men då dricker vi mer i alla fall. men jag tror det beror på att vi i större mån dricker oss fulla varje helg, medan italienarna kanske nöjer sig med nåt glas eller två om dagen. Dom sprider ut det på fler dagar än vad vi gör.
Nja, det jag visade var väl att italienarna dricker mera vin än vi gör.
Bara för att vara tydlig. Det är inte så att det dricks en massa ren alkohol på olika ställen. Det är helt enkelt så man brukar mäta alkoholkonsumtion i "ren alkohol".
Säg att du dricker 2 glas öl per dag. Om jag antar att ölglasen är 50 cl och ölen har 5% alkohol så dricker du:
2 x 50 cl x 0.05 = 5 cl alkohol/dag x 365 = 18.3 liter ren alkohol per år.
Två glas vin ger om glasen är 14 cl och vinet har 13% alkohol:
2 x 14 x 0.13 = 3.9 cl alkohol /dag x 365 = 14.3 liter ren alkohol per år.
Om jag då kopplar till siffrorna jag gav tidigare så sa dom att italienarna ligger på 4.4 liter/år. Det räcker inte till ett glas per dag. Enligt den statistiken så ligger Vitryssland i topp med 17.6 liter alkohol per år.
Det kanske ger lite perspektiv på det hela. Sedan kan jag genom att fortsätta nedåt på sidan i Wikipedia hitta andra siffror men inte någon radikal förändring. Många här i Norden har ett lite annorlunda förhållande till alkohol än vad som är mera typiskt i Sydeuropa. Det är åtminstone min erfarenhet.
Dom dricker oftare men mindre mängder. "Stora mängder varje dag" dricks inte generellt utan vin är mera en måltidsdryck.
Vi har ju en folksjukdom i övervikt. Så det kanske är bättre att dricka vin än Guinness
.
Redigerat av Mr_Tom, 15 October 2018 - 18:20.