"Vanliga skivor" är ett nytt begrepp för mig. Du menar inte CD?
Ultra HD Blu-ray, nästa generation Blu-ray
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
448:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
359:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
228:- |
Postad 13 oktober 2015 - 01:27
"Vanliga skivor" är ett nytt begrepp för mig. Du menar inte CD?
Ja DVD pratade vi om för att vara mer exakt.
Postad 17 oktober 2015 - 07:48
Måste säga att jag inte varit så sugen på 4K (framförallt eftersom att det kommer bli så dyrt att uppgradera) men i veckan såg jag ett 4K klipp från "Elysium" i en Sony-monter på en mässa.
Fy **** vad bra bild det var! (visades på en Sony TV, glömde att kolla vilken det var dock). Det kändes helt magiskt, så nu känns det väldigt aktuellt att skaffa
Postad 17 oktober 2015 - 08:02
Postad 18 oktober 2015 - 08:06
Nej det är klart, det måste ju finnas filmer.
Dock känns det ju lite tråkigt att köpa vanliga Blu-ray filmer nu, om man ändå måste köpa om de senare...
Postad 18 oktober 2015 - 09:00
Dock känns det ju lite tråkigt att köpa vanliga Blu-ray filmer nu, om man ändå måste köpa om de senare...
Håller med, dock köper jag bluray i 3d ännu
Postad 18 oktober 2015 - 14:37
Postad 18 oktober 2015 - 15:01
...vilket är rätt tänkt eftersom 3D (vad vi vet idag) inte kommer förbättras i UHD Blu-ray.
Jasså, har du börjat gardera dig nu
Redigerat av mcmike, 18 oktober 2015 - 15:27.
Postad 18 oktober 2015 - 19:33

Postad 02 november 2015 - 10:20
@Pacman.
I UHD standarden för Blu-Ray spelare, finns alla dessa olika HDR formaten specade där?Eller måste man vara på sin vakt där också så man köper en UHD BR spelare som klara alla HDR formaten?
För jag antar att olika HDR standarder fungerar endast på sin resp display typ? Tex: Dagens HDR tv-apparater inte klarar av alla dessa olika HDR formaten eftersom de bygger på olika teknologier?
Hittade det här i SMPTE-dokumentet från HDR-tråden:
HDR Video optional technologies from Dolby, Philips and Technicolor are optional for content and optional for player. If Optional HDR technologies are included with content, the Mandatory HDR format must also be present with the content
Dvs även om filmerna innehåller/marknadsförs som t.ex. Dolby Vision så måste de även innehålla data för HDR 10 formatet.
Alla UHD Blu-ray spelare supportar HDR 10 så helt utan HDR lär man iaf inte bli (förutsatt att man har en display som supportar HDR 10 då förstås).
Redigerat av pacman, 02 november 2015 - 10:21.
Postad 02 november 2015 - 11:27
UHD kommer väl fortfarande stödja DTS-MA och sånt? Då kan jag köpa Uhd-filmer under transaktionen mellan två system. Just det ja...jag måste ha en ny spelare också..haha!
Postad 02 november 2015 - 14:23
Hmm, clever. Från samma dokument:
Video Characteristics
The Ultra HD Blu--ray™ Video Characteris9cs allow content to be authored using a wide color gamut (encoded for BT.2020 Color Primaries) and also a large luminance dynamic range (encoded for ST. 2084 EOTF). This potentially large encoding space may not be fully used by the encoded authored content and is likely to vary title by title for various reasons. Static Metadata may be included with the authored content to describe the possible range of colors and dynamic range that are used by each encoded content.
Mastering Display Color Volume
SMPTE ST2086 “Mastering Display Color Volume Metadata supporting High Luminance and Wide Color Gamut Images” will be used to describe the capabilities of the display used to master the content, which includes the CIE (x,y) chromaticity coordinates of the RGB Primaries and White Point of the mastering display, in addi9on to the minimum and maximum luminance of the mastering display. If traditional mastering practices are followed during content creation, the range of colors and luminance values encoded in the mastered video signal will be limited to the range of colors and luminance values that can be shown on the mastering display. ST2086 may be included in the encoded stream for both SDR and HDR contents
Redigerat av pacman, 02 november 2015 - 14:24.
Postad 02 november 2015 - 23:08
Om jag vill köra UHDB-spelare så är det alltså ingen bra idé att köpa ny TV nu? Eller är jag för trött nu kanske...
Jag vill ha en framtidssäker TV.
Postad 02 november 2015 - 23:34
UHD kommer väl fortfarande stödja DTS-MA och sånt? Då kan jag köpa Uhd-filmer under transaktionen mellan två system. Just det ja...jag måste ha en ny spelare också..haha!
Svar ja, så det är inget man behöver oroa sig för.
Postad 03 november 2015 - 09:39
Jag vill ha en framtidssäker TV.
Då får du nog köpa en tv från framtiden i så fall...
Ärligt talat, rent signalmässigt TYCKS (vad vi vet idag) dagens mest moderna displayer hantera det allra mesta som UHD Blu-ray kan spotta ur sig (undantaget vissa optional HDR format, men som jag skrev tidigare finns ju alltid HDR10 spåret att falla tillbaka på).
Hur pass BRA en viss modern display sen presenterar dessa signaler är dock osäkert. Dels ifråga om vad den rent "fysiskt" är kapabla till (vad den rent fyiskt är kapabel till ifråga om kontrast, färger osv) men dels oxå ifråga om hur de tar tillvara på den metadata jag skrev om i inlägg #262 här ovan.
Fast egentligen så är det inget nytt med det; att olika displayer har olika bra bildkvalité har varit en realitet långt innan UHD Blu-ray klev in på scenen. Framtidssäkerhet, i den mån den finns, handlar mer än nått annat om att hitta nått som har en bildkvalité som man gillar (enl logiken; så länge man tycker sig ha bra bild har man nog inte panik att byta). Att försöka läsa sig till sitt framtidssäkra köp är iaf dömt att misslyckas.
Personligen tror/hoppas jag att OLED av 2016 (redan 2015 års EF-modeller är iofs på god väg) års modell är "the sweetspot" för UltraHD. Lite som Pioneer Kuro var för HD år 2008 nånstans, typ.
Om man tittar på dagens bästa "ICKE full array local dimming" LCD så kan man konstatera att i sweet-spot (utanför sweet-spot not so much) så är de riktigt, riktigt bra för SDR-material. För HDR är jag dock fullständigt övertygad om att full array local dimming behövs [för tipp-topp resultat]; eller ännu hellre OLED.
Redigerat av pacman, 03 november 2015 - 15:27.
Postad 03 november 2015 - 10:23
Hmm, kom på nu efter att jag köpt nya högtalare, ny tv och ny sub... att jag måste köpa ny receiver för att klara nya ljudformatet DTS-X, 4K, 3D så man kan koppla in kommande nya bluray direkt till AV, suck...
Nu har jag ju ingen HDR TV, men säg att man köper den nya Bluray med HDR och 4K. Är det någon receiver idag som klarar passthru HDR eller räcker det med att Receivern klarar HDMI 2.0a?
Uppdaterat: Hittade svaret själv... passthru HDR ok på t ex Denon X och uppåt men från Denon X3200 och uppåt så har den även stöd för 4K60Htz medans övrig hade 4K30Htz
Redigerat av Midnight, 03 november 2015 - 15:34.
Postad 08 november 2015 - 21:08
Nu finns HDFury:s produkt "Integral" ute på marknaden och från de omdömen jag läst verkar de flesta mycket nöjda med den. Tar bort HDCP 2.2 begränsningen på receivers, switchar, matrixer & givetvis bildvisare som saknar stödet.
Helt ok pris med $199
"HDfury Integral is capable of connecting any HDCP revision sources devices to any HDCP revision sink devices. GUARANTEED!
If you ever saw the following statement: “this TV does not support HDCP 2.2. Make sure you have HDCP 2.2 capable TV” or a similar HDCP error message, make sure you never see it again with HDfury Integral! Featuring 2 inputs and 2 outputs, HDfury Integral can act as a Splitter, HDCP Doctor, CEC Commander, Audio extractor, Audio replacement, HDMI Doctor, Matrix, EDID management and more…"
Postad 10 november 2015 - 14:49
Postad 10 november 2015 - 15:15
Borde det inte gå lika bra att köra hdmi passtrough och därmed skippa bildbehandlingen i receivern.?
Man kan ju alltid skippa att koppla in receivern i kedjan i huvud taget.
Postad 10 november 2015 - 15:22

Redigerat av MikeVKR, 10 november 2015 - 15:30.
Postad 10 november 2015 - 15:31
Jag menar att vad ska man med en receiver till om man inte ska använda den?
Postad 10 november 2015 - 15:37
Borde det inte gå lika bra att köra hdmi passtrough och därmed skippa bildbehandlingen i receivern.?
Även om den är i pass trough läge kommer du inte att få nån bild om källan är HDCP 2.2 skyddad, allt i kedjan måste ha 2.2 för att få bild. Eftersom receivers & bildvisare oftast är de dyrare prylarna i kedjan kan jag förstå att Integral blir ett intressant alternativ för många.
Postad 10 november 2015 - 15:51
Man vill väll förhoppningsvis ha ut ljud när man ska kolla ?Jag menar att vad ska man med en receiver till om man inte ska använda den?
Inte för att låta dryg men var finns källa på det.?Även om den är i pass trough läge kommer du inte att få nån bild om källan är HDCP 2.2 skyddad, allt i kedjan måste ha 2.2 för att få bild. Eftersom receivers & bildvisare oftast är de dyrare prylarna i kedjan kan jag förstå att Integral blir ett intressant alternativ för många.
Postad 10 november 2015 - 15:57
Man vill väll förhoppningsvis ha ut ljud när man ska kolla ?
Jo men det får du ju inte om du kör pass through.
Redigerat av pacman, 10 november 2015 - 15:59.
Postad 10 november 2015 - 16:18
Jag kan vara helt ute och cyklar

Redigerat av MikeVKR, 10 november 2015 - 16:19.
Postad 10 november 2015 - 16:27
Pass through innebär att hdmi-signalen bara repeteras mellan hdmi in- och utgångarna. I syfte att apparaten ska skicka vidare signalen då den står i stand-by. Och i stand-by får man ju inte mkt ljud, eller hur?
Såvitt jag vet så är det dock som Mentos säger, för att repetition ska funka (oavsett om man kör pass through eller ej) så måste HDCP avkodning/kodning ske och om repeatern (hembiostärkaren alltså) inte kirrar hdcp 2.2 så blir det alltså tvärstopp.
Redigerat av pacman, 10 november 2015 - 16:29.
Postad 10 november 2015 - 16:32
Inte för att låta dryg men var finns källa på det.?
Källa: HDCP 2.2 copy protection and 4K Ultra HD TV
"The HDCP 2.2 issue doesn’t just apply to Ultra High Definition TVs and video sources – it affects any other components in the signal chain. If you run your HDMI connection through a home theater receiver or sound bar, it’ll need to be HDCP 2.2 compliant, as well. Any device in the chain that prevents the HDCP digital handshake from happening will prevent you from seeing a 4K image."
Att man ställer receivern i pass trough läge förhindrar ju inte att handskakningen mellan källan & bildvisaren sker och då kommer receivern att bli den felande länken i kedjan.
Jag skulle tro att de nya UHD BD spelarna kommer att ha dubbla HDMI utgångar så att man kan skicka video & ljud separat vilket i så fall skulle lösa problematiken om inte receivern har 2.2 stödet. Detta är dock bara spekulation från min sida men det låter rimligt.
Redigerat av Mentos, 10 november 2015 - 16:33.
Postad 10 november 2015 - 16:58
Att man ställer receivern i pass trough läge förhindrar ju inte att handskakningen mellan källan & bildvisaren sker och då kommer receivern att bli den felande länken i kedjan.
Precis, glöm inte av kabeln
Jag skulle tro att de nya UHD BD spelarna kommer att ha dubbla HDMI utgångar så att man kan skicka video & ljud separat vilket i så fall skulle lösa problematiken om inte receivern har 2.2 stödet. Detta är dock bara spekulation från min sida men det låter rimligt.
Tror och hoppas jag med. Receivern kommer för övrigt bli det sista jag byter ut inför det nya formatet
Postad 10 november 2015 - 17:12

Postad 10 november 2015 - 17:18
Har inte läst länken än men..Ifall man struntar i att sätta HDMI Video-processing på passthrough i förstärkaren eller mediaspelaren och klickar i "OFF" istället vilket var det jag menade från början
då borde det väll funka.?
Nu hänger jag inte med? Vad skulle ett "off" läge göra i så fall?
Det finns så vitt jag vet bara två sätt att skicka signalen via receiver, antingen i pass through som då låter signalen gå orörd förbi utan någon skalning eller låta processing vara på.
Postad 10 november 2015 - 17:38

Postad 10 november 2015 - 22:02
Det blev vegetarisktVad blev det för gott?

Man lär så länge man lever. Tack för klargörandet Mentos & pacman

Redigerat av MikeVKR, 10 november 2015 - 22:55.
Postad 11 november 2015 - 06:25
Nu har Sony gått ut med sina första titlar på UHD Blu-Ray, det blir följande:
The Amazing Spider Man 2
Hancock
Salt
Chappie
Pineapple Express
The Smurfs 2
Verkar som det är release av dessa kvartal 1 nästa år, de kommer visas på Ces mässan i Januari, alla dessa verkar få HDR, och många får även de nya ljudformaten som dolby atmos eller dts-x.
http://hdguru.com/de...disc-packaging/
För bild på en av filmerna kolla denna länk:
http://www.areadvd.d...hd-blu-rays-an/
Postad 11 november 2015 - 07:42

Postad 11 november 2015 - 08:35
Det verkar även som flera gamla filmer verkar vara på gång som tex Fury, Men in Black mm..
http://flatpanelshd....l&id=1447225690
Bifogad fil(er)
Postad 11 november 2015 - 08:35
Nu har Sony gått ut med sina första titlar på UHD Blu-Ray, det blir följande:
The Amazing Spider Man 2
Hancock
Salt
Chappie
Pineapple Express
The Smurfs 2
Verkar som det är release av dessa kvartal 1 nästa år, de kommer visas på Ces mässan i Januari, alla dessa verkar få HDR, och många får även de nya ljudformaten som dolby atmos eller dts-x.
http://hdguru.com/de...disc-packaging/
För bild på en av filmerna kolla denna länk:
Trevligt att det händer något men tråkiga titlar.
Postad 11 november 2015 - 13:23
Undrar ifall alla fodralen kommer byta ifrån blå plast till svart som Hancock.?
Det verkar även som flera gamla filmer verkar vara på gång som tex Fury, Men in Black mm..
http://flatpanelshd....l&id=1447225690
Verkar så ...
Bifogad fil(er)
Postad 11 november 2015 - 13:26
Trevligt att det händer något men tråkiga titlar.
Du kanske gillar Dolby Vision och Warners utbud hellre ...
http://www.flatpanel...l&id=1428998881
Postad 11 november 2015 - 15:19
såg en video på youtube 2013 från sony studio där dom jobbade på att konvertera Ben Hur till 4k. hoppas på fler äldre titlar.
Redigerat av dealerovski, 11 november 2015 - 15:19.
Postad 11 november 2015 - 18:10
Hoppas på en UHD utgåva av Top Gun lagom tills tvåan ska släppas, tror de riktiga flygscenerna i den kan bli riktigt maffiga i bättre kvalité, moderna CGI filmer känner jag int större behov av att få i ny utgåvor.
Postad 11 november 2015 - 21:28
Fury kan bli intressant att jämföra med 1080p versionen som redan är nära referens i både bild & ljud, kan bara föreställa mig hur bra det skulle låta med Atmos ljud på den.
Postad 12 november 2015 - 00:31

Postad 20 november 2015 - 22:47
Lite mer intressant info om Intregralen från HDfury, speciellt det fet markerade tycker jag låter häftigt, dvs. att icke HDR kompatibla bildvisare kan kanske visa nån typ av HDR ändå som jag uppfattar det.
"Integral can pass-thru HDR like any HDMI2.0a device should do. That's basic.
What it can do regarding HDR that no other device can do (except expensive equipment in lab):
It can activate HDR ON/OFF at will on any HDR display and it can switch between BT2020/709 at will (and others mode if available) of any capable display.
In the future, we will be happy if some partners/dev using our infoframe injector API/DLL could make some high end no-HDR display (and especially PJ) react to HDR signaling, keep in mind, the display must be a capable one, for custom infoframe injection of colorspace AVI infoframe or HDR metadata, display must be at least a wide color gamut capable to have visible change.
The day you get a HDR display, with your integral, you will be able to do more than just watching HDR movie/content like others can do in a HDR setup. You will be able to control HDR at your fingertips and control your display color space mode at will.
Postad 22 november 2015 - 21:57
I min värld så är antingen en TV HDR eller så är den det inte och likadant tyckte jag om full HD, antingen har en TV 1080 upplösning eller så har den det inte, ord som ready och stöd för bara folk förvirrad.
Låt se vad tillverkarna och butikerna tycker

Postad 23 november 2015 - 02:49
Allt kommer marknadsföras med "Ultra" i namnet..
Är fodralen till Uhd-filmerna samma storlek som Blu..?
Postad 23 november 2015 - 14:16
Allt kommer marknadsföras med "Ultra" i namnet..
Är fodralen till Uhd-filmerna samma storlek som Blu..?
Ultra Stöd Ready HDR....Kommer det på apparaterna med andra ord

Postad 24 november 2015 - 10:27
Ultra Stöd Ready HDR....Kommer det på apparaterna med andra ord
"Direct 4K Ready" enligt Samsung.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar