline på natten). N900 håller 1 dag, då är den uppkopplad hela tiden via Wlan/3G/GPRS. Under tiden jag haft den så har jag varit ledig så inte så mycket samtal och mest uppkopplad via hemmets WLAN. Så det är inte svårt att säga mer om batteritiden. Men jämfört med N97 så uppskattar jag den till att klara ungefär 65% av N97:ans tid.
Så jag är nöjd, riktigt nöjd. Inte sedan Neonode har jag tyckt att en telefon är så rolig att pilla med. Viss saknar jag MMS (hoppas det kommer snart) och Maps är inte vidare bra men annars så. Något ni undrar få fråga bara på, hoppas det inte blev för rörigt hade en del att göra under tiden jag skrev detta så ber om ursäkt ifall det är konstigt forumulerat eller så..
Klarar ni av storleken och batteritiden så köp! Är ni en av alla "Kapacitiv-fan boys" testa den!