Nej, precis. HBO tar nog knappast hänsyn till hur mycket fiber Telia har (hur mycket är det, trodde det mesta av fiberkablar ägs av olika stadsnät), med mer än att de förstås vill få till avtal för att få så många kunder som möjligt.Är det där något du har fakta på eller något som du tror?
Jag tror då inte att Telia kan styra deras releasedatum för fem öre.
Postad 06 november 2012 - 14:04
Postad 06 november 2012 - 14:29
Är det där något du har fakta på eller något som du tror?
Jag tror då inte att Telia kan styra deras releasedatum för fem öre.
Faktan är att Telia redan levererar tv till 1-2 miljoner hushåll i Sverige.
Det jag skrev var att Telia som Sveriges absolut största tv-leverantör och med ett färdigt avtal om att leverera både VOD-tjänsten och TV-kanalen (hittills enda leverantör som sagt att de ska leverera tv-kanalen) vet lite mer än vad du och jag kan läsa på twitter.com/hbose om vilket datum tjänsten ska dra igång.
Just HBO via Telia verkar ju vara lite speciellt, då just med TV-kanalen. I det fallet så går allt genom Telia och tjänsten bakas in i Telias TV-boxar och Play+-tjänst istället för att man skaffar tjänsten direkt hos HBO.
Det jag menar är att Telia är väldigt viktiga för HBO för att komma ut till så många som möjligt. Om inte Telia skulle erbjuda HBO som de gör så skulle HBO vara som vilken streamingtjänst som helst (Netflix, Filmnet, Voddler osv) fast med bättre utbud. När man kan ringa Telia och säga "Jag vill ha HBO" och efter några minuter kunna komma åt allt via TV-boxen och det läggs på den befintliga fakturan man redan får från Telia så ökar målgruppen något enormt. För oss här inne spelar det nog ingen större roll men om HBO vill komma åt en riktigt stor marknad så är det nog rätt väg att gå. (Jag pratar nu om svenssons som sitter hemma och inte har kunskapen om hur de ska skaffa tjänsten och hur de ska få det att visas på TV:n).
Redigerat av Unregistered4ca4111b, 06 november 2012 - 14:35.
Postad 06 november 2012 - 14:38
Nu får du ge dig. Boxer är överlägset störst. ComHem är förmodligen säker två med ca 1.7 milj abonnenter.Det jag skrev var att Telia som Sveriges absolut största tv-leverantör...
Telia kommer 4a med ca en halv milj TV-abonnenter. Var har du din statistik?
http://www.teliasone...och-varumarken/
Postad 06 november 2012 - 14:55
Nu får du ge dig. Boxer är överlägset störst. ComHem är förmodligen säker två med ca 1.7 milj abonnenter.
Jag ser siffrorna och få se mig överbevisad. Trodde verkligen Telia var större baserat på vad jag sett runt i vänskapskretsen. (TV via ADSL/fiber)
Har haft ComHem innan och fick inte uppfattningen att Comhem inte var så vanligt med Bredband/TV-kombination (för att abbonemangen för bredband var så dyra och att de inte kunde erbjuda samma hastigheter) och sen jag fick fiber in i bostaden från Telia så verkade allt falla på plats. Bredband och TV i samma sladd till ett oslagbart pris.
Varför har man inte hört nått från andra tv-leverantörer när det gäller HBO?
Edit:
När jag kollar på wiki så ser jag att ComHem bara har runt 600.000 tv-kunder och 530.000 bredbandskunder jämfört med Telias 515.000 tv-kunder och 1.200.000 bredbandskunder så att ComHem skulle vara så mycket större stämmer ju inte.
Edit 2:
Boxer har runt 500.000 - 600.000 tv-kunder enligt wiki och har nog väldigt få bredbandskunder.
Redigerat av Unregistered4ca4111b, 06 november 2012 - 15:07.
Postad 06 november 2012 - 15:28
Telia har tidigare själva skrivit att HBO ska finnas tillgängligt från oktober. (Det står "oktober" på sidan nu, men jag är rätt säker på att originalformuleringen var "mitten av oktober". Se bl.a. citatet om detta i kommentarsfältet.)
Alltså, vi vet ju att HBO gick ut väldigt hastigt och berättade att HBO Nordic skulle lanseras, och att detta skulle ske i oktober. Det är ju inte konstigare än att man tagit sig vatten över huvudet och gradvis märkt att det inte håller. Klantigt dock att lova Telia att man kan leverera vid ett datum som man sedan inte kan leva upp till.
Ja, det är lite märkligt formulerat, men jag tolkar det som att alla som blivit kunder innan den 22:a bjuds på HBO. Kanske.De är lite lustiga på Telia som går ut och lovar saker utan att ha bekräftat från HBO. Kampanjen med fritt i 6 mån gäller till 22 nov och det är inte ens säkert att tjänsten är igång då, så hur tänkte de?
Redigerat av Unregisteredfe9edec5, 06 november 2012 - 15:34.
Postad 06 november 2012 - 15:32
Det blir ju lurigt med statistiken när samma operatörer har både bredband och TV. En tredje (som jag var kund hos) är Bredbandsbolaget.Jag ser siffrorna och få se mig överbevisad. Trodde verkligen Telia var större baserat på vad jag sett runt i vänskapskretsen. (TV via ADSL/fiber)
Har haft ComHem innan och fick inte uppfattningen att Comhem inte var så vanligt med Bredband/TV-kombination (för att abbonemangen för bredband var så dyra och att de inte kunde erbjuda samma hastigheter) och sen jag fick fiber in i bostaden från Telia så verkade allt falla på plats. Bredband och TV i samma sladd till ett oslagbart pris.
Varför har man inte hört nått från andra tv-leverantörer när det gäller HBO?
Edit:
När jag kollar på wiki så ser jag att ComHem bara har runt 600.000 tv-kunder och 530.000 bredbandskunder jämfört med Telias 515.000 tv-kunder och 1.200.000 bredbandskunder så att ComHem skulle vara så mycket större stämmer ju inte.
Edit 2:
Boxer har runt 500.000 - 600.000 tv-kunder enligt wiki och har nog väldigt få bredbandskunder.
Detta är inte bekräftat. Telia säger att det kommer att kosta 79 kr/mån, men inget om någon bindingstid. Finns ingen info från HBO om det heller.12 mån bindningstid. Vill man förlora kunder så...
Postad 06 november 2012 - 15:47
Får rätta mig lite...ComHem har 1.7 milj anslutna hushåll varav 609' har TV-abb. Det gäller att läsa rättNu får du ge dig. Boxer är överlägset störst. ComHem är förmodligen säker två med ca 1.7 milj abonnenter.

Postad 06 november 2012 - 15:58
Detta är inte bekräftat. Telia säger att det kommer att kosta 79 kr/mån, men inget om någon bindingstid. Finns ingen info från HBO om det heller.
Jag ser det som bekräftat när HBO Nordic är källan. Sedan har inte alla Telia.
Postad 06 november 2012 - 16:02
Ärligt talat kan jag inte hitta var de själva skriver det. Bara en massa kommentarer från andra...Jag ser det som bekräftat när HBO Nordic är källan. Sedan har inte alla Telia.
Postad 06 november 2012 - 16:12
Ärligt talat kan jag inte hitta var de själva skriver det. Bara en massa kommentarer från andra...
Källan verkar vara en annan artikel där VD:n svarar:
http://www.hardware....eperiode/114026
Postad 07 november 2012 - 07:50
Jaha, där hade vi det...Källan verkar vara en annan artikel där VD:n svarar:
http://www.hardware....eperiode/114026
Och vi som skrivet upp oss på nyhetsbrevet får första månaden gratis men binder oss på 12!

Om de nu är så självsäkra så kan man undra vad poängen är med att binda kunderna?
Postad 07 november 2012 - 08:28
Postad 07 november 2012 - 08:46
Nu är det ju inte en TV-kanal utan en streaming-tjänst. Eller...Är det inte standard att binda på 12 månader när det gäller premiumkanaler?
Postad 07 november 2012 - 08:53
Postad 07 november 2012 - 09:31
Är väl snarare både och?Nu är det ju inte en TV-kanal utan en streaming-tjänst. Eller...

Postad 07 november 2012 - 12:01
På HBO:s danska Twitter säger de 6 månaders bindningstid.
I intervjun sägs inga direkta tider men VD:n säger att HBO är så bra så en bindningstid inte är ett hinder.
Telia går ut med "Ingen bindningstid" i sin reklam men 3 månaders uppsägning (som för alla deras kanalpaket).
I Norge diskuteras det om det ens är lagligt med 12 månaders bindningstid.
På svenska Facebook och Twitter tiger de som muren.
Postad 07 november 2012 - 18:45
Jaha, där hade vi det...
Och vi som skrivet upp oss på nyhetsbrevet får första månaden gratis men binder oss på 12!
Om de nu är så självsäkra så kan man undra vad poängen är med att binda kunderna?
Detta fantastiska nyhetsbrev som bara ger och ger...

Postad 10 november 2012 - 00:54
https://twitter.com/...200200194965505
HBO Sverige
https://twitter.com/...199627190120448
HBO Sverige @HBOse
@365_tv Hej! Vi kommer att lansera tjänsten inom de närmsta veckorna. Vi lovar att berätta här så snart vi är redo. Mvh, Daniel, HBO Nordic
Redigerat av Christopher_A, 10 november 2012 - 00:59.
Postad 10 november 2012 - 11:23
minst två veckor till innan det händer något gissar jag på utifrån denna tweet
https://twitter.com/...200200194965505
HBO Sverige ‏@HBOse@ShowMeLater Hej! Vi kommer att lysa upp inom de närmsta veckorna. Vi lovar att berätta här så snart vi är redo! Mvh, Daniel, HBO Nordic
https://twitter.com/...199627190120448
HBO Sverige ‏@HBOse
@365_tv Hej! Vi kommer att lansera tjänsten inom de närmsta veckorna. Vi lovar att berätta här så snart vi är redo. Mvh, Daniel, HBO Nordic
Äntligen!
Men kan vi lita på det?
Det börjar likna en strategi, kännas som att hbo.nordic gör allt vad de kan för att inte halka alltför mycket på efterkälken mot Netflix. De köper tid i och med denna strategi för att förhindra att presumtiva kunder går all in på Netflix eller andra tjänster, men de kan inte förhala det hur länge som helst - det är inte seriöst. Tekniken borde de ha bra koll på i och med Hbo go i hemlandet kan jag tycka...
Dessutom har min farhåga om abonnemang med bindningstid dessvärre besannats, som ni vet, vilket gör att de kommer att få det otroligt tufft.
Postad 12 november 2012 - 11:59
7 nov: Lanseringserbjudande! Vi kommer bjuda våra tv-kunder på kanalpaket HBO i ett halvår (värde 474 kr), därefter 79 kr/mån. Ingen bindningstid på kanalpaketet. För nya tv-kunder tillkommer krypteringsavgift á 49 kr/mån.
Ingen bindningstid om man tar det via Telia. (Står uttryckligen).
Dock så tillkommer en krypteringsavgift på 49kr/månad (om man inte redan betalar den).
Om man t ex får Telia Lagom via bostadsrättsföreningen och inte betalar någon krypteringsavgift - kan man då skaffa HBO dirkekt från HBO och på så sätt slippa krypteringsavgiften? Kan man då se t ex tv-kanalen via Telias tv-box och är VOD-tjänsten tillgänglig direkt via boxen?
Postad 14 november 2012 - 15:04
Det är Ericsson som sköter distributionen:Tekniken borde de ha bra koll på i och med Hbo go i hemlandet kan jag tycka...
http://www.ericsson.com/news/1638933
Postad 14 november 2012 - 15:21
Postad 14 november 2012 - 15:30
Att de inte har vad just du säker behöver inte betyda att det skulle vara dynga. Netflix starka sida är vad jag nu har lärt mig det breda utbudet för barn och familjer. Mina ungar kan sitta en hel dag och tröttnar aldrig på Netflix. Den har i princip helt ersatt Barnkanalen för dem.Tycker Netflix var rena dyngan, hoppas verkligen HBO kan leverera mer av det jag eftersöker.
Postad 14 november 2012 - 15:32
Att de inte har vad just du säker behöver inte betyda att det skulle vara dynga. Netflix starka sida är vad jag nu har lärt mig det breda utbudet för barn och familjer. Mina ungar kan sitta en hel dag och tröttnar aldrig på Netflix. Den har i princip helt ersatt Barnkanalen för dem.
Samma här, får sätta klockan och tidsbegränsning så att ungarna inte kollar för mycket....

HBO lockar med... helst när GoT drar igång igen! Kan man se avsnitten dagen efter det sänts i USA, med Sv text och allt?

Redigerat av Garrett, 14 november 2012 - 15:34.
Postad 14 november 2012 - 15:46
Postad 14 november 2012 - 15:48
Vad jag har förstått så är det mest optimerat för Apple TV.Jo Netflix känns ju inte så där hett tycker jag, kanske är mer passande för barnfamiljer, sen tycker jag att det fungerar rätt dåligt på 360, ingen vidare bildkvalité.
Postad 14 november 2012 - 20:10
Postad 14 november 2012 - 20:23
Med ATV och Unblock så pissar Netflix på konkurrenterna. Så enkelt är det...
Tycker det funkat bra på PS3 också, kanske måste köpa en ATV för att kolla :-)
//Mike
P.s älskar Netflix, finns hur mycket skön action (Asien karate) och b-skräckisar från 80, 90 -talet som helst
Redigerat av fristil, 14 november 2012 - 20:25.
Postad 14 november 2012 - 20:43
Med ATV och Unblock så pissar Netflix på konkurrenterna. Så enkelt är det...
Går det att köra Unblock även på ATV3? Har du koll på någon guide man kan använda för det? :-)
Postad 14 november 2012 - 22:35
Går det att köra Unblock även på ATV3? Har du koll på någon guide man kan använda för det? :-)
http://support.unblo...articles/291549
Postad 15 november 2012 - 09:07
http://www.nrk.no/ku...dning/1.8388184
(I alla fall i Norge samt Telia i Sverige)
Redigerat av lajbanson, 15 november 2012 - 09:07.
Postad 15 november 2012 - 09:56
Och möjlighet till kortare bindningstid (men till en högre månadskostnad):
http://www.nrk.no/ku...dning/1.8388184
(I alla fall i Norge samt Telia i Sverige)
Det tillkommer en krypteringsavgift för Telia på 49kr/månad men de flesta som har IPTV från Telia betalar redan denna avgift.
Fortfarande oklart med tv-kanalen som ingår i Telias paket. Kommer den bara sända material från VOD-biblioteket eller kommer det grejer på den kanalen som inte finns på VOD-tjänsten?
Om man skaffar HBO direkt av HBO - kommer man då kunna kolla på tv-kanalen?
http://www.telia.se/...kanalpaket/hbo/
Se världens bästa tv-serier, dagen efter USA-premiären. Tidigare avsnitt och hela säsonger finns i programbiblioteket, t.ex. Game of Thrones, Boardwalk Empire, The Newsroom och True Blood. Det kommer successivt att fyllas på med nya serier, fler avsnitt och säsonger, bl.a. The Wire och Six Feet Under.
Lite orolig för formuleringen "Det kommer successivt att fyllas på med nya serier, fler avsnitt och säsonger, bl.a. The Wire och Six Feet Under.". Undrar hur mycket som finns just nu?
Å andra sidan får man det ju gratis i 6 månader så man klagar inte.

Postad 15 november 2012 - 15:02
Ja, jag undrar också det. Var inte själva tanken att mer eller mindre allt skulle finnas där, så att man tittar när man själv har lust? Det var ju därför Telia tyckte att man kunde sälja sina DVD-boxar. Får kolla TV:n i kväll då, och se om det finns något där.Lite orolig för formuleringen "Det kommer successivt att fyllas på med nya serier, fler avsnitt och säsonger, bl.a. The Wire och Six Feet Under.". Undrar hur mycket som finns just nu?
Postad 15 november 2012 - 15:27
Det där var ju skrivet så tidigt som den 31/8 och vi har redan konstaterat att det inte verkar som om Telia har riktigt koll på vad det är de egentligen får i sitt samarbete med HBO. Lite underligt av en operatör att gå ut och lova ditten och datten när leverantören inte ens själva gör det.Ja, jag undrar också det. Var inte själva tanken att mer eller mindre allt skulle finnas där, så att man tittar när man själv har lust? Det var ju därför Telia tyckte att man kunde sälja sina DVD-boxar. Får kolla TV:n i kväll då, och se om det finns något där.
Redigerat av agpath, 15 november 2012 - 15:27.
Postad 15 november 2012 - 15:30
Postad 15 november 2012 - 15:45
EK
Postad 15 november 2012 - 15:51
Telia släpper TV-kanalen idag. Play-tjänsten har dock inget datum satt och kommer senare.
http://blogg.telia.s...chatta-med-oss/
Är det någon skillnad? Kanalen är ju också en playtjänst och playtjänsten kommer också att uppdateras med nya avsnitt inom 24 timmar efter att de sänts i USA. Telia skriver: "Utöver de senaste avsnitten ingår också programbibliotek (play-funktion) med hela säsonger av tidigare sända serier, extramaterial samt en mängd långfilmer." Och fortfarande inte ett ljud från HBO, vare sig om detta eller om något annat. Min förvirring är total.

Postad 15 november 2012 - 15:56
Play+ för att kunna se på andra plattformar!Är det någon skillnad? Kanalen är ju också en playtjänst och playtjänsten kommer också att uppdateras med nya avsnitt inom 24 timmar efter att de sänts i USA. Telia skriver: "Utöver de senaste avsnitten ingår också programbibliotek (play-funktion) med hela säsonger av tidigare sända serier, extramaterial samt en mängd långfilmer." Och fortfarande inte ett ljud från HBO, vare sig om detta eller om något annat. Min förvirring är total.
Postad 15 november 2012 - 15:58
men vi som signade HBOs nyhetsbrev innan 31/10 och blev lovade "Vi vill visa hur mycket vi uppskattar ditt intresse genom att erbjuda dig prioriterad access till vår HBO-tjänst i samband med lanseringen". Vad får vi????
Ingenting eller?
Postad 15 november 2012 - 16:10
Kul för Telias kunder,
men vi som signade HBOs nyhetsbrev innan 31/10 och blev lovade "Vi vill visa hur mycket vi uppskattar ditt intresse genom att erbjuda dig prioriterad access till vår HBO-tjänst i samband med lanseringen". Vad får vi????
Ingenting eller?
Jo vi får ju en månad "gratis" om vi binder oss i 12 månader. Det är ju nästan lika soft som sex månader gratis utan bindningstid. Eller?

Play+ för att kunna se på andra plattformar!
Tack! Då är jag lite klokare i alla fall.

Postad 15 november 2012 - 17:13
Det var normal vit text som är lite mindre och så långt ner i bilden den kan komma vilket gillas. Ska testa lite mer senare.
Postad 15 november 2012 - 17:25

Postad 15 november 2012 - 17:55
Postad 15 november 2012 - 18:42
Postad 15 november 2012 - 19:11
Viaplay bjuder på en månad gratis Playstation Plus om man nytecknar eller har ett viaplay konto.
Snålt. Värde 40 kr.
Postad 15 november 2012 - 19:17
Edit: Verkar variera rätt mkt beroende på vad man tittar på. Generation Kill har inte vidare fin bild (vill dock minnas att den inte var så jäkla skarp på blu-ray heller)
Game of Thrones är bättre.
Själva TVkanalen som rullar hela tiden såg ut att ha väldigt fin bild.
Redigerat av Sgart, 15 november 2012 - 20:24.
Postad 15 november 2012 - 23:26
Några exempel på vad som finns:
- Game of Thrones, säsong 1
- Boardwalk Empire, säsong 1-3 (säsong 3 är inte komplett, den går just nu i USA)
- Flight of the Conchords, säsong 2
- Magic City, några slumpmässiga avsnitt av säsong 1
- The Newsroom, säsong 1
- Spartacus: Gods of the Arena, fem avsnitt av sex i säsongen
- The Sopranos, säsong 1-3
- True Blood, säsong 1-5
Det finns mer, det här var bara några exempel. Serier som inte finns är t.ex. The Wire, Six Feet Under och Sex and the City.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar