Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya prylar från XTZ!

625 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 22 December 2013 - 09:38

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Även vi andra DIY-anhängare säger ju att det troligen blir mycket bang for the back för att vara en köpessub. Som Zartok säger så är det endast en person som har lite svårt att vara ödmjuk. Bäst är att försöka låta den personen hålla på utan att jaga upp sig, samma sak pågick under flera år på faktiskt med samma individ...

+1

Postad 22 December 2013 - 09:39

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Håller med, tråkig stämning kan lämnas därhän på forum.

Postad 22 December 2013 - 10:23

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 2
Aye. Vi är nog många som ser fram emot var xtz har att erbjuda. Det är ju en minst sagt udda produkt, tre tolvor aktivt, har inte hört talas om något liknande. Det kommer vara intressant att även få mer info om q-värden, spl, thd osv.

Postad 22 December 2013 - 10:35

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Aye. Vi är nog många som ser fram emot var xtz har att erbjuda. Det är ju en minst sagt udda produkt, tre tolvor aktivt, har inte hört talas om något liknande. Det kommer vara intressant att även få mer info om q-värden, spl, thd osv.

+1

Redigerat av robert293, 22 December 2013 - 10:35.

Postad 22 December 2013 - 11:03

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

+2

Postad 22 December 2013 - 11:48

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0

Även vi andra DIY-anhängare säger ju att det troligen blir mycket bang for the back för att vara en köpessub. Som Zartok säger så är det endast en person som har lite svårt att vara ödmjuk. Bäst är att försöka låta den personen hålla på utan att jaga upp sig, samma sak pågick under flera år på faktiskt med samma individ...

precis det är bara att låta han hålla på.
sen om det blir 10 sidor om skit då börjar det bli lite mycket.
har aldrig varit inne på faktiskt men jag tror dig.

sen tror även jag att detta kommer bli en toppen bas. xtz har alltid gjort bra och prisvärda produkter, det är då min erfarenhet iaf.
sen så är det att alla kanske inte har samma sätt att se på saker jag menar vissa kanske inte kan ha en svs pb ultra pga att dom är stora som hus och då kan nöja sig med en xtz ice fast den inte har en optimal låda.

men jag tycker ändå att det är bra att alla inte är jätte imponerade innan basen har testat så det blir lite diskussioner.
för det är ju ingen hyllnings tråd haha :)

ska bli skit kul att höra robnb tycker om denna bas och höra vad han tycker skiljer denna bas mot hans xtz ice.
som också är en bra bas.

vad vart vikten på denna bas? är det nån som vet?

Postad 22 December 2013 - 12:19

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
... det är väl inte trippla ice (samma element) som man petat på hög va? :D

Postad 22 December 2013 - 13:09

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Nix, det är ett nytt/annat element man har använt sig av i den nya Cinema serien. Därför man är så nyfiken på själva elementet :) för om inte elementet håller måttet (vilket jag dock tror och hoppas) så blir ju totalresultatet inte optimalt.

Zartok: här finns lite bilder iaf http://www.xtz.se/cinema-series

Postad 22 December 2013 - 13:13

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
Den enkla 1x12 modellen väger 29kg, så jag skulle tippa på att 3x12 väger runt 90-100kg.

Redigerat av xtraljud, 22 December 2013 - 13:14.

Postad 22 December 2013 - 13:19

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

ska bli skit kul att höra robnb tycker om denna bas och höra vad han tycker skiljer denna bas mot hans xtz ice.
som också är en bra bas.

vad vart vikten på denna bas? är det nån som vet?

Ja absolut. Hoppas man inte blir allt för besviken bara, har ganska stora förväntningar.
Jag tar dom för det dom är och bedömer utifrån det. Ett torn med 3st 12" element.
Jag hoppas på djupare och renare bas. Dessa är ju trots allt CINEMA så man hoppas att man får mer utav den biten.

Nu gissar jag bara men jag tror att det sitter helt nyutvecklade element, och det är bara en gissning.
Eller så ett beprövat element där dom fick egen logga på :)

Den enkla 1x12 modellen väger 29kg, så jag skulle tippa på att 3x12 väger runt 90-100kg.

120kg senast jag hörde ;) men dom ska försöka banta ner den utan att påverka kvalitén.

Nix, det är ett nytt/annat element man har använt sig av i den nya Cinema serien. Därför man är så nyfiken på själva elementet :) för om inte elementet håller måttet (vilket jag dock tror och hoppas) så blir ju totalresultatet inte optimalt.

Zartok: här finns lite bilder iaf http://www.xtz.se/cinema-series

Sant. Hoppas att dom inte tabbar sig nu :)

Postad 22 December 2013 - 13:27

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
Ok 120kg, ja den får gärna väga det för mig, men dom får samtidigt banta ner den oxå, men det får absolut inte gå ut över kvaliteten.

Jag menar... dom som köper en sådan här stor subb bryr sig nog inte om den väger 90kg eller 125kg och tror heller inte det spelar så stor roll om den är 555mm djup eller 580mm djup :) tex.

Postad 22 December 2013 - 13:33

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Ok 120kg, ja den får gärna väga det för mig, men dom får samtidigt banta ner den oxå, men det får absolut inte gå ut över kvaliteten.

Jag menar... dom som köper en sådan här stor subb bryr sig nog inte om den väger 90kg eller 125kg och tror heller inte det spelar så stor roll om den är 555mm djup eller 580mm djup :) tex.

Håller med, några kilo hit eller dit är inte så noga. Stora problemet är att jag inte vet hur jag ska få ner dom haha. Men de löser sig nog. Sen kommer jag inte lete efter den ultimata placeringen häller eftersom jag inte har den lyxen (begränsat utrymme)

Postad 22 December 2013 - 13:54

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Håller med, några kilo hit eller dit är inte så noga. Stora problemet är att jag inte vet hur jag ska få ner dom haha. Men de löser sig nog. Sen kommer jag inte lete efter den ultimata placeringen häller eftersom jag inte har den lyxen (begränsat utrymme)

Jag förstår. hehe ja dom tar ju sin plats, snyggt och trevligt biorum du har förresten! :)

Edit, Din bakre vägg i biorummet blev jätteläcker och kanonsnygg, trevligt med sådana detaljer.

Redigerat av xtraljud, 22 December 2013 - 13:59.

Postad 22 December 2013 - 14:20

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Shit vilken snygg design på serien, älskar frontarna! Billiga var dom också. "Nerbyte" kan bli aktuellt *asg* men jag måste höra på divine-serien också, det finns ett sånt par här i umeå.

120kg!? För 15 papp? DET slår då alla rekord. Ja, vikt kan lika gärna vara en sten i subben, men i regel så är det byggkvalitet. Som fan!

Lycka till att flytta den själv bara :D

Postad 22 December 2013 - 14:24

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
Ja subben har i sidoväggarna MDF i 25mm tjocklek, fronten är 55mm, bottnen är 48mm och all stagning i lådan är utskuren i 40mm, sen har dom "multipla" lager av dämpning i hela lådan.

Som sagt detta ser jäkligt bra ut! :)

Postad 22 December 2013 - 15:06

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

precis det är bara att låta han hålla på.
sen om det blir 10 sidor om skit då börjar det bli lite mycket.
har aldrig varit inne på faktiskt men jag tror dig.

Det kan var så att XTZ tar i ännu bättre om dom får kritik på sina produkter men ger man inte ktritik så blir produkten inte bättre.
Det kan man ha som en reflektion för det handlar ännu om ett företag. och företag tar åt sig av kritik ?.
Och ser man på hur andra agerar så brukar dom visa lite på inälvorna i sina högtalare .

Postad 22 December 2013 - 15:23

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Har jag förstått det rätt att det är 3 st 12or som är i varsin kabinett och som drivs med 3 st slutsteg?

Postad 22 December 2013 - 15:25

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
jajjemen kalle så kan det vara.
oj 120 kg då får man nästan ta i om man ska flytta den haha.

zartok tänker du på mina mini divine? :)
jag har märkt att dom skulle vilja ha lite mer kräm när man ska lyssna högt.
samt att dom borde vara helt inspelade nu har märkt att det är lite mer tryck basen men inte så djup bas dock.

Postad 22 December 2013 - 15:43

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

jajjemen kalle så kan det vara.
oj 120 kg då får man nästan ta i om man ska flytta den haha.

zartok tänker du på mina mini divine? :)
jag har märkt att dom skulle vilja ha lite mer kräm när man ska lyssna högt.
samt att dom borde vara helt inspelade nu har märkt att det är lite mer tryck basen men inte så djup bas dock.

Möjligen att jag gör :D om vi kan ordna en demo så kan jag säkert ta med ett slutsteg med mer kräm så får du testa. 600w per kanal i 8 ohm ok? :D

Postad 22 December 2013 - 15:51

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Ja subben har i sidoväggarna MDF i 25mm tjocklek, fronten är 55mm, bottnen är 48mm och all stagning i lådan är utskuren i 40mm, sen har dom "multipla" lager av dämpning i hela lådan.

Som sagt detta ser jäkligt bra ut! :)

:blink: stämmer det så har de verkligen inte kompromissat med lådkonstruktionen, hoppas nu bara att de inte gjort det med volymen kontra elementet som på 18p.

Har jag förstått det rätt att det är 3 st 12or som är i varsin kabinett och som drivs med 3 st slutsteg?

Som jag förstått det så delar elementen ialf porten.

Postad 22 December 2013 - 16:27

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0

Möjligen att jag gör :D om vi kan ordna en demo så kan jag säkert ta med ett slutsteg med mer kräm så får du testa. 600w per kanal i 8 ohm ok? :D

ja nu har jag verkligen gott om tid.
Så det skulle nog gå att ordna.
jasså?
Skulle va riktigt roligt att få testa dom med ett riktigt slutsteg. Så det är ett krav :)
Jag borde nog ha tid närmare helgen.
Men vi tar det via pm.

Postad 22 December 2013 - 17:03

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0
Jag tycker att det är otroligt trevligt att ett företag bygger som dom och är initiativrik
på att komma med nya produkter typ 3 x 12 bastorn... :)

Sen är det så alla behöver/vill inte spela ner till 7hz för att känna sig nöjd med sitt system....det finns dom som inte vill ha häftmassa
under varenda pryl i rummet.. ;)

Min låda blir 50 mm front och backstycket 40 mm och sidorna 22 mm...
Min blir som storebror yttre måtten blir ca 185 x 51 x 63 cm H x B x D och väger ca 150+ så min låda blir smalare ser jag.(det dom tänker bygger jag B))

Postad 22 December 2013 - 18:23

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
Bassystem som agerar med hög output vid 7hz, presterar dessa bra bas runt 80-120hz oxå?

Postad 22 December 2013 - 18:26

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0

Bassystem som agerar med hög output vid 7hz, presterar dessa bra bas runt 80-120hz oxå?

Har man bra med output vid 7Hz så spelar basarna ytterst obesvärat vid 80-120, så ja :)

Postad 22 December 2013 - 18:26

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
Skulle vara kul att få se riktiga mätningar på dom system som klarar det, och vid vilken db det handlar om.

Finns det några med sånna system som har mätningar på detta forumet :)

Redigerat av xtraljud, 22 December 2013 - 18:29.

Postad 22 December 2013 - 18:35

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 1

Jag förstår. hehe ja dom tar ju sin plats, snyggt och trevligt biorum du har förresten! :)

Edit, Din bakre vägg i biorummet blev jätteläcker och kanonsnygg, trevligt med sådana detaljer.

Tack :) Lånade idén från en medlem på faktiskt.se då han fixade rummet efter IÖ:s besök.
Får se vad min akustiker bestämmer, och de är skönt att 3x12 kommer med i beräkningen.

Postad 22 December 2013 - 18:39

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 1

Som jag förstått det så delar elementen ialf porten.

Alltså, jag har lite svårt att förstå poängen med denna konstruktionen, om det är så att det är 3 element i egna kabinett som drivs med 3 slutsteg.
T ex, hade de haft ett slutsteg som drev alla 3 elementen så hade det varit en anledning till det hela. Men nu har jag lite svårt att förstå poängen när man inte får några fördelar mot att ha 3 st separata baslådor och istället så får man nackdelar (stor, otymplig, du kan inte placera de 3 lådorna i rummet för släcka noder, etc).
Men jag kanske har missat något?

Postad 22 December 2013 - 18:50

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
Karlsson74;

Dom tre st slutstegen går ju på samma signal så konstruktionen är ju 1st subb, en st subb i denna storlek och med dess samanlagda element yta flyttar ju mer luft än tex en st mindre, så om man vill ha fler antal så köper man ju fler subbar bara? Denna modell (3x12) tar ju samtidigt lika mkt (lite) golvyta, eller lite mer kanske, som en st 1x12 iom att den bygger på höjden.

Om du vill ha mindre lådor med mindre kapacitet så kan du ju köpa 1x12 modellen istället.

Redigerat av xtraljud, 22 December 2013 - 19:20.

Postad 22 December 2013 - 19:33

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1032 inlägg
  • 1
Det var ett ******** gnäll från en viss användare här. Alla värderar inte sina högtalarsystem efter samma parametrar som dig. Du påpekar själv att det ännu inte finns några mätdata, då finns det ju inte heller någon anledning för dig att misstro något, om du nu ska följa din egen åsikt.

Om slutpriset blir runt 15' för 3x12 subben så är det oerhört prisvärt jämfört med vad marknaden erbjuder idag. Sen att man kan bygga eget för mindre pengar är fullständigt orrelevant, det kan diskuteras i en annan tråd.

Lägg gärna upp en bild på dina subbar om de nu är så himla häftiga. Med viss förutfattad mening misstänker jag att de flesta inte hade släpat in dem i sina biorum p.g.a. sitt utseende, då de flesta diy-subbar tenderar att inte ha så hög finish på mer än möjligtvis ljudet.

Postad 22 December 2013 - 19:41

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Mig veterligen är dom diy-subbarna sommjag tror diskuteras inget makalöst heller. Vill man se bra lms 5400 så klickar man in bakermans galleri, där har vi rätt byggda lådor till elementet och gott om infra :)

Postad 22 December 2013 - 19:51

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Nu kommer moderatorn snart som ett brev med posten...

Redigerat av MattiasBGD, 22 December 2013 - 20:41.

Postad 22 December 2013 - 20:02

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
:D

Postad 22 December 2013 - 20:24

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Ja, den här gången är då jag jävligt oskyldig. Läser inget som någon skriver och skriver bara min uppfattning, som användaren i fråga verkar ha gjort mot xtzs nya sortiment :D

Postad 22 December 2013 - 20:33

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Mig veterligen är dom diy-subbarna sommjag tror diskuteras inget makalöst heller. Vill man se bra lms 5400 så klickar man in bakermans galleri, där har vi rätt byggda lådor till elementet och gott om infra :)

2st lms 18" med slavar....inte makalösa.....nu känns ju genast mina små pytte lms jädrigt löjliga :D :D :D

Redigerat av robert293, 22 December 2013 - 20:34.

Postad 22 December 2013 - 20:48

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Nej, baker förklarade det i an annan tråd som jag inte ska nämna. Jag vet lite, men jag vet att baker har stenkoll :)

Men ja, dom är nog kanske en smula värre än dina tolvor ändå :D

Postad 22 December 2013 - 21:10

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Det var ett ******** gnäll från en viss användare här. Alla värderar inte sina högtalarsystem efter samma parametrar som dig. Du påpekar själv att det ännu inte finns några mätdata, då finns det ju inte heller någon anledning för dig att misstro något, om du nu ska följa din egen åsikt.

Om slutpriset blir runt 15' för 3x12 subben så är det oerhört prisvärt jämfört med vad marknaden erbjuder idag. Sen att man kan bygga eget för mindre pengar är fullständigt orrelevant, det kan diskuteras i en annan tråd.

Lägg gärna upp en bild på dina subbar om de nu är så himla häftiga. Med viss förutfattad mening misstänker jag att de flesta inte hade släpat in dem i sina biorum p.g.a. sitt utseende, då de flesta diy-subbar tenderar att inte ha så hög finish på mer än möjligtvis ljudet.

Du har fina bilder på dina XTZ i ditt galleri.

Postad 22 December 2013 - 22:24

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Karlsson74;

Dom tre st slutstegen går ju på samma signal så konstruktionen är ju 1st subb, en st subb i denna storlek och med dess samanlagda element yta flyttar ju mer luft än tex en st mindre, så om man vill ha fler antal så köper man ju fler subbar bara? Denna modell (3x12) tar ju samtidigt lika mkt (lite) golvyta, eller lite mer kanske, som en st 1x12 iom att den bygger på höjden.

Om du vill ha mindre lådor med mindre kapacitet så kan du ju köpa 1x12 modellen istället.

Du förstod inte vad jag skrev. Om den är som jag beskrev den så har den inga fördelar mot att ha 3 separata baslådor, utan snarare nackdelar.

Postad 22 December 2013 - 22:27

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1032 inlägg
  • 2

Du har fina bilder på dina XTZ i ditt galleri.

Den kommentarer säger mer om dig än om mig. Ja, jag äger XTZ prylar och är mycket nöjd med dessa. Har däremot inga som helst planer på att uppgradera och definitivt inte till något monster på 3x12" då jag inte har ett dedikerat rum för ljud. Att jag kommenterar som jag gjorde har ingenting med XTZ i synnerhet att göra, utan om tillverkare i allmänhet.

Det jag tycker är konstigt är att du verkar vilja döma ut en produkt innan vi ens fått fullständig information, samt att du antar att de mätningar som kommer publiceras skulle vara glädjesiffror eller på andra sätt manipulerade. Antingen sitter du inne på mer information än alla andra, eller är det så att du själv har förutfattade meningar. Vad har du egentligen för erfarenheter av tillverkaren?

Postad 22 December 2013 - 23:09

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Du förstod inte vad jag skrev. Om den är som jag beskrev den så har den inga fördelar mot att ha 3 separata baslådor, utan snarare nackdelar.

Det var du som inte förstod mitt svar. för ditt ändamål och behov så köper du bara 1x12 modellen istället.

Sen angående om 3x12 har några fördelar mot 1x12 vet vi inte än iom att produkten inte är släppt än, men ska man leka med tanken så skulle jag gissa på att i 3x12 modellen så används kanske lite kraftigare låda runt respektive 12" element och kanske även lite större innermått per element, så möjligt att den presterar något bättre faktiskt.

Postad 23 December 2013 - 01:51

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det var du som inte förstod mitt svar. för ditt ändamål och behov så köper du bara 1x12 modellen istället.

Mitt ändamål? Jag är inte intresserad av den utan försöker, ännu en gång, få en förklaring vad fördelen är att, stort sett, sätta ihop 3 basmoduler med varandra. Bevisligen så kan du inte ge någon bra förklaring men XTZ kanske kan ge det istället.

Postad 23 December 2013 - 02:34

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
Ja eftersom du hade så många funderingar angående subben ifråga så antog jag att du var intresserad av den. Jag har ju redan beskrivit en del saker som borde stå för fördelar med denna 3x12 subb gentemot modellen 1x12.

Bevisligen tillhör du kategorin folk som bara skriver här i tråden för att försöka svärta ner subben ifråga. Och bevisligen har du inte läst såpass noggrant i inläggen du fått och i tråden att du är medveten om att produkten inte är släppt än och iom detta så ger inte XTZ ut mer info för tillfället.

Saker som mer luftförflyttningskapacitet och högre SPL kanske du inte är insatt i?, annan avstämning, mindre dist etc?

Redigerat av xtraljud, 23 December 2013 - 02:41.

Postad 23 December 2013 - 07:20

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 2
Lugna ner dig lite nu. Karlsson har absolut rätt i det han säger. Är det tre separata lådor som satts ihopmså finns det inte någon större fördel mot tre separata subbar, annat än att det blir billigare för oss att köpa en 3x12 än 3 1x12.

Fördelarna med separata subbar är istället att man kan placera dom olika för bättre spridning av basen. Dom går ju också att stapla. Jag trodde att 3x12 var en stor kammare, ungefär som cobran här inne bygger på. Det skulle ge större innerutrymme totalt i subben för samma yta.

Postad 23 December 2013 - 08:29

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Mitt ändamål? Jag är inte intresserad av den utan försöker, ännu en gång, få en förklaring vad fördelen är att, stort sett, sätta ihop 3 basmoduler med varandra. Bevisligen så kan du inte ge någon bra förklaring men XTZ kanske kan ge det istället.

Bygger det inte på samma princip som Ken Kreisel och Focal Utopia subbarna? Dom är ju byggda för att staplas på varann, så något bör man ju vinna på det. Sen är ju fråga om det inte blir bättre med subbarna utspridda i rummet, men vem säger att man inte kan ha 4 x 3 12" baselement spelandes? :)

Postad 23 December 2013 - 08:33

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Bygger det inte på samma princip som Ken Kreisel och Focal Utopia subbarna? Dom är ju byggda för att staplas på varann, så något bör man ju vinna på det. Sen är ju fråga om det inte blir bättre med subbarna utspridda i rummet, men vem säger att man inte kan ha 4 x 3 12" baselement spelandes? :)

Varför skulle man inte kunna stapla 3 st enelements-subbar på varann? Om det är tre separata lådor ser jag inte heller fördelen med 3x12-modellen förutom att priset kanske är lägre än 3x1x12.

Postad 23 December 2013 - 12:13

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0

Lugna ner dig lite nu. Karlsson har absolut rätt i det han säger. Är det tre separata lådor som satts ihopmså finns det inte någon större fördel mot tre separata subbar, annat än att det blir billigare för oss att köpa en 3x12 än 3 1x12.

Fördelarna med separata subbar är istället att man kan placera dom olika för bättre spridning av basen. Dom går ju också att stapla. Jag trodde att 3x12 var en stor kammare, ungefär som cobran här inne bygger på. Det skulle ge större innerutrymme totalt i subben för samma yta.

Det bli visst ingen skillnad om man har en stor låda med tre element i eller tre lådor i en stor låda när det gäller Q-värdet eller annat.

Det är fördelar att ha tre separat men det jag kan tycka att när man ser dom som har två,fyra eller fler väldigt ofta staplar dom ovan på varandra ändå ;)
Alla som inte har ett dedikerat biorum måste anpassa sig efter öppningar/dörrar fönster och att det ska var praktiskt dom flesta har dåligt om utrymme.
Så att köpa ett eller två torn kan jag tycka är smart sätt att få mycket Basz på liten golv yta.

Redigerat av cobra-427, 23 December 2013 - 12:13.

Postad 23 December 2013 - 12:43

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jo, det blir skillnad på q-värdet. Om vi skulle förminska din jättemegalåda till en tolvtummare så har du inte separerande golv och tak. Dessa tar ju upp volym i lådan, och rätt mycket ockdå. Plus att det ökar på vikten i jämförelse med dina avancerade men lätta stag :)

Postad 23 December 2013 - 13:00

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Jag är lugn, är du? :)

Jag trodde också att det var en enda stor kammare? eftersom det är en enda basreflexport. 3x12 är ju en separat subb så den kan man ju placera på olika ställen för bättre spridning etc, inga problem där.

Och som sagt. jag tror 3x12 har större innermått per 12" element gentemot vad 1x12 har.

Postad 23 December 2013 - 13:13

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 1
Då har vi en ny fråga till Joel.
Är det en kammare eller 3st?
Då slipper man diskutera det i onödan.

Många här värkar kunna en del om för och nackdelar med ulika byggen.
I mitt fall som inte är så påläst vet jag bara att jag kommer uppskatta ett torn mrd 3st element. Två sådana torn kommer ge mig förhoppningsvis den bas jag vill ha. Men det återstår att se när tornen anländer.

Postad 23 December 2013 - 13:15

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 1

Jo, det blir skillnad på q-värdet. Om vi skulle förminska din jättemegalåda till en tolvtummare så har du inte separerande golv och tak. Dessa tar ju upp volym i lådan, och rätt mycket ockdå. Plus att det ökar på vikten i jämförelse med dina avancerade men lätta stag :)

Läs på min sida så vi inte kladdar ner här ;)

Postad 23 December 2013 - 13:20

xtraljud
  • xtraljud
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Då har vi en ny fråga till Joel.
Är det en kammare eller 3st?
Då slipper man diskutera det i onödan.

Många här värkar kunna en del om för och nackdelar med ulika byggen.
I mitt fall som inte är så påläst vet jag bara att jag kommer uppskatta ett torn mrd 3st element. Två sådana torn kommer ge mig förhoppningsvis den bas jag vill ha. Men det återstår att se när tornen anländer.

Japp! detta måste vi få veta innan Julafton :) B)

Tänk en transmissionslinje, det kunde nog vara något? :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.