Skall du köpa "LED-TV"? LÄS FÖRST
365 svar till detta ämne
Postad 26 september 2010 - 13:52
Sir Mix Alot
-
Sir Mix Alot
-
Forumräv
-
-
705 inlägg
Sorry, väldigt ot - men
Ett gott skratt förlänger livet - ojojoj vad gammal jag kommer bli.
Det här med att lära sig uppskatta vad som är bra bild, kan enbart göras då men har en väldigt kunnig person som guidar en, helst med 2 paneler bredvid varandra i ett ljuskontrollerat rum. När man en gång upplevt vad som är korrekt bild, kommer man tyvärr att se direkt en bild som inte är det. Givetvis så finns inte det inte någon möjlighet att någon el-lada klarar av att ge denna service till oss kunder. Tyvärr så är antalet kunder villiga att betala för den kompetensen/service starkt minskande, så att butiker med den inriktningen blir allt färre.
Har själv ägt en Philips-tv en gång i tiden och var mäkta imponerad då av hur fantastiskt skarp bild den hade, innan jag lärde mig hur löjligt överdrivet uppskruvad bild det verkligen var.
Postad 27 september 2010 - 08:59
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Om man tar bort CCFL eller led belysningen bakom lcd panelen och sätter dit fosfor celler som lyser, blir det en plasma tv då?
Postad 27 september 2010 - 09:03
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Näe det blir en FOSFOR-TV enl den som kom på begreppet LED-TV.
Övriga, lite mer skärpta, fortsätter kalla den LCD-TV.
Själv skulle jag vilja se en VÄRMELJUS-TV...
Postad 27 september 2010 - 09:07
pettran
-
pettran
-
Lärjunge
-
-
346 inlägg
Halogen-tv (för extra ljus bild)
Postad 27 september 2010 - 10:10
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Om man använder en plasma lampa, då är det ju en plasma tv http://upload.wikime...asma-lamp_2.jpg
Postad 28 september 2010 - 23:14
Unregistereded6d61b4
-
Unregistereded6d61b4
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Visst låter PLASMA coolare än LCD.
Sen ser det bättre ut också. (en annan historia)
LED låter B snart....LED-ficklampor mm
Postad 29 september 2010 - 11:44
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Om man använder en plasma lampa, då är det ju en plasma tv
Faktum är att det finns på marknaden. Panasonic (ironiskt nog) kom för några år sen med en LCD som använde LUXIM lampa, som populärt kallas plasma lampa. Så tycker man att LED-TV är ett vettigt begrepp så får man vackert kalla den tv:n PLASMA-TV. Lite kul. http://www.youtube.c...h?v=MkKsf2bI4p0
Redigerat av pacman, 29 september 2010 - 11:47.
Postad 29 september 2010 - 14:42
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Jag skulle inte passa som säljare på nån ellada då de mestadels har LCD med ledbelysning. Skulle bara tala varmt om plasma-TV. Och det kryllar ju inte av plasmor i dessa butiker. Kan inte stå och lura på folk en kvalité som har brister såsom clouding, haloeffekt, grådassig svärta, pastellfärger, eftersläpningar och kass betraktningsvinkel.
Redigerat av Unregistered6df60672, 29 september 2010 - 14:44.
Postad 29 september 2010 - 20:03
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Du kanske skulle passa perfekt. Själv skulle jag ha svårt att inte släcka lysena och göra en speciell hörna för teveapparater. Det skulle bli en shoot-out hela tiden.
Postad 30 september 2010 - 10:17
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Var inne på ett ställe igår där några tjejer frågade efter TV. Jag fick höra att säljaren rek plasma vid vanligt TV-tittande. De hade även hembiorum med svag belysning. Inne i rummet stod en Pioneer G9. Så det finns bra butiker. Lite sugen blev jag på kvalitetshögtalare som jag i synnerhet kollade in...
Postad 30 oktober 2010 - 18:01
Glutt0
-
Glutt0
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Så ''OM'' man ska köpa en led tv så ska det alltså va back-light? hur vet man att det verkligen är back-light? jag har tittat egenskaperna på olika tv och det står inget alls om back-light, skall man gå efter ''full led'' i tv namnet, är det då back-light?
Redigerat av Glutt0, 30 oktober 2010 - 18:09.
Postad 31 oktober 2010 - 11:20
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Läs gelmax första inlägg, eller pacmans på denna sida
Redigerat av Unregistered6df60672, 31 oktober 2010 - 11:21.
Postad 09 november 2010 - 18:51
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Läs gelmax första inlägg, eller pacmans på denna sida
De inläggen förklarar begreppen, men inte hur man ska leta för att hitta "rätt" belysning. Prisjakt har numera sorteringsalternativ för diodplacering på LCD-TV - men det är än så länge väldigt få modeller som har någon information ifylld - antagligen pga att det är väldigt svårt att hitta informationen från tillverkarna. Om jag går till exempelvis svenska Sony:s hemsida och letar efter information om de olika modellernas belysning är det lätt att bli förvirrad: Tittar jag på exempelvis KDL-40HX800 så har den "Dynamic Edge LED - Edge LED-bakbelysningsteknik med lokal nedtoning" Alltså Edge LED med local dimming ? Är det ens möjligt ? Om jag fattat rätt är det dock endast modellerna HX900 från Sony som har äkta "Full LED" - resten har "Edge LED" (?) Edit: ger svar på en av mina egna frågor nu - hittade detta i tidningen Bild & Ljud:s recension av Samsung UE46C8705: Dynamisk kantbelysning
Hos Samsung är det alltid design som kommer först under utvecklingen av en ny TV-modell. Därför har man övergivit lösningar med direkt LED-bakbelysning (vilket bland annat Philips, Sharp och Toshiba använder sig av) och hellre koncentrerat sig på att vidareutveckla den tunnare och mer visuellt tilltalande Edge-LED-tekniken. 8000-serien har fått en ny och avancerad form av kantbelysning som kallas ”Precision Dimming”, vilket är ett slags variant av ”local dimming”. Det nya systemet består av rader med lysdioder i över- och underkant av skärmen som kan variera i ljusstyrka efter bildmaterialets innehåll. Samsung-skärmen kan inte tända och släcka ljuset i individuella områden lika exakt som en bakgrundsbelyst LED-TV med local dimming eller en plasmaskärm, men ska rent teoretiskt ha en bättre ljuskontroll än en vanlig Edge-LED-TV, som bara har en statisk ljusstyrka i hela panelen.
Men då är det en del TV-apparater som har fel information i egenskaperna hos prisjakt - de listar denna "fake local dimming" som äkta local dimming. Och jag som kände att jag var tillräckligt förvirrad redan tidigare...
Redigerat av Pulver, 09 november 2010 - 19:47.
Postad 10 november 2010 - 14:00
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Förvirrat är bara förnamnet. Ungefär som samsungs LCD-modeller med 1000 olika beteckningar.
Postad 18 november 2010 - 21:36
Spanan
-
Spanan
-
Rookie
-
3 inlägg
Ja jag kan bara hålla med föregående talare, Förvirrat är bara förnamnet..
Jag är helt ny i tv träsket även på forumet  , och skall investera i ny tv då min gamla tv togs av åskan i veckan, jag hade satt som max pris ca 15 000:- Som de flesta Svenssons så va jag helt inne på Led tv hysterin, och kollade då på Samsungs UE46c7705.
Men efter att ha börjat höra mig för hos kompisar och bekanta insåg jag att folk nog inte visste så mycket som dom trodde. Och efter att ha läst denna tråden fick jag vatten på min kvarn.. Det verkar som de flesta med ett större intresse förespråkar plasma och den vanliga tv tittaren endast känner till Lcd och Led pga hysterin i reklamer och annat..
Dock så känner jag mig sjukt förvirrad då man gå in på tex Mediamarket eller annan stormarknad.. Plasman e i stor minoritet, (där av att man kanske inte kollat så mycket på de innan)
Sen att får nån att demonstrera en tv för mig på rätt sätt känns ganska svårt med, då jag bara får känslan av att köp denna, den e bra, oavsett vilken tv man står framför..
Men men, Jag får väl ge mig ut i helgen och studera plasmor lite bättre och försöka se nackdelarna i Led teknologin som man läst om i tråden men som jag aldrig sett i varuhusen innan..
Postad 19 november 2010 - 19:27
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Tänkt på att TV:n ska stå hemma hos dig med förhoppningsvis kontrollerad belysning så oftast kan du inte jämföra den miljön med butiksbelysta TV-avdelningar.
Postad 21 november 2010 - 20:16
Spanan
-
Spanan
-
Rookie
-
3 inlägg
Precis.. Och det är därför det är så svårt att köpa sin första riktiga tv..
Får helt enkelt lita på vad andra här inne skriver om sina apparater och chansa..
Postad 08 december 2010 - 12:53
Unregisteredbeef9c6b
-
Unregisteredbeef9c6b
-
Användare
-
-
132 inlägg
Plasma masterrace åsido, vad är bästa valet om man nu vill ha nån sorts form av LCD?
Postad 09 december 2010 - 17:14
Unregistered5f219639
-
Unregistered5f219639
-
Amatör
-
-
64 inlägg
"Led Led är den allra senaste tekniken inom LCD-tv.Led är en variant av LCD där Bagrundsbelysningen består av lydioder istället för traditionella lysrör. Den är plattare, drar mindre ström, klarare färger, bättre skärpa, den är helt klar bättre än både plasma och lcd på de flesta punkter... Den är dock dyrare men ändå så dyr så att det är omotiverat, och priserna är på väg ner! vill man ha det bästa till en "rimlig" peng så är detta tekniken som vi rekommenderar" Urklippt från http://www.blu-rays...._projektor.htmlHahaha tror jag skrattar ihjäl mig
Postad 09 december 2010 - 20:35
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Har inte sett den sidan förut, men roligt att de tycker att LCD med ledbelysing gör att det är en annan TV än LCD med lysrörsbelysning?!
Nej, de som skrivit detta är väl inte riktigt med på alla plan.
Postad 12 december 2010 - 11:11
Unregistered612e640a
-
Unregistered612e640a
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Ja jag kan bara hålla med föregående talare, Förvirrat är bara förnamnet.. Jag är helt ny i tv träsket även på forumet , och skall investera i ny tv då min gamla tv togs av åskan i veckan, jag hade satt som max pris ca 15 000:- Som de flesta Svenssons så va jag helt inne på Led tv hysterin, och kollade då på Samsungs UE46c7705. Men efter att ha börjat höra mig för hos kompisar och bekanta insåg jag att folk nog inte visste så mycket som dom trodde. Och efter att ha läst denna tråden fick jag vatten på min kvarn.. Det verkar som de flesta med ett större intresse förespråkar plasma och den vanliga tv tittaren endast känner till Lcd och Led pga hysterin i reklamer och annat.. Dock så känner jag mig sjukt förvirrad då man gå in på tex Mediamarket eller annan stormarknad.. Plasman e i stor minoritet, (där av att man kanske inte kollat så mycket på de innan) Sen att får nån att demonstrera en tv för mig på rätt sätt känns ganska svårt med, då jag bara får känslan av att köp denna, den e bra, oavsett vilken tv man står framför.. Men men, Jag får väl ge mig ut i helgen och studera plasmor lite bättre och försöka se nackdelarna i Led teknologin som man läst om i tråden men som jag aldrig sett i varuhusen innan..
Är i samma sits som ovan, ska köpa mig en ny TV i storleken 46-47 tum för max 15.000kr. Vad är det egentligen som gäller, alltså denna tråd har gett en rätt ok inblick för en novis vad de olika teknikerna står för. Men om man tittar mer konkret, vilka modeller gäller? Om ni skulle bolla fram säg 2st Plasma alt. 2st LCD alt och 2st "LED" alt om det finns två alternativ överhuvud taget. Vilka skulle det då bli? Det skulle underlätta massvis att ha 4-6 konkreta TV apparater att titta närme på. Är detta möjligt? /Niklas
Postad 12 december 2010 - 11:36
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Kan rek. att läsa/köpa Hemmabiotidningen som kommer i slutet av veckan i handeln. Där går de igenom de bästa apparaterna under året.
LED är bara en belysningsteknik för LCD, ingen annan typ av TV.
Redigerat av Unregistered6df60672, 12 december 2010 - 11:36.
Postad 12 december 2010 - 19:25
Unregistered612e640a
-
Unregistered612e640a
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Ok, ett alternativ som jag ska göra. Men det står ju även i denna tråd att man ska kolla med forum där det finns kompetenta människor t.ex. detta forum  så jag tänkte att jag skulle kunna få bra hjälp genom att fråga. Eller skiljer sig åsikterna om vilken TV som är bra så pass att man är försiktig??
Redigerat av Mayhem77, 12 december 2010 - 20:08.
Postad 12 december 2010 - 19:34
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Två riktigt bra mellanklassapparater är
Panasonic G20 och LG PK 550N.
Där har respektive apparat sina fördelar och nackdelar. Beror mkt på dina omgivning och vad du ska använda den till. 50 tum funkar med din budget.
Redigerat av Unregistered6df60672, 12 december 2010 - 19:36.
Postad 12 december 2010 - 20:32
Unregistered612e640a
-
Unregistered612e640a
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Användningasområdet är det generella för en familj, det vanliga tv-tittandet en del filmtittandes allt ifrån Rorri racerbil och Cars för grabben till DVD och Bluray mig och frun. Spelmässigt så är det inte särskilt mycket, om något år så kanske grabben börjar lite med Nintendo Wii och liknande.
Jag vill gärna ha möjligheten till att koppla in en hårddisk va USB för inspelning och ha internetuppkoppling. Då ja är tevksam till att satsa på ett hemmabioljud så får den gärna ha ett ok ljud. Möjligtvis investerar jag i en "limpa" då det räcker mer än gott för oss.
Vad tror ni om Samsung PS50C7705, LG 50PX950N, LGPK950N eller Panasonic TX-P46VT20 ?? Eller frågan ska väl vara gällande VT20, vad är skillnaden mot G20?
Redigerat av Mayhem77, 12 december 2010 - 20:47.
Postad 12 december 2010 - 21:27
Gelmax
-
Gelmax
-
Forumräv
-
-
766 inlägg
Syftet med tråden är att sakligt tydliggöra de tekniska aspekterna av LCD och äkta LED-skärmar. Inte som ytterligare en tråd med råd och tips om enskilda apparater - vänligen ta den diskussionen i en anna tråd.
Mvh
/Gelmax
Postad 12 december 2010 - 21:30
Unregistered612e640a
-
Unregistered612e640a
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Ok, du har helt rätt Gelmax. Ledsen. Jag skapar ny tråd där jag fortsätter mitt sökande. För den som vill fortsätta hjälpa hittas tråden här: https://www.minhembi...howtopic=274278
Redigerat av Mayhem77, 12 december 2010 - 21:39.
Postad 02 januari 2011 - 07:37
susP
-
susP
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jag vill tacka er rävar som får/ger oss vanliga "svenssons" lite kött på benen i denna djungel.
Jag har suttit i 1 timme och läst varenda inlägg och mer eller mindre förstått tekniken/bluffen (kan man säga så?) ang, LED-apparaterna.
TACK för att ni finns, ni har precis sparat min familj (pappa var köpkåt) många surt intjänade (vissa kallar det levnadsbidrag, andra lön) slantar på att köpa en sådan här LED (LCD) -tv.
Jag vet inte om det finns någon "uppskattningstråd" för er men gör det inte det så är det på tiden att ni får den uppskattning ni förtjänar, denna tråden kommer jag varmt rekommendera till mina vänner, även de som redan olyckligtvis köpt en ny tv, så de inte gör misstaget att köpa en "icke äkta" LED.
Ännu ett STORT TACK!
Postad 25 januari 2011 - 22:24
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12 146 inlägg
Matnyttig tråd, minst sagt, men ack så förvirrande 
har nu tillbringat kvällen åt att läsa igenom tråden och ju mer jag läste deståå mer säker blev jag att jag INTE kommer köpa mig en "LED TV"
nu när jag har läst om alla fel och sjukdomar som finns på dom så vågar jag nog inte köpa nån för risken att bli besviken.
dock finns det väl massa problem med plasma också, men har inte hunnit läsa om dom än, kanske slutar med att jag aldrig får köpt mig en ny tv
Postad 26 januari 2011 - 08:35
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Det gäller väl att köpa en TV där man kan acceptera de brister som finns. Det besynnerliga i frågan om man ska köpa ledbelyst lcd är att bildkvalitéen kommit i andra hand efter utseendet. Plasma kan fortfarande ha brister men man har kommit tillrätta med rätt mkt. CCFL-belyst lcd är fortfarande en mer prisvärd produkt att köpa än ledbelyst lcd.
Hysterin i att köpa tunnhet kombinerat med felaktig marknadsföring har lett till att många sitter med en för dyr TV i förhållande till bildkvalite.
Postad 26 januari 2011 - 15:48
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Det är rätt enkelt. Plasma har en fosforyta som ljuskälla. LCD har lysrör eller LED som bakgrundsbelysning då kristallerna inte kan lysa av sig själv.
OLEDs pixlar kan också lysa själv. Självluminicerande..är kanske det rätta ordet.. ?
Postad 26 januari 2011 - 21:16
niemi1
-
niemi1
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
kan någon skapa en tråd om plasma tv? T ex "köpa plasma läs detta först".
Postad 27 januari 2011 - 13:40
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Jag är ute efter en ny tv till sovrummet och det känns som en vettig LED-LCD är det naturliga valet. Den får inte vara större än 32" och finns den i vitt utförande är det ett plus. Budgeten ligger på 5000-7000 kr.
Frågan är då, vilken skulle ni rekommendera?
Postad 27 januari 2011 - 13:54
Gelmax
-
Gelmax
-
Forumräv
-
-
766 inlägg
Hej zinned78
läs gärna mitt inlägg lite längre upp:
"Syftet med tråden är att sakligt tydliggöra de tekniska aspekterna av LCD och äkta LED-skärmar. Inte som ytterligare en tråd med råd och tips om enskilda apparater - vänligen ta den diskussionen i en anna tråd."
Mvh
/Gelmax
Postad 28 januari 2011 - 22:04
dagas
-
dagas
-
Forumräv
-
-
502 inlägg
Kommer LED-belysningen bli av med de problemet som står i första inlägget detta år nu när tekniken är mognare? Eller är det problem i tekniken som inte kan rättas till? Tänkte då framförallt på jämnfördelningen av ljuset.
"Traditionell LCD: Bättre
Edge-lit LCD-LED: Sämre. Då dessa apparater normalt är tunna och ljuset skall spridas från kanterna och täcka hela baksidan så ställer det mycket höga krav på skärmens jämnhet för att inte sk. ”Clouding”* skall uppstå. Clouding förvärras dessutom inte helt sällan av en TV:s värmeutveckling och då dessa är tunna är det svårt att få till riktigt god värmeavledning
Back-lit LCD-LED: Bättre"
Sen tycker jag det är konstigt att det står "bättre" på CCFL (traditionell LCD) precis som på back-lit LED. traditionella LCD har ju vart dåliga när det gäller det. Trodde mycket av poängen med LED (åtminståne back-lit LED) var att få bättre ljus mot lysrör som lyser upp hela TVn. Back-lit LED fungerar ju på samma sätt som plasma (att den lyser upp där det behövs istället för hela TVn) och det har väl alltid varit styrkan i plasma att den bara lyser upp de pixlar som används vilket ger bra svärta. Men enligt detta så är back-lit LED inte bättre än gamla lysrörs LCD?
Postad 05 februari 2011 - 12:06
Unregistereda398c9a6
-
Unregistereda398c9a6
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Jag vill också visa min tacksam till denna tråd, satt o fundera på investera i en LED-TV och ville ha kött på benet. Tack för denna så viktiga tråd TS......... 
Nu får man sitta ner plöja igenom lite information.
Postad 05 februari 2011 - 14:32
-Keso-
-
-Keso-
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag vill också tacka och framföra min uppskattning till den här tråden! Butikerna borde lägga upp en länk till den här tråden! =) men då torskar de ju pengar ^^ Jag får väl kalla mig den här vanliga "svensson" som letar ny TV och inte har vidare koll på allting... vad skillnaderna egentligen är. Letade runt på nätet efter produkter och info och undrade precis exakt vad för skillnad det är mellan sk. "LED-tv" och "vanlig LCD-TV" som butiker kallar det. . Fick tips av en polare att kolla in Minhembio. Har inte koll på exakt vem som skrev vad (måånga inlägg) men Gelmax, grymt bra skrivet och förklarat! Som sagt hittade tråden runt 03.00 inatt läste från första inlägg till sista. Kunde för fan inte sluta läsa! Länkar hit och dit, filmklipp... ******** vad mycket läsning! 06.00 stängde jag av datorn ^^ När sedan en användare här (behöver inte nämna namn, alla vet nog vem  ) promota sin TV till max med siffror hit och dit kunde jag verkligen inte sluta läsa! Haha, var tvungen att veta hur allt skulle sluta  Fan lika spännande som en bra bok! =) Shit, nu blev det lite långt här, men summa sumarum nu. Bra inlägg och info! Mer koll på sakerna nu, men som sagt ack fortfarande förvirrad =) Ska ta och läsa allt om plasma nu =) hehe, får se vad det blir till slut. kanske slutar med en CRT  peace /Keso
Postad 11 februari 2011 - 13:37
Honkium
-
Honkium
-
Forumräv
-
-
910 inlägg
Tänkte då framförallt på jämnfördelningen av ljuset.
"Traditionell LCD: Bättre"
Sen tycker jag det är konstigt att det står "bättre" på CCFL (traditionell LCD) precis som på back-lit LED. Traditionella LCD har ju vart dåliga när det gäller det.
Jag skulle tyda det som att han menar att traditionall CCFL är "bättre" pga att dom har hängt med länge och tekniken har hunnit utvecklas och mogna genom åren. LED är nytt och det både snålas på lysdiodernas kvalitet samt det används dumma lösningar för att få ner priset. Detta gör att Kant LED generallt sett är sämre än Traditionell LCD med CCFL backlight. Jag har en "Traditionell" 60LD550N LCD med CCFL och den har 100% jämn belysning, ingen clouding eller bleeding. Desutom är den strömsnål, min drar endast 90W i filmläge... inte illa för 60 tum.
Postad 15 februari 2011 - 20:54
dagas
-
dagas
-
Forumräv
-
-
502 inlägg
Jag skulle tyda det som att han menar att traditionall CCFL är "bättre" pga att dom har hängt med länge och tekniken har hunnit utvecklas och mogna genom åren. LED är nytt och det både snålas på lysdiodernas kvalitet samt det används dumma lösningar för att få ner priset. Detta gör att Kant LED generallt sett är sämre än Traditionell LCD med CCFL backlight.
Jag har en "Traditionell" 60LD550N LCD med CCFL och den har 100% jämn belysning, ingen clouding eller bleeding. Desutom är den strömsnål, min drar endast 90W i filmläge... inte illa för 60 tum.
Jo att edge-lit inte är nå vidare har jag förstått men det var back-lit och "traditionell" som jag tyckte det var underlikt att de fått samma "betyg". Vad jag sett i recensioner så är back-lit riktigt bra, bara att de kostar 15-25k istället.
Postad 16 februari 2011 - 09:01
Honkium
-
Honkium
-
Forumräv
-
-
910 inlägg
Dock så lider vissa Fullt Bakbelysta LED modeller av extrema halos om man inte sitter exakt framifrån. T:ex LG 55LE850N modellerna! https://www.prisjakt...kt.php?o=610231Kolla dessa bilder på hur det inte får se ut bara för att det råkar vara en eftertraktad Full LED LCD TV. https://www.minhembi...s...t&p=3012120Användare Juhan kan inte ens ligga ner i soffan utan att reta ihjäl sig på Halos som förstör hans filmkväll.
Redigerat av Honkium, 16 februari 2011 - 09:05.
Postad 21 februari 2011 - 13:37
Gunta
-
Gunta
-
Rookie
-
7 inlägg
Funderar på att köpa LED-tv, runt 40 tum, för ett rimligt pris. Har kollat runt och hittat lite, men är tyvärr helt analfabet på området. Jag har hittat några olika, om nån har koll på vilken som kan vara bra? http://www.expert.se...aspx?id=4985685http://www.expert.se...aspx?id=5024062http://www.expert.se...aspx?id=6259495http://www.dustinhom...5010447800.aspxhttp://www.dustinhom...5010443687.aspx
Postad 21 februari 2011 - 13:41
master_of_rock
-
master_of_rock
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Är du en troll? Har du som åsikt att provocera?
HAR DU LÄST TRÅDEN???
Postad 21 februari 2011 - 14:39
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
HAR DU LÄST TRÅDEN???
Vad är det för en fråga att ställa till en "analfabet på området"...?
Postad 25 februari 2011 - 13:49
Gunta
-
Gunta
-
Rookie
-
7 inlägg
HAR DU LÄST TRÅDEN???

Yes! Från början till slut faktiskt. Jag har varit i butiker och tittat för att försöka bilda mig en uppfattning. Som nämnts ovan är det svårt att bedömma bildkvalitet i butiken. Många verkar ju systematiskt fucka up inställningarna på prisvärda tv-apparater för att kränga de dyrare varianterna. Jag antar att det finns fler aspekter som finns att känna till när man ska köpa tv än vilken som ser bäst ut i affären? Dessutom finns det där jag bor en expertbutik som säljer knappt 10 olika modeller samt elgiganten som kanske har det dubbla, således inte helt lätt att få någon vidare överblick på det totala utbudet. Sen kan jag tycka att det är lite kontraproduktivt att säga att man ska kolla i butiken på den som ser bäst ut (vilket många verkar tycka är LCD-LED), för att sedan förklara att det bara är för att man är "bildblind" och inte fattar bättre. Då kan man väl lika gärna berätta vilken tv som är bäst på en gång, eller? Hursomhelst är jag tacksam ifall nån kan komma med tips och lite road när man försöker dumförklara mig pga bristande kunskaper inom området.
Redigerat av Gunta, 25 februari 2011 - 13:50.
Postad 25 februari 2011 - 13:53
Gelmax
-
Gelmax
-
Forumräv
-
-
766 inlägg
Hej Gunta Hej zinned78
läs gärna mitt inlägg lite längre upp:
"Syftet med tråden är att sakligt tydliggöra de tekniska aspekterna av LCD och äkta LED-skärmar. Inte som ytterligare en tråd med råd och tips om enskilda apparater - vänligen ta den diskussionen i en anna tråd."
Mvh /Gelmax
Snälla... Mvh /Gelmax
Postad 25 februari 2011 - 14:31
Gunta
-
Gunta
-
Rookie
-
7 inlägg
Då ber jag ödmjukt om ursäkt och försöker hitta lämpligt forum för mina frågor. Rubriken är aningen missvisande kan jag tycka, men det är ju en högst subjektiv åsikt.
Postad 27 februari 2011 - 17:32
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Då ber jag ödmjukt om ursäkt och försöker hitta lämpligt forum för mina frågor. Rubriken är aningen missvisande kan jag tycka, men det är ju en högst subjektiv åsikt.
Ja du kan ju pröva alla miljontals "ska köpa ny TV- max 10 000 kr"
Postad 02 april 2011 - 01:23
Unregistered0c83fc46
-
Unregistered0c83fc46
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Storleken anges med tum diagonalt. Har kollat på prisjakt och funderat på om jag ska ha 24", 27" eller 32" (det blev en SWEDX SG-40X10-A2). Men dessa tum gav mig ingen uppfattning om displayens storlek! Därför gjorde jag ett program som räknar ut bredd och höjd i mm, som jag nu bjuder på.
Klistra in koden i ett textdokument. Byt filändelsen till ".html". Dubbelklicka och njut. Håll till godo...
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 TRANSITIONAL//EN">
<html>
<head>
<title></title>
<style>
table{font-family:arial; font-weight:bold; font-size:11px;}
</style>
</head>
<body>
<script LANGUAGE="javascript">
ratioW = 0; ratioH = 0; ratioD = 0;
setTimeout("ratio(16,9)", 200);
function inch2mm(x) { return 25.4*x; }
function mm2inch(x) { return x/25.4; }
function round(x) { return Math.round(x*100/100); }
function ratio(x, y) {
document.getElementById("R1x").value = round(x);
document.getElementById("R1y").value = round(y);
ratioW = x; ratioH = y;
ratioD = Math.sqrt(ratioW*ratioW + ratioH*ratioH);
ratioW = ratioW/ratioD; ratioH = ratioH/ratioD; ratioD = 1;
}
function calcR1() {
x = document.getElementById("R1x").value;
y = document.getElementById("R1y").value;
ratio(x, y);
calcD1();
}
function calcD1() {
D = document.getElementById("D1").value;
W = ratioW*D; H = ratioH*D;
document.getElementById("D2").value = round(inch2mm(D));
document.getElementById("W1").value = round(W);
document.getElementById("W2").value = round(inch2mm(W));
document.getElementById("H1").value = round(H);
document.getElementById("H2").value = round(inch2mm(H));
}
function calcD2() {
D = document.getElementById("D2").value;
W = ratioW*D; H = ratioH*D;
document.getElementById("D1").value = round(mm2inch(D));
document.getElementById("W1").value = round(mm2inch(W));
document.getElementById("W2").value = round(W);
document.getElementById("H1").value = round(mm2inch(H));
document.getElementById("H2").value = round(H);
}
function calcW1() {
W = document.getElementById("W1").value;
D = W/ratioW; H = ratioH*W/ratioW;
document.getElementById("W2").value = round(inch2mm(W))+' ';
document.getElementById("D1").value = round(D);
document.getElementById("H1").value = round(H);
}
function calcW2() {
W = document.getElementById("W2").value;
D = W/ratioW; H = ratioH*W/ratioW;
document.getElementById("D2").value = round(D);
document.getElementById("H2").value = round(H);
}
function calcH1() {
H = document.getElementById("H1").value;
D = H/ratioH; W = ratioW*H/ratioH;
document.getElementById("D1").value = round(D);
document.getElementById("W1").value = round(W);
document.getElementById("W2").value = round(inch2mm(W));
}
function calcH2() {
H = document.getElementById("H2").value;
D = H/ratioH; W = ratioW*H/ratioH;
document.getElementById("D2").value = round(D);
document.getElementById("W2").value = round(W);
}
</SCRIPT>
<center>
<table border = 0 cellspacing=0 cellpadding=1 BGCOLOR="ffddaa">
<tr><td colspan = 2> </td></tr>
<tr><td colspan = 2>
<font face = "arial"><b>
Calculate size of displays and projections </b><br></font>
</td></tr>
<tr>
<td colspan = 2>
<INPUT type="button" id="R2" name="RR2" value="16:9 " onclick="ratio(16,9)" />
<INPUT type="button" id="R3" name="RR3" value="16:10" onclick="ratio(16,10)" />
<INPUT type="button" id="R4" name="RR4" value="4:3 " onclick="ratio(4,3)" />
<INPUT type="button" id="R5" name="RR5" value="5:4" onclick="ratio(5,4)" /><br>
</td>
</tr>
<tr>
<td> Ratio</td>
<td><INPUT type="text" id="R1x" value="" onBlur="calcR1()" onkeydown="if (event.keyCode == 13) calcR1()" size="5" />:
<INPUT type="text" id="R1y" value="" onBlur="calcR1()" onkeydown="if (event.keyCode == 13) calcR1()" size="5" />
</td>
</tr>
<tr>
<td> Diagonal</td>
<td><INPUT type="text" id="D1" value="" onkeydown="if (event.keyCode == 13) calcD1()" onBlur="calcD1()" size="5" />" = <INPUT type="text" id="D2" value="" onkeydown="if (event.keyCode == 13) calcD2()" onBlur="calcD2()" size="5" /> mm</td>
</tr>
<tr>
<td> Height</td>
<td><INPUT type="text" id="H1" value='' onkeydown="if (event.keyCode == 13) calcH1()" onBlur="calcH1()" size="5" />" = <INPUT type="text" id="H2" value='' onkeydown="if (event.keyCode == 13) calcH2()" onBlur="calcH2()" size="5" /> mm</td>
</tr>
<tr>
<td> Width</td>
<td><INPUT type="text" id="W1" value='' onkeydown="if (event.keyCode == 13) calcW1()" onBlur="calcW1()" size="5" />" = <INPUT type="text" id="W2" value='' onkeydown="if (event.keyCode == 13) calcW2()" onBlur="calcW2()" size="5" /> mm</td>
</tr>
</table>
</center>
</body>
</html>
Postad 02 april 2011 - 11:00
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Pointlinker.
och vad har ditt inlägg med tråden att göra..?
Postad 02 april 2011 - 18:33
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Pointlinker. och vad har ditt inlägg med tråden att göra..?
Koden funkar bara på LED-TVs. På LCD och Plasma blir det division by zero error...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|