Oculus Rift
619 svar till detta ämne
Postad 07 January 2016 - 12:45
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Jag gissar på max 4000 kr, troligtvis billigare för PSVR.
Det tror jag kommer att funka om det släpps några bra spel.
6000-7000 kr samt en fet dator funkar säkert för entusiasterna, men ingen vill utveckla spel som säljer i låg upplaga. Om inte spelen ska kosta 2000 kr.
Redigerat av Unregistered7444adce, 07 January 2016 - 12:47.
Postad 07 January 2016 - 12:53
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Visst är det så att alla pc-spel kommer fungera på oculus, men alla spel till ps4 kommer inte fungera på psvr?
Postad 07 January 2016 - 13:03
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Någon snubbe sa att priset hamnar på runt kostnaden av en ny konsol, och det får alla tolka hur dom vill.
Konsolen 3DO kostade $699 då den släpptes. 
Visst är det så att alla pc-spel kommer fungera på oculus
Definera "fungera"...men om du tror att alla spel till pc finns i oculus anpassad version så tror du fel. Förstås.
Postad 07 January 2016 - 13:07
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
547 inlägg
Någon som vet om man kan få en full refund av preordern om man avbokar vid senare tillfälle?
Postad 07 January 2016 - 13:08
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Konsolen 3DO kostade $699 då den släpptes. 
Definera "fungera"...men om du tror att alla spel till pc finns i oculus anpassad version så tror du fel. Förstås.
Det jag vill få för mig är att det inte borde vara komplicerat att anpassa alla spel till pc så att man kan använda oculus till dom. Det handlar väl bara om att addera en extra kamera virtuellt?
Postad 07 January 2016 - 13:13
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10556 inlägg
Occulus förvränger ju bilden så de måste få in förvrängd data så det blir rätt. Av de spel som har stöd idag så fungerar en del bättre en del sämre. De kan säkert göra så att man kan få någon slags bild med alla men behöver optimering för att fungera fullt ut.
Annars blir det väl som att försöka köra fusk3D på dvd skivor vs bluray 3D animerat med äkta 3D modeller och förvänta sig samma resultat. Förhoppningsvis är det smidigare än 3d för spel där typ 5 % av liren fungerar acceptabelt och 1 % optimalt 
Många verkar villiga betala 7000 papp för den i alla fall. Jag skulle lätt betala det dubbla för IT. Fast man måste ju prova först. Skvallra inte men jag skulle nog betala det fyrdubbla för VR som verkligen fungerar klockrent. Eller snarare alla mina livsbesparingar.
Postad 07 January 2016 - 13:40
ColinZeal
-
ColinZeal
-
Veteran
-
-
1509 inlägg
Visst är det så att alla pc-spel kommer fungera på oculus, men alla spel till ps4 kommer inte fungera på psvr?
Märkligt formulerad fråga.
Spel som utvecklas till PSVR kommer funka på PSVR.
Spel som utvecklas till OR kommer funka på OR.
Postad 07 January 2016 - 13:45
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Men dom jobbar väl ihop med tobii som pysslar med ögonstyrning. För att kunna optimera grafiken endast där soelaren har blicken. Det bör väl kunna få ner kraven om det lyckas?
Det visste jag inte, jag har enbart hört om SMI som lyckats med detta.
For those of you who aren’t jumping for joy already, foveated rendering is a big deal for virtual reality because it could enable us to create realistically rendered experiences using today’s GPU and CPU technology. Foveated rendering takes advantage of human vision to cut down on what actually needs to be rendered to the screen. When you look at an object only the center of your focus, where your eye’s fovea is, appears perfectly clear with the image getting progressively less so as it approaches your peripheral.
Eller snarare alla mina livsbesparingar.
Ja du menar för en Matrixliknande VR-upplevelse? Ja det hade jag också betalat allt jag har för, om jag får "vara gud" och styra allt precis som jag vill. Särskilt när man i framtiden lyckats digitalisera min hjärna så jag blir odödlig, i e får ett oändligt liv.
För leksaken VR skulle jag inte betala allt jag har för men alla har vi ju olika besparingar.
Postad 07 January 2016 - 14:31
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10556 inlägg
Hehe nä så bra tror jag inte Occulus är. Den som lever får se jag hoppas då verkligen elladorna snappar upp detta så man kan dema lite.
Postad 07 January 2016 - 14:52
andersos
-
andersos
-
Mästare
-
-
3199 inlägg
Någon som vet om man kan få en full refund av preordern om man avbokar vid senare tillfälle?
Tyckte jag läste igår att pengarna tas först då de skickar, så bara att avboka innan.
Postad 07 January 2016 - 15:05
Pesson
-
Pesson
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Märkligt formulerad fråga.
Spel som utvecklas till PSVR kommer funka på PSVR.
Spel som utvecklas till OR kommer funka på OR.
Inte alls märkligt..
OR på en PC kommer att vara mycket mer öppen för community modding så där finns en betydligt större chans att fler spel kommer att funka med tracking m.m. Som skärm kommer det att funka med exakt vilket spel som helst. Finns redan ett gäng som är väldigt bra optimerade för gamla OR.
PSVR kommer troligen bara vara för exklusiva spel.
Postad 07 January 2016 - 15:46
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Det jag vill få för mig är att det inte borde vara komplicerat att anpassa alla spel till pc så att man kan använda oculus till dom. Det handlar väl bara om att addera en extra kamera virtuellt?
Beroende på speltyp (första person är ju enklast här) behöver det inte vara så mycket som behöver göras nej... (om vi bortser från HUD:ar och så)
Men det innebär ju inte att ALLA spel kommer bli anpassade. Hade du sagt nått i stil med "det är troligare att FLER spel anpassas till OR [ijmf med PSVR]" så hade det varit ett rimligt påstående.
Postad 07 January 2016 - 16:19
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Dyr kvalitet som få är beredda att betala för eller billigt skräp som många köper men som glöms bort i en låda efter någon vecka? Jag tycker de går in på rätt spår trots allt.
Postad 07 January 2016 - 16:33
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Inga av VR-enheterna är billigt skräp, alla har fått positiv kritik.
Postad 07 January 2016 - 16:50
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Om de snålar in på slutprodukten för att få ett lågt pris kan det ju tänkas bli dålig kvalitet.
Postad 07 January 2016 - 17:06
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Fast det är så många som har provat PS VR nu och är mer än nöjda med kvaliteten.
Om man ska nå en så stor kundgrupp som möjligt så är det en avvägning mellan pris och kvalitet som gäller, en vanlig gamer kommer inte att vara missnöjd med kvaliteten om man ska gå efter hands-on-intrycken och det ska man ju.
Det är samma med konsoler, de hade kunnat slänga in mycket mer kraft i PS4 och få ännu bättre kvalitet. Men hur många hade köpt den för 7 000? PS4 må vara av dålig kvalitet jämfört med en stark PC, men den är tillräckligt bra för massan och PC får inte alls många egna exklusiva spel med dyr budget eftersom det inte är tillräckligt många som har råd med en dyr PC. Och Sony verkar ha samma filosofi med PS VR.
Postad 07 January 2016 - 18:20
jn82
-
jn82
-
Veteran
-
-
1760 inlägg
7k är ju mindre än vad många lägger på en ny iphone.. folk har blivit bortskämda med att pc-prylar blivit så billiga senaste decenniet. Minns på 90-talet när en ok dator att spela på gick för 20k+, vilket var väldigt mycket mer pengar på den tiden än vad det är nu.
Köpte själv en schysst 19" CRT skärm för runt 7k i slutet på 90-talet, och var inget tjafs om att det var dyrt då... hade glädje av i många år. Nu hör man folk klaga om en bra skärm kostar över 2k..
Postad 07 January 2016 - 19:01
ColinZeal
-
ColinZeal
-
Veteran
-
-
1509 inlägg
Så tröttsamt att se jämförelserna mellan iPhone, dyra TV-apparater etc. OR är bara för en person, och för spel (om man nu inte vill titta på film med den, varför skulle jag vilja?) - helt exklusiv upplevelse. Och en iPhone... suck, ja, så dum jämförelse.
Och jag köpte min speldator hösten 1996 för 16 lax, och det var snabbaste cpu:n i, Pentium 166Mhz. Du har blivit lurad och bör genast söka upp säljaren och hytta menande med fingret.
Postad 07 January 2016 - 19:14
jn82
-
jn82
-
Veteran
-
-
1760 inlägg
Så tröttsamt att se jämförelserna mellan iPhone, dyra TV-apparater etc. OR är bara för en person, och för spel (om man nu inte vill titta på film med den, varför skulle jag vilja?) - helt exklusiv upplevelse. Och en iPhone... suck, ja, så dum jämförelse.
Och jag köpte min speldator hösten 1996 för 16 lax, och det var snabbaste cpu:n i, Pentium 166Mhz. Du har blivit lurad och bör genast söka upp säljaren och hytta menande med fingret.
Ja, och den fanns en tid när snabbaste CPU var en 486, och det var också 90-tal... men ett gäng år tidigare. Poängen är, och var, att PC-gamers i princip har börjat förvänta sig billigare hårdvara och billigare spel än motsvarande konsoler, historiskt har det snare varit tvärt om, dvs att en gaming PC kostat mycket mer än en konsol. (och varit mycket kraftfullare)
Tycker man 7k är mycket för OR så är man kanske helt enkelt inte målgruppen, tycker inte det alls är mycket för att vara med i första generationen av vad som kanske blir nästa stora steg i spelvärlden. Sen är det inte pengar jag personligen för tillfället har att lägga på detta.
Att jämföra med andra saker som kostar ungefär samma tycker jag är högst relevant, med tanke på hur många som skaffar ny smartphone varje år för motsvarande pengar, där det är en ytterst inkrementell förbättring från år till år, jämfört med att för samma pengar få en helt ny spel upplevelse. Sen så består ju en telefon även av ungefär samma hårdvara som en OR (skärm, gyro, acc, säkert nån form av cpu), så vore väl konstigt om OR blev billigare med tanke på att kundunderlaget är mindre, mer "mekanik" i form av linser osv, samt mindre synergi-effekter med tidigare modeller osv
Redigerat av jn82, 07 January 2016 - 19:15.
Postad 07 January 2016 - 20:43
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Tycker man 7k är mycket för OR så är man kanske helt enkelt inte målgruppen, tycker inte det alls är mycket för att vara med i första generationen av vad som kanske blir nästa stora steg i spelvärlden. Sen är det inte pengar jag personligen för tillfället har att lägga på detta.
Jo, men det finns och kommer fler VR-produkter att välja på och man behöver inte nödvändigtvis välja de dyrare för att få VR-upplevelsen.
Precis som man inte behöver välja en iPhone för 7 000 när det finns bättre och billigare produkter på marknaden. Det anser jag inte handlar om bortskämdhet, utan snarare om prismedvetenhet.
Visst finns de som köper de dyraste Applemobilerna, men Apple har tappat marknaden och den stora majoriteten köper billigare telefoner. Precis som kommer bli fallet med OR.
Poängen är, och var, att PC-gamers i princip har börjat förvänta sig billigare hårdvara och billigare spel än motsvarande konsoler, historiskt har det snare varit tvärt om, dvs att en gaming PC kostat mycket mer än en konsol. (och varit mycket kraftfullare)
Både detta och exemplet med CRT-skärmen är ju anekdotisk bevisföring. Med andra ord, jag kan hävda att jag köpte en skärm för 3 000 förr och klagade på priset medan jag ser hur folk köper skärmar idag för 7 000 utan att klaga.
En bra dator byggd från grunden som håller tills nästa generationsbyte kostar 15-20k idag precis som förr. Inflationen är ju inte relevant för hur priset har upplevts. Priset är relativt oförändrat, det är t o m gångbart med enbart grafikkort för 10 000, vilket säger en hel del om vad folk är villiga att betala för PC-delar.
Och angående prestandan så går det snarare tvärtemot vad du påstår, konsolerna har blivit mindre och mindre kraftfulla relativt en dator vid släppet.
Dessutom är VR inte enbart ett PC-tillbehör. Om PS VR kostar 7 000 så kommer konsolspelarna också att tycka det är för dyrt, så detta har inget att göra med vad just PC-spelare förväntar sig.
Postad 07 January 2016 - 21:11
jn82
-
jn82
-
Veteran
-
-
1760 inlägg
En bra dator byggd från grunden som håller tills nästa generationsbyte kostar 15-20k idag precis som förr. Inflationen är ju inte relevant för hur priset har upplevts. Priset är relativt oförändrat, det är t o m gångbart med enbart grafikkort för 10 000, vilket säger en hel del om vad folk är villiga att betala för PC-delar.
1995 var en årsmedellön för en arbetare 191300, 2014 var det 328 600, så jo, 15-20k '95 motsvarar 26-34k idag, om man ser till hur stor del av sin lön man behövde lägga.
http://www.ekonomifa...ling-i-Sverige/
Jag ska inte bråka med er om det, om ni tycker det är dyrt så gör ni det, jag tycker också det är mycket pengar. Men på den tiden jag ansåg mig vara en gamer så är det definitivt pengar jag hade varit villig att lägga på att kunna vara först med modern-VR. Sen med tiden kommer det givetvis komma både bättre och billigare saker, så är det alltid. Just bildskärmar har ju ofta hållt längre än övriga delar på en dator, men i fallet med VR kan jag tänka mig att man kommer att vilja uppgradera tidigare, men det är ju the curse of the early adopter, och ett pris som genomsnitts konsumenten inte förväntas vara villig att betala.
Redigerat av jn82, 07 January 2016 - 21:12.
Postad 07 January 2016 - 21:24
Unregistered883bce2a
-
Unregistered883bce2a
-
Forumräv
-
-
737 inlägg
HoliPoli, den 07 Jan 2016 - 06:50, skrev:
Men dom jobbar väl ihop med tobii som pysslar med ögonstyrning. För att kunna optimera grafiken endast där soelaren har blicken. Det bör väl kunna få ner kraven om det lyckas?
Det visste jag inte, jag har enbart hört om SMI som lyckats med detta.
.
Nedan står på starbreeze hemsida vilket jag iaf tolkar som det. Vet inte om det är utvecklat än dock.
Eye tracking is set to further revolutionize virtual reality application where the user’s eye movements and reactions can trigger different reactions and paths in the experience. Most importantly, the implementation of foveated rendering (Gaze Prioritized Graphics), or computational graphics, can occur when the device knows the specific area the user is currently looking. With foveated rendering, StarVR will not need to sacrifice any of its graphics quality or resolution in order to accommodate the large FOV found in VR HMDs, ensuring a consistent, top-quality experience for users. http://starbreeze.co...ion-starvr-hmd/
Redigerat av Unregistered883bce2a, 07 January 2016 - 22:01.
Postad 08 January 2016 - 12:27
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Jo, men det finns och kommer fler VR-produkter att välja på och man behöver inte nödvändigtvis välja de dyrare för att få VR-upplevelsen.
Vilka VR-produkter är det du talar om?
För en (enbart) PC-ägare så finns det väl främst 3 st som fått positiv kritik än så länge. Alla är i kategorin dyrare. OR, Vive och till sist PSVR (som för en enbart PC ägare lär bli minst lika dyr som OC).
Holipoli>>
Men dom jobbar väl ihop med tobii som pysslar med ögonstyrning
Vi får hoppas att det är spårning och inte styrning dock. 
Postad 08 January 2016 - 12:59
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10556 inlägg
StarVR har vi ju också. Ögonstyrning kan ju va riktigt coolt speciellt om man har 210 graders fov och måste ha nacke som en uggla . Kan tycka det är lite jobbigt med 3x27 triple monitor setuper det är svårt dra full nytta av sido monitorerna.
PSVR vet jag inte. Vad jag ska förstått ska de släppa någon extra beräkningsenhet vilket ju är ett absolut måste. Men den kan ju inte va gratis direkt heller om det ska bli vettig VR på konsol
Postad 08 January 2016 - 13:52
jaQoB
-
jaQoB
-
Veteran
-
-
1691 inlägg
PSVR vet jag inte. Vad jag ska förstått ska de släppa någon extra beräkningsenhet vilket ju är ett absolut måste. Men den kan ju inte va gratis direkt heller om det ska bli vettig VR på konsol
"Grejen" med beräkningsenheten är att den bara verkar kopplas ihop med PS4:an via HDMI, och möjligtvis USB, vilket gör att den (mest troligt) inte kommer kunna användas för att skapa bättre grafik. Det den kommer göra är att sampla upp bildfrekvensen, och se till att man kan se både på TV och i VR-glasögonen. Jag hoppas att jag har fel och att Sony har kommit på något revolutionerande, men tvivlar på det.
När det gäller Oculus så är problemet för mig priset i förhållande till förväntad livslängd. Min TV, som visserligen kostade lite mer än 7K, har hållt i 8 år. Börjar bli lite ful, men fungerar fortfarande utmärkt. När det gäller Oculus är jag rädd att nästa generation kommer ganska snart, gissningsvis under 2017, och efter det kommer det finnas frågetecken om support, plus att det inte är alls lika kul att sitta på en gammal generation av något som utvecklas så fort som jag misstänker VR-glasögon kommer att göra. Nu när beräknat leveransdatum är i Juni tycker jag det är en nobrainer att vänta. Skulle inte förvåna mig alls om det börjar ryktas om nästa generation innan man ens hinner få sina glasögon.
Postad 08 January 2016 - 13:53
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Inte hört så mkt om omdömen om StarVR. Möjligt att den platsar i kategorin "positiv kritik". Lär i vilket fall som helst vara kategorin dyrare på den med...
"Beräkningsenheten" (som folk har slagit nått slags rekord i att missförstå) till PSVR är till för att processa video (för att skicka icke-förvrängd bild till tv) och ljud (för "3D"-ljud till headset), samt agera som kabel-hub. Givetvis är den inte gratis men den i sig gör nog inget jätteplåslag på priset.
Postad 08 January 2016 - 13:56
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
vilket gör att den (mest troligt) inte kommer kunna användas för att skapa bättre grafik
Japp. Det är PS4:an som renderar all grafik till headsetet.
Det den kommer göra är att sampla upp bildfrekvensen
Nej, det gör PS4:an (i de fall utvecklaren valt att slå på re-projection).
verkar kopplas ihop med PS4:an via HDMI, och möjligtvis USB
Japp, förutom att agera "HDMI-splitter" samlar den även in sensor-data från headsetet som sedan skickas till PS4.
och se till att man kan se både på TV och i VR-glasögonen
Japp. Antingen genom att "av-förvränga" headset-bilden eller en helt egen bild som PS4 renderar, avsedd för att visa på TV:n.
Redigerat av pacman, 08 January 2016 - 14:04.
Postad 08 January 2016 - 14:01
SKIBBE
-
SKIBBE
-
Guru
-
-
5338 inlägg
Av alla videos jag sett gällande rift så är allt under 120hz/fps en mindre bra upplevelse. Så gissar att ps4an kommer halta rätt hårt om den ska ge sig på mer avancerade vr-spel? Sak samma om 30frames 4xSamplas upp, Som att sminka en gris?
Postad 08 January 2016 - 14:09
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Av alla videos jag sett gällande rift så är allt under 120hz/fps en mindre bra upplevelse.
Tungt eftersom Rift bara kör i 90 hz. 
Sak samma om 30frames 4xSamplas upp, Som att sminka en gris?
Låst 60 fps med re-projection till 120 Hz är minimum för PS VR spel. Gör nån ett 30 fps spel lär det knappast få tillåtelse att släppas...
Men ja, grafiken är förstås nedskruvad ijmf med vanliga spel. Till förmån för framrate, stereo-bild och större FOV.
Postad 08 January 2016 - 14:11
SKIBBE
-
SKIBBE
-
Guru
-
-
5338 inlägg
Sorry, menade 90hz*
Ja så bf5 lär väl knappast få vr stöd utan mer specialskrivna spel.
Men hur blir 60fps med 30fps per öga som upplevs som 30, eller upplevs det som 60?
Redigerat av SKIBBE, 08 January 2016 - 14:15.
Postad 08 January 2016 - 14:15
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Det är 60 fps per öga. Som upplevs som minst 60 fps per öga. 
BF5 till PS4 antar jag skulle bli en väldigt detaljfattig och suddig upplevelse ja. 
Redigerat av pacman, 08 January 2016 - 14:17.
Postad 08 January 2016 - 14:16
SKIBBE
-
SKIBBE
-
Guru
-
-
5338 inlägg
Det är 60 fps per öga. Som upplevs som minst 60 fps per öga. 
Hur ska ps4an orka ge tot 120fps med vettig grafik, när den inte orkar 60fps i många spel.
Postad 08 January 2016 - 14:25
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Som minst (helst...) renderar alltså PS4 två stycken 960*1080 vyer, 60 ggr per sekund (vilket inte är riktigt samma som 120 fps om man ska vara petig).
Alternativt två vyer i 90 (som Rift) eller 120 ggr per sekund, det sistnämnda kräver galet nedskruvad grafik ja.
Vettig och vettig...baserat på den positiva kritik Zoiler pratar om så är det uppenbarligen så att VR kan vara roligt även om grafiken är detaljfattigare och suddigare "än vanligt".
edit: lite kuriosa...det faktum att man renderar två vyer, lätt förskjutna iförh till varandra för att passa resp öga, är ju nått Sony lärde sig mycket om då de gjorde spel för 3D-tv. Tydligen finns det en del genvägar/trix här som andra aktörer inte nyttjar.
Redigerat av pacman, 08 January 2016 - 14:42.
Postad 08 January 2016 - 14:48
SKIBBE
-
SKIBBE
-
Guru
-
-
5338 inlägg
Jaha, så man kan teoretiskt sett slippa redera de gemensamma pixlarna dubbelt (om det nu finns sådana) ja alla genvägar för att spara gpu kraft är ju till fördel för begränsad hårdvara.
Hade missat det var lägre upplösning på skärmen(na) i glasögonen, bara där sparar dom massa.
Redigerat av SKIBBE, 08 January 2016 - 14:50.
Postad 08 January 2016 - 15:04
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Vet inte riktigt vad fusket kan tänkas bestå i. Det är ju fortfarande två olika (om än snarlika) vyer/perspektiv. Men "stereo 60 Hz" är inte riktigt samma som "mono 120 Hz" kanske man kan säga.
PSVR har ju en FullHD skärm som visar två vyer. OR har två separata skärmar, lär ju vara en dyrare lösning.
kuriosa++...om jag inte missminner mig så bör man nog rendera lite större bild än 960*1080 om man kör re-projection. re-projection handlar ju om att man helt enkelt flyttar bilden över bildytan för att få den att "hänga med" huvudrörelsen. är förflyttningen stor finns det ju annars risk att ytterkanten av bilden blir synlig.
Men ja, får ge dig rätt. Det är märkligt att PS4 kirrar nått mer avancerat än Pong här. 
Redigerat av pacman, 08 January 2016 - 15:06.
Postad 08 January 2016 - 15:18
SKIBBE
-
SKIBBE
-
Guru
-
-
5338 inlägg
Haha, är dock lite avis, sonys vr känns mer i tressant än Halolens som ms jobbar på. Även om vr på ps blir cripplad är jag inte redo att köpa gejming pc och en rift för en månadslön.
Postad 08 January 2016 - 15:35
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Vilka VR-produkter är det du talar om?
För en (enbart) PC-ägare så finns det väl främst 3 st som fått positiv kritik än så länge. Alla är i kategorin dyrare. OR, Vive och till sist PSVR (som för en enbart PC ägare lär bli minst lika dyr som OC).
I första citatet så antar jag att han syftar på PS VR som billigt skräp och då talar jag om de tre stora så att säga, Rift, Vive, PS VR.
I andra citatet så menar jag att man inte nödvändigtvis behöver köpa en dyr VR-produkt för att vara en del av målgruppen (folk som gillar VR) och ändå få en VR-upplevelse. GearVR når inte samma standard som de som kommer, men det är ändå en fullt godkänd VR-upplevelse efter de intryck jag läst. T o m Google Cardboard ger en viss VR-upplevelse, men det är väl att börja tänja på gränserna iofs 
Men å andra sidan så kan ju målgruppen också med lite fantasi menas entusiaster. Vive och OR verkar mer ha filosofin att sälja så dyrt de kan nu i början för att få ut mesta möjliga av early adopters, för även om de inte når någon massmarknad med det priset så finns det säkert tillräckligt med idio.. köpare för att köpa slut på de första enheterna till det priset.
Läste ett talande uttalande från HTC igår:
“Starting with the premium experience, even if it has a slightly higher price point, is the right thing to do from a strategic point of view. The price can always come down as the market grows. We know there is some pent up demand there, so there’s not so much price sensitivity early on. But to get the broader consumer adoption we’re all hoping for, the industry will have to drive price down to make it more accessible.”
Känns dock som att man kanske tappar lite väl mycket genom att ha den strategin, istället för att bli marknadsledande från början.
Hur som helst en spännande tid framför oss, jag döper den till - The VR Wars.
Postad 08 January 2016 - 16:02
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Aha du mena så. Jag trodde GearVR och annat löst pack ingick i gruppen "billigt skräp". 
Vet iofs inte om de "säljer dyrt". Enl Palmer Luckey ska iaf $599 vara mer eller mindre +/- 0.
Insåg inte det tidigare men kan nu nog tro han kan tala sanning, 2 st custom made oled displayer och avancerad optik och en del annat, kan nog kosta en slant.
Postad 08 January 2016 - 16:21
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10556 inlägg
Bra optik kostar ju skjortan så ja det går ju inte riktigt uttala sig om det är dyrt eller billigt. Sedan är det ju schysst de ger bort CV1 till alla inom de länder de skickar till (inkl sverige) gratis. Alltså de som hoppa på tåget direkt fick DK 1 de kunde leka med och sälja utan förlust. Här snackar vi en bra affär. Riktigt kul ändå när man ser att investerarna faktiskt får något tillbaks och inte bara utnyttjas.
Sweclockers dissar som väntat ljudet. Kanske största abret med VR hur fasen ska man få på vettiga hörlurar och få dem att sitta bra på de här hjälmarna?
Postad 08 January 2016 - 16:31
Vi har skapat produkten på Prisjakt, nu väntar vi bara på själva priserna från webbutikerna som ser ut att dyka upp framåt våren 
https://www.prisjakt...t.php?e=3471153
Postad 08 January 2016 - 16:56
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Vet iofs inte om de "säljer dyrt". Enl Palmer Luckey ska iaf $599 vara mer eller mindre +/- 0.
Insåg inte det tidigare men kan nu nog tro han kan tala sanning, 2 st custom made oled displayer och avancerad optik och en del annat, kan nog kosta en slant.
Ja, och de har redan sålt ut de första förbeställningarna, hur mycket det nu var. Men de vill inte ge någon kostnadsfördelning.
Men jag tänker mer den ursprungliga strategin att de speccar enheten från början för att vara bra och dyr för att de tror att det ändå kommer att finnas ett begär i början som är tillräckligt och sedan med åren så kommer de kunna komma ner mot ett mer marknadsförbart pris, medan Sony går en annan väg (förhoppningsvis).
Här är en fin bild från Gamasutra också eftersom bilder är roligt.

Redigerat av Zoiler, 08 January 2016 - 16:57.
Postad 08 January 2016 - 20:10
Poppler
-
Poppler
-
Användare
-
-
183 inlägg
Jag provade DK2 i mellandagarna. Lite bergodalbanor gav inte mycket mersmak men . Vad som direkt blev uppenbart var att det är mycket roligare att börja studera detaljer så som utformningen av fundament och pelare.
Ska man endast nämna en nackdel så är det screen-door effekten av att ha för dålig pixel-fill på skärmen. Detta är det enda som jag kommer gå efter vid val av HMD för mycket få andra faktorer tar bort så mycket av inlevelsen. Rapporterna från CES talar om fördel till Rift kontra Vive i dagsläget.
Postad 08 January 2016 - 20:15
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Många verkar villiga betala 7000 papp för den i alla fall. Jag skulle lätt betala det dubbla för IT. Fast man måste ju prova först. Skvallra inte men jag skulle nog betala det fyrdubbla för VR som verkligen fungerar klockrent. Eller snarare alla mina livsbesparingar.
Vilket är samma sak? ;-)
Postad 08 January 2016 - 20:48
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10556 inlägg
Nja jag är fattig men inte så fattig 
Postad 09 January 2016 - 22:29
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Man får tänka att detta är Gen1.
Det kommer bara bli billigare och bättre med tiden. Hoppas det kommer toolkit för de som gör spelen så att de lätt kan lägga in VR stöd för flera enheter i samma kod.
Bäst hade varit en öppen standard.
Kommer testa iaf. Lutar och HTC dock, känns som den bättre.
Postad 09 January 2016 - 23:39
Unregistered9be4fd25
-
Unregistered9be4fd25
-
Användare
-
-
108 inlägg
Satt och häckade framför datorn och surfade in på Oculus pre-order sida direkt vid öppning.. Blev lite besviken när priset ökade från $599 till 699£ när jag valde Sverige så jag avstod..
Nu har jag sedan revealen lutat mer mot Vive ändå, så det var kanske lika bra... Sannolikt blir den dock några tusenlappar dyrare.
Hoppas de blir av med screendoor-effekten innan konsumentversionen. Annars blir det kanske gen2 till och med innan jag hoppar på tåget. 
Postad 10 January 2016 - 00:46
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Är det 699 pund den kostar?
Postad 10 January 2016 - 01:25
Unregistered9be4fd25
-
Unregistered9be4fd25
-
Användare
-
-
108 inlägg
Euro menade jag såklart, 699€ om du beställer utanför USA.
Postad 10 January 2016 - 16:06
Unregisteredb1334109
-
Unregisteredb1334109
-
Lärjunge
-
-
326 inlägg
Har varit såååå hypad för VR tidigare, men just nu känns det jävligt pissigt att alla tillverkarna verkar hetsa för exclusives och ingen kompabilitet med varann(visst det återstår att se).
Hade såå mycket hellre haft det olika prissatta efter prestandan, men en öppen plattform för alla spel, typ något samarbete mellan de olika tillverkarna av headsetsen, hade hjälpt alla med försälningen enl.
Postad 10 January 2016 - 17:39
jn82
-
jn82
-
Veteran
-
-
1760 inlägg
Har varit såååå hypad för VR tidigare, men just nu känns det jävligt pissigt att alla tillverkarna verkar hetsa för exclusives och ingen kompabilitet med varann(visst det återstår att se).
Hade såå mycket hellre haft det olika prissatta efter prestandan, men en öppen plattform för alla spel, typ något samarbete mellan de olika tillverkarna av headsetsen, hade hjälpt alla med försälningen enl.
ja, det är drygt, påminner om hur det var när de första 3d-korten kom, 3dfx hade sin egen standard (som väl gav bäst prestanta), sen körde vissa spel opengl och några directx (som var klart sämst på den tiden som jag minns det)... men efterhand så konvergerade det och det blev (tyvärr) directx rakt igenom.
Kommer säkert att bli så här också, men först behöver alla slås lite för att försöka etablera sig som den dominerande aktören, men kan ju hoppas att någon stark tidigt driver igenom ett standardiserings arbete, hade varit nice om det hade varit open source, men det är väl bara att drömma om i dagsläget.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
→
Virtual Reality
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|