Menar du verkligen det? Så som du går på i den här tråden
Ja. Det jag "går på" i tråden är emot dem som förnekar att en böjd TV ger en böjd bild.
Redigerat av Buddypresley, 04 oktober 2016 - 16:12.
Postad 04 oktober 2016 - 15:22
Ja. Det jag "går på" i tråden är emot dem som förnekar att en böjd TV ger en böjd bild. Redigerat av Buddypresley, 04 oktober 2016 - 16:12. Postad 04 oktober 2016 - 15:34
Måste man lida och vara överkänslig för att man vill att bilden ska vara geometriskt korrekt? Varför välja krökt när man kan få en rak tänker jag. Postad 04 oktober 2016 - 17:07
valet är ju rätt så enkelt, det är bara och låta bli och köpa en böjd tv om man inte vill ha det. Postad 04 oktober 2016 - 17:31
naturligtvis. Postad 04 oktober 2016 - 17:32 har en böjd lg eg 9600 , inget som man tänker på efter en stund käns onödigt rent bildmässigt, men fin å titta på Postad 05 oktober 2016 - 12:00
Självklart är det så. Gäller bara att veta om att en böjd TV ger böjda bilder och inte bara lyssna på vad försäljaren försöker påstå.
Tror du att alla som köper böjd TV är medvetna om att bilden uppfattas som böjd? Tror du att alla vet om att perspektivet förvrängs? Postad 05 oktober 2016 - 12:52 Tydligen är det inte så enligt dessa!😱😱 Läs avsnittet om flat and curved screens! http://www.displayma..._ShootOut_1.htm Redigerat av vinncent, 05 oktober 2016 - 12:53. Postad 05 oktober 2016 - 13:00
Since we are all accustomed to watching perfectly flat screens some people don’t like the change in screen geometry (even though curved screens actually show less visual geometric distortion than flat screens).
Så denna bild bli mer korrekt då på en böjd TV enligt dom tomtarna? Redigerat av Buddypresley, 05 oktober 2016 - 13:41. Postad 05 oktober 2016 - 13:17
Då läste jag rätt..... skämtar dem eller?🤔 Postad 05 oktober 2016 - 14:42 Skillnaden är kanske inte så jättestor trots allt iaf om man läser rtings review. Så ni kan nog sitta nöjda med era curved om man ska tro nedan iaf.
http://www.rtings.co...at-tvs-compared Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 05 oktober 2016 - 14:42. Postad 05 oktober 2016 - 14:47
Uuhm finns inte redan ut-och-in TV fast det kallas för vuxeninnehåll på Viasat? Postad 05 oktober 2016 - 16:25 Här var det en nyanserad och mogen diskussion minsann. (bra att ni påminner mig om nivån på det här forumet, tackar för det) Ni som tycker att en böjd skärm ger helt felaktig geometri när man tittar från sidan inser kanske inte att en helt platt TV även den ger helt katastrofal geometri från sidan, fast på ett lite annat sätt. Tror inte någon sitter så snett som meny-exemplet på bilden.
Är inte såld på en kurvad skärm själv, men att skillnaden skulle vara katastrofal har jag inte sett något belägg för. Bilderna som visades var ju helt felaktiga och jag gissar att TVn på Youtube-klippet som nämndes hade någon olinjär stretch aktiverad, som inte har med kurvaturen att göra. Postad 05 oktober 2016 - 18:04
Därför undviker jag att sitta snett om det går. Men varför det skulle vara en ursäkt för att göra det ÄNNU värre med krök förstår jag inte
Jag tycker som dig, ingen katastrof. Däremot tycker jag det är helt kokobananas att förvränga bilden när det inte behövs. Kurvade skärmar kom ju till för att motverka förvrängningar orsakade av optiken i projektorer. Postad 05 oktober 2016 - 18:51
jag störs inte lika mycket av bilden som du gör, jag sitter rakt framför tvn. när jag tittar på film, tänker jag inte på att tv-skämen är böjd. hur andra människor uppfattar eller är medvetna om böjd tv-skärm vet jag ej. Postad 06 oktober 2016 - 06:48
Förklara gärna varför du tycker platt-TV ger katastrofal geometri från sidan Postad 06 oktober 2016 - 08:38 Redigerat av vinncent, 06 oktober 2016 - 08:52. Postad 07 oktober 2016 - 12:47 Lite nyfiken hur en böjd TV skulle se ut med samma betraktningsvinkel..... Postad 07 oktober 2016 - 14:03 Vi som inte ser det så på en böjd TV, Ser vi i syne, eller vi måste ha hjälp att se böjda linjer? Postad 07 oktober 2016 - 14:19
En böjd TV ser ut så här rakt framifrån. Hur kan det vara möjligt att visa en bild på en perfekt rektangel som fyller ut skärmen? Postad 07 oktober 2016 - 14:27
Att man kan vara nöjd med bilden från en krökt TV är en sak, smaken är olika. Men det går inte att ärligt hävda att bilden inte blir förvrängd, det är liksom mot fysikens lagar. En rak linje i TVns övre eller nedre kant har inget val annat än att följa TVns kontur. Så är det bara. Postad 07 oktober 2016 - 14:33 Här är en äkta bild på en 2500CR monitor Postad 07 oktober 2016 - 15:44
Om du inte vet, varför laddar du då upp den? Postad 07 oktober 2016 - 15:59 Postad 07 oktober 2016 - 16:30
Jag tycker rtings gör en nykter jämförelse, bilderna är tydliga och rättvisande med hur jag ser på det i verkligheten på min tv.
Håller med om att curved är en designfeature, eller gimmick som vissa säger men vadå, tvn är snygg, speciellt i ett hörn och att den är curvad stör inte mig det minsta så trollen får väl hålla på och dryga sig då, det säger ju mer om dem Postad 07 oktober 2016 - 18:40 Nu tolkar du de lite hårt. Rätt uppenbart att de inte finns några "fördelar". Eller kan du rada upp några som inte är "säljsnack"? Postad 07 oktober 2016 - 19:17 De som är så kritiska mot välvda skärmar tycker jag är märkliga, just iom att...
1. De hänvisar till samma felaktiga bilder gång på gång. 2. De aldrig tar upp egna exemplen på erfarenhet.
Jag sitter själv med en böjd TV och det är det absolut sista jag lägger märke till när jag använder den. För den delen bryr jag mig inte om saken men somliga gör Tjernobyl av ett litet vattenhjul.
Alla biodukar sedan 50-talet är välvda, och all biodistribuerad film är primärt producerad för bio. Ingen film har producerats de senaste 60 åren med en platt skärm i åtanke. Postad 07 oktober 2016 - 19:40
De försöker övertyga sig själva tror ja. Jag blev aldrig tokstörd av geometrifelen på CRT heller. Jag tror inte LCD slog för att de hade perfekt geometri... Postad 07 oktober 2016 - 21:25
Jag är ingen fan-boy och menar inte att det finns massor av fördelar, men inte heller så mycket nackdelar som framställs. Som sagt så anser jag en kurvad skärm vara mer design än funktion vilket kan vara en fördel så väl som någon annan, inte minst när "andra hälften" ska övertygas
En mer påtaglig fördel som jag upplevt är att en kurvad skärm ger en mer omvälvande känsla och djup om man sitter riktigt nära. Speciellt parat med kontrasten hos en oled. Ibland drar jag fram fotöljen så jag har huvudet typ en meter från skärmen och sätter på en science fiction-rulle på hög volym. Funkar kalas kan jag säga Redigerat av Legion, 07 oktober 2016 - 21:25. Postad 07 oktober 2016 - 21:45 Redigerat av Buddypresley, 07 oktober 2016 - 22:05. Postad 07 oktober 2016 - 22:36
Försök att hitta en biograf med en platt Cinemascope-duk. Du kommer aldrig att lyckas...
Dock mångfaldigt dummare att ta upp exempel där de visar upp bilder med distorsion i optiken, vilket du har gjort. Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 07 oktober 2016 - 22:37. Postad 08 oktober 2016 - 01:44 Postad 08 oktober 2016 - 03:46
Försök hitta en TV lika stor som en biograf så är jämförelsen är kanske bra, inte nu! Redigerat av JohnnyMann, 08 oktober 2016 - 03:47. Postad 08 oktober 2016 - 04:51 Fortfarande är biodukar aldrig platta. CRTs var inte det heller men så länge de skötte geometrin rätt så var det ingen som klagade annat än på de allra tidigaste burkarna. Postad 08 oktober 2016 - 06:49
Fast biodukarna är ju välvda för att kompensera för distorsionen linsen ger upphov till, så man kan i princip säga att man bygger biodukarna välvda för att de inte ska se ut som en böjd tv. Postad 08 oktober 2016 - 07:53 Oavsett vilken bild jag visar upp så kan den innehålla lite distortion från tex optiken. Men du fattar väl vad en böjd TV ger för synintryck på tex raka vågräta linjer? Eller tror du att en testbild ser mer korrekt ut på en böjd TV jämfört med en platt? Postad 08 oktober 2016 - 08:20
"Okej". Det vi kan se på dina bilder är att signalen som visas upp har tydliga problem med distorsion och har inget med skärmen i sig att göra.
Jag sitter själv vid en böjd skärm just nu (i skrivande stund) och ärligt talat gör välvningen knappt någon skillnad öht vad som gäller geometri. Skillnaden i intryck hos mig som tittare är så gott som obefintlig, har inte hittat ett enda tillfälle där det varken ger från eller till. Det är av det skälet som jag inte bryr mig ett piss om saken. Jag har inte påstått att en böjd skärm är mer korrekt än en platt dito men jag skulle mycket hellre välja en bra välvd skärm än en dålig platt skärm, och vice versa.
EDIT: Och som van CRT-användare är jag mycket kritisk till geometrifel bör tilläggas, men har aldrig upplevt några sådana problem på en välvd skärm. Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 08 oktober 2016 - 08:25. Postad 08 oktober 2016 - 08:36 Men vilken skärm tror du själv är bäst för att ge korrekt synintryck av en testbild? Postad 08 oktober 2016 - 08:43 Enda gången jag kan tänka mig att en kurvad TV är bättre är när det kommer till 3D visning, vid vanlig 2D bild borde en platt TV vara mycket bättre. Men jag har ännu inte upplevt 3D på kurvad TV så vet inte om det ger något extra djup i bilden eller inte. Sen är ju även 3D på väg ut och ersätts av 4K och HDR. Postad 08 oktober 2016 - 08:55
Det hänger på vilken testbild det är och vad bildvisaren är kapabel till. Huruvida den är böjd eller inte är i princip helt ointressant i det sammanhanget. Postad 08 oktober 2016 - 09:07 Ett rutmönster. Klistra på ett korrekt rutmönster på en böjd skärm och kolla om du kan uppfatta det lika korrekt. Postad 08 oktober 2016 - 09:11 På min 910V ser ett rutmönster bra ut, men jag har också spenderat ett oändligt antal timmar med korrigering av geometri på bildrör och något säger mig att du inte har gjort det. Jag kanske har lättare att se när det är rätt kontra fel än andra... Postad 08 oktober 2016 - 15:25 Om ett rutnät visas korrekt på en platt TV och man sedan böjer TV:n, kommer inte synintrycket av nätet att ändras då? Tycker du att spegelbilden på en böjd spegel också ser korrekt ut? Postad 08 oktober 2016 - 17:25 På en platt TV kommer "synintrycket" att vara korrekt om du sitter rakt framifrån, men om du sitter något från sidan ändras hur du uppfattar geometrin. Utifrån min erfarenhet så påverkar det "synintrycket" oändligt mycket mer än huruvida skärmen är böjd eller inte och det baserar jag på egen erfarenhet. Jag är helt övertygad om att du aldrig ens har sett en böjd TV i hemmamiljö och baserar det du skriver på hur du tror att en sådan skulle te sig.
Reflexerna blir däremot töjda, det går att se om du försöker använda den som spegel men vad är det för mening med det? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |