Men jag är inte superorolig direkt allt jag kommer ha den till är film och en del spel. och brevlåde inbränning är inte den värsta formen det ska va någon reklam logga för jag hatar reklam!
Redigerat av oqvist, 10 December 2014 - 19:12.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
6 relaterade trådar
Postad 10 December 2014 - 19:11
Vet inte jag hoppas de inte är blyga för att kika fram här. Man kan ju tänka sig att de kanske vill sälja först innan de börjar klaga. Ett välkänt knep inom audiofilvärlden hype and dump
Men jag är inte superorolig direkt allt jag kommer ha den till är film och en del spel. och brevlåde inbränning är inte den värsta formen det ska va någon reklam logga för jag hatar reklam! Redigerat av oqvist, 10 December 2014 - 19:12. Postad 10 December 2014 - 20:59
Vågar du köra en statisk bild i 2-4h Postad 10 December 2014 - 22:55
Innan jag lämnade tillbaka min matade jag den med statiska bilder, märkte då ingenting..
+1 Postad 11 December 2014 - 07:27
Gör jag med dagligen. skärmsläckare/Bildspel som växlar var 30s. Frågan var om du lämnade EN bild på i 2-4h. Det vågar inte jag iaf och ALLA min lcds har genom åren motståt 4h+ utan ens minsta antydan till problem. Postad 11 December 2014 - 14:24
Jag har ingen Oled själv, men har läst att flertalet personer råkat ut för image retention. Det är väl därför inbränning över huvud taget nämnts, plus det faktum att LG (sverige) själva avrådit från statiska bilder. När det gäller LCD vill jag dela med mig av min personliga erfarenhet. Min Sony LCD från 2008 enligt prisjakt (hade för mig den var ännu äldre) har blivit lätt misshandlad ur den aspekten att den stått mycket med statiskt bild. Bilden ser ut som jag kommer ihåg den från dag 1, inga problem what so ever. Vet inte hur nuvarande LCD'er är men de är förmodligen bättre än min gamla harv. Postad 11 December 2014 - 14:33
Image retention på LG:s OLED är som på en bättre plasma och test- och mätbilder ger skuggningar efter ett par minuter vilka sedan klingar av. Har inte observerat några ljusa skuggor från textning, tack och lov, som var vanligt på LG:s plasma för ett par årsmodeller sedan.
Att det blir kvarddröjningar/ghosting etc. är väntat med OLED. Ligger i sakens natur när varje (sub)pixel är sin egen ljusskälla. Postad 11 December 2014 - 15:28
Bättre plasma alltså bättre än panasonic och mer som Samsung då
Postad 11 December 2014 - 15:34
Då vart man äntligen en stolt ägare av en lg oled 55EC9300. 16995,75*kr fick elgiganten för tv;n.
![]() Tänkte hårdtesta ikväll. Några inställningar som någon kan rekommendera? *15% rabatt när elgiganten hade sitt företagsevent förra veckan. Postad 11 December 2014 - 17:13
Eurosport hd loggan är inte och leka med
Grattis grymt pris Postad 12 December 2014 - 00:31
Varför finns inte väggfästet på hemsidan? Postad 12 December 2014 - 08:25 Spontant tänker jag att det är dyrt för en TV (jämför med min LED för under 5000 och min förra plasma för 7500), tills jag minns att min första plasma från 2007 (42" Panasonic) gick loss på samma pris som din nya OLED! Postad 12 December 2014 - 08:44
Min första HD ready 32" Lcd gick på 16 också. Men på den tiden byggde de gediget i alla fall
Postad 13 December 2014 - 01:16
Hello guys.sorry if I write this in english because my swedish not that good.
I just need an advise.I just bought Samsung 55hu7505 4K and its really good TV away from normal common led issues and a light frame aroound the edge but the TV performing really good and I can't see this issues in everyday normal viewing but I start think to return it and take the lg 55ec930v instead because everyone is talking about how amazing the picture is in this LG set but I'm afraid to regret it!! What do you advise me Thanks Postad 13 December 2014 - 22:24 Hur funkar TV med Onkyo receivern? Jag har en likadan, och funderar på att köpa denna härliga TV. Med min nuvarande 3 år gamla LG tv får jag ibland osynk mellan bild och ljud, både på TV, PS4. Såg att Elgiganten har 1000 kr i rabatt denna helg, så priset är "bara" 18 990 kr, dock inte lika bra som du fick din för, men det antar jag var ett specialpris? Postad 13 December 2014 - 22:29 Why are you worried that you will regret it? 4K resolution is no guaranty for a great picture. What will you connect and watch on your TV? Postad 14 December 2014 - 01:13
I'm watching Netflix and football really much and PS4 also. But I'm worried about the oled set.because really much people had problem with the tint over the screen and some with dead pix.I know that the oled is only 1080p only but it have much better quality than the 4k sets. But I'm just worried from this tint and dead pix. And the motion problem??
Thanks for you reply Postad 14 December 2014 - 08:42
Jag svarar på svenska och hoppas du förstår ändå. Gröntinten som en del hänger upp sig på är enligt mig ett ickeproblem eftersom jag inte tittar på min ec930 från sidan. Från alla normala positioner märks det inte och hade det inte tagits upp här i forumet hade jag troligen inte ens noterat det. Dessutom har alla Led-apparater betydligt större problem med betraktningsvinklarna än så.
Angående döda pixlar vet jag inte om det är vanligare på en oled, men det finns ju en pixel-garanti så det är väl eg. inget större problem heller. När det gäller motion issues så finns det problem men det gäller främst tv-sändningar där tvn har svårt att hantera vissa insignaler men det har blivit bättre med nya fw. Bluray och netflix fungerar som det ska. Köp hem ett ex och testa Postad 14 December 2014 - 11:39
Thank you really much legion for answer and I understand
So if it is not problem why really much people returning their TVs back? Postad 14 December 2014 - 12:05
Någon här som spelar på sin 55EC930V? Har en VT30 idag och är sugen på att uppgradera, men allt jag läser om input lag får mig lite fundersam. Hos kompisar som kör Samsung 8000 serien (2 år gammal) så märker jag otroligt stor skillnad mot min egen TV. Vet inte hur lätt det är att försöka få spela på ett demo-ex i en butik?
Postad 14 December 2014 - 13:53
Tack! Tror dock att vi kommer se fallande priser på denna modell, elgiganten verkar inte längre ha ensamrätt på att sälja tv:n. Jag rek. alla varmt att handla i en butik som har prisgaranti.
Bra fråga. Personalen på elgiganten kände själva inte till att dem hade väggfästen till denna tv...
Ska vara ärlig med dig, har för tillfället inte satt upp mina högtalare(dali fazon sat) och kör enbart via dem inbyggda högtalarna i tv:n. Men vad jag såg när jag lekte runt i menyn så ska det vara ganska enkelt och synca ljudet. Både på tvn:n och receivern. Korrekt, elgiganten hade ett företagsevent där dem gav företagskunder en rabatt på 15%. ![]() Så här långt har jag kommit. Nästa vecka kommer en installatör och monterar upp högtalarna/tv:n. Är väldigt nöjd med tv:n så här långt. Rek alla att nyttja plex vid media streaming till denna apparat. Nu är vi alla som köpt denna tv "early adopters" och personligen har jag accepterar "felen" som nämnts tidigare i tråden. Postad 14 December 2014 - 18:39
Jag var på Elgiganten och tittade på denna TV igår. På TV:n visasdes Discovery HD, och jag upplevde att det var väldigt mycket "lagg" och hack i bilden, främst vid panoreringar. Alltså ganska överensstämmande med det som skrivits i denna tråden. Det som förvånade mig var att det hände så frekvent, en sådan laggning i minuten ungefär. Jag har ett par frågor angående detta.
1. Ni som har denna TV, upplever ni laggningar så ofta som jag beskrivit här? 2. I denna tråd står att lagg är vanligast vid TV-sändningar. Varför är det i detta avseende skillnad på om källan är t ex en digitalbox eller en HTPC, om båda är anslutna på samma sätt (t ex HDMI)? Jag kommer att använda TV:n främst till att titta på video (via HDMI) från en HTPC, men även en vanliga tv-sändningar. Ingen sport och inget spelande. En hel del naturdokumentärer (och där är ju rejäla panoreringar rätt vanligt). Jag tål inte hack etc, men kan acceptera det om det sker väldigt sällan. Vad tror ni, passar TV:n mig? Ps. 1500 kr i rabatt hos elgiganten idag om man köper via hemsidan, och anger rabattkoden LGTVFB. Postad 14 December 2014 - 18:45
Jag var på ElGiganten idag och tittade på TVn. För min del blir det till att vänta på 65" med 4K upplösning istället, får slita mer på min befintliga 55" så länge. Steget kändes inte så stort för att motivera köpet, samma upplösning och storlek. Visst var bilden fantastisk på alla vis, dock blev skärmen mer grön än jag förväntat mig vid 20 graders vinkel och mer, det var inget man såg på andra icke OLED TV. För se hur nästa generation OLED uppför sig.
Postad 14 December 2014 - 19:43
Spelar PC spel och Wii U. Input lagg är minimalt/inget som stör mig. Detta gäller dock bara i 60Hz. Allt annat ger input lag från ****t. Dock är det ett minimalt problem så länge du spelar på någorlunda nya konsoler alt pc. Postad 14 December 2014 - 19:48 Vet inte, jag kan bara svara för mig själv. Då var trumotion antagligen påslaget. Med trumotion av blir det näst intill ryckfritt men då får man leva med rörelseoskärpa och det naturliga "juddret" i materialet. Lite interpolering hade inte skadat men så fort man aktiverar det blir det ryck, dock bara på vissa program, HD eller SD spelar ingen roll. Jag blir inte klok på varför, kanske är det nåt i hur programmen är inspelade? Postad 15 December 2014 - 07:46
Ett bra tips för att minimera lagget är att gå in under "bild" i inställningar. Gå till "bildalternativ" och sen välja "trumotion".
Ur lådan står denna på "rensa" (konstigt namn), men ändra den till "mjuk" så blir bilden mkt bättre. Se oxå till att uppdatera TV´n till senaste mjukvaran då det kommit en hel del sen den släpptes. Problemet i butik är att dom sällan är uppdaterade eller ändrade till just "mjuk" Postad 15 December 2014 - 09:25
Jag har svårt att tro att hacken är tevens fel. Ta med dig eget material och be någon att koppla in det i teven. Postad 15 December 2014 - 13:14
Nee börja med att klicka på info-knappen på TV:n och ta reda på vad TV:n tar emot... Skulle inte vara förvånande om det helt plötsligt står 60 hz. Har varit med om det ett par gånger i ellador där samma signal skickas ut till flera apparater att sådant som ska vara i 50 hz konverteras till 60 hz. Postad 15 December 2014 - 14:15
Ständigt och regelbundet ryckig, "nervös" bildflyt = fel frekvens, till exempel 50<->60 Hz, judder från 3:2-pulldown 24->60Hz
Bilden hoppar, rycker och fryser till då och då oregelbundet = misslyckad bildinterpolering EC830V har inga problem med att den återger 24 eller 50 Hz i fel frekvens, så det man upplever är högst troligt bildinterpoleringen som misslyckas, dvs stäng av TruMotion. Orsaken till att TruMotion har ett alternativ som heter "Rensa" beror på att svenska kontoren endast får en lista men ord som ska översättas, men inte orden satta i sitt sammanhang. Översättaren har alltså fått i uppgift att utan ledtrådar översätta ordet "Clear" till menyerna. Redigerat av Ringblixt, 15 December 2014 - 14:16. Postad 18 December 2014 - 14:15
Intressant det med att koppla från högtalarna och få snabbare input. Frestar verkligen ett köp men tror jag väntar till nästa generation. Postad 18 December 2014 - 18:10
Om det var ett företagsköp och ett företagsevent föreställer jag mig att dessa priser är exkl. moms? Postad 18 December 2014 - 19:12
Nä det är inkl. moms. 16995:- är ju alldeles för mycket om momsen redan skulle vara dragen
Postad 19 December 2014 - 09:29
Intressant men oroande. Postad 20 December 2014 - 02:34
Produkter brukar ofta vara dyrare till företag än privatpersoner trots sämre villkor. Därför jag ofta köper privat istället även till firman. Men nu börjar vi kanske komma ifrån ämnet lite Postad 20 December 2014 - 05:44
Har LG presenterat några kommande OLEDs i större storlekar inför 2015?
Postad 20 December 2014 - 07:51 https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=63093 Postad 20 December 2014 - 14:58
Sämre villkor? När jag kört budbil har jag vart med om de som köpt varor privat via firman. Handlar nog om momsplanering. Postad 20 December 2014 - 17:19
Hej alla.
Är grymt sugen på denna TV. Är det någon som jag som är sport nörd och kollar mycket på hockey. Mest blir det SHL på C More kanalerna. Är bilden ryckig när man kollar på hockey. Hur upplever ni bilden på SD kanalerna jämfört med HD. Har plöjt igenom tråden och läst att det funkar bra med fotboll, men hockey'n är ju lite snabbare. Postad 20 December 2014 - 17:33
Helt okey på fotboll och även hockey. Pingis är dock helt åt h-e och badminton går i 3/4-delstakt! Av någon anledning fungerar inte innebandy det minsta. EC930V är tydligen inte tillräckligt frireligiös. Postad 20 December 2014 - 17:38
lol seriöst eller Eldprovet måste ändå va bandy. Går det se bollen Postad 20 December 2014 - 17:59
Skämt å sido - det problem som kommer av en viss typ av sport (frågan är lustigt nog ganska vanlig) handlar främst om att man jämfört olika utsändningar. En kass utsändning av hockey i SD ser lika illa ut på alla apparater. Det är bara en fråga om hur man sminkat grisen så att säga.
Yes, bandybollen går att se, ifall utsändning är så pass bra att du kan se bandybollen - förhållandet är inte svårare än så. Vintersport och hockey kan däremot få visst problem på apparater med ABL och dit hör OLED eftersom den sänker ljusstyrkan när bilden blir ljus. Sitter du i ett ljust rum mitt på dagen och förlustar dig i Vasalopp och femmilen kan bilden kanske upplevas som klen eller "grå". Då är det en fråga om bildinställningar och rum i första hand, men är man väldigt sugen på att se på hockey mitt på ljusa dagen kan en LCD vara ett lämpligare val. Redigerat av Ringblixt, 20 December 2014 - 17:59. Postad 20 December 2014 - 18:33
Ok, tack för inläggen.
Har installerat "min sportavdelning" i gillestugan och där är det lite mer dunkelt än i vardagsrummet. Funkar nog bra då. Figg Postad 20 December 2014 - 19:06 Pro-tip: Koppla ur högtalarna och pingis flyter som en gummianka i smör. Rodel däremot....huga, LG måste hata det... Postad 20 December 2014 - 19:28
Sluta dra gamla skämt Pacman
Bandy har jag haft problem med även på golden age eran CRT med bra antenn SD kvalitet. Postad 21 December 2014 - 11:52
Nu blandar du nog ihop 2 saker här, villkoren för företaget och villkoren för den som privat köper varor via företaget. I det senare fallet tenderar skatteeffekterna vara klart större än ev. skillnader i inköpspris. Har jag hört
Hur är det med damfotboll, blir det sevärt på en LG OLED?
Fast alla vet ju att bollen inte syns i bandy ens om man är på plats så det är väl inte så konstigt Postad 09 January 2015 - 23:21
Hej,
Jag köpte en LG Oled 930 i september månad. När jag fick hem den märkte jag att mot speciellt vita bakgrunder så är det gult i mitten och sträcker sig ca 20cm både till vänster och höger, samt likadant på vänstra kanten av bilden. Är detta ett vanligt fel med denna modellen och finns det något att göra åt det eller behöver man lämna in tvn för lagning eller få en ny. Har inte orkat göra det sista när jag väl fick den då det inte fanns några ex kvar i butikerna i Sverige. Postad 10 January 2015 - 13:45
Japp, bristande uniformitet är ett vanligt problem hos alla LG WOLED modeller.
Postad 29 January 2015 - 10:35
Jag såg ett nytt inlägg i kommentarer kring denna modell på Prisjakt.
Där skrivs att man kan installera en app som heter "Playz ", om man ställer om TVn till UK. Denna ska sen ge tillgång till min PLEX server Men några frågor kring detta: - Hur mer exakt går man till väga (LG konto?, TV inställning?) - Finns denna app sen tillgänglig även om man byter tillbaka TVn till Sverige? - Är appen nåt att ha? Är den värd lite jobb? - Redan default så kan jag ju se min Plex via LG default DLNA browsning, men det är ju grymt fult. Blir Playz snyggare? 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |