Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Audeze lcd-2

562 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Audeze LCD-2 Over-ear (Hörlurar) 9 9.222222 (8) 13 690:-
1 relaterade trådar

Postad 03 May 2011 - 18:31

PaperConeSpeaker
  • PaperConeSpeaker
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

För den som går i köpe tankar:
http://www.euphonia-...?showtopic=9127

8000 är väldigt mycket, jämfört med en helt ny från Audeze med ny garanti, etc. Det borde kosta precis lika mycket?!
Nu är det ju inte heller någon väntetid på dem.

Postad 03 May 2011 - 19:08

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Ja, 8000 var ett rejält överpris. 5000 känns kanske som en rimligare nivå?

Hur är LCD2-luren i ljudläckage? Mer eller mindre än HD650 (som jag har nu)? Eller alla öppna lurar kanske läcker lika mycket?

Postad 03 May 2011 - 21:04

PaperConeSpeaker
  • PaperConeSpeaker
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Ja, 8000 var ett rejält överpris. 5000 känns kanske som en rimligare nivå?

Hur är LCD2-luren i ljudläckage? Mer eller mindre än HD650 (som jag har nu)? Eller alla öppna lurar kanske läcker lika mycket?

LCD2 låter lika mycket utåt som inåt. Det är bara tunn filt i vägen.

Postad 03 May 2011 - 21:23

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Enl. annonsen var LCD-2 helt nya, men jag håller med om att 8000kr är mycket pengar. Själv köper jag helst nya lurar men i vissa fall går det även bra att köpa beggade speciellt om det är ifrån head.fi eller hifi magasinet. Folk som säljer där brukar vara noggranna med sina prylar.

Postad 03 May 2011 - 22:25

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Enl. annonsen var LCD-2 helt nya, men jag håller med om att 8000kr är mycket pengar. Själv köper jag helst nya lurar men i vissa fall går det även bra att köpa beggade speciellt om det är ifrån head.fi eller hifi magasinet. Folk som säljer där brukar vara noggranna med sina prylar.

Självklart är en person väl insatt i head-fi rädd om sina lurar men jag föredrar känslan av att äga en ny, färsk pryl, speciellt i den prisklassen. ;)

Postad 04 May 2011 - 08:50

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Finns faktiskt en fördel med en beggad lur, och det är att den är oftast inkörd så man slipper spela in den iallafall ;) Sen finns det klassiska modeller som inte görs mera och då är man hänvisad till begmarknaden. Som t.ex Sony MDR-R10 som faktiskt räknas som en av de bästa dynamiska lurar som någonsin gjorts. Folk som äger dem brukar vara mycket noggranna och chansen är nog liten att man får ett dåligt ex. om man är ute efter ett par.

Postad 04 May 2011 - 08:59

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Finns faktiskt en fördel med en beggad lur, och det är att den är oftast inkörd så man slipper spela in den iallafall ;) Sen finns det klassiska modeller som inte görs mera och då är man hänvisad till begmarknaden. Som t.ex Sony MDR-R10 som faktiskt räknas som en av de bästa dynamiska lurar som någonsin gjorts. Folk som äger dem brukar vara mycket noggranna och chansen är nog liten att man får ett dåligt ex. om man är ute efter ett par.

R10 står tillsammans med HE-90 överst på min lista över "lurar att testa innan jag dör" :P

Postad 04 May 2011 - 09:03

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Jag har faktiskt hört både R10 och HE-90! Tyvärr var förhållanden inte så bra när jag provlyssnade R10. Är faktiskt ute efter R10, hittar man ett par i bra skick och för hyfsade pengar kommer jag nog att slå till!

Postad 04 May 2011 - 09:11

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10550 inlägg
  • 0

Finns faktiskt en fördel med en beggad lur, och det är att den är oftast inkörd så man slipper spela in den iallafall :P Sen finns det klassiska modeller som inte görs mera och då är man hänvisad till begmarknaden. Som t.ex Sony MDR-R10 som faktiskt räknas som en av de bästa dynamiska lurar som någonsin gjorts. Folk som äger dem brukar vara mycket noggranna och chansen är nog liten att man får ett dåligt ex. om man är ute efter ett par.

Psykoakustisk inbränning måste ske ändå i vilket fall så den fördelen är marginell. Verklig inbränning är nog oftast över på några timmar skulle jag tippa allt som oftast. Finns undantag givetvis ;) Sedan beror det på hur väl de inkörda kuddarna hjälper till att skaffa en bra inneslutning för din skalle också.

Fördelen för min del är att du kan testa hörlurar och förlora mindre om du som jag bor på ställen du får vara glad om du kommer åt en HD 650 eller K701a.

Postad 04 May 2011 - 10:25

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Jag har faktiskt hört både R10 och HE-90! Tyvärr var förhållanden inte så bra när jag provlyssnade R10. Är faktiskt ute efter R10, hittar man ett par i bra skick och för hyfsade pengar kommer jag nog att slå till!

Baserat på din korta erfarenhet, hur tycker du att de båda lät?

Redigerat av Blader, 04 May 2011 - 10:26.

Postad 04 May 2011 - 11:53

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0

Baserat på din korta erfarenhet, hur tycker du att de båda lät?

HE-90 lät mycket bra. En luftighet som bara elektrostater klarar att förmedla. Lite ljus i klangen, påminner ljudmässigt om Stax SR-507, fast SR-507 har lite mer botten och dynamik. Man kan ana vilken förebild Sennheiser haft när de konstruerade HD-800.
Sony MDR-R10 hörde jag under dåliga omständigheter och det är svårt att bedömma ljudet efter den korta lyssningen. En sak jag minns klart var att R-10 lät underbart i mellanregistret. En hörlur man vill ha i sin samling :)

Postad 04 May 2011 - 12:50

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

HE-90 lät mycket bra. En luftighet som bara elektrostater klarar att förmedla. Lite ljus i klangen, påminner ljudmässigt om Stax SR-507, fast SR-507 har lite mer botten och dynamik. Man kan ana vilken förebild Sennheiser haft när de konstruerade HD-800.
Sony MDR-R10 hörde jag under dåliga omständigheter och det är svårt att bedömma ljudet efter den korta lyssningen. En sak jag minns klart var att R-10 lät underbart i mellanregistret. En hörlur man vill ha i sin samling :)

Har hela tiden undrat vad som är så speciellt med Orpheus-riggen som gör den värdig sitt äckligt höga pris...

Postad 05 May 2011 - 08:52

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0

Har hela tiden undrat vad som är så speciellt med Orpheus-riggen som gör den värdig sitt äckligt höga pris...

Mitt intryck av Orpheus-riggen var att den lät bra men inte så mycket mer än det. Blev inte direkt imponerad när jag provlyssnade kombon. Tror faktiskt att HD-800 med bra källa och hörlursförstärkare låter nog bättre på många punkter. Ljudbilden och dynamiken är bättre på HD-800. Orpheus låter däremot lite mer finkornigt och mjukt som är typiskt för elektrostater. Tror att Stax SR-507 tillsammans med rördrivern SRM-007tII låter ett snäpp bättre än Orpheus. Tyvärr kan jag inte bekräfta detta eftersom jag inte direkt jämfört dessa båda.
Lista över hörlurar som imponerat mig vid första lyssningen: Jecklin Float Elektrostat, Sony MDR-CD3000, AKG-K1000, HD-800, Grado HF1, Stax Lambda Pro, SR-507, Omega2. LCD-2 behövde en del inspelning innan jag blev nöjd och nu efter ca 900 timmar tillhör de en av mina favoriter :)

Postad 05 May 2011 - 16:37

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0
I see...

Postad 05 May 2011 - 17:54

Unregisteredfa0001fc
  • Unregisteredfa0001fc
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Köper man då bara Orpehus för att det är ballt att säga att man äger riggen? Menar det verkar ju dumt och köpa en rigg för 70-100k? (Vad nu Orpheus ligger på) Man kan ju få en fin Stax Kombo för 30-50k va?

Postad 05 May 2011 - 18:18

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
tror det fortfarande finns en oöppnad mint HE-90 på någon av "finbutikerna" i södra sverige för 150k enligt utsago (den där vansinniga amfiteater-rörförstärkaren ingår)... sugen? :)

Postad 05 May 2011 - 20:04

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

tror det fortfarande finns en oöppnad mint HE-90 på någon av "finbutikerna" i södra sverige för 150k enligt utsago (den där vansinniga amfiteater-rörförstärkaren ingår)... sugen? :)

Förstärkaren och luren är tillsammans "Orpheus". De hör ihop, har alltid levererats i ett packet...

Man kan i alla fall trösta sig med att det ingår 2 enheter för priset. ;)

Postad 06 May 2011 - 07:40

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Köp en Stax rigg med nya SR-009 och du kommer undan med runt 50kkr. Denna kombo är nog helt överlägsen Orpheus riggen. Nu är det så att Orpheus riggen är som ett kostverk och gillar man utseendet kan 150kkr vara väl investerade pengar :)

Postad 06 May 2011 - 11:30

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Köp en Stax rigg med nya SR-009 och du kommer undan med runt 50kkr. Denna kombo är nog helt överlägsen Orpheus riggen. Nu är det så att Orpheus riggen är som ett kostverk och gillar man utseendet kan 150kkr vara väl investerade pengar :)

Många head-fiers är ense om att Orpheus sitter högst upp på hörlurstronen, men den har inte jämförts detaljerat med SR-009 ännu...

Postad 06 May 2011 - 12:22

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Ja, det här med hörlurar och vilken som är bäst...... Jag hade över en van lyssnare som är en riktigt highend kille. Vi provlyssnade olika lurar ur min samling och kom fram till att allt har med humör och klang ideal. Beroende på vilken lur man lyssnat in sig på upplevs ljudet olika på de andra lurarna. De har alla olika klangkaraktärer vilket märks mer eller mindre beroende på musikval och utrustning. Har man en topplur som t.ex LCD-2 så är det bara en fråga om tycke och smak vilken man anser bäst.

När man pratar om Orpheus som världens bästa lur är det nog ganska självklart! Vem vill erkänna sig blåst på 150kkr utan att tycka något annat. Det är nog svårt att erkänna att det finns produkter för tiondelen av pengarna som förmår producera en likvärdig ljudkvalitet :)

Postad 06 May 2011 - 16:26

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Ja, det här med hörlurar och vilken som är bäst...... Jag hade över en van lyssnare som är en riktigt highend kille. Vi provlyssnade olika lurar ur min samling och kom fram till att allt har med humör och klang ideal. Beroende på vilken lur man lyssnat in sig på upplevs ljudet olika på de andra lurarna. De har alla olika klangkaraktärer vilket märks mer eller mindre beroende på musikval och utrustning. Har man en topplur som t.ex LCD-2 så är det bara en fråga om tycke och smak vilken man anser bäst.

När man pratar om Orpheus som världens bästa lur är det nog ganska självklart! Vem vill erkänna sig blåst på 150kkr utan att tycka något annat. Det är nog svårt att erkänna att det finns produkter för tiondelen av pengarna som förmår producera en likvärdig ljudkvalitet :lol:

Visserligen. Vill påpeka att jag inte menade att jag personligen tror på HE-90n som den bästa hörluren som gjorts, bara att du är den första jag stött på som anser den överskattad. :)

Postad 06 May 2011 - 16:44

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
har stött på liknande åsikter ett par ggr tidigare. Kanske inte förvånande egentligen då luren är från början av nittiotalet, men det vore onekligen mycket intressant att få provlyssna den någon gång med en bra källa tillsammans med en nyare stax-rigg!

Postad 06 May 2011 - 17:28

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10550 inlägg
  • 0
Alltså det finns ju inte en enda hörlur som audiofiler verkar kunna enas vid. Vi är inte Borgs! Inte alla som går igång på 02n heller eller estats över huvud taget.

Gällande 50k stax eller 150k orpheus så är de ju båda prissatta så betalar jag 50 kan jag lika gärna betala 150k om jag föredrog Orpheus setupen. Jag har ännu inte stött på någon som tycker HE90n ger bra bang for buck även om de flesta verkar tycka den låter bra.

Att lyssna på möten finner jag nästan omöjligt själv. Blir bara fel speciellt om man måste hoppa mellan den ena och andra hörluren. Speciellt om du inte kan lyssna på dina egna grejer även om du lyckas bekämpa NTS. Den effekten verkar fungera åt båda hållen visserligen.

Postad 07 May 2011 - 21:49

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

• 599 inlägg
  • 0

I remember that visit ;) .

Redigerat av Unregistered9dec5957, 08 May 2011 - 13:20.

Postad 08 May 2011 - 18:00

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Haha, tack för dagens asgarv ;)

Postad 08 May 2011 - 20:02

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Stämmer, t-h-e-p-i-m-p är en riktig highend kille ;) Samma "highend kille" och jag var på Reference Audio igår, kul att botanisera bland deras hörlursutbud och utväxla omdömen :P

Postad 08 May 2011 - 20:12

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10550 inlägg
  • 0
A pimp in da house. Låter som en rap låt ;)

Postad 08 May 2011 - 20:14

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
spännande! Jag ska en vända till sthlm i slutet av juni (se på Foo Fighters konsert!), ska se om det finns tid att springa förbi reference ;)

beställde förresten lite lösa delar jag ska använda för att tillverka lite obalanserad RCA-kabel med samt SPDIF-RCA. Det blev Eichmann bullet plugs samt Pulsar-kabel och lite kabelhylsor/krympslang. Ska bli spännande att se om det ger någon förändring i karaktär mot mina monster mk400 och belkin-kabeln!

Postad 08 May 2011 - 20:17

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0

spännande! Jag ska en vända till sthlm i slutet av juni (se på Foo Fighters konsert!), ska se om det finns tid att springa förbi reference ;)

beställde förresten lite lösa delar jag ska använda för att tillverka lite obalanserad RCA-kabel med samt SPDIF-RCA. Det blev Eichmann bullet plugs samt Pulsar-kabel och lite kabelhylsor/krympslang. Ska bli spännande att se om det ger någon förändring i karaktär mot mina monster mk400 och belkin-kabeln!

Lycka till med kabelbygget, tror att det blir ett lyft. Kom ihåg att använda lödtenn med några procent silver i, låter faktiskt bättre och så ser lödningarna bättre ut :P

Postad 08 May 2011 - 20:23

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

• 599 inlägg
  • 0

Stämmer, t-h-e-p-i-m-p är en riktig highend kille ;) Samma "highend kille" och jag var på Reference Audio igår, kul att botanisera bland deras hörlursutbud och utväxla omdömen :P

ja det var kul igår! trodde inte att usb kabel skulle göra sån skillnad. (Blue Heaven LS USB). Eftersom den gör skillnad i ljudet, så kommer det finnas skillnad i alla lurar man kopplar in i. (dock är skillnaden (tror jag) olika stor på olika lurar) Därför tycker jag den kan vara prisvärd om man kör mellan en dac å dator =).

Digitalsignal (ettor och nollor), signalen kommer fram eller inte. säger teorin, men praktiken säger annat :D.

Redigerat av Unregistered9dec5957, 08 May 2011 - 20:27.

Postad 08 May 2011 - 20:45

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Vad trevligt. Avundsjuk! :D

tycker det är rysligt tråkigt att den här stan helt saknar trevliga ställen likt Reference Audio och hembioconsult i Lerum. En riktig spökstad lever man i. :lol:

Postad 08 May 2011 - 21:04

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

ja det var kul igår! trodde inte att usb kabel skulle göra sån skillnad. (Blue Heaven LS USB). Eftersom den gör skillnad i ljudet, så kommer det finnas skillnad i alla lurar man kopplar in i. (dock är skillnaden (tror jag) olika stor på olika lurar) Därför tycker jag den kan vara prisvärd om man kör mellan en dac å dator =).

Digitalsignal (ettor och nollor), signalen kommer fram eller inte. säger teorin, men praktiken säger annat ;).

Precis, digitalsignal går ju dock inte att förenkla med det klassiska ettor-och-nollor utan är betydligt mer avancerat än så.

Hammer: jo jag beställde en med 4% silver i. Tog alltihop från www.vhaudio.com får se hur det blir :P

Redigerat av Unregisteredfd74f397, 08 May 2011 - 21:05.

Postad 09 May 2011 - 20:14

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Blue Heaven LS USB var en riktig ljudförbättrare. Digital domänen är inte så enkel att förklara med "ettor och nollor" som man trodde förut. Den digitala kedjan är lika känslig för störningar och kablar som den analoga. Bara att byta underlag för en Squeezebox Touch är hörbart i en känslig anläggning. Folk skulle tro att man är färdig för mental sjukhuset om man berättade om alla resultat från hifi tweak experiment som man företagit ;)

Det är kul med lite hifi-utflykter ibland och jag ser fram emot nästa t-h-e-p-i-m-p :)

Postad 14 May 2011 - 01:06

PaperConeSpeaker
  • PaperConeSpeaker
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Vad de är snälla mot dig då :). Mig ska de ignorera titt som tätt. Inte fått något svar gällande återbetalningen ännu och inga pengar på kontot. Tog två veckor innan jag ens fick betala dem och ett par påminnelser så det blri väl samma visa igen...

Japp, det är mycket imponernade, fast dom verkar inte ha valt det allra snabbaste sättet att frakta på....

Postad 14 May 2011 - 11:54

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10550 inlägg
  • 0
Efter att ha tjötat på dem igen. Fan att det ska behövas så har jag nu fått återbetalning på kontot. Dags att anställa en person som sköter det administrativa så de kan fokusera på att bygga hörlurar?

Fick min C-2.1 igår. Det lilla jag lyssnat med LCD-2n med SD 3 kabeln så är den mer transparent än någonsin om än möjligen något åt det brighta hållet men inte så det gör ont på något sätt. Mycket mycket lovande även utan att ha rört de opamps jag köpte till och utan att ha tillgång till ACSS. . Gårdagen spenderade jag med ED 8 och fascinerandes hur öppen och transparent den hörluren lät med den här förstärkaren. Kanske behöver sin watt ändå. Aldrig hört den så dynamisk och slå så hårt men samtidigt silkeslent.

Apropå Watt så hade vi auktion på jobbet. Fick hem en Yamaha RX-V440RDS med Sony CDP-M21 cd spelare och 4 Canton LE-101 högtalare för 200 spänn. Har trafomator hum med min RX-V663 men den här är helt befriad från det vilket gör den mycket mer lättlyssnad givetvis. 65W i 8 ohm hur många W kan jag förvänta mig är kvar i 50 ohm som LCD-2n kör i på ett ungefär?

Postad 15 May 2011 - 14:27

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10550 inlägg
  • 0
Spenderat en dag med klassisk musik nu med RX-V440RDS och C-2.1. Positivt överraskad över receivern må jag säga. Abolut tyst när ingen musik spelas och betydligt mer neutral som jag upplever det med LCD-2n än RX-V663n. Staplar fint ovanpå varann vilket ju är närmast en nödvändighet för egen del. 440n har ingen HDMI och stödjer inte HD formaten så behöver fortfarande 663an.

Körde den gamla standardkabeln för receivern och ADZ5 för C-2.1 för att få jämförelserna så lika som möjligt.
Earth opamp på c-2.1. Antagligen inte tillräckligt inbränd men den låter bra som den är redan.

Går utmärkt att hoppa emellan då de har mycket liknande signatur. Vilket med mina öron är väldigt nära neutralt och inte mycket till signatur alls. C-2.1 har något mer silkeslent över sig viklet åtminstone delvis beror på ADZ5 kabeln. Originalkabeln har något slags grus i sig som jag upplever det i jämförelse med SD 3 och ADZ5.

Hade förväntat mig mer sub bass från receivern av 663n att döma. 663n har jag aldrig upplevt som neutral och har fått eq en hel del samt haft ett jäkla schå med att få subben att spela snällt med den då den uppenbarligen lägger en hel del krut där. Bra på lägga bombmattor i alla fall :) 440n lägger inte någon fokus på basen över huvud taget med LCD-2n. Integrerar finfint med resten och möjligen något mindre bas än med C-2.1an.

Helt klart lönt botanisera bland äldre receivers även om jag inte ännu kunnat skönja att LCd-2n behöver mer kräm än vad C-2.1an ger. Möjligheten till DSP, EQ etc är ett annat plus som jag inte utforskat ännu. Synd att 440n inte har något direct path läge som 663n. Åh andra sidan mindre elektronik som kan störa.

Postad 22 May 2011 - 00:05

PaperConeSpeaker
  • PaperConeSpeaker
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
En påminnelse eller två kan det vara värt att få avnjuta musik genom LCD-1 och LCD-2. Men det är lite underligt att dom inte lägger mer energi på support.

Just LCD-1 har fått oförtjänt lite uppmärksamhet, med tanke på hur mycket lättare/robustare/billigare den är/var, och hur bra den låter (den saknar dock en del djup bas jämfört med LCD-2 vilket gör att den kan kännas lite "steril" ibland).

Postad 22 May 2011 - 08:11

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Jag antar att det har en del att göra med att LCD-1 inte går att köpa utan var en mycket limiterad "testlur", men det hade onekligen varit intressant att få prova den! Är den verkligen robustare än lcd-2 dock? LCD-2 är då helt klart otroligt rejäl tycker jag, har inget att klaga på alls där, utan det är bara vikten som kan vara lite ivägen ibland om man får för sig att röra sig medan man lyssnar ;)

Postad 23 May 2011 - 15:28

PaperConeSpeaker
  • PaperConeSpeaker
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Nja, LCD-1 är väl inte så särskilt rejäl, men den är gjord av plast, så den känns inte lika ömtålig. Den är också mycket lättare. Det enda den saknar egentligen är en gnutta riktigt djup bas.

Jag antar att det har en del att göra med att LCD-1 inte går att köpa utan var en mycket limiterad "testlur", men det hade onekligen varit intressant att få prova den! Är den verkligen robustare än lcd-2 dock? LCD-2 är då helt klart otroligt rejäl tycker jag, har inget att klaga på alls där, utan det är bara vikten som kan vara lite ivägen ibland om man får för sig att röra sig medan man lyssnar ;)

Redigerat av PaperConeSpeaker, 23 May 2011 - 15:31.

Postad 23 May 2011 - 18:07

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10550 inlägg
  • 0
Är det plasten som gör den lättare eller kör den med mindre magneter?

Postad 23 May 2011 - 19:13

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Så du har haft en LCD-1 eller hört den, PaperConeSpeaker! Det hade varit en intressant lur att provlyssna. LCD-1 är väl en av orsakerna till att Audeze blev känd i hörlursvärlden ;)
Hur låter LCD-1 i övrigt? Upplösning, mellanregister jämte LCD-2? Basen är som sagt svårslagen i LCD-2. Lite nyfiken :)

Postad 23 May 2011 - 23:34

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10550 inlägg
  • 0

Så du har haft en LCD-1 eller hört den, PaperConeSpeaker! Det hade varit en intressant lur att provlyssna. LCD-1 är väl en av orsakerna till att Audeze blev känd i hörlursvärlden ;)
Hur låter LCD-1 i övrigt? Upplösning, mellanregister jämte LCD-2? Basen är som sagt svårslagen i LCD-2. Lite nyfiken ;)

Kände inte till LCD-1 före LCD-2 personligen. Skillnaden var väl att några högprofilpostare på head-fi fick tidig tillgång till LCD-2n och började hypa den åh guds nåde. Sedan motsvarade den hypen också vilket man inte riktigt väntat sig även om jag kan förstå att en del jagar mer diskant ur den. Jag var där tidigare under min "karriär" eller vad man ska kalla det :)

Vet inte hur kända de är utanför hörlursnästena fortfarande? high end hörlursmarknaden är ju fortfarande mikroskopisk jämte högtalarmarknaden. Marknadsföringsbudgeten ligger uppenbarligen inte på Bose eller Sennheisers nivåer två mans företag som det är.

Apropå LCD-1 Jag skulle nog hellre testa HE-6 nu när jag har tillgång till högtalarförstärkare som fungerar för ett annat husljud månne. För nöjd med de hörlurar jag har nu för att orka bemöda mig dock ;)

Postad 24 May 2011 - 20:13

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Vad kan jag räkna med för pris på ett par LCD-2 med frakt, moms och tull i svenska kronor?

Postad 24 May 2011 - 20:19

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

• 700 inlägg
  • 0
Borde bli runt 8600kr med moms, tull och frakt. Det var ungefär det jag betalade för mina. Slipper du tullen får du dem för under 7000kr med frakt.

Postad 24 May 2011 - 20:56

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
stämmer rätt bra, jag betalade 8200kr inkl. alla avgifter osv pga att dollarn var låg just då.

Har inte ångrat beslutet att köpa dom en sekund ännu, att sitta och lyssna på LCD-2 sopar mattan med alla andra hörlurar jag hört och gjorde att jag sålde mina älskade W1000X och är på väg att sälja K701 också.

Postad 24 May 2011 - 21:11

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Coolt :-). Undrar om den finns att lyssna på i skåne. Får läsa upp mig lite på alternativen.

Redigerat av maximm, 24 May 2011 - 21:25.

Postad 24 May 2011 - 21:28

Blader
  • Blader
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Borde bli runt 8600kr med moms, tull och frakt. Det var ungefär det jag betalade för mina. Slipper du tullen får du dem för under 7000kr med frakt.

Halva priset av HD 800 vid svensk release med andra ord. :)

Postad 25 May 2011 - 07:15

b0ck3n
  • b0ck3n
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
KDM Fidelity är ensam distributör i Skandinavien. De tar 10770kr för lurarna så bör inte ses som ett seriöst alternativ om man inte vill provlyssna lurarna innan köp och inte kan göra det hos en privatperson.

Postad 25 May 2011 - 08:44

PEH61
  • PEH61
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
Dessa lurar börjar bli intressanta men hur fungerar dom ihop med glasögon? och hur är dom att ha på sig ett par timmar den verkar vara skinn närmast huden?

Postad 25 May 2011 - 09:06

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10550 inlägg
  • 0
Jag har skalmarna ovanpå kuddarna. Blir lite vinkel men inga problem för min del. Jag kör alltid så med alla hörlurar då jag aldrig tycker det är komfortabelt att ha dem innanför.

Lädret är inte av den svettiga typen i alla fall. Nu har jag rätt svalt i lägenheten vilket hjälper.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.