Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intel NUC

1280 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Intel NUC DC3217BY (Svart/Röd) (Barebone-chassin) 7 8,2 (9) Inga priser
Intel NUC DC3217IYE (Svart) (Barebone-chassin) 4 7,87 (7) Inga priser
Intel NUC DCCP847DYE (Svart) (Barebone-chassin) 5 6,5 (1) Inga priser
Intel NUC DC53427HYE (Svart) (Barebone-chassin) 5 6,25 (3) Inga priser
Intel NUC D54250WYK (Silver/Svart) (Barebone-chassin) 4 8,67 (11) Inga priser
Intel NUC D34010WYK (Silver/Svart) (Barebone-chassin) 4 8,33 (5) Inga priser
Intel NUC D54250WYKH (Silver/Svart) (Barebone-chassin) 3 7,67 (14) Inga priser
Intel NUC D34010WYKH (Silver/Svart) (Barebone-chassin) 3 8,33 (5) Inga priser
Intel NUC DN2820FYKH (Silver/Svart) (Barebone-chassin) 4 8,31 (15) Inga priser
Intel NUC NUC5i3RYK (Silver/Svart) (Barebone-chassin) 5 7 (1) Inga priser
Intel NUC NUC5i3MYHE (Silver/Svart) (Barebone-chassin) 1 (0) Inga priser
Intel NUC NUC5i3RYH (Silver/Svart) (Barebone-chassin) 3 8,67 (8) Inga priser
Intel NUC NUC8i5BEK (Svart) (Barebone-chassin) 4 (0) Inga priser
Intel NUC NUC8i5BEH (Svart) (Barebone-chassin) 4 7,33 (2) Inga priser
5 relaterade trådar

Postad 30 december 2013 - 19:04

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

Jo, jag jobbar som IT-Tekniker(alltiallo) på ett företag (150st anställda/250st datorer) där jag bl.a. servar/bygger/underhåller alla anställdas datorer. Så därför får jag ganska snabbt erfarenhet av om saker fungerar bra eller inte och då inte från enstaka exemplar utan från ett större underlag. Som exempel har vi alltid byggt de stationära datorerna själva eller i nära samarbete med en lokal firma, och där har vi alltid använt Intel-delar i den utsträckning de har funnits. Och under 15 år så kan jag nog räkna på 5 fingrar hur ofta en Intel produkt har felat (moderkort/processorer/SSD). Dom delar som felar i en dator står det inte Intel på helt enkelt.
Sedan bygger jag även datorer på min fritid i min enskilda firma...så det blir som sagt några datorbyggen...

Det verkar som BIOS-uppdatering i sig verkar ha gjort susen eftersom jag inte har paddsen...

Med risk för att bli lite OT så... då har ni inte haft så höga anspråk på grafikkort om ni har klarat er med Intel. Intel har legat låååångt efter, du talar om 15 år. Även i enkla grafik-sammanhang har Intels grafikkort smärtat mycket. Nu på senare år har de jobbat på lite bättre på grafiksidan. ;)

Med det sagt menar jag inte att NUC är död om man vill ha rimlig/bra grafikprestanda. Snarare tvärt om, nu jobbar de på! Det vara bara ett inlägg med tanke på din historik.

Jag har håller inte med dig alls. Kvalitén produkter går upp och ner på olika fabrikat. Med risk för att sticka ut hakan allt för långt - du kanske kör Volvo också? :ph34r:

Postad 30 december 2013 - 20:40

charlieb
  • charlieb
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
vad ligger er temp på? Min ligger runt 65C är detta normalt för pc? ( kommer från RPI och ouya som xbmc innan )

Postad 30 december 2013 - 20:49

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

• 1 169 inlägg
  • 0

Med risk för att bli lite OT så... då har ni inte haft så höga anspråk på grafikkort om ni har klarat er med Intel. Intel har legat låååångt efter, du talar om 15 år. Även i enkla grafik-sammanhang har Intels grafikkort smärtat mycket. Nu på senare år har de jobbat på lite bättre på grafiksidan. ;)

Med det sagt menar jag inte att NUC är död om man vill ha rimlig/bra grafikprestanda. Snarare tvärt om, nu jobbar de på! Det vara bara ett inlägg med tanke på din historik.

Jag har håller inte med dig alls. Kvalitén produkter går upp och ner på olika fabrikat. Med risk för att sticka ut hakan allt för långt - du kanske kör Volvo också? :ph34r:

Sällan grafikprestanda är särskilt intressant i enkla klienter för kontorsbruk...

Postad 30 december 2013 - 21:31

Heddan
  • Heddan
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Nä alla våra användare är vanliga kontorsanvändare, de mest avancerade kör enkel AutoCAD i 2D. Men typ de 5-6 första åren hade Intel moderkorten inte inbyggd grafik så då körde vi på Matrox grafikkort. Men de sista 8-10åren har vi alltid kört med den integrerade grafiken och det har räckt gott och väl för vanligt kontorsbruk.
Nä jag kör inte Volvo, har aldrig gjort och kommer förmodligen aldrig att göra det heller. Jag håller med dig om att kvalitén på olika fabrikat kan gå i berg och dalbanor. Men varför byta från ett märke som man vet fungerar? Andra kanske har andra erfarenheter men det är dom jag har. Vi har även periodvis valt bort IBM för att dom har haft så låg kvalité, en period för dryga 10 år sedan fick vi byta vartenda moderkort i varenda IBM-server, så då blev det även rena Intel-servrar där, och samma sak där inte ett enda haveri...
Och sedan en annan sak, Intel ligger långt fram när det gäller administrationen av hårdvaran. Jag blir fortfarande lika förvånad varje gång jag skall uppdatera BIOS på andra märken, alltför många tillverkare kräver fortfarande i dag 2013 att man skall skapa en bootbar USB-sticka och boota på för att kunna uppdatera BIOS, detta är ju skrattretande det har man inte behövt göra på ett Intel moderkort de sista 10 åren tror jag. De sista 4 åren har jag kunnat sitta på distans och uppdatera BIOS med full kontroll, och jag kan på distans gå in och göra inställningar i BIOS. Jag kan på distans gå in och starta upp en nedstängd dator utan att WOL eller liknande är konfigurerat...detta är normalt funktioner som bara finns på servrar, men nu har även flertalet intel-moderkort det. Gamla i5-NUCen har denna funktionalitet, vilket är helt underbart. Jag använder det på min ESXi-server som då aldrig behöver ha tangentbord, mus eller skärm inkopplat. Man kan alltid komma åt den med VNC i vilket läge den än står, totalkraschad eller avslagen spelar ingen roll.

Postad 31 december 2013 - 04:45

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

Sällan grafikprestanda är särskilt intressant i enkla klienter för kontorsbruk...

Beror väl vilket kontor man sitter på. Där jag sitter har vi några som jobbar med grafik och några andra som jobbar med CAD. Inte för någon av dem har Intel varit något alternativ. Men OK man man jobbar man bara med office-program som Word och Excel så kan man klara sig.
Men som sagt Intel har lyft sig.

Over and out.

Postad 31 december 2013 - 12:36

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

• 1 169 inlägg
  • 0

Där jag sitter har vi några som jobbar med grafik och några andra som jobbar med CAD.

Då lär det väl ändå vara Workstations som används, knappast så att en NUC är ett alternativ ändå, eller hur?

Postad 01 januari 2014 - 08:30

charlieb
  • charlieb
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
ok, msata disken jag har i maskinen stänger aldrig av sig riktigt, Den blåa led lampan på msata disken lyser alltid blått och generar lite värme även när hela nuccen är avstängd. Den är helt avstängd då jag drar strömsladden och sen sätter tillbaka den efter natten så lyser den upp blått på disken direkt.
Är detta någon bios inställning? Vill inte att den står och generar värme när den är helt avstängd.

Postad 08 januari 2014 - 14:33

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Jag har tänkt köpa denna inom en snar framtid:
http://www.dustinhom...p-lan-barebone/

Det jag funderar på nu är om jag ska köra Openelec via en sticka eller köpa SSD och installera Windows samt XBMC för att ha lite mer flexibilitet när det gäller play-kanaler osv.

Finns det någon nackdel med att köra XBMC genom Windows mot att köra endast Openelec på den? Fungerar XBMC via Windows på samma sätt som att köra via Openelec? Har kört Openelec tidigare nämligen och var väldigt nöjd med det.

Jag kommer förmodligen att köra 80% Openelec och endast köra Windows för att kunna streama playakanaler, är det värt det?

Edit:
Såg nu att Intel NUC Haswell i5 verkar slut överallt:https://www.prisjakt...t.php?p=2214605

Vad beror detta på? Finns det någon annan NUC med IR? i3an verkar ju finnas inne: https://www.prisjakt...t.php?p=2214605

Redigerat av uberweiss, 09 januari 2014 - 07:50.

Postad 09 januari 2014 - 10:51

Unregisteredca490738
  • Unregisteredca490738
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

Jag har tänkt köpa denna inom en snar framtid:

Det jag funderar på nu är om jag ska köra Openelec via en sticka eller köpa SSD och installera Windows samt XBMC för att ha lite mer flexibilitet när det gäller play-kanaler osv.

Finns det någon nackdel med att köra XBMC genom Windows mot att köra endast Openelec på den? Fungerar XBMC via Windows på samma sätt som att köra via Openelec? Har kört Openelec tidigare nämligen och var väldigt nöjd med det.

Jag kommer förmodligen att köra 80% Openelec och endast köra Windows för att kunna streama playakanaler, är det värt det?

Edit:
Såg nu att Intel NUC Haswell i5 verkar slut överallt:https://www.prisjakt...t.php?p=2214605

Vad beror detta på? Finns det någon annan NUC med IR? i3an verkar ju finnas inne: https://www.prisjakt...t.php?p=2214605

CDON har den i lager nu, beställde precis en därifrån. Men spontant tycker jag att du skall satsa på den med i3 processorn istället. Den räcker gott och väl för att använda med xbmc och streama 1080p.

Postad 09 januari 2014 - 11:47

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0

CDON har den i lager nu, beställde precis en därifrån. Men spontant tycker jag att du skall satsa på den med i3 processorn istället. Den räcker gott och väl för att använda med xbmc och streama 1080p.

Tack för info, la precis en beställning på i3an med följande setup:

INTEL 525 SERIES MSATA SSD 60GB
INTEL NUC I3 4010U HASWELL MINI- HDMI/DP LAN BAREBONE
KINGSTON 8GB SO-DIMM 1600MHZ DDR3L CL11 1.35V

Hoppas det blir bra.

Postad 09 januari 2014 - 12:17

Unregisteredca490738
  • Unregisteredca490738
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

Tack för info, la precis en beställning på i3an med följande setup:

INTEL 525 SERIES MSATA SSD 60GB
INTEL NUC I3 4010U HASWELL MINI- HDMI/DP LAN BAREBONE
KINGSTON 8GB SO-DIMM 1600MHZ DDR3L CL11 1.35V

Hoppas det blir bra.

Det lär ju bli kanon! :) Glöm inte HDMI adapter om du nu inte har en redan!

Postad 10 januari 2014 - 10:24

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

• 1 997 inlägg
  • 0
Velar och funderar lite och skulle behöva en del input :)

Tittar på två olika:

och

Till en början blir det "bara" minne och openelec på usb (och ir-öga till celeron-modellen)
Men absolut inte omöjligt att det blir win+xbmc senare på året istället eller också.

Fäller jag krokben för mig själv om jag snålar och tar celeron?
Dvs om jag kör win+xbmc kommer jag då bli tvungen att ta hänsyn till vilket skinn för att det ska kännas rappt och fint tex?
Är det något annat som jag bör komma ihåg vad det gäller skillnaden mellan intel HD2000 och HD4400?

Att lägga tusenlappen extra för lite mer cpu-pulver och inbyggd ir är kanske inte nödvändigt?

Postad 10 januari 2014 - 10:52

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0
Haswell har ju bättre flyt i 23,976 playback. Så den skulle jag gå på

Postad 11 januari 2014 - 00:31

mbiz
  • mbiz
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Lutar åt att investera i en D34010WYK och köra openelec alternativt win8 på den. Är det någon härinne som har några erfarenheter av viaplay på NUCen? Kommer att streama mycket sport, antingen direkt i datorn eller via xbmc:s airplay.

Postad 11 januari 2014 - 12:05

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Försöker installera Openelec på min NUC i3 Haswell och tog denna version: OpenELEC Stable - Intel x86_64 Version:3.2.4.

Installationen lyckas inte, den fastnar på 28% och sen avslutar den bara. Sen ligger det inget Openelec på min SSD. Hade exakt samma fel på min Arctic MC001. Vad gör jag för fel?

EDIT: Glöm det, det verkar ha hamnat Openelec på SSD-disken ändå :)

Redigerat av uberweiss, 11 januari 2014 - 12:07.

Postad 11 januari 2014 - 16:19

uberweiss
  • uberweiss
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
En annan fundering:

Har väldigt ljus bild när jag kör Openelec på min NUC. Hade samma bild-inställningar på TVn när jag körde Openelec via annan enhet och detta gav bra bild. Är det något jag kan göra i själva NUCen eller i Openelec för att få bättre bild eller måste jag kalibrera om TVn?

När jag tittar på filmer så är det ingen bra svärta alls, väldigt ljust, nästan grått. Vet inte om det har med någon RGB-inställning eller gamma att göra.

Tips?

Postad 11 januari 2014 - 17:42

ixz
  • ixz
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jag har länge kört Rasberry PI som HTPC men blev lite trött på den då den är i långsammaste laget och inte pallar 3D.
Köpte https://www.prisjakt...t.php?p=1454525 nu när den är nere på 1400:-

Drog in 8GB DDR3 som jag hade liggande hemma och körde in OpenELEC på ett 16GB usb. Streamar allt från NAS.
Jag kör 1080p (mov, mkv, mp4), 1080p 3D (H-SBS Mkv) samt 4K UHD (mov, mkv) utan några som helst problem. 8GB Ram är dessutom overkill, ligger aldrig över 2gb i Use. Blir inte vidare varm heller. Kan verkligen rekommenderas! :)

Postad 11 januari 2014 - 22:29

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0

Beställde också nyss den från cdon, men såg att den är slutsåld nu. Blev en hel del tillbehör från Dustinhome också!

SAMSUNG DVD±R/RW SLIM SLOT-IN 8X USB 2.0 BLACK (för att titta på dvd filmer)
MICROSOFT WINDOWS 8.1 64-BIT SWE DVD#OEM (för att win8 har bättre möjligheter att skala Windows)
MICROCONNECT POWER CORD NOTEBOOK 1M BLACK (ström-kontakt "mussepigg" som ej följer med nucen)
INTEL WLAN 7260 MINI PCIE DUAL BAND 802.11A/B/G/N BT4.0 (trådlöst wlan och blåtand)
INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB (SSD)
DELOCK USB SOUND BOX 7.1 (för att få optisk ut då min förstärkare ej supportar HDMI)
2 st CORSAIR 8GB DDR3L 1600MHZ (1X8GB) SO-DIMM (minne kan man aldrig få för mkt av 16 GB totalt)

Jag stramar mycket från Viaplay / Filmnet / TV4 Play Premium / SVT Play så jag återkommer med mina intryck när jag fått och byggt ihop allt!

Redigerat av DiSNEY, 11 januari 2014 - 22:32.

Postad 11 januari 2014 - 22:37

joabj
  • joabj
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Räcker en Haswell i3 för 1080p och 3D?
Tänkte köra Win8 och XBMC.
Kommer inte att spela något alls. Lite playkanaler också....
Är en i5 overkill då?

Postad 12 januari 2014 - 12:42

Delmar78
  • Delmar78
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Kan man köra 2st msata diskar i en NUC? Eller bara en plats till SSD och en till wifi/bluetooth m.m. kort?

Postad 12 januari 2014 - 13:13

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0

Kan man köra 2st msata diskar i en NUC? Eller bara en plats till SSD och en till wifi/bluetooth m.m. kort?

Det finns plats för en msata, men på moderkortet så finns det en sata kontakt och ström kontakt för yttligare en disk, 2,5". Vart man skall montera den i chassit är lite mer otydligt

Postad 12 januari 2014 - 16:32

ixz
  • ixz
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Räcker en Haswell i3 för 1080p och 3D?
Tänkte köra Win8 och XBMC.
Kommer inte att spela något alls. Lite playkanaler också....
Är en i5 overkill då?

Se mitt inlägg, två inlägg ovanför ditt :)

Du behöver inte ens en Haswell. Jag kör https://www.prisjakt...t.php?p=1454525 och den fixar 1080p, 1080p 3D och även 4K utan problem. Dock är det med OpenELEC jag kör, när det gäller Windows kan resultaten kanske vara lite annorlunda men hårdvaran pallar!

Postad 12 januari 2014 - 20:46

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0

Se mitt inlägg, två inlägg ovanför ditt :)

Du behöver inte ens en Haswell. Jag kör https://www.prisjakt...t.php?p=1454525 och den fixar 1080p, 1080p 3D och även 4K utan problem. Dock är det med OpenELEC jag kör, när det gäller Windows kan resultaten kanske vara lite annorlunda men hårdvaran pallar!

Anledningen till att man skall köpa haswell versionen av nucen är att få med den senaste grafikprocessorn Intel HD 5000 som äntligen löst 23,976 buggen

Postad 12 januari 2014 - 21:10

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0
Hur är stödet för ljudformaten, DD TrueHD, DTS-MA etc, ihop med Haswell NUC och OpenElec?

Postad 12 januari 2014 - 21:25

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Hur är det med höga upplösningar för stora skärmar; klarar någon NUC att driva en skärm i 2560x1440? Har givetvis med OS och drivrutiner att göra.
Men hur är det t.ex. för Win 7 och 8. Någon som har testat? Någon som har testat samma sak på Linux?

Postad 12 januari 2014 - 21:52

ixz
  • ixz
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Anledningen till att man skall köpa haswell versionen av nucen är att få med den senaste grafikprocessorn Intel HD 5000 som äntligen löst 23,976 buggen

Ahh, got it!
I vilket fall, i3 kommer räcka gott och väl, speciellt om du kör Haswell!

Postad 12 januari 2014 - 21:54

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

Hur är det med höga upplösningar för stora skärmar; klarar någon NUC att driva en skärm i 2560x1440? Har givetvis med OS och drivrutiner att göra.
Men hur är det t.ex. för Win 7 och 8. Någon som har testat? Någon som har testat samma sak på Linux?

Referera sig själv är lite konstigt - men ändå.

Hittade den här sidan
https://communities....om/thread/45823
Där det framgår att NUC DC3217BY bara klarar 1920x1200 som max via HDMI.

Men enligt
http://wccftech.com/...ting-pc-review/
stöder tydligen Thunderbolt upplösningar upp till 2560x1440. Men hur vida mjukvaran klarar den upplösningen framgår inte. Någon?

För övrigt synd att prisjakt inte visar om de olika NUC:arna har Thunderbolt eller ej. Den informationen finns på bildskärmar men inte på datorer. Thunderbolt finns på några modeller men inte alla.

Redigerat av whome, 12 januari 2014 - 21:55.

Postad 13 januari 2014 - 09:55

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Hittade en guide från Intel hur man sätter upp Linux Mint och Xbmc på NUC.
http://download.inte...onguide_v02.pdf

Postad 13 januari 2014 - 20:09

Unregisteredac6c614c
  • Unregisteredac6c614c
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Tjo alla.

Fick hem min INTEL NUC I5 4250U HASWELL idag. Testade att koppla in den utan att installera varken minne eller hd. Anslöt via hdmi till min skärm. Men när jag startar upp den så blinkar powerknappen 3ggr, och inget händer. Måste man ha minnet installerat innan man kan starta upp den. Tänkte först uppgradera bioset innan jag monterar minne och hd. Och ja jag har valt hdmi ingång på skärmen.

Postad 13 januari 2014 - 20:22

Heddan
  • Heddan
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Varför uppgradera BIOS innan du har monterat minne?
Montera hårdvaran färdigt först innan du börjar med dom mjuka grejjerna...

Postad 13 januari 2014 - 20:25

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0

Tjo alla.

Fick hem min INTEL NUC I5 4250U HASWELL idag. Testade att koppla in den utan att installera varken minne eller hd. Anslöt via hdmi till min skärm. Men när jag startar upp den så blinkar powerknappen 3ggr, och inget händer. Måste man ha minnet installerat innan man kan starta upp den. Tänkte först uppgradera bioset innan jag monterar minne och hd. Och ja jag har valt hdmi ingång på skärmen.

Ja du måste ha minne installerat för att starta nucen, det blinket du får från powerknappen betyder sannolikt att inget minne är installerat.

Postad 13 januari 2014 - 21:41

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0
Här kan du själv se vad alla blink koder betyder från POST sekvensen

http://www.intel.com...b/CS-034364.htm

Mycket riktigt indikerade 3 blink på power knappen minnes-problem (inte så konstigt eftersom inga minnen var i)

Postad 13 januari 2014 - 23:20

joabj
  • joabj
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Vad talar för/emot att välja en Gigabyte Brix i3 Haswell istället för en Intel NUC?

Brix har vanlig HDMI. Wlan och powerkabel ingår, men förutom det om man skulle bestycka dem lika.... Same same eller?

Redigerat av joabj, 13 januari 2014 - 23:21.

Postad 13 januari 2014 - 23:37

Heddan
  • Heddan
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Det verkar vara hugget som stucket vilken du väljer. Du får välja den som är snyggast...
Jag vet bara att jag hellre väljer Intel sett ur supporthänseende, jag kan ju t.ex. tycka att det är väldigt omodernt att man måste skapa en bootbar usb-sticka och boota på för att uppdatera BIOS på Gigabytes moderkort...

Postad 14 januari 2014 - 06:48

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0

Vad talar för/emot att välja en Gigabyte Brix i3 Haswell istället för en Intel NUC?

Brix har vanlig HDMI. Wlan och powerkabel ingår, men förutom det om man skulle bestycka dem lika.... Same same eller?

Jag skulle köpa intels haswell i5 d54250wyk helt enkelt för att den har den nyare HD 5000 grafikdelen som är den enda idag som fixar att visa korrekt 23,976 utan hack i bilden. Det är skäl nog.

Postad 14 januari 2014 - 07:48

Unregisteredac6c614c
  • Unregisteredac6c614c
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Här kan du själv se vad alla blink koder betyder från POST sekvensen

http://www.intel.com...b/CS-034364.htm

Mycket riktigt indikerade 3 blink på power knappen minnes-problem (inte så konstigt eftersom inga minnen var i)

Tackar så mycket.

Postad 14 januari 2014 - 08:25

joabj
  • joabj
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Jag skulle köpa intels haswell i5 d54250wyk helt enkelt för att den har den nyare HD 5000 grafikdelen som är den enda idag som fixar att visa korrekt 23,976 utan hack i bilden. Det är skäl nog.

Så i3 Haswellvarianten har det problemet fortfarande?

Postad 14 januari 2014 - 11:17

Caper
  • Caper
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Om jag förstått saken rätt klarar alla Haswell att visa korrekt 23,976.?

Postad 14 januari 2014 - 12:18

joabj
  • joabj
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Om jag förstått saken rätt klarar alla Haswell att visa korrekt 23,976.?

Det trodde jag också. Kan någon säkert bekräfta detta?

Postad 14 januari 2014 - 12:37

boboiusa
  • boboiusa
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Om jag förstått det rätt så gäller bara 24 Hz buggen Windows. Det är något med Windowsdrivrutinen de inte lyckats att fixa. Med Haswell är detta fixat. Detta betyder att Openelec inte har någon 24 Hz bugg då det är Linux i botten.
Så för er som endast ska köra Openelec så kan ni lika bra köpa den gamla versionen.

Postad 14 januari 2014 - 13:01

joabj
  • joabj
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Om jag förstått det rätt så gäller bara 24 Hz buggen Windows. Det är något med Windowsdrivrutinen de inte lyckats att fixa. Med Haswell är detta fixat. Detta betyder att Openelec inte har någon 24 Hz bugg då det är Linux i botten.
Så för er som endast ska köra Openelec så kan ni lika bra köpa den gamla versionen.

Hade tänkt köra Windows så hänger väl på om alla Haswell fixar detta för att jag skall veta vilken jag skall välja. i3 eller i5....

Postad 14 januari 2014 - 19:03

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0
http://forum.xbmc.or...0230#pid1600230

Postad 14 januari 2014 - 21:14

Caper
  • Caper
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Det var det jag också kom fram till, därför beställde jag i3 Haswell.
Ville gärna också ha USB3, därför Haswell.

Är det någon som vet om MS MCE remote funkar direkt mot ir porten Haswell har?

Redigerat av Caper, 14 januari 2014 - 21:16.

Postad 14 januari 2014 - 23:08

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0
Perfekt att det funkar bra med 23,976 på båda varianterna.

Själv har jag tillbringat hela kvällen med att bygga ihop och därefter försöka installera Windows 8.1 vilket visade sig vara svårare än jag trott. Försökte först köra installationen via min inköpta externa bluray/dvd usb enhet vilket visade sig vara omöjligt eftersom att min nuc inte visade den optiska enheten i bios, testat både uefi och legacy men inget fungerade. Slutade med att jag fick göra en egen ISO av win 8.1 skivan och sedan skapa en bootbar usb-sticka med hjälp av det enkla programmet Löste uefi boot med detta verktyg http://joshcellsoftw...tacwinusbmaker/ som jag rekommenderar varmt!

Nästa problem var spontana hängningar med en massa linjer (bild kommer)

http://imgur.com/zw2EEPn

samt att nucen vägrade starta eller bara slog av sig själv, efter att ha felsökt minnena så visade det sig att minne nummer 1 funkar i slot 1 och två utan problem men minne 2 framkallar dessa linjer på skärmen och spontana omstarter när det är placerat i slot 1 när jag flyttar minnet till slot 2 fungerar det som vanligt.

Så just nu är minnet som krånglade placerat i slot 2 och det andra minnet är placerat i slot 1 och just nu verkar det fungera utan problem, kör memtest just nu och skall köra prime i natt för att verkligen verifiera att det fungerar.

Ville bara dela med mig så fler slipper uppfinna hjulet.

Redigerat av DiSNEY, 15 januari 2014 - 06:56.

Postad 15 januari 2014 - 08:10

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3 845 inlägg
  • 0

stämmer inte. det är Intels gamla processorer som hade problem med 24 Hz buggen. inte windows. det går inte att få till perfekt 23,976Hz med dem gamla NUC. det går att få till det bra men det kräver lite arbete med maskinen. Haswell är väl inte heller "perfekt" men endå så pass bra så att man inte kommer att få någon framedrop under en normal film. tror att det är var 6-8 timme som det sker en drop med Haswell men jag är inte hundra på det. Minnet kan svikta :)

ps: jag kör första generationens i3 NUC med Openelec. i sovrummet. Min Dune fick hänga kvar i Vardagsrumme ;)

Redigerat av beat_strandh, 15 januari 2014 - 08:12.

Postad 15 januari 2014 - 12:29

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0

stämmer inte. det är Intels gamla processorer som hade problem med 24 Hz buggen. inte windows. det går inte att få till perfekt 23,976Hz med dem gamla NUC. det går att få till det bra men det kräver lite arbete med maskinen. Haswell är väl inte heller "perfekt" men endå så pass bra så att man inte kommer att få någon framedrop under en normal film. tror att det är var 6-8 timme som det sker en drop med Haswell men jag är inte hundra på det. Minnet kan svikta :)

ps: jag kör första generationens i3 NUC med Openelec. i sovrummet. Min Dune fick hänga kvar i Vardagsrumme ;)

Jag kan också bekräfta detta samt att med dagens generation av haswell så sker det en drop vid 6-7 timme, men som tur är så är det inte så många filmer som är så långa!

:)

/Hans

Postad 15 januari 2014 - 12:42

chaffis
  • chaffis
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Någon som kör XBMC och har provat att köra CEC over HDMI på den?

CEC är en standard för att styra andra enheter med TV-fjärrkontrollen över HDMI. Denna tjänst har massor av olika namn beroende på tillverkar av utrustning. Ska tillägga att CEC funkar rasbarryPi, det handlar, om HW stöd för att det ska fungera.

MVH
/Fredrik

Postad 15 januari 2014 - 13:11

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Någon som kör XBMC och har provat att köra CEC over HDMI på den?

Finns inget inbyggt stöd i NUC, men en hel del beskrivningar på nätet av hur man använt externa adaptrar. Finns även beskrivning av hur man med lite lödjobb kan bygga in en adapter från Pulse-Eight inuti en NUC.

Postad 15 januari 2014 - 14:09

chaffis
  • chaffis
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

Finns inget inbyggt stöd i NUC, men en hel del beskrivningar på nätet av hur man använt externa adaptrar. Finns även beskrivning av hur man med lite lödjobb kan bygga in en adapter från Pulse-Eight inuti en NUC.

tack... Synd att man inte bygger in detta stöd så man slipper massa extra HW och hemmabyggen, RaspberryPi är perfekt ur de hänseendet men tyvärr lite för slö.

/Fredrik

Postad 15 januari 2014 - 14:43

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

tack... Synd att man inte bygger in detta stöd så man slipper massa extra HW och hemmabyggen

Vet inte egentligen, verkar vara lite av ett lotteri hur bra CEC funkar med olika TV-tillverkare och en del som "nästanfungerar". Var inne på att köra så själv, men kom fram till att fjärren till min TV endast erbjöd mycket begränsad funktion för detta, tror mer på en kompetent multifjärr även om jag inte fått tummen ur att skaffa någon.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.