Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför alkohol ?

269 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 October 2018 - 11:16

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Tror inte din nyttiga månad förstörs märkvärt om du trycker några kanelbullar en gång

jag åt faktiskt bara en bulle :)

men det gör nog inget som ni säger.

Gillar inte att vara för strikt och extrem heller. Då blir det bara värre när man väl börjar äta sen. 

klassisk jojo-bantning alltså. Har aldrig funkat och kommer aldrig funka.

bättre att förändra små saker i vardagen i stället.

Istället för att strypa godischips och sånt helt så kan man ju äta det varannan lördag eller så istället. Tror det funkar bättre i längden.

Postad 11 October 2018 - 11:51

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Nu har det bara gått ett par dagar och ska ju ha en undantagsdag den 19:e.

Hittills har då börsen inte blivit större, hittat några instresanta nyhet som blev köpta i vanlig ordning men nu tar de bara plats i kylen ☺.

Det mest intressanta är ändå omgivningen verkar vara mer acceptabelt att dricka lite ofta än som ni inte alls. Man ska tydligen behöva en ursäkt att man väljer att vara nykter...

Om jag fått en slant varje gång hade jag sluppit jobba denna månad. Särskilt en nära person är duktig på påpeka men den 19:e! Då är du ju inte nykter, fusk etc. Personen själv sa i annat tillfälle en vecka själv, det höll 1 dag...

Postad 13 October 2018 - 09:41

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Det mest intressanta är ändå omgivningen verkar vara mer acceptabelt att dricka lite ofta än som ni inte alls. Man ska tydligen behöva en ursäkt att man väljer att vara nykter...

Det tror jag hänger mycket på hur ditt umgänge ser ut och hur du är själv som person. Jag har flera bekanta som är helnykterister och det kommenteras egentligen inte.

Jag dricker själv inte öl och när jag gick på Chalmers så kommenterades det vid några tillfällen de första veckorna. När jag talat om varför så var det inte mera med det. Det accepterades utan vidare, jag tycker inte öl är gott helt enkelt. Sedan dricker jag vin som måltidsdryck ibland. Men syftet har aldrig varit att bli berusad även om det hänt :) .

Postad 13 October 2018 - 15:13

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0

Det tror jag hänger mycket på hur ditt umgänge ser ut och hur du är själv som person. Jag har flera bekanta som är helnykterister och det kommenteras egentligen inte.

Jag dricker själv inte öl och när jag gick på Chalmers så kommenterades det vid några tillfällen de första veckorna. När jag talat om varför så var det inte mera med det. Det accepterades utan vidare, jag tycker inte öl är gott helt enkelt. Sedan dricker jag vin som måltidsdryck ibland. Men syftet har aldrig varit att bli berusad även om det hänt :) .

Jo det stämmer säkerligen, känner några som ör nykterister men umgås mer med dem till vardags än fester.

Själv gillar jag öl väldigt mycket och även whisky, men gillar inte att dricka mig onykter.

Jag tycker inte det är något fel av att njuta av en öl mitt i veckan, precis som det inte är någe fel på se en bra film på bio mitt i veckan om man föredrar det.

Postad 13 October 2018 - 20:46

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Jag tycker inte det är något fel av att njuta av en öl mitt i veckan, precis som det inte är någe fel på se en bra film på bio mitt i veckan om man föredrar det.

Jag tycker inte heller det är något fel att ta en öl eller ett glas vin mitt i veckan. Däremot så tycker jag inte man skall göra det varje dag. Mängden är ju en faktor när det gäller alkoholkonsumtion.

Liknelsen med film förstår jag inte. Bortsett från att man kan se så mycket film att stillasittandet blir ett problem så har väl film ingen direkt hälsopåverkan? Så vad som skulle hindra att man ser en film på bio mitt i veckan vet jag inte :) .

Postad 14 October 2018 - 10:27

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0

Jag tycker inte heller det är något fel att ta en öl eller ett glas vin mitt i veckan. Däremot så tycker jag inte man skall göra det varje dag. Mängden är ju en faktor när det gäller alkoholkonsumtion.

Liknelsen med film förstår jag inte. Bortsett från att man kan se så mycket film att stillasittandet blir ett problem så har väl film ingen direkt hälsopåverkan? Så vad som skulle hindra att man ser en film på bio mitt i veckan vet jag inte :) .

Du har absolut helt rätt. Är jag som uttryckte mig lite udda. Om man njuter av en öl eller 2 varje dag så tycker jag att njutningen försvinner och låter mer som ett "måste för att njuta och slappna av" tycker det det är alkoholproblem.

Jämnförelsen med film var fel uttryckt genom som du säger hälsofaran.

Postad 14 October 2018 - 12:50

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Du har absolut helt rätt. Är jag som uttryckte mig lite udda. Om man njuter av en öl eller 2 varje dag så tycker jag att njutningen försvinner och låter mer som ett "måste för att njuta och slappna av" tycker det det är alkoholproblem.

Jämnförelsen med film var fel uttryckt genom som du säger hälsofaran.

1 öl om dagen tycker inte jag är något fel i alla fall. Njutningen försvinner inte för det. 

Se nere i sydeuropa, där dricker dom mycket vin varenda dag och jag har svårt att tro att dom gör det för att dom "måste" göra det.

Tror att vi svenskar är lite stela och strikta när det gäller alkohol. Man kan inte dricka lia öppet här som på många andra platser utan att få alkisvarning. 

Det är väl kanske bättre i större städerna här men i små samhällen är det värre.

Skulle jag sätta mig på en uteservering mitt i veckan med en öl i handen så är det MÅNGA som skulle kolla snett på mig. Då är man alkoholist.

Här får man bara dricka på fredag och lördag.

Sen när man ska ut så är det förfest och alla måste dricka sig fulla innan man kan gå ut. 

Typiskt landsbygd :)

Saknar ofta att bara kunna gå ut med ett par vänner och ta sig 1-2 öl. vore nice att bo i en lite större stad än lilla Töcksfors. 

Postad 14 October 2018 - 17:15

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 1

Se nere i sydeuropa, där dricker dom mycket vin varenda dag och jag har svårt att tro att dom gör det för att dom "måste" göra det.r det värre.

Nu vet jag inte riktigt vad du menar men "mycket vin" men är du medveten om att man i Italien dricker mindre ren alkohol än vi gör i Sverige? Frankrike ligger ungefär 30% över oss och Spanien ligger däremellan.

Min uppfattning är nog att huvudproblemet inte är mängden utan hur vi dricker.

Källa för påståendet:

https://ourworldinda...of-pure-alcohol

https://en.wikipedia...tion_per_capita

Redigerat av Mr_Tom, 14 October 2018 - 17:16.

Postad 14 October 2018 - 18:11

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlägg
  • 0

Jag tar gärna en öl eller två ett antal gånger i veckan. Har så gjort under ca 10 års tid.

Ytterst sällsynt att jag dricker mer en 4-5 öl under en festkväll (kanske händer 2-3 gånger per år) men jag älskar öl och öl är den enda alkoholhaltiga dryck jag dricker.

Det kan gå perioder då jag inte dricker någon öl alls på tex en vecka men då jag jobbar mycket ute på fältet samt besöker restauranger med vänner blir det ofta en kvälls öl till maten eller en after work.

Har inga som helst bekymmer med det och flera av mina vänner gör i princip samma sak.

Var 3-4år sedan jag vaknade med en bakfylla eller drack mer än det jag nämnt.

Det är i princip samma njutning varje gång man öppnar en kall öl :)  Speciellt vid de tillfällen man får tag på någon riktigt god öl som man ännu inte lyckats testa :)

Resten av veckornas dryck består av kaffe, vatten eller på sin höjd bubbelvatten.

Postad 14 October 2018 - 19:27

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte riktigt vad du menar men "mycket vin" men är du medveten om att man i Italien dricker mindre ren alkohol än vi gör i Sverige? Frankrike ligger ungefär 30% över oss och Spanien ligger däremellan.

Min uppfattning är nog att huvudproblemet inte är mängden utan hur vi dricker.

Källa för påståendet:

https://ourworldinda...of-pure-alcohol

https://en.wikipedia...tion_per_capita

ja jag har ju inga belägg för det jag säger, utan det är mer en känsla.

möjligt också att italienarens dricker mindre Ren alkohol än oss svenskar, vi kanske dricker mer grogg och shottar mer, samt att sverige är ett whiskyland vilket italien inte är.

Men nu var det ju inte det vi pratade om heller. Det var ju att ta 1-2 öl om dagen, eller ett par glas vin. Är ganska säker på att italienarna dricker mer vin om dagen än vad vi gör. 

Redigerat av andreassofus, 14 October 2018 - 19:39.

Postad 14 October 2018 - 19:36

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

möjligt också att italienarens dricker mer Ren alkohol än oss svenskar, vi kanske dricker mer grogg och shottar mer, samt att sverige är ett whiskyland vilket italien inte är.

Men nu var det ju inte det vi pratade om heller. Det var ju att ta 1-2 öl om dagen, eller ett par glas vin. Är ganska säker på att italienarna dricker mer vin om dagen än vad vi gör.

Italien och Frankrike är de länder där det dricks mest vin per capita

Postad 14 October 2018 - 19:53

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

möjligt också att italienarens dricker mer Ren alkohol än oss svenskar, vi kanske dricker mer grogg och shottar mer, samt att sverige är ett whiskyland vilket italien inte är.

Antingen har du inte läst statistiken eller så har du inte förstått den :) .

Den redovisar hur mycket ren alkohol man dricker i olika länder. Källan (öl, vin etc) spelar i det avseendet ingen roll.

Svenskarna dricker 9.2 liter/år varav 46.6% kommer från vin och 37% från öl. Italienarna dricker 6.7 liter/år varav 65.6% kommer från vin 23% från öl.

Tar man 9.2 x 0.466 = 4.3 liter/år från vin respektive 6.7 x 0.656 = 4.4 liter/år. Skillnaden är inte jättestor.

Jag kan naturligtvis inte garantera att siffrorna stämmer. Det finns olika källor och tyvärr också olika organisationer som vill att statistiken skall se ut på ett visst sätt. Vinkonsumtion är io vissa sammanhang en hälsofråga, i andra sammanhang en handelsfråga.

Sedan kan man diskutera på olika sätt. Vad ger 2 öl om dagen på ett år?

Postad 14 October 2018 - 20:01

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Antingen har du inte läst statistiken eller så har du inte förstått den :) .

Den redovisar hur mycket ren alkohol man dricker i olika länder. Källan (öl, vin etc) spelar i det avseendet ingen roll.

Svenskarna dricker 9.2 liter/år varav 46.6% kommer från vin och 37% från öl. Italienarna dricker 6.7 liter/år varav 65.6% kommer från vin 23% från öl.

Tar man 9.2 x 0.466 = 4.3 liter/år från vin respektive 6.7 x 0.656 = 4.4 liter/år. Skillnaden är inte jättestor.

Jag kan naturligtvis inte garantera att siffrorna stämmer. Det finns olika källor och tyvärr också olika organisationer som vill att statistiken skall se ut på ett visst sätt. Vinkonsumtion är io vissa sammanhang en hälsofråga, i andra sammanhang en handelsfråga.

Sedan kan man diskutera på olika sätt. Vad ger 2 öl om dagen på ett år?

nej jag har inte läst statistiken. :)

men då dricker vi mer i alla fall. men jag tror det beror på att vi i större mån dricker oss fulla varje helg, medan italienarna kanske nöjer sig med nåt glas eller två om dagen. Dom sprider ut det på fler dagar än vad vi gör. 

Postad 15 October 2018 - 18:12

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

men då dricker vi mer i alla fall. men jag tror det beror på att vi i större mån dricker oss fulla varje helg, medan italienarna kanske nöjer sig med nåt glas eller två om dagen. Dom sprider ut det på fler dagar än vad vi gör. 

Nja, det jag visade var väl att italienarna dricker mera vin än vi gör.

Bara för att vara tydlig. Det är inte så att det dricks en massa ren alkohol på olika ställen. Det är helt enkelt så man brukar mäta alkoholkonsumtion i "ren alkohol".

Säg att du dricker 2 glas öl per dag. Om jag antar att ölglasen är 50 cl och ölen har 5% alkohol så dricker du:

2 x 50 cl x 0.05 = 5 cl alkohol/dag x 365 = 18.3 liter ren alkohol per år.

Två glas vin ger om glasen är 14 cl och vinet har 13% alkohol:

2 x 14 x 0.13 = 3.9 cl alkohol /dag x 365 = 14.3 liter ren alkohol per år.

Om jag då kopplar till siffrorna jag gav tidigare så sa dom att italienarna ligger på 4.4 liter/år. Det räcker inte till ett glas per dag. Enligt den statistiken så ligger Vitryssland i topp med 17.6 liter alkohol per år.

Det kanske ger lite perspektiv på det hela. Sedan kan jag genom att fortsätta nedåt på sidan i Wikipedia hitta andra siffror men inte någon radikal förändring. Många här i Norden har ett lite annorlunda förhållande till alkohol än vad som är mera typiskt i Sydeuropa. Det är åtminstone min erfarenhet.

Dom dricker oftare men mindre mängder. "Stora mängder varje dag" dricks inte generellt utan vin är mera en måltidsdryck.

Vi har ju en folksjukdom i övervikt. Så det kanske är bättre att dricka vin än Guinness :).

Redigerat av Mr_Tom, 15 October 2018 - 18:20.

Postad 15 October 2018 - 18:41

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Vi har ju en folksjukdom i övervikt. Så det kanske är bättre att dricka vin än Guinness :).

Rött vin innehåller procentuellt ca dubbelt så mycket kalorier som Guinness

Postad 15 October 2018 - 19:10

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Rött vin innehåller procentuellt ca dubbelt så mycket kalorier som Guinness

Helt rätt, jag tänkte i termen "glas" men det borde jag var tydlig med.

Redigerat av Mr_Tom, 15 October 2018 - 19:10.

Postad 19 October 2018 - 20:52

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0
Apropå alkohol,

Går inte att rationellt föredra dess funktion och effekt utan att förstå dess ingående sanktion...

Postad 19 October 2018 - 21:45

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Apropå alkohol,
Går inte att rationellt föredra dess funktion och effekt utan att förstå dess ingående sanktion...

Skål

Postad 19 October 2018 - 22:38

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

• 1051 inlägg
  • 1
Alkohol är väldigt viktigt tycker jag. Min arbetsgivare kräver att vi använder alkohol. Jag har nyligen suttit i möte där vår avdelning med flera, blivit ifrågasatt för att förbrukningen är för låg. För några veckor sedan var jag inne på chefens rum och kunde konstatera att han hade en flaska som skulle konsumeras före 2013, jag påpekade detta och han blev något förnärmad.
Jag har själv använt 80% alkohol regelbundet under snart 10 år, så gott som uteslutande på arbetstid, jag har aldrig upplevt något problem med detta. Jag har inga planer på att sluta, har dock dragit ner en hel del på konsumtionen senaste åren. Har kännt mer och mer, att jag kan göra ett bra jobb utan att vara storförbrukare, sedan jag lämnat det kliniska arbetet och blivit chef. Jag kräver dock att mina medarbetare ska använda alkohol och föregår naturligtvis med gott exempel.

Redigerat av hampestampe, 19 October 2018 - 22:38.

Postad 20 October 2018 - 09:19

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Alkohol är väldigt viktigt tycker jag. Min arbetsgivare kräver att vi använder alkohol. Jag har nyligen suttit i möte där vår avdelning med flera, blivit ifrågasatt för att förbrukningen är för låg. För några veckor sedan var jag inne på chefens rum och kunde konstatera att han hade en flaska som skulle konsumeras före 2013, jag påpekade detta och han blev något förnärmad.
Jag har själv använt 80% alkohol regelbundet under snart 10 år, så gott som uteslutande på arbetstid, jag har aldrig upplevt något problem med detta. Jag har inga planer på att sluta, har dock dragit ner en hel del på konsumtionen senaste åren. Har kännt mer och mer, att jag kan göra ett bra jobb utan att vara storförbrukare, sedan jag lämnat det kliniska arbetet och blivit chef. Jag kräver dock att mina medarbetare ska använda alkohol och föregår naturligtvis med gott exempel.

:)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.