kan köpa min 809... mer ekonomiskt än köpa nytt.... har haft den ca 1/2 år, jag har kvitto och garanti...Är lite sugen på 818 mest för rumskalibreringen som fått mycket positiva omdömen.
Sitter idag på en 702 som får får hjälp med fronterna av ett Vincent 331 slutsteg.
Frontarna är Jmlab Cobalt 826s. Slutsteget utklassar recivern vid musik lyssning.
Hur står sig 818 effekt mässsigt ?
Behövs vincent slutsteget om man bi-ampar frontarna?
Min tanke var att köpa en 818 och sälja slutsteget. Så blir det inte så blodigt ekonomiskt.
Vill ju inte byta ned mig.
Är det någon som testat 818 med ett extra slutsteg typ vincent 331 eller rotel 1070 eller annan likvärdig???
Skillnad??
Onkyo 2012: TX-SR 313, TX-NR 414, TX-NR 515, TX-NR 616
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 15 november 2012 - 22:07
Postad 16 november 2012 - 08:53
Kan meddela att ARC (Audio Return Channel) inte fungerade för mig heller från min TV, en LG LM660T. Sen kom det ett par firmware-uppdateringar till TV'n och woopla - ARC fungerar! När jag nu rattar ljudnivån med TV'ns fjärrkontroll så styr den receiverns volym. Jag kan alltså styra volymen valfritt med TV-volymen eller receiver-volymen. Nice!...
Om jag slår igång tvn och den startar upp så fungerar inte 1.4 audioreturn funktionen förns jag startat om tv'n.
Så helt klart är ARC-funktionen beroende av två parter som ska fungera ihop - både receiver och TV.
Postad 17 november 2012 - 16:32
Postad 17 november 2012 - 22:20
Antar att det är olika hur högt man vill ha det. Lagom är mellan 40-50 men jag föredrar 50 och uppåtÄr det någon mer än jag som uplever att man måste ha volymen högt på 818 har den på 57 vid film tittande. Min gamla 607a räckte det med 37-38.

Men för att svara på din fråga så är svaret JA. 57 är ju bra nivå och då tycker min fru att det är högt. Det beror ju oxå på materialet du ser spelar.
Men min gamla Onkyo kunde inte spela mer än till 45

85 är väl THX referens?
Postad 18 november 2012 - 00:33

82 ligger THX referensen på.
Postad 18 november 2012 - 10:29
Att sen också säga att "85" motsvarar THX reference level måste bara vara fel. TXH reference level motsvarar en viss ljudnivå, och den ljudnivå du får i din hemmabio beror på en massa saker bl.a rummets dämpning och ev förstärkning på vissa frekvenser (stående vågor) men främst högtalarnas verkningsgrad.
Postad 18 november 2012 - 11:18
Det ligger en del i det du säger med rummet osv.Volymen på receivern är bara en siffra. Volymen styrs logaritmiskt så jag kan tänka mig att de använder olika motstånd och brantheter på olika modeller. Så att "37" ger en lagom volym på en modell betyder inte att "37" på en annan ger samma upplevd volym.
Att sen också säga att "85" motsvarar THX reference level måste bara vara fel. TXH reference level motsvarar en viss ljudnivå, och den ljudnivå du får i din hemmabio beror på en massa saker bl.a rummets dämpning och ev förstärkning på vissa frekvenser (stående vågor) men främst högtalarnas verkningsgrad.
Men det är recivern som påstår att man har THX referens när man vrider upp till en viss nivå och där tyckte jag oxå var lite lustigt. Det är många faktorer som ska klaffa och högtalarna är ju en viktig del lika så rummet mm.
Men vi är nog överens om att nivån är olika från modell till modell.
Postad 19 november 2012 - 17:15
Volymen på receivern är bara en siffra. Volymen styrs logaritmiskt så jag kan tänka mig att de använder olika motstånd och brantheter på olika modeller. Så att "37" ger en lagom volym på en modell betyder inte att "37" på en annan ger samma upplevd volym.
THX Ref volymen är o alt 82 beroende på vilken skalla man kör, och det gäller efter att man kalibrerat med mät micken som då lägger nivån rätt.. När jag kör med ex Klipsch ligger frontarna på -6dB med ex mina mirage ligger de på +1,5 dB och mätt med min radioshack dB mätare så är 82 exakt lika högt med de båda olika uppsättningarna.
Självklart måste systemet kalibreras annars är 82 bara en siffra
Postad 19 november 2012 - 17:28
Jag har kört kalibreringen. Då har recivern gjort sitt med andra ordTHX Ref volymen är o alt 82 beroende på vilken skalla man kör, och det gäller efter att man kalibrerat med mät micken som då lägger nivån rätt.. När jag kör med ex Klipsch ligger frontarna på -6dB med ex mina mirage ligger de på +1,5 dB och mätt med min radioshack dB mätare så är 82 exakt lika högt med de båda olika uppsättningarna.

Postad 19 november 2012 - 17:47
Ah, det är så de har gjort. Då tar jag tillbaka det jag sagt innan. Skämshatten på!THX Ref volymen är o alt 82 beroende på vilken skalla man kör, och det gäller efter att man kalibrerat med mät micken som då lägger nivån rätt.. När jag kör med ex Klipsch ligger frontarna på -6dB med ex mina mirage ligger de på +1,5 dB och mätt med min radioshack dB mätare så är 82 exakt lika högt med de båda olika uppsättningarna.

Postad 20 november 2012 - 09:28
Inte lätt å hålla reda på allt som man har hemma. Av med hatten och känn dig som alla andraAh, det är så de har gjort. Då tar jag tillbaka det jag sagt innan. Skämshatten på!

Postad 23 november 2012 - 13:43
Onkyo Remote Android appen verkar lite primitiv, kör den på en nyinköpt TX-NR414. Det är irriterande att den vid bläddring i ett DLNA-mediebibliotek glömmer platsen i den övre nivån när man vill gå tillbaka från den lägre nivån. Ganska vanligt att man befinner sig på artistnivå och dyker ner bland låtarna och sedan önskar återvända till artistnivån. Då förväntar man sig inte att man åter placeras på artistlistans alfabetiska början, vilket alltså sker alldeles oavsett var man befann sig tidigare. Här beter sig t ex Onkytroller bättre men den är ju i övrigt ganska undermålig. Fjärrisen som följde med fixar också detta. Var kan man klaga på detta?
Sedan undrar jag om det här med att göra spellistor, finns det inget stöd för det i DLNA? Funktionalitet som att lägga till låtar i nuvarande spellista, är det out of scope för DLNA? Eller beror det på vilken DLNA server man kör (kör Logitech Media Server på Readynas)? Redan konstruerade spellistor (av andra applikationer) verkar inte vara nåt problem att spela upp. Har vana av Squeezebox, där finns de här grejerna med.
Hej, hur har det blivit med detta efter uppdateringar? Går det att jämföra med att spela upp DLNA via en Squeezebox med Android-appen?
I youtubefilmer jag sett har man bara valt att spela enstaka låtar. Kan man inte välja ett helt directory åt gången?
Jag har en HK AVR-4000 som är lite skröplig, och funderar på att byta till en ny Onkyo. Jag har också fått för mig att rippa hela cd-samlingen och lägga på en NAS eller liknande, så jag går i valet och kvalet om jag ska köpa en av de få Squeezebox Duet eller Touch som finns kvar, eller hålla mig till jag byter förstärkare.
Postad 23 november 2012 - 17:40
Nu återstår bara attt hitta acceptabla högtalare, någon som kan rekommendera något vettigt surround paket? alternativt frontar för 4-5000kr? Har funderat på JBL Studio 180 och expandera med tillhörande surroundserie senare men har väldigt dålig koll på vad som är prisvärt.. såg storebror studio 190 för under 4k för inte så länge sedan(kampanj), ångrar verkligen att jag inte köpte ett par!
Är det kanske värt att vänta ett par månader och hålla koll på diverse kampanjer?(snål är jag ja!)

Edit:
TX-NR717 för 5495kr - http://www.komplett....aspx?sku=752941
TX-SR313 för 1995kr - http://www.komplett....aspx?sku=750788
TX-NR1010 för 15990kr - http://www.komplett....aspx?sku=759666
Om det är prisvärt vetefan men lika bra att tipsa om det! Gäller endast idag, "Black friday".
Redigerat av edasvangen, 23 november 2012 - 17:45.
Postad 23 november 2012 - 17:47

Fast 616 är nog ett snäpp upp ändå!
Postad 23 november 2012 - 20:22

Postad 26 november 2012 - 21:00
Postad 27 november 2012 - 10:04
Så funderar nu på antingen 515/616 eller Yamaha RX-V673. Lutar lite mer åt onkyon men är samtidigt lite orolig för alla problem som verka följa med.
Någon som vet om man lyckats lösa allt som strulat nu eller om det fortfarande är riskabelt att köopa en 616?
Vad är egentligen skillnaden melln 515 och 616 förutom zon 3 och lite högre effekt per kannal?
Någon som vet om man kan höra någon skillnad mellan 515 och 616?
Sen undrar jag om någon kan rekomendera några bra högtalare att ha till?
Jag har funderat lite på HKTS 16 då jag har 2 vänner som är nöjda med dem. Hittade ganska bra pris ca 3500 kr http://www.amazon.co...=A2VRRYFDOT1WO1
eller är det alldeles för dåliga högtalare jämfört med förstärkare?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Postad 27 november 2012 - 19:45

Har har du kombo som är i din prisklass.
http://www.fyndborse...9-svart-hkts-20
Det här är för visso inte onkyo men ack så bra reciver och väldigt trevliga högtalare som många är förtjusta i.
http://www.fyndborse.../vsx-921-2005.3
Vad har du idag? Vad är dina krav och förventningar. Vad är användnings området (film, tv, spel, musik eller alla dessa punkter)
Postad 27 november 2012 - 21:03
Förslag på lite paket
Har har du kombo som är i din prisklass.
http://www.fyndborse...9-svart-hkts-20
Det här är för visso inte onkyo men ack så bra reciver och väldigt trevliga högtalare som många är förtjusta i.
http://www.fyndborse.../vsx-921-2005.3
Vad har du idag? Vad är dina krav och förventningar. Vad är användnings området (film, tv, spel, musik eller alla dessa punkter)
Tack för snabbt svar!

Har idag en gammal sony stärkare (strde-445) som nästan gett upp helt och 5st KODA högtalare som inte ens går att hitta på internet.
Har hört och installerat en del anläggningar i olika prisklasser hos både vänner och kunder i jobbet och fått känslan att det mer handlar om att välja rätt än "man får vad man betalar för" då flera dyra låter lika eller tom sämre än budget anläggningarna.
Förväntar mig att få ut helt ok ljud för musik så man kan njuta ordentligt när man ändå lyssnar och skönt tryck och känsla när man ser en cool actionrulle.
Ser man på antal timmar så blir det ca 30% musik, 60%film och tv, samt 10% spel.
Åkte till Lars Bengtsson Ljud och video idag och provlyssnade lite högtalare och försökte få lite råd där.

Fortfarande låter HKTS 16 ganska bra men gillade HKTS 60 ännu mer.
Jämförde kef 2005 mot hkts 60 och fick en lite burkig känsla av KEF.
Fick ett erbjudande att köpa hkts 60 med Yamaha V673 för 10600:- Bör man slå till eller vänta på jul rean och kanske fynda en onkyo 818? Någon som har nån känsla för hur rean blir? (Butiks-anställda/ägare?)
Läst här i forumet några som varit missnöjda med senaste pioner inköpen och bytt sen till yamaha eller onkyo, så vet inte om man vågar sig på den.
Kom gärna med fler förslag och tankar! Behöver verkligen hjälp

Postad 27 november 2012 - 21:59

Känner du att du har hittat högtalare som du gillar så tycker jag att du ska köpa dom, de är ett h*lvete med att leta haha. Personligen så gillar jag större högtalare, ljudet känns mer moget men det finns en del att välja på även bland mindre system (äger Bose som för övrigt är mYcket trevliga) och HK gör ju bra prylar dom med fast jag inte är helt tagen av dom

Pioneer har släppt en del bra produkter genom tiden lika så Yamaha som jag mer föredrar bland dom två men känner att man får mer för pengarna hos Onkyo

Priset kommer gå ner lite till men då får du vara med och spana för att ibland varar dom inte under lÄngre tid utan någon/några dagar bara. Prylarna lär ju inte gå upp i alla fall

Lycka till

Postad 28 november 2012 - 15:44
Har kört med Onkyo i ca 3-4år och är väldigt nöjd.(tidigare ägde jag Technics i ca. 8år) Särskilt nöjd nu när jag köpt 818, den kommer inte bytas ut på ett bra tag
Känner du att du har hittat högtalare som du gillar så tycker jag att du ska köpa dom, de är ett h*lvete med att leta haha. Personligen så gillar jag större högtalare, ljudet känns mer moget men det finns en del att välja på även bland mindre system (äger Bose som för övrigt är mYcket trevliga) och HK gör ju bra prylar dom med fast jag inte är helt tagen av dom
Pioneer har släppt en del bra produkter genom tiden lika så Yamaha som jag mer föredrar bland dom två men känner att man får mer för pengarna hos OnkyoMen där är det oxå en smaksak.
Priset kommer gå ner lite till men då får du vara med och spana för att ibland varar dom inte under lÄngre tid utan någon/några dagar bara. Prylarna lär ju inte gå upp i alla fall(hoppas man
) Har du möjligheten att lyssna mer på lite olika högtalare så rekommenderar jag att du gör det. En reciver i 3 - 6K klassen bör räcka ganska långt.
Lycka till
Tack för ditt input!

Jag har också funderat på att kika på något 5.1 paket där det ingår lite större frontar, men vet inte i vilken ände jag ska börja och fått känslan att det sticker iväg i pengar då?
Nu har jag ännu svårare att välja mellan onkyon och yamahan

Hoppas det kommer något bra erbjudande på 818 och att nån skriver om det här. Får kolla tråden varje dag

Postad 28 november 2012 - 17:09
Tack för ditt input!
Jag har också funderat på att kika på något 5.1 paket där det ingår lite större frontar, men vet inte i vilken ände jag ska börja och fått känslan att det sticker iväg i pengar då?
Nu har jag ännu svårare att välja mellan onkyon och yamahan![]()
Hoppas det kommer något bra erbjudande på 818 och att nån skriver om det här. Får kolla tråden varje dag
Ska du få myckeat för pengarna ska du leta begagnat speciellt högtalare då det inte händer så mycket med de som med elektroniken. Du kan ju få tag i ett system som kostat uppåt 25-30K för tio tusen begagnat.
Köpte själv mina frontfar en fjärde del av de 16000:- de kostade nya. och de ser precis ut som nya. Behöver du inte ha det senaste som spotify nätverk osv... kan man fynda fina recivers också som är ett par år. Gamla toppmodeller som har en tre fyra år på nacken har ofta fler finesser än dagens midrange modeller. Samt att då får du betydligt kraftigare doninger.
Postad 29 november 2012 - 08:18
Helt korrekt. De enda jag kan påpeka är just att begagnad elektronik kan vara lite grisen i säcken. I för sig högtalare med. Man bör vara lite försiktig vem man handlar ifrån, finns dom som misshandlar sina prylar (har stött på några id*oter) Man bör känna efter hur personen hanterat sina grejer. Reciver problemet kan vara sådan att dom kan ha ibland problemet med att pajja efter några år. Så lite is i magen får man ju ha när man handlar begagnatSka du få myckeat för pengarna ska du leta begagnat speciellt högtalare då det inte händer så mycket med de som med elektroniken. Du kan ju få tag i ett system som kostat uppåt 25-30K för tio tusen begagnat.
Köpte själv mina frontfar en fjärde del av de 16000:- de kostade nya. och de ser precis ut som nya. Behöver du inte ha det senaste som spotify nätverk osv... kan man fynda fina recivers också som är ett par år. Gamla toppmodeller som har en tre fyra år på nacken har ofta fler finesser än dagens midrange modeller. Samt att då får du betydligt kraftigare doninger.

Postad 30 november 2012 - 22:38
Helt korrekt. De enda jag kan påpeka är just att begagnad elektronik kan vara lite grisen i säcken. I för sig högtalare med. Man bör vara lite försiktig vem man handlar ifrån, finns dom som misshandlar sina prylar (har stött på några id*oter) Man bör känna efter hur personen hanterat sina grejer. Reciver problemet kan vara sådan att dom kan ha ibland problemet med att pajja efter några år. Så lite is i magen får man ju ha när man handlar begagnat
Jag tänkte också tanken att kika på begagnat. Men köpte min senaste reciver på tradera och elektroniken i den har spökat från början.
Så nu är det dags för nytt!

Sorry för att jag förde tråden OT. Tillbaka till ämnet nu!

Någon som vet om det fortfarande är strul med TX-NR 616?
Postad 01 december 2012 - 21:23
Jag tänkte också tanken att kika på begagnat. Men köpte min senaste reciver på tradera och elektroniken i den har spökat från början.
Så nu är det dags för nytt!
Sorry för att jag förde tråden OT. Tillbaka till ämnet nu!
Någon som vet om det fortfarande är strul med TX-NR 616?
Det mesta som strulade (hdmi osv) verkar vara fixat med den senaste usb uppdateringen(finns ej via "vanliga" uppdateringen via nät) enligt diverse forum och jag har själv inte upplevt några problem ännu, har förvisso bara haft min i någon vecka då men..
Postad 02 december 2012 - 12:19
Det mesta som strulade (hdmi osv) verkar vara fixat med den senaste usb uppdateringen(finns ej via "vanliga" uppdateringen via nät) enligt diverse forum och jag har själv inte upplevt några problem ännu, har förvisso bara haft min i någon vecka då men..
OK,
Är du nöjd annars då? Har nästan bestämt mig nu för att köpa en 616. Men har tänkt använda den till flera rum. Så undrar:
Använder du/ngn zon2/3? Fungerar det bra? Läste att man bara kan använda analoga källor i multizon, Hur är det med "NET" och usb? Går de att använda som källa i tex zon 2?
Någon som vet om det går att "bygla" från nån av Pre out på 818 till en analog ingång för att på så vis få ljud från tex hdmi till tex zon2?
Redigerat av nbasse, 02 december 2012 - 16:40.
Postad 03 december 2012 - 09:28
OK,
Är du nöjd annars då? Har nästan bestämt mig nu för att köpa en 616. Men har tänkt använda den till flera rum. Så undrar:
Använder du/ngn zon2/3? Fungerar det bra? Läste att man bara kan använda analoga källor i multizon, Hur är det med "NET" och usb? Går de att använda som källa i tex zon 2?
Någon som vet om det går att "bygla" från nån av Pre out på 818 till en analog ingång för att på så vis få ljud från tex hdmi till tex zon2?
Har kört Spotify på Zone 2 på min 616 i alla fall ej testat USB.
Däremot värt att känna till är att det uppstår osync mellan de olika zonerna om man kör samma källa, tror zone2 ligger något före huvudrummet. Vilket är klart jobbigt om rummen ligger angränsande varandra rejäl ekokänsla att stå i dörröppningen. Enda sättet jag hittat för att lösa detta är att välja "direct" som lysningsläge, men då skickas ingen signal till subben vilket inte är helt ideealt när man har mindre högtalare fram.
För övrigt nöjd med stärkaren har aldrig haft problem med att jag tappat bildsignalen (haft stärkaren i ca en månad och uppdaterat till senaste firmware via USB). Det jag är mest missnöjd med är just att ljudet inte är i sync mellan zonerna.
Postad 03 december 2012 - 10:21
OK,
Har inte rört något som har med zoner att göra ännu, men har planer på att göra det i framtiden så jag undrar själv om det går att streama över nät samt använda usb som källa..
Än så länge är jag riktigt nöjd, har JBL studio 180 med tillhörande center och det drivs utan problem, lyssnar dock mest på musik så frontarna används mest, kanske inget "high end" ljud men nöjd är jag!

Ta gärna en titt på http://www.dustinhom...ner_Hifi_121114
616 med wifi dongle för drygt lika mycket som det kostar utan(fanns för 4000kr för någon vecka sedan, köpte själv min då), bland annat studio 180 är riktigt prisvärt för 3500kr om du letar högtalare.
Postad 03 december 2012 - 12:17
Postad 04 december 2012 - 20:28
Är det nån skillnad i ljudkvaliteten mellan en Onkyo 515 och en 616? Det är riktigt bra ljud i båda antar jag? Kommer mest använda till musik i mitt 5.1-system med Dali Zensor 5 golvhögtalare som bas.
Hade egentligen tänkt köpa en Yamaha RX-V673 men den verkar kanske inte få Spotifystöd så därför blir det nog en Onkyo. Vad jag förstått funkar Onkyo okej med senaste patchen pålagd via USB.
Postad 04 december 2012 - 21:37
Funkar det bra att strömma Spotify på Onkyo via Android och/eller den inbyggda TV-funktionen? Antar att man inte behöver ha TV:n på om man använder appen.
Är det nån skillnad i ljudkvaliteten mellan en Onkyo 515 och en 616? Det är riktigt bra ljud i båda antar jag? Kommer mest använda till musik i mitt 5.1-system med Dali Zensor 5 golvhögtalare som bas.
Hade egentligen tänkt köpa en Yamaha RX-V673 men den verkar kanske inte få Spotifystöd så därför blir det nog en Onkyo. Vad jag förstått funkar Onkyo okej med senaste patchen pålagd via USB.
Man "strömmar" inte Spotify från Android, man styr den inbyggda klienten via appen.
Däremot kan man strömma från det som är lokalt lagrat i Android enheten.
Postad 04 december 2012 - 22:43
Man "strömmar" inte Spotify från Android, man styr den inbyggda klienten via appen.
Däremot kan man strömma från det som är lokalt lagrat i Android enheten.
Okej tack för info. Det låter som en bra lösning.
Postad 05 december 2012 - 06:43
Kanske lite noob-fråga men det är bara den grejen som återstår att tänka igenom innan jag slår till på en TX-NR 616. Alltid är det nån hake, den perfekta receivern under 5000 kr verkar inte finnas.
Redigerat av Banankontakten, 05 december 2012 - 07:22.
Postad 05 december 2012 - 08:02
Klart den existerarSer att 4k pass-through inte stöds av de här modellerna, utan bara upscaling. Innebär detta att man är körd vad gäller 4k-video om man skaffar en 4k-TV i framtiden? För då kan man väl inte spela upp 4kinnehåll alls genom receivern? Det kanske går att köra 4k direkt till TV:n och sen enbart ljudet till TV:n och det funkar typ lika bra?
Kanske lite noob-fråga men det är bara den grejen som återstår att tänka igenom innan jag slår till på en TX-NR 616. Alltid är det nån hake, den perfekta receivern under 5000 kr verkar inte finnas.

Men din önskelista på funktioner och framtids säker reciver pekar på en maskin som kostar 6000kr upp

Jag vill ha 9.2 men eftersom det inte ryms i min prisklass så får min perfekta maskin köra 7.2 (har en 818) tycker inte att dom 2 extra kanalerna är värda dom pengarna just nu

Postad 05 december 2012 - 08:11
Klart den existerar
Men din önskelista på funktioner och framtids säker reciver pekar på en maskin som kostar 6000kr upp![]()
Jag vill ha 9.2 men eftersom det inte ryms i min prisklass så får min perfekta maskin köra 7.2 (har en 818) tycker inte att dom 2 extra kanalerna är värda dom pengarna just nu
Köp ett begat 2-kanalssteg så har du ju 9.2

Behöver inte kosta många kronor.
Postad 05 december 2012 - 08:22
De är så jag tänkteKöp ett begat 2-kanalssteg så har du ju 9.2
Behöver inte kosta många kronor.

Postad 05 december 2012 - 08:51
Kan inte bestämma mig vilken jag ska köpa, 616 eller 818?
616 kostar nu 4390kr på dustin och har skickat en massa mail till div tyska sidor för pris på 818. Men verkar landa på 7000-8000kr ink frakt.
Någon som vet om man kan höra någon ljud skillnad mellan dem?
Ska driva mina nyinköpta 2st Dali Zensor 5 + 2st Dali Zensor 1 + Dali Zensor vokal Center

För mig kommer powerd zone 3 till användning så 818 har ett plus där.
Men i instruktionsboken till 818 står det att ljudet i huvud zonen begränsas till 3.1. förståeligt om man använder zone 2 och 3 samtidigt. Men någon som vet vad som händer när man bara använder huvudzonen och zone 3?
Får man 5.1 då eller blir det bara 3.1?
Postad 05 december 2012 - 09:21
Men då du säkert senare kommer att köpa andra högtalare så kommer du att höra en VÄSENTLIG skillnad.
Så valet är enkelt, välj en Onkyo 818 (som är att likna vid en Maserati, jämfört med en Volvo)
Postad 05 december 2012 - 10:06

Då får jag bara hoppas att tyskarna svarar snart.

Edit:
Såg nu att det med att 818 inte stödjer 4k passthrough verkar stämma och det är ju inte kanske så framtidssäkert...
Kanske får börja titta på yamaha ist. jag som äntligen hade bestämt vad jag ville ha.....
Redigerat av nbasse, 05 december 2012 - 11:27.
Postad 05 december 2012 - 12:20
.De va dyrt hos dom. Finns för 10 nu.
Yama gör bra grejor de också (har själv en 3010).Edit:
Såg nu att det med att 818 inte stödjer 4k passthrough verkar stämma och det är ju inte kanske så framtidssäkert...
Gick in på Elgigantens hemsida det står såhär för 818
4K-uppskalning - Marvell Qedo-videoprocessering uppskalar videounderhållning i SD- och HD-kvalitet upp till 4K (4096 x 2160), så att du får bättre bildkvalitet när du ser på filmer och videoklipp (4K-klar TV krävs för full effekt).
http://www.elgigante...-tx-nr818-svart
under fliken 'läs mer om denna produkt'
Så det verkar som om Onkyon har 4k.
Redigerat av Unregistered1605, 05 december 2012 - 12:21.
Postad 05 december 2012 - 14:32
.
Yama gör bra grejor de också (har själv en 3010).
Gick in på Elgigantens hemsida det står såhär för 818
4K-uppskalning - Marvell Qedo-videoprocessering uppskalar videounderhållning i SD- och HD-kvalitet upp till 4K (4096 x 2160), så att du får bättre bildkvalitet när du ser på filmer och videoklipp (4K-klar TV krävs för full effekt).
http://www.elgigante...-tx-nr818-svart
under fliken 'läs mer om denna produkt'
Så det verkar som om Onkyon har 4k.
Mailade onkyo:
Hi.
How come there is no support for 4k passthrough in any of your recivers?
Will the tx-nr818 support 4k passthroug in the future with a software upgrade?
och fick svaret:
Sehr geehrter Herr Nbasse
Please note: Upscaling to 4K is possible by our AVR.
4K passthrough is not supported by the 818.
This feature is upgradeable.
MfG / Sincere Regards
Customer care / PL / DR / MC / SK / UZ
ONKYO Europe Electronics GmbH
Liegnitzerstr. 6
D-82194 Groebenzell / Germany
Tel. ++49-(0)-8142-4401-0
[email protected]
[email protected]
http://www.onkyo.net
Redigerat av nbasse, 05 december 2012 - 14:33.
Postad 05 december 2012 - 17:37
Står det:
Note: 4K video playback requires a 4K-compatible TV. HDMI pass-through of 4K content from source devices is not supported. 4K upscaling of analog video is only available at 480i.
Postad 05 december 2012 - 17:47
http://www.intl.onky...uex_leaflet.pdf
Står det:
Note: 4K video playback requires a 4K-compatible TV. HDMI pass-through of 4K content from source devices is not supported. 4K upscaling of analog video is only available at 480i.
Ni har rätt 818 stödjer EJ 4k pass-through, vad synd då.

Yaman gör nog det.

Postad 05 december 2012 - 17:52
Ni har rätt 818 stödjer EJ 4k pass-through, vad synd då.
Yaman gör nog det.
Riktigt tråkigt, men om det nu enligt Onkyo går att upp gradera till det...om man vågar lita på det.
Postad 05 december 2012 - 17:58

Förhoppningsvis har onkyo fixat en update tills när man behöver 4k, annars har man iaf en bra reciver för ljudets skull

Postad 05 december 2012 - 18:02
I instruktionsboken till 818 står det att ljudet i huvud zonen begränsas till 3.1. när man använder zone 3.
Förståeligt om man använder zone 2 och 3 samtidigt. Men någon som vet vad som händer när man bara använder huvudzonen och zone 3?
Får man 5.1 då eller blir det bara 3.1?
Någon?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar