Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sunfire, Velodyne, Earthquake, SVS, REL, Kreisel m.m. (Diskussionstråd)

674 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 10 October 2012 - 19:01

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Ooh en till som kallar mig dallan! varför i hela friden kallar ni mig dallan???

Jag tycker att det är du som har förutfattade meningar, men nog om det nu.

Och till alla er som tror att jag är ngn som heter dallan på forumet med en massa olika nick, DET ÄR INTE JAG!

Detta är tråkigt om nått.

Redigerat av EtageMedia, 10 October 2012 - 19:03.

Postad 10 October 2012 - 19:02

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Det verkar inte som intresset att förstå upplevelser och förklara dem finns här i denna tråd.

Tack för mig för denna gång.

Postad 10 October 2012 - 19:09

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 1

Det verkar inte som intresset att förstå upplevelser och förklara dem finns här i denna tråd.

Tack för mig för denna gång.

Det finns det nog säkerligen, jag själv är en tex.

Men som du ser så rinner det ut i allmänt onödigt tjafs istället.... :(

Och klockan har ju bara 24 timmar tyvärr, måste ju hinna se en kvällsfilm innan bingen, eller :rolleyes:

Postad 10 October 2012 - 20:31

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Vet inte om du lyssnat på den?

Men när jag var på HBB sist så lyssnade jag på Earthquake 15 MKVI lite mer ingående och blev grymt imponerad, både på musik och i feta filmscener.

Den levererade verkligen det bästa ljudet tätt följt av Kreisel i HBB:s nedre filmrum iaf.

Bra koppling till rummet, god ton, gick djuupt, och klarade av att spela väldigt starkt.

Lyssna på den om du inte gjort det än.

Vi sitter lite i samma båt, eftersom jag oxå har SB 13U, Sunfire, m fl på min lista nu.

Där ser man hur OTROLIGT olika man tycker, HBB`s rum i Frölunda tycker jag är skitdåligt, har inte hört något där inne som jag har tyckt spelat bra. Sakerna i sig är det ju inget fel på men rummet är verkligen inget att hänga i granen.
Fast ni kanske inte är i den butiken och lyssnar?

Postad 10 October 2012 - 20:50

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Där ser man hur OTROLIGT olika man tycker, HBB`s rum i Frölunda tycker jag är skitdåligt, har inte hört något där inne som jag har tyckt spelat bra. Sakerna i sig är det ju inget fel på men rummet är verkligen inget att hänga i granen.
Fast ni kanske inte är i den butiken och lyssnar?

Har jag sagt att jag tycker rummet är bra?

Rummet äter/slukar bas, och nästan jämt så låter subbarna slött och saknar kontur.

Jag utgår från rummet som sådant, och vi kopplade ju då mellan dom tre olika subbarna, och Earthquake MKVI 15 presterade bäst.

Deras rum suger hästba**e, jag vet, men man kan urskilja subwoofers olika prestanda gentemot varandra rätt bra ändå.

Man får ge det tid bara, och enbart lyssna på subbarna gentemot varandra, nivåbeständighet, grundton, stabilitet i låda, osv osv.

Jag spelade även ute i det öppna rummet där Triange stativarna och centern står nu med Kreiseln, men det var nästan ännu sämre :)

SVS PB13U låter oförskämt dåligt i deras rum (sämre än övriga subbar), jag hoppas den presterar bättre än så i era rum, och det är ett väldans flåsande i portarna på deras modell iaf, även på moderata volymer.

Ska se om jag kan låna hem Earthquake MKVI 15 över en helg, för just nu så står det mellan denna subb och Sunfire EQ 12" :)

Redigerat av EtageMedia, 10 October 2012 - 21:13.

Postad 10 October 2012 - 21:15

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Och varför man tror så mkt på papper och siffror så att man ifrågasätter folk som verkligen praktiserar sin hobby år efter år.

Detta har förklarats för dig om och om igen så jag undrar varför du frågar igen.
1. De flesta tror inte bara på "siffror", men de är kunniga nog att inse alla problem som finns med öppna tester.
2. T ex 10 års erfarenhet säger inget om inte erfarenheten är kritisk och man förstår alla problemen.
3. Det finns oss som är intresserad av verklig skillnad och förståelse vad som händer.

Postad 10 October 2012 - 21:19

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Detta har förklarats för dig om och om igen så jag undrar varför du frågar igen.
1. De flesta tror inte bara på "siffror", men de är kunniga nog att inse alla problem som finns med öppna tester.
2. T ex 10 års erfarenhet säger inget om inte erfarenheten är kritisk och man förstår alla problemen.
3. Det finns oss som är intresserad av verklig skillnad och förståelse vad som händer.

Nej det har du inte sagt tidigare?

Man kan ju undra vad du vill ha sagt med det du skrev här oxå?

Men det är en dag imorgon oxå =)

Godnatt!

Postad 10 October 2012 - 21:20

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Flåsande i svsar? Jag har hört nights pb13u och hörde inget flås. min pc andas inte ens, men då kör jag på en annan volym oftast. men inte ens när rutorna skakar så hör jag ens en tendens till flås. jag är skeptisk till att du hört en svs öht etage. detta säger jag då du säger att pb13u låter oförskämt dåligt medans du höjer svängdistpaketet sunfire till skyarna. eller så har du vant dig stt leta distad bas som... komorok (stavning?) var inne på. i övrigt så vill jag nog säga att han är en individ att lyssna på i forumet. hans maskinrum är lika rörigt som iö's demorum kan vara :D

Postad 10 October 2012 - 21:44

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 1
Ni alla med Svsar Pb Ultra kan väl göra ett snabbtest! Sätt på tex Avatar, i början på filmen får basen jobba otroligt djupt... Första 25-30 sekunderna alltså! Låter juh som tre tomtar sitter å klappar händerna i portarna... De är vissa filmer/sekvenser som inte portade lådor klarar av känns de som...

Postad 10 October 2012 - 21:45

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Har aldrig, oavsett film, fått ett flåsande i portarna. Har ju som sagt bottnat den ett flertal ggr vid höga volymer med riktigt låga frekvenser. Inte ens då har jag tänkt på något flåsande ljud.

Postad 10 October 2012 - 22:08

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Har jag sagt att jag tycker rummet är bra?

Vet inte om du lyssnat på den?

Men när jag var på HBB sist så lyssnade jag på Earthquake 15 MKVI lite mer ingående och blev grymt imponerad, både på musik och i feta filmscener.

Den levererade verkligen det bästa ljudet tätt följt av Kreisel i HBB:s nedre filmrum iaf.

Bra koppling till rummet, god ton, gick djuupt, och klarade av att spela väldigt starkt.

Lyssna på den om du inte gjort det än.

Vi sitter lite i samma båt, eftersom jag oxå har SB 13U, Sunfire, m fl på min lista nu.

:blink: :blink: :ph34r: :huh:
Det går inte att spela starkt i det rummet då det käkar bas i massor, finns absolut inget djup. Och går inte det ovan så hur fasiken skall basen koppla bra till rummet då.

Postad 10 October 2012 - 22:11

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Ni alla med Svsar Pb Ultra kan väl göra ett snabbtest! Sätt på tex Avatar, i början på filmen får basen jobba otroligt djupt... Första 25-30 sekunderna alltså! Låter juh som tre tomtar sitter å klappar händerna i portarna... De är vissa filmer/sekvenser som inte portade lådor klarar av känns de som...

Om du har lägsta avstämningen så får man dom att flåsa/portshuffa, det är så dom är konstruerade för att säga ifrån att dom inte klarar mera.

Har aldrig, oavsett film, fått ett flåsande i portarna. Har ju som sagt bottnat den ett flertal ggr vid höga volymer med riktigt låga frekvenser. Inte ens då har jag tänkt på något flåsande ljud.

Jag tror inte du har bottnat din sub då dom är konstruerade så att det inte skall gå, läs ovan.

Postad 11 October 2012 - 04:07

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Nej, menar ju naturligtvis portshuffa. Men det är i princip bottna enligt mig ;)

Den slutar leverera innan den går sönder vilket är bra dock.

Postad 11 October 2012 - 05:28

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 1

Flåsande i svsar? Jag har hört nights pb13u och hörde inget flås. min pc andas inte ens, men då kör jag på en annan volym oftast. men inte ens när rutorna skakar så hör jag ens en tendens till flås. jag är skeptisk till att du hört en svs öht etage. detta säger jag då du säger att pb13u låter oförskämt dåligt medans du höjer svängdistpaketet sunfire till skyarna. eller så har du vant dig stt leta distad bas som... komorok (stavning?) var inne på. i övrigt så vill jag nog säga att han är en individ att lyssna på i forumet. hans maskinrum är lika rörigt som iö's demorum kan vara :D

Ja du såg väl vad jag skrev.

Ok.

Men jag har gjort det.

:blink: :blink: :ph34r: :huh:
Det går inte att spela starkt i det rummet då det käkar bas i massor, finns absolut inget djup. Och går inte det ovan så hur fasiken skall basen koppla bra till rummet då.

Ser du inte vad jag skriver?

Om du har lägsta avstämningen så får man dom att flåsa/portshuffa, det är så dom är konstruerade för att säga ifrån att dom inte klarar mera.

Jag tror inte du har bottnat din sub då dom är konstruerade så att det inte skall gå, läs ovan.

Flåsar och portshuffar, jag säger ju det!

Postad 11 October 2012 - 05:31

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
NiklasF:

Klart det går att jämföra olika subbar även om rummet är dåligt.

Earthquaken presterade bäst av dessa tre i rummet.

Och sen står väl allt redan i mitt inlägg här ovanför någonstans.

Postad 11 October 2012 - 05:38

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 1
Zartok:

Hehe dig har jag inga ord för.

Du sätts på min ignorelist väldigt snart.

Postad 11 October 2012 - 05:39

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Nu kan jag bara gissa att Etage kommer att försöka kommentera mina inlägg som vanligt, vilket jag inte ser i så fall :D

Men det är ju viktigt att påpeka, att bara för att den portshuffar så är inte det samma sak som flåsa. Portshuffar gör den ju istället för att ha sönder elementet, då det skulle ha bottnat annars. När en PB13-ultra kommer till den gräns att den väl portshuffar, då har de flesta konkurrenterna slutat ge output sedan länge. Speciellt en sluten sub, den kommer inte nära om det inte skulle vara ett _monster_. Men jag vet då ingen sluten som ger mer output vid 20Hz än PB13. SB13 är ju lååååångt ifrån. ~10dB om jag såg rätt.

När man pratar om att en port flåsar, då brukar det vara en haltande konstruktion som inte kan hantera luftflödet genom portarna. Det är ju inte fallet med PB13-Ultra.

Postad 11 October 2012 - 07:31

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Om ni med flåsande ljud menar så kallat blåsljud så har jag inte ens fått det på min PB12a. Fick det titt som tätt med min gamla XTZ 10a, på för mig, rätt höga volymer. Med min PB12 har jag kunnat dra på bra mycket mer utan tillstymmelse till flåsande eller blåsljud. Det låter ju märkligt att den dubbelt så dyra PB13 skulle ha dessa problem..

Postad 11 October 2012 - 08:14

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Zartok:

Hehe dig har jag inga ord för.

Du sätts på min ignorelist väldigt snart.

ursäkta? Vad är det jag har skrivit som får dig att vilja göra det? Jag skrev ju vara det som komorok skrev; dvs att jag inte tror att du lyssnat pp det du säger att du lyssnat på då du är så otroligt inkonsekvent i allt du skriver. jag är nog inte den enda som ser igenom det heller. Sen är det här väl ändå en tråd att diskutera i?

Sen om du vill ignorera mig eftersom jag sett igenom ditt svammel får stå för dig.

Btw, hbbs hemliga rum i den näst största månkratern har quad proson rumble 8. Det är dom som gjorde kratern. med sex stycken så blir kratern störst. lätt.

Postad 11 October 2012 - 08:21

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 1

ursäkta? Vad är det jag har skrivit som får dig att vilja göra det? Jag skrev ju vara det som komorok skrev; dvs att jag inte tror att du lyssnat pp det du säger att du lyssnat på då du är så otroligt inkonsekvent i allt du skriver. jag är nog inte den enda som ser igenom det heller. Sen är det här väl ändå en tråd att diskutera i?

Sen om du vill ignorera mig eftersom jag sett igenom ditt svammel får stå för dig.

Btw, hbbs hemliga rum i den näst största månkratern har quad proson rumble 8. Det är dom som gjorde kratern. med sex stycken så blir kratern störst. lätt.

Ja du får väl tro att jag inte lyssnat på pb13, inget jag kan göra ngt åt.

Och vad menar du med att jag är inkonsekvent?

Postad 11 October 2012 - 08:28

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 2

Nu kan jag bara gissa att Etage kommer att försöka kommentera mina inlägg som vanligt, vilket jag inte ser i så fall :D

Men det är ju viktigt att påpeka, att bara för att den portshuffar så är inte det samma sak som flåsa. Portshuffar gör den ju istället för att ha sönder elementet, då det skulle ha bottnat annars. När en PB13-ultra kommer till den gräns att den väl portshuffar, då har de flesta konkurrenterna slutat ge output sedan länge. Speciellt en sluten sub, den kommer inte nära om det inte skulle vara ett _monster_. Men jag vet då ingen sluten som ger mer output vid 20Hz än PB13. SB13 är ju lååååångt ifrån. ~10dB om jag såg rätt.

När man pratar om att en port flåsar, då brukar det vara en haltande konstruktion som inte kan hantera luftflödet genom portarna. Det är ju inte fallet med PB13-Ultra.

Hur vet du då att jag brukar kommentera dina inlägg?

Får du PM ifrån dina Hifi-kompisar på forumet som meddelar dig det eller, haha =)

Postad 11 October 2012 - 08:51

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Jisses vilken tråd :huh:

Postad 11 October 2012 - 09:00

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0

Jisses vilken tråd :huh:

Jo :)

Min absolut största uppgradering jag gjort i basväg dock, det är inte byte av sub i sig. Det är akustiken. När jag gått från dryga 1s i 47Hz till ~0.3, DET är lätt den största skillnaden hittils. Har man en rumsnod i basregistret så kommer alla subbarna som kan aktivera den, att låta bumligt & trist. Oavsett märke & pris.

Hör man skillnaden så förstår man. Då skulle nog folk prioritera mer akustikfix än att byta högtalare & förstärkare stup i kvarten. För att inte prata om kablar som folk kan lägga en förmögenhet på.....

Tyvärr så tar ju akustiklösningar plats, särskilt för basområdet. Det är ju nackdelen.

Postad 11 October 2012 - 09:21

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Detta är väl det första jag håller med Jonas om rakt av.

Akustiken är grunden till bra ljud överhuvudtaget.

Postad 11 October 2012 - 10:23

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Jag tror dock tyvärr inte att folk generellt sett är medvetna om hur pass viktigt det faktiskt är med bra akustik, och vilken enorm skillnad det gör. Jag har nämnt följande exempel flera gånger, men gör det igen. I mina gamla lägenhet så spelade mina Canton Reference 9.2 väldigt, väldigt likt mina gamla Audio Pro BD V3 i samtliga register, kunde till och med tycka att mina AP spelade lite mer detaljerat ibland, antagligen på grund av hur jag hade dom placerade, och att dom hade rätt tunn bas. Anledningen till detta är givetvis att man lyssnade mer på rummet än högtalarna. Väl i den nya lägenheten så lät det som jag fått ett par helt nya betydligt bättre högtalare.

Kontentan är väl den att man bör jämföra högtalare och subwoofers i ett någorlunda bra rum för att bilda sig en uppfattning av vad man är ute efter. Prova dra in era system i badrummet och se hur bra det kommer låta =) Spelar liksom ingen roll om man kör Kreisels värsting eller SVS Ultra, det kommer ändå låta skit!

Postad 11 October 2012 - 10:36

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Det är väl här jag ska ifrågasätta dina erfarenheter och undra vad du har varit med och byggt för rum etc precis så som du gjorde mot mig. Som du skrev: "Eftersom du har så starka åtaganden om detta så vill man ju veta vad du själv utgår ifrån."

Men jag skiter i det och bara håller med dig istället. Bra rum är A och O för en bra anläggning. :)

Postad 11 October 2012 - 10:40

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Jo :)

Min absolut största uppgradering jag gjort i basväg dock, det är inte byte av sub i sig. Det är akustiken. När jag gått från dryga 1s i 47Hz till ~0.3, DET är lätt den största skillnaden hittils. Har man en rumsnod i basregistret så kommer alla subbarna som kan aktivera den, att låta bumligt & trist. Oavsett märke & pris.

Hör man skillnaden så förstår man. Då skulle nog folk prioritera mer akustikfix än att byta högtalare & förstärkare stup i kvarten. För att inte prata om kablar som folk kan lägga en förmögenhet på.....

Tyvärr så tar ju akustiklösningar plats, särskilt för basområdet. Det är ju nackdelen.

+1

Postad 11 October 2012 - 12:02

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Det bästa för basen som inte behöver ta hemskt mycket plats är ju imo ett par hörnfällor som suger upp bas. eller bästa är det väl inte, men det fungerar bra som simpel lösning. night ska ju mata på ett par antibasbasar. låter komplicerat för mig, men lätt för honom :)

Ja du får väl tro att jag inte lyssnat på pb13, inget jag kan göra ngt åt.

Och vad menar du med att jag är inkonsekvent?

inkonsekvent? Du pratar först om att en sak är bra för att sen ändra dig. hbbs rum nu senast tydligen.

Postad 11 October 2012 - 12:06

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0

Det bästa för basen som inte behöver ta hemskt mycket plats är ju imo ett par hörnfällor som suger upp bas. eller bästa är det väl inte, men det fungerar bra som simpel lösning. night ska ju mata på ett par antibasbasar. låter komplicerat för mig, men lätt för honom :)
inkonsekvent? Du pratar först om att en sak är bra för att sen ändra dig. hbbs rum nu senast tydligen.

Jag tänkte bygga aktiva "basätare", men gick "all-in" och akustikbehandlade hela rummet istället. Blev ännu bättre än vad det blivit med bara basätarna.

Hörnfällor funkar helt OK om man bygger/köper ordentliga. Men de absorberar oftast inte så djupt i registret. Min 4st från sofsci.com var riktigt bra, men det var bara "aktiva" ned mot 60Hz. Så i mitt rum så hjälpte dom ingenting alls mot 25 & 47Hz.

Postad 11 October 2012 - 16:25

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 1

Det är väl här jag ska ifrågasätta dina erfarenheter och undra vad du har varit med och byggt för rum etc precis så som du gjorde mot mig. Som du skrev: "Eftersom du har så starka åtaganden om detta så vill man ju veta vad du själv utgår ifrån."

Men jag skiter i det och bara håller med dig istället. Bra rum är A och O för en bra anläggning. :)

Kan svara ändå.

Har monterat och satt två st akustik tak, och laborerat med diffuser absorbenter, i olika tavelmodeller och liknande, sen vanligt hempulande med mattor osv.

Oftast brukar det räcka i ett vanligt rum, om det är ett kombinerat media/vardagsrum.

Jag har ingen "mancave" i nuvarande boendet, men jag ska lägga heltäckningsmatta i det övre media rummet snart, detta gör en hel del för ljudet, men det kan bli både bra och dåligt (men jag gör det för mysfaktorn, plus att dämpningen det medför brukar bli bra, ibland mkt bra.

Sen har man ju varit inne i väldigt många proffs-fixade rum faktiskt under åren och lärt sig vad det gör för skillnad.

What?? :blink: :rolleyes:

Hehe Zartok, vad pratar du om egentligen, har jag sagt att HBB:s rum är bra? :lol: visa mig det då tack!

Redigerat av EtageMedia, 11 October 2012 - 16:26.

Postad 11 October 2012 - 16:38

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0
Här har ni seriösa mätningar på PB-13 Ultra bland flera. Även ett par intressant artiklar finns där.
http://www.data-bass.com/systems

Redigerat av Zerox_no1, 11 October 2012 - 16:38.

Postad 11 October 2012 - 16:48

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 1

Här har ni seriösa mätningar på PB-13 Ultra bland flera. Även ett par intressant artiklar finns där.
http://www.data-bass.com/systems

Intressant :)

PB13U får inte ut ngn bas i 10hz, men Velodyne 18+ levererar iaf där.

Velodyne DD18+ är helt klart min drömsubb för tillfället, attans att man måste punga ut 50 000kr för att få leka med den, lite väl saftigt.

Och som jag tidigare sagt, Paradigms signature subbar är inte att leka med heller, oerhört kompetenta.

Kul att kunna fintrimma och leka med deras avancerade servo oxå, så mkt fler möjligheter med en DD+ subb.

Bifogad fil(er)

Redigerat av EtageMedia, 11 October 2012 - 17:08.

Postad 11 October 2012 - 17:31

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Den levererar bas men eftersom den är portad så är det inte speciellt stark. Vill man ha rejält tryck vid 10 hz skaffar man sig flera slutna basar.

Postad 11 October 2012 - 17:45

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Den levererar bas men eftersom den är portad så är det inte speciellt stark. Vill man ha rejält tryck vid 10 hz skaffar man sig flera slutna basar.

Ja slutet/slutna system blir det härnäst.

Tips på en bra sluten subb Karlsson?

Jag har dessa på min lista hittills: (vissa med passiv radiator, det blir ingen med basreflex iaf)

'Earthquake MKVI 15"

'Sunfire EQ Signature 12"

'SVS SB13 Ultra

'Kreisel DXD-12012 (Push Pull)

Velodyne och JL gillas skarpt, men dom kostar mer pengar, och jag kommer köra med dubbla basar, och vill gärna hålla budgeten för två st på 50 000kr eller mindre.

Redigerat av EtageMedia, 11 October 2012 - 17:52.

Postad 11 October 2012 - 18:00

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Det är inte omöjligt att du får tre, eller kanske närmare fyra sb13 för 50 papp. Dom kostar nog max 15' skulle jag tro. troligtvis mindre och du lär kunna förhandla till dig rabatt där.

Postad 11 October 2012 - 18:02

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0

Ja slutet/slutna system blir det härnäst.

Tips på en bra sluten subb Karlsson?

Jag har dessa på min lista hittills: (vissa med passiv radiator, det blir ingen med basreflex iaf)

'Earthquake MKVI 15"

'Sunfire EQ Signature 12"

'SVS SB13 Ultra

'Kreisel DXD-12012 (Push Pull)

Velodyne och JL gillas skarpt, men dom kostar mer pengar, och jag kommer köra med dubbla basar, och vill gärna hålla budgeten för två st på 50 000kr eller mindre.

Gäller samma för min del.... Står mellan dessa fyra & kanske Definitive Technology SuperCube 8000... Finns de inga tester att läsa om SB Ultra???

Postad 11 October 2012 - 18:14

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0
LSound tar € 1499 för SB-13 Ultra (€100 rabatt framtill 15 okt)
http://www.lsound.eu...t/?q=SB13-Ultra

Redigerat av Zerox_no1, 11 October 2012 - 18:15.

Postad 11 October 2012 - 18:27

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Det är inte omöjligt att du får tre, eller kanske närmare fyra sb13 för 50 papp. Dom kostar nog max 15' skulle jag tro. troligtvis mindre och du lär kunna förhandla till dig rabatt där.

Jo mkt möjligt?

Men då gäller ju det att jag ska köpa SVS SB13 oxå, skulle vilja lyssna på den först..

Ngn som kan länka till ngt bra test på SB13?

Sen så får det räcka med två st subbar i detta systemet/rummet, lägger hellre mer krut på två st.

Fyra subbar i vårat rum blir för mkt/fult.

Postad 11 October 2012 - 18:32

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Gäller samma för min del.... Står mellan dessa fyra & kanske Definitive Technology SuperCube 8000... Finns de inga tester att läsa om SB Ultra???

Kul :)

Är riktigt sugen på att få köpa nya subben nu, jag kommer först köpa en, för att senare komplettera med en till.

Denna månad har/kommer mina pengar gå till blivande äkta frugan, dvs ringar! dessa kostar som en värsting subb ;)

Sen så är hon nöjd ett tag och hon är redan medveten om att hifi-inköp kommer stå på min agenda efter detta.

Edit: kollade lite på "D-Tech 8000" den verkar oxå helt klart intressant, tror du det finns en större modell än den?

Redigerat av EtageMedia, 11 October 2012 - 18:37.

Postad 11 October 2012 - 18:41

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Intressant :)

PB13U får inte ut ngn bas i 10hz, men Velodyne 18+ levererar iaf där.

Velodyne DD18+ är helt klart min drömsubb för tillfället, attans att man måste punga ut 50 000kr för att få leka med den, lite väl saftigt.

Levererar är väl att ta i dock. Den har ju fallit nästan 20dB och har över 30% dist vid 10Hz. Alltså inte särskilt användbar output. Men visst, den låter ju där nere iaf. :)

Jag tycker att det är rätt häftigt att PB13 står sig så bra mätmässigt i det där sällskapet trots mindre än halva priset mot Velodynen. Den mäter ju för bövelen nästan trevligare än både DD18+ och Paradigm som du nämnde. Iaf i det här testet. Jag har dock inte haft möjligheten att lyssna på varken DD18+ eller Paradigm subben. Hade varit kul att jämföra alla tre i samma rum. Men jag antar att det kan bli väldigt svårt att få den möjligheten. :)

Postad 11 October 2012 - 18:47

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 0
Ni får nöja er med en användarrecension så länge.

PBC's SVSound SB13-Ultra User Review!
http://forums.audioh...ser-review.html

Postad 11 October 2012 - 18:48

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0

Kul :)

Är riktigt sugen på att få köpa nya subben nu, jag kommer först köpa en, för att senare komplettera med en till.

Denna månad har/kommer mina pengar gå till blivande äkta frugan, dvs ringar! dessa kostar som en värsting subb ;)

Sen så är hon nöjd ett tag och hon är redan medveten om att hifi-inköp kommer stå på min agenda efter detta.

Edit: kollade lite på "D-Tech 8000" den verkar oxå helt klart intressant, tror du det finns en större modell än den?

De har en modell som heter Reference också, lite dyrare så det är lätt att tro att den är bättre. Men det är en något äldre modell utan samma DSP osv, D-Tech 8000 är ett vettigare val skulle jag tro....

Postad 11 October 2012 - 18:52

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Levererar är väl att ta i dock. Den har ju fallit nästan 20dB och har över 30% dist vid 10Hz. Alltså inte särskilt användbar output. Men visst, den låter ju där nere iaf. :)

Jag tycker att det är rätt häftigt att PB13 står sig så bra mätmässigt i det där sällskapet trots mindre än halva priset mot Velodynen. Den mäter ju för bövelen nästan trevligare än både DD18+ och Paradigm som du nämnde. Iaf i det här testet. Jag har dock inte haft möjligheten att lyssna på varken DD18+ eller Paradigm subben. Hade varit kul att jämföra alla tre i samma rum. Men jag antar att det kan bli väldigt svårt att få den möjligheten. :)

:)

Postad 11 October 2012 - 18:54

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0
Föresten så kommer jag köra med fyra subbar, mina två Bk skall jag ha kvar... Bk komma jag skifta mellan hög/lågnivå "musik/film"

Postad 11 October 2012 - 18:57

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Ja det skulle vara EXTREMT svårt att få lyssna på dessa tre i samma rum, jag vet 1 (1) person som kanske kan ordna detta om ngn utav er tar med sig en SVS PB13 :) men det får bli framöver isf.

Sen måste jag bara säga att visst hänger PB13 med fint gentemot dom andra, men hur tror du den låter rent kvalitetsmässigt mot tex DD18+? tror du den har en lika fin ton/detaljering genom registret?

De har en modell som heter Reference också, lite dyrare så det är lätt att tro att den är bättre. Men det är en något äldre modell utan samma DSP osv, D-Tech 8000 är ett vettigare val skulle jag tro....

Ja, det är sant.

Sen har dom ju sin värsting oxå "Trinity" med 2st aktiva 14" element och 3st 14" radiatorer, den spelar nog rätt bra :) har mailat om pris på den, kostar ca 2999$ i staterna, dock är ju denna oxå från den äldre serien...

Jag hade gärna sett att dom släppte en " D-Tech 10 000" :) och det kanske dom gör framöver?

Redigerat av EtageMedia, 11 October 2012 - 19:08.

Postad 11 October 2012 - 19:06

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 1

Ja den kostar 50tkr.

Betalar du det, så får du även en en av dom bästa subbarna på marknaden.

Kvaliteten, utseendet, statusen får man på köpet :)

Postad 11 October 2012 - 19:11

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Fast för 50K så skulle jag nog ta LMS och ett par Bäääringer och veta om att jag har full patte ner till 10Hz utan större problem.

Postad 11 October 2012 - 19:26

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Fast för 50K så skulle jag nog ta LMS och ett par Bäääringer och veta om att jag har full patte ner till 10Hz utan större problem.

Ja alla har vi ju olika smak.

Absolut inget fel i det tycker jag.

Fylla rummet med LMS och en massa Bääääääringer steg är enligt mig, "15 åring med 4 Cerwin Vega högtalare uppställda i varje hörn, fast i 30+ åldern istället"

Postad 11 October 2012 - 19:30

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Just ja, jag kom på en sak... bakermans kostade 10 styck. två såna, låt tillverka bra lådor och sen ett par bra steg. sen är det biff för den summan :)

Postad 11 October 2012 - 19:40

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Absolut inget jag skulle ha i ett rum som var för annat än musik/bio, men det var väl ändå inte frågan?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.