Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HRT Stage

1784 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 19 April 2013 - 07:20

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Redovisa mätningarna eller berätta om dem känns inte aktuellt
dock, givet den trista och hätska stämningen här på forumet.

"Hätska stämningen"? Det var verkligen överdrivet formulerat, jag upplever inte alls någon hätsk stämning på detta forum. Visst förekommer det meningsskiljaktigheter och diskussioner men det ser jag som ett sunt tecken. Sen förstår jag att vissa blir upprörda när någon uppenbart tar parti för en tillverkare.

Tråkigt att du inte vill delta i diskussionerna här på forumet eftersom du bevisligen besitter mycket kunskap och erfarenhet som skulle kunna vara till nytta för många här (jag själv inkluderad).

Postad 19 April 2013 - 08:11

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 1

"Hätska stämningen"? Det var verkligen överdrivet formulerat, jag upplever inte alls någon hätsk stämning på detta forum. Visst förekommer det meningsskiljaktigheter och diskussioner men det ser jag som ett sunt tecken. Sen förstår jag att vissa blir upprörda när någon uppenbart tar parti för en tillverkare.

Tråkigt att du inte vill delta i diskussionerna här på forumet eftersom du bevisligen besitter mycket kunskap och erfarenhet som skulle kunna vara till nytta för många här (jag själv inkluderad).

Håller helt med och mycket märkligt när man som bl.a. jag läst mycket på Faktiskt.se där stämningen, åtminstone historiskt (har dålig koll nu), varit stundals oerhört hätsk. Den här tråden är ju som en sommarbris i jämförelse med "hätsk". Har läst massor av bra och intressanta inlägg från IÖ så de tre i denna tråd är för mig mycket märkliga...

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 19 April 2013 - 08:15.

Postad 19 April 2013 - 09:15

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
E-lite, Megagurka och Mittiprick. Mycket bra svar på IngOehmans mycket märkliga inlägg! Inte undra på att man älskar detta forum. :wub:
Nej, den mannen föredrar tydligen monolog före dialog. Synd, för jag delar annars åsikten att det är mycket intressant att ta del av hans kunskaper.

Postad 20 April 2013 - 10:24

G Chatall
  • G Chatall
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Hej!

För er som inte har möjlighet att komma till Sweetspot mässan i Jönköping nästa helg och lyssna på STAGE, erbjuder jag er att testa STAGE denna helg.
Idag och imorgon kan ni komma förbi hos mig i Bromma.

PMa eller ring om detta låter intressant.
073-906 81 69

Göran, Runt Ljud
Distributör för HRT (Music Streamer), DSPeaker m.m.

Redigerat av G Chatall, 20 April 2013 - 10:52.

Postad 20 April 2013 - 17:35

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0
Någon hint om trådlös anslutning som jag tror nämnts? BT, wlan, nått smart sätt att styra? Vanlig fjärr finns väl?

Postad 21 April 2013 - 10:31

G Chatall
  • G Chatall
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Någon hint om trådlös anslutning som jag tror nämnts? BT, wlan, nått smart sätt att styra? Vanlig fjärr finns väl?

Hej Brinke,
Det kommer att finnas option för både trådlös mottagning och en fjärrkontroll.

M.V.H

Göran, Runt Ljud
Distributör för HRT (Music Streamer),DSPeaker m.m.

Postad 21 April 2013 - 14:17

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Hej!

För er som inte har möjlighet att komma till Sweetspot mässan i Jönköping nästa helg och lyssna på STAGE, erbjuder jag er att testa STAGE denna helg.
Idag och imorgon kan ni komma förbi hos mig i Bromma.

PMa eller ring om detta låter intressant.
073-906 81 69

Göran, Runt Ljud
Distributör för HRT (Music Streamer), DSPeaker m.m.

Ingen som nappade på detta erbjudande?

Postad 24 April 2013 - 19:54

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Så hur många skall till sweetspot i Jönköping i helgen som kommer, där Stage blir den andra mässan i Sverige som detta system spelas på, dock nu inte med stulen/ersatt huvudenhet (får vi hoppas)? :)

Postad 24 April 2013 - 21:30

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Jag ska dit, men anledningen är absolut inte Stage :)

Postad 25 April 2013 - 05:28

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Jag ska dit, men anledningen är absolut inte Stage :)

OK, skall se om jag kan ta reda på vilket rum det spelas i så du absolut slipper utsättas för det. :)

Postad 25 April 2013 - 08:11

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Jag har följt denna tråden lite sporadiskt, mest för nyfiken på hur folk upplever systemet eftersom de inte direkt är blyga i sin marknadsföring.
Kommer inte ihåg nu exakt men vill minnas att de säger att det kan jämföras med system upp till 120 tusen?

Jag ska till Sweetspot och känner att jag nog måste lyssna på Stage för att med egna öron höra
vad som gör detta så fantastiskt.

Jag betvivlar inte alls att det presterar väldigt bra mot system i samma prisklass ska tilläggas.

Hoppas många kommer och provlyssnar :)

Postad 25 April 2013 - 08:52

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Jag har följt denna tråden lite sporadiskt, mest för nyfiken på hur folk upplever systemet eftersom de inte direkt är blyga i sin marknadsföring.
Kommer inte ihåg nu exakt men vill minnas att de säger att det kan jämföras med system upp till 120 tusen?

Jag ska till Sweetspot och känner att jag nog måste lyssna på Stage för att med egna öron höra
vad som gör detta så fantastiskt.

Jag betvivlar inte alls att det presterar väldigt bra mot system i samma prisklass ska tilläggas.

Hoppas många kommer och provlyssnar :)

Det kommer köras Spotify med på systemet, så folk kommer vara välkomna med sina egna låtar/spellistor också har jag hört ryktas om, eller om man har musik på USB-sticka eller liknande.

Glöm bort det där med system för 120.000, och fokusera istället på vad det avser prestera i sin klass. :)

Postad 25 April 2013 - 09:34

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Jo kan ju hålla om att man ska fokusera på vad detta system presterar i sin prisklass, marknadsföring får man ta med en nypa salt. Som sagt ska bli kul att lyssna på detta system på sweetspot på Lördag.

Postad 25 April 2013 - 09:55

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Jo naturligtvis är det viktigaste hur det står sig mot system i samma prisklass.
Vi får skriva våra upplevelser här sedan

Postad 25 April 2013 - 19:22

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0
Ni räknar faktiskt lite lågt här. Dollarkursen har visserligen legat på 6-7 kr på sistone, men om man jämför vad man får för pengarna i Sverige och USA så kan man snarare räkna med 10 kr per 1 dollar. Det slår självfallet lite upp och ner, men stämmer rätt bra på elektronik från USA. Jämför t.ex. priserna på BD-spelare från Oppo, bildprocessorer från Lumagen eller på HRT Stage; $ 1000 i USA och 9500 kr i Sverige.

Med den kursen handlar det snarare om att $ 20 000 motsvarar 190 000 kr. Det finns dock en annan faktor att ta hänsyn till, i Sverige anges priser med moms; i USA tillkommer den normalt (om man inte beställer från annan stat). Sales taxen varierar, men det handlar om c:a 5-10 %. Jag uppskattar alltså att den mängd hi-fi man handlar i USA för $ 20 000 får man ge 170-180 kkr för i Sverige.

Beträffande huruvida Kevin Halversons jämförelse är relevant så är den trots allt något som används i marknadsföringen av såväl HRT som av den svenska distributören och Fredrik. Enligt citatet så jämför Kevin faktiskt med anläggningar för över $ 20 000, så det kanske inte är fel att runda av till 200 kSEK i alla fall? :unsure:

Postad 25 April 2013 - 20:04

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Ni räknar faktiskt lite lågt här. Dollarkursen har visserligen legat på 6-7 kr på sistone, men om man jämför vad man får för pengarna i Sverige och USA så kan man snarare räkna med 10 kr per 1 dollar. Det slår självfallet lite upp och ner, men stämmer rätt bra på elektronik från USA. Jämför t.ex. priserna på BD-spelare från Oppo, bildprocessorer från Lumagen eller på HRT Stage; $ 1000 i USA och 9500 kr i Sverige.

Med den kursen handlar det snarare om att $ 20 000 motsvarar 190 000 kr. Det finns dock en annan faktor att ta hänsyn till, i Sverige anges priser med moms; i USA tillkommer den normalt (om man inte beställer från annan stat). Sales taxen varierar, men det handlar om c:a 5-10 %. Jag uppskattar alltså att den mängd hi-fi man handlar i USA för $ 20 000 får man ge 170-180 kkr för i Sverige.

Beträffande huruvida Kevin Halversons jämförelse är relevant så är den trots allt något som används i marknadsföringen av såväl HRT som av den svenska distributören och Fredrik. Enligt citatet så jämför Kevin faktiskt med anläggningar för över $ 20 000, så det kanske inte är fel att runda av till 200 kSEK i alla fall? :unsure:

Det var ju ett jäkla tjat om sexsiffriga belopp här. :D

Jag tror Kevin menar i egenskaper ljudkvaliteter som neutralitet, dynamik, perspektiv, 3D, upplösning, så ja. Där menar jag att Stage kan sträcka sig långt upp i klassen. Är det upp till 50.000:-? 100.000:-? 150.000:-? 200.000:-? Det vet jag inte. Har inte analyserat vad man får i ren hifikvalitet upp till, emellan och över de klasserna, men vet att hifi rent skalenligt kan prestera i sin respektive klass och rumsvolym den skall fylla.

Om vi då skall ställa Stage i ett rum på 35-50 m2 och jämföra med t ex ett par B&W 802D eller 803D med matchande elektronik så förmodligen inte. Där hänger inte Stage med fysiskt helt enkelt, tror jag (till 75% - har inte fått det bekräftat svart på vitt ur alla ljudmässiga aspekter).

Samma B&W 802D eller 803D i ett 15-25 m2 hade förmodligen varit lite overkill.

Alla högtalare med dess matchande elektronik har sin plats. Stage är tänkt för rum som är 15-30 m2 inbillar jag mig, och där är kvaliteterna i områdena neutralitet, dynamik, perspektiv, 3D, upplösning IMO helt unika för denna prisklass. Kanske samma upplevelse som i systemet för 200.000:-, bara skalenligt mindre.

Personligen tycker jag små högtalare spelar musik/hifi bäst, inte minst vad gäller perspektivegenskaper. Generellt. Dyrare golvare klarar det också bra, men de fungerar å andra sidan inte så bra i mindre rum. Dom kvaliteter man hör i Stage i ett mindre rum kommer IMO kräva oerhört dyra system för att kunna återge i större rum.

Postad 27 April 2013 - 09:08

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Nu kör vi! :)

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpg   1.86MB   41 Antal nerladdningar

Postad 27 April 2013 - 09:26

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
Skall bli kul med ljud rapportering ifrån mässan då man själv inte kunde närvara.

Postad 27 April 2013 - 14:17

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Oh wow!, de har HÖJT ribban på målgruppen till 200.000.-

Skitbra! Själv tänkte jag mig ett smidigt system till blivande hobbyrummet i källaren. Men här får man ju tydligen ren highend för kaffepengar. ;)

Redigerat av laddie15, 27 April 2013 - 14:17.

Postad 27 April 2013 - 14:53

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Kan vi säga 300.000:- istället. Nej, vänta. 600.000:-. :D

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 27 April 2013 - 14:54.

Postad 27 April 2013 - 16:09

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Lyssnade på Stage på Sweetspot idag och visst låter den bra med ett öppet, stort ljud, särskilt med tanke på storleken, men att det skulle vara nåt revolutionerande kan jag inte säga. Har hört system som låter bättre med nypris under 30k, alltså långt ifrån dom 200k som dom påstår den piskar. Men å andra sidan fanns det betydligt dyrare system på Sweetspot som lät bra mycket sämre också. Kontentan är nog att priset säger väldigt lite om ljudkvaliteten. :)

Postad 27 April 2013 - 19:59

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 1

Nu kör vi! :)

"Vi"? Du är alltså en del av marknadsföringen av dessa högtalare trots allt? :unsure:

Nej, det är ingen höjning. Som du kan se i min uträkning ovan kan $ 20 000 närmast jämföras med 200 000 kr.

Jag tycker HRT skulle skippat hela den där jämförelsen med pengar och prisklasser och bara fokuserat på att de säljer ett coolt och kompetent lite ljudpaket för 9500:- och sluta kalla det för massa floskigheter.

Det tycker jag låter som ett väldigt bra förslag!

Här kan ni läsa ett omdöme från en på ett annat forum som provlyssnat.

Postad 27 April 2013 - 20:16

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

"Vi"? Du är alltså en del av marknadsföringen av dessa högtalare trots allt? :unsure:

F***n! Du har avslöjat mig. :)

Eller så kan man säga "nu kör vi" när en mässa öppnar, och jag vid tillfället står vid det jag själv främst åkte upp för att kika och lyssna på - igen. :)

Postad 27 April 2013 - 20:55

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 1
Jag kan tycka att fjanteriet med denna produkt är just att de drog in pengar i det hela.....för 200k kan man faktiskt köpa 4st svs pb-13ultra....värsta tänkbara filter/peq.....canton referens stativare o liknande....krell s300 stärkare....oppo bdp95.....och akustik utöver.

Jo tjena.... sen kanske de låter mkt bra men man måste ju vara lite realistisk i sin marknadsföring.

Redigerat av robert293, 27 April 2013 - 20:58.

Postad 27 April 2013 - 21:13

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Kontentan är nog att priset säger väldigt lite om ljudkvaliteten. :)

Bang on target! :)

Postad 27 April 2013 - 21:28

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Bang on target! :)

Japp, inget unikt med Stage. Som sagt, jag tycker det lät bra, men för 10k kan man få mycket annat roligt (på Sweetspot-mässan tycker jag Goodmusic-högtalarna för 8k var bättre t ex). Ännu mer om man beger sig in på begagnatmarknaden.

Postad 27 April 2013 - 21:39

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Japp, inget unikt med Stage. Som sagt, jag tycker det lät bra, men för 10k kan man få mycket annat roligt (på Sweetspot-mässan tycker jag Goodmusic-högtalarna för 8k var bättre t ex).

Vad tyckte du var bättre specifikt?
Var det 8.000:- inkl. matchat för- och slutsteg, DAC och högtalarkablage?

Ännu mer om man beger sig in på begagnatmarknaden.

Jo, men så är det väl alltid?

Postad 27 April 2013 - 21:59

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Vad tyckte du var bättre specifikt?
Var det 8.000:- inkl. matchat för- och slutsteg, DAC och högtalarkablage?

Det jag tyckte var bättre var diskanten (lyssnade för lite för att kunna göra en djupare jämförelse). Det var bara högtalarna. Till det får man köpa t ex Denon AVR-1513.

Redigerat av megagurka, 27 April 2013 - 22:02.

Postad 27 April 2013 - 22:29

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Det jag tyckte var bättre var diskanten (lyssnade för lite för att kunna göra en djupare jämförelse).

Med min erfarenhet av systemet i mitt hem i mars i år, så var/är diskanten inte bra i detta rum på mässan. Det låter lite för mycket på, vilket jag vill härröra till att rummet nog är för litet. Dessa högtalare har så mycket "på" i sin karaktär att som de stod nu på mässan så var de för tätt emellan och jag hade gärna sett lyssnare lite längre bak. Hemma hos mig hade vi 3 meter emellan och 3 meter ifrån. Rummen på mässan känns mycket som små kuber, och det blir bara inte riktigt bra.

Postad 28 April 2013 - 07:35

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 2
Passar inte den här lilla anläggningen i små rum så faller nog användbarheten rätt rejält för många. Sedan kan jag undra varför det måste tas fram ursäkter så fort någon inte riktigt gillar det de hör. Nu var rummet för litet och de kunde endast spela till 75%. Vid annan mässa var en del stulen och då spelade det till 80% osv....

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 28 April 2013 - 07:36.

Postad 28 April 2013 - 12:51

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

Passar inte den här lilla anläggningen i små rum så faller nog användbarheten rätt rejält för många. Sedan kan jag undra varför det måste tas fram ursäkter så fort någon inte riktigt gillar det de hör. Nu var rummet för litet och de kunde endast spela till 75%. Vid annan mässa var en del stulen och då spelade det till 80% osv....

Att de bara kunde spela till 75% är ju inte så illa med denna highendanläggning som ju skall låta som något för minst 20 gånger priset. ;)
Vad värre är verkar de enligt någon provlyssnare inte leverera något under typ 75Hz. Då lär de flesta av oss nog knappast vara så nöjda.

Postad 28 April 2013 - 14:09

floyd123
  • floyd123
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 1

+1 precis

Postad 28 April 2013 - 14:14

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Att de bara kunde spela till 75% är ju inte så illa med denna highendanläggning som ju skall låta som något för minst 20 gånger priset. ;)

Hade ju varit kanon om det vid demos stod hur många % av sin optimala kapacitet resp. anläggning spelade. "I detta rum kommer vi upp till 78,7 % av optimal ljudkvalitet, sitter du på rad 1-3 handlar det dock endast om 53,4 %". Blir ju genast mycket lättare att bedöma olika anläggningar mot varandra... :rolleyes:

Postad 28 April 2013 - 17:05

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Hade ju varit kanon om det vid demos stod hur många % av sin optimala kapacitet resp. anläggning spelade. "I detta rum kommer vi upp till 78,7 % av optimal ljudkvalitet, sitter du på rad 1-3 handlar det dock endast om 53,4 %". Blir ju genast mycket lättare att bedöma olika anläggningar mot varandra... :rolleyes:[/size]

Hur var det nu igen? Hade du hört detta system irl?

Postad 28 April 2013 - 17:44

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Hur var det nu igen? Hade du hört detta system irl?

Jag har hört det spela till 0% av sin fulla kapacitet... B) Dock hoppas jag som sagt få höra det när det kommer till någon ÅF i närheten. Fast jag blir ju tveksam om det inte passar i små rum då det skulle vara av stor vikt för mig.

Det hade även varit himla bra om du eller säljaren INNAN kan uppskatta om systemet där (hos den ÅF jag kan lyssna) då spelar med en kapacitet på åtminstone närmare 100%. Känns ju lite tråkigt om det än en gång visar sig inte nå upp till sin fulla kapacitet utan kanske t.o.m. nedåt 56,7 % eller så...

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 28 April 2013 - 17:45.

Postad 28 April 2013 - 17:48

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Jag har hört det spela till 0% av sin fulla kapacitet... B) Dock hoppas jag som sagt få höra det när det kommer till någon ÅF i närheten. Fast jag blir ju tveksam om det inte passar i små rum då det skulle vara av stor vikt för mig.

Det hade även varit himla bra om du eller säljaren INNAN kan uppskatta om systemet där (hos den ÅF jag kan lyssna) då spelar med en kapacitet på åtminstone närmare 100%. Känns ju lite tråkigt om det än en gång visar sig inte nå upp till sin fulla kapacitet utan kanske t.o.m. nedåt 56,7 % eller så...

Måste vara jobbigt att behöva relatera till %-tal för att du inte kunnat höra det själv, men det kommer nog lösa sig skall du se. :)

Postad 28 April 2013 - 18:31

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Har du någonsin hört något prestera 100% av sin kapacitet? Och hur många gånger låter det ens i närheten av optimalt på en mässa eller hos en normal handlare?

Postad 28 April 2013 - 18:38

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Har du någonsin hört något prestera 100% av sin kapacitet? Och hur många gånger låter det ens i närheten av optimalt på en mässa eller hos en normal handlare?

Nej det var ju min ironiska poäng (sorry om det inte framgick). Blir ju bara löjligt att påstå att det spelas till en viss % av sin kapacitet. Hur vet man när 50, 75 eller 100% uppnås...?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 28 April 2013 - 18:39.

Postad 28 April 2013 - 18:42

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Hur vet man när 50, 75 eller 100% uppnås...?

Tror jag inte är svårt alls, om man har en eller flera referenser och har hört systemet i ett antal olika rum med olika förutsättningar.

Postad 28 April 2013 - 18:52

Unregistered32074
  • Unregistered32074
  • Användare

• 132 inlägg
  • 1
Att det skall vara så svårt för folk att inse att en anläggningen bara presterar vad signalkälla och rum tillåter i förhållande till lyssnaren, att påstå att stage skulle låta lika bra som en högtalare för 200k är riktigt pajigt. Har inte en enda gång hört en högtalare för 200k som gett mig en känsla av vällust, bara trasiga trumhinnor . Vad säger det egentligen att en högtalare låter dyrt?
Sen har jag väldigt svårt att tro att en högtalare med 3" element kan låta så stort som påstås utan någon typ av DSP.

Redigerat av Unregistered32074, 28 April 2013 - 18:57.

Postad 28 April 2013 - 19:41

Unregistered4573ef7b
  • Unregistered4573ef7b
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Mycket osämja här ja :)

Oavsett tyckte jag ändå att hrt stage presterade bra till prislappen, men revolutionerande kanske är att ta i? Vi kan nog vara överens om att man får mindre hos många andra tillverkare för pengarna det handlade om, och fredrik din extrema försäljaranda smittar av sig ända in på forumet hehe

Med det menade jag att du har en riktig försäljarpersonlighet som går på hårt, i vissa fall fungerar det nog bra men i vissa fall uppstår denna osämja som vi kan se i denna tråden ;)

Postad 28 April 2013 - 22:09

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Nej det var ju min ironiska poäng (sorry om det inte framgick). Blir ju bara löjligt att påstå att det spelas till en viss % av sin kapacitet. Hur vet man när 50, 75 eller 100% uppnås...?

Precis. :)

Postad 29 April 2013 - 16:07

G Chatall
  • G Chatall
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Vad värre är verkar de enligt någon provlyssnare inte leverera något under typ 75Hz. Då lär de flesta av oss nog knappast vara så nöjda.

Hej!

Jag kommer inte komentera de subjektiva uppfattningarna, men dessa saker har jag att säga om sakförhållandena:

1. Mätning i mässlokalen visar att medelvärdet låg på 90 dB* (84dB**) och toppvärdet strax över 100 dB (100 dB*) vid demovolym.

Mätningen gjordes av två olika personer den första personen bad jag mäta ljudtrycket på lördagen* och den andra mätte på söndagen**.

2. Jag har även bett om hjälp med att kartlägga högtalarens undre gränsfrekvens och den ligger på 53 Hz (-3dB) i fritt fält. I rum kan de gå väsentligt lägre.
Mätning av Ingvar Öhman

*Mätningen av ljudtryck gjordes av Ingvar Öhman (Akustiker m.m.)

** Mätning av ljudtryck gjordes av Claes Millby (No-Frills Audio)

M.V.H

Göran, Runt Ljud

Distributör för HRT(Music Streamer),DSPeaker m.m.

Postad 29 April 2013 - 16:26

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Hej!

Jag kommer inte komentera de subjektiva uppfattningarna, men dessa saker har jag att säga om sakförhållandena:

1. Mätning i mässlokalen visar att medelvärdet låg på 90 dB* (84dB**) och toppvärdet strax över 100 dB (100 dB*) vid demovolym.

Mätningen gjordes av två olika personer den första personen bad jag mäta ljudtrycket på lördagen* och den andra mätte på söndagen**.

2. Jag har även bett om hjälp med att kartlägga högtalarens undre gränsfrekvens och den ligger på 53 Hz (-3dB) i fritt fält. I rum kan de gå väsentligt lägre.
Mätning av Ingvar Öhman

*Mätningen av ljudtryck gjordes av Ingvar Öhman (Akustiker m.m.)

** Mätning av ljudtryck gjordes av Claes Millby (No-Frills Audio)

M.V.H

Göran, Runt Ljud

Distributör för HRT(Music Streamer),DSPeaker m.m.

53 Hz är ju något helt annat, kan faktiskt räcka långt. Men 90 dB är en hög medelnivå, även för större burkar. Är detta på 1m. eller vid lyssningsposition x antal meter? Ingen duvunge som gjort mätningarna precis, så de stämmer säkert. Men du förstår säkert att man lyfter på ögonbrynen över resultatet. :)

Postad 29 April 2013 - 16:41

G Chatall
  • G Chatall
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

53 Hz är ju något helt annat, kan faktiskt räcka långt. Men 90 dB är en hög medelnivå, även för större burkar. Är detta på 1m. eller vid lyssningsposition x antal meter? Ingen duvunge som gjort mätningarna precis, så de stämmer säkert. Men du förstår säkert att man lyfter på ögonbrynen över resultatet. :)

Hej Laddie15,

Mätningen av ljudtryck gjordes vid lyssningsposition ca 3.5m och mätning av undre gränsfrekvens gjordes på 1m.

M.V.H

Göran, Runt Ljud

Distributör för HRT(Music Streamer)DSPeaker m.m.

Postad 29 April 2013 - 16:50

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Hej Laddie15,

Mätningen av ljudtryck gjordes vid lyssningsposition ca 3.5m och mätning av undre gränsfrekvens gjordes på 1m.

M.V.H

Göran, Runt Ljud

Distributör för HRT(Music Streamer)DSPeaker m.m.

Hm, 90dB är 90dB oavsett vad som lyckas häva ur sig det ljudtrycket. Sitter själv på ca. 3,5m. hemma och vid 90dB spelar jag högt, hanske något över vad som är behagligt om det inte är väldigt lugn och välinspelad musik.
Hatten av för den bedriften rent tekniskt. Ser fram emot en provlyssning. Och tack för infon. :)

Postad 29 April 2013 - 17:58

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Nu ska jag inte vara en party pooper och skriver inte att systemet i sig är varken bra eller dåligt. Har inte lyssnat på det själv.
Men något som är viktigt (!) när man diskuterar volym är ju vilken distortion man har vid den volymen. 90dB kan ju spela distortionsfritt i ett system och dista rejält i ett annat.

Där är ju en mätning med t.ex. REW rätt avslöjande om man samtidigt har en kalibrerad SPL-mätare.

Postad 02 May 2013 - 20:33

G Chatall
  • G Chatall
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Bifogad fil  electronics module-HRT Stage (rear view).jpg   84.55K   14 Antal nerladdningar
Hej!
Här kommer senaste information om STAGEs elektronikenhet.
Bifogat är en återgivning av den bakre panelen av elektronikmodulen.
Detta kabinett är något mindre än de prototyper som har turnerat runt. Det finns två uppsättningar RCA-uttag (ett för linjeingång, den andra för anslutning till subwoofers) samt ett USB B uttag för anslutning till datorn.
M.V.H

Göran, Runt Ljud
Distributör för HRT(Music Streamer) , DSPeaker m.m.

Postad 02 May 2013 - 20:38

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Är det digital delning och separata slutsteg för elementen?

Postad 02 May 2013 - 20:57

IngOehman
  • IngOehman
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Det är ett helt vanligt stereoslutsteg i lådan, delningsfiltret är passivt och sitter i högtalarna.

Tror det har skrivits om detta flera gånger tidigare i tråden. Men det har förstås förekommit
felaktiga uppgifter också.

Vh, iö

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.