Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nvidia Shield Android TV 4K

3007 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 oktober 2015 - 15:13

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2 231 inlägg
  • 0

79:- är väl bara 790p
99:- är ju för HD och 2 skärmar
119:- är ju för 4 skärmar + Ultra HD

och allt innehåll i netflix är inte i 4K upplösningar de är mest bara Netflix orginalserier som stöder 4k

Jag betalar fortfarande 79 kr för 2 skärmar och HD. Eller iaf fram till maj nästa år. Därför jag skrev "vanliga" då jag inte har så stor koll på vad det kostar annars.

Postad 10 oktober 2015 - 17:05

Aristoteles
  • Aristoteles
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Okey får se om jag slår till.

Det jag är mest fundersam är väl egentligen att ha just Kodi som mediacenter då det beter sig lite olika beroende på hårdvara och övrig firmware.

Om man tar boxee box eller WD live så integreras all hårdvara och mjukvara av en tillverkare som får ihop en stabil helhet. Dock så är den begränsad till att klara just det

Tittar man på en Shield som är än mer öppen platform så är det en hårdvarutillverkare som integrera en google/android mjukvara och ovanpå det så lägger man Kodi - finns många felkällor när allt ska fungera tillsammans.

Jag har övergett Kodi till förmån för Plex. Tycker det verkar funka bättre på AndroidTV. 5.1 ljud funkar bra både i Netflix och Plex. DTS har jag dock inte testat. Plex brukar väl som oftast "transkoda" om DTS så att det passar respektive klient?

Det lilla jag har testat så tycker jag Nivida shield funkar mycket bra. Känns väldigt rapp! 

Postad 10 oktober 2015 - 19:58

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3 266 inlägg
  • 0

Jag har övergett Kodi till förmån för Plex. Tycker det verkar funka bättre på AndroidTV. 5.1 ljud funkar bra både i Netflix och Plex. DTS har jag dock inte testat. Plex brukar väl som oftast "transkoda" om DTS så att det passar respektive klient?

Det lilla jag har testat så tycker jag Nivida shield funkar mycket bra. Känns väldigt rapp! 

Plex går tyvärr bort då jag absolut vill undvika transcoding.

Postad 10 oktober 2015 - 20:06

umj
  • umj
  • Användare

• 132 inlägg
  • 1

Det jag är mest fundersam är väl egentligen att ha just Kodi som mediacenter då det beter sig lite olika beroende på hårdvara och övrig firmware.

Om man tar boxee box eller WD live så integreras all hårdvara och mjukvara av en tillverkare som får ihop en stabil helhet. Dock så är den begränsad till att klara just det

Tittar man på en Shield som är än mer öppen platform så är det en hårdvarutillverkare som integrera en google/android mjukvara och ovanpå det så lägger man Kodi - finns många felkällor när allt ska fungera tillsammans.

KODI funkar då perfekt för mig. 

https://play.google....d=org.xbmc.kodi

Redigerat av umj, 10 oktober 2015 - 20:06.

Postad 10 oktober 2015 - 22:13

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Plex går tyvärr bort då jag absolut vill undvika transcoding.

Du behöver inte transcoda i plex den transcodar bara det den behöver transcoda alltså det som inte ditt chip har stöd.

Det andra kan man välja att spela upp utan transcoding.

Postad 10 oktober 2015 - 23:04

umj
  • umj
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Du behöver inte transcoda i plex den transcodar bara det den behöver transcoda alltså det som inte ditt chip har stöd.

Det andra kan man välja att spela upp utan transcoding.

Plex är byggd på KODI de KODI kan göra  de kan Plex göra, men de enda som skiljer de åt är hur de listar filerna, vissa föredrar KODI med just namn, medans andra föredra Plex som listar information bilder namn etc på dem. 

Visst kan man göra de med KODI också men de krävs då plugins för de. 

Postad 10 oktober 2015 - 23:15

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Plex är byggd på KODI de KODI kan göra  de kan Plex göra, men de enda som skiljer de åt är hur de listar filerna, vissa föredrar KODI med just namn, medans andra föredra Plex som listar information bilder namn etc på dem. 

Visst kan man göra de med KODI också men de krävs då plugins för de. 

Det är rätt stora skillnader i mellan dem, till plex måste ha en server där shielden  i detta fall bara fungerar som en klient, har man flera klienter föredrar jag detta alternativ går att köra en databas till kodi på en server också men smidigare med plex .

Om du däremot använder kodi kan du ha filerna på en hårdisk direkt kopplad till shielden och skippa servern.

Redigerat av jimjans, 10 oktober 2015 - 23:15.

Postad 11 oktober 2015 - 00:07

umj
  • umj
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Det är rätt stora skillnader i mellan dem, till plex måste ha en server där shielden  i detta fall bara fungerar som en klient, har man flera klienter föredrar jag detta alternativ går att köra en databas till kodi på en server också men smidigare med plex .

Om du däremot använder kodi kan du ha filerna på en hårdisk direkt kopplad till shielden och skippa servern.

KODI har server också, Plex behöver inga server heller om du du lagrar lokalt. 

Dra in filer på din Shield så kan du hitta dem. 

Redigerat av umj, 11 oktober 2015 - 00:08.

Postad 11 oktober 2015 - 14:10

Wicap
  • Wicap
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Ja sitter också och funderar på Shielden. Det som sätter lite käppar i hjulet är att jag inte direkt är imponerad över jättemissarna i firmware 2.0.. Dessutom så vill man ju ha SATV pro(dvs med hårddisk) å då blir ju priset bara 500kr ifrån en PS4:a. Om man redan kör plex idag så skulle PS4:an kanske täcka all mediabehov för mig. Kör en Sony VPL40 som bara är fullHD så egentligen behöver jag ju inte 4K stödet SATV har, men samtidigt min erfarenhet är lite att om en produkt säger att den klarar en viss upplösning, då klarar den, den lägre upplösningen riktigt bra. Körde TVIX 6500 som skulle klara 1080p, men i själva verket så klarade den 720p perfekt, vilket var den upplösning jag egentligen behövde på den tiden. Gillade enkelheten med tvix6500, ogillade skarpt att jag inte kunde köra andra liveströmmar från youtube, svt och livestream.com osv. 

Min grundtanke initialt har varit att köpa den bästa android mediaspelaren, men nu när priset blir så mycket så står det mellan den PS4 och en NUC. NUC'en skulle bli det dubbla i kostnad vilket skulle vara OK, men förmodligen inte just work faktorn som skulle innebära installation av OS och underhåll, dvs rätt tidskrävande. Samtidigt så skulle man vara rätt säker på att inte bli strandsatt av en värdelös 2.0 firmware. 

Ps4:an verkar ju bli lite bättre med denna nyhet som just mediaspelare även om den är låst: http://m.sweclockers...r-playstation-4

Redigerat av Wicap, 11 oktober 2015 - 14:23.

Postad 11 oktober 2015 - 14:36

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Ja sitter också och funderar på Shielden. Det som sätter lite käppar i hjulet är att jag inte direkt är imponerad över jättemissarna i firmware 2.0.. Dessutom så vill man ju ha SATV pro(dvs med hårddisk) å då blir ju priset bara 500kr ifrån en PS4:a. Om man redan kör plex idag så skulle PS4:an kanske täcka all mediabehov för mig. Kör en Sony VPL40 som bara är fullHD så egentligen behöver jag ju inte 4K stödet SATV har, men samtidigt min erfarenhet är lite att om en produkt säger att den klarar en viss upplösning, då klarar den, den lägre upplösningen riktigt bra. Körde TVIX 6500 som skulle klara 1080p, men i själva verket så klarade den 720p perfekt, vilket var den upplösning jag egentligen behövde på den tiden. Gillade enkelheten med tvix6500, ogillade skarpt att jag inte kunde köra andra liveströmmar från youtube, svt och livestream.com osv. 
Min grundtanke initialt har varit att köpa den bästa android mediaspelaren, men nu när priset blir så mycket så står det mellan den PS4 och en NUC. NUC'en skulle bli det dubbla i kostnad vilket skulle vara OK, men förmodligen inte just work faktorn som skulle innebära installation av OS och underhåll, dvs rätt tidskrävande. Samtidigt så skulle man vara rätt säker på att inte bli strandsatt av en värdelös 2.0 firmware. 
Ps4:an verkar ju bli lite bättre med denna nyhet som just mediaspelare även om den är låst: http://m.sweclockers...r-playstation-4

tänk bara på att allt kommer matas ut i 60hz när det gäller material i plex för ps4, plus att du får betala för plex pass.

Postad 11 oktober 2015 - 17:41

Unregisteredb4fce5a7
  • Unregisteredb4fce5a7
  • Lärjunge

• 322 inlägg
  • 0

Är det någon som jämfört spelprestandan/grafiken mot tex PS4/XO/PC, via deras Geforce Now streaming tjänst?

Är det några latency problem?

Postad 11 oktober 2015 - 19:03

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3 266 inlägg
  • 0

Oj jag äger både ps3 och ps4, men har aldrig sett någon av dem som alternativ till mediaspelare. Eller nja kör ju netflix och ps3an hade jag en period som spelare mot psmediaserver på en PC. Men har alltid använt min boxee box hellre än ps3/ps4.
Kan tänka mig att du får transcoda typ allt material om du kör mot en ps4a. Men nu kom vi kanske långt från ämnet :)

Postad 11 oktober 2015 - 19:13

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3 266 inlägg
  • 0
Blir inte klok på det här 23,976 problemet som ska vara fixat i nya shield fw.

Det är egentligen det som är den största anledningen för mig att välja shield istället för nexus player, elller...är det egentligen ett problem?

Installerad kodi 15.1 på en modern PC med geforce 760 kopplad till en Samsung TV årsmodell 2011.
Valde 24hz på grafikkortet och ställde in kodi på att inte justera refreshrate.
Resultat blev att om jag tittar jättenoga så kunde jag ibland se ett litet litet frys med 41 sekunder. Inte lätt att se, men visst kan man kanske störa sig på det i vissa ponereringar.
Men sedan försökte jag ställa in att PCn ska justera automatiskt och nu börjar det konstiga.
Grafikkortet byter mycket riktigt refreshrate till 23,98hz. Men nu rycker bilden till sporadiskt med ungefär 10 sek mellan, mycket mycket värre än innan. Om jag väljer att synka uppspelning mot TVns refreshrate så blir det samma sak.

Så är det någon del i min kedja som inte stödjer 23,976 trots allt och det blir bara värre?

Jag har aldrig sett några hack med min boxee box. Varken på samsung tvn eller på min nyare Sony.

Hur upplever ni det? Har ni fått 23,976 att fungera ordentligt med nya firmwaren?

Redigerat av e3henri, 11 oktober 2015 - 19:20.

Postad 11 oktober 2015 - 19:32

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Blir inte klok på det här 23,976 problemet som ska vara fixat i nya shield fw.

Det är egentligen det som är den största anledningen för mig att välja shield istället för nexus player, elller...är det egentligen ett problem?

Installerad kodi 15.1 på en modern PC med geforce 760 kopplad till en Samsung TV årsmodell 2011.
Valde 24hz på grafikkortet och ställde in kodi på att inte justera refreshrate.
Resultat blev att om jag tittar jättenoga så kunde jag ibland se ett litet litet frys med 41 sekunder. Inte lätt att se, men visst kan man kanske störa sig på det i vissa ponereringar.
Men sedan försökte jag ställa in att PCn ska justera automatiskt och nu börjar det konstiga.
Grafikkortet byter mycket riktigt refreshrate till 23,98hz. Men nu rycker bilden till sporadiskt med ungefär 10 sek mellan, mycket mycket värre än innan. Om jag väljer att synka uppspelning mot TVns refreshrate så blir det samma sak.

Så är det någon del i min kedja som inte stödjer 23,976 trots allt och det blir bara värre?

Jag har aldrig sett några hack med min boxee box. Varken på samsung tvn eller på min nyare Sony.

Hur upplever ni det? Har ni fått 23,976 att fungera ordentligt med nya firmwaren?

Testa att välj   Playback i menyn och under  A/V Sync mode  välj Drop Dupe audio och testa om det blir bättre på din PC i Kodi .

Nvidia har inte helt perfekt 23,976 utan du måste gå in och ändra i custom timings i nvidia panelen...

Redigerat av jimjans, 11 oktober 2015 - 19:33.

Postad 11 oktober 2015 - 20:24

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3 266 inlägg
  • 0

Testa att välj   Playback i menyn och under  A/V Sync mode  välj Drop Dupe audio och testa om det blir bättre på din PC i Kodi .

Nvidia har inte helt perfekt 23,976 utan du måste gå in och ändra i custom timings i nvidia panelen...

Just den inställningen finns inte i mitt kodi av någon anledning (borde ligga under sync to display, men det gör den inte) och jag har avanced settings på.

Hur som helst. Om nvidia har problem med sina drivrutiner/hårdvara på windows/PC, hur bra fungerar då Shield? Det är ju nvidia också menar jag...

Postad 11 oktober 2015 - 20:35

umj
  • umj
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Shield kan ströma mer grejer än PS4 

tänk bara på att allt kommer matas ut i 60hz när det gäller material i plex för ps4, plus att du får betala för plex pass.

Nej du behöver inte betala för plex pass, appen kostar engång pris och behövs sedan inte betalas något mer. 

Är det någon som jämfört spelprestandan/grafiken mot tex PS4/XO/PC, via deras Geforce Now streaming tjänst?

Är det några latency problem?

Ja sålde mitt PS4 och Xbox 360 när jag fick shield, finns inget konsol i världen som kan slå Geforce Now, om du har bra dator. Så enkelt är de enda naktdelen att Geforce Now har inga vän system som typ en konsol har. 

Postad 11 oktober 2015 - 20:49

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Shield kan ströma mer grejer än PS4 

Nej du behöver inte betala för plex pass, appen kostar engång pris och behövs sedan inte betalas något mer. 

Ja sålde mitt PS4 och Xbox 360 när jag fick shield, finns inget konsol i världen som kan slå Geforce Now, om du har bra dator. Så enkelt är de enda naktdelen att Geforce Now har inga vän system som typ en konsol har. 

Mig veterligen så måste du ha plexpass för att få tillgång till ps4 appen om inte detta har ändrats de senaste dagarna https://plex.tv/playstation/

Postad 11 oktober 2015 - 21:20

umj
  • umj
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Mig veterligen så måste du ha plexpass för att få tillgång till ps4 appen om inte detta har ändrats de senaste dagarna https://plex.tv/playstation/

Jag körde aldrig plex på min PS när jag ägde den, däremot på Android så kan man köra utan plexplass, plex pass ger dig bara extra funktioner som i min syn är helt värdelösa och inte behövs för få det nöje man vill med den. 

De funktioner du får utöver om du kör med plex pass är 

https://plex.tv/subscription/about

Om du inte vill ha plex pass så har du standard funktionerna. 

Visst händer de att man köper 1 månad plex pass de gånger man åker utomlands för få cloud sync, men de är inte ofta man dra ett pass :)

Redigerat av umj, 11 oktober 2015 - 21:22.

Postad 11 oktober 2015 - 22:27

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Jag körde aldrig plex på min PS när jag ägde den, däremot på Android så kan man köra utan plexplass, plex pass ger dig bara extra funktioner som i min syn är helt värdelösa och inte behövs för få det nöje man vill med den. 

De funktioner du får utöver om du kör med plex pass är 

https://plex.tv/subscription/about

Om du inte vill ha plex pass så har du standard funktionerna. 

Visst händer de att man köper 1 månad plex pass de gånger man åker utomlands för få cloud sync, men de är inte ofta man dra ett pass :)

Nej håller helt med dig när det gäller plexpass men det jag menade var att om man väljer PS4 som mediaspelare istället för nvidia shield, så måste man ha plex pass om man skall använda det på Adroid räcker det att köpa appen ...

Postad 11 oktober 2015 - 23:24

umj
  • umj
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Nej håller helt med dig när det gäller plexpass men det jag menade var att om man väljer PS4 som mediaspelare istället för nvidia shield, så måste man ha plex pass om man skall använda det på Adroid räcker det att köpa appen ...

Jag utgick bara ifrån att chansen och välja är samma utifrån alla plattformar, därför jag köpte PS4 mest för ha den som styling knappt använder spelkonsoler fören jag fick min Shield :)

Shield gör allt som jag kräver att den ska göra, vilket inte andra konsoler har lyckas med. 

Min dator består idag av 

2 x Intel Core i7 Extreme Edition
4 x Gigabyte GeForce GTX TITAN X 12GB

32 GB ram - dock fundera på uppdatera den till 128GB ram 

Bahnhof 100/100 fiber 

Och de finns ingen PS4 eller Xbox 360 som klassar och utposta Gamestream som en traditionell dator kan göra, och ströms PC spel funkar perfekt för i alla upplösningar och i 60Hz på TV. 

Men visst sitter man kanske på en dator på typ 10-15 år gammal så kanske en konsol slår den. 

Men enda jag saknar med Shield med Geforce Now är faktiskt fridens system som vanliga konsoler har, sedan har man fett med lagringsutrymme i hemmet så de går väldigt lätt och köpa DVD/Blu-Ray filmer via prisjakt hitta de man vill ha sedan göra en digital kopiera och spara den på några NAS enheter. 

Musiken behöver man inte ens lagra av de musik skivor man köper de ripar man bara och laddar upp på Google Play Music där man får lagra 50.000 låtar av sina favoriter som man kan lyssna på utan premium tjänster vilket är mer än tillräckligt för slippa ha betala abonnemang. 

Och jag tvivlar på att någon konsol kommer slå Nvidia i första taget, visst de finns begränsningar i strömmings tekniken om man sitter på dåligt internet, sedan är inte en shield så stor så de är ganska lätt ta med sig om man ska åka bort, och ta med sig sina TV kanaler, etc etc, sedan ens NAS diskar kan man accessa via internet som server så de blir ändå cloud och NAS stänger man ju inte av direkt även om man åker iväg.  

Sedan saknar jag SF Anytime till Android TV idag finns de mer eller mindre bara Google Play Film för hyra filmer, men utbudet känns så j*vla dåligt där. 

Redigerat av umj, 12 oktober 2015 - 05:36.

Postad 12 oktober 2015 - 09:47

Unregisteredb4fce5a7
  • Unregisteredb4fce5a7
  • Lärjunge

• 322 inlägg
  • 0

Okej, det låter lovande :)!

Har ingen speldator, utan tänkte mer på deras streaming tjänst (99:- mån), som dom kallar Geforce Now (Tidigare: Grid).

Står den sig så pass bra, att den på egen hand kan vara ett alternativ till en PS4/XO?

Postad 12 oktober 2015 - 10:42

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Har ingen speldator, utan tänkte mer på deras streaming tjänst (99:- mån), som dom kallar Geforce Now (Tidigare: Grid).

Står den sig så pass bra, att den på egen hand kan vara ett alternativ till en PS4/XO?

Enligt mig kan den inte ersätta en konsol om du inte har en spel pc.

Geforce now har väl ca 50 spel och visst lagg finns men är man ute efter en bra mediaspelare och redan har en kompetent spel pc så är den kanon.

Postad 12 oktober 2015 - 10:50

umj
  • umj
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Jag har inte märkt något direkt lag på Geforce Now, tror tjänsten kostar bara 79:- $7.99 i Sverige de har prismärkt de fel på den svenska nvidia sidan. 

Men visst har jag sätt vissa spel lagga lite på Geforce men inte alla, men tror de har med att jag kör VPN direkt i routern för skydda samtliga enheter som ansluter sig till nätverket med VPN som kan ha varit instabilt för stunden. 

Sedan har de ju optimerad Geforce Now så du får olika upplösningar och hz baserad på din internet uppkoppling, så de ska radera lagg men upplösningen kanske blir sämre än på konsol om du har dålig uppkoppling. 

Men hur som helst utan vän system där du kan snacka med folk med mikrofon och etc medans du spelar finns inte på Nvidia åtminstone inte än, och hela poängen med en spelkonsol är ju att kunna närma sina band med sina vänner. 

Nvidia har fortfarande en hel del att jobba på för att kunna få känslan av konsol känslan till Nvidia, men de är som sagt app uppdateringar som krävs endast man vet aldrig med tiden hur de kommer gynnas, eller vilken väg de väljer och gå. 

Sedan när de kommer till Media hantering så är den klockren då den är så pass liten och small och lätt och ta med sig. 

Tar även med mig mina Live TV kanaler jag har i mitt hem finns numera på konsolen också, vilket är omöjligt med en Chromecast eller någon annan spelare. 

Sedan har jag märkt att Shield hub har en bug i sin app som gör att den inte rensar i Windows 10 spel sessionerna så även om jag kör med på 2 st Intel Core I7 Extrem processorer på moderkortet så kan den ändå gå upp till 100% av CPU användning, men de hoppas jag de löser snart. 

De riktiga dryga är också att Nvidia har inte gjort en lösning som gör att deras spelkontroller ansluts som joystick i spel som har spelkontroll läge på steam. 

Så även om man köper in ett spel som visar sig ha spelkontroll stöd så mycket som full stöd så är de inte säkert att spelkontrollen fungerar, då inte spelkontrollen från Shield kommer upp som aktiv på datorn, men övervägande spel gör de men de finns fortfarande spel som inte gör de och då krävs de spelkontroll mappning av kontrollen. 

Redigerat av umj, 12 oktober 2015 - 10:54.

Postad 12 oktober 2015 - 11:27

Unregisteredb4fce5a7
  • Unregisteredb4fce5a7
  • Lärjunge

• 322 inlägg
  • 0

Jag har inte märkt något direkt lag på Geforce Now, tror tjänsten kostar bara 79:- $7.99 i Sverige de har prismärkt de fel på den svenska nvidia sidan. 

Men visst har jag sätt vissa spel lagga lite på Geforce men inte alla, men tror de har med att jag kör VPN direkt i routern för skydda samtliga enheter som ansluter sig till nätverket med VPN som kan ha varit instabilt för stunden. 

Sedan har de ju optimerad Geforce Now så du får olika upplösningar och hz baserad på din internet uppkoppling, så de ska radera lagg men upplösningen kanske blir sämre än på konsol om du har dålig uppkoppling. 

Men hur som helst utan vän system där du kan snacka med folk med mikrofon och etc medans du spelar finns inte på Nvidia åtminstone inte än, och hela poängen med en spelkonsol är ju att kunna närma sina band med sina vänner. 

Nvidia har fortfarande en hel del att jobba på för att kunna få känslan av konsol känslan till Nvidia, men de är som sagt app uppdateringar som krävs endast man vet aldrig med tiden hur de kommer gynnas, eller vilken väg de väljer och gå. 

Sedan när de kommer till Media hantering så är den klockren då den är så pass liten och small och lätt och ta med sig. 

Tar även med mig mina Live TV kanaler jag har i mitt hem finns numera på konsolen också, vilket är omöjligt med en Chromecast eller någon annan spelare. 

Sedan har jag märkt att Shield hub har en bug i sin app som gör att den inte rensar i Windows 10 spel sessionerna så även om jag kör med på 2 st Intel Core I7 Extrem processorer på moderkortet så kan den ändå gå upp till 100% av CPU användning, men de hoppas jag de löser snart. 

De riktiga dryga är också att Nvidia har inte gjort en lösning som gör att deras spelkontroller ansluts som joystick i spel som har spelkontroll läge på steam. 

Så även om man köper in ett spel som visar sig ha spelkontroll stöd så mycket som full stöd så är de inte säkert att spelkontrollen fungerar, då inte spelkontrollen från Shield kommer upp som aktiv på datorn, men övervägande spel gör de men de finns fortfarande spel som inte gör de och då krävs de spelkontroll mappning av kontrollen. 

Tack för grundlig genomgång umj  :lol: !

Allt verkar i stora drag hänga på uppkopplingen alltså. Har idag 100/100 genom Bredband2. Stod mellan Bedband2 och Bahnhof. Men till Uppsala där jag bor, så hade Bredband2 lite snabbare svarstider i snitt, gentemot Bahnhof via Bredbandskollens mätningar. Så blev Bredband2 pga av det :). Dock inget som säger att dom även kommer att ha bättre svarstiden till Nvidias servrar. Vid ev köp av en Shield så blir det troligtvis uppgradering till 1000/100 för att vara på den säkra sidan. Sen har jag möjlighet att köra nätverkskabel direkt i Shielden, så känns som att jag har rätt förutsättningar för att det ska funka bra :D

Postad 12 oktober 2015 - 11:39

Unregisteredb4fce5a7
  • Unregisteredb4fce5a7
  • Lärjunge

• 322 inlägg
  • 0

Enligt mig kan den inte ersätta en konsol om du inte har en spel pc.

Geforce now har väl ca 50 spel och visst lagg finns men är man ute efter en bra mediaspelare och redan har en kompetent spel pc så är den kanon.

Okej, tack för infon :)!

Ja utbudet är ju så klart mindre pga att det är en betydligt yngre/nyare tjänst. Tror det är 60 spel som ingår i Geforce tjänsten + ett gäng betalspel. Spelutbudet kan jag leva med att det är mindre. Kommer ju troligtvis öka över tiden. Det ända som gör mig lite osäker är just som du skriver, ev lagg och liknande. Allt körs ju över internet. Det är ju både dess fördel och nackdel.

Postad 12 oktober 2015 - 11:49

umj
  • umj
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Tack för grundlig genomgång umj  :lol: !

Allt verkar i stora drag hänga på uppkopplingen alltså. Har idag 100/100 genom Bredband2. Stod mellan Bedband2 och Bahnhof. Men till Uppsala där jag bor, så hade Bredband2 lite snabbare svarstider i snitt, gentemot Bahnhof via Bredbandskollens mätningar. Så blev Bredband2 pga av det :). Dock inget som säger att dom även kommer att ha bättre svarstiden till Nvidias servrar. Vid ev köp av en Shield så blir det troligtvis uppgradering till 1000/100 för att vara på den säkra sidan. Sen har jag möjlighet att köra nätverkskabel direkt i Shielden, så känns som att jag har rätt förutsättningar för att det ska funka bra :D

Jag har hoppas mellan T3, Bredband2 och Bandhof 

T3 funkade prima de första 7 månaderna sedan j*vla börja de krångla, och bredband 2 har bättre svarstiden men har problem med DNS hanteringar och uppslag, normalt när man ladda ner något på typ steam eller vad som helst och kommer upp i typ 10mbit så dör fan internet av. 

Var inte alls nöjd med Bredband2 även om de hade lite bättre svarstider men stabilitet i i serverna är i botten skick ärligt talad så vet jag inte vilken outbildad människa som har konfigurerad bredband 2. 

Bahnhof gick jag över till för de ger gratis VPN åt sina kunder plus är de emot massövervakning så jag stöder dem, och har funkat fint hos mig men ibland behöver jag stänga av VPN som man får från Bahnhof som ingår i internet för den kan verkligen slöa ner internet och göra att internet liknar bredband2. 

Okej, tack för infon :)!

Ja utbudet är ju så klart mindre pga att det är en betydligt yngre/nyare tjänst. Tror det är 60 spel som ingår i Geforce tjänsten + ett gäng betalspel. Spelutbudet kan jag leva med att det är mindre. Kommer ju troligtvis öka över tiden. Det ända som gör mig lite osäker är just som du skriver, ev lagg och liknande. Allt körs ju över internet. Det är ju både dess fördel och nackdel.

helt klart utbudet är inte de bästa, men nu säljer de ju också PC spelen via Geforce Now då inkluderar de Orgin, Steam CD-Key också för du kan ju inte strömma spelen du köper via Geforce Now utan abonnemang, man måste ha ett aktiv abonnemang för ströma spelen man köper via Geforce Now.

Så endast få spel inkluderas i abonnemanget men kan sedan byggas ut genom köpa spelen, vilket lär göra att katalogen kommer växa mycket snabbare i takt med nya tilltalar släpps på marknaden.  

Men jag köper sällan spel via steam bruka använda prisjakt.nu och söka på titlar och köpa spelen till lägsta möjliga pris och kolla endast på dem som säljer cd-key för aktivera på steam kan man spara så mycket som $20 på. 

Ta man typ 

The Witcher 3 Wild Hunt på Geforce Now kostar 400 kronor då inkluderas även en Steam CD-Key 

Saint Row IV 140 SEK 

Metro Last light Redux 170 SEK 

Moto GP 15 340 SEK 

Och så vidare The Witcher 3 på Oneplay kostar 240 SEK vilket är dryga $16 billigare än via Geforce Now och båda ger CD-Key för steam aktivering. 

Så Nvidia försöker tjäna pengar både på spelförsäljning samt abonnemangs kostnader för kunna spela de om man inte vill spela på en dator. 

Så skulle rekommenderas starkt ha investera i en hyfsad spel maskin som kan strömma vilket kommer dra ner kostnaderna men en hel del cash. 

Men visst för de som inte vill ha en dator så är ju Gefroce Now en lösning också, men du kan aldrig jämföra internet anslutning mot en local anslutning. 

men de fina med abonnemang är egentligen att man kan inaktivera de de månader man vet att man inte kommer kunna spela så mycket, och aktivera de igen och återuppta vart man slutade, dessutom så sparar ju Nvidia spara Game Saves, vilket man normalt glömmer bort kopiera när man formaterar en dator. 

De bästa ping via internet är typ 6-8 i ping, medans en local störning är typ 0-1 i ping 

Redigerat av umj, 12 oktober 2015 - 11:58.

Postad 12 oktober 2015 - 16:47

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3 266 inlägg
  • 0

Jag utgick bara ifrån att chansen och välja är samma utifrån alla plattformar, därför jag köpte PS4 mest för ha den som styling knappt använder spelkonsoler fören jag fick min Shield :)

Shield gör allt som jag kräver att den ska göra, vilket inte andra konsoler har lyckas med. 
Min dator består idag av 

2 x Intel Core i7 Extreme Edition
4 x Gigabyte GeForce GTX TITAN X 12GB
32 GB ram - dock fundera på uppdatera den till 128GB ram 
Bahnhof 100/100 fiber 

Och de finns ingen PS4 eller Xbox 360 som klassar och utposta Gamestream som en traditionell dator kan göra, och ströms PC spel funkar perfekt för i alla upplösningar och i 60Hz på TV. 

Men visst sitter man kanske på en dator på typ 10-15 år gammal så kanske en konsol slår den. 

Men enda jag saknar med Shield med Geforce Now är faktiskt fridens system som vanliga konsoler har, sedan har man fett med lagringsutrymme i hemmet så de går väldigt lätt och köpa DVD/Blu-Ray filmer via prisjakt hitta de man vill ha sedan göra en digital kopiera och spara den på några NAS enheter. 

Musiken behöver man inte ens lagra av de musik skivor man köper de ripar man bara och laddar upp på Google Play Music där man får lagra 50.000 låtar av sina favoriter som man kan lyssna på utan premium tjänster vilket är mer än tillräckligt för slippa ha betala abonnemang. 

Och jag tvivlar på att någon konsol kommer slå Nvidia i första taget, visst de finns begränsningar i strömmings tekniken om man sitter på dåligt internet, sedan är inte en shield så stor så de är ganska lätt ta med sig om man ska åka bort, och ta med sig sina TV kanaler, etc etc, sedan ens NAS diskar kan man accessa via internet som server så de blir ändå cloud och NAS stänger man ju inte av direkt även om man åker iväg.  

Sedan saknar jag SF Anytime till Android TV idag finns de mer eller mindre bara Google Play Film för hyra filmer, men utbudet känns så j*vla dåligt där.

Fast jag byter inte ut min dual-shock 4 handkontrol mot en shieldkontroll och inte heller Uncharted, Ratchet and Clank, Drive Club. För den som vill få ut bästa möjliga spelprestanda för 4000 och inte sitter på 30000 sek PC så är det fortfarande konsol som gäller.

Men som sagt så är den för min del aktuell som ren mediaspelare. Men visst skulle jag testa att koppla den mot mitt geforce 760, det borde ge ps4 aktig grafik.

Är det stor skillnad på Android TV och vanliga android för appar? Jag trodde att de flesta antingen fanns direkt eller som sideload. Så man kan alltså inte köra standard sf anytime appen på shield?

Postad 12 oktober 2015 - 16:53

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3 266 inlägg
  • 0

Vad är det för live TV du pratar om? Menar du någon funktion i Android TV som faktiskt stödjer svenska kanaler eller kodiplugin som t.ex. Retrospect?
Inget av det är väl hårt knutet till just shield?
Eller har nvidia någon egen tv tjänst som jag missat?

Postad 12 oktober 2015 - 17:29

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Fast jag byter inte ut min dual-shock 4 handkontrol mot en shieldkontroll och inte heller Uncharted, Ratchet and Clank, Drive Club. För den som vill få ut bästa möjliga spelprestanda för 4000 och inte sitter på 30000 sek PC så är det fortfarande konsol som gäller.
Men som sagt så är den för min del aktuell som ren mediaspelare. Men visst skulle jag testa att koppla den mot mitt geforce 760, det borde ge ps4 aktig grafik.
Är det stor skillnad på Android TV och vanliga android för appar? Jag trodde att de flesta antingen fanns direkt eller som sideload. Så man kan alltså inte köra standard sf anytime appen på shield?

du kan faktiskt använda dualshocken till shielden.. Ja och 760 borde ge bättre grafik än ps4...

Postad 12 oktober 2015 - 17:42

PEH61
  • PEH61
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0

Har hittat en nackdel med mediaspelaren, det går inte flytta upp undertexter när man kör 2:35 setup. (Använder Kodi)

Postad 12 oktober 2015 - 18:38

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

• 588 inlägg
  • 0

har precis fått Nvidia Shield android tv 16gb. Packat upp och kopplat in. Den uppdaterade sig direkt. Gjort lite inställningar och installerat Kodi och Svtplay.

Inte testat den tillräckligt, men första intrycket är bra och nöjd. Har ingen 4k tv så det spelar mig ingen roll om detta. Men får testa att spela lite filmer och återkomma om märkbara konstigheter.

Postad 12 oktober 2015 - 19:00

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Största problemet med shielden är att videonivåerna är ligger fel men det kom visst med senaste firmwaren uppdateringen så hoppas på en snabb lösning...

Postad 12 oktober 2015 - 19:22

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3 266 inlägg
  • 0

Största problemet med shielden är att videonivåerna är ligger fel men det kom visst med senaste firmwaren uppdateringen så hoppas på en snabb lösning...

Har läst att vissa (i KODI forumen) tycker att Kodi på AndroidTV ger sämre bild än Kodi på en PC. Och då gäller det inte gammaproblem i nya firmwaren.

Kan det faktiskt vara så att avkodningen blir sämre? Jag menar ju att HDMI out är HDMI out och inget annat. En blu-ray film ger väl i princip samma digital utström på HDMI oavsett om man kör en billig eller dyr spelare.

Jag har inte sett någon i Kodi forumen besvara detta så det kanske är någon enstaka som konfigurerat något fel?

Problemen handlar om grådassig bild och banding.

Har någon hunnit testa 23,976 och kollat att den beter sig ok?

Redigerat av e3henri, 12 oktober 2015 - 19:22.

Postad 12 oktober 2015 - 19:26

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1 976 inlägg
  • 0

Har hittat en nackdel med mediaspelaren, det går inte flytta upp undertexter när man kör 2:35 setup. (Använder Kodi)

Testar du med att flytta upp texten när du gör skärm kalibrering ?

Redigerat av 22mc, 12 oktober 2015 - 19:26.

Postad 12 oktober 2015 - 19:29

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Har läst att vissa (i KODI forumen) tycker att Kodi på AndroidTV ger sämre bild än Kodi på en PC. Och då gäller det inte gammaproblem i nya firmwaren.

Kan det faktiskt vara så att avkodningen blir sämre? Jag menar ju att HDMI out är HDMI out och inget annat. En blu-ray film ger väl i princip samma digital utström på HDMI oavsett om man kör en billig eller dyr spelare.

Jag har inte sett någon i Kodi forumen besvara detta så det kanske är någon enstaka som konfigurerat något fel?

Problemen handlar om grådassig bild och banding.

Har någon hunnit testa 23,976 och kollat att den beter sig ok?

Det spelar ingen roll vilken mediaspelare du använder videonivåerna ligger fel testat flera mediaspelare plex kodi m.m

men 23.976 fungerar bra ..

Postad 12 oktober 2015 - 19:48

umj
  • umj
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Du behöver ingen värsting dator egentligen skulle nog räcka för en från 8k kanske lägre för local strömmar.

Vad är det för live TV du pratar om? Menar du någon funktion i Android TV som faktiskt stödjer svenska kanaler eller kodiplugin som t.ex. Retrospect?
Inget av det är väl hårt knutet till just shield?
Eller har nvidia någon egen tv tjänst som jag missat?

Finns ju typ Magine https://play.google....magine.aliceoid

Sedan köper jag in ABC, TNT, FOX och dryga 110 kanaler från USA, klart man vill se TV serier i live tid och inte vänta på svenska marknaden, så klart man kan dra in TV kanaler på olika sätt även om den inte har något officelt stöd för DVB-T/T2/C/S

Sedan lär väl ComHem Play släppas till Android TV inom kort där du loggar in med ditt abonemangsnummer etc för ta dina kanaler i hemmet på adressen till fler plattformar än just TV. 

Alla svenska media bolag har någon typ av appar, men de är väldigt dåliga av dig att inkludera 

Now Playing Card 

https://developer.an...ow-playing.html

Live Channels Support

https://developer.an.../tif/index.html

Detta gör att man kan hämta kanalerna från apparna och inkludera dem i en och samma app. 

Global Search 

https://developer.an...searchable.html

In App Search 

https://developer.an...app-search.html

Men som sagt de är nog bara en tidsfråga innan de lyckas hitta som riktiga programmerare, och fått rättigheter för de. 

Det spelar ingen roll vilken mediaspelare du använder videonivåerna ligger fel testat flera mediaspelare plex kodi m.m

men 23.976 fungerar bra ..

Så du har ändrad i inställningarna till 23.976? de är ingen automatiskt ändringar när du går mellan olika appar. 

Redigerat av umj, 12 oktober 2015 - 19:51.

Postad 12 oktober 2015 - 19:53

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Du behöver ingen värsting dator egentligen skulle nog räcka för en från 8k kanske lägre för local strömmar.

Sedan lär väl ComHem Play släppas till Android TV inom kort där du loggar in med ditt abonemangsnummer etc för ta dina kanaler i hemmet på adressen till fler plattformar än just TV. 

Alla svenska media bolag har någon typ av appar, men de är väldigt dåliga av dig att inkludera 

Now Playing Card 

https://developer.an...ow-playing.html

Live Channels Support

https://developer.an.../tif/index.html

Detta gör att man kan hämta kanalerna från apparna och inkludera dem i en och samma app. 

Global Search 

https://developer.an...searchable.html

In App Search 

https://developer.an...app-search.html

Men som sagt de är nog bara en tidsfråga innan de lyckas hitta som riktiga programmerare, och fått rättigheter för de. 

Så du har ändrad i inställningarna till 23.976? de är ingen automatiskt ändringar när du går mellan olika appar. 

Det jag menade var att den växlar till rätt frekvens och spelar upp 23.976 material riktigt men videonivåerna ligger fel det svarta är grått...

Postad 12 oktober 2015 - 19:56

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3 266 inlägg
  • 0

Sedan köper jag in ABC, TNT, FOX och dryga 110 kanaler från USA, klart man vill se TV serier i live tid och inte vänta på svenska marknaden, så klart man kan dra in TV kanaler på olika sätt även om den inte har något officelt stöd för DVB-T/T2/C/S

Jo så sätt så har ju även min leverantör Telia sin Play+ app, men kvaliten är genomusel. Lite konstigt att de inte kan bygga en app som använder samma IP-ström som sin vanliga IP-TV.

Postad 12 oktober 2015 - 20:28

umj
  • umj
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Det jag menade var att den växlar till rätt frekvens och spelar upp 23.976 material riktigt men videonivåerna ligger fel det svarta är grått...

Vad snackar du om svart är grått så har inte jag, skulle rekommandera dig att du kontaktar nvidia chat support om hjälp och lösa din enhets på dina problem de gör du på http://nvidia.custhe...WQvTVZEZ2FOeW0=

Och ja de växlar inte till 23.976 automatiskt när du slår på en film sedan tillbaka när du inte tittar på film, de är något du helt enkelt för nu får ställa in manuellt. 

Jo så sätt så har ju även min leverantör Telia sin Play+ app, men kvaliten är genomusel. Lite konstigt att de inte kan bygga en app som använder samma IP-ström som sin vanliga IP-TV.

De använder sina material, de är som maigne var skit dålig kvalitet på tills de byte spelare i appen som hade stöd för HD och högre. 

Telia Play+ saknar fortfarande Android TV stöd också, deras appar är just byggt för mobiler vilket inte behöver hög kvalite nivå mer än 720p eller även 480p då skärmarna är small nog så de behövs inte dras ut, de är också för att försöka spara mobil data så mycket som möjligen som de drar ner kvalitet, skulle dock bli skillnad på en Android TV som är alltid ansluten till ett Wi-Fi eller kanske tomt en kabel. 

Redigerat av umj, 12 oktober 2015 - 20:29.

Postad 12 oktober 2015 - 20:39

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Vad snackar du om svart är grått så har inte jag, skulle rekommandera dig att du kontaktar nvidia chat support om hjälp och lösa din enhets på dina problem de gör du på http://nvidia.custhe...WQvTVZEZ2FOeW0=

Och ja de växlar inte till 23.976 automatiskt när du slår på en film sedan tillbaka när du inte tittar på film, de är något du helt enkelt för nu får ställa in manue

Klart den växlar manuellt mellan olika frekvenser när du tittar på film det kom med den nya firmwaren.

Och ser du inte videonivåerna är dåliga efter senaste firmwaren uppdateringen är du nog blind nvidia har sagt att det är en bugg på sitt support forum...

Postad 12 oktober 2015 - 21:07

umj
  • umj
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Klart den växlar manuellt mellan olika frekvenser när du tittar på film det kom med den nya firmwaren.

Och ser du inte videonivåerna är dåliga efter senaste firmwaren uppdateringen är du nog blind nvidia har sagt att det är en bugg på sitt support forum...

Nej de gör de inte alls du behöver gå på Inställningar -> HDMI -> Resolution när du klickar på den så får du 3 val 

1080p 60Hz (Recommended) - Standard 

1080p 50Hz 

1080p 23 976Hz

Så du får helt enkelt swippa till 23 976 för att den ska fungera, och så klart har du fler val också om du har en 4K TV, de la in stödet för 23 976 i 2.0 men de gör inte att den switchar baserad på vilka appar eller vad du gör, utan än så länge är de manuell ändring som gäller, vilket kanske blir än ändring på i framtiden. 

Redigerat av umj, 12 oktober 2015 - 21:09.

Postad 12 oktober 2015 - 21:08

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Undrar när dom löser auto refreshrate switch ?

Postad 12 oktober 2015 - 21:19

umj
  • umj
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Undrar när dom löser auto refreshrate switch ?

Idag så har inte Nvidia sagt något om de, så de är ingen garanti att de ens kommer ske att de inför en auto refreshrate switch, och vi vet inte heller om Google inkluderar en som standard i Android TV OS men jag tycker de är något som borde tas upp på allvar åtminstone för bosta TV. 

Kan mycket väl förstå problemet, ser ganska mycket film ibland, och gamestream en hel del också så vet hur de känns gå in på HDMI hela tiden och ändra rate manuellt hela tiden. 

eller gör de möjligt för Android API lvl att app behörigheten kan switcha den, men de API lär nog inte komma in fören Android TV os har infört 23 976 som standard, Google har alltid varit dålig på hålla API för något som inte är inbyggt i själva OS. 

men vi kan alltid hoppas på en lösning kommer så man kan switcha den baserad på vilka appar man öppnar i värsta fall. 

Som programmerare själv så skulle jag uppskatta en sådan lösning, men dock ännu bättre att TV kan switcha automatiskt baserad på vilket innehåll som visas på TV, och skippa API lvl. 

Redigerat av umj, 12 oktober 2015 - 21:21.

Postad 12 oktober 2015 - 21:20

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Nej de gör de inte alls du behöver gå på Inställningar -> HDMI -> Resolution när du klickar på den så får du 3 val

1080p 60Hz (Recommended) - Standard
1080p 50Hz
1080p 23 976Hz

Så du får helt enkelt swippa till 23 976 för att den ska fungera, och så klart har du fler val också om du har en 4K TV, de la in stödet för 23 976 i 2.0 men de gör inte att den switchar baserad på vilka appar eller vad du gör, utan än så länge är de manuell ändring som gäller, vilket kanske blir än ändring på i framtiden.

Det går att ställa in så den växlar refreshrate automatiskt både plex och kodi och det fungerar bra kör själv plex och där ändrar den refreshrate beroende på material ... Stödet finns sen handlar det om vilka appar som användr sig av det det ryktas till och med att netflix skall fåmstöd för det...

Redigerat av jimjans, 12 oktober 2015 - 21:27.

Postad 12 oktober 2015 - 21:50

umj
  • umj
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Det går att ställa in så den växlar refreshrate automatiskt både plex och kodi och det fungerar bra kör själv plex och där ändrar den refreshrate beroende på material ... Stödet finns sen handlar det om vilka appar som användr sig av det det ryktas till och med att netflix skall fåmstöd för det...

Problemet är att Plex app finns även för Android mobiler de är samma appar, men de finns ingen som tyder på att något stöd för auto refresh ska funka för Android TV guideline. 

Så de är samma app bara lagt till stöd för leanback, så de kör på samma grejer förutom att vissa funktioner finns inte stöd för i själva Android TV och därmed inte kickar igång. 

Finns inte heller något som talar för Android TV har stöd för funktionen. 

https://developer.an...g/tv/index.html

Då de inte finns en nativ stöd för 23 976 i sådan fall om de fanns även i Android Studio och införa de så hade jag infört de även i mina appar :P

Men kan du hitta stöd för Android TV under exemplar av Android TV får du hjärna länka mig för jag tycker jag gått igenom kod exemplarna ett par hundra tal gånger för mina utvecklade appar. och aldrig sätt någon möjlighet för auto refresh rate. 

Netflix har dock valt att göra 2 olika appar 1 för mobiler och 1 för Android TV 

För mobiler & Tablets

https://play.google....lix.mediaclient

För Android TV 

https://play.google....m.netflix.ninja

Plex för Android mobiler / Tablet & Android TV 

https://play.google....plexapp.android

Därför kan du hitta grejer som poängtera ut auto ref möjligtvis då de inte har separata appar och har stöd för olika typer av OS inom Android. Men de är inget som tyder på att de kickar igång och fungera om man kör den appen på Android TV vissa av funktionerna kommer bara ligga där men inte fungerar. 

Som sagt de där rykte tror jag inte på då jag inte kan hitta något stöd för att de ens är möjligt att införa Auto Refresh till Android TV varken på någon Android Studio API lvl eller något av Android TV kode lines. 

Och ska de ens finnas så är de endast några få utvecklare som får extra behörigheter som inte andra får, och de är för mig inte så troligt. 

Kollar du på typ HBO Go / HBO Now, Vevo och andra stora företag inom USA har inget som pekar på auto refresh rate heller i sina appar, och skulle Google vilja ha stödet så hade alla fått de. 

Redigerat av umj, 12 oktober 2015 - 21:53.

Postad 12 oktober 2015 - 21:55

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Problemet är att Plex app finns även för Android mobiler de är samma appar, men de finns ingen som tyder på att något stöd för auto refresh ska funka för Android TV guideline. 

Så de är samma app bara lagt till stöd för leanback, så de kör på samma grejer förutom att vissa funktioner finns inte stöd för i själva Android TV och därmed inte kickar igång. 

Finns inte heller något som talar för Android TV har stöd för funktionen. 

https://developer.an...g/tv/index.html

Då de inte finns en nativ stöd för 23 976 i sådan fall om de fanns även i Android Studio och införa de så hade jag infört de även i mina appar :P

Men kan du hitta stöd för Android TV under exemplar av Android TV får du hjärna länka mig för jag tycker jag gått igenom kod exemplarna ett par hundra tal gånger för mina utvecklade appar. och aldrig sätt någon möjlighet för auto refresh rate. 

Netflix har dock valt att göra 2 olika appar 1 för mobiler och 1 för Android TV 

För mobiler & Tablets

https://play.google....lix.mediaclient

För Android TV 

https://play.google....m.netflix.ninja

Plex för Android mobiler / Tablet & Android TV 

https://play.google....plexapp.android

Därför kan du hitta grejer som poängtera ut auto ref möjligtvis då de inte har separata appar och har stöd för olika typer av OS inom Android. Men de är inget som tyder på att de kickar igång och fungera om man kör den appen på Android TV vissa av funktionerna kommer bara ligga där men inte fungerar. 

Som sagt de där rykte tror jag inte på då jag inte kan hitta något stöd för att de ens är möjligt att införa Auto Refresh till Android TV varken på någon Android Studio API lvl eller något av Android TV kode lines. 

Och ska de ens finnas så är de endast några få utvecklare som får extra behörigheter som inte andra får, och de är för mig inte så troligt. 

Har du ens provat både min TV och projektor går i alla fall från 60 till 24hz i Plex när jag aktiverat funktionen autorefreshrate så visst funkar den..

Redigerat av jimjans, 12 oktober 2015 - 21:56.

Postad 12 oktober 2015 - 22:21

umj
  • umj
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Har du ens provat både min TV och projektor går i alla fall från 60 till 24hz i Plex när jag aktiverat funktionen autorefreshrate så visst funkar den..

Ja efter som 24-50-60Hz är standard inbyggt i Android TV vilket inte 23 976 inte är, och de finns auto refresh rate för 24-50-60 i själva Android TV OS. 

Slå på plex, och sedan fotografera Inställningar -> HDMI -> Resolution ta skärm dump när den hoppar till 23 976 och bevisa att de funkar för den som inte är kompatibel inbyggt, därför de finns inget nativ support för 23 976. 

För mig har den aldrig växlat till 23 976 däremot växlar den mellan 50-60 som jag själv kan testa, men för mig har den aldrig växlat till 23 976 de har jag alltid får manuellt ändra. 

Redigerat av umj, 12 oktober 2015 - 22:22.

Postad 12 oktober 2015 - 23:05

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Ja efter som 24-50-60Hz är standard inbyggt i Android TV vilket inte 23 976 inte är, och de finns auto refresh rate för 24-50-60 i själva Android TV OS. 

Slå på plex, och sedan fotografera Inställningar -> HDMI -> Resolution ta skärm dump när den hoppar till 23 976 och bevisa att de funkar för den som inte är kompatibel inbyggt, därför de finns inget nativ support för 23 976. 

För mig har den aldrig växlat till 23 976 däremot växlar den mellan 50-60 som jag själv kan testa, men för mig har den aldrig växlat till 23 976 de har jag alltid får manuellt ändra. 

Filmade snabbt hur det ser ut när den växlar refreshrate: 

https://m.youtube.co...h?v=jhIl14TWAIw

Postad 12 oktober 2015 - 23:58

umj
  • umj
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Filmade snabbt hur det ser ut när den växlar refreshrate: 

https://m.youtube.co...h?v=jhIl14TWAIw

De ända jag såg att den hoppade till 24Hz, som jag sa tidigare 24 50 60 är nativ i Android TV, så där kan de hoppa hur de vill, men försök få den i 23 976Hz den kommer inte gå över till 23 976Hz som den gör till 24 50 eller 60, ska du ha 23 976 så krävs manuell ändring, för kan din enhet hoppa till 23 976 automatiskt så kommer jag fan göra en reklamation på min Shield TV enhet, för de är fan drygt göra de manuellt. 

Redigerat av umj, 13 oktober 2015 - 00:00.

Postad 13 oktober 2015 - 00:12

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

De ända jag såg att den hoppade till 24Hz, som jag sa tidigare 24 50 60 är nativ i Android TV, så där kan de hoppa hur de vill, men försök få den i 23 976Hz den kommer inte gå över till 23 976Hz som den gör till 24 50 eller 60, ska du ha 23 976 så krävs manuell ändring, för kan din enhet hoppa till 23 976 automatiskt så kommer jag fan göra en reklamation på min Shield TV enhet, för de är fan drygt göra de manuellt. 

Du får inte en TV att uppge 23.976 och du sa att de bara växlade mellan 50 och 60hz men går jag in i kodi uppger den 23.98 Sorry för dålig bild har bara mobilen framme just nu..

Bifogad fil(er)

Redigerat av jimjans, 13 oktober 2015 - 00:14.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.