Black Screen av Lecvip
684 svar till detta ämne
Postad 19 november 2010 - 20:30
Unregistered1791125b
-
Unregistered1791125b
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Sonyman; Kanske kan vi kolla in black diamond tillsammans i Lund och bara NJUTA.
Colamannen är oerhört inspirerande och kunnig, det är det intryck jag fick i onsdags.
Och sedan kolla in Black Screen i min punkiga lokal och jämföra våra intryck.
Skulle var väldigt kul.
Det "vi" gör är egentligen baserat enbart på eget intresse. Och att man ger sig fan på att lösa "omöjliga" uppgifter.
Hade inte så många varit intresserade av vad jag gör, hade jag gjort det ändå men helt för mig själv.
Men trots allt är är det en liten kick när man får en klapp på axeln...
Så tack för ditt stöd och intresse!!
Hoppas att vi ses inom en inte alltför lång framtid!!
PM:a när det närmar sig!!
Postad 20 november 2010 - 14:01
Unregistered1791125b
-
Unregistered1791125b
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Dagsljustestet. Idag i dagsljus såg jag att BD-provet inte drar mot blått som jag upplevde häromkvällen i lampljus utan mot gråviolett/magenta-hållet. Dessutom är det skillnad på om man har provet liggande eller stående. Liggande blev allt sämre än min duk så stående är det rätta hållet ( om nu någon tror att jag inte tänkt på det... Resultatet?:Exakt samma små skillnader i dagsljus som i lampljus. BD-provet är ett snäpp mörkare än BS -men mest tydligt i mellanregistret, även om man upplever den en aning mörkare i det svarta också i dagsljus. Men det är svårt att säga eftersom den samtidigt drar på rött...kanske är det bara en färgskillnad? I vilket fall som helst är det nog enkelt att rätta till med en ordentlig kalibrering, skulle jag tro. Om projektorn varit kallibrerad mot båda dukarna så hade det nog inte varit någon egentlig skillnad. Fast i obarmhärtigt dagsljus -även en molnig dag som idag - så reduceras betraktningsvinkeln betydligt på BD-provet. Skulle vilja säga att båda dukarna ligger ungefär på samma vinkel i det ljus som var i lokalen idag. Har lagt upp ett bildspel i 720p på Youtube så att intresserade kan titta och jämföra. Glöm inte att ändra till HD-läge -bilderna blir mycket bättre då. http://www.youtube.c...h?v=MsWmKArIhDI
Redigerat av Unregistered1791125b, 20 november 2010 - 14:22.
Postad 20 november 2010 - 18:59
Damocles
-
Damocles
-
Beroende
-
-
1 200 inlägg
Klart intressant att båda visar så bra resultat. Men något annat som framkommer är också att jag tror att man om möjligt behöver jämföra större bitar om det går för att det ska bli rättvisst. Omgivande temperatur tenderar att lura ökat om provbiten är för liten. Sedan syns det ju en tydlig skillnad i färgbalans, så det vore också intressant att se hur stor skillnad samma projekter skulle ge kalibrerad för respektive duk.
Slutligen, G3 av BD såklart... när den finns ute. Men på första filmen så tappade jag bort BD dukbiten hela tiden, så lika var det.
Men shit, imponerad resultat är väl slutsatsen jag kan dra av filmerna iaf.
Postad 20 november 2010 - 23:21
Unregistered1791125b
-
Unregistered1791125b
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Hej Damocles! Tack för intressanta och rättmätiga synpunkter. Jag vill gärna för alla som läser tråden förklara en sak som kanske inte kommit fram så tydligt som jag velat:Black Screen har aldrig varit ett försök att slå Black Diamond på fingrarna. Jag har, som jag sagt tidigare, studerat och testat fram en mängd olika material och kombinationer som ett rent fritidsintresse (terapi?) under snart tre år för att få fram ett dukmaterial som presterar så bra som möjligt i ljusa miljöer. Just när jag fått fram detta material så dök Black Diamond upp lite varstans -bla här på forumet. En händelse som kan ses som en tanke... Jag har försökt att helt ärligt berätta om tillkomsten av denna duk i denna tråd på detta forum. De som varit intresserade på forumet har kunnat följa mina sista ansträngningar i realtid för att få fram en hel duk i 90" i 99% kvalitet med detta material. Slutresultatet blev lysande och detta har jag också försökt att skildra i tråden -både i minus och i plus. Att jag nu blev lycklig över att få låna hem en provbit av Black Diamond 2 G2 beror på att jag fick den referenspunkt jag saknat. Äntligen kunde jag få göra en direkt jämförelse mellan min "simpla bonnaduk" och den högkontrastduk som framställs som "The Rolls Royce of screens" inom högkontrastdukar. Så hur litet provet än är, eller hur färgavstämningen kan påverka bilden mm mm så har jag konstaterat att: I mycket ljusa rum är min duk Black Screen rent okulärt oerhört lik Black Diamond rent prestandamässigt. Ifrån alla vinklar och vrår. I mindre ljusa rum har Black Screen sämre betraktningsvinkel men skarpare bild och högre kontrast än Black Diamond. I mörklagt rum har Black Screen fortfarande något sämre betraktningsvinkel men i övrigt ser jag i princip ingen skillnad alls. Och...det är detta som jag var ute efter -att få bekräfta för mig själv att nu du -har du gjort en j-gt bra duk, tamefan!! För mig är det onintressant hur mycket bättre BD eller FireHawk eller SuperNova är -jag vet att jag hittat hem!! Jag vet nu att jag gjort en mycket bra duk med få och enkla ingredienser -och det var målet  Nu vill jag naturligtvis även få duken uppmätt för att få prestandan dokumenterad i siffror. Tack till alla som följer tråden. Dom som har tid och känner för det är välkomna till lokalen på Söndag!
Postad 21 november 2010 - 13:00
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Tack för det glada tillropet. Detsamma.
Intressant som vanligt.
Du skriver att BS har skarpare bild i mindre ljusa rum. Jag noterade på närbilden att de verkar ha väldigt olika ytstruktur. Omöjligt att dra någon slutsats av det baserat på filmerna, men BD ser ju för soft ut i jämförelse. Å andra sidan kan det lika gärna betyda att BS är för "skarp". Att materialet ger något av en fejkad skärpa. Samtidigt kan man tolka det som att BS-duken ger en något "skitigare". Förstår du vad jag menar? Hur är dina intryck kring detta?
Postad 21 november 2010 - 14:09
KarlXII
-
KarlXII
-
Beroende
-
-
1 112 inlägg
Ser ju skitbra ut!
Seså släpa med dig hela duken till The Rock nu när du ska lämna tillbaka småbitarna, jag tror säkert att grabbarna där är nyfikna på din skapelse.  Då kan du dessutom får en professionell bedömnning av pros & cons och om detär något som behöver utvecklas ytterligare.
Postad 21 november 2010 - 15:37
Baggelito
-
Baggelito
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Otroligt detta, när går den att köpa?
Postad 21 november 2010 - 20:24
Unregistered1791125b
-
Unregistered1791125b
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Tack för det glada tillropet. Detsamma. 
Intressant som vanligt.
Du skriver att BS har skarpare bild i mindre ljusa rum. Jag noterade på närbilden att de verkar ha väldigt olika ytstruktur. Omöjligt att dra någon slutsats av det baserat på filmerna, men BD ser ju för soft ut i jämförelse. Å andra sidan kan det lika gärna betyda att BS är för "skarp". Att materialet ger något av en fejkad skärpa. Samtidigt kan man tolka det som att BS-duken ger en något "skitigare". Förstår du vad jag menar? Hur är dina intryck kring detta?
Tjena kompis!  Ja -du har rätt som vanligt. Jo -mitt intryck är att BD ger en mer softad bild än BS vilket jag antar beror på att reflektorerna ligger djupare i materialet än i min duk. Att BD då reflekterar ljuset mot sitt yttersta lager innan reflektionen når betraktaren gör förmodligen då att bilden mjukas upp något. Denna "oskärpa" syns bara på nära håll. Från 3,5-4 m upplever man nog bara bilden som lite mjukare -absolut inte som oskarp!!!! Eftersom reflektorerna ligger nämare ytan i mitt material blir det inte denna effekt. Men den förvränger inte heller skärpan -utan bilden känns bara ett snäpp skarpare. Med detta följer som jag skrev tidigare att mitt shine/glitter syns en gnutta mer. Men det är inte skitigt på något sätt -kan kanske upplevas som mer rufft/rått  .Kameran kan inte visa hur det ser ut på riktigt på min duk. Den förvränger faktiskt struktur och glitter -det ser nästan ut som canvasväv på bilden och det gör det inte i verkligheten -BDs och BS dukstruktur är ganska lika överlag förutom en aning mer shine i BS. Jag tog med bilden ändå för att visa BDs mjukare bildreflektion eftersom jag skrivit om den.
Postad 21 november 2010 - 20:30
Unregistered1791125b
-
Unregistered1791125b
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Ser ju skitbra ut! Seså släpa med dig hela duken till The Rock nu när du ska lämna tillbaka småbitarna, jag tror säkert att grabbarna där är nyfikna på din skapelse. Då kan du dessutom får en professionell bedömnning av pros & cons och om detär något som behöver utvecklas ytterligare.
Tack för det omdömet Kalle!! Jo, jag och Jakob snackade om bedömning och ev uppmätning när jag var där. Få se om det finns tid framåt. Hur ser du på min upplevelse av BD -du som har en och som är en av få som kan resencera den på ett uttömmande sätt? Otroligt detta, när går den att köpa? 
Baggelito! Tack för vänligt utrop. Jag kan börja "sälja" så fort min patentansökan är inlämnad. Det vill säga i mitten/slutet av december, som det ser ut nu.
Postad 22 november 2010 - 19:05
Hybe
-
Hybe
-
Beroende
-
-
1 429 inlägg
Tjena kompis! 
Ja -du har rätt som vanligt. Jo -mitt intryck är att BD ger en mer softad bild än BS vilket jag antar beror på att reflektorerna ligger djupare i materialet än i min duk. Att BD då reflekterar ljuset mot sitt yttersta lager innan reflektionen når betraktaren gör förmodligen då att bilden mjukas upp något. Denna "oskärpa" syns bara på nära håll. Från 3,5-4 m upplever man nog bara bilden som lite mjukare -absolut inte som oskarp!!!! Eftersom reflektorerna ligger nämare ytan i mitt material blir det inte denna effekt. Men den förvränger inte heller skärpan -utan bilden känns bara ett snäpp skarpare. Med detta följer som jag skrev tidigare att mitt shine/glitter syns en gnutta mer. Men det är inte skitigt på något sätt -kan kanske upplevas som mer rufft/rått .Kameran kan inte visa hur det ser ut på riktigt på min duk. Den förvränger faktiskt struktur och glitter -det ser nästan ut som canvasväv på bilden och det gör det inte i verkligheten -BDs och BS dukstruktur är ganska lika överlag förutom en aning mer shine i BS. Jag tog med bilden ändå för att visa BDs mjukare bildreflektion eftersom jag skrivit om den.
Colamannen beskrev också BD som en smula "oskarp", i jämförelse med Firehawken då! Vad som attraherat mig mest med Black Diamond, är dess förmåga att reflektera bort ljus från taket..., hur är din duk i detta avseende?
Postad 22 november 2010 - 19:42
Unregistereddbdacae4
-
Unregistereddbdacae4
-
Användare
-
-
239 inlägg
Tjena lecvip.
Detta var mycket intressant att läsa.
Kul att du har kunnat ta dig ner till The Rock för att få en bild  utav BD 2, nu har du en rättvisande referens ju och som jag alltid trott ligger du bra till jämförelsevis.
Synd att jag inte kollat in tråden de sista dagarna för då hade jag gladeligen våldgästat dig för en kopp kaffe och en filmsnutt.
Visst är de kunniga på The Rock, och de tar verkligen sig tid att dema ordentligt.
Det är ju bara att lasta duken i lilla husbilen och tuta ner där tycker jag
Man får gratulera igen och jag tittar säkert in en av de närmaste helgerna om du finns där.
Mvh/WASTERmannen
Postad 22 november 2010 - 20:04
Unregistered1791125b
-
Unregistered1791125b
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Colamannen beskrev också BD som en smula "oskarp", i jämförelse med Firehawken då!
Vad som attraherat mig mest med Black Diamond, är dess förmåga att reflektera bort ljus från taket..., hur är din duk i detta avseende?
Hej Hybe! Jag tycker att den mycket bra på det. Har bara den här lilla snutten som jag länkat till tidigare som visar hur mycket den tar bort http://www.youtube.c...h?v=MwCO4zNW0icOch du har ju sett den tidigare och tyckte då att det blev ljus kvar i taket -vilket stämmer. Men det är inte mycket det blir kvar alls. Jag gissar (högst ovetenskapligt) att kanske 60 -70% av ströljuset försvinner jämfört med en vit duk. EDIT: Du kan ju jämföra den den här snutten när samma sak visas med Black Diamond: http://www.youtube.c...h?v=bJ4CluQHbokDet ser ungefär likadant ut -där är också ljus kvar i taket fast det är högre upp än i min lokal. Synd att du inte bor i närheten och själv kan kolla hur du tycker att den är. Jag skulle bott mitt i Sverige istället...
Redigerat av Unregistered1791125b, 22 november 2010 - 20:30.
Postad 22 november 2010 - 20:08
Unregistered1791125b
-
Unregistered1791125b
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Tjena lecvip. Detta var mycket intressant att läsa. Kul att du har kunnat ta dig ner till The Rock för att få en bild utav BD 2, nu har du en rättvisande referens ju och som jag alltid trott ligger du bra till jämförelsevis. Synd att jag inte kollat in tråden de sista dagarna för då hade jag gladeligen våldgästat dig för en kopp kaffe och en filmsnutt. Visst är de kunniga på The Rock, och de tar verkligen sig tid att dema ordentligt. Det är ju bara att lasta duken i lilla husbilen och tuta ner där tycker jag Man får gratulera igen och jag tittar säkert in en av de närmaste helgerna om du finns där.
Mvh/WASTERmannen
Hej Wastermannen! Jo, jag gillade The Rock jag också!! Jag är förmodligen i lokalen på söndagseftermiddagarna -men för säkerhet skull PMa gärna en dag innan. Det har varit tunt med folk, så jag åker inte dit om ingen har signalerat...om jag inte vill se en bra film själv -det är ju där jag har min favvoprojje och favvoduk  Du är välkommen som alltid!!
Postad 22 november 2010 - 21:02
Hybe
-
Hybe
-
Beroende
-
-
1 429 inlägg
Hej Hybe! Jag tycker att den mycket bra på det. Har bara den här lilla snutten som jag länkat till tidigare som visar hur mycket den tar bort http://www.youtube.c...h?v=MwCO4zNW0ic
Och du har ju sett den tidigare och tyckte då att det blev ljus kvar i taket -vilket stämmer. Men det är inte mycket det blir kvar alls. Jag gissar (högst ovetenskapligt) att kanske 60 -70% av ströljuset försvinner jämfört med en vit duk.
EDIT: Du kan ju jämföra den den här snutten när samma sak visas med Black Diamond: http://www.youtube.c...h?v=bJ4CluQHbok Det ser ungefär likadant ut -där är också ljus kvar i taket fast det är högre upp än i min lokal.
Synd att du inte bor i närheten och själv kan kolla hur du tycker att den är. Jag skulle bott mitt i Sverige istället... 
haha joo, lär ju få leta mig till din lokal förr eller senare iaf!  Ljusspridningen ser ganska likvärdig ut faktiskt, vilket är grymt! Vad som fattas är en riktig granskning samt jämförelse med BD, av någon superkunnig ex. Perra, Colamannen eller PacMan!..., sen att få se den själv också såklart!
Postad 22 november 2010 - 22:59
Unregistered1791125b
-
Unregistered1791125b
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
haha joo, lär ju få leta mig till din lokal förr eller senare iaf! 
Ljusspridningen ser ganska likvärdig ut faktiskt, vilket är grymt!
Vad som fattas är en riktig granskning samt jämförelse med BD, av någon superkunnig ex. Perra, Colamannen eller PacMan!..., sen att få se den själv också såklart! 
Du är varmt välkommen när du känner dig mogen  Jo, jag tycker också att det ser lika ut -hur dom tar bort ströljuset. Och jag tycker också att det är grymt. Men som jag sagt tidigare är det en helt naturlig effekt av att dukarna reflekterar allt ljus från projektorn rakt fram/tillbaka. Därför kan du inte heller få lika bra betraktningsvnkel på en högkontrastduk som på en vit duk som reflekterar 180°. Det är en omöjlighet att göra en duk som både reflekterar ljuset rakt tillbaka och därmed reducerar ströljuset och kan visa en "fullgod" bild i ett upplyst rum och samtidigt har bra betraktningsvinkel. Det är en ekvation som inte går ihop. Man får ta det onda med det goda -eller goda med det onda, beroende på hur man resonerar. Det är samma sak med shine/glitter. Detta måste till för att ge mycket ljus tillbaka. Man slipper inte ifrån det. Man kan minska det -men det blir i så fall på bekostnad av gain och skärpa och ströljus. EDIT: TROR JAG...  Så vad jag tror kan vara minus på min duk (och BD) för somliga är "glittret" som vissa kanske stör sig på -och naturligtvis betraktningsvinkeln. Då tycker jag att man skall köpa sig en FH G2/3 istället och måla taket svart  -det är förmodligen det allra bästa köpet i sådana fall. Tänker man sitta inom dukens bredd och inte berörs av glittret så tjänar man på att ha en BD ( eller BS) genom att kunna smälla igång en film mitt på eftermiddagen med vanliga persienner nedfällda i vardagsrummet och klara sig med det eller kunna ha allmänbesysningen på så att kärringen både kan se att klappa hundarna och läsa Damernas samtidigt... Jag tycker att det skall bli roligt att få duken testad. Och jämförd. Även om det innebär att den är sämre siffermässigt än vad den upplevs för ögonen. Jag är toknöjd med resultatet. Och naturligtvis MÅSTE du komma och kolla när du har vägarna förbi!! Fattas bara..
Redigerat av Unregistered1791125b, 23 november 2010 - 07:39.
Postad 23 november 2010 - 19:47
Unregistered7e32cf62
-
Unregistered7e32cf62
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Vill bara passa på att gratulera....
Nu till det viktiga ...
Har du spikat nått pris än ?
Leveranstid vid eventuellt köp?
Garantier?
Ska försöka hinna med ett besök innan jul, Skickar ett pm om tid isåfall så du inte behöver ödsla tid i lokalen nu inför jul(fruar verkar ha en annan uppfattning vad gäller sånt här , säskilt inför julhelgen;)
Mvh Roger
Postad 23 november 2010 - 21:56
Unregistered1791125b
-
Unregistered1791125b
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Hej Rogopogo och tack! Priserna är inte färdiga ännu. Håller på att förhandla priser men allt hänger på om jag vågar köpa in ett större parti av de prylar som ingår i duken på en gång eller ej. Vet inte om jag vågar ta den risken rent ekonomiskt. Har inte bestämt mig ännu. Kan inte börja sälja förrän min patentansökan är inlämnad, vilket skall ske under december enligt mitt ombud. Men jag siktar på 3 veckors leveranstid från order, när det väl kommer igång. Garantier...Har själv 5 år på materialet som ingår i duken (gäller blekning UV mm). Får titta närmare på det så att det håller hela kedjan bakåt... Som du kanske märker är jag inte riktigt klar att börja sälja ännu. I min andra tråd (som jag inte uppdaterat på länge)som finns under Butikserbjudande &Evenemang kommer jag att lägga ut samtlig information som gäller köp av duk när jag själv vet i detalj hur det blir. Du är hjärtligt välkommen när du har tid -och ett PM lite innan besöket uppskattas ( jag är förmodligen där på söndagseftermiddagarna ändå -men som du själv påpekar -det börjar dra mot jul och snart tvingas man vara social med glögg o pepparkakor vareviga helg istället för att göra sånt man tycker är roligt  ...
Postad 24 november 2010 - 08:19
Unregistered1791125b
-
Unregistered1791125b
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Hittade en liten videosnutt från dagsljustestet (tog mest bilder) http://www.youtube.c...h?v=Vmqsy27BR3k(Avatar börjar visserligen kännas uttjatad -men det är så fantastisk bild...)
Postad 24 november 2010 - 14:41
Jokkmeister
-
Jokkmeister
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Priserna är inte färdiga ännu. Håller på att förhandla priser men allt hänger på om jag vågar köpa in ett större parti av de prylar som ingår i duken på en gång eller ej. Vet inte om jag vågar ta den risken rent ekonomiskt. Har inte bestämt mig ännu.
Kul att se att det går framåt  Vad gäller riskerna så kan du ju alltid ta upp beställningar innan med handpenning. Vet inte hur lång dina leverantörers leveranstid är men det vore ju åtminstone en mindre risk. Någon form av marknadsundersökning vore väl på sin plats oavsett för att få ett hum om vilket intresse som finns.
Postad 24 november 2010 - 23:55
Torim
-
Torim
-
Användare
-
-
162 inlägg
Hej på er alla,
Ja finns det intresse!?
Jag är självklart intresserad. Skriv upp er här, så vi kan se hur många vi blir så Lecvip kan beräkna priser.
Klistra in er i listan och för den frammåt i tråden.
BS 001: Torim 100" alt 104" 16:9 1st
BS 002:
BS 003:
Postad 26 november 2010 - 16:07
Unregistered1791125b
-
Unregistered1791125b
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Kul att se att det går framåt 
Vad gäller riskerna så kan du ju alltid ta upp beställningar innan med handpenning. Vet inte hur lång dina leverantörers leveranstid är men det vore ju åtminstone en mindre risk. Någon form av marknadsundersökning vore väl på sin plats oavsett för att få ett hum om vilket intresse som finns.
Hej Jokkmeister! Tack för tips! Jo, en marknadsundersökning måste till om jag skall börja göra dukar. Det ekonomiska får komma senare. Det lutar nog åt att jag får beställa för ett par-tre dukar åt gången. Men till att börja med så måste ju dom som är intresserade SE duken först och främst, tycker jag. Shinet i duken är väl jämförbart med dlp och regnbågar...vissa påverkas inte alls medans andra spyr... Kom och se duken i verkligheten !!!
Postad 26 november 2010 - 16:11
Unregistered1791125b
-
Unregistered1791125b
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Hej på er alla,
Ja finns det intresse!? Jag är självklart intresserad. Skriv upp er här, så vi kan se hur många vi blir så Lecvip kan beräkna priser. Klistra in er i listan och för den frammåt i tråden.
BS 001: Torim 100" alt 104" 16:9 1st BS 002: BS 003:
Hej goa och glada Torim! Det är inte många som varit och tittat på duken från forumet. Och därför tror jag inte att någon kommer att sätta upp sig på din lista heller  Men jag är tacksam över ditt engagement!!!! Det lutar åt att jag kommer att beställa material för ett par-tre dukar åt gången. Får räkna priserna efter det. Jag återkommer till dig med ett PM så fort jag räknat klart!!!
Postad 27 november 2010 - 11:17
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1 349 inlägg
Några nyheter vad det gäller rullduk?
Började fippla med autozoom läget i min AE-4000 igår och väckte åter igen suget efter en 2:35:1 duk : )
Postad 28 november 2010 - 19:12
Unregistered1791125b
-
Unregistered1791125b
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Några nyheter vad det gäller rullduk? Började fippla med autozoom läget i min AE-4000 igår och väckte åter igen suget efter en 2:35:1 duk : )
Hej Nahaz  !!! Håller på att kolla vågighet, sträckningar mm just nu på min 60" prototyp. Kommer att ta lite tid för att kunna veta exakt hur det reagerar. ...så om du har tid att vänta så kommer resultat. Annars önskar jag dig lycka till med tex Firehawk G3!!!!
Postad 28 november 2010 - 19:24
Unregistered1791125b
-
Unregistered1791125b
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Jag har tidigare sagt att jag inte skall jämföra Black Screen med en vanlig vit duk igen. MEN jag tycker att det är så många på forumet som undrar över vilken sorts duk dom skall köpa till sina ljusa rum. Det enda jag tror kommer att fungera tillfredställande är någon form av högkontrastduk_ Black Diamond, Firehawk G3, SuperNova och i viss mån React ( och Black Screen när den kommer ut på marknaden). Gjorde därför en liten videosnutt som visar skillnaden som blir i bildupplevelse mellan en vanlig vit Kjelleduk och min högkontrastduk. Klockan var 15.00 i eftermiddags så det kom bara måttligt med dagsljus in i lokalen genom mina två fönster.Därför tände jag också upp två starka sidolampor och 4 st normala downlights för att få obekvämt mycket ljus i rummet. Jag har "skyndat på" själva upphissningen av kjelleduken eftersom man får krupp när den går upp i sin normala långsamma fart. jag tror att detta ger en rättvis bild av hur skillnaden i stort kan upplevas. Naturligtvis sitter man inte och kollar en film i detta flöde av ljus (ev kan man kan tänka fotbolls EM/VM/OS och en solig sommardag) om man kan undvika det... http://www.youtube.c...h?v=szsAySv_sf0
Postad 29 november 2010 - 14:56
Jentag
-
Jentag
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Är helt ny på detta och skall lägga en beställning snart på en proje och motordriven duk.
Det jag undrar är vilka nackdelar en svart duk har. Några borde de ju finnas annars borde ju alla tillverkare köra med svarta dukar.
Eller är svart bara bra om man har en ljus lägenhet eller ljussvag proje?
Postad 29 november 2010 - 17:13
Unregistered1791125b
-
Unregistered1791125b
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Är helt ny på detta och skall lägga en beställning snart på en proje och motordriven duk. Det jag undrar är vilka nackdelar en svart duk har. Några borde de ju finnas annars borde ju alla tillverkare köra med svarta dukar.
Eller är svart bara bra om man har en ljus lägenhet eller ljussvag proje?
Hej Jentag! Finns dom här på forumet som kan svara bättre på din fråga än jag, men jag kan ju säga vad jag tycker och tror -på ett enkelt sätt utan att gå för mycket in i detaljer. Om du projicerar mot en vanlig duk som har en matt svart yta med gain 1,0 (normalt för en vit duk) så är det inte mycket du ser av bilden. Den svarta ytan "dödar"reflektionerna mycket effektivt ( det är därför de flesta dukar har en svart ram runt själva bildytan). För att man skall få en likvärdigt "lysande" bild mot svart botten som man får mot en vit duk behöver ljuset reflekteras och styras mot betraktaren. Detta görs med en höjning av reflektionen/ökat gain genom olika metoder och i olika grad. Negativa sidor är enligt mig:1. Betraktningsvinkeln (ju högre reflektion desto mindre betraktningsvinkel). 2. Shine, eller glitter i bilden som orsakas av microreflektorer/prismor i dukmaterialet. För vissa spelar detta ingen roll -för andra är det liknande regnbågar på dlp-projektorer -man tål inte se det. Positiva sidor är enligt mig:1. Njutbar bild även i ljusa rum -man kan kolla när man har lust och är inte lika styrd av hur ljust det är på dagen/kvällen. 2. Mindre ströljus som kastas runt i rummet, vilket gör rummet mörkare och ger en lugnare filmupplevelse. 3. Ökad kontrast även i mörkare rum -och enligt mig klarare färger och svartare svart (nästan 3D-känsla i vissa filmer). 4. Inte samma behov att maska av filmen efter formatet vid tex 2:40-film på 16:9-duk ( även om det är snyggast och bäst) -den svarta "brevlådan" i bilden upplevs väldigt mörk och mer eller mindre tillräcklig. Vet inte om detta var tillräckligt svar på din fråga. Hoppas att någon annan fyller i det jag missat...
Postad 29 november 2010 - 17:40
Jentag
-
Jentag
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Tack Lecvip, mycket bra förklarat.
Postad 07 december 2010 - 22:16
Asprilla
-
Asprilla
-
Användare
-
-
183 inlägg
Mycket intressant projekt! Kommer troligen investera i projektor + duk under våren och om det finns möjlighet kommer jag definitivt överväga BS.
Senaste nytt?
Postad 08 december 2010 - 19:02
Unregistered1791125b
-
Unregistered1791125b
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Mycket intressant projekt! Kommer troligen investera i projektor + duk under våren och om det finns möjlighet kommer jag definitivt överväga BS.
Senaste nytt?
Hej Asrprilla! Det kommer absolut att finnas möjlighet till att äga en egen BS när det är dags...  Tack för att du finner duken intressant. Senaste nytt.... ja... De tråkiga nyheterna är att jag har kastat den första rullduksprototypen åt h-e idag. Trodde att jag hittat en genväg... (genväg är ofta senväg ... eller vad är det dom säger...) De goda nyheterna är att jag fick bekräftat att mina första lösningar/ritningar vad gäller rullduk är dom som kommer att hålla och fungera. Så det är bara att göra om. Ingen ko på isen... Skall ha en fungerande prototyp färdig innan det nya året -manuell, visserligen -men jag tycker inte att det spelar någon roll. Inte ett dugg svårt att sätta dit en motor när det är dags. Funktionen först -en snygg design efter det. Jag återkommer med mer info om rullduksprototypen när den är färdig. Tack för visat intresse! Må gott!
Postad 08 december 2010 - 22:05
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
hur har det gått med patenteri och sånt?
Postad 10 december 2010 - 17:14
Unregistered1791125b
-
Unregistered1791125b
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
hur har det gått med patenteri och sånt?
Hej Dovienya! Jotack - det går framåt. Sakta men säkert. Skall tydligen bli inlämnat 20/12 (den deadline vi bestämt) -men f-n tro't, med tanke på hur allting har en benägenhet att dra ut på tiden -av olika orsaker -både sådana man egentligen KAN påverka själv och sådana man inte kan. Det blir lätt långbänkar av allting, tycker jag. Jag har ju dessutom mitt jobb/företag att sköta dagtid (40 tim/vecka räknar vi som halvtidsjobb  ) och ibland orkar man bara slå röven i soffan efter maten och sitta o klippa med ögonen när man kommit hem. Men oftast pysslar jag med diverse olika saker som rör duken. Priser, leveranstider, patentet, storlekar, just nu mycket rulldukslösningar mm mm. Tackar som frågar
Postad 11 december 2010 - 14:33
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1 349 inlägg
Jag tycker 112-114" 2:35:1 duk är ett bra format för din nästa rullduks prototyp ; )
Postad 11 december 2010 - 14:52
Unregistered1791125b
-
Unregistered1791125b
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Jag tycker 112-114" 2:35:1 duk är ett bra format för din nästa rullduks prototyp ; )
 Är det det måttet du har i ditt fantastiska burspråk?... Den prototyp jag håller på med just nu är bara drygt 70" 16:9 (180cm bred inkl 10cm svart kant vid sidorna). Lite lättare format att handskas med när saker o ting skall åtgärdas/ändras. Men får jag den att fungera så som jag vill/sett för mitt inte öga så klarar den vilket format som helst sedan. Busenkel konstruktion med få felmarginaler. Jag rapporterar vidare om den när jag har något att visa. Trevlig helg!
Postad 11 december 2010 - 15:13
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Det har du säkert skrivit hundra gånger redan, men jag känner mig lördagslat så med risk för att testa tålamodet hos TS lite för mycket så vågar jag mig ändå på att fråga  ; hur många tum är den ramspända prototyp du har byggt på?
Postad 12 december 2010 - 11:15
Unregistered1791125b
-
Unregistered1791125b
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Det har du säkert skrivit hundra gånger redan, men jag känner mig lördagslat så med risk för att testa tålamodet hos TS lite för mycket så vågar jag mig ändå på att fråga ; hur många tum är den ramspända prototyp du har byggt på?
Hej B8! Själv är jag bakis idag och helt arbetsovillig o lat jag också.. Duken jag har i lokalen är 16:9 90". Känns en aning liten på sittavstånd 3,5m som jag har där. Ersätter nog den med en 118" 2:35:1 inom en snar framtid. Ha en fortsatt lat och härlig vinterdag idag också!
Postad 12 december 2010 - 11:51
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1 349 inlägg
Njä, hela burspråket är 4 meter brett, grannen ovanför har en 3 meter bred duk i sitt.
Men jag får bara plats med 112-114" mellan högtalarna för att kunna sitta i 1:18 "T:t" för sweetspot.
Postad 24 december 2010 - 11:00
Unregistered1791125b
-
Unregistered1791125b
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
VILL BARA ÖNSKA ALLA NYA HÄRLIGA VÄNNER EN RIKTIGT HÄRLIG JUL!!!!
Postad 24 december 2010 - 11:22
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Tack detsamma!! Hoppas för min del att 2011 kan innebära ett besök i Ängelholm för att få se din spännande skapelse!
God Jul till dig och alla andra!
Postad 24 december 2010 - 12:58
Asprilla
-
Asprilla
-
Användare
-
-
183 inlägg
God jul och gott nytt 2011 - BS-året!
Postad 24 december 2010 - 15:15
Hybe
-
Hybe
-
Beroende
-
-
1 429 inlägg
GOD JUL lecvip! å alla andra också förövrigt!
Postad 25 december 2010 - 19:39
Unregistered1791125b
-
Unregistered1791125b
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Edit: tagit bort eländet. Totalt meningslöst. Sorry.
Redigerat av Unregistered1791125b, 26 december 2010 - 21:04.
Postad 26 december 2010 - 15:02
Torim
-
Torim
-
Användare
-
-
162 inlägg
God Jul Och Gott Nytt År,
På er alla.
Köpte en Epson till mig själv i julklapp, kör på en vit vägg för stunden..
Får bli en duk så småningom, är än så länge mycket nöjd !!
Många timmar blir det, hehe får börja leta efter en ersättningslampa snart...
Hälsningar Torim
Postad 26 december 2010 - 19:23
KarlXII
-
KarlXII
-
Beroende
-
-
1 112 inlägg
Näe, det här går inte längre. BS betyder ju BULLSHIT!!Det går inte längre. Gör om, gör rätt. God fortsättning förresten!
Redigerat av KarlXII, 26 december 2010 - 19:24.
Postad 27 december 2010 - 10:16
Unregistered1791125b
-
Unregistered1791125b
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Edit: tagit bort onödig kommentar.
Redigerat av Unregistered1791125b, 28 december 2010 - 15:55.
Postad 27 januari 2011 - 08:31
Jokkmeister
-
Jokkmeister
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Hur fortskrider arbetet 2011 Lecvip? Du glömmer väl inte bort oss som följer ditt arbete på avstånd och vill ha uppdateringar titt som tätt?
Postad 27 januari 2011 - 12:51
Unregistered1791125b
-
Unregistered1791125b
-
Forumräv
-
-
722 inlägg
Hur fortskrider arbetet 2011 Lecvip? Du glömmer väl inte bort oss som följer ditt arbete på avstånd och vill ha uppdateringar titt som tätt?  Hej jokkmeister! Tack för tillropet!! Gjorde ett par meningslösa inlägg i december som jag nästan genast ångrade och tog bort. Är inte mycket lönt att "lägga upp något" bara för att "lägga upp något" ... Men jag hoppas att jag snart har något av vikt att berätta och visa. En liten uppdatering av vad som har hänt sedan sist: Efter att jag hade fått tillfälle att jämföra direkt med BD-provet och konstaterat att Black Screen är ett mycket bra "lågprisalternativ" så gick väl luften ur mig på något sätt. Jag hade fått bekräftat att jag tänkt rätt och att slutresultatet blev det jag ville -så den där "kämpaglöden" svalnade väl något. Jag gick mest omkring och njöt av resultatet. Viftade på tårna och rickade på min lösa tand... I och med detta så har det blivit att jag mer koncentrerat mig på hur allting skall gå till i en fortsättning -om det nu blir någon... Mycket praktiskt skall ordnas. Mycket planering. Under julen har jag suttit med förslaget till patentansökan som jag fått av advokatfirman. Finns mycket att tänka på och svara på i den. Hoppas att jag får iväg den på måndag. Har även väntat på slutpriser (material) vad gäller dukar i olika format. Känns som om jag aldrig blir klok på hur prisbilden skall bli. Försöker få fram ett pris per tum så att det blir lätt att räkna. Eller begränsa storlekarna till 90"och 104" i 16:9 och 118" i 2:35:1. Då skulle jag kunna ligga på lager med några dukar hela tiden. Skall ta fram en 118" 2:35:1 för att ha för visning i lokalen istället för den befintliga 90" 16:9 som hänger där idag. Tror att det kan bli en bättre upplevelse. Har inte mätt upp dukens specar ännu. Får försöka göra det så fort jag kan. Om någon kunnig fortfarande vill. Håller på med en rullduksvariant (manuell 72") och det är bara ihopsättningen kvar innan testerna kan börja (ev vågor i materialet, sträckning mm) Men det är mycket på jobbet just nu så allt roligt får stå tillbaka lite. Det är jobbet som betalar räkningarna -inte mitt filmintresse... Jag tackar för visat intresse och kommer tillbaka när jag har något att säga eller visa. Må gott i vårvintern!
Postad 01 februari 2011 - 21:22
mrgrosvenor
-
mrgrosvenor
-
Användare
-
-
181 inlägg
En enormt intresant och lång tråd. Hoppas du kan fullfölja det här projektet till fullo så att det blir en duk som går att köpa.
En tanke slog mig.... man borde egentligen plöja igenom alla tygaffärer och kolla vilka svarta tyger de har i lager. Det är väl inte helt omöjligt att det kan finnas ett svart tyg, typ fodertyg med viss reflektion som kunde fungera som en sorts black screen  . Jag menar förstås inte att det skulle kunna matcha din duk men ändå det kan ju ligga en tygrulle där på någon hylla med ett svart tyg som skulle kunna fugera riktigt bra som bio duk.
Postad 02 februari 2011 - 21:02
Unregistereddbdacae4
-
Unregistereddbdacae4
-
Användare
-
-
239 inlägg
@Lecvip.
Var ett tag sedan man var inne i denna tråden men kul att det fortskrider om än sakta för tillfället.
Jo .... patentansökan kan nog innebära lite arbete för de små grå innan man lämnar in.
Gäller ju att man tänker igenom varenda svar man ger så det inte ger oönskade följder i framtiden.
Hoppas det kommer det kommer en färdig produkt på marknaden till slut i alla fall.
Fortsatt lycka till.
@mrgrosvenor.
Att leta bland tyger tror jag inte mycket på.
Även om man skulle hitta ett tyg som reflekterar så pass så man skulle kunna stå ut med att titta på en film på det så blir det nog svårt på grund av att tyg mest troligt inte är statiskt i strukturen.
Med det menar jag att fibrerna inte kommer ligga likadant över dukytan och då kommer den reflektera olika på olika delar av "dukytan".
Mvh/WASTERmannen
Postad 02 februari 2011 - 21:09
LTMS
-
LTMS
-
Forumräv
-
-
845 inlägg
Har Pär eller möjligtvis Jakob tittat på den än?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
→
Dukar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|