Företagstråd: Tele 2 (fd Com Hem AB) - Tv-relaterade frågor
5753 svar till detta ämne
Postad 21 september 2010 - 19:32
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Fråga till ComHem:
Jag är ju tydligen idag tvungen att acceptera att ni enbart sänder must-carry-utbudet analogt utan kostnad (förutom den kostnad på 85:- jag redan obligatoriskt betalar för kabel-TV på hyran) till mig i det ComHemhus jag bor i. För att kunna spela in vissa program/filmer och se dem i hög kvalitet har jag köpt en HDPVR-1000C av ComHem och programpaken Canal+ och Small. I och med detta har jag tillgång till Canal+ HD och SVT HD (som ingår i Small). Betalar 330:-/mån för detta.
När nu SVT1 HD och SVT2 HD ska sändas - kommer jag då att få tillgång till dem inom paket Small? Med andra ord - kommer "vardagliga" SVT HD-kanaler att ingå i Small? Om inte får man ju försöka ta in dem gratis via markbundna Boxernätet i stället. Telias ADSL-TV-nät har jag provat, men det var inget väl fungerande alternativ för mig. Marknätet kan dock bli fullt tänkbart framöver, när man nu vidarutvecklar tekniken och ska sända med högre kvalitet senare i höst.
Mer än 330:- + 85:- i månaden är jag inte beredd att betala för den lilla TV-tittning jag gör.
Mvh / Ulf
Svt1 HD började ju sända i går och det ingår ju nu i smal tror inte de ändrar det till att ta extra betalt snarare så bör de fundera att släppa dem helt fria
Postad 21 september 2010 - 19:55
Unregistered7cd61031
-
Unregistered7cd61031
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Det stämmer tydligen Duckface21 - det var jag inte medveten om. Kollade nu och upptäckte att SVT1 HD har ersatt SVT HD på kanalplats 66. SVT HD finns alltså inte längre, vad jag kan se....
Då blir frågan till ComHem om även SVT2 HD så småningom kommer att ingå i Small.
/ Ulf
Postad 21 september 2010 - 20:14
Unregisteredc2e15e02
-
Unregisteredc2e15e02
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
varför kan man inte utöka med canal+ max via att man logga in på "mina sidor"?
man kan välja att bocka i massa andra kanalpaket från viasat eller canal+ sport/total osv men inte canal+ max... någon mer som har det problemet?
Postad 21 september 2010 - 22:22
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Det stämmer tydligen Duckface21 - det var jag inte medveten om. Kollade nu och upptäckte att SVT1 HD har ersatt SVT HD på kanalplats 66. SVT HD finns alltså inte längre, vad jag kan se....
Då blir frågan till ComHem om även SVT2 HD så småningom kommer att ingå i Small.
/ Ulf
Svt2 HD börjar sända i november! comhem har redan sagt att de förhandlar med SVT om Svt2HD men vi lär ju se i november om svt2 HD kommer
Postad 22 september 2010 - 07:56
ingvar
-
ingvar
-
Lärjunge
-
-
438 inlägg
Något som händer då och då är att jag spelar in ett program (oftast en serie
som jag följer) och när jag ska titta på programmet så får jag ett meddelande
"Denna kanal är kodad eller på annat sätt otillgänglig" på TV-skärmen.
Detta trots att kanalen ingår i mitt programpaket.
Det är förbaskat irriterande eftersom jag missar ett avsnitt i serier som jag
gillar. Finns det något att göra åt problemet så att det går att se det inspelade
programmet? Starta om boxen, ta ur och sätta i programkort eller liknande?
Vad är orsaken?
Jag har en signalstyrka på ca 48% till 52% och signalkvaliteten är 100%.
Mvh,
Ingvar
Postad 22 september 2010 - 08:07
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
874 inlägg
vi i lule ser svtHD gratis från ComHem om man bor i Lulebo men det är upp till fastighetsägaren i dessa fall men jag tycker det ska va gratis i hela landet
Det innebär väl i ert fall att ni fortfarande bara kan se kanalen i en apparat eftersom det i praktiken ingår ett kort i hyran? "Gratis" för mig innebär att jag kan se kanalen i hur många apparater jag vill utan krav på kort.
Postad 22 september 2010 - 08:53
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Det innebär väl i ert fall att ni fortfarande bara kan se kanalen i en apparat eftersom det i praktiken ingår ett kort i hyran? "Gratis" för mig innebär att jag kan se kanalen i hur många apparater jag vill utan krav på kort.
vi får kort gratis ja och det är hur många kort du behöver själv har jag 2 kort och det som de bygger på är det minsta paketet men svtHD syns fast jag tar ur kortet så de frivisar svtHD helt här..
Postad 22 september 2010 - 10:52
Unregisterede118cf15
-
Unregisterede118cf15
-
Användare
-
-
118 inlägg
Hur är det med ljudet egentligen? Jag blev fundersam då jag kikade på lite sport senast igår kväll, bl.a. på Canal+ HD. Jag fick bara ljud ur center-högtalaren, kikade, och hade pcm 2 kanals. Bytte jag till t.ex. SVT HD eller annan kanal fick jag simulerat 5.1 ljud, dvs i enlighet med stärkarens inställning. (Har en Denon 2310 som ljudet går via optisk kabel från en HDPVR1000 nånting, och inställd på Cinema PLII vaddetnuheter...) Har inte reagerat på det tidigare, att det inte kommer ljud varken från frontar (ytterst svagt, jag måste lägga örat intill) eller surroundburkarna?
Postad 22 september 2010 - 11:10
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Hur är det med ljudet egentligen? Jag blev fundersam då jag kikade på lite sport senast igår kväll, bl.a. på Canal+ HD. Jag fick bara ljud ur center-högtalaren, kikade, och hade pcm 2 kanals. Bytte jag till t.ex. SVT HD eller annan kanal fick jag simulerat 5.1 ljud, dvs i enlighet med stärkarens inställning. (Har en Denon 2310 som ljudet går via optisk kabel från en HDPVR1000 nånting, och inställd på Cinema PLII vaddetnuheter...) Har inte reagerat på det tidigare, att det inte kommer ljud varken från frontar (ytterst svagt, jag måste lägga örat intill) eller surroundburkarna?
varför kör du PLII på HD kanaler och kanaler som sänder DD ljud det blir ju en konvertering från Dolby digital 5.1 till stereo 2kanal för PLII till 5.1 ... DD ljud ska du köra rakt alltså mata ut DD annars blir det konverteringar på ljudet i onödan.. PLII kör du för stereo sändningar. DD kör du för sändningar med Dolby Digital 5.1.. finns flera trådar om detta på forumet värt att söka
Redigerat av Duckface21, 22 september 2010 - 11:12.
Postad 22 september 2010 - 12:20
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
874 inlägg
vi får kort gratis ja och det är hur många kort du behöver själv har jag 2 kort och det som de bygger på är det minsta paketet men svtHD syns fast jag tar ur kortet så de frivisar svtHD helt här..
Skumt x 2. Det innebär att du kan plocka ut 100 kort och skicka mig ett av dem?  Kan Comhem alltså välja om kryptering ska ske per ort eller t.o.m. fastighet? Det var ju intressant i så fall.
Redigerat av hakanh65, 22 september 2010 - 12:21.
Postad 22 september 2010 - 13:46
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Skumt x 2. Det innebär att du kan plocka ut 100 kort och skicka mig ett av dem? Kan Comhem alltså välja om kryptering ska ske per ort eller t.o.m. fastighet? Det var ju intressant i så fall.
100 kort nej gud heller tror jag inte de har nog säkert nån spärr vet dock inte vart den ligger säker 2 eller 3 inte en aning. jag ska kolla med mitt bostadsbolag o se hur exakt deras avtal ser ut
Redigerat av Duckface21, 22 september 2010 - 13:47.
Postad 22 september 2010 - 14:01
Tele2 Sverige
-
Tele2 Sverige
-
Forumräv
-
-
523 inlägg
varför kan man inte utöka med canal+ max via att man logga in på "mina sidor"? man kan välja att bocka i massa andra kanalpaket från viasat eller canal+ sport/total osv men inte canal+ max... någon mer som har det problemet?
Hej, Vi har för närvarande problem med uppgraderingar och bokningar av CANAL+ Max under mina Sidor. Vi jobbar på en lösning och hoppas att kunna erbjuda den möjligheten inom kort. I dagsläget kan du beställa CANAL+ Max genom att ringa eller skicka e-post till vår Kundservice. Med vänlig hälsning Fredrik Söderlund Kundervice
Postad 22 september 2010 - 16:23
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
varför kör du PLII på HD kanaler och kanaler som sänder DD ljud det blir ju en konvertering från Dolby digital 5.1 till stereo 2kanal för PLII till 5.1 ... DD ljud ska du köra rakt alltså mata ut DD annars blir det konverteringar på ljudet i onödan.. PLII kör du för stereo sändningar. DD kör du för sändningar med Dolby Digital 5.1.. finns flera trådar om detta på forumet värt att söka 
SVT1 HD sänder i alla fall just nu i Dolby Digital 2.0 så där kan Dolby Prologic II / IIx användas utan "problem".
Postad 22 september 2010 - 16:28
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Är det samma ljud i vänster och höger kanal så gör Dolby Prologic II Movie att ljudet enbart kommer ur center högtalaren.
Postad 22 september 2010 - 16:30
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
SVT1 HD sänder i alla fall just nu i Dolby Digital 2.0 så där kan Dolby Prologic II / IIx användas utan "problem".
Precis DD är inte lika med 5.1 utan kan vara allt från 1.0 till 5.1.
Redigerat av Leatherface, 22 september 2010 - 16:30.
Postad 22 september 2010 - 17:04
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
jo men menade DD 5.1 sändningar själv kör jag på stereo PCM PLIIz på DD 2.0 kör jag också PLIIz på DD 5.1 kör jag Dolby Digital Native är som sagt alltid bäst för att undvika konverteringar av ljudet ...
Redigerat av Duckface21, 22 september 2010 - 17:11.
Postad 22 september 2010 - 18:45
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
Hej Comhem.
Jag ska snart flytta till en hyresfastighet som är anslutna till er. Kan jag få bredband xxl 100 eller hur fungerar det? Och hur vet man isåfall vilken hastighet mellan 50 och 100 som man får? Är det fiber eller adsl?
Postad 23 september 2010 - 08:40
tkarki
-
tkarki
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Gällande Humax HDPVR-1000C 320GB Alltid trevligt med positiv respons!
1. Enligt våra tester finns det gånger då EPGn inte visar fullständig information för de tre närmaste dagarna på en gång, och att det då tar ca 30 sekunder innan det laddas korrekt.
3. Vi utförde ett test på en av våra boxar. I testet var det 13 % ledigt diskutrymme och vi hade en inspelning på 228 minuter som vi skulle radera, vilket tog ca en sekund. Därefter raderade vi ett klipp på ca 45 minuter och därefter ytterligare ett klipp på 36 minuter. Eftersom att våra tester inte visade på något problem så är det svårt att ta ställning till varför du upplever det som segt att radera filer i boxen. Vårt förslag är, om du har möjlighet, att återställa boxen och därefter se om responsen vid radering är bättre.
1. Får undersöka hur lång tid det tar, men känns definitivt som att det tar längre tid än 30 sekunder ibland, medans det ibland kommer i princip omgående. Ni svarade aldrig på min fråga om ni har tänkt att förlänga EPG så den sträcker sig över en längre tid? (en eller helst två veckor vore grymt bra) Just med inspelningsbara boxar vore det en grym förbättring, när man t.ex. ska åka bort någon vecka så får man nu titta på någon annan programguide och om det behövs lägga upp manuella inspelningar, som riskerar att bli fel och det är omständigt... 3. En sekund för 228 min är det någon annan som kan radera filer så fort!? Min test på 240 minuters fil tog 30 sekunder, från att jag tryckte ja på att radera, har sett att andra i tråden har ungefär lika lång tid. / Tomas
Redigerat av tkarki, 23 september 2010 - 08:40.
Postad 23 september 2010 - 10:09
SWiiT
-
SWiiT
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hej.
Beställde i början av september Bredband XXL (har Bredband XL) och förklarade tydligt för säljaren att Comhem inte behövde skicka ut ett nytt modem då jag redan har det modemet som krävs för Bredband XXL.
Säljaren sa inga problem det fixar jag.
Jag blev inte förvånad när det någon vecka senare kom en avi från posten att Comhem skickat ett paket till mig.
Kontaktade kundtjänst för att reda ut frågan varför dom skickat ett paket till mig med ett nytt modem.
Då fick jag svaret att det blivit något fel att det hade skickats ut iallafall och att jag skulle låta paketet kvar så skickas det tillbaka till Comhem.
I Tisdag upptäckte jag att mitt bredband inte fungerade. Tänkte att det är förmodligen bara ett vanlig avbrott som Comhem har minst en gång i månaden. Det brukar bara vara några timmar.
Men igår så funkade det fortfarande inte så jag kontaktade kundtjänst och då visade det sig att dom bytt MAC-adress på det modemet som ska funka för mig. Förmodligen till det som ligger hos posten.
Kundtjänst rättade till detta och min internet började funka under kvällen.
Tyvärr kan inte jag få någon kompensation för att Comhem gjort ett fel som jag blev drabbad av. Detta pga Comhems regel för att få kompensation måste en felanmälan funnits i minst 24h.
Tråkigt att man aldrig kan använda sin tjänst till 100% som man köper av Comhem.
Tycker att Comhem borde kunna ändra sin regel så att är det ett uppenbart fel av Comhem borde man kunna få en kompensation för detta. Denna ändring borde kunna få några flera kunder gladare.
Vill dela med mig av detta så att andra kunder till Comhem inte råkar ut för samma problem.
Postad 23 september 2010 - 11:25
Tele2 Sverige
-
Tele2 Sverige
-
Forumräv
-
-
523 inlägg
Hej Comhem.
Jag ska snart flytta till en hyresfastighet som är anslutna till er. Kan jag få bredband xxl 100 eller hur fungerar det? Och hur vet man isåfall vilken hastighet mellan 50 och 100 som man får? Är det fiber eller adsl?
Hej, Våra tjänster körs som regel via kabel-tv nätet, det förekommer adresser där det fungerar annorlunda. Har man ett Com Hem uttag så har man möjlighet till Com Hems Digital-tv med marknadens största utbud. Det ger också möjlighet till Bredband med en hastighet upp till 100 Mbit. Genom uttaget kan du även få Telefoni. För att kontrollera vilket utbud vi kan erbjuda just dig så klickar du på länken nedan och fyller i din nya adress. https://www.comhem.s...all_grundtjanstMed vänlig hälsning Michael Hansson Kundservice
Postad 23 september 2010 - 11:51
Unregistered40562de1
-
Unregistered40562de1
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Gällande Humax HDPVR-1000C 320GB
1. Får undersöka hur lång tid det tar, men känns definitivt som att det tar längre tid än 30 sekunder ibland, medans det ibland kommer i princip omgående. Ni svarade aldrig på min fråga om ni har tänkt att förlänga EPG så den sträcker sig över en längre tid? (en eller helst två veckor vore grymt bra) Just med inspelningsbara boxar vore det en grym förbättring, när man t.ex. ska åka bort någon vecka så får man nu titta på någon annan programguide och om det behövs lägga upp manuella inspelningar, som riskerar att bli fel och det är omständigt...
3. En sekund för 228 min är det någon annan som kan radera filer så fort!? Min test på 240 minuters fil tog 30 sekunder, från att jag tryckte ja på att radera, har sett att andra i tråden har ungefär lika lång tid.
/ Tomas
Nej är nog bara comhem som raderar filer på 1 sek... 20 sek va nån jag testade, en del kanske lite snabbare men inte i närheten av 1 sek.
Postad 23 september 2010 - 13:39
Tele2 Sverige
-
Tele2 Sverige
-
Forumräv
-
-
523 inlägg
Och varför ska inte denna volymen kunna justeras på boxen?
Om så är fallet så får ni ju se till att höja ljudet på era stereoljudkanaler centralt, så man åtminstone kan hitta en nivå som åtminstone är samma för DD och stereoljud kanalerna.
Helt värdelöst om maxljudet på boxen är en tredjedel av DD-ljudet...
Men herregud. Bästa alternativet??? Det är inte lite arrogant att svara så när det pga er inkompetens är det enda alternativet. Vad är det näst bästa alternativet? Att trä en strumpa över högtalarna varje gång man tänker byta kanal? Har man en tillräckligt tjock strumpa är det onekligen ett alternativ som faktiskt är sämre..
Ni verkar tycka att detta inte ens är ett riktigt problem för massor av tittare. Zappar själv mellan t.ex. Viasat Sport HD och Premier League HD kanske 20 gånger under vissa kvällar. Om man inte VARJE gång först skruvar ner ljudet 25 dB på Sport HD så väcker man grannarna. Sen får man skruva upp det igen om man går tillbaka till PL HD. Detta är ett jätteproblem. Vi pratar inte marginella ljudskillnader. 25 dB är enormt mycket.
Det kan omöjligt vara ett problem för er att tvinga bolagen att använda sig av samma utnivå på sina signaler. Speciellt när det är samma bolag som använder olika nivåer. Alternativt att ni ser till att införskaffa vad som behövs för att ni själva kunna justera digitala ljudnivåer. Det lär inte knäcka er ekonomi och är inte ett dugg tekniskt avancerat.
Hej, Ställer man volymen på 1% kommer de kanaler som sänder ett Dolby Digital ljudspår att skicka nivån med 100% styrka till din tv/hemmabioförstärkare. Byter du sedan till en kanal som sänder ljudspåret i Mpeg så kommer boxen att skicka ut ljudet med en 1% ljudstyrka. För att ni ska få så jämn ljudnivån som möjligt mellan de olika kanalerna så ställer ni boxens volym på 100%, då skickas alltid ljudet med 100% oavsett val av ljudspår. Vi har som vi tidigare påpekat ingen direkt möjlighet att skruva ner ljudstyrkan på enskilda kanaler. Till programbolagen kan vi dock påtala att ljudnivån på deras kanaler bör förstärkas eller minskas. Vilka kanaler upplever ni att det främst är stora skillnader på då ni har boxens volym ställd på 100%? Med vänlig hälsning Michael Hansson Kundservice
Postad 23 september 2010 - 13:46
Tele2 Sverige
-
Tele2 Sverige
-
Forumräv
-
-
523 inlägg
Något som händer då och då är att jag spelar in ett program (oftast en serie som jag följer) och när jag ska titta på programmet så får jag ett meddelande "Denna kanal är kodad eller på annat sätt otillgänglig" på TV-skärmen.
Detta trots att kanalen ingår i mitt programpaket.
Det är förbaskat irriterande eftersom jag missar ett avsnitt i serier som jag gillar. Finns det något att göra åt problemet så att det går att se det inspelade programmet? Starta om boxen, ta ur och sätta i programkort eller liknande?
Vad är orsaken?
Jag har en signalstyrka på ca 48% till 52% och signalkvaliteten är 100%.
Mvh, Ingvar
Hej, Vad det är som orsakar detta problem vet vi inte. Det ena förslag vi kan ge dig för nuvarande är en fabriksåterställning. Om problemen kvarstår måste du kontakta oss så vi får prova att göra ett garantibyte/reparation av boxen. Med vänlig hälsning Michael Hansson Kundservice
Postad 23 september 2010 - 15:11
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
Hur stabilt är bredband via kabel-tv jämfört med ADSL? Någon opartisk får gärna svara också.
Redigerat av belzebubb, 23 september 2010 - 15:14.
Postad 23 september 2010 - 16:29
letmefly
-
letmefly
-
Veteran
-
-
2 247 inlägg
Hej,
Vad det är som orsakar detta problem vet vi inte. Det ena förslag vi kan ge dig för nuvarande är en fabriksåterställning. Om problemen kvarstår måste du kontakta oss så vi får prova att göra ett garantibyte/reparation av boxen.
Med vänlig hälsning Michael Hansson Kundservice
Börjar bli intresserad av ett garantibyte / reparation av boxen pga av problemet ovan samt att det tar flerfallet längre tid än på er referensbox när det gäller att radera filer. Vad händer med alla mina sparade filer och mp3 vid boxbyte / reparation?
Postad 23 september 2010 - 17:40
sivle
-
sivle
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Bortredigerat inlägg.
Redigerat av sivle, 24 september 2010 - 12:02.
Postad 23 september 2010 - 18:54
ingvar
-
ingvar
-
Lärjunge
-
-
438 inlägg
Hej,
Vad det är som orsakar detta problem vet vi inte. Det ena förslag vi kan ge dig för nuvarande är en fabriksåterställning. Om problemen kvarstår måste du kontakta oss så vi får prova att göra ett garantibyte/reparation av boxen.
OK, jag får prova det. Tack för hjälpen! Mvh, Ingvar
Postad 23 september 2010 - 20:40
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
Nej är nog bara comhem som raderar filer på 1 sek... 20 sek va nån jag testade, en del kanske lite snabbare men inte i närheten av 1 sek.
20 sek låter mycket. Jag skulle säga 5-6 sek för en timme SD, kanske 10 sek för en timme HD. Ungefär så är det för mig iaf. Som tur var kan man ju göra allt annat än att radera medan boxen raderar en fil så det går iaf bra att börja kolla på något annat eller kolla runt i EPG:n medan man väntar.
Postad 24 september 2010 - 12:03
sivle
-
sivle
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Jag har digitalbox Samsung DCB-P770Z 80GB och min mormor hon har er 1 kronas Samsungbox hon bor i ett annat område i samma stad (Borås) vi har bägge Animal Planet och vi upplever att den kanalen har en betydligt lägre volym än de andra digitalkanalerna.
Postad 24 september 2010 - 13:41
Tele2 Sverige
-
Tele2 Sverige
-
Forumräv
-
-
523 inlägg
Hej! Jag får inte riktigt ihop detta med must-carry reglerna (vidaresändningsplikten), den säger:
"Den som ansvarar för ett kabel-tv-nät (operatören) är skyldig att se till att de som är anslutna kan ta emot public service-kanalerna utan särskild betalning.
SVT1, SVT2, SVT24 och Barnkanalen/Kunskapskanalen omfattas av vidaresändningsplikten."
Er tolkning är alltså att dessa kanaler i HD kvalitet inte omfattas av detta utan är nåt helt annat?
Hej, Ja det stämmer. Vi uppfyller detta då vi distribuerar SVT1, SVT2, SVT24/Barnkanalen samt Kunskapskanalen utan kostnad. Det finns dock inget förbehåll om att kanalerna skall distribueras i HD, dvs ingen vidaresändningsplikt avseende SVT1 HD samt SVT2 HD. Med vänlig hälsning Michael Hansson Kundservice
Postad 24 september 2010 - 13:49
Tele2 Sverige
-
Tele2 Sverige
-
Forumräv
-
-
523 inlägg
Gällande Humax HDPVR-1000C 320GB
1. Får undersöka hur lång tid det tar, men känns definitivt som att det tar längre tid än 30 sekunder ibland, medans det ibland kommer i princip omgående. Ni svarade aldrig på min fråga om ni har tänkt att förlänga EPG så den sträcker sig över en längre tid? (en eller helst två veckor vore grymt bra) Just med inspelningsbara boxar vore det en grym förbättring, när man t.ex. ska åka bort någon vecka så får man nu titta på någon annan programguide och om det behövs lägga upp manuella inspelningar, som riskerar att bli fel och det är omständigt...
3. En sekund för 228 min är det någon annan som kan radera filer så fort!? Min test på 240 minuters fil tog 30 sekunder, från att jag tryckte ja på att radera, har sett att andra i tråden har ungefär lika lång tid.
/ Tomas
Hej, Förstår din synpunkt på EPG:n, det skulle vara önskvärt med en EPG som sträcker längre framåt i tiden än 3 dagar. Vi ser över olika tekniska lösningar för att kunna förlänga EPG till våra digital-boxar. Vi har däremot svår att ge en uppskattad tid på när vi kan ha en lösning på detta. Med vänlig hälsning Michael Hansson Kundservice Börjar bli intresserad av ett garantibyte / reparation av boxen pga av problemet ovan samt att det tar flerfallet längre tid än på er referensbox när det gäller att radera filer. Vad händer med alla mina sparade filer och mp3 vid boxbyte / reparation?
Hej, Filer på hårddisken kan försvinna från hårddisken då man lämnar in boxen. Har man säkerhetskopierat och får tillbaka samma box så går det bra att lägga tillbaka filerna. Det händer dock att man får tillbaka en annan box än den man skickade in och då kommer säkerhetskopian tyvärr att vara obrukbar. Med vänlig hälsning Michael Hansson Kundservice
Postad 24 september 2010 - 18:00
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Jag har digitalbox Samsung DCB-P770Z 80GB och min mormor hon har er 1 kronas Samsungbox hon bor i ett annat område i samma stad (Borås) vi har bägge Animal Planet och vi upplever att den kanalen har en betydligt lägre volym än de andra digitalkanalerna.
När det gäller digitalt och ljudvolym kan inte comhem fixa problemet. Det sänds i så fall ut med låg volym från programbolaget... Analogt är annan femma.
Postad 24 september 2010 - 23:18
Unregistered7cd61031
-
Unregistered7cd61031
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Man kan ju fundera på vad man ska ha HD-kanalerna till om ComHem inte kan styra upp dem ljudmässigt..
Ikväll stod jag inte ut med Skavlan i SVT1HD, eftersom munnen på de inblandade personerna inte rörde sig samtidigt som ljudet. Fick koppla över till vanliga SVT1 där synkningen fungerar som det ska. Så är det ALLTID genom min HDPVR-1000C.
Tråkigt att HD-kanalerna ska ha så dåligt ljud. För lågt ljud och dålig synk, som inte går att korrigera - bara förvärra - om man går in i inställningarna och joxar. Och dessutom menar ComHem att de inte har skyldighet (must-carry) att skicka ut dessa HD-kanaler, bara de gamla analoga signalerna som man gjort i alla år. Man måste abonnera på Small för att få titta på SVT HD.
Jag abonnerar på Small och tycker då jag har rätt att ställa krav! Kravet är att synkningen av ljud och läppar ska fungera i HD. Dessurom håller jag med andra om att även ljudnivån bör vara mer normal. Vad ni gör med must-carry i det analoga systemet struntar jag i för det tittar jag aldrig på!
/ Ulf
Postad 24 september 2010 - 23:18
xrs99
-
xrs99
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Hej,
Ja det stämmer. Vi uppfyller detta då vi distribuerar SVT1, SVT2, SVT24/Barnkanalen samt Kunskapskanalen utan kostnad. Det finns dock inget förbehåll om att kanalerna skall distribueras i HD, dvs ingen vidaresändningsplikt avseende SVT1 HD samt SVT2 HD.
Tack för svar, då vet jag vad som gäller, även om det inte var det svar jag hoppades på. ;-)
Postad 25 september 2010 - 16:13
Corpze
-
Corpze
-
Forumräv
-
-
542 inlägg
Hej, jag undrar om Comhem har ändrat utbudet i ert Digitala fria kabeltvnät, jag får inte längre upp svt 1,2 samt tv4 längre. Eller är det min tv som har ändrat om sig själv? (har ingen box eller nåt utan har kabeln rätt in i tvn)
Postad 25 september 2010 - 16:20
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Man kan ju fundera på vad man ska ha HD-kanalerna till om ComHem inte kan styra upp dem ljudmässigt..
Ikväll stod jag inte ut med Skavlan i SVT1HD, eftersom munnen på de inblandade personerna inte rörde sig samtidigt som ljudet. Fick koppla över till vanliga SVT1 där synkningen fungerar som det ska. Så är det ALLTID genom min HDPVR-1000C.
Tråkigt att HD-kanalerna ska ha så dåligt ljud. För lågt ljud och dålig synk, som inte går att korrigera - bara förvärra - om man går in i inställningarna och joxar. Och dessutom menar ComHem att de inte har skyldighet (must-carry) att skicka ut dessa HD-kanaler, bara de gamla analoga signalerna som man gjort i alla år. Man måste abonnera på Small för att få titta på SVT HD.
Jag abonnerar på Small och tycker då jag har rätt att ställa krav! Kravet är att synkningen av ljud och läppar ska fungera i HD. Dessurom håller jag med andra om att även ljudnivån bör vara mer normal. Vad ni gör med must-carry i det analoga systemet struntar jag i för det tittar jag aldrig på!
/ Ulf
På min box kan man justera både ljudvolymer och ljudsynk för varje kanal men eftersom Comhem pairar sina kanaler så är den inte möjlig att använda i deras nät.
Postad 26 september 2010 - 09:10
Tele2 Sverige
-
Tele2 Sverige
-
Forumräv
-
-
523 inlägg
Hej, jag undrar om Comhem har ändrat utbudet i ert Digitala fria kabeltvnät, jag får inte längre upp svt 1,2 samt tv4 längre. Eller är det min tv som har ändrat om sig själv? (har ingen box eller nåt utan har kabeln rätt in i tvn)
Hej, Någon sådan förändring har vi inte gjort. Du kan börja med att kontrollera driftsinformationen på: http://www.comhem.se...76/-/index.htmlFinns det inget fel där så tipsar jag dig att testa med att göra tv:n strömlös i 1 minut. Fungerar inte det gör du en kanalsökning . Fungerar inte det gör du en fabriksåterställning. Hjälper inte någon av dessa åtgärder så ringer du Kundservice på 0771 - 55 00 00. För mer information om vår fria digitala kanaler klickar du på länken nedan: http://www.comhem.se...46/-/index.html Med vänlig hälsning Michael Hansson Kundservice
Postad 26 september 2010 - 10:44
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Hej,
Någon sådan förändring har vi inte gjort. Du kan börja med att kontrollera driftsinformationen på:
http://www.comhem.se...76/-/index.html
Finns det inget fel där så tipsar jag dig att testa med att göra tv:n strömlös i 1 minut. Fungerar inte det gör du en kanalsökning . Fungerar inte det gör du en fabriksåterställning. Hjälper inte någon av dessa åtgärder så ringer du Kundservice på 0771 - 55 00 00.
För mer information om vår fria digitala kanaler klickar du på länken nedan: http://www.comhem.se...46/-/index.html
och funkar inte kundservice så e det bara hälsa hem ... hehe skämt åt sidor tror det bästa i hans fall e att göra en ny kanalsökning
Postad 26 september 2010 - 12:25
JollyJumper
-
JollyJumper
-
Användare
-
-
144 inlägg
Hej!
Har haft problem med nästan varje sändning på era Canal + extra kanaler. Trelleborg-aik då var ljudet borta stora delar av matchen. Frölunda-aik ljudhack under i stort sett hela matchen. brynäs-DIF bildstörningar som var igenom hela matchen. Är det något som ligger hos canal +? På hockey och fotboll upplever jag inget sådant
Postad 26 september 2010 - 15:31
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
problem med inloggning, funkar endast via "svara"
Postad 26 september 2010 - 15:41
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Hej!
Har haft problem med nästan varje sändning på era Canal + extra kanaler. Trelleborg-aik då var ljudet borta stora delar av matchen. Frölunda-aik ljudhack under i stort sett hela matchen. brynäs-DIF bildstörningar som var igenom hela matchen. Är det något som ligger hos canal +? På hockey och fotboll upplever jag inget sådant
Felet verkar ligga hos Canal+ då problemen finns hos bla Tele2 också.
Postad 26 september 2010 - 22:56
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Ett väldgt vanligt och ytterst irriterande problem är att textningen ibland försvinner och sedan
dyker upp igen. Jag upplevede det senast idag på SVT1 HD under "The Event" där det säkert hände 5-6 ggr.
Ingen aning om det har med boxen HDPVR-1000C eller utsändningen att göra.
Sen var ljudet fel i början, center-kanalen med all dialog saknades under de första minuterna, i båda ljudalternativen.
Postad 27 september 2010 - 05:10
Corpze
-
Corpze
-
Forumräv
-
-
542 inlägg
Hej,
Någon sådan förändring har vi inte gjort. Du kan börja med att kontrollera driftsinformationen på:
http://www.comhem.se...76/-/index.html
Finns det inget fel där så tipsar jag dig att testa med att göra tv:n strömlös i 1 minut. Fungerar inte det gör du en kanalsökning . Fungerar inte det gör du en fabriksåterställning. Hjälper inte någon av dessa åtgärder så ringer du Kundservice på 0771 - 55 00 00.
För mer information om vår fria digitala kanaler klickar du på länken nedan: http://www.comhem.se...46/-/index.html
Jag får fortfarande inte upp svt1,2 samt tv4 via DTV-C, via vanliga analoga får jag in dem... ska det vara såhär?
Postad 27 september 2010 - 07:45
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Ett väldgt vanligt och ytterst irriterande problem är att textningen ibland försvinner och sedan dyker upp igen. Jag upplevede det senast idag på SVT1 HD under "The Event" där det säkert hände 5-6 ggr. Ingen aning om det har med boxen HDPVR-1000C eller utsändningen att göra. Sen var ljudet fel i början, center-kanalen med all dialog saknades under de första minuterna, i båda ljudalternativen.
SVT kör med inbränd text och har inget med boxen att göra.
Postad 27 september 2010 - 07:49
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
SVT kör med inbränd text och har inget med boxen att göra.
SVT1 HD?
Postad 27 september 2010 - 10:09
gaffakungen
-
gaffakungen
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
Har ju varit trevligt om man hade skickat EPG lite oftare. Just nu är det olidligt långsamt. Hinner ju fasen starta upp datorn och kolla nån tv-site innan guiden har uppdaterat tillräckligt mycket för att det skulle vara användbart.
Postad 27 september 2010 - 10:17
Unregisterede118cf15
-
Unregisterede118cf15
-
Användare
-
-
118 inlägg
Kör bara med PLII för 2-kanals. Jag förstår fortfarande inte riktigt vad som händer, snälla, försök förklara för en som int' begrip'... Igår kikade jag på WSBK på Eurosport HD. Enligt stärkaren togs 5.1 (och den skiftar då automatiskt till DolbyDigital, dvs jag kan inte välja PLII) ljud mot, enl. ComHems info var det DD. Jag får under sändningen inget ljud från surroundarna, men under reklamen så funkar det? Det måste väl ha att göra med utsändningen? Jag fattar det som så, att det inte spelar någon roll vad jag ser för info på in/ut-signal, vissa kanaler ger inget surround-ljud, oavsett min stärkares avkodning, men vissa gör det, trots samma in/utsignal indikering. Är det något som ComHem kan göra något åt, eller har det med originalutsändningen att göra?
Postad 27 september 2010 - 13:38
Unregistered863154f7
-
Unregistered863154f7
-
Användare
-
-
115 inlägg
Ett väldgt vanligt och ytterst irriterande problem är att textningen ibland försvinner och sedan dyker upp igen. Jag upplevede det senast idag på SVT1 HD under "The Event" där det säkert hände 5-6 ggr. Ingen aning om det har med boxen HDPVR-1000C eller utsändningen att göra. Sen var ljudet fel i början, center-kanalen med all dialog saknades under de första minuterna, i båda ljudalternativen.
textfelet har varit på SVT HD minst 1 år bakåt i tiden:( dåligt av SVT att inte fixa det... kan inte ni på Com Hem påtala det felet till SVT? de lär ju lyssna mer på er än på oss... tack
Postad 27 september 2010 - 13:47
Tele2 Sverige
-
Tele2 Sverige
-
Forumräv
-
-
523 inlägg
Jag får fortfarande inte upp svt1,2 samt tv4 via DTV-C, via vanliga analoga får jag in dem... ska det vara såhär?
Om du inte funnit kanalerna efter utförande av tidigare anvisningar behöver vi göra en fullständig felsökning per telefon För att ha möjlighet att se över, samt åtgärda det problem du upplever. Med vänlig hälsning Patrick Norberg Kundservice
Postad 27 september 2010 - 14:33
Tele2 Sverige
-
Tele2 Sverige
-
Forumräv
-
-
523 inlägg
/ Ulf
Hej, Vi vet att det ibland kan bli problem med ljudsynken, och som regel handlar det om en HD-kanal i kombination med Dolby Digital. Det man kan göra som en alternativ lösning till dess att felet åtgärdats är att byta ljudspår till PCM. Alla kanaler som sänder Dolby Digital har tyvärr inte ett ljudspår i PCM och dessa gånger fungerar tyvärr inte ovanstående föreslag. Men det finns en till tänkbar lösning genom att prova koppla ljud över S/PDIF-kabel. Fungerar inget av ovanstående så kan det bero på utsändningen, eller boxen om man har en Humax HDPVR-1000C eller en CXHD-5000C. Det kommer en ny mjukvara till dessa Humax-boxar framöver och vi hoppas i samband med detta på att kunna erbjuda bättre synkning mellan ljud och bild. Som vi skrev i inlägg 263 så tar vi gärna mot synpunkter på vilka kanaler ni upplever att det är stora skillnader på gällande ljudstyrka då ni har boxens volym ställd på 100%, för vi kan alltid påtala till programbolaget om ljudet är för svagt eller för starkt. Med vänlig hälsning Patrick Norberg Kundservice
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|