Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Miraclebox 9 HD Twin PVR

807 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Miraclebox 9 S2 Twin HD PVR (Digitalboxar) 5 8 (2) Inga priser
Miraclebox 9 C Twin HD PVR (Digitalboxar) 4 8,33 (2) Inga priser
Miraclebox 9 T2 Twin HD PVR (Digitalboxar) 4 5,92 (11) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 04 februari 2011 - 11:48

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Sanningen är att det varierar, så du har rätt i att inte alla boxar funkar så.

Som användare skulle jag bli ganska arg om jag inte kunde spela upp content efter en abonnemangsändring...

Postad 04 februari 2011 - 11:52

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

När jag öppnade locket på min nyinköpta Miraclebox 9 för att montera in en hårddisk upptäckte jag att det fanns skadade komponenter på kortet för nätdelen, se bifogat foto. Mycket märkligt eftersom jag inte ens hunnit prova den och inte haft den ansluten till något el-uttag. Tyder på mycket bristfällig kvalitéts kontroll från fabriken.
Har kontaktat Digitalboxen.com varifrån jag köpt den och de ska skicka mig en ny nätdel. Hoppas nätdelen bara var ett "måndags exemplar" så att det inte är ett återkommande problem. För övrigt är kortet för nätdelen ovanligt stort och helt oskärmat mot övriga komponenter inuti M9, metallhöljet kring M9 ger dock skärmning ut mot omgivningen.

Som andra skrivit kan inte heller jag se vad som skulle vara trasigt.
Men vad menar du med ovanligt stort? Ser inte direkt så ut tycker jag, men vi har ju bara fått se delar av kortet.
Det är normalt att nätdelen inte är skärmad från övriga delar, har sett en hel del konsumentelektronik där så är fallet. Från både stora och små märken.
Du har inte lust att ta lite fler bilder på insidan så det går att se hur den är uppbyggd?

Postad 04 februari 2011 - 12:22

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Som användare skulle jag bli ganska arg om jag inte kunde spela upp content efter en abonnemangsändring...

Visst, och så är det på en del boxar, på andra inte. Men om alternativet är att bara använda en tuner så vet jag vad jag väljer.

Postad 04 februari 2011 - 13:33

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

Fungerar inte alla boxar så? Tittar man på en kodad kanal och spelar in en annan kodad kanal så sparar den det inspelade kodat. När man sen tittar på det så avkodas den.

Har en Topfield 5700pvr och är sugen på att uppgradera till miracle box eller Sagem T2(om dom kan lösa alla problem).

Skulle ta Miraclebox framför Sagem.

Postad 04 februari 2011 - 20:38

adamzzon
  • adamzzon
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Alla dagar i veckan.

Peter: Ser inte heller att det kan vara något fel. Fungerar inte mottagaren eller är det bara så att du "anser" att den är dåligt kontrollerad från fabrik?

matbl: Var hittar du all info? :D lol

Postad 04 februari 2011 - 23:43

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Inget fel på din nätdel, alla ser ut så där, det gula är fixeringslim.

Ok, då har jag misstagit mig, trodde att det gula var någon form av elektrolytmassa som runnit ut ur kondensatorerna.

Som andra skrivit kan inte heller jag se vad som skulle vara trasigt.
Men vad menar du med ovanligt stort? Ser inte direkt så ut tycker jag, men vi har ju bara fått se delar av kortet.
Det är normalt att nätdelen inte är skärmad från övriga delar, har sett en hel del konsumentelektronik där så är fallet. Från både stora och små märken.
Du har inte lust att ta lite fler bilder på insidan så det går att se hur den är uppbyggd?

Tycker att nätdelskortet är större än normalt jämfört med andra satellitmottagare jag har haft. I datorer är nästan alltid nätdelen avskärmad i en egen plåtlåda och även i viss hemelektronik har jag sett att nätdelen har separat skärmning för att inte störa övrig känslig elektronik innanför chassit (lådan).
Nedan en bild på insidan av Miraclebox 9.

Bifogad fil  m9_inuti.jpg   3,23MB   14 Antal nerladdningar

Peter: Ser inte heller att det kan vara något fel. Fungerar inte mottagaren eller är det bara så att du "anser" att den är dåligt kontrollerad från fabrik?

Jag trodde det var elektrolytmassa som läckt ut från kondensatorerna och därför tyckte jag att kontrollen varit dålig. Har nu kollat att mottagaren "lever", hoppas det stämmer att det gula är fixeringslim och inte elektrolytmassa som läckt ut! Ska testa mottagaren lite nu och imorgon.

Har även monterat in en HDD och i samband med att jag demonterade HDD hållaren tog jag en bild på CI-chippet, se bild nedan.
Bifogad fil  m9_CI_chip.jpg   459,96K   17 Antal nerladdningar

Nedan en bild på hur det ser ut när jag monterat in en intern hårddisk i Miraclebox 9.
Bifogad fil  m9_hdd.jpg   1,32MB   10 Antal nerladdningar

/ Peter

Postad 05 februari 2011 - 00:30

David111
  • David111
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Ett par frågor från nybliven boxägare. Har jag fått fel kabel, el är jag bara allmänt oteknisk, dvs som vanligt...? Försökt ansluta kabeln för loopgenomgång, dvs från "loop out" till "ant in" men inte lyckats. Passar bra i "loop out" men inte alls i "ant in". Är en kort svart kabel som är likadan i bägge ändarna.
Måste jag skaffa en nyare vers av boxerkortet för att se alla kanaler ? Har nu ett tvillingkort, version 2.0 och kan enbart se de fria kanalerna.

Postad 05 februari 2011 - 08:48

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Det där är inga elektrolyter, ser mer ut som PTC motstånd.

Var glad att nätdelen är stor eller överdimensionerad, det finns boxar där nätdelen är för klen och går sönder efter något år.

Jag tycker allt ser OK ut i boxen!

Postad 05 februari 2011 - 09:33

Mongroovy
  • Mongroovy
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Ett par frågor från nybliven boxägare. Har jag fått fel kabel, el är jag bara allmänt oteknisk, dvs som vanligt...? Försökt ansluta kabeln för loopgenomgång, dvs från "loop out" till "ant in" men inte lyckats. Passar bra i "loop out" men inte alls i "ant in". Är en kort svart kabel som är likadan i bägge ändarna.
Måste jag skaffa en nyare vers av boxerkortet för att se alla kanaler ? Har nu ett tvillingkort, version 2.0 och kan enbart se de fria kanalerna.

Visst stämmer det att loop-kabeln inte passar, väldigt konstigt! Som tur är hade jag en annan som passade bättre från min gamla Topfield-box.

För att få igång kortläsarna i boxen behöver du installera MCAS-plugin i boxen. Härifrån t.ex.

Ett tips är att regga dig på miraclefiles.net. Där finns det mesta du behöver veta!

Postad 05 februari 2011 - 09:50

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

Så var det med min också. Har en DVB-C box men fick en kabel för DVB-S. Köpte en 0,5m kabel på Kjell & Co för 29kr. Så nöjd med Miracleboxen att jag inte orkade klaga.

HD kanalerna kräver 4.0 kort enligt vad jag har hört. Boxer byter ut utan kostnad.

Postad 05 februari 2011 - 13:25

cure33
  • cure33
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Jag har samma problem som du och har fått sätta en vanlig kortare antennkabel som loop istället. Kör med 2x C-tuners.

Redigerat av cure33, 05 februari 2011 - 13:27.

Postad 05 februari 2011 - 14:40

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0
Ni som kör med denna box i kombo med Comhem kommer ni att pröva med deras HD CA modul när väl CI+ kommer till denna box? Skulle vara roligt att få reda på om det då fungerar med dubbla tuners så att man kan titta på ett program samtidigt som man spelar in ett annat. Verkar som detta inte fungerar för andra som kör med CA modul.

Postad 05 februari 2011 - 15:19

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8 074 inlägg
  • 0

Ni som kör med denna box i kombo med Comhem kommer ni att pröva med deras HD CA modul när väl CI+ kommer till denna box? Skulle vara roligt att få reda på om det då fungerar med dubbla tuners så att man kan titta på ett program samtidigt som man spelar in ett annat. Verkar som detta inte fungerar för andra som kör med CA modul.

Jag står redo med det ;) !

Postad 05 februari 2011 - 15:39

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0
Så bra! Då väntar vi bara på CI+.
Den som väntar på något gott väntar alltid förlänge!

Postad 05 februari 2011 - 17:01

adamzzon
  • adamzzon
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Aldrig för länge får jag hoppas ;) hehe

Postad 05 februari 2011 - 18:05

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0
Jo men man får alltid vänta för länge för man vill ju att det ska fungera nu!

Postad 05 februari 2011 - 21:34

frapett
  • frapett
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej, en liten fråga.
Har en Dm7025 sen tidigare kommer jag kunna titta på ts filer från M9HD på den och vise versa?

MVH jp

Postad 05 februari 2011 - 21:43

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Verkar som det ska till ett mirakel för att Miraclebox 9 ska fungera korrekt. ;)

Har en DVB-S2 samt en DVB-T2 tuner installerad men det går inte att se en enda marksänd TV-kanal, ibland står det "system error" om man försöker. Det går fint att söka upp de marksända TV-kanalerna men så fort man väljer att se på en marksänd kanal försvinner bilden. Verkar som mottagaren väljer Tuner 1 dvs DVB-S2 tunern istället för DVB-T2 tunern när man väljer en marksänd kanal då Tuner 2 ska väljas in. När det gäller DVB-S2 tunern står det i meny:n för "Dish settings", "Tuner Connection: Loop through" vilket inte går att ändra, mycket irriterande!!! Varför ha ett val som inte går att ändra? I inställnings menyn för marksända kanaler finns inget motsvarande inställningsval. Verkar som boxen inte kan välja rätt tuner och jag har inte lyckats hitta någon manuell inställning där man kan knyta DVB-T2 (Tuner 2) tunern för mottagning av marksända program och mottagning av satellitprogram via DVB-S2 tunern (Tuner 1).

Finns det någon som har en combo variant av Miraclebox 9 (DVB-S2 + DVB-T2) som fungerar?

Mottagning av satellitprogram fungerar dock, men har endast testat en satellitposition hittils.
DiSEqC 1.0 / 1.1 inställningar fungerar bra och det är enkelt att konfigurera ett system med DiSEqC 1.0 och DiSEqC 1.1 switchar för anslutning av upp till 64 olika universal LNB till M9.

En annan nackdel är att vissa inställningar ändras i M9 om man stänger av den helt med brytaren baktill, tex så ändras skärmupplösningen till 1080 i vilket inte är så kul när jag valt in 576 i (Pal) eftersom jag har en gammal PHILIPS 29" crt, som tur är går det dock att ändra upplösning via knapp på fjärren.

Jag har senaste programvaran installerad, V1.08.75, någon som vet hur man kan få ordning på hantering och val av DVB-T2 samt DVB-S2 tuner i M9?

/ Peter

Redigerat av Peter i Falkenberg, 05 februari 2011 - 21:46.

Postad 05 februari 2011 - 23:02

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0

Verkar som det ska till ett mirakel för att Miraclebox 9 ska fungera korrekt. ;)

Har en DVB-S2 samt en DVB-T2 tuner installerad men det går inte att se en enda marksänd TV-kanal, ibland står det "system error" om man försöker. Det går fint att söka upp de marksända TV-kanalerna men så fort man väljer att se på en marksänd kanal försvinner bilden. Verkar som mottagaren väljer Tuner 1 dvs DVB-S2 tunern istället för DVB-T2 tunern när man väljer en marksänd kanal då Tuner 2 ska väljas in. När det gäller DVB-S2 tunern står det i meny:n för "Dish settings", "Tuner Connection: Loop through" vilket inte går att ändra, mycket irriterande!!! Varför ha ett val som inte går att ändra? I inställnings menyn för marksända kanaler finns inget motsvarande inställningsval. Verkar som boxen inte kan välja rätt tuner och jag har inte lyckats hitta någon manuell inställning där man kan knyta DVB-T2 (Tuner 2) tunern för mottagning av marksända program och mottagning av satellitprogram via DVB-S2 tunern (Tuner 1).

Finns det någon som har en combo variant av Miraclebox 9 (DVB-S2 + DVB-T2) som fungerar?

Jag har senaste programvaran installerad, V1.08.75, någon som vet hur man kan få ordning på hantering och val av DVB-T2 samt DVB-S2 tuner i M9?

/ Peter

Har inga problem med byta mellan DVB-S2 och DVB-T2
Fick göra en systemåterställning efter jag uppdaterat till V1.08.75 Det blev omöjligt att söka in vissa TP på 1 väst

Postad 06 februari 2011 - 05:35

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Fick göra en systemåterställning efter jag uppdaterat till V1.08.75 Det blev omöjligt att söka in vissa TP på 1 väst

Hur gör du för att skifta mellan DVB-T2 och DVB-S2 mottagarna i M9?
Har inte sett något sådant val i menysystemet!
Både satellit och marksända TV-program är knytna mot tuner 1 (det står T1 i inforutan på både satellit- och marksända program) trots att jag har en DVB-T2 mottagare inmonterad på tuner plats 2. Kan inte på något vis välja in tuner 2. Endast då jag gör en kanalsökning på marksända TV-kanaler verkar mottagaren "hitta" tuner 2 eftersom samtliga marksända TV-kanaler lagras i kanal-listan men när man ska välja och se en marksänd TV-kanal har de marksända programmen knutits till tuner 1 istället vilket ju inte fungerar då tuner 1 är DVB-S2 mottagaren.
Känns som en riktig rejäl bugg i systemet, antar att M9 ska känna av vilka tuners som är monterade och automatiskt välja "rätt" tuner när man ska se på mark- resp. satellit-sända TV-program men hos mig funkar det definitivt inte! Hade varit enkelt med ett manuellt val i menysystemet där mottagartyp knyts ihop med anslutningsplats.
Tex
Tuner 1: DVB-S2
Tuner 2: DVB-T2

Nedan några positiva saker angående M9:
+Hårddiskinspelningar flyter på fint oavsett om det är SD eller HD TV-program som spelats in.
+Nätverksinställningarna fungerade direkt utan att jag behövde göra något.
+Bra med separat knapp på fjärren för val av undertexter.
+Det går relativt snabbt att hoppa mellan olika TV-kanaler.
+Bra editerings program för transponder och program data via PC (överför data via tex USB-minne).
+Programvaran verkar vara stabil, inga system hängningar hittils.
+Verkar hålla sig hyffsat sval trots att den saknar fläkt.
+Har "Auto format" när det gäller PAL och NTSC vilket ger bättre bildkvalité på NTSC utsändningar då orginal formatet bibehålls till NTSC kompatiblel TV (vissa mottagare konverterar NTSC till PAL vilket ger dålig bildkvalité).
+Full DiSEqC 1.1 support, enkel och logisk inställning av DiSEqC 1.0 och DiSEqC 1.1 i menyn.

Nedan några negativa saker angående M9:
- Val av mottagartyp för resp. kortplats (tuner 1, tuner 2) saknas i menysystem, kombinationen tuner 1: DVB-S2, tuner 2: DVB-T2 fungerar inte hos mig!
- Hittar inte var man kan ställa in tiden då hårddisken ska gå i viloläge efter att den varit inaktiv. I bland känns det som hårddisken går länge i onödan då man inte behöver använda den. Efter ca 4 minuters inaktivitet tycker jag det är lagom att den går till viloläge.
-Finns inte möjlighet att välja ”Auto-format” för bildförhållande 4:3 och 16:9 utan man ”tvingas” att välja något utav bildformaten istället för att valet görs i TV:n.
-Saknar möjlighet att manuellt sätta valfri LO för LNB (LO för de mest förekommande LNB finns dock att välja), bla finns bara en LO för C-band LNB. Går ej att justera spänningen till LNB vilket kan vara bra då riktigt långa kabellängder används.
-Bildkvalité via scart, analog RGB, är inte riktigt lika bra som från exempelvis en gammal Triax DVB-T mottagare som jag har. Förmodligen läggs inte så mycket krut på de analoga utgångarna numera då de flesta ändå använder HDMI.
-Auto val av scart-ingång på TV fungerar inte ihop med M9, måste välja ingång manuellt. (Vore bra att kunna välja aktiveringssignal via scart i M9, tex med valbara lägen: auto, on eller off, vid timerinspeling är det dock viktigt att default läget är off.)

/ Peter

Postad 06 februari 2011 - 09:30

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0
Jag har TV6 i min favorit lista så den pockar den direkt när jag zappa
Kan också välja marksänd-TV när jag trycker på favorit knappen

Men jag har problem med inspelningar!
Går inte att sätta timer inspelningar på sat+mark på samma tider.

Redigerat av lindo, 06 februari 2011 - 09:38.

Postad 06 februari 2011 - 19:10

Slaney
  • Slaney
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hur är det med EPG för Boxer? Hur många dagar visas just nu? Automatiskt förslag på ins
pelning av serier? Någon som hört om stöd för Boxers EPG kommer?

Postad 06 februari 2011 - 20:42

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

...Någon som hört om stöd för Boxers EPG kommer?

Jag har MB9, Boxer, och gott om händelser i EPG. Vet inte just nu hur många, men de fria kanalerna verkar vara ca en vecka. De krypterade gissar jag har en dag i sig.

Automatiska förslag på serieinspelning finns inte.

Redigerat av toppy.se, 06 februari 2011 - 20:44.

Postad 06 februari 2011 - 20:54

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Försökt ansluta kabeln för loopgenomgång, dvs från "loop out" till "ant in" men inte lyckats. Passar bra i "loop out" men inte alls i "ant in".

Samma här, så jag satte den där den passade och vips, allt fungerar! :unsure:

Visst, det stämmer inte enligt manualen, men funkar det bara så är jag nöjd!

Postad 06 februari 2011 - 22:36

Stonegate
  • Stonegate
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Jag ska försöka klargöra ett par punkter:

1. ....

2. Andekar. Precis som Herr Palminio skriver så är inspelningarna i okodad .ts och kan spelas upp i dator utan några problem.

3. ....

Kommer inspelningarna vara i okodad .ts även vid CI+ kodade kanaler?
Då byter jag genast ut min ComHem Humax PVR! :unsure:

Postad 06 februari 2011 - 23:22

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

Då byter jag genast ut min ComHem Humax PVR! :unsure:

Miraclebox är ju inte godkänd för Comhem och CI+ och kommer heller inte fungera.

Postad 06 februari 2011 - 23:23

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Den har inte stöd för CI+ i dagsläget, men kommer att ha det så småningom efter en mjukvaruuppdatering.

Kollade just på filmen Avatar som jag spelade in på Canal+ Hits igår (Boxer).
Gick fint att kolla på den i laptopen via trådlöst nätverk direkt från boxens hårddisk med KMPlayer, så den är åtminstone sparad okodad.

Postad 07 februari 2011 - 02:10

Stonegate
  • Stonegate
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Miraclebox är ju inte godkänd för Comhem och CI+ och kommer heller inte fungera.

Inte godkänd av ComHem men den kan ju fungera ändå?
Ang. den utlovade CI+ stödet så är det väl inte skillnader på det. Skulle knappast tro att ComHem har gjort ett eget CI+ interface!?

Postad 07 februari 2011 - 04:02

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Självklart skulle Comhems CA modul fungera om CI+ stöd fanns.
Korten pairas ju till själva CA modulen och inte boxen.

Redigerat av Leatherface, 07 februari 2011 - 04:03.

Postad 07 februari 2011 - 04:26

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Hur gör du för att skifta mellan DVB-T2 och DVB-S2 mottagarna i M9?
Har inte sett något sådant val i menysystemet!
Både satellit och marksända TV-program är knytna mot tuner 1 (det står T1 i inforutan på både satellit- och marksända program) trots att jag har en DVB-T2 mottagare inmonterad på tuner plats 2. Kan inte på något vis välja in tuner 2. Endast då jag gör en kanalsökning på marksända TV-kanaler verkar mottagaren "hitta" tuner 2 eftersom samtliga marksända TV-kanaler lagras i kanal-listan men när man ska välja och se en marksänd TV-kanal har de marksända programmen knutits till tuner 1 istället vilket ju inte fungerar då tuner 1 är DVB-S2 mottagaren.
Känns som en riktig rejäl bugg i systemet, antar att M9 ska känna av vilka tuners som är monterade och automatiskt välja "rätt" tuner när man ska se på mark- resp. satellit-sända TV-program men hos mig funkar det definitivt inte! Hade varit enkelt med ett manuellt val i menysystemet där mottagartyp knyts ihop med anslutningsplats.
Tex
Tuner 1: DVB-S2
Tuner 2: DVB-T2

/ Peter

Har nu gjort en fabriksåterställning på min M9 och gissa vad som hände... Nu fungerar det att se på de marksända TV-kanalerna men INTE på satellit TV-kanalerna. Med andra ord nu är det tuner 2 (DVB-T2) som hela tiden är invald även om man väljer en satellit TV-kanal som ska använda tuner 1 (DVB-S2). Detta är ett obotligt korkat system, är tanken att en fabriksåterställning ska utföras varje gång man vill växla mellan tuner 1 (DVB-S2) och tuner 2 (DVB-T2)? :D

Kan inte få kombinationen tuner 1 (DVB-S2) och tuner 2 (DVB-T2) att fungerar ihop i Miraclebox 9.

Kanalsökning fungerar dock bra för både marksänt och satellit så jag fattar inte varför inte samma knytning mot respektive mottagare även kan användas vid visning av TV-programmen!!!!

Efter att jag gjort fabriksåterställning ändrade sig också menyn för "Satellitkonfiguration" där det numera står "Tuneranslutning: Separat" och "Tuner: Tuner1" som inte går att ändra på. Inställningen tuner 1 är dock rätt här eftersom DVB-S2 mottagaren är monterad på denna plats.

Bifogar några "screenshots" från M9 för att illustrera problemet.

Bifogad fil  m9_satkonfig01.jpg   139,02K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  m9_satkonfig02.jpg   116,86K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  m9_kanalfel.jpg   19,79K   0 Antal nerladdningar

/ Peter

Postad 07 februari 2011 - 07:43

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Det är riktigt att boxen inte är godkännd men Comhems egna HD CA-modul är det och den kan man ju stoppa i boxen. När väl boxen får stöd för CI+ så kommer detta att fungera då kortet pairas med CA-modulen och inte boxen.

Postad 07 februari 2011 - 07:59

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
OM den får stöd ja det har vi inte sett än.
Och om det nu är så att den verkligen nu får stöd för CI+ så kan ni glömma att det kommer fungera i en kommande Enigma2 portning till boxen.

Redigerat av Leatherface, 07 februari 2011 - 08:00.

Postad 07 februari 2011 - 09:54

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Och om det nu är så att den verkligen nu får stöd för CI+ så kan ni glömma att det kommer fungera i en kommande Enigma2 portning till boxen.

Förklara gärna för en som inte är så insatt i Enigma2 varför CI+ då skulle bli omöjligt.

Postad 07 februari 2011 - 09:57

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

Boxen klarar ju nu softcam emus så redan nu är boxen körd för CI+.

Postad 07 februari 2011 - 10:35

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Ehm. Hur skulle de hänga ihop menar du?
CI+ är en öppen standard, den kräver chip som implementerar det (vilket chippen i en M9 gör) men i övrigt krävs ingen certifiering, godkännande eller liknande.
Sluta sprida en massa osanningar.

Postad 07 februari 2011 - 10:36

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Hur tänker du nu?
Utveckla gärna.

Redigerat av TomasL, 07 februari 2011 - 10:37.

Postad 07 februari 2011 - 19:52

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Förklara gärna för en som inte är så insatt i Enigma2 varför CI+ då skulle bli omöjligt.

Enigma2 stöder inte CI+ och sen brukar det vara andra problem med portningar med t.ex att flera tuners inte fungerar osv. Det för att den är skriven för Broadcom chipen + ATI Xillion 226 chipet som sitter i dm7025.
Vu+ boxarna är enklare just för att dom kör med Broadcom chip även dom.
Och vad jag vet så har Dream Multimedia som är utvecklarna av enigma2 inga planer på släppa en box med CI+ heller.
Sen om vem som helst skulle få släppa box med CI+ så försvinner nyttan med CI+ lite grann även det hjälper en viss del.

Redigerat av Leatherface, 07 februari 2011 - 19:58.

Postad 07 februari 2011 - 22:33

nyem
  • nyem
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej!

Finns det någon som kan hjälpa en nybörjare? Jag försöker få igång trådlösa nätverket till MB9. Har en D-link DWA-140 B2, som ju ska fungera. Har testat på en dator, och då går det bra. Men när jag försöker få igång det med MB funkar det inte. Den hittar nätverket men jag lyckas inte logga in.

Jag har ett WPA2-lösenord, men routern är inställd på att kunna ansluta till WPA också. Borde det inte funka då, eller måste jag ändra till WPA-lösen, tror ni?

Någon som har ett tips på vad jag gör fel?

Mvh Emma

Postad 08 februari 2011 - 06:08

frapett
  • frapett
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Hej, en liten fråga.
Har en Dm7025 sen tidigare kommer jag kunna titta på ts filer från M9HD på den och vise versa?

MVH jp

Är det någon som har provat?

om inte ,kan ni dela med er av en liten fil från M9

Postad 08 februari 2011 - 13:20

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Borde inte vara nåt problem ifall den spelar in hela strömmen okodat precis som dm7025.

Postad 08 februari 2011 - 13:49

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Borde inte vara nåt problem ifall den spelar in hela strömmen okodat precis som dm7025.

Som behandlats tidigare i tråden så spelas inte hela strömmen in. Om dreamboxen kan spela ändå är svårt att veta tills någon provat.
Kolla på miraclefiles.net där finns mer information om detta samt konverteringsprogram. Efter konvertering kan filen spelas i vlc på en pc så då borde det vara ok på en dreambox också.
Tvärtom har jag ingen aning om.

Postad 08 februari 2011 - 21:36

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Har nu gjort en fabriksåterställning på min M9 och gissa vad som hände... Nu fungerar det att se på de marksända TV-kanalerna men INTE på satellit TV-kanalerna. Med andra ord nu är det tuner 2 (DVB-T2) som hela tiden är invald även om man väljer en satellit TV-kanal som ska använda tuner 1 (DVB-S2). Detta är ett obotligt korkat system, är tanken att en fabriksåterställning ska utföras varje gång man vill växla mellan tuner 1 (DVB-S2) och tuner 2 (DVB-T2)? :D

Kan inte få kombinationen tuner 1 (DVB-S2) och tuner 2 (DVB-T2) att fungerar ihop i Miraclebox 9.

Kanalsökning fungerar dock bra för både marksänt och satellit så jag fattar inte varför inte samma knytning mot respektive mottagare även kan användas vid visning av TV-programmen!!!!

Efter att jag gjort fabriksåterställning ändrade sig också menyn för "Satellitkonfiguration" där det numera står "Tuneranslutning: Separat" och "Tuner: Tuner1" som inte går att ändra på. Inställningen tuner 1 är dock rätt här eftersom DVB-S2 mottagaren är monterad på denna plats.

/ Peter

Äntligen!!! Nu funkar det att använda både tuner 1 (DVB-S2) och tuner 2 (DVB-T2) i Miraclebox 9. Har gjort ytterligare en fabriksåterställning men utan att ladda in sparad kanallista. Gjort om alla kanalsökningar och därefter funkar växlingen automatiskt mellan tuner 1 och tuner 2 beroende på vilken TV-kanal man väljer.
Troligtvis var orsaken till mina tidigare problem dels att jag inte gjorde en fabriksåterställning direkt efter att ha uppdaterat mottagaren till senaste programvaran samt att jag laddat in sparad kanallista som gjorts före första fabriksåterställningen.

/ Peter

Postad 08 februari 2011 - 22:00

adamzzon
  • adamzzon
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Gott och höra!

Hade exakt samma problem. Laddade ner listan som var ute för M8 och då fick jag problem. Alltså fabriksåterställa boxen efter uppdatering och sedan göra en kanalsökning. :D

Postad 09 februari 2011 - 08:52

Unregistered7f605233
  • Unregistered7f605233
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Japp, nu står det en MiracleBox 9 T2 i TV-bänken. :D Snabb leverans från Digitalboxen.com.
Givetvis lyckades stormen härom natten vrida antennen ur läge... får justera idag.

Efter lite justeringar på TV:n är bilden kalasbra på min snart 5 år gamla 32" Sharp LCD.
Denna ersätter min Topfield 5700 PVRt som också hade bra bild via Scart.

Snabb och rapp i menyerna.

Efter installation av MCAS och omstart funkar mitt Boxer-kort (v 3.0). Har bara Boxer Mix. HD-sändningarna har inte startat här ännu.

Funkade fint att spela några AVI-filer från NAS:en.

Har ett par saker jag undrar över bara...

1) När jag ska montera en nätverksdisk funkar <ip till NAS>/Public men inte <ip till NAS>/Public/MiracleBox. Är det ett fel för det ska väl inte vara någon begränsning i sökvägen?

2) Om jag bryter strömmen verkar det som att den tappar inställningar för bild, språk, klocka osv. Men inte kanallistan. Jag har ingen hårddisk monterad. Skall testa mer i kväll.

3) Enligt manualen ska man kunna ändra ljusstyrka på dioderna på fronten, men det verkar inte vara implementerat.

4) Jag monterade en katalog på min NAS (QNAP119) för inspelningar mm. När jag satte boxen i stand-by fortsatte NAS:en att snurra. Disken gick inte ner i spin-down-läge. Väntade i alla fall 10 min. Den brukar stanna inom 5 min. Hade tänkt slippa skaffa en hårddisk till så antagligen får jag flytta ut NAS:en från sovrummet... Ska testa vidare.

/Daniel

Postad 09 februari 2011 - 09:18

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Enigma2 stöder inte CI+ och sen brukar det vara andra problem med portningar med t.ex att flera tuners inte fungerar osv. Det för att den är skriven för Broadcom chipen + ATI Xillion 226 chipet som sitter i dm7025.
Vu+ boxarna är enklare just för att dom kör med Broadcom chip även dom.
Och vad jag vet så har Dream Multimedia som är utvecklarna av enigma2 inga planer på släppa en box med CI+ heller.

Det hänger med andra ord mer på viljan och kompetensen hos de utvecklarna än om legala eller tekniska hinder.

Redigerat av alfista, 09 februari 2011 - 09:18.

Postad 09 februari 2011 - 10:09

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Sen om vem som helst skulle få släppa box med CI+ så försvinner nyttan med CI+ lite grann även det hjälper en viss del.

Det håller jag inte med om riktigt.
Operatörerna väljer ju själva villka boxar som do pairar med med hjälp av serienummret på boxen.
Men för t.ex Comhem som släppt en CA-modul för CI+, där vet dom ju inte om den kommer att användas i en TV eller en box. Där blir det ju "problem".

Postad 09 februari 2011 - 13:04

frapett
  • frapett
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Hej, en liten fråga.

MVH jp

Är det någon som har provat?

om inte ,kan ni dela med er av en liten fil från M9

Nu har jag provat att spela upp ts filen från M9 i DM7025:

Det går att titta på den.
Men man måste använda mediaspelaren.
När man använder video knappen så finns den inte med i listan (Där jag vanligt vis hämtar inspelade program)

Jocke

Postad 09 februari 2011 - 15:27

Slaney
  • Slaney
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Någon som vet något om företaget bakom Miraclebox, tillverkning mm. Är boxen utvecklad i Sverige eller är det en annan box som man bytt namn/skal på? Jag hittar inte mycket i utlandet om den.

Postad 09 februari 2011 - 16:16

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

Någon som vet något om företaget bakom Miraclebox, tillverkning mm. Är boxen utvecklad i Sverige eller är det en annan box som man bytt namn/skal på? Jag hittar inte mycket i utlandet om den.

Digitalboxen är importören, jag tror den är byggd av Fortis i Korea.

Redigerat av BGPv4, 09 februari 2011 - 16:16.

Postad 09 februari 2011 - 17:11

boborg
  • boborg
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Digitalboxen är importören, jag tror den är byggd av Fortis i Korea.

Ja mener också at det är Fortis

Säljs som Atevio 7500 och Octagon 1028 i blant annat Tyskland

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.