Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ Cinema Series

2824 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ Cinema M6 (st) (Surroundhögtalare) 1 9.5 (9) 7 495:-
XTZ Cinema S5 (st) (Surroundhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
XTZ Cinema S5 (Surroundhögtalare) 1 9.285714 (6) Inga priser
XTZ Cinema SUB 1X12 (Subwoofers) 5 9.736842 (18) Inga priser
XTZ Cinema SUB 3X12 (Subwoofers) 1 9.444444 (8) Inga priser
XTZ Cinema M6 (Surroundhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
XTZ Cinema S2 Atmos (Surroundhögtalare) 1 8.999998 (12) 4 990:-
XTZ Cinema M8 (Surroundhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
XTZ Cinema M8 Center (Centerhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
9 relaterade trådar

Postad 21 February 2014 - 18:30

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Haha snyggt. :)

Postad 21 February 2014 - 19:07

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Med tanke på vilken person som har varit med att utveckla högtalarna så är iaf jag nöjd med att ha förbeställt ett 5.2-system ;)

Men det hade varit kul med ett större test...

Postad 22 February 2014 - 10:56

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Jag tror nog att dom kommer att ta hem serien för ett mer noggrant och rättvist test.
Vi får maila dom och kräva det annars ;)

Personerna som har utvscklat Cinema serien är konstruktörer som sitter på över 20års erfarenhet och bland dom finns Ken Kreisel!
Den gubben är nog väl känd för sina skapelser ;) Dom som ej känner till Ken Kreisel får googla, sen förstår ni varför Cinema serien är så prisvärd.

Det är inte direkt några killar som hade det tråkigt en fredags kväll och smackade ihop några lådor över en öl eller två bara för att det bar en kul grej.

Det fins mycke tanke som ligger bakom serien, men givetvis kan den ju inte tilltala alla. Det kommer klart finnas dom som talar för och emot. Det är ju trots allt personliga åsikter, upplevelser, förväntningar, krav mm.

Postad 22 February 2014 - 11:05

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Lockelsen blev för stor och igår bokade jag ett komplett 5.1 system. Är själv något av en doldis på minhembio men har länge haft ett hembio-intresse som dock fått stå tillbaka för andra saker. I julas så blev jag med projektor efter att ha hängt några timmar på HBBs projjehelg. Valet föll på en Epson TW9200W och efter det så har mina *harkel* dynavoice *host* känts som den svagaste delen i filmupplevelsen.

Har inte ägt eller ens lyssnat på några högtalare av XTZ så det var lite svettigt när jag bestämde mig för att chansa, men när XTZ är kända för goda kvantiter välljud för pengarna och "Buy & Try" så känns det som ett bra val. Tack alla ni som har skrivit och diskuterat dessa högtalare. Vad tror ni om att driva dessa högtalare med en Onkyo 609?

Så som dom övriga skriver så kommer 609 att sköta sitt men om du har möjligheten till en bättre så vore det inte fel. 8xx serien (typ 818 som jag har) är bra då du kan hänga på extra steg om du känner att kraften inte räcker till. 818 brukar dyka upp på begagnat marknaden för en rimlig slant. 828 är dyrare och saknar XT32 kalibrering.

Så en reciver med pre-out bör du satsa på ;)

Postad 22 February 2014 - 15:29

Poppler
  • Poppler
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Så som dom övriga skriver så kommer 609 att sköta sitt men om du har möjligheten till en bättre så vore det inte fel. 8xx serien (typ 818 som jag har) är bra då du kan hänga på extra steg om du känner att kraften inte räcker till. 818 brukar dyka upp på begagnat marknaden för en rimlig slant. 828 är dyrare och saknar XT32 kalibrering.

Så en reciver med pre-out bör du satsa på ;)

Har inte tittat på baksidan av 609:an på ett tag och blev förvånad av att den inte hade någon pre-out. Trodde att en sådan sak var standard, så nu får jag väl skämmas lite :)

Funderar på om en Pioneer LX-57 skulle vara en bra matchning? Det låg en begagnad på blocket i plastad originalkartong för halva nypriset, men på whathifi så varnade dom för att matcha den mot ljusa högtalare... Nu är den borta från blocket dock. Blir till att låna hem en strax efter leveransen av högtalarna.

Varför finns det inte några tre-kanaliga slutsteg förresten? Det måste finnas en marknad för en sådan produkt i hemmabiosammanhang.

Postad 22 February 2014 - 15:33

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0

Har inte tittat på baksidan av 609:an på ett tag och blev förvånad av att den inte hade någon pre-out. Trodde att en sådan sak var standard, så nu får jag väl skämmas lite :)

Funderar på om en Pioneer LX-57 skulle vara en bra matchning? Det låg en begagnad på blocket i plastad originalkartong för halva nypriset, men på whathifi så varnade dom för att matcha den mot ljusa högtalare... Nu är den borta från blocket dock. Blir till att låna hem en strax efter leveransen av högtalarna.

Varför finns det inte några tre-kanaliga slutsteg förresten? Det måste finnas en marknad för en sådan produkt i hemmabiosammanhang.

Det finns en del tre kanaliga steg, Atoll går att få för en bra slant tex

Postad 22 February 2014 - 15:48

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 0
Jag är sjukt glad över mitt Rotel RB-993,men jag har ingen center just nu... blir nog snart igen.
Tyvärr är de stegen inte så vanliga på begagnat-marknaden.

Ett alternativ är ett 5-kanal-steg och använda de två extra kanalerna till att driva basar :)

Redigerat av Unregistered31eb059f, 22 February 2014 - 15:49.

Postad 22 February 2014 - 17:21

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Vill minnas att Primare har en del äldre 3 kanalsteg.

Hade gärna sett ett nytt 3 kanalsteg från Rotel framöver :-)

Postad 22 February 2014 - 19:30

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 1

Jag tror nog att dom kommer att ta hem serien för ett mer noggrant och rättvist test.
Vi får maila dom och kräva det annars ;)

Personerna som har utvscklat Cinema serien är konstruktörer som sitter på över 20års erfarenhet och bland dom finns Ken Kreisel!
Den gubben är nog väl känd för sina skapelser ;) Dom som ej känner till Ken Kreisel får googla, sen förstår ni varför Cinema serien är så prisvärd.

Det är inte direkt några killar som hade det tråkigt en fredags kväll och smackade ihop några lådor över en öl eller två bara för att det bar en kul grej.

Det fins mycke tanke som ligger bakom serien, men givetvis kan den ju inte tilltala alla. Det kommer klart finnas dom som talar för och emot. Det är ju trots allt personliga åsikter, upplevelser, förväntningar, krav mm.

med tanke på att KK är en av männen bakom subwooferns födelse...lär ju knappast SUB Xx12 vara hästskit ;-)

Fyndbörsen rekommenderar just LX från Pioneer som ett bra alternativ till Cinema...håll utkik när nya LX kommer så har du ju nästan halva priset på den gamla..

Postad 22 February 2014 - 20:35

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Fyndbörsen rekommenderar just LX från Pioneer som ett bra alternativ till Cinema...håll utkik när nya LX kommer så har du ju nästan halva priset på den gamla..

Postad 22 February 2014 - 20:40

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Postad 22 February 2014 - 22:19

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 3
Ojdå plingen.
vart det lite väl många öl ikväll? :)

Postad 22 February 2014 - 23:13

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Ojdå plingen.

Nääää. Tror att han gillar Pioneer :D

Postad 22 February 2014 - 23:19

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Haha kan va så också :)

Postad 22 February 2014 - 23:26

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Va lite inne på att köpa Pioneer en period men det blev aldrig av. Är nöjd med Onkyo och ser ingen anledning till att byta :)

Emotiva har tre-kanals steg. Va ett på blocket nyligen. Tror den gick för 10K om jag minns rätt.
Annars så är ju denna trevlig.
http://www.blocket.s...5.htm?ca=11&w=3

Det dyker upp lite pina guldkorn ibland men det gäller att man har en slant som väntar på fyndet :(

med tanke på att KK är en av männen bakom subwooferns födelse...lär ju knappast SUB Xx12 vara hästskit ;-)
..

Vi får hålla tummarna ;)

Postad 22 February 2014 - 23:32

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

Ojdå plingen.

:)

Redigerat av MikeVKR, 22 February 2014 - 23:33.

Postad 23 February 2014 - 10:28

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Haha…nä, med en nyfödd emellan mig och frugan är det förbud på spritfronten ;)
Inte ens en liten sipp av hus-whiskeyn (Ardbeg) får man ta på lördagskvällen numera :D

Fick nåt felmeddelande på Tab3an att jag INTE hade postat inlägget, så jag pröva ett par ggr till... :P

Ja, Pioneer är väl helt OK! Prövade för första gången i mitt liv att bi-ampa igår, stärken går in i skyddsläge och luktar bränd katt och blev kokhet...

Och nej, jag har inte kopplat fel! Skitskumt, kanske blir ny stärk fortare än beräknat...

Postad 23 February 2014 - 10:54

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Jaså? Tog du bort bläcken imellan?
Jag har också provat det märkte ingen skillnad.

Postad 23 February 2014 - 12:59

Poppler
  • Poppler
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Är det en ny generation LX på g?

Postad 23 February 2014 - 13:39

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Jaså? Tog du bort bläcken imellan?
Jag har också provat det märkte ingen skillnad.

Har inga bleck emellan, har 99.26 P. Så 4 kablar in i filtret från stärken, 4 från filtret till terminalen på högtalaren. Nä, det blir ingen skillnad, iaf inte på en 922 för 3 tkr...

Postad 23 February 2014 - 13:41

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Ok.
Jag har haft lite dyrare pjäser och inte märkt nån skillnad.

Postad 23 February 2014 - 13:44

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Är det en ny generation LX på g?

Nya grejer kommer väl inte förrän till sommaren?

Ok.

Nä, det är nog bättre med bättre kräm i stärken från början. Eller separata steg.

Postad 23 February 2014 - 14:06

Excallibur
  • Excallibur
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Jag som var så säker på att jag hade bestämt mig för Klipsch Reference-serien (RF-82, RC-62) som mitt kommande Bio-system. Sen såg jag denna tråden :)

Verkar helt klart intressant tycker jag!
Kör idag med XTZ 99.36 och dubbla XTZ 99 W12.16.

Anläggningen är tänkt framförallt till film. Men en hel del musik kommer även att ljuda från högtalarna.
Idag drivs allt från en Yamaha RX-A3030.

Jobbigt allt blev plötsligt ;)

Postad 23 February 2014 - 14:17

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Jag som var så säker på att jag hade bestämt mig för Klipsch Reference-serien (RF-82, RC-62) som mitt kommande Bio-system. Sen såg jag denna tråden :)

Verkar helt klart intressant tycker jag!
Kör idag med XTZ 99.36 och dubbla XTZ 99 W12.16.

Anläggningen är tänkt framförallt till film. Men en hel del musik kommer även att ljuda från högtalarna.
Idag drivs allt från en Yamaha RX-A3030.

Jobbigt allt blev plötsligt ;)

Nä då! Inte så jobbigt ;)
Klart att du ska vara kvar i XTZ familjen :)

Postad 23 February 2014 - 14:53

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Ok.

Nya grejer kommer väl inte förrän till sommaren?

Nä, det är nog bättre med bättre kräm i stärken från början. Eller separata steg.

De är nog den vägen man ska ta, kraftfullare stärkare :ph34r:
Dom flesta både säljare och tillverkare tycker att det inte är mycket att hänga i granen. Alternativet finns ja, men det är nog något som kom till bara för att mätta marknaden.
Utgår man från en tillräckligt potentiell kraftkälla så bör det räcka fint.
Har för mig att HK inte ens vill erbjuda denna möjlighet (dom tycker att det är trams)

Postad 23 February 2014 - 15:08

Excallibur
  • Excallibur
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 1

Nä då! Inte så jobbigt ;)
Klart att du ska vara kvar i XTZ familjen :)

Sådär ja, då är en förhandsbokning av XTZ Cinema-Serien gjord.
Blev 3st M6-högtalare och ett par S5 för surround.

Då återstår endast den eviga väntan... ;)

Postad 23 February 2014 - 16:08

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Blir nog inte så dumt…en annan har beställt 2 st SUB 1x12 + 5.0…blev lite för mycket extra med 2 st SUB 3x12…inte för att trampa någon på tårna (RobNB) men Hemmabio sa ju att det inte var någon skillnad i ljudtryck, mer fysisk upplevelse med trippeltolvorna. En annan som är klent byggd klarar nog inte av det :D

Postad 23 February 2014 - 16:25

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

men Hemmabio sa ju att det inte var någon skillnad i ljudtryck, mer fysisk upplevelse med trippeltolvorna. En annan som är klent byggd klarar nog inte av det :D

Om det inte är någon skillnad i ljudtryck mellan en tolva och 3 likadana tolvor, så är något rejält fel.

Tror nog mer på att felet är hos tidningen Hemmabio iofs. Det är inte första gången isåfall ;)

Redigerat av Ageve, 23 February 2014 - 16:26.

Postad 23 February 2014 - 16:26

Poppler
  • Poppler
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Hade jag köpt två 3x12 hade jag nog åkt på att renovera all el här hemma först :)

Härligt!

Postad 23 February 2014 - 16:59

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Om det inte är någon skillnad i ljudtryck mellan en tolva och 3 likadana tolvor, så är något rejält fel.

Tror nog mer på att felet är hos tidningen Hemmabio iofs. Det är inte första gången isåfall ;)

Med tanke på att Ken Kreisel är med på ett hörn lär det nog som sagt inte bli hästskit...

Postad 23 February 2014 - 17:05

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Grattis :)
Ja väntan är jobbig. Jag har väntat sen i november :P

Blir nog inte så dumt…en annan har beställt 2 st SUB 1x12 + 5.0…blev lite för mycket extra med 2 st SUB 3x12…inte för att trampa någon på tårna (RobNB) men Hemmabio sa ju att det inte var någon skillnad i ljudtryck, mer fysisk upplevelse med trippeltolvorna. En annan som är klent byggd klarar nog inte av det :D

Mina tårar mår fint, vibrationen ifrån 2st 3x12 kommer att masera upp dom fint sen när dom anländer :P

Jag håller med Avage!
Jag tvivlar STARKT på att dom hört basarna och om dom gjort det så är jag väldigt skeptisk till deras uttalande.
6st element vs 2st hmmm.
Är inte så duktig på att räkna just db men skillnad är det.

Dom bygger ett ljudrum i Torup (Fyndbörsen) där Cinema kommer stå. Tro att jag kommer vara där och lyssna :)

Postad 23 February 2014 - 17:29

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Med tanke på att Ken Kreisel är med på ett hörn lär det nog som sagt inte bli hästskit...

Tror du att Ken Kreisel skulle konkurrera med sig själv!

Postad 23 February 2014 - 17:45

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 3

Tror du att han gör det gratis...?

Tror du inte BMW får betalt när de tillverkar dieselmotorerna till Peugeot? Peugeot får nog sälja mer bilar pga det...

Postad 23 February 2014 - 17:55

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Tror du inte BMW får betalt när de tillverkar dieselmotorerna till Peugeot? Peugeot får nog sälja mer bilar pga det...

Peugot är europas näst största tillverkare och Gm tycks ha ett finger med i spelet även numera kineserna.
Så vad är konstigt att dom samarbetar i stället för dyra utvecklings kostnader titta under huven på en volvo disel så får du se dom 4 kolvringarna.

Postad 23 February 2014 - 17:58

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 3

Peugot är europas näst största tillverkare och Gm tycks ha ett finger med i spelet även numera kineserna.
Så vad är konstigt att dom samarbetar i stället för dyra utvecklings kostnader titta under huven på en volvo disel så får du se dom 4 kolvringarna.

Så vad är då konstigt med att KK och XTZ samarbetar? Känns som att hans egen serie och Cinema har flera likheter..

Postad 23 February 2014 - 18:56

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Grattis :)
Ja väntan är jobbig. Jag har väntat sen i november :P

Mina tårar mår fint, vibrationen ifrån 2st 3x12 kommer att masera upp dom fint sen när dom anländer :P

Jag håller med Avage!
Jag tvivlar STARKT på att dom hört basarna och om dom gjort det så är jag väldigt skeptisk till deras uttalande.
6st element vs 2st hmmm.
Är inte så duktig på att räkna just db men skillnad är det.

Dom bygger ett ljudrum i Torup (Fyndbörsen) där Cinema kommer stå. Tro att jag kommer vara där och lyssna :)

3x12an gick väl djupare har jag för mig?

Postad 23 February 2014 - 19:48

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Så vad är då konstigt med att KK och XTZ samarbetar? Känns som att hans egen serie och Cinema har flera likheter..

Problemet är att ni skruvar förväntningarna bara för att enligt hörsägen att en amris har varit med i framtagningen av en högtalare.

Postad 23 February 2014 - 20:08

Poppler
  • Poppler
  • Användare

• 183 inlägg
  • 3

Problemet är att ni skruvar förväntningarna bara för att enligt hörsägen att en amris har varit med i framtagningen av en högtalare.

Du har redan tidigare i tråden vädrat din skepsis om dessa högtalare och till viss del oss som har hoppat på tåget. Nu kan vi väl gå vidare så vi slipper älta detta igen?

Postad 23 February 2014 - 20:13

Unregistered39f3573c
  • Unregistered39f3573c
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
sen lever dom inte upp till våra förväntningar å får vi ta och skicka tillbaka skiten. men av min egna tanke 3*12 vore ju förbaskat pinsamt om dom inte får den att blåsa brallorna av en..

Postad 23 February 2014 - 21:02

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

sen lever dom inte upp till våra förväntningar å får vi ta och skicka tillbaka skiten. men av min egna tanke 3*12 vore ju förbaskat pinsamt om dom inte får den att blåsa brallorna av en..

Man får ju ofta höra att folk är missnöjda med XTZ och att DHL har en speciell rutt för att ta hand om alla reklamerade saker...ELLER INTE! ;-)

Postad 23 February 2014 - 22:28

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 5

Jag brukar inte vara på men har svårt med tolkning...

@kalle12dussin
Att du orkar. Jag gillar dig! Alltså på riktigt. Bara älskar dom som inte låter andra vara som dom är och låta dom gilla det dom gillar. Ingen är på dig men ändå så kan du inte låta bli att vara på andra.
Att dela med sig utav sina kunskaper är absolut bra och det gillar jag när andra gör men att vara på är mindre kul. Men jag kanske tolkar dig fel och i så fall ber jag om ursäkt för att jag ej menar någonting illa.

Läs ännu en gång att jag inte menar något illa och i så fall ber jag om ursäkt!
Vill inte att det ska låta att jag har något emot dig.

Kan dock ej sluta undra.
Brukar du gå in i kyrkan och tala om för dom troende att dom har fel och bla bla bla för att du själv inte är troende?
Men låt oss säga att du är det! (troende)
Går du in till dom övriga religionerna och säger att dom har fel och att din tro är bättra och en massa bla bla bla? Eller låter du dom vara, låter dom tro på sin sak medan du ror på din.
Finns en massa olika människor här i världen, men dom som ska vara på andra kan jag inte sluta förbrylla mig över. Vad får man ut utav det?

Snälla, vrid och vänd inte på detta nu. Du brukar säga emot dig och då blir det så fel.
Du får absolut tro och tycka en massa men låt andra göra det samma. Vi kan skapa en tråd till dig där man kan debattera vad som är vad om du vill och dom som vill delta i debatten får det ;)

Den HÄR tråden är för dom som DYRKAR XTZ eller bara gilla märket, kanske någon som är nyfikna eller bara allmänt okunniga som ska köpa sina första högtalare, vissa har till och med bokat produkterna och verkligen ser fram emot den. Skit eller bra återstår att se. De e våra pengar INTE dina.

Dela med dig utav din kunskap på ett trevligt och artigt sätt och var ömsesidig.
Jag vet att du kan en hel del och det vore kul å träffa dig men ibland så kan jag uppleva dig... tja... att du menar väl men det kommer ut lite knasigt.

Ännu en gång hänvisar jag till min ursäkt om jag är ohyfsad!

Vh
Robert

Postad 23 February 2014 - 23:17

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 3

@kalle12dussin
Att du orkar. Jag gillar dig! Alltså på riktigt. Bara älskar dom som inte låter andra vara som dom är och låta dom gilla det dom gillar. Ingen är på dig men ändå så kan du inte låta bli att vara på andra.
Att dela med sig utav sina kunskaper är absolut bra och det gillar jag när andra gör men att vara på är mindre kul. Men jag kanske tolkar dig fel och i så fall ber jag om ursäkt för att jag ej menar någonting illa.

Kan dock ej sluta undra.
Brukar du gå in i kyrkan och tala om för dom troende att dom har fel och bla bla bla för att du själv inte är troende?
Går du in till dom övriga religionerna och säger att dom har fel och att din tro är bättra och en massa bla bla bla? Eller låter du dom vara, låter dom tro på sin sak medan du ror på din.
Finns en massa olika människor här i världen, men dom som ska vara på andra kan jag inte sluta förbrylla mig över. Vad får man ut utav det?

Snälla, vrid och vänd inte på detta nu. Du brukar säga emot dig och då blir det så fel.
Du får absolut tro och tycka en massa men låt andra göra det samma. Vi kan skapa en tråd till dig där man kan debattera vad som är vad om du vill och dom som vill delta i debatten får det ;)

Den HÄR tråden är för dom som DYRKAR XTZ eller bara gilla märket, kanske någon som är nyfikna eller bara allmänt okunniga som ska köpa sina första högtalare, vissa har till och med bokat produkterna och verkligen ser fram emot den. Skit eller bra återstår att se. De e våra pengar INTE dina.

Dela med dig utav din kunskap på ett trevligt och artigt sätt och var ömsesidig.
Jag vet att du kan en hel del och det vore kul å träffa dig men ibland så kan jag uppleva dig... tja... att du menar väl men det kommer ut lite knasigt.

Vh
Robert

AMEN!!

Postad 23 February 2014 - 23:18

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Hade jag köpt två 3x12 hade jag nog åkt på att renovera all el här hemma först :)

Absolut inte. Man kan hänga på ett helt gäng såna lådor på en helt vanlig tia. ;)

Postad 23 February 2014 - 23:37

Poppler
  • Poppler
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Absolut inte. Man kan hänga på ett helt gäng såna lådor på en helt vanlig tia. ;)

Varje "monoblock" ligger på 500W med peak upp till 900W. Betyder inte det att en 3x12 kan nyttja en effekt på 2700W momentant? Och slutligen så säger väl el-läran att P=U*I och därmed max effekt på en 10A säkring blir 2300W. Om jag inte har förstått verkligheten får du gärna berätta för mig var jag tänker fel. :)

Postad 24 February 2014 - 05:55

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

@kalle12dussin

Kan dock ej sluta undra.

Vh
Robert

Var ligger kunskaps nivå då??????? att handla färdigt och tro på vad en tillverkare skriver om
om man skall dela med sig så måste den man delar med sig till förstå grundlägande fysik och inte tro att man vet
eller att läsa på något internet forum och tro att man vet när man inte vet något om grundlägande högtalar konstruktion fungerar .

Varje "monoblock" ligger på 500W med peak upp till 900W. Betyder inte det att en 3x12 kan nyttja en effekt på 2700W momentant? Och slutligen så säger väl el-läran att P=U*I och därmed max effekt på en 10A säkring blir 2300W. Om jag inte har förstått verkligheten får du gärna berätta för mig var jag tänker fel. :)

Och du tror att du kommer att använda hela den effekten då kan du sluta att tro för det kommer du inte att göra .

Postad 24 February 2014 - 09:06

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Fast du nyttjar aldrig max. Dessutom finns det små fina saker i stegen som heter kondensatorer. ;)
Ett tag körde jag steg som var specade till att kunna lämna 10kW tillsammans, plus resten i min hemmabio, allt på en helt vanlig tia.
Man nyttjar inte i närheten av så mycket som man tror. :)

Postad 24 February 2014 - 09:25

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 5

Var ligger kunskaps nivå då??????? att handla färdigt och tro på vad en tillverkare skriver om
om man skall dela med sig så måste den man delar med sig till förstå grundlägande fysik och inte tro att man vet
eller att läsa på något internet forum och tro att man vet när man inte vet något om grundlägande högtalar konstruktion fungerar .

Och du tror att du kommer att använda hela den effekten då kan du sluta att tro för det kommer du inte att göra .

Jag prövade att läsa svaret på RobNBs inlägg, men min hjärna strejkade eftersom att det varken fanns punkter, eller svar på inlägget...

Postad 24 February 2014 - 14:49

Unregistered34dbed00
  • Unregistered34dbed00
  • Användare

• 213 inlägg
  • 1

Kan dock ej sluta undra.

Präster älskar att diskutera med icketroende. Förstår inte alls hur du menar att två oliktänkande inte ska kunna föra en vettig diskussion är det en klubb för inbördes beundran eller ett forum vi är på?

För att citera dig själv "Alla har rätt till åsikter både positiva och negativa, håll denna tråd på en fin nivå (annat kan tas upp via PM)"

Postad 24 February 2014 - 15:12

Unregistered34dbed00
  • Unregistered34dbed00
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0

En normal 10A säkring har inge problem att lämna 2700W momentant om det ligger på 1500kontinuerligt. Säkringen håller till och med för en ren kortslutning "momentant" :)

Postad 24 February 2014 - 17:57

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Präster älskar att diskutera med icketroende. Förstår inte alls hur du menar att två oliktänkande inte ska kunna föra en vettig diskussion är det en klubb för inbördes beundran eller ett forum vi är på?

För att citera dig själv "Alla har rätt till åsikter både positiva och negativa, håll denna tråd på en fin nivå (annat kan tas upp via PM)"

Då har du totalt misstolkat vad jag skrev och mitt budskap i det. Alla är välkomna att skriva här men en god ton och ömsesidighet.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.