Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sharp LCD 2013

326 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 January 2014 - 23:46

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0

Om du inte vill ha TV:n så är det ingen som tvingar dig.

Personligen upplever jag att den har extremt bra bild och mer än något annat är helt rimligt prissatt i dagsläget.

Förstår inte varför du tror att jag känner mig tvingad? Alla lovord i denna tråden fick mig såklart intresserad av TVn och därför tog jag en närmare titt på den. För 10 000 kr kan jag tänka mig att det blir svårt att hitta något bättre men för 15 000 kr som är original pris så finns det en hel del andra fina alternativ som står sig bättre.

Jag förstår att du inte tycker det är kul att höra någon som fäller en negativ kommentar om TVn du själv valt och dessutom tycker håller väldigt hög nivå. Men visst har vi alla rätt att förklara vår uppfattning, sen är det givetvis upp till var och en att bilda sin egen uppfattning.

Som du redan sett så hittade jag inget test på just denna TVn men så gott som alla närliggande LCD apparater från Sharp lider av dålig view angel enligt tester så jag verkar inte vara ensam om att uppmärksamma "defekten".

Postad 20 January 2014 - 01:11

grenhall
  • grenhall
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Förstår inte varför du tror att jag känner mig tvingad? Alla lovord i denna tråden fick mig såklart intresserad av TVn och därför tog jag en närmare titt på den. För 10 000 kr kan jag tänka mig att det blir svårt att hitta något bättre men för 15 000 kr som är original pris så finns det en hel del andra fina alternativ som står sig bättre.

Jag förstår att du inte tycker det är kul att höra någon som fäller en negativ kommentar om TVn du själv valt och dessutom tycker håller väldigt hög nivå. Men visst har vi alla rätt att förklara vår uppfattning, sen är det givetvis upp till var och en att bilda sin egen uppfattning.

Som du redan sett så hittade jag inget test på just denna TVn men så gott som alla närliggande LCD apparater från Sharp lider av dålig view angel enligt tester så jag verkar inte vara ensam om att uppmärksamma "defekten".

Nej jag tar inte illa upp av att du klankar ner på något du inte testat mer än i butik. Det är ditt val. Jag förstår dock inte varför du bombarderar tråden med recensioner på andra modeller samtidigt som du diskuterar med dig själv om du verkligen ska köpa TV:en eller inte. Tvivlar på att någon annan är intresserad av att läsa de recensioner du postat om andra modeller. Vill man ha betraktningsvinklar som överstiger Sharps så får man helt enkelt kika på en annan modell/tillverkare.

Det är iaf inget jag störs av men så sitter jag inte vänd 90° från tv:en heller.

Postad 20 January 2014 - 08:39

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0

Nej jag tar inte illa upp av att du klankar ner på något du inte testat mer än i butik. Det är ditt val. Jag förstår dock inte varför du bombarderar tråden med recensioner på andra modeller samtidigt som du diskuterar med dig själv om du verkligen ska köpa TV:en eller inte. Tvivlar på att någon annan är intresserad av att läsa de recensioner du postat om andra modeller. Vill man ha betraktningsvinklar som överstiger Sharps så får man helt enkelt kika på en annan modell/tillverkare.

Det är iaf inget jag störs av men så sitter jag inte vänd 90° från tv:en heller.

Nu får du ta o lägga ner, antingen så hoppar du över mina inlägg om de inte behagar dig eller så rapporterar du dem och hoppas på att jag bryter mot någon regel.

För att kontrollera Viewing angel behöver man knappast ta hem en TV, det ser man ganska klart oavsett var den står (dessutom kontrollerade jag två exemplar). Att så gott som samtliga närliggande TV apparater från Sharp lider av samma problematik styrker ytterligare min uppfattning, men visst hade det inte behövt vara fallet för även denna modell. Om du inte störs av problemet så är det väll bara till att ignorera både faktum att problemet finns samt mina poster.

Det är inte ovanligt att jag tittar på TV samtidigt som jag lagar mat och dagens läge betyder det att jag kommer stå på en hyfsat stark vinkel. Vem är du att bestämma vad folk kan uppfatta som ett problem. Jag skriver inte bara för min egen skulle utan för andra som funderar på TVn så att de iallafall känner till att problemet finns, om man störs eller inte av det är upp till var och en.

Redigerat av Unregistered30026, 20 January 2014 - 08:40.

Postad 20 January 2014 - 09:38

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0
Tror inte Sharp har sämre betraktningsvinklar på sina apparater jämfört med andra tillverkare med samma paneltyp. Det är ju ett välkänt problem med LCD som teknik. Är man ute efter en LCD med bra betraktningsvinklar så bör man nog rikta intresset mot en apparat med IPS-panel. Eller så stryker man LCD helt och hållet och köper plasma eller eventuellt OLED om plånboken är tillräckligt tjock...

Postad 20 January 2014 - 09:38

-WR-
  • -WR-
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
För att bryta mellan ert lilla käbbel vill jag bara säga att det kan vara bra för alla konsumenter att se två sidor av en produkt. Man kan inte fylla en tråd med endast positiva kommentarer, det blir bara en cirkelrunk av det hela. Men man ska ha klart för sig att snäva betraktningsvinklar dock inte är så extremt viktiga, eftersom man oftast inte sitter mer än 20-40 grader åt endera håll.

Gjorde ett litet test nyss. Stod bredvid min 751, en vinkel på typ 160 grader, och såg inte någon anmärkningsvärd försämring över huvud taget. Det är imponerande, men jag vet att jag aldrig någonsin kommer att titta på tv från den vinkeln.

LE751 är fantastisk, men det är ingen magisk apparat som krossar allt motstånd. Den har sina brister. Bland annat så tycker jag att 751:an är sämre (i synnerhet mjukvaran) än min Sharp 46" LE636.

Postad 20 January 2014 - 09:51

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0

Tror inte Sharp har sämre betraktningsvinklar på sina apparater jämfört med andra tillverkare med samma paneltyp. Det är ju ett välkänt problem med LCD som teknik. Är man ute efter en LCD med bra betraktningsvinklar så bör man nog rikta intresset mot en apparat med IPS-panel. Eller så stryker man LCD helt och hållet och köper plasma eller eventuellt OLED om plånboken är tillräckligt tjock...

Ja säljaren jag pratade med i butiken ville påstå att Sony hade en ny LED panel där man mer eller mindre arbetat bort view angle problemen. Sen är det såklart från TV till TV. När vi jämförde på Elgiganten så tittade vi på de andra LED som hängde runt om och Sharps version var helt klart sämst. Den blev kraftigt mörkare från sidan och hade man en riktigt skarp vinkel så blev dessutom färgerna helt kassa. Samma problem var mycket svårare att framkalla på de andra apparaterna som hängde där.

Om det är ett problem eller inte för kunden är ju helt upp till kunden. För mig går TVn bort på grund av det iallafall (+ aktiv 3D).

Postad 20 January 2014 - 10:53

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Ja säljaren jag pratade med i butiken ville påstå att Sony hade en ny LED panel där man mer eller mindre arbetat bort view angle problemen. Sen är det såklart från TV till TV. När vi jämförde på Elgiganten så tittade vi på de andra LED som hängde runt om och Sharps version var helt klart sämst. Den blev kraftigt mörkare från sidan och hade man en riktigt skarp vinkel så blev dessutom färgerna helt kassa. Samma problem var mycket svårare att framkalla på de andra apparaterna som hängde där.

Om det är ett problem eller inte för kunden är ju helt upp till kunden. För mig går TVn bort på grund av det iallafall (+ aktiv 3D).

Sony har IPS-panel i några av sina modeller i år. Det är en typ av LCD-panel som presterar bättre vad gäller betraktningsvinklar, men priset man betalar är en klart sämre svärta jämfört med LCD-paneler av VA typ. IPS har f.ö funnits ett bra tag i teveapparater. Sony har dock inte använt det tidigare i sina modeller så man kan knappast kalla det för att Sony "arbetat bort" något...okunskap hos säljaren. Om Sharpen hängde bredvid några apparater med IPS-panel så är det inte konstigt att den uppfattas som mörkare med lite vinkel...

Ska du ha passiv 3D så är det IPS-panel som gäller och då får du betala med sämre svärta som sagt. Pest eller kolera någon? :)

Redigerat av peppelito, 20 January 2014 - 10:55.

Postad 20 January 2014 - 11:19

-WR-
  • -WR-
  • Användare

• 101 inlägg
  • 1

Den blev kraftigt mörkare från sidan och hade man en riktigt skarp vinkel så blev dessutom färgerna helt kassa.

Med all respekt, du får ha vilken åsikt du vill, men det här är faktiskt ett helt felaktigt påstående. Jag betvivlar inte att du har upplevt det du skriver, men jag står här med en 751:a och jag kan försäkra dig om att det blir absolut inte mörkare när man tittar från en snäv vinkel. Färgerna ser något urtvättade ut,men jag skulle kalla dem kassa.

Tog några bilder för alla att se hur det faktiskt ligger till. Bilderna är tagna med mobilkamera.

Postad bild
Postad bild
Postad bild

Postad 20 January 2014 - 11:55

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0

...

Perfekt med lite bilder!

Bild 1. Här ser helt klart bäst

Bild 2. Man ser ganska klart att de neutrala färgerna blivit mer dova. Men man kan också se det som jag uppfattade vid extrem vinkel i butiken, d.v.s att ljusa partier blir överexponerade. Att sitta o titta på TV i denna vinkel ser jag inga konstigheter med, har man ex fåtöljer så hamnar man lätt från denna synvinkel.

Bild 3. Färgerna är mer dova och nu kan man inte längre se någon över exponering. Jag förväntade mig faktiskt att över exponeringen skulle bli värre vid den skarpare vinkeln för så var det i butiken där jag tittade(båda exemplaren) men det kanske var från en mer extrem vinkel.

Sony har IPS-panel i några av sina modeller i år. Det är en typ av LCD-panel som presterar bättre vad gäller betraktningsvinklar, men priset man betalar är en klart sämre svärta jämfört med LCD-paneler av VA typ. IPS har f.ö funnits ett bra tag i teveapparater. Sony har dock inte använt det tidigare i sina modeller så man kan knappast kalla det för att Sony "arbetat bort" något...okunskap hos säljaren. Om Sharpen hängde bredvid några apparater med IPS-panel så är det inte konstigt att den uppfattas som mörkare med lite vinkel...

Ska du ha passiv 3D så är det IPS-panel som gäller och då får du betala med sämre svärta som sagt. Pest eller kolera någon? :)

Aha där ser man. Det var på Elgiganten där jag jämförde 5 andra som hängde intill men vad de hade för panel(merän LCD) vet jag inte, det var dock ingen Sony utan det var Philips och LG.

Postad 20 January 2014 - 11:59

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0
Har inte kollat in Sharparna direkt men vet att t.ex. Samsunf F8005 ser helt ok ut i ljus miljö, t.ex. hos Elgiganten eller MM, men däremot i en mörkare miljö hemma hos päronen kan man se färgskiftningar och en blåaktig svärta från sidorna. Päronen själva däremot verkar inte se det, så det är väl en kombination av hur känslig man är, hur kunnig man är och från vilken vinkel man kollar. Min teori om varför det inte syns i ljusare miljöer är att det beror på reflektionerna, vilket stämmer rätt väl med ovanstående bilder. Det är dock bara min personliga teori, men faktum kvarstår, olika miljöer gör problemet olika tydligt, samt så klart VAD som visas på skärmen.

Postad 20 January 2014 - 12:25

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Perfekt med lite bilder!

Bild 1. Här ser helt klart bäst

Bild 2. Man ser ganska klart att de neutrala färgerna blivit mer dova. Men man kan också se det som jag uppfattade vid extrem vinkel i butiken, d.v.s att ljusa partier blir överexponerade. Att sitta o titta på TV i denna vinkel ser jag inga konstigheter med, har man ex fåtöljer så hamnar man lätt från denna synvinkel.

Bild 3. Färgerna är mer dova och nu kan man inte längre se någon över exponering. Jag förväntade mig faktiskt att över exponeringen skulle bli värre vid den skarpare vinkeln för så var det i butiken där jag tittade(båda exemplaren) men det kanske var från en mer extrem vinkel.

Aha där ser man. Det var på Elgiganten där jag jämförde 5 andra som hängde intill men vad de hade för panel(merän LCD) vet jag inte, det var dock ingen Sony utan det var Philips och LG.

LG använder IPS och jag tror att även Philips gör det. Det förklarar isf varför betraktningsvinklarna upplevs som bättre på dem jämfört med Sharpen.

Postad 20 January 2014 - 12:40

dpm
  • dpm
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Vet inte om jag postar fel nu men jag har ett litet problem med att få bild via hdmi till min apple tv, via HDMI1 får jag bild men med HDMI 4 får jag ingen bild. Sharp 651E 60"

Redigerat av dpm, 20 January 2014 - 12:44.

Postad 20 January 2014 - 18:03

zx
  • zx
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 1
Jag vet inte hur ni andra sitter när ni kollar på tv. Men jag sitter då rakt framifrån. Har man en familj på 15 ungar så kanske någon stackare får sitta på hörnan och blir lite lidande av sämre bild. Men det drabbar ju och andra sidan inte mig! ^^

Har ni tips på var man kan få tag i ett par billiga brillor. Jag har inte kollat priset själv. Men en polare nämnde 550:-. Vilket jag då rakt inte tänker betala! Kanske ebay?

Postad 20 January 2014 - 19:05

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0

Jag vet inte hur ni andra sitter när ni kollar på tv. Men jag sitter då rakt framifrån. Har man en familj på 15 ungar så kanske någon stackare får sitta på hörnan och blir lite lidande av sämre bild. Men det drabbar ju och andra sidan inte mig! ^^

Kan man sitta rakt framifrån så finns det inte mycket att klaga. Enligt -WR- bild 2 kan man dock se att det krävs inte en extrem vinkel för att förlora bildkvalité.

Har ni tips på var man kan få tag i ett par billiga brillor. Jag har inte kollat priset själv. Men en polare nämnde 550:-. Vilket jag då rakt inte tänker betala! Kanske ebay?

Vad jag förstår så kräver denna TV aktiva glasögon av någon anledning och då blir de tyvärr ganska mycket dyrare.

Postad 20 January 2014 - 19:39

zx
  • zx
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Hur jag än sitter i soffan så kommer jag inte upp vinkeln som bild 2 visar. Så det ska nog bli bra. Jag har förövrigt tv:n ståendes i kartong här men har inte riktigt plats att plocka upp och titta på den än då jag renoverar här hemma. Men får nog upp den på fredag!

Ville ha minst 60" och för under 10k så tror jag man kommer vara nöjd. Visst för 15k så kan man nog hitta bättre.

Postad 20 January 2014 - 20:16

droopy68
  • droopy68
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Min förra tv (en samsung f serie 2013 års modell) kostade nästan 17000 och den hade inte bättre bild än min sharp 751.Och jag är petig med bilden.

Hade nog kunnat ge ordinarie pris för sharpen men jag köpte min för 9995 på elgiganten.Tror nog att det är min bästa tv affär.Riktigt nöjd.

Postad 20 January 2014 - 21:29

grenhall
  • grenhall
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 1

Nu får du ta o lägga ner, antingen så hoppar du över mina inlägg om de inte behagar dig eller så rapporterar du dem och hoppas på att jag bryter mot någon regel.

För att kontrollera Viewing angel behöver man knappast ta hem en TV, det ser man ganska klart oavsett var den står (dessutom kontrollerade jag två exemplar). Att så gott som samtliga närliggande TV apparater från Sharp lider av samma problematik styrker ytterligare min uppfattning, men visst hade det inte behövt vara fallet för även denna modell. Om du inte störs av problemet så är det väll bara till att ignorera både faktum att problemet finns samt mina poster.

Det är inte ovanligt att jag tittar på TV samtidigt som jag lagar mat och dagens läge betyder det att jag kommer stå på en hyfsat stark vinkel. Vem är du att bestämma vad folk kan uppfatta som ett problem. Jag skriver inte bara för min egen skulle utan för andra som funderar på TVn så att de iallafall känner till att problemet finns, om man störs eller inte av det är upp till var och en.

Det är lite svårt att hoppa över inlägg som sträcker sig över nästan en halv sida.

Nej det är kanske inte så svårt att kontrollera betraktningsvinkel men gör då det och skriv att betrakningsvinkeln på TV:en kanske kan vara ett problem så eventuella spekulanter kan kontrollera detta själva. I detta fall skulle det nästan kunna vara att som att på en tråd om t.ex. Volvo S40 ta upp eventuella recensioner på Volvo C30, Volvo S60, Volvo V60 och Volvo XC90 för att bevisa att förarställningen är dålig i S40:in.

Jag är absolut för att ta upp eventuella svagheter men att ta upp irrelevanta tester som berör andra modeller från samma tillverkare och sedan i ett annat senare inlägg ta upp att man inte tänker köpa TV:en tja, det känns som inläggsjakt snarare än en faktiskt varning till presumtiva köpare.

Vill du fortsätta diskussionen kan vi göra det via PM för att inte sabotera tråden vidare.

Postad 20 January 2014 - 23:14

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0

Vill du fortsätta diskussionen kan vi göra det via PM för att inte sabotera tråden vidare.

Märkligt att du inte tog detta via PM då, eller hur?

Jag har redan sagt att jag inspekterat 2 TV apparater och det är samma problem på båda. Vi har dessutom sett foto från en medlem från flera olika vinklar som också påvisar problemet, behöver vi mer fakta?

Om du inte störs av det så är det ju bra för dig men det kan finnas andra som stör sig på ett problem av denna karaktär så därför tog jag upp det. Konstigt att det skulle vara så svårt att förstå.

Du säger att det inte går att missa mina inlägg, ändå verkar du inte läsa dem helt? Jag har reda förklarat varför jag postade närliggande modeller. Intressant att du drar in bilar i denna tråden när du redan tycker att jag har kontaminerat tråden med irrelevant information. Men visst ska vi göra en jämförelse så skulle det snarare vara som att jämföra S60 med V70, d.v.s mer eller mindre samma grundplatta vilket gör att problemen kan finnas i båda.

De tester jag radade upp behandlar närliggande TV apparater och om man skulle orka gräva i det så skulle det säkert visa sig att många av dem har samma panel som denna bara med mer eller mindre finesser. Så om samtliga av dessa tester pekar på View angle problem, finns det då risk att det även kan finnas på denna TV? Ja men se där, det fanns det ju, så vad är det vi bråkar om?

Skulle vara intressant att veta vad du menar med inläggsjakt, jag förstår om det tar hårt när någon sågar TVn du tycker är perfekt och som du lagt dina slantar på men du ska inte ta det så hårt. Störs du inte av problem, varför då ödsla tid på att diskutera och dessutom diskutera allt annat än problemet i sig.

Vill du ödsla mer av din tid med diskussioner som inte rör TVn så ta det via PM.

Postad 20 January 2014 - 23:35

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 1
Här finns iaf en "amatörrecenssion":

http://www.avforums..../#post-20186324

Postad 21 January 2014 - 08:40

Swe-Mighty
  • Swe-Mighty
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Judder/hackighet på LE-751?!
Har som måga andra köpt en 751:a och bilden var verkligen WOW direkt ur kartong! Till och med min elektronikhatande hustru var imponerad. Full pott alltså.
Själv upplevde jag bilden lite överdriven och drog som många andra här ned ljusstyrkan och nu är även jag nöjd.
Dock har jag problem när jag tittar på Netflix via Xbox One
.
Det hackar (heter det judder?)
Jag är inte säker på om det är samma på DVD/Buray men då det mest är Netflix som går här hemma är det ju detta som är intressant.
Har försökt ställa in samt stänga av alla bildförbättringar men upplever exakt samma sak oavsett inställning.
Har läst hela tråden för att förstå vad jag kan göra men inte lyckats kommma vidare.
Är det någon som förstår vilka inställningar jag ska peta på? Själv har jag nämligen svårt att förstå Sharp's menysystem ;-)
Tack på förhand

Postad 21 January 2014 - 08:47

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 1

Med all respekt, du får ha vilken åsikt du vill, men det här är faktiskt ett helt felaktigt påstående. Jag betvivlar inte att du har upplevt det du skriver, men jag står här med en 751:a och jag kan försäkra dig om att det blir absolut inte mörkare när man tittar från en snäv vinkel. Färgerna ser något urtvättade ut,men jag skulle kalla dem kassa.

Tog några bilder för alla att se hur det faktiskt ligger till. Bilderna är tagna med mobilkamera.

Postad bild
Postad bild
Postad bild

Fota en bild på en tv är ju lite knepigt, men försämringen är ju enorm mellan bilderna.

Postad 21 January 2014 - 09:48

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 1

Fota en bild på en tv är ju lite knepigt, men försämringen är ju enorm mellan bilderna.

Så där ser det ju ut på de flesta LCD:er som inte använder IPS-panel. Har man problem med betraktningsvinklar skulle jag personligen köpa en plasma eftersom jag anser att man får betala ett för högt pris med en IPS-panel iom den rejält sämre svärtan. Har man ett väldigt ljust/upplyst rum så funkar nog en apparat med IPS-panel alldeles utmärkt, men så fort man har lite mörkare omgivning (typ mysbelysning...) så lär man märka av den sämre svärtan i mörka scener.

Postad 21 January 2014 - 10:22

dpm
  • dpm
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Någon som har någon bra setup för tv:n? Tycker det är tvär kass bild på min spritt nya 651, spelar ingen roll om jag kollar på tv via kabel-tv eller om jag kollar på film via ATV:n

Postad 21 January 2014 - 12:43

Unregistered220d6a49
  • Unregistered220d6a49
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Ansiktet ser ju ut som hon har gnuggat det i nån kosmetikaburk !
Jäklar så dålig bild. Tur man kör Pioneer Kuro :-)

Redigerat av Unregistered220d6a49, 21 January 2014 - 12:43.

Postad 21 January 2014 - 12:53

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 3

Ansiktet ser ju ut som hon har gnuggat det i nån kosmetikaburk !
Jäklar så dålig bild. Tur man kör Pioneer Kuro :-)

Att skryta över en Kuro känns inte längre så relevant när det finns bättre apparater...
Frågan är hur mycket du betalade för din Kuro och hur många tum du fick för summan du betalade? Förmodligen ganska mycket mer än de knappa 10k som en 60 tums 751 kostar. Ta den summa du betalade för din Kuro och kolla vad du får för samma pengar idag. Med stor sannolikhet en teve som slår din Kuro på de flesta punkter...

Personligen tror jag det är svårt att hitta en bättre 60 tums teve för under 10k idag. Sharp har dessutom producerat bra LCD-apparater i ganska många år.

Postad 21 January 2014 - 17:57

zx
  • zx
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Ja det är väl ingen som förnekar att det finns bättre tv-apparater. Men man får se det i relation till pris, storlek och hur mycket man använder sig av tv:n.
Jag sneglade först på en Panasonic 65VT60Y. Men beslöt mig för att de 17k imellan kan jag har roligare för. Jag kommer kanske se 1-2 filmer i veckan och max en timmes tv per dag. Knappt det bara. Så det kändes inte ekonomiskt att lägga pengarna på en entusiast tv!

Sen går jag från en 32" tjock-tv till 751:an. Så jag tror inte jag blir missnöjd :P

Postad 21 January 2014 - 22:21

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Ja det är väl ingen som förnekar att det finns bättre tv-apparater. Men man får se det i relation till pris, storlek och hur mycket man använder sig av tv:n.
Jag sneglade först på en Panasonic 65VT60Y. Men beslöt mig för att de 17k imellan kan jag har roligare för. Jag kommer kanske se 1-2 filmer i veckan och max en timmes tv per dag. Knappt det bara. Så det kändes inte ekonomiskt att lägga pengarna på en entusiast tv!

Sen går jag från en 32" tjock-tv till 751:an. Så jag tror inte jag blir missnöjd :P

Precis min poäng...ställ priset i relation till vad man faktiskt får för under 10k. Hade teven kostat 25k så förstår jag att man kan ha åsikter om både det ena och andra och då hade en jämförelse med Kuro (eller motsvarande teve som går att köpa idag...) varit mer rättvis. Får du tag i ett ex som har acceptabel clouding så är det nog inga skuggor...du lär bli nöjd!

Postad 22 January 2014 - 00:50

grenhall
  • grenhall
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Ville bara tipsa alla som kan tänkas vara intresserade att det finns original 3D glasögon för en spottstyver på Ebay. Betalade lika mycket för 2 par som för 1 par i butik i Sverige. AN3DG20B är modellnamnet för glasögonen.

Barnen kommer bli sjukt nöjda på ovanvåningen och så kan vi får ha vår tv i fred. Äntligen!

Postad 22 January 2014 - 09:23

-WR-
  • -WR-
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Ska nämna det att bakom mig har jag stora fönster och dagsljuset speglar sig på tv:n. Därför ser det betydligt ljusare ut redan i bild två. Jag kanske ska ta några bilder när det är mörkt ute och med nedsläckta lampor.

Postad 22 January 2014 - 16:57

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Ska nämna det att bakom mig har jag stora fönster och dagsljuset speglar sig på tv:n. Därför ser det betydligt ljusare ut redan i bild två. Jag kanske ska ta några bilder när det är mörkt ute och med nedsläckta lampor.

Jo, tyckte mig se att det kom ljus på tvn

Postad 26 January 2014 - 15:59

Unregistered939b0a2f
  • Unregistered939b0a2f
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har en 751:a och har suttit och kliat mig i huvudet ett tag över hur man gör för att stänga av de interna högtalarna? Någon som vet hur man gör det?

Postad 26 January 2014 - 16:19

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 1

Har en 751:a och har suttit och kliat mig i huvudet ett tag över hur man gör för att stänga av de interna högtalarna? Någon som vet hur man gör det?

Gissning, klickar på "mute"?

Redigerat av improwise, 26 January 2014 - 16:19.

Postad 27 January 2014 - 09:35

-WR-
  • -WR-
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Precis om det sägs i ovanstående kommentar så är det mute-knappen som gäller. Ikonen försvinner efter några sekunder.

Redigerat av -WR-, 27 January 2014 - 09:35.

Postad 27 January 2014 - 12:04

Kalliban
  • Kalliban
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Stäng av volymen med volymknapparna bara. Mute stängs av efter ett tag (om jag inte typ råkade komma åt fjärren utan att märka det). Om du hämtar ut volym från TVn via anslutning så har de en egen volym som du kan ändra inne på inställningarna, så om du bara helt enkelt sänker den vanliga volymen till 0 så kommer du fortfarande att ha ljud på utgångarna, men inte i högtalarna.

Postad 30 January 2014 - 16:47

Xibbi
  • Xibbi
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Någon som har fibblat lite med bildinställningarna och fått någorlunda bra resultat? Gäller LC-60LE751E.
Har sega eftersläpningar vid sport-tittande etc.

Postad 30 January 2014 - 17:04

Kalliban
  • Kalliban
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Någon som har fibblat lite med bildinställningarna och fått någorlunda bra resultat? Gäller LC-60LE751E.
Har sega eftersläpningar vid sport-tittande etc.

Har du uppdaterat firmwaren? Det är filmglättning-inställningen (och till viss del även brusreduktionen) som är den bildbehandling som sker. Testa olika inställningar på dessa och se om det blir bättre. Jag personligen kör mjuk filmglättning och ingen brusreduktion på min.

Postad 31 January 2014 - 09:56

Xibbi
  • Xibbi
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Yes, har senaste fw. Ska testa ditt förslag!

Postad 02 February 2014 - 12:29

Chichin
  • Chichin
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Noterade att det fanns en uppdatering idag, är den från den 17:e jan tror jag, dock kan den installeras, någon som har en ide hur jag ska göra? Fabriksåterställa eller?

Postad 02 February 2014 - 22:26

Kalliban
  • Kalliban
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Noterade att det fanns en uppdatering idag, är den från den 17:e jan tror jag, dock kan den installeras, någon som har en ide hur jag ska göra? Fabriksåterställa eller?

Kan den inte installeras? Får du något felmeddelande? Jag skulle testa att fabriksåterställa och sedan se, annars kontakta supporten. Jag kunde uppdatera till den senaste (v0.2.3.5) via internet (wifi-stickan).

Postad 04 February 2014 - 09:30

rille111
  • rille111
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag köpte en LC-60LE857E från Electroworld med deras prissänkning.

Grym TV trots att jag inte kalbrerat något. Har inte kollat pixelmappingen heller. Men jäklar vad fin bild när man ställde in den i Gaming/PC mode annars laggar ljudet pga alla filter.

Dock! Upplever jag något som jag även upplevde på min gamla Sharp TV. Bilden "hackar" eller mini "fryser" ca en gång i sekunden. Detta märks främst vid panoreringar. Eftersom detta är den andra TV:n jag upplever det med, trots att jag bytt dator så börjar jag misstänka stärkaren. Chansen att detta är på två olika TV trots samma tillverkare är liten - men jag läste att någon i tråden upplevt samma sak.

Postad 04 February 2014 - 21:01

Kalliban
  • Kalliban
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 4

Jag köpte en LC-60LE857E från Electroworld med deras prissänkning.

Grym TV trots att jag inte kalbrerat något. Har inte kollat pixelmappingen heller. Men jäklar vad fin bild när man ställde in den i Gaming/PC mode annars laggar ljudet pga alla filter.

Dock! Upplever jag något som jag även upplevde på min gamla Sharp TV. Bilden "hackar" eller mini "fryser" ca en gång i sekunden. Detta märks främst vid panoreringar. Eftersom detta är den andra TV:n jag upplever det med, trots att jag bytt dator så börjar jag misstänka stärkaren. Chansen att detta är på två olika TV trots samma tillverkare är liten - men jag läste att någon i tråden upplevt samma sak.

Det minihack du pratar om kallas för judder och beror OFTAST på att man visar upp exempelvis en film som är filmad i 24p (ca 23.97Hz) i exempelvis 60Hz. För att visa upp filmen så visas då varannan bildruta två gånger på rad och varannan tre gånger i rad, dvs såhär: AABBBCCDDDEEFFF osv. Eftersom det blir ojämt så blir det som små hack.
Det finns tre sätt att bli av med det:
1) Hur spelar du upp filmen? Om du kör från en dator, så se om ditt uppspelningsprogram kan sända ut signalen i samma (eller en jämn multipel av) uppdateringsfrekvens som videofilen (dvs i 24Hz för filmer, 25/50Hz för vissa 25fps-serier osv). Om du kör via en dator och använder exempelvis xbmc så hittar du den inställningen under video -> uppspelning.
2) Snabba upp videon från 24p till 25Hz och ställ in uppdateringsfrekvensen till 50Hz istället för 60Hz. Då visas det på exakt samma sätt som det gör när en film visas på TV i europa med PAL.
3) Aktivera TVns filmglättning. Nu kör du ju på gaming mode, vilket avaktiverar allt sådant. Den inställningen är annars till för att motverka exakt det och en vanlig variant är att man låter en bildruta bli en blandning av de två vid sidorna, antingen via en enkel interpolering eller via någon uträkning. Exempel: AAxBBxCCxDDx osv, där då x är en kombination av AB, BC, CD osv. Testa först på den lägsta inställningen (den kör jag på) och se.

Det finns också en möjlighet att du menar att det alltid "laggar" lite i panoreringar, trots att du kör på samma uppdateringsfrekvens. Det beror på att filmen som sagt bara är filmad med ca 24 bilder per sekund och ju större bild, desto större avstånd blir det ju mellan exempelvis en stolpe mellan bild A och bild B i en panorering (tänk dig att du fotar genom ett bilfönster, stolpen hinner flytta sig ett avstånd innan nästa bild tas). När man har en större bild blir det lättare att se (det är väldigt tydligt på bio). Det enda alternativet du har här är att använda TVns filmglättning då den som sagt försöker "skapa" en extra bild mellan A och B som en kombination av dem.

Hoppas det hjälper!

Postad 05 February 2014 - 14:25

-WR-
  • -WR-
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Jag önskar jag hade fler +1:or att ge dig, Kaliban. Grymt inlägg.

Postad 06 February 2014 - 01:01

Mongroovy
  • Mongroovy
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Vågar man hoppas på att 751E eller 651E dyker upp för ytterligare några tusenlappar billigare när de ska säljas ut för att göra plats för årets kommande modeller?

Postad 06 February 2014 - 07:32

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0

Vågar man hoppas på att 751E eller 651E dyker upp för ytterligare några tusenlappar billigare när de ska säljas ut för att göra plats för årets kommande modeller?

Har inte varit så tidigare. Men man kan aldrig veta.

Postad 07 February 2014 - 00:30

Mongroovy
  • Mongroovy
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Har på kort tid blivit så grymt sugen på en 651E. Cdon har ju ett ex som är prissänkt bara för att lådan har öppnats.

"För denna vara lämnas 6 månaders garanti" skriver de men borde inte garanti mot tillverkaren fungera och vara precis lika lång som vanligt?

Postad 09 February 2014 - 12:06

AndreasLunderius
  • AndreasLunderius
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Måste bara hojta till om mitt läge ang tv köp!!
<p>Det hela började med att jag slog till på elgigantens erbjudande på Sharp LC-60LE751E till 9990:-. Kom hem, tyckte tvbilden var dålig/grynig lite pixlig. Tänkte ähh, man är väl för petnoga(Har digital tv genom Tele2). Spenderade två dygn att testa olika inställningar efter eget tycke och andras "favoriter".
Någon dag efter kom nästa erbjudande på tv från elgiganten. En
<span style="font-size:14px;">

Postad 09 February 2014 - 12:10

AndreasLunderius
  • AndreasLunderius
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Blev något fel på min text ovan!

Orkar inte rabbla upp hela historien igen. Men har ni som jag möjlighet att välja någon annan tv än Sharp 60" som jag hade, Hittade Samsung 60" UE60F6375 för 11990:- istället efter att ha varit missnöjd med tv bilden på Sharp. GÖR DET. 10000 gggr bättre tv bild och 10000 ggr bättre smart m,m,m. Ni kommer inte ångra er!!
Är tidigare ägare av Sharp 46" XD1E modellen och har varit nöjd ägare länge, men så mycket sämre 60"sharpen var jämfört med min 10 år gamla Sharp. Samsungen visar vart skåpet ska stå. *trodde aldrig jag skulle säga detta*

Postad 09 February 2014 - 15:45

-WR-
  • -WR-
  • Användare

• 101 inlägg
  • 1
Grynigheten får du bukt på genom att dra ner skärpan.

Postad 09 February 2014 - 21:28

droopy68
  • droopy68
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Bilden är inte grynig på sharp 751.Fin bild på sd kanaler samt knivskarp bild på hd källor.Förmodligen okunnig hur man ställer in bilden eller ett måndagsex.Rent objektivt så är det missvisande om bilden på sharp 751.

Redigerat av droopy68, 11 February 2014 - 07:48.

Postad 09 February 2014 - 21:36

droopy68
  • droopy68
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Jag hade en samsung f6755(alltså en ännu bättre samsung modell än Andreas i inlägget ovanför) innan sharpen kan tilläggas och bilden var INTE bättre.

Redigerat av droopy68, 09 February 2014 - 21:40.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.