Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny DAC från DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core & room correction

702 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core (Studio Outboard & Signalförädlare) 2 9.399998 (14) 7 895:-
1 relaterade trådar

Postad 20 February 2014 - 20:18

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0
Nu har jag äntligen lyckats få kläm på hur man justerar den parametriska EQ:n. Efter att ha kört en normal rumskalibrering gick jag in i filtermenyn och valde parametric EQ. Där finns 16 tomma filterplatser man använder för att göra en inställning. Jag valde första och tog Edit genom att trycka på den blå knappen på den lilla fjärren. Sedan ställer man in vilken frekvens man vill bearbeta genom pilarna höger och vänster. Man kan även ställa in bandbredden, alltså inom hur stor bredd av den valda frekvensen man vill påverka. Denna knappen är orange på fjärren, och så höjer man eller sänker genom pilarna. Den gröna knappen justerar hur många decibel man vill höja eller sänka.

Jag ville sänka frekvenser från ca 40 hz och neråt för att jag helt enkelt inte trivs med att lyssna på ljud inom detta område men jag ville inte ta bort det helt, bara dämpa lite. Förutom att själva grundkalibreringen gör att basen i mitt rum faktiskt helt och hållet "tämjts", det mullrar helt enkelt inte, så kan jag nu också dämpa ännu mer där jag inte vill ha så mycket bas. Väldigt trevligt!

Den där maffiga mullerbasen som fanns tidigare är helt enkelt borta, men eftersom jag har kopplat in apparaten på tape in och tape out kan jag enkelt få fram detta igen genom en switch på försteget. Men jag trivs rätt bra utan faktiskt. :)

Postad 23 February 2014 - 18:07

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Gött att du fått ordning på det egoben! :)

Själv så har jag fipplat lite med att sätta ett högpassfilter om 48db/oktav vid 20hz, för att ha som någon form av skydd när jag ser på film. Det skall tydligen finnas mycket information även under det i vissa filmer, även om jag inte upplevt det själv av förklarliga skäl.
Även om min högtalare inte skall spela något så långt ner, eller i alla fall i en mycket lägre nivå, så tycker jag att filtret hörs ganska tydligt. I basen, visst det kan jag förstå, men tycker även att det degraderar ljudet lite högre upp i register också. Jag vet att du xavierJH kör med högpassfilter, hur upplever du det?

Vet inte om det är nödvändigt filtret iofs, tror inte jag spelar på sådana hiskeliga volymer när jag ser på film. Samtidigt vill man inte skada högtalarna heller, och gränsen vet man väl inte för ens det är försent antar jag. Jag kanske får ta och sätta på någon fet basfilm och titta på hur mycket konerna rör sig på olika volymer och bedöma lite.

Edit: xavierJH, har för mig att du har högpassfilter på 30hz till film. Kör du med någon housecurve också till film, eller något annat påslaget? Tänkte om du hade någon "gyllene inställning" eller så, som man kunde testa ;).

Redigerat av genstruktur, 23 February 2014 - 18:19.

Postad 23 February 2014 - 20:00

macman
  • macman
  • Beroende

• 1078 inlägg
  • 0
Egoben, har du provat att använda housecurvetool?
Kan ställas in för sänkning likaväl som höjning.

Postad 23 February 2014 - 20:08

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Edit: xavierJH, har för mig att du har högpassfilter på 30hz till film. Kör du med någon housecurve också till film, eller något annat påslaget? Tänkte om du hade någon "gyllene inställning" eller så, som man kunde testa ;).

Nej jag kör med standardkalibreringen bara och korrektion på normal. och så 48db högpass på 30hz för att skydda högtalarna vid film. Men jag har en orörd profil utan högpass när det är 2-kanalslyssning.

Postad 23 February 2014 - 20:42

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Nej jag kör med standardkalibreringen bara och korrektion på normal. och så 48db högpass på 30hz för att skydda högtalarna vid film. Men jag har en orörd profil utan högpass när det är 2-kanalslyssning.

Okej, tack för infon.
Iofs så innebär väl att med standardkalibrering och korrektion, så är det väl lite compensation på. Kanske skall prova att applicera lite compensation och se om jag tycker det låter bättre.

Postad 24 February 2014 - 21:11

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Egoben, har du provat att använda housecurvetool?
Kan ställas in för sänkning likaväl som höjning.

Jodå, nu har jag det, också användbar. Det tog lite tid för mig att förstå men nu kan jag nog hantera de inställningar som jag önskar. Men jag hade ändå önskat ett gränssnitt som ännu mer liknar en klassisk gammal eq. Och med Anti-Mode kan man väl inte göra flera inställningar på samma filter?

Postad 26 February 2014 - 13:43

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Har lekt runt lite med compensation, efter en avancerad kalibrering då.

Får kanske ta tillbaka mitt tidigare uttalande om att jag inte alls tycker den tillför något. Iofs, så har jag ändrat om en del inställningar på min reciever och flyttat högtalare en del, samt gjort en ny korrigering med antimoden. Det här har gjort att det låter bättre än innan och kanske därför också bidrar till att mitt omdöme om compensation har ändrats.

Med compensation på +1 applicerat på min korrigerade kurva tycker jag nog att det kan bidra till det bättre, det blir en fylligare något varmare klang och basen höjs något. När jag gjorde den här jämförelsen innan så tyckte jag även att det blev lite mindre detaljer i basen och även i de andra registrerna. Nu är jag dock inte helt säker på det här. Igår fick jag mer för mig att jag kanske hör något fler detaljer med compensation på off, men att det nog beror på att mellan och diskantregistret träder fram mer med basen lite lägre i nivå. Jag började fundera på att de kanske träder fram "onaturligt" mycket så att säga med compensation på off, helt enkelt att basen har för låg volym och man hör de tonerna som ligger ovanför det korrigerade intervallet mer tydligt på grund av detta, än de lägre frekvenserna av samma ljud. Att man hör de högre frekvenserna av ett ljud tydligare och högre, än de lägre frekvenserna som är korrigerade och kompenserade helt enkelt.

När jag jämförde det här innan så antog jag att de något förlorade detaljerna var en konsekvens av att element och slusteg fick arbeta hårdare på grund av ökad slaglängd och effektuttag, men jag kanske får revidera min inställning något.

I och med det här började jag fundera på, vad händer om jag ställer kompensation på +1? Om jag hade ställt kompensation på +3 så antar jag att effektbehovet fördubblas vid de frekvenser där kompenseringen av dipparna sker i det kalibrerade intervallet? Borde belasta slusteget mer(även om det inte är troligt att det är något problem på de nivåerna jag spelar)? Men ökar också slaglängden för elementen som spelar de frekvenserna=en sannolikt ökad dist?

Provade också med compensation på +2 men där tyckte jag nog att basen började bli för hög i nivå och att ljudet "tjocknade".

Någon som kan hjälpa mig i mina funderingar? :)

Redigerat av genstruktur, 26 February 2014 - 13:46.

Postad 26 February 2014 - 13:59

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Du tänker för mycket, genstruktur :D

Men maila gärna dspeaker och fråga om compensation verkligen är ett 1:1 förhållande mellan ökning av dippar och antalet db. När jag gjorde min avancerade kalibrering och kompensation satt till "normal" så satte den också automatiskt kompensation till värdet "5". Om det betyder att den börjar höja dippar med 5db så sänker den mitt headroom rejält. Jag hoppas i alla fall att så inte är fallet.

Postad 26 February 2014 - 14:04

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Så här står det i manualen om man kör kalibrering med kompensation satt till "max":

When selecting “Max”, maximum
compensation is used, which gives about +2dB more gain for boosting filters.
This setting is beneficial in spaces where part of the problem is the general lack
of bass, possibly resulted by the absence of proper acoustic barriers. It is good
to remember that destructive reflection nulls can not, will not, and should not be
attempted to be corrected by any DSP.

Och det här antyder att compensation består av ett low-pass shelve filter vilket jag tolkar som att dess kompensation är inte nödvändigtvis en dip-förstärkning, utan snarare att den höjer hela området som man kalibrerar så att det är i samma nivå som registret högre upp:

When performing calibration in the advanced mode, you can select different dip
compensation modes: normal, maximum, or no dip compensation. Using the
Compensation

adjustment you can manually increase or decrease the lowpass shelve
filter effect that was automatically determined by the calibration. Note that this
adjustment does not affect the before / after measurement display, but you can
perform a user measurement to determine the best value.

Redigerat av XavierJH, 26 February 2014 - 14:09.

Postad 26 February 2014 - 14:18

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Du tänker för mycket, genstruktur :D

Men maila gärna dspeaker och fråga om compensation verkligen är ett 1:1 förhållande mellan ökning av dippar och antalet db. När jag gjorde min avancerade kalibrering och kompensation satt till "normal" så satte den också automatiskt kompensation till värdet "5". Om det betyder att den börjar höja dippar med 5db så sänker den mitt headroom rejält. Jag hoppas i alla fall att så inte är fallet.

Ja jag kanske gör det! :D

Jag skall maila dspekaer, får väl se om de svarar. De kanske är trötta på mig ;).

Så här står det i manualen om man kör kalibrering med kompensation satt till "max":

When selecting “Max”, maximum
This setting is beneficial in spaces where part of the problem is the general lack
of bass, possibly resulted by the absence of proper acoustic barriers. It is good
to remember that destructive reflection nulls can not, will not, and should not be
attempted to be corrected by any DSP.

Och det här antyder att compensation består av ett low-pass shelve filter vilket jag tolkar som att dess kompensation är inte nödvändigtvis en dip-förstärkning, utan snarare att den höjer hela området som man kalibrerar så att det är i samma nivå som registret högre upp:

When performing calibration in the advanced mode, you can select different dip
compensation modes: normal, maximum, or no dip compensation. Using the
Compensation

adjustment you can manually increase or decrease the lowpass shelve
filter effect that was automatically determined by the calibration. Note that this
adjustment does not affect the before / after measurement display, but you can
perform a user measurement to determine the best value.

Ja, det låter onekligen så. Men den här meningen hänger jag upp mig lite på "It is good

attempted to be corrected by any DSP."

Men de kanske bara menar att deras DSP inte gör sådana "dåliga" saker som att försöka boosta dippar?

Edit: har mailat nu :)

Redigerat av genstruktur, 26 February 2014 - 14:25.

Postad 26 February 2014 - 14:34

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Det finns två anledningar varför man inte ska höja djupa dippar som är skapade av ditt rum. Det ena är att om du lägger på en boost på säg 10dB så kommer du äta upp headroom, kanske klippa förstärkaren, kanske förstöra högtalaren.

Det andra är att om du gör denna specifika höjningen så kommer andra positioner som inte har dippen att få en massiv förstärkning istället. Därför ska en bra korrigering försöka sänka topparna men inte röra dipparna mer än att göra en mild kompensation på sin höjd. Med rätt placering med dina högtalare så slipper du förhoppningsvis de där djupa dipparna som inte ska röras...

Postad 26 February 2014 - 14:39

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Det finns två anledningar varför man inte ska höja djupa dippar som är skapade av ditt rum. Det ena är att om du lägger på en boost på säg 10dB så kommer du äta upp headroom, kanske klippa förstärkaren, kanske förstöra högtalaren.

Det andra är att om du gör denna specifika höjningen så kommer andra positioner som inte har dippen att få en massiv förstärkning istället. Därför ska en bra korrigering försöka sänka topparna men inte röra dipparna mer än att göra en mild kompensation på sin höjd. Med rätt placering med dina högtalare så slipper du förhoppningsvis de där djupa dipparna som inte ska röras...

Mjo, vi får hoppas att det är så.

Enligt den korrigerade kurvan som visas efter kalibreringen så är det inte så många eller djupa dippar, men det finns några på en kanske 3db i det korrigerade intervallet. Jag trodde det kanske var dessa som jag kompeserade för i compensationmenyn. Men vi får väl se vad dspeaker svarar.

Redigerat av genstruktur, 26 February 2014 - 14:39.

Postad 26 February 2014 - 14:39

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Mitt rum ger utmärkta förstärkningar i basområdet och inte så många dippar förutom vissa som börjar ske lite över 100hz som kanske beror på soffbord, taket och annat roligt.

När jag körde avancerad kalibrering utan kompensation så var basen i förhållande till övrigt register jättelåg. Det såg man även på grafen där den hade korrigerat ner basförstärkningen kraftigt men övriga registret var inte rört.

När jag körde avancerad kalibrering med normal kompensation så sänkte den övriga register så att den låg i höjd med det korrigerade registret, eller tvärtom beroende på hur man ser på det.

Därför tror jag att kompensationen är ett low-pass shelve filter som ovan, och inte någon typ av boostning av individuella dippar utan mer att det korrigerade registret ska vara i samklang med övriga.

Men med kompensation till Max, verkar den trots allt boosta dippar med +2dB.

Har du testat köra en avancerad kalibrering med kompensation satt till normal och sett vad värdet blev efteråt?

Postad 26 February 2014 - 14:44

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Mitt rum ger utmärkta förstärkningar i basområdet och inte så många dippar förutom vissa som börjar ske lite över 100hz som kanske beror på soffbord, taket och annat roligt.

När jag körde avancerad kalibrering utan kompensation så var basen i förhållande till övrigt register jättelåg. Det såg man även på grafen där den hade korrigerat ner basförstärkningen kraftigt men övriga registret var inte rört.

När jag körde avancerad kalibrering med normal kompensation så sänkte den övriga register så att den låg i höjd med det korrigerade registret, eller tvärtom beroende på hur man ser på det.

Därför tror jag att kompensationen är ett low-pass shelve filter som ovan, och inte någon typ av boostning av individuella dippar utan mer att det korrigerade registret ska vara i samklang med övriga.

Men med kompensation till Max, verkar den trots allt boosta dippar med +2dB.

Har du testat köra en avancerad kalibrering med kompensation satt till normal och sett vad värdet blev efteråt?

Nej men det var en tanke som jag fick som man kansk skulle prova, att köra en kalibering med compensation på normal och jämföra.

När jag dock går tillbaka i tråden så ser jag att nästan alla bilder som postas så ligger den röda kurvan under den svarta på några ställen, utan på min sista kalibering som var utan helt compensation som val. Det ser ut som den har "lyft" något i alla fall på dessa andra bilder? Men mitt antagande kanske inte stämmer ändå? Det kanske bara är den generella basnivån som är lyft och inte dippar på dessa bilder?

Redigerat av genstruktur, 26 February 2014 - 14:52.

Postad 26 February 2014 - 14:51

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Jag tror jag kört kanske 6 kalibreringar totalt, inkl de gamla högtalarna. Avancerad kalibrering med normal kompensation. Grymt resultat, plus att jag vet att dspeaker är emot att höja destruktiva dippar. Har inte riktigt haft anledning att djupdyka mer än så egentligen, utöver hur jag skulle konfigurera för att den skulle passa in både för 2-kanal och hembio och kopplingarna däremellan.

Såå... medvetet undviker jag nog ställa de frågorna du gör eftersom man blir knäpp till slut om man aldrig nöjer sig. :D

Men jag har funderat på att stänga av autokalibreringen och enbart använda PEQ för att sänka de två toppar jag har som jag stör mig mest på. :ph34r:

Postad 26 February 2014 - 14:55

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Jag tror jag kört kanske 6 kalibreringar totalt, inkl de gamla högtalarna. Avancerad kalibrering med normal kompensation. Grymt resultat, plus att jag vet att dspeaker är emot att höja destruktiva dippar. Har inte riktigt haft anledning att djupdyka mer än så egentligen, utöver hur jag skulle konfigurera för att den skulle passa in både för 2-kanal och hembio och kopplingarna däremellan.

Såå... medvetet undviker jag nog ställa de frågorna du gör eftersom man blir knäpp till slut om man aldrig nöjer sig. :D

Men jag har funderat på att stänga av autokalibreringen och enbart använda PEQ för att sänka de två toppar jag har som jag stör mig mest på. :ph34r:

Ja alltså, jag tvivlar egentligen inte alls på att andras reusltat är bra!

Jag bara funderar och undrar, och visst blir man lite knäpp i mellan åt :). Men du vet hur man är, hifi-nerd och allt vad det innebär. Kan det inte bli lite bättre ändå? :D

Vi får se vad de svarar. Skall nog prova en avancerad kalibrering med compensation på normal vid tillfälle.

Postad 27 February 2014 - 09:00

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Ikväll smäller det förhoppningsvis! :)

Skall göra en advanced kalibrering med compensation på normal, sen kan jag ha den och en utan compensation och jämföra on the fly så att säga. Skall ta bilder på den korrigerade kurvan också och lägga upp här tänkte jag. Kör du även time alignment xavierJh? Verkar mest vara för subbar men man kan köra det på fullregisterhögtalare också verkar det som, jag körde på off sist jag gjorde avancerad kalibrering.

Nu läste jag dock det här:

.Level compensation affects compensation for wide dips in the bass response.

Compensation has three levels, “Off”, “Norm” and “Max”. If the setting is “Off”,

no compensation to boost dips is applied, and the bass level remains as low as

it would be without room effect. This gives maximum headroom for the user to

design custom boosting filters, such as House Curve or Parametric EQs. The

“norm” setting applies a mild compensation, which is the same amount that

“Typical” calibration is using. This setting usually gives the best audible result as

the perceived level of the bass is closer to the uncorrected average bass level

than with the uncompensated “Off” setting. When selecting “Max”, maximum

Det står uttryckligen boost dips? Och att ingen boostning sker med compensation på off, annars verkar det ske en boostning av dippar, men även kanske en höjning av basen generellt (bass is closer to the uncorrected average ).
Eller så menar man bara här att om man inte höjer dipparna efter man sänkt topparna, så kommer den generella basnivån att upplevas som mycket lägre. Därför applicerar man compensation för att dra upp dipparna så att den generella basninvån upplevse närmare den okorrigerade nivån, låter nästan så.
Max verkar också ge +2db extra för boosting filters, det tolkar jag som +2db mer för att boosta dippar än normal?

Jag tänker att det här är inte något bevis för att det låter bättre utan compensation. Men om nu normalalternativet kan ställa in compensation på +5, och om det nu är +5db, borde det påverka att elementen får arbeta hårdare och mer dist skulle kunna vara ett faktum. Det gäller även att ha ordentligt med effektresurser i det korrigerade frekvensomfånget i så fall, i alla fall om man talar om fullregisterhögtalare. Eller vad säger ni?

Redigerat av genstruktur, 27 February 2014 - 09:26.

Postad 27 February 2014 - 09:18

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Testa göra avancerad med normal kompensation så får vi se vad du får för värden :) Jag vet inte hur man ska tolka svaret, en intressant motfråga är hur mycket headroom som kan försvinna med normal kompensation, dvs hur stora höjningar kan den göra.

Jag gör inte någon time alignment och vet inte direkt varför man skulle vilja göra det när man bara kör 2 frontar.

Postad 27 February 2014 - 09:22

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Testa göra avancerad med normal kompensation så får vi se vad du får för värden :) Jag vet inte hur man ska tolka svaret, en intressant motfråga är hur mycket headroom som kan försvinna med normal kompensation, dvs hur stora höjningar kan den göra.

Jag gör inte någon time alignment och vet inte direkt varför man skulle vilja göra det när man bara kör 2 frontar.

Jo jag skall göra det ikväll tänkte jag, förhoppningsvis är sambon borta då och jag kan gå loss med bassvep :). Om man nu skall tolka texten som jag gjort, så borde det väl innebära att man kan få olika värden på compensation som en följd av hur djupa dippar man har i den korrigerade frekvenskgången. Så värderna kanske skiljer sig mellan olika rum och högtalare, spännande.

Redigerat av genstruktur, 27 February 2014 - 09:24.

Postad 27 February 2014 - 09:45

Unregistered83b2f5c3
  • Unregistered83b2f5c3
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hej!
Har beställt en DSPeaker 2.0 antimode. Ska använda denna till mina två basar i mitt biosystem. Har tänkt köra basarna i dualmono läge.
Har försökt läsa i online manualen men blir inte klok på hur jag ska koppla in mina basar på rätt sätt. Har utifrån manualen och kopplings exemplen på deras sida kommit fram till några olika förslag men vet inte vilket som är rätt. Kanske någon kan hjälpa mig?

Min receiver har två subwoofer utgångar. Ska jag då koppla RCA kablar från båda utgångarna på receivern till de båda analoga ingångarna på DSpeakern. Och sedan koppla in mina basar direkt till de båda analoga utgångarna på DSPeakern.

Eller ska jag bara koppla EN RCA kabel från basutgången på receivern till vänstra ingången på DSPeakern och sedan båda basarna på de två utgångarna?

Eller RCA kablar från båda basutgångarna på receivern till de båda ingångarna på DSPeakern och sedan använda mig av en Y-split kabel från vänster utgång på DSPeakern som i sin tur kopplas ihop med basarna?

mvh Jonas

Postad 27 February 2014 - 09:47

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Hej!
Har beställt en DSPeaker 2.0 antimode. Ska använda denna till mina två basar i mitt biosystem. Har tänkt köra basarna i dualmono läge.
Har försökt läsa i online manualen men blir inte klok på hur jag ska koppla in mina basar på rätt sätt. Har utifrån manualen och kopplings exemplen på deras sida kommit fram till några olika förslag men vet inte vilket som är rätt. Kanske någon kan hjälpa mig?

Min receiver har två subwoofer utgångar. Ska jag då koppla RCA kablar från båda utgångarna på receivern till de båda analoga ingångarna på DSpeakern. Och sedan koppla in mina basar direkt till de båda analoga utgångarna på DSPeakern.

Eller ska jag bara koppla EN RCA kabel från basutgången på receivern till vänstra ingången på DSPeakern och sedan båda basarna på de två utgångarna?

Eller RCA kablar från båda basutgångarna på receivern till de båda ingångarna på DSPeakern och sedan använda mig av en Y-split kabel från vänster utgång på DSPeakern som i sin tur kopplas ihop med basarna?

mvh Jonas

Kör du externt slusteg till frontarna via preout? Är det bara frekvensomfånget som subarna spelar, som du vill korrigera?
Annars låter det lite som alla de där kopplingarna kan fungera, men jag har ingen sub själv så är inte så insatt i det hela. Någon annan som kan hjälpa till?

2.1 or 2.2 system

If you have a 2.1 or 2.2 system (main speakers with one or two subwoofers) with

existing cross-over, connect Dual Core before the cross-over. Your system is

then seen as a 2.0 full-range system by the Dual Core and both your main

speakers and subwoofer(s) will be corrected.

It is also possible to connect speakers and subwoofer(s) in parallel. In this case

the combined response is measured and corrected by Dual Core. The subwoofer

level and phase must be adjusted before calibration. You can use the

Measurement tool to find the best settings

Subwoofer configurations

Select the appropriate configuration for your subwoofer set-up during the

calibration process. If you connect more than two subwoofers, group them

according to their location and how symmetric their placement is. For example,

subwoofers in the front corners are more similar to each other than a subwoofer

in a corner is to another subwoofer in the middle of a wall.

Redigerat av genstruktur, 27 February 2014 - 09:55.

Postad 27 February 2014 - 10:37

Unregistered83b2f5c3
  • Unregistered83b2f5c3
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Japp kör med ett externt slutsteg till frontarna som är kopplade med pre-out från receivern.Det är just frekvensomfånget med basarna som jag vill jämna till.

Så här har dom skrivit på sin hemsida.
Two subwoofers: AV-Receiver LFE outputs -> Anti-Mode 2.0DC analog input, Anti-Mode 2.0DC analog output -> subwoofer inputs

Note: Two subwoofers can be calibrated for 0.2 stereo playback, or for 0.2 dual-mono. In dual-mono operation, left input is fed to both left and right subwoofer outputs.

Redigerat av Unregistered83b2f5c3, 27 February 2014 - 10:37.

Postad 27 February 2014 - 13:00

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Japp kör med ett externt slutsteg till frontarna som är kopplade med pre-out från receivern.Det är just frekvensomfånget med basarna som jag vill jämna till.

Så här har dom skrivit på sin hemsida.
Two subwoofers: AV-Receiver LFE outputs -> Anti-Mode 2.0DC analog input, Anti-Mode 2.0DC analog output -> subwoofer inputs

Note: Two subwoofers can be calibrated for 0.2 stereo playback, or for 0.2 dual-mono. In dual-mono operation, left input is fed to both left and right subwoofer outputs.

Ja men då är det säkert bara att koppla så om det står så. Ett tips kan vara också att skriva till supporten på Dsepaker, de brukar svara på mail.

Man skulle väl kunna tänka sig att välja sub NO i stärkaren och ta hela signalen via pre out både till sub och frontar, alltså att lfe mixas i frontkanalerna. Du får man bas i stereo vid musik i alla fall. Frågan är bara vart man delar i så fall? För det går väl inte göra den delningen i anrimoden va? Någon som vet?

Redigerat av genstruktur, 27 February 2014 - 13:57.

Postad 27 February 2014 - 17:37

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Här kommer mailsvaret från Dspeaker. OBS min skolengelska är inte den bästa och jag använder säkert fel fackuttryck :).

Hi!

i have a Dspekaer antimdode 2.0

When preforming a advanced calibration you can select compsensation max, normal and no compensation. Compensation can then also be altered efter calibration manually by changing this in the menu.

I am wondering if the compensation(max, normal or no), or changing compensation, is the same as boosting dips i frequencyresponse?

Reguards

..................................

Hej ,

The setting compensates for the low frequencies being damped because of the Anti-Mode algorithm, i.e. the algorithm brings the peaks down, and at the same time the overall level might drop a bit in the process. The compesation is performed with a shelve filter that brings the overall level back up to where it was. As a by-product wide dips are also raised by the same amount.

Narrow dips can not and should not be touched in any way, because they are cancellations. Putting out more power at those frequencies would just be cancelled by the reflections, and nothing is gained (except more power spent and worse sound in other parts of the room).

...............................................

Thanks for your replie.

So the compensationsetting just raises the overall level and wide dips, this is good i think.
But if the antimode in the correction process, or i manually, sets compensation to for example +3. Is this the same as +3db? I´m wondering becuase this would mean that it would requarie double the effect from the ampifier at the frequencies that´s been compensated(wide dips), and put more strain on the speakerelements? Or am i wrong here?
............................................................................

It depends on how much the level had dropped due to calibration. If the level has dropped by 3dB, and compensation brings it up by 3dB, the required power increase is 0dB on average.

And wherever there is a peak, the power put out will be much lower than before, reducing the average power required.

Redigerat av genstruktur, 27 February 2014 - 17:38.

Postad 27 February 2014 - 18:11

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Så då har jag gjort en ny korrigering.

Först den gamla advancedkorrigeringen med compensation på off.
Bifogad fil  Nyaste mätningen 2014-01-22. Efter injustering av Lennart och Lefi. EKK4g1.5mm..jpg   1.13MB   4 Antal nerladdningar

Här är den nya, på subjektivt samma plats. Det kan inte skilja många centimeter om det nu skiljer något.
Advancedkorrigering med compensation på normal. Efter korrigeringen så stod compensation på +4 och headroom på samma +4.
Bifogad fil  Senaste korr 2014-02-37. advance med comp normal.jpg   1.15MB   4 Antal nerladdningar

Lite djupare dippar, men är det just för att den nu har dragit upp den allmänna basnivån något med hjälp av compensation? Så att dipparna syns mer än utan compensation som på den första bilden?

Spelade första testlåten, Yello - planet dada (flamboyant), det är helt klart mer bas än med mätningen med compensation på off.

Mer grundlig utvärdering utvärdering sker. Undras vad dippen kring 90-100hz är?

Edit: Utvärdering med ytterligare ett par spår, Ticon - Loop of infinity, Erykah Badu - Otherside of the game och Certainly. Alla bra spår att utvärdera bas med och även låtar som jag hade problem med innan antimoden.

Eh, ja, det var **** vilken kräm det blev på den vanliga "höga" lyssningsvolymen. Tantens prydnadsfat med krimskrams på började vibrera, även en trave med glasunderlägg. De dubbla 11-tummarna i mina Vienna levererar kan man säga :).

Känns bra så här långt, nu kommer nog xaiverJH att säga, i told you so? :D

Redigerat av genstruktur, 01 March 2014 - 14:25.

Postad 01 March 2014 - 14:15

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Fan det var inte mycket respons på mina fina inlägg :D.

Jag tycker det låter bra med advanced kalibrering och compensation på normal (+4).

Hade dock varit gott att blivit av med dippen runt 90-100hz, är det förstareflexen? Tror högtalarna står 43cm från element till vägg bakom, någon som kan räkna på om det är det som gör dippen? Är väl bara tjockare absorbenter som råder bot på det, eller mindre djupa talare.

Sen är det ju hålet vid 175hz då också :(.

Redigerat av genstruktur, 01 March 2014 - 14:33.

Postad 01 March 2014 - 14:21

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
I told you so ;)

Postad 01 March 2014 - 14:23

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

I told you so ;)

Haha, jag skrev precis det i förra inlägget att du skulle skriva så! Fast det kankse du läste? :)

Jaja, nu har någon i alla fall provat att gå "varvet runt" så att säga :D.

Man ser faktiskt på båda bilderna att den korrigerade kurvan är samma, bara det att den generella basnivån är höjd och därmed är dipparna lite djupare. Verkar stämma med infon från Dspekaer.

Redigerat av genstruktur, 01 March 2014 - 14:27.

Postad 01 March 2014 - 14:30

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
En sak som jag dock undrar är. Om det verkligen är samma sak att applicera compensation manuellt i efterhand, alltså köra på off vid kalibrering, som att köra normal vid advanced. Det låter inte så subjektivt i alla fall när jag lyssnar. Tyckte att det lät lite som att man förlorade defintition och att det inte synkade till 100% när man justerade manuellt i efterhand.

Redigerat av genstruktur, 01 March 2014 - 14:31.

Postad 03 March 2014 - 17:20

Unregistered83b2f5c3
  • Unregistered83b2f5c3
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
När man kopplat in båda basarna på DSPeaker 2.0, ska man justera fördröjningen på baskanalerna i bio receivern? Har läst att man skulle "öka avståndet" med 90 cm till subwoofers i receivern när man kopplat in en DSPeaker 8033 C på basarna. Någon som vet hur man ska göra med DSPeaker 2.0??

Postad 04 March 2014 - 09:36

macman
  • macman
  • Beroende

• 1078 inlägg
  • 0
Gör först kalibreringen med Dspeaker 2.0,, sen autokalibreringen med Recievern. Då blir avståndsinställningen med hänsyn till ev. Fördröjning i Dspeakern.

Postad 04 March 2014 - 11:46

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Gör först kalibreringen med Dspeaker 2.0,, sen autokalibreringen med Recievern. Då blir avståndsinställningen med hänsyn till ev. Fördröjning i Dspeakern.

Jo så gjorde jag också för surround, fast med två fullregisterhögtalare då.

Postad 04 March 2014 - 18:10

Unregistered83b2f5c3
  • Unregistered83b2f5c3
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Fick hem min antimode 2.0 idag :) måste höra hur ni har gjort med micken, ska den peka rakt upp mot taket eller titta framåt? Och hur många loops kör kalibreringen igenom på basic? Tack på förhand

Redigerat av Unregistered83b2f5c3, 04 March 2014 - 18:43.

Postad 04 March 2014 - 19:47

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
I och med att du inte ska kalibrera så högt i värde så spelar det ingen direkt roll hur den pekar. Det är snarare när du kalibrerar audyssey eller liknande som det spelar roll.

Den kör 7 svep har jag för mig.

Postad 04 March 2014 - 20:35

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Jag satte min pekandes upp mot taket, "bara för att liksom". Det tar väl en 15 min hela kalibreringen.

Postad 05 March 2014 - 09:11

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

• 1687 inlägg
  • 0
Kör ni Antimode'en som Dac med eller har ni en separat dac ?

Postad 05 March 2014 - 09:40

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Kör ni Antimode'en som Dac med eller har ni en separat dac ?

Jag kör min mellan reciver och slusteg, alltså använder jag min reciever som försteg/dac vid surround. Vid cd-avspelning låter jag min cd agera dac, och reciver försteg.

Redigerat av genstruktur, 05 March 2014 - 09:41.

Postad 05 March 2014 - 14:52

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

• 1687 inlägg
  • 0
ok om man kör den som DAC, tappar man kalibreringen då ? tänkte om den kör typ en funktion som pure direkt ?

Postad 05 March 2014 - 14:59

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
kylspray, du kan slå av och på kalibreringen om du vill genom en bypass-knapp. Annars är alltid kalibreringen på.

Postad 05 March 2014 - 14:59

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

ok om man kör den som DAC, tappar man kalibreringen då ? tänkte om den kör typ en funktion som pure direkt ?

Nej det gör man inte.

Postad 05 March 2014 - 15:59

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

• 1687 inlägg
  • 0

kylspray, du kan slå av och på kalibreringen om du vill genom en bypass-knapp. Annars är alltid kalibreringen på.

ok

Nej det gör man inte.

ok

Postad 05 March 2014 - 16:06

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

ok
ok

:)

Postad 05 March 2014 - 18:16

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Är det många av er som gjort flerpunktsmätning? Kan ju ha sina fördelar också eller? :)

Postad 05 March 2014 - 18:23

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Flerpunktsmätning innebär sämre respons på sweetspoten. Sånt ska vi inte ha här hemma. Sitter man ute på sidan får man lida :D ;)

Skämt åsido så blev det faktiskt rätt schysst bas även ute på sidan av soffan när jag gjorde en enpunktsmätning. Men å andra sidan så har jag en kalibreringsslot enbart för film, så det kanske kan vara värt att lägga till fler mätningar till den? Osannolikt att jag orkar iofs...

Postad 05 March 2014 - 18:34

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Grejen i basfrekvenserna är ju att det kan skifta mycket vart dippar uppstår beroende på hur du mäter! Hemma hos mig kan det vara stor skillnad på 10 - 30 cm i mina mätningar med xtz micken!

Min tanke är ju att om du gör bara 1 mätning med antimoden så måste man ju hoppas på att du var väldigt noggran på exakt position med den micken? Säg då att du gör flerpunktsmätning med cirka 20cm i diameter runt sweetspot också? :) då får den ju bra info just där du sitter och headbangar? ;)

Postad 05 March 2014 - 20:06

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Upplever inte sådana skillnader men jag kalibrerar upp till 90hz och har inga interferenser som skapar djupa dippar inom en så liten radie i alla fall. Däremot om du kör audyssey som kalibrerar full range så blir längden på väglängderna så liten att det är stora skillnader inom en liten radie. Då håller jag med om att det är viktigt att kalibrera de antal punkter som mjukvaran tillåter och inom en kortare radie på kanske 30-40cm.

Postad 05 March 2014 - 20:45

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Jo jag kan hålla med dig! :) Är väl inga jätteskillnader! Dock så kör jag antimoden och sedan audyssey så jag får ju en flerpunktsmätning i vilket fall som helst! Dock så gör audyssey väldigt små justeringar efter antimoden! Har väl cirka +- 3 db skillnad på topparna! Dock så kalibrerar jag bara upp till 120 hz då lfe inte går högre och delar frontarna vid 80! Funkar kanon :) funderar dock på att kapa under 40 hz för att de blir jävligt Goa vibrationer för grannarna med nya svs sb13 ultran ^^

Postad 07 March 2014 - 15:17

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Jag kör autokalibreringen bara nu för tiden, sen stänger jag av audyssy-eq. Tycker inte den tillför något längre.
Kan påminna om en sak också. Glöm inte att ställa frontarna på samma volym efter kalibreringen med recievern, annars låter det inte bra är min erfarenhet.

Själv har jag köpt en ny mediaspelare, min gamla Tvix strulade. Det fungerar skitbra och jag tycker det blev ett lyft ljudmässigt vilket jag anser vara lite konstigt. Tillsammans med min nya kalibrering med compensation på, så blir det bra tryck och ljud till film. Kör dock ett högpassfilter om 48db/oktav vid 25hz, för säkerhets skull.

Redigerat av genstruktur, 08 March 2014 - 12:04.

Postad 09 March 2014 - 19:14

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Igår bestämde jag mig för att koppla ur anti-moden och köra mitt Primare PRE32/MM30 försteg igen, och japp, där kom luften i toppen och mikrodetaljerna tillbaka och en lite lugnare och återhållsamare spelstil. Visst, basen ligger nu åter som en heltäckande matta i botten, men att koppla in basen i PRE32ans pre out och sedan justera för hand kommer man rätt långt med också.

Sedan kopplade jag in min andra Sunfire HRS12 och nu vart ljudbilden riktigt komplett. Två subbar är verkligen bättre än en. :)

Nu är anti-moden inkopplad igen och systemet kalibrerat med två subbar och såhär bra kurva har jag nog inte haft innan. Jag kommer inte ner i mer än strax än runt 25 Hz, men det är nog mest rummet som begränsar det.

Bifogad fil  2014-03-09 18-57-57.jpg   58.85K   2 Antal nerladdningar

Men japps, det är nåt i toppen som saknas. Det är mindre luft och lite "dämpat" och i inspelningar med stark rumsakustik försvinner detta lite och mellanregistret är lite råare, även om basen är klart mer definierad och på sin plats, men frågan är om man skall förvänta sig att en anti-mode är en lika bra DAC och försteg som en Primare PRE32/MM30. Märkligt vore väl det, men visst är anti-moden väldigt prisvärd bara sett till försteg och DAC för under 10.000:-, men jag vet ännu inte vilket jag kommer föredra i det långa loppet, men så är kanske ändå ett Primare PRE32/MM30 försteg för lite mer än 3x pengarna en lite orättvis jämförelse trots allt. :)

Postad 09 March 2014 - 19:31

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Något orättvist kanske, sen kan man ju inte utesluta att Primare kanske färgar ljudet en aning heller, eller så är det tvärtom :D

Men i vilket fall, har du testat att låta dual coren köra vidare optiskt till din MM30 så du enbart använder den som en digital kalibrerare? Så gör jag i alla fall, med utmärkt resultat. Trots allt rör den då enbart det register man kalibrerar och skickar vidare resten orört.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.