iriver Story
(Läsplattor)
|
3
|
(4)
|
Inga priser | |
Bookeen Cybook Gen3 Gold
(Läsplattor)
|
4
|
(2)
|
Inga priser | |
Spectra Electronics Readee
(Läsplattor)
|
2
|
(3)
|
Inga priser | |
Sony PRS-350
(Läsplattor)
|
9
|
(2)
|
Inga priser | |
Sony PRS-650
(Läsplattor)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Amazon Kindle Wi-Fi
(Läsplattor)
|
6
|
(4)
|
Inga priser | |
iriver Story HD
(Läsplattor)
|
9
|
(10)
|
Inga priser | |
Sony PRS-T1
(Läsplattor)
|
9
|
(17)
|
Inga priser | |
iriver Story HD WiFi
(Läsplattor)
|
6
|
(3)
|
Inga priser | |
Kobo Glo
(Läsplattor)
|
5
|
(10)
|
Inga priser |
Postad 16 September 2012 - 09:34
Postad 16 September 2012 - 13:41
Postad 18 September 2012 - 12:13
Postad 18 September 2012 - 13:10
Postad 18 September 2012 - 21:36
Postad 19 September 2012 - 07:01
Jag har installerat Android på min Nook STwG och kan både låna böcker och köpa direkt från Amazon direkt i läsplattan.
Och hur svårt är det för en som har medelkuskaper vad gäller datorer och sånt?
Postad 19 September 2012 - 08:10
Och hur svårt är det för en som har medelkuskaper vad gäller datorer och sånt?
Inte särskilt. Följ den här guiden:
http://blog.the-eboo...tinynoot-video/
Postad 21 September 2012 - 23:51
Jag är liksom flera i köptagen till en läsplatta alternativt surfplatta.
Har läst igenom tråden och förstår att just nu verkar Sonys Prs-T1 och Barnes & Nobles Nook SimpleTouch med glow vara populära.
Förrutom dem har jag även kollat på Kobo Touch och idag såg jag att Adlibris har extrapris på sin e-bok läsare Adlibris Letto.
Känner någon till något om dem?
Verkar som att det 1 oktober kommer att släppas en ny modell av Kobo även den med lyse, kallad Kobo Glo. Låter ju också väldigt intressant...Om man orkar vänta vill säga.
Sedan är ju frågan om det är en e-reader eller surfplatta jag ska ha.
Vill ha e-reader för att den behagligare känslan för ögonen samt dess lilla storlek.
Enkelt att ta med.
Å andra sidan var tanken från början att jag skulle köpa en platta för att kunna läsa kurslitteratur i form av främst pdf:er men även e-böcker på den.
Så står fortfarande i valet mellan surfplatta eller läsplatta.
Hjälp tas tacksamt emot i valet.
Postad 22 September 2012 - 15:11
Jag har installerat Android på min Nook STwG och kan både låna böcker och köpa direkt från Amazon direkt i läsplattan.
Ok så jag har fått min Nook glowlight nu
(optimalt skulle jag vilja göra som Erikhu att köpa direkt från Amazon, B&N går ju redan att handla från eftersom det är en nook
Redigerat av fygsia, 22 September 2012 - 15:11.
Postad 23 September 2012 - 06:46
Hej!
Jag är liksom flera i köptagen till en läsplatta alternativt surfplatta.
Har läst igenom tråden och förstår att just nu verkar Sonys Prs-T1 och Barnes & Nobles Nook SimpleTouch med glow vara populära.
Förrutom dem har jag även kollat på Kobo Touch och idag såg jag att Adlibris har extrapris på sin e-bok läsare Adlibris Letto.
Känner någon till något om dem?
Verkar som att det 1 oktober kommer att släppas en ny modell av Kobo även den med lyse, kallad Kobo Glo. Låter ju också väldigt intressant...Om man orkar vänta vill säga.
Sedan är ju frågan om det är en e-reader eller surfplatta jag ska ha.
Vill ha e-reader för att den behagligare känslan för ögonen samt dess lilla storlek.
Enkelt att ta med.
Å andra sidan var tanken från början att jag skulle köpa en platta för att kunna läsa kurslitteratur i form av främst pdf:er men även e-böcker på den.
Så står fortfarande i valet mellan surfplatta eller läsplatta.
Hjälp tas tacksamt emot i valet.
Jag har en Sony PRS-T1 och den är inte särskilt bra för pdf:er. De går att läsa, men det är krångligt att ändra textstorlek, bläddra etc, text och bild flyttas runt på ett sätt som gör texten svårläst. Litteratur i epub-format fungerar däremot utmärkt. Kanhända är är Kobo bättre på pdf:er.
Postad 30 September 2012 - 00:12
Jag har en Sony PRS-T1 och den är inte särskilt bra för pdf:er. De går att läsa, men det är krångligt att ändra textstorlek, bläddra etc, text och bild flyttas runt på ett sätt som gör texten svårläst. Litteratur i epub-format fungerar däremot utmärkt. Kanhända är är Kobo bättre på pdf:er.
Tack för svar. Var på bok- och biblioteksmässan och kände på Adlibris Letto och fick även se exempel på hur pdf kan upplevas i en läsplatta. Var som jag trodde och har förstått, inte så lätthanterligt. Är fortfarande sugen på en läsplatta men kommer troligtvis att köpa en surfplatta till att börja med.
Men till sommaren när man vill sitta ute och läsa blir det nog en läsplatta.
Postad 01 October 2012 - 15:44
Postad 23 October 2012 - 12:57
Dvs denna modellen, är en tusenlapp vettigt?
http://www.amazon.co...y/dp/B005890FUI
Redigerat av dhanjel, 23 October 2012 - 12:58.
Postad 23 October 2012 - 13:20
Har precis beställt en Kindle Paperwhite så tänkte sälja min Kindle Touch, vad tror ni är lämpligt att ta för en sån?
går det att beställa paperwhite nu?
eller har du gått någon omväg?
Redigerat av Christopher_A, 23 October 2012 - 13:21.
Postad 23 October 2012 - 13:22
Postad 23 October 2012 - 14:37
Har precis beställt en Kindle Paperwhite så tänkte sälja min Kindle Touch, vad tror ni är lämpligt att ta för en sån?
Utgången modell, man kan få en refurbished från Amazon för ca 850kr. Då verkar en tusenlapp rätt mycket. Det beror ju lite på om du vill vänta på den rätte köparen, som inte orkar beställa från Amazon eller leta på Ebay, eller om du vill sälja den snabbt.
Postad 23 October 2012 - 19:16
Postad 28 October 2012 - 10:41
Tack för svar!
Postad 28 October 2012 - 11:36
Postad 28 October 2012 - 14:34
Man lånar över nätet, alltså utan att gå till biblioteket. Jag vet inte hur det görs med självimporterade läsare, men gå in på http://elib.se. Titta i vänstra spalten. Under rubriken "e-böcker" kan du få svar på en hel del frågor om e-böcker, lämpliga läsplattor och hur man lånar.
Tack!
Postad 28 October 2012 - 23:25
funkar inte med KindleKan någon förklara för mig hur man går tillväga för att köpa/låna böcker i ex en importerad paperwhite? Är det bara på engelska då eller går det på svenska? Kan man låna från biblioteket utan att gå dit?
Tack för svar!
Postad 29 October 2012 - 19:54
Postad 10 November 2012 - 12:36
Jag trodde först att det handlade om en viss period som boken enbart fanns som köp-bok och inte som lånebok, men nu har det gått ca 6 månader utan att boken kommit som låne-bok.
Någon som har mer information om detta ?
Exempel på böcker som enbart finns som köp-böcker:
Vattenänglar - Mons Kallentoft
Sandmannen - Lars Kepler
(finns många fler exempel)
Postad 12 November 2012 - 20:52
När det gäller e-böcker så är det tyvärr förlagen som bestämmer vad som skall finnas på bibliotekens digitala bokhyllor. Orsaken är att förlagen inför en alltmer omfattande karantän på e-böcker och e-ljudböcker. Det innebär att nyutkomna böcker inte kan nå låntagarna på biblioteken, eller ännu värre: att förlagen plockar bort titlar från bibliotekens digitala hyllor permanent. Låntagare som är intresserade av ny litteratur måste nu vänta i flera månader på att förlagen skall sälja klart och släppa på begränsningarna.
Postad 16 November 2012 - 22:06
Postad 06 February 2013 - 18:21
http://www.amazon.co...O03M?country=SE
Har själv beställt ett ex tillsammans med ett läderfodral.
Postad 06 February 2013 - 22:06
Postad 07 February 2013 - 07:31
Kindle Paperwhite verkar dock vara den klart bästa läsplattan på marknaden.
Frågan är om andra tillverkare kan ta efter ljusfunktionen ? Amazon skriver ju "patenterad" i varenda beskrivning av den...
Postad 07 February 2013 - 07:59
Det stämmer - Epub fungerar inte på Kindle.
Det där var ju jäkligt synd, ser ju riktigt bra ut annars. Men om den inte klarar Epub så är den väl i princip oanvändbar. Alla böcker man lånar på bibliotek och köper är ju i detta format. Eller har jag missuppfattat något.
Postad 07 February 2013 - 09:00
Det där var ju jäkligt synd, ser ju riktigt bra ut annars. Men om den inte klarar Epub så är den väl i princip oanvändbar. Alla böcker man lånar på bibliotek och köper är ju i detta format. Eller har jag missuppfattat något.
Nej, du har inte missuppfattat. Om man vill göra sig besväret går det dock att konvertera till ett format som Kindle klarar. Personligen vill jag helst slippa det. Man får hoppas på att de övriga tillverkarna kommer med likartade plattor.
Fast det är ju irriterande att priset är så pass överkomligt på denna Kindle. Den finns också på brittiska Amazon för ca en tusenlapp. Kan man köpa den där istället för via USA slipper man eventuell tullavgift.
TILLÄGG:
Har inte hängt med på e-bokläsar-fronten på ett tag. Kollade snabbt och fann KoboGlo som klarar EPub, har samma upplösning som Kindle Paperwhite och en teknik för upplyst skärm som inte bländar/lyser mot läsaren.
https://www.prisjakt...1435044,1397924
Köper man den från Tyskland landar priset på ca 1000kr + frakt.
Redigerat av Mange36, 07 February 2013 - 09:23.
Postad 07 February 2013 - 10:05
Finns också en hel del plugins till calibre som gör att man kan konvertera bibliotekens eböcker så kindle kan klara av den.
http://calibre-ebook.com/
Ska man köpa Kindle från Amazon så går det endast att köpa från internationella amazon.com som är en specialsite på amazon för vissa länder. Eftersom Amazon förväntar sig att man ska köpa Kindle-böcker på amazon.com så har de tagit fram en internationell kindlebutik för att det ska passa de distributionsavtal de har med bokförläggarna.
Ska ni köpa en Kindle PW så köp den "naken" från amazon.com och köp tillbehören från amazon.co.uk eller andra affärer. Pga import, frakt och momskostnader så blir det dyrare och dyrare ju mer tillbehör man köper tillsammans med Kindlen. Köper man bara Kindle PW så bör priset hamna någonstans kring 1350 kr inklusive moms, frakt och importkostnader. Jag köpte en paperwhite och fodral (10$) och för mig hamnade priset på 1495 kr totalt. Jag hade tänkt köpa en adapter (20$) men totalpriset ökade då med 40$ så jag lät bli och det följer ändå med USBsladd som man kan ladda med.
Redigerat av Christopher_A, 07 February 2013 - 10:06.
Postad 07 February 2013 - 10:39
Hur funkar den med PDF:er?
Nu har jag inte testat senaste paperwhite-modellen, men jag misstänker att det fortfarande fungerar som på tidigare Kindle-modeller.
- Har testat och tagit bilder tidigare i denna tråd - Länk, det betyder ungefär att pdf:er som är anpassade för e-böcker fungerar bra, men "vanliga" pdf:er fungerar mindre bra.
Redigerat av Pulver, 07 February 2013 - 10:42.
Postad 07 February 2013 - 10:58
Har du prövat att rotera texten 90 grader? Då får du visserligen skrolla nedåt, men läsbarheten bli bättre.Nu har jag inte testat senaste paperwhite-modellen, men jag misstänker att det fortfarande fungerar som på tidigare Kindle-modeller.
- Har testat och tagit bilder tidigare i denna tråd - Länk, det betyder ungefär att pdf:er som är anpassade för e-böcker fungerar bra, men "vanliga" pdf:er fungerar mindre bra.
Postad 07 February 2013 - 11:16
Nu har jag inte testat senaste paperwhite-modellen, men jag misstänker att det fortfarande fungerar som på tidigare Kindle-modeller.
Tack! Som du skriver i ditt inlägg på länken ska man nog satsa på en större platta om PDF:er ska funka fullt ut, t.ex. artiklar i PDF-format.
Postad 07 February 2013 - 11:36
Du kan läsa bakåt i tråden (från sida 1) - vi har diskuterat fram och tillbaka om detta.Det där var ju jäkligt synd, ser ju riktigt bra ut annars. Men om den inte klarar Epub så är den väl i princip oanvändbar. Alla böcker man lånar på bibliotek och köper är ju i detta format. Eller har jag missuppfattat något.
Jag skulle själv önska att Kindle införde stöd för Epub, men det lär inte hända.
fann KoboGlo som klarar EPub
Kobo är intressant, men jag har aldrig testat dem själv - lite fördomsfullt inbillar jag mig att Kindle håller högre kvalitet (men det är ingenting jag vet eftersom jag aldrig testat Kobo)
Har du prövat att rotera texten 90 grader? Då får du visserligen skrolla nedåt, men läsbarheten bli bättre.
Jag läser aldrig pdf:er på min Kindle, det där var bara ett test jag gjorde - men det stämmer säkert.
Min personliga åsikt (som jag skrivit tidigare) är att dessa e-boksläsare bara är bra på en enda sak: läsa böcker.
Även om det möjligt att surfa på nätet, läsa pdf:er (som ej är anpassade till formatet) lyssna på musik mm så fungerar det inte smidigt och blir lite meningslöst.
Postad 07 February 2013 - 14:12
Min personliga åsikt (som jag skrivit tidigare) är att dessa e-boksläsare bara är bra på en enda sak: läsa böcker.
Det har jag också kommit fram till. Med tanke på att många branscher, inte minst forskning och utbildning, använder artiklar i PDF-format borde det globalt finnas en enorm marknad för en läsplatta som är bra på PDF. Men kanske är det så att de har små marginaler på plattorna och drar in de stora pengarna på att sälja böcker. Det skulle kunna förklara varför PDF-plattan inte lanserats.
Postad 08 February 2013 - 14:37
Det är ganska lätt att konvertera från epub till mobi med Calibre.
Finns också en hel del plugins till calibre som gör att man kan konvertera bibliotekens eböcker så kindle kan klara av den.
Är det något speciellt med bibliotekens eböcker förutom då drm-skyddet. Om man nu lyckats ta bort det är det väl bara att konvertera med Calibre, eller?
Postad 09 February 2013 - 08:50
http://www.idg.se/2....ta-e-bokslasare
Tyvärr så har de inte Kindle Paperwhite med i testet (vilket många klagar på i kommentarerna)
Angående Paperwhite så finns den ju att köpa hos exempelvis webhallen, men man ska tänka på att det är varianten med reklam som säljs där.
Inte för att jag har någonting emot webhallen (tvärtom), men om man handlar den internationella versionen direkt från amazon blir det billigare och så får man versionen utan reklam.
PCföralla har dessutom lanserat en sida med gratis-böcker som man kan surfa till direkt från plattan - trevligt :-)
http://www.laddaner.idg.se/e-bocker
http://www.laddaner....bocker/e-reader (sidan anpassad för läsplattor)
Postad 09 February 2013 - 10:33
Nej, inget speciellt. Går jättebra att konvertera med Calibre. Går ju liksom automatisk. Det enda jag märker av konverteringen är att det för mig tar något längre tid att föra över boken till min Kindle än vad det tar för frugan att föra över till sin Sony PRS-1 (konverteringen sker ju i bakgrunden)Är det något speciellt med bibliotekens eböcker förutom då drm-skyddet. Om man nu lyckats ta bort det är det väl bara att konvertera med Calibre, eller?
/Gojan
Postad 09 February 2013 - 10:53
Kobe Glo är inte heller med. Märkligt testurval där två företags läsplatt-flaggskepp saknas.PCföralla (IDG) har precis gjort ytterligare ett test av olika läsplattor:
http://www.idg.se/2....ta-e-bokslasare
Tyvärr så har de inte Kindle Paperwhite med i testet (vilket många klagar på i kommentarerna)
Postad 18 February 2013 - 14:19
Postad 18 February 2013 - 15:28
Just beställt en Kobo Glo från Storbritannien, spännande! Och kul att se om mitt läsande ökar, ligger lite mer efter än jag trivs med.
Vad kostade den, inkl. frakt?
På Prisjakt hittar jag den för 1400 kr inkl. frakt: https://www.prisjakt...t.php?p=1397924
Postad 18 February 2013 - 17:20
Vad kostade den, inkl. frakt?
På Prisjakt hittar jag den för 1400 kr inkl. frakt: https://www.prisjakt...t.php?p=1397924
Det fick bli Liontech, frakten från England blev för hög. Samma med tyskarna. 250-300kr. Känns inte värt krångel och ev extra frakttid då. Försökte beställa från Amazon UK också, men dom kunde inte leverera till Sverige. Hittade ett fodral där dock som jag beställde, http://www.amazon.co...?ie=UTF8&psc=1.
Fått plattan nu, mer än nöjd!
/Evert
Redigerat av e_kjellgren, 21 February 2013 - 10:15.
Postad 26 February 2013 - 12:45
Kindle_Paperwhite_01.jpg 415.73K
3 Antal nerladdningarinställningar för bakgrundsbelysningens styrka
Kindle_Paperwhite_02.jpg 218.65K
2 Antal nerladdningarbakgrundsbelysningen - lite "flammig" i nedkant, men annars bra
Postad 26 February 2013 - 15:32
Jag är verkligen sugen på att uppgradera från min "gamla".
Postad 26 February 2013 - 16:50
Nu vet jag inte exakt hur det går till så de som vet mer får gärna rätta mig, men känslan är att den är bakgrundsbelyst snarare än "sidobelyst"
Nook with glowlight verkar ju vara belyst från sidan medan Paperwhite verkar vara belyst underifrån på ett liknande sätt som exempelvis en LED-TV.
Postad 26 February 2013 - 18:29
En vanlig bakgrundsbelyst display är helt värdelös om belysningen är avslagen och solen ligger på.
Mellantinget, en transreflektiv display, klarar sig hyfsat, men kan aldrig komma i närheten av en reflektiv display som Kindles.
Sen så skryter Amazon i värsta Applestil om att de skulle ha gjort något unikt, men inte då.
PS.
Jag råkade visst beställa en när jag tog rätt på bilden nedan.
Postad 26 February 2013 - 18:36
Det fungerar i vilket fall mycket bra :-)
Det är lite flammigt, men inte mycket.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3
2 bilder
14 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?