Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SVT HDTV

1031 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 oktober 2011 - 02:46

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

Näe, okomprimerat får du inte på någon HBO-serie vad jag vet.

EDIT: såg nu att Sopranos s6 visst har PCM-ljud, så helt fel var det inte (Skyller på att jag bara har den på HDDVD).

Han menade säkert förlustfritt komprimerat (men det vet ju du också).

Postad 22 oktober 2011 - 08:36

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0
Apropå okomprimerat ljud, varför väljer SVT inte att leverera det (okomprimerat ljud alltså, alternativt komprimerat men mer eller mindre förlustfritt) till operatörerna och låta dem komprimera ljudet så att det passar deras utsändning, precis som ni gör med videon, som ni väl lämnar över som SDI?

Som det är idag om jag fattat det rätt så komprimerar ni själva till AC3?

Redigerat av Berkan, 22 oktober 2011 - 08:37.

Postad 25 oktober 2011 - 09:16

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Apropå okomprimerat ljud, varför väljer SVT inte att leverera det (okomprimerat ljud alltså, alternativt komprimerat men mer eller mindre förlustfritt) till operatörerna och låta dem komprimera ljudet så att det passar deras utsändning, precis som ni gör med videon, som ni väl lämnar över som SDI?

Som det är idag om jag fattat det rätt så komprimerar ni själva till AC3?

Anledningen till att SVT själva kodar multikanalljudet (AC-3) är att ljudströmmen förutom själva ljudkanalerna även innehåller sk. metadata. Denna metadata används av mottagare som inte har en 5.1 ljudanläggning att spela upp ljudet i, för att göra en korrekt nermixning (downmix) till Stereo.

På SVT har vi höga ambitioner med ljudet och varje enskild program har sina egna nedmixningskoefficienter i metadatan, som alltså är dynamisk över tiden. Det finns inget bra sätt att överföra denna metadata till operatörerna om vi skulle leverera ljudet som diskreta kanaler. Det bästa sättet just nu att säkerställa kvalitén i denna metadata är att SVT själva gör ljudkodningen.

Per Björkman
SVT

Postad 25 oktober 2011 - 11:16

Unregisteredfbb15550
  • Unregisteredfbb15550
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Anledningen till att SVT själva kodar multikanalljudet (AC-3) är att ljudströmmen förutom själva ljudkanalerna även innehåller sk. metadata. Denna metadata används av mottagare som inte har en 5.1 ljudanläggning att spela upp ljudet i, för att göra en korrekt nermixning (downmix) till Stereo.

På SVT har vi höga ambitioner med ljudet och varje enskild program har sina egna nedmixningskoefficienter i metadatan, som alltså är dynamisk över tiden. Det finns inget bra sätt att överföra denna metadata till operatörerna om vi skulle leverera ljudet som diskreta kanaler. Det bästa sättet just nu att säkerställa kvalitén i denna metadata är att SVT själva gör ljudkodningen.

Per Björkman
SVT

Men detta gäller väl fortfarande inte stereoljudet? Tidigare i denna tråd svarade du mig att Teracom får sitt stereoljud okomprimerat och efter det själva komprimerar i HE-AAC. Gäller inte samma sak för MP2 ljudet till Teracom och andra operatörer? Mvh Tobbe

Postad 25 oktober 2011 - 19:12

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0

Per Björkman
SVT

Tack för svaret Per!
Med exempelvis Dolby E har ni ju möjlighet att skicka med metadata utan problem och det finns ju en standard för att skicka över metadata även med okomprimerat ljud även om den vad jag förstår inte är så vanlig (än?). Är inte detta ett alternativ? Det kanske är en kostnadsfråga?

Redigerat av Berkan, 27 oktober 2011 - 13:07.

Postad 25 oktober 2011 - 20:09

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 477 inlägg
  • 0
På tal om ljudet, så vet jag att ni för några år sedan för tvåkanalsljud vid 5.1-produktioner helst mixade ned till Lo/Ro eller gjorde en separat tvåkanalsmix, för att kunna använda 5.1 fullt ut utan att kompromissa tvåkanalsljudet (exempelvis i dialognivå och fasskillnader).

Men händer det att man mixar ned egna 5.1-produktioner till Lt/Rt för tvåkanalsljudet? Och hur är AC3-ljudet flaggat vid 5.1, för nedmixning till Lt/Rt eller Lo/Ro?

Postad 27 oktober 2011 - 17:39

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Ok, vi tar det från början.

SVT 1 och SVT 2 har på alla plattformar (gäller både SD och HD) två ljudströmmar.

Den första ljudströmmen är stereoljudet som vi skickar över till operatörerna som PCM kodad ljud. De kodar detta sedan för respektive plattform. Samtliga, förutom Teracom, kodar detta ljud i Mpeg1-L2@256kbit/s. Teracom kodar stereoljudet för HD-kanalerna i HE-AAC@64kbit/s. SD-kanlerna kodas precis som övriga i mpeg1-L2@256kbit/s.

Den andra ljudströmmen är för multikanalsljud (om produktion är gjord som sådan, annars lägger vi in 2.0 ljud i strömmen= Oavsett program så finns det alltid en multikanalsljudström)
Denna ljudström kodar SVT själva som en AC-3@448kbit/s. Strömmen innehåller även metadata som gör att en mottagare kan göra en korrekt nedmixning till stereo av ett 5.1 ljud. Operatörerna (inkl Teracom) gör inget med denna ljudström utan släpper bara transparent genom den ut till tittarna.

Parametrarna i Metadatan anger att nedmixningen görs enligt ”Lo/Ro”

Precis som Berkan påpekar så skulle man kunna använda DolbyE för överföringen till operatörerna. Nu använder dock SVT inte Dolby E internt (vi kör med okomprimerad diskreta PCMljud kanaler i vår produktionssystem) så det skulle bli lite dyrt att köpa in DolbyE encoders bara för att föra över ljudet till operatörerna. Ett annat alternativ är att använda SMPTE2020 som använder VBI-linjerna för att överföra metadatan.

Per Björkman
SVT

Postad 01 november 2011 - 22:30

Unregisteredfbb15550
  • Unregisteredfbb15550
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Per, har du några nyheter gällande införandet av Dolby Digital PLUS? Mvh Tobbe

Postad 03 november 2011 - 08:07

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0
Hej Per

Jag brukar alltid se Debatt på Svt Play. Det programmet tycks produceras i HD nuförtiden. Men tyvärr så går det ofta bara att välja en sämre upplösning och sämre bitrate för Debatt, till skillnad från tex. Skavlan, där det alltid går att välja en högre kvalitet. Varför är det så?

Postad 03 november 2011 - 09:08

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Men tyvärr så går det ofta bara att välja en sämre upplösning och sämre bitrate för Debatt, till skillnad från tex. Skavlan, där det alltid går att välja en högre kvalitet. Varför är det så?

VAR menar du att man kan Välja upplösningen?

Redigerat av anderswillhelmsson, 03 november 2011 - 09:08.

Postad 03 november 2011 - 09:19

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0
På Play kan man välja upplösning/kvalitet.

Postad 03 november 2011 - 13:08

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

På Play kan man välja upplösning/kvalitet.

Jaja, javisst ja, det kan man faktiskt t.o.m. inifrån Xtreamern, ja.

Redigerat av anderswillhelmsson, 03 november 2011 - 13:08.

Postad 03 november 2011 - 18:49

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Per, har du några nyheter gällande införandet av Dolby Digital PLUS? Mvh Tobbe

Nix!

Hej Per

Jag brukar alltid se Debatt på Svt Play. Det programmet tycks produceras i HD nuförtiden. Men tyvärr så går det ofta bara att välja en sämre upplösning och sämre bitrate för Debatt, till skillnad från tex. Skavlan, där det alltid går att välja en högre kvalitet. Varför är det så?

Debatt är ett direktsänd program som llivesänds i SVT Play och som sedan ligger kvar för Ondemand.
Skavlan är ett förinspelat program som kodas i flera olika upplösningar i förväg och läggs sedan upp på SVT Play när programmet sänds i broadcast.

Att Debatt görs i HD och Skavlan i SD har inget med saken att göra.

Per Björkman
SVT

Postad 04 november 2011 - 00:19

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0
Jaha, så de program som "liveströmmas" kommer inte att finnas tillgängliga med den högre bitraten (som förinspelade program som Skavlan har) i efterhand? Debatt del 7 av 17 finns dock i HD, till skillnad från de andra avsnitten. Hur kommer det sig?

Postad 05 november 2011 - 11:07

xms67
  • xms67
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Ber om ursäkt om informationen finns i tråden, men den är så teknisk att jag orkar inte läsa 250 inlägg till...

Sänder nu Svt 1:an och 2:an kontinuerligt i HD? Dvs alla program som sänds i 1:an eller tvån kan man se i HD-kanalerna?

Kanske kan fråga om det är samma med Tv3 och Tv4?

Postad 05 november 2011 - 12:40

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Svaret finns i tråden, men alla HD-kanaler sänds alltid i HD. Sen är inte alla program som sänds producerat i HD och då blir det inte fullt lika tydlig skillnad mellan SD och HD kanalen. Tilläggas bör att SVT's HD-kanaler inte har några lokala sändningar.

Har inte TV3 och TV4 så kan inte svara direkt, men de bör sända "allt" parallellt i både SD och HD kanalen. Jag säger "allt" då fyran tidigare har sålt sin HD kanal till vissa distributörer och då blir det svart i rutan hos övriga.

Postad 05 november 2011 - 16:36

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0
För att förtydliga svaret på din fråga, vilket kanske inte klart framgår av Loveless svar:
Alla svenska kanaler 1-5 sänder nu parallellt samtligt material i sin hd-kanal, men precis som Loveless skriver så är långt ifrån allt producerat i hd och därför är mycket av materialet uppskalad SD. Men det blir alltså inte svart i rutan på en hd-kanal när ett program som inte är i hd sänds, utan det är en uppskalad bild i hd-kanalen.

Postad 05 november 2011 - 17:55

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Blir ju ändå bättre oftast än SD kanalen då den sänder i högre bitrate och effektivare komprimering.

Postad 05 november 2011 - 21:35

Unregisteredfbb15550
  • Unregisteredfbb15550
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Nej, Nej.

Vi talar om kontribution av live feeder. Direktsändningar från Umeå realtidskodas i JPEG2000@120Mbit/s
Färdiga program som filövers från Umeå till Stockholm är givetvis kodade i DNxHD.

Per Björkman

Transkodar ni live feedern i Stockholm till DnxHD för lagring/repris eller följer efter direktsändningen en fil från Umeå/Göteborg färdigt DNxHD kodat? / Mvh Tobbe

Redigerat av Unregisteredfbb15550, 09 december 2011 - 09:27.

Postad 22 november 2011 - 14:58

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Hej!

Jag hvet inte om denna fråga har dykt upp tidigare?

Varför är det inte 5.1 ljud på t.ex. Doobidoo när det har varit det tidigare säsonger?

Postad 29 november 2011 - 19:26

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0
Har Per tagit semester eller?

Har en undran som jag egentligen inte vet hur mycket den relaterar till HD.

I Sportnytt så är det relativt ofta vissa inslag som har en aning ryckig bild och (tror jag) även aningen kornigare bild (sämre upplösning i något led). Jag har för mig att Sportnytt och andra nyhetsprogram fortfarande produceras i SD men att vissa inslag rimligtvis måste filmas i HD.

Senaste exemplet är ett inslag från en dambasketmatch i Sportnytt 28/11 börjar ca 9:25 in i sändningen. Utan att ha gjort anteckningar så vill jag säga att detta syns relativt ofta på just inslag från inhemsk produktion av t.ex. basket, handboll, innebandy och liknande. Har också en känsla av att det oftast är inslag norrifrån. Vill dock inte svära på det.

Hade först en fundering på om det rörde sig om lokala produktioner utförda av något lokalt lågprisbolag. Dock är det i inslaget 28/11 en intervju efteråt gjord av kommentatorn som jag vill minnas är en av Sportnytts fasta medarbetare. Så det är nog en egen produktion ändå.

Min fråga är om dessa inslag görs med någon annan typ av utrustning än vanligt eller om det är något problem som uppstår i signalöverföring/konvertering?

Ser sällan på Aktuellt eller Rapport så jag vet inte om det bara är sportinslag som drabbas av detta.

Som en relaterad fråga men möjligtvis med ännu mindre HD inslag så undrar jag om vi kan räkna med mindre tekniska problem när nyhetsstudiorna äntligen uppgraderas till HD (= man kan slänga gammal kass utrustning). Reser mycket speciellt i USA och ser mycket sport där. Jag kan säga att det i princip aldrig (och då menar jag verkligen aldrig) händer att ljudet är borta, att ett band inte startar eller något annat tekniskt fel strular. I Sverige är det ovanligt att ett 15 minuters sportnytt genomförs utan något fel.

Hur kan det kommas sig att t.ex. ESPN kan sitta och i direktsända fotbollsmatcher när det händer något oförutsett kan de omedelbart plocka fram bildmaterial från någon liknande händelse för 15/20/30 år sen. Inte nog med att man kan plocka fram bilderna på några få sekunder utan de fungerar alltid. Inget strul med att klippet ska komma igång eller att ljudet är borta. Här tänker jag inte på klipp de kunnat förbereda utan typ att någon gör tre touchdowns på 1 minut (något ingen kan förutse) och de har omedelbart bilder på förra gången det hände.

Man pratar ju ofta om att nationella tv-bolag som BBC och SVT ligger långt fram i det tekniska men min uppfattning är att vi ligger oerhört långt efter. Alternativet till att vi har kass utrustning är ju att vi har kass personal.

Postad 29 november 2011 - 23:49

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Har Per tagit semester eller?

Har en undran som jag egentligen inte vet hur mycket den relaterar till HD.

I Sportnytt så är det relativt ofta vissa inslag som har en aning ryckig bild och (tror jag) även aningen kornigare bild (sämre upplösning i något led). Jag har för mig att Sportnytt och andra nyhetsprogram fortfarande produceras i SD men att vissa inslag rimligtvis måste filmas i HD.

Senaste exemplet är ett inslag från en dambasketmatch i Sportnytt 28/11 börjar ca 9:25 in i sändningen. Utan att ha gjort anteckningar så vill jag säga att detta syns relativt ofta på just inslag från inhemsk produktion av t.ex. basket, handboll, innebandy och liknande. Har också en känsla av att det oftast är inslag norrifrån. Vill dock inte svära på det.

Hade först en fundering på om det rörde sig om lokala produktioner utförda av något lokalt lågprisbolag. Dock är det i inslaget 28/11 en intervju efteråt gjord av kommentatorn som jag vill minnas är en av Sportnytts fasta medarbetare. Så det är nog en egen produktion ändå.

Min fråga är om dessa inslag görs med någon annan typ av utrustning än vanligt eller om det är något problem som uppstår i signalöverföring/konvertering?

Ser sällan på Aktuellt eller Rapport så jag vet inte om det bara är sportinslag som drabbas av detta.

Som en relaterad fråga men möjligtvis med ännu mindre HD inslag så undrar jag om vi kan räkna med mindre tekniska problem när nyhetsstudiorna äntligen uppgraderas till HD (= man kan slänga gammal kass utrustning). Reser mycket speciellt i USA och ser mycket sport där. Jag kan säga att det i princip aldrig (och då menar jag verkligen aldrig) händer att ljudet är borta, att ett band inte startar eller något annat tekniskt fel strular. I Sverige är det ovanligt att ett 15 minuters sportnytt genomförs utan något fel.

Hur kan det kommas sig att t.ex. ESPN kan sitta och i direktsända fotbollsmatcher när det händer något oförutsett kan de omedelbart plocka fram bildmaterial från någon liknande händelse för 15/20/30 år sen. Inte nog med att man kan plocka fram bilderna på några få sekunder utan de fungerar alltid. Inget strul med att klippet ska komma igång eller att ljudet är borta. Här tänker jag inte på klipp de kunnat förbereda utan typ att någon gör tre touchdowns på 1 minut (något ingen kan förutse) och de har omedelbart bilder på förra gången det hände.

Man pratar ju ofta om att nationella tv-bolag som BBC och SVT ligger långt fram i det tekniska men min uppfattning är att vi ligger oerhört långt efter. Alternativet till att vi har kass utrustning är ju att vi har kass personal.

Jag skulle gissa att ryckigheten beror på att de har blivit felaktig "field order" på inslaget. Even field före Odd field istället för tvärt om.
Jag vet inte om detta är speciellt vanligt på sporten, men jag vet att det inträffar ibland.

Anledningen till att det troligen har blivit vanligare nu för tiden, beror på att en massa inslag görs på lap-top redigeringar och liknande där man inte längre har en "riktig" TV-monitor. På datorskärmen visas oftast bara en field när man tittar på inslaget. Därför marker inte redigeraren lika lätt att det har blivit fel field order.

Jag skulle gissa att du upplever amerikanska (sport) produktioner som mer proffisionella av precis samma anledning som du upplever Hollywood filmer som mycket mer välgjorda och avancerade än svenska filmproduktioer, dvs de har en helevetes massa mer folk pengar och resurser till sitt förfogande.

Svårare än så är det inte.....

Per Björkman

Redigerat av Per Björkman, 29 november 2011 - 23:51.

Postad 30 november 2011 - 06:13

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Field order. Intressant. Jag ser mycket på teve. En massa inslag rycker rätt mycket nuförtiden. Dags att "uppgradera" redigerarna så man får ordning på detta. :)

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 30 november 2011 - 06:13.

Postad 02 december 2011 - 22:50

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Jag skulle gissa att ryckigheten beror på att de har blivit felaktig "field order" på inslaget. Even field före Odd field istället för tvärt om.
Jag vet inte om detta är speciellt vanligt på sporten, men jag vet att det inträffar ibland.

Anledningen till att det troligen har blivit vanligare nu för tiden, beror på att en massa inslag görs på lap-top redigeringar och liknande där man inte längre har en "riktig" TV-monitor. På datorskärmen visas oftast bara en field när man tittar på inslaget. Därför marker inte redigeraren lika lätt att det har blivit fel field order.

Jag skulle gissa att du upplever amerikanska (sport) produktioner som mer proffisionella av precis samma anledning som du upplever Hollywood filmer som mycket mer välgjorda och avancerade än svenska filmproduktioer, dvs de har en helevetes massa mer folk pengar och resurser till sitt förfogande.

Svårare än så är det inte.....

Per Björkman

Du kan mycket väl ha rätt om orsaken till ryckigheten men det är även något som är 'off' vad gäller färgen på de inslagen. De är betydligt 'blekare' än vanliga inslag. Tror definitivt att det är en annorlunda utrustning som används.

Jag skulle kanske inte tagit upp att kunna ta fram gamla bilder snabbt som exempel. Jag fattar ju också att det krävs budget för att ha folk som sitter och 'taggar' inslag så dom går att hitta omedelbart.

Däremot borde det inte krävas en ESPN budget för att kunna få ljudet att komma när det skall. Så sent som idag
blev Glenn Strömberg överröstad under 10 sekunder när trailermusik gick igång vid fel tillfälle.

Senaste tre sportnytt jag sett har det varit tre tekniska fel. Ett per 15 minuter är ett uruselt resultat.

Förstår ju också att du som SVT representant inte offentligt kommer att kritisera varken budget eller ännu mindre de anställda men någon stans brister det, rejält.

Finns det någonstans man kan 'reklamera' ett antal inslag så ni kan göra felsökning? För några år sen försökte jag via ett antal mejl göra SVT uppmärksamma på ett problem och blev bemött av total tystnad. Inte ett svar så det känns ju inte lönt att mejla på måfå.

I annat fall kanske du kan ta upp Sportnytts tekniska problem internt på något möte.

Postad 08 december 2011 - 22:15

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0

Kommer ”nya” Aktuellt att sändas i HD?

Postad 09 december 2011 - 15:56

lassehin
  • lassehin
  • Lärjunge

• 454 inlägg
  • 0

Vad är det för nåt, vad ska de ändra, och när?

Postad 09 december 2011 - 19:01

Unregistered98bc0f60
  • Unregistered98bc0f60
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Hej Per

Jag undrar vad som hänt med DD 5.1 ljudet på iaf SVT1 HD, sen några veckor har de
inte växlat från DD2.0 men om man tittar på vanliga SVT1 så finns det där tex Julkalendern.
/M

Postad 09 december 2011 - 19:14

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1 711 inlägg
  • 0
Inget jag ser på men när jag zappade förbi svt1 och Bröderna Reyes så ryckte bilden om om man spelade upp
60hz i 50hz.

Ville bara påtala detta eftersom att det nämdes ovan och förmodligen är något fel i er utrustning

Postad 09 december 2011 - 19:36

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Hej Per

Jag undrar vad som hänt med DD 5.1 ljudet på iaf SVT1 HD, sen några veckor har de
inte växlat från DD2.0 men om man tittar på vanliga SVT1 så finns det där tex Julkalendern.
/M

Jag har också noterat detta i samband med Julkalendern i SVT1 HD - det finns ju inte så många program som sänds i HD.
Märkligt för ett program producerat i "native HD" ska väl alltid ha DD 5.1 ljud?
Kanske är det något problem med utrustningen hos SVT/Teracom som gör att ljudet bara blir DD 2.0 i HD-kanalen?

Postad 10 december 2011 - 09:10

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0

Vad är det för nåt, vad ska de ändra, och när?

I mars månad görs en förändring...

Postad 10 december 2011 - 09:49

lassehin
  • lassehin
  • Lärjunge

• 454 inlägg
  • 0

I mars månad görs en förändring...

Ja, det var ju ett 'upplysande' svar, tack tack ...

Postad 10 december 2011 - 10:00

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Ja, det var ju ett 'upplysande' svar, tack tack ...

Googla på "Nya Aktuellt" eller Claes Elfsberg.
Men jag tror inte det finns några fakta om huruvida Nya Aktuellt kommer att gå i full HD med 5.1 ljud. Kanske studiosändningarna men mycket av videomaterialet som kommer utifrån håller inte denna kvalitet.

Postad 10 december 2011 - 11:50

lassehin
  • lassehin
  • Lärjunge

• 454 inlägg
  • 0

Har han sagt A som i Aktuellt får han väl säga B som i Berätta Mer också! ;)

Postad 11 december 2011 - 00:50

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1 711 inlägg
  • 0

Inget jag ser på men när jag zappade förbi svt1 och Bröderna Reyes så ryckte bilden om om man spelade upp
60hz i 50hz.

Ville bara påtala detta eftersom att det nämdes ovan och förmodligen är något fel i er utrustning

Samma program i SVT HD idag Lördag 00.20

Har ni inte kolla på detta själva SVT ?

Har aldrig varit med om att ni missat något sådant här förut

Postad 11 december 2011 - 06:47

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Men jag tror inte det finns några fakta om huruvida Nya Aktuellt kommer att gå i full HD med 5.1 ljud. Kanske studiosändningarna men mycket av videomaterialet som kommer utifrån håller inte denna kvalitet.

Aktuellt i 5.1..? Varför vill man ha surroundhögtalarna på nyhetsinslag..? :D

Postad 11 december 2011 - 09:23

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Med det resonemanget skulle väl monoljud vara tillräckligt?
Frågan gäller om "Nya Aktuellt"-studion kommer att utrustas för sändningar i "native HD" och då följer väl 5.1 ljud med "på köpet" ?
Vi hoppas på svar från Per Björkman - det var ett tag sedan han skrev här och gav oss sin värdefulla insikt i SVT:s mysterier.

Postad 11 december 2011 - 21:06

Unregistered98bc0f60
  • Unregistered98bc0f60
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

Med det resonemanget skulle väl monoljud vara tillräckligt?
Frågan gäller om "Nya Aktuellt"-studion kommer att utrustas för sändningar i "native HD" och då följer väl 5.1 ljud med "på köpet" ?
Vi hoppas på svar från Per Björkman - det var ett tag sedan han skrev här och gav oss sin värdefulla insikt i SVT:s mysterier.

Ljudet har ju inget med bilden att göra, finns många prg i HD som har DD2.0 ljud.

Föresten inte heller Starke man har DD5.1 ljud på HD kanalen utan bara i vanliga SVT1.
/M

Postad 11 december 2011 - 21:33

Stagger Lee
  • Stagger Lee
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Vaför inte ? vem vill "bara" ha ljud i TVns kassa högtalare. Min 5.1 anläggning startar alltid när jag sätter på TVn, har den alltid på oavsett vad jag ser.det är ju livskvalite vettja....................... :lol:

Postad 12 december 2011 - 06:49

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Ljudet har ju inget med bilden att göra, finns många prg i HD som har DD2.0 ljud.

Föresten inte heller Starke man har DD5.1 ljud på HD kanalen utan bara i vanliga SVT1.
/M

Jag förstår att ljud och bild är två olika saker men jag har fått det intrycket att en sändning i "native HD" från en studio eller ett arrangemang (t ex Allsången) brukar åtföljas av 5.1 ljud.
Vi väntar på svar från Per Björkman angående att 5.1 ljud tycks saknas i SVT1 HD trots att det finns i SD-kanalen på vissa program.

Postad 12 december 2011 - 08:32

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jag förstår att ljud och bild är två olika saker men jag har fått det intrycket att en sändning i "native HD" från en studio eller ett arrangemang (t ex Allsången) brukar åtföljas av 5.1 ljud.
Vi väntar på svar från Per Björkman angående att 5.1 ljud tycks saknas i SVT1 HD trots att det finns i SD-kanalen på vissa program.

Förstår inte ert problem. Jag har 5.1 på alla SVTs egna produktioner. (Förutom nyheterna då.) Kan det inte vara er operatör som strular?

Postad 12 december 2011 - 08:45

Unregistered98bc0f60
  • Unregistered98bc0f60
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

Förstår inte ert problem. Jag har 5.1 på alla SVTs egna produktioner. (Förutom nyheterna då.) Kan det inte vara er operatör som strular?

Boxer....
/M

Postad 12 december 2011 - 09:02

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Självklart kan det brista någonstans i kedjan mellan SVT och operatören/nätet/boxen.
I mitt fall har jag ComHem men det som gör att jag tror att det är något speciellt med SVT HD är att TV4 HD har 5.1 ljud och TV4 SD 2.0 ljud. Ska kolla ikväll då det är Fråga doktorn och Julkalendern i SVT1 som bägge sänds i HD med 5.1 ljud enligt tablån.

Postad 12 december 2011 - 09:49

Unregistered98bc0f60
  • Unregistered98bc0f60
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

Självklart kan det brista någonstans i kedjan mellan SVT och operatören/nätet/boxen.
I mitt fall har jag ComHem men det som gör att jag tror att det är något speciellt med SVT HD är att TV4 HD har 5.1 ljud och TV4 SD 2.0 ljud. Ska kolla ikväll då det är Fråga doktorn och Julkalendern i SVT1 som bägge sänds i HD med 5.1 ljud enligt tablån.

Jag har gjort en felanmälan hos Teracom angående DD5.1 ljud då de saknas på flera kanaler i marknätet, man skulle genast ta i tur med problemet få se om nått händer.

TV4HD har ju slutat växla ljud och låst det vid 5.1 vilket får till följd att mixen är helt galen ibland, vanliga fyran sänder ju bara PCM ljud.
/M

Postad 12 december 2011 - 10:36

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Ok, vi tar det från början.

SVT 1 och SVT 2 har på alla plattformar (gäller både SD och HD) två ljudströmmar.

Den första ljudströmmen är stereoljudet som vi skickar över till operatörerna som PCM kodad ljud. De kodar detta sedan för respektive plattform. Samtliga, förutom Teracom, kodar detta ljud i Mpeg1-L2@256kbit/s. Teracom kodar stereoljudet för HD-kanalerna i HE-AAC@64kbit/s. SD-kanlerna kodas precis som övriga i mpeg1-L2@256kbit/s.

Den andra ljudströmmen är för multikanalsljud (om produktion är gjord som sådan, annars lägger vi in 2.0 ljud i strömmen= Oavsett program så finns det alltid en multikanalsljudström)
Denna ljudström kodar SVT själva som en AC-3@448kbit/s. Strömmen innehåller även metadata som gör att en mottagare kan göra en korrekt nedmixning till stereo av ett 5.1 ljud. Operatörerna (inkl Teracom) gör inget med denna ljudström utan släpper bara transparent genom den ut till tittarna.

Parametrarna i Metadatan anger att nedmixningen görs enligt ”Lo/Ro”

Precis som Berkan påpekar så skulle man kunna använda DolbyE för överföringen till operatörerna. Nu använder dock SVT inte Dolby E internt (vi kör med okomprimerad diskreta PCMljud kanaler i vår produktionssystem) så det skulle bli lite dyrt att köpa in DolbyE encoders bara för att föra över ljudet till operatörerna. Ett annat alternativ är att använda SMPTE2020 som använder VBI-linjerna för att överföra metadatan.

Per Björkman
SVT

Kanske finns svaret ang problemen med 2.0 ljud i SVT HD här i detta tidigare svar?
Vissa operatörer kanske använder "den första ljudströmmen" även för SVT HD eller av någon anledning sker det en nedmixning av "den andra ljudströmmen" i vissa mottagare trots att strömmen har multikanalsljud...
Jag är här i utkanten av mina tekniska kunskaper och det vore bra om problemet kunde förklaras.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 12 december 2011 - 10:37.

Postad 12 december 2011 - 11:13

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Kanske finns svaret ang problemen med 2.0 ljud i SVT HD här i detta tidigare svar?
Vissa operatörer kanske använder "den första ljudströmmen" även för SVT HD eller av någon anledning sker det en nedmixning av "den andra ljudströmmen" i vissa mottagare trots att strömmen har multikanalsljud...
Jag är här i utkanten av mina tekniska kunskaper och det vore bra om problemet kunde förklaras.

Frågan är ju också vad ni syftar på? Det som er förstärkare eller TV visar, vilket ju är den signal som er tv-box skickar ut eller den egentliga signal som boxen tar emot? Tex skickar min box alltid ut en DTS neo-signal oavsett vad kanalen sänder, så i princip kan man ju få vad som helst till sin förstärkare.

Postad 12 december 2011 - 11:40

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Frågan är ju också vad ni syftar på? Det som er förstärkare eller TV visar, vilket ju är den signal som er tv-box skickar ut eller den egentliga signal som boxen tar emot? Tex skickar min box alltid ut en DTS neo-signal oavsett vad kanalen sänder, så i princip kan man ju få vad som helst till sin förstärkare.

Så är det ju.
Själv har jag ComHem och en Humax HDPVR-1000C samt en Humax CXHD-5000C. Enligt uppgift är signalen ut från dessa boxar via S/PDIF Dolby Digital 2.0/5.1 (AC3). Förutsättningar borde alltså finnas att kunna få multikanalljud när ljudströmmen innehåller sådant.

Edit: Kollade hur ljudet var på "Fråga doktorn" i SVT1. På SVT1 HD har jag 5.1 ljud på bägge mina boxar. På SVT1 SD också 5.1 ljud på bägge boxarna.
Detta program sänds i HD med flerkanalsljud. Så det verkar inte vara något problem med ljudet (längre). Men det kan naturligtvis vara problem på andra plattformar (jag har ComHem).

Redigerat av Unregistered558ade6e, 12 december 2011 - 18:30.

Postad 12 december 2011 - 19:39

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Nej !

Per Björkman

Postad 12 december 2011 - 19:43

Per Björkman
  • Per Björkman
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Hej Per

/M

Jo, vi sänder fortfarande DD 5.1 till HD-kanalerna.

Men jag misstänker att du tittar via marknätet och att din mottagare låser på AAC-ljudet som Teracom lägger upp för Stereosändningen.
Det har visat sig att vissa mottagre (bla Sony) prioriterar AAC före DD, vilket innbär att det blir stereo 2.0 istället för 5.1

Per Björkman
SVT

Redigerat av Per Björkman, 12 december 2011 - 19:49.

Postad 12 december 2011 - 19:43

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1 711 inlägg
  • 0
Ljudet styrs inte av SVT
Det är operatörerna som kodar ljudet själva ( i alla fall gör Canal digital detta )
Så det spelar ingen roll vad SVT sänder ut om ni har en dålig leverantör ( Typ Boxer eller Telia )

Trevlig att du är i tråden Per

Vad säger du om ryckningarna i bilden som jag skrev om ovan ?

Inget jag ser på men när jag zappade förbi svt1 och Bröderna Reyes så ryckte bilden som om man spelade upp
60hz i 50hz.

Redigerat av MalcomX, 12 december 2011 - 19:47.

Postad 12 december 2011 - 21:07

Unregistered98bc0f60
  • Unregistered98bc0f60
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

Jo, vi sänder fortfarande DD 5.1 till HD-kanalerna.

Men jag misstänker att du tittar via marknätet och att din mottagare låser på AAC-ljudet som Teracom lägger upp för Stereosändningen.
Det har visat sig att vissa mottagre (bla Sony) prioriterar AAC före DD, vilket innbär att det blir stereo 2.0 istället för 5.1

Per Björkman
SVT

Hej !
Tack för tipset har en Humax, jag gjorde en ominst av kanalerna för ett tag sen och då försvann väl
mitt förval för Dolbyljud på era kanaler utan att jag tänkte på det.
Nu fungerar det som de ska igen.
/M

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.