Då är jag medJapp
Kunde ibland se något liknande efter att tex en meny bubbla hade varit på en stund.
Då blev dem som ett diffust moln efteråt. Men det försvann kort efter. Detta har på en 920v och jag antar att det är mot inbräning.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
20 relaterade trådar
Postad 18 January 2016 - 10:53 Då är jag med Kunde ibland se något liknande efter att tex en meny bubbla hade varit på en stund. Då blev dem som ett diffust moln efteråt. Men det försvann kort efter. Detta har på en 920v och jag antar att det är mot inbräning. Postad 18 January 2016 - 11:14 Väldigt skumt att det lämnas spår efter gubbar och sånt i fifa tex, känns ju som det blir tillfälliga inbränningar med en gång. Tyder på att det är något galet med panelen skulle jag tro. Postad 18 January 2016 - 11:21
Inte efter gubbar. Boxen där radarn visas och poängtavlan. Däremot är det konstigt att det är kvar av moln i GTA, det är betydligt kortare stund. Postad 18 January 2016 - 13:10
Vilken batch? Postad 18 January 2016 - 13:18
Har du provat att reseta dosan, håll inne huset knappen (hemknappen) samtidigt med exit, efter ett visst antal sekunder syncas de om, bör då funka igen Postad 18 January 2016 - 13:20 Hej
Funderar på gå köpa denna TV senare idag, tanken var egentligen att vänta 1-2 år till och köra på en 65" 4K, sitter idag på en LG 60LB870V så tyvärr får man gå ner i storlek men det kanske man överlever? annars undrar jag om jag bör vänta eller slå till? några tunga nackdelar jag bör känna till? Postad 18 January 2016 - 13:23
Menysystemet är segt. Tar ganska lång tid att kallstarta live-tv eller tv-guiden. Postad 18 January 2016 - 13:24
Dosan funkar men inte som den ska. Ok knappen alltså hjulet funkar inte o även pekfunktonen Postad 18 January 2016 - 13:25
aha ok, sitter det inte en quadcore cpu i denna? Postad 18 January 2016 - 13:29
Har inte hittat någon spec, kanske nån annan har? Men de flesta tror jag upplever menysystemet som segt. Postad 18 January 2016 - 13:33
Du måste nog upp i 920/960 om du vill ha lite piggare menyer och smart tv Redigerat av Zero, 18 January 2016 - 13:33. Postad 18 January 2016 - 13:35
Såhär blir det när jag försöker så in i inställningar med dosan..
Bifogad fil(er)Postad 18 January 2016 - 13:48
Borde funka Postad 18 January 2016 - 13:56
verkar vara en dualcore... http://www.best4ktvs...es-to-55ec9300/ Redigerat av Gilgamesh1, 18 January 2016 - 14:03. Postad 18 January 2016 - 15:40
Blir att byta denna imorgon.. Dosan funkar inte o halva skärmen rosa..
Postad 18 January 2016 - 16:14
Surt, vet att mycket händer efter första kompensations kör efter ca 7-8h användning. Nu påverkar det kanske inte den rosa tinten men det kan vara ett försök.
Har själv varit i den svängen och det skiljer mellan ex. Postad 18 January 2016 - 16:34
Den nya i bio läget.. Bra mkt värre än förra.. Glad att jag ska byta den imorgon
Bifogad fil(er)Postad 18 January 2016 - 16:59
man måste ju ändå säga att det finns en hel del problem... kanske tar ca 5 år innan allt är "bra" ?
Postad 18 January 2016 - 17:08
Herregud........LG verkar ha noll kvalitetskontroll Postad 18 January 2016 - 17:09
För tidigt o säga. Slår vad om att det ser bra mycket bättre efter första cykeln. Dvs när den inte klickar till direkt efter du har stängt av den utan gör det efter 8min. Postad 18 January 2016 - 17:35
Stämmer väldigt bra, såhär ser den ut nu. Bifogad fil(er)Postad 18 January 2016 - 17:50
Haha du har blivit en riktig OLED guru Postad 18 January 2016 - 18:15
Läser en del, för mycket ibland tyvärr. flesta säger att efter den fösta cykeln sker det mesta av förändringarna. Lite till efter andra och ev tredje. men sen är det mer eller mindre klart.
Postad 18 January 2016 - 19:09
Känns som ett logisk antagande. Varje teknik har sina barnsjukdomar.
Hur lång är cykeln? Postad 18 January 2016 - 19:17 På min 920V räknade jag till ca 8minuter, sen slog reläet till och tv.n stängdes helt av.
Den körs med några timmars mellanrun, har inte räknat själv med det sägs vara var 6-8:e timme Postad 18 January 2016 - 19:55
Installerade just den nya firmwaren 04.00.90. Vet dock inte vad som förändrats...
Postad 18 January 2016 - 20:03
Jag hoppas innerligt på lipsync med netflix-appen till förstärkare! Postad 18 January 2016 - 20:27
Jag tyckte att den största skillnaden blev efter ~60h. Vet inte hur många cykler den har kört iofs. Går det att komma åt servicemenyn utan dongel?
Angående att läsa för mycket, så ja, samma här... Blev nästan rädd för OLED pga allt prat om hackande bild osv, men det visade sig vara helt fel. Vet inte var folk har fått det ifrån. Diskussionen om gråskalan här är ju lite åt samma håll, även om det problemet finns. Det avskräcker säkert en del från att köpa en riktigt bra TV.
Det ska bli intressant att se hur de kommande modellerna hanterar det.
Här är ett intressant klipp om EA980 efter ca 750 timmars användning: http://www.youtube.com/watch?v=0VAJ_OoK8NA Redigerat av Ageve, 18 January 2016 - 20:40. Postad 18 January 2016 - 20:55 ^Det är kanske annorlunda 910v, jag kan inte påstå att det blev någon skillnad efter de två första cyklarna på 920:an. inte avseende banding/vidnetting iaf. Postad 18 January 2016 - 20:58 Neo666...du fick 910v för 14990 när du hämta ut ny då?du köpte den för 18390 om jag inte läst fel.. Postad 18 January 2016 - 21:05
Lämnade tillbax den jag köpte för 18390 o köpte på annat ställe för 14990 Postad 18 January 2016 - 22:18
Det ultimata testet enligt mig är det svartvita introt till första avsnittet av Better Call Saul. Det finns på Netflix. I de första bilderna där du ser mjöl (?) och annat spridas ut över ett bord kommer du se färgskiftningar direkt om du har på din TV. Samma sak i i degen och i golvet på de svartvita scenerna.
Annars kan du ju så klart alltid dra upp en bild på youtube på en vit bild och se hur det ser ut. Typ "incredible white screen". Postad 18 January 2016 - 22:50
Hur tydligt är det? Nån som har en bild på tv:n där det är synligt? Postad 19 January 2016 - 06:51
Bara att googla "oled tint" så får du fram bilder. Tinten kan ha olika färger, men vanligast verkar vara gul. Postad 19 January 2016 - 08:57 Är det någon mer som har märkt att tv`n avger ett "buzz" ljud när den visar gul färg? Märkte det igår när det blev nå jysk reklam då bilden är 90% gul, sen i menyn när man har pekarn över live tv ikonen. Jag har 920v men det borde va lika på 910v om detta är normalt för tv`n. Postad 19 January 2016 - 19:53
Gick tillbax till 55js9005.. Men om ca: 2 år så ska jag till 100% ha en oled TV. Den var helt underbar trots sina brister.
Postad 19 January 2016 - 20:36 Köpte en 910V idag på EG på rea. Måste säga att jag är positivt överraskad än så länge.
Mycket, mycket mindre banding och near black problematik än på den 920V jag testade. Bandingen jag får nu handlar om en sekund max. T.ex. Skyfall har bara banding någon sekund när Bond är under vattnet mot slutet, jämfört med 920V som hade problem med hela sista delen av filmen samt intro-scenen. Batman begins har jag hunnit kolla också, och där är det samma sak. En sekunds banding när Wayne hasar sig ner, sedan är det borta. Min 920V hade problem genom hela scenen med banding bredvid Waynes ansikte. Om jag ska jämföra med 920V i near black så har 910V stora "bands" medan 920V hade vertikala streck (jailbars).
Tint verkar finnas till viss grad, men det ska vara väldigt vitt för att det ska synas. Jag hoppas vid gud att det inte blir värre. Jag har ju testat 930V och hade ett exemplar hemma som först inte hade någon tint alls men som sedan hade det efter drygt 20 timmar eller så. Redigerat av Brother Spartacus, 19 January 2016 - 20:37. Postad 19 January 2016 - 20:46
Intressant iakttagelse. Också funderat om graden av banding varierar mellan modeller.
Postad 19 January 2016 - 21:55 Så här skriver t.ex. Hdtvtest.co.uk om skillnaderna mellan modellerna:
"With OLED, the initial “Full HD” 1080p models had decent near-black uniformity, but this went downhill after the move to Ultra HD resolution. The first UHD OLED TVs showed visible columns of uneven uniformity during dark scenes, and more problematic still was the vignetting effect where the extreme left and right edges of the panel would appear visibly darker than the rest of the picture. As we noted above, the Panasonic CZ952 does not fully do away with the vertical streaks, but unlike LG’s current OLED TVs, the streaks do not have hard edges, which makes them much less visible. Also, the vignetting effect has been reduced to the extent that we never saw it during actual content, and only just in test signals, which is remarkable."
Detta är ju intressant och stämmer med mina iaktagelser. Förut har jag antagit att 1080P oleds har tintproblem och 4k-modellerna har bandingen. Med 910V som jag testat hemma nu är tintproblemet faktiskt inte så farligt, det är nog till och med bättre än på 920V som jag hade hemma förut. Dessutom är bandingen i mörka scener knappt något att tala om. Bandingen flashar förbi i någon enstaka scen bara i någon sekund.
En sak som stör mig lite dock är att det känns som att TVn "crushar" det som ligger nära svart. Jämfört med en plasma (VT60) tappar man lite detaljer i riktigt mörka scener. Inte något som är en "deal breaker", men det är lite sämre på denna punkt än på 920V upplever jag. Kan vara en kalibreringsfråga också så klart.
Måste säga att jag är riktigt nöjd med 910V som det ser ut nu. Att det går att köpa denna bild för 15 000 kr är bara fånigt.
Vilket jäkla köp Redigerat av Brother Spartacus, 19 January 2016 - 21:55. Postad 19 January 2016 - 21:59 Skulle behöva er hjälp lite! Det blev lite dumt, men jag sitter hemma med 2 exemplar av 910v. Anledningen var att jag pratade med LG support om dessa svarta fläckar på skärmen. Självklart ville de ju att det skulle gå via verkstad o de visste inte hur lång tid det skulle ta. Eftersom jag har öppet köp kvar tänkte jag att det vill jag ju inte! Så vi köpte ett till ex med tanke på att lämna tillbaka den gamla ifall det skulle visa sig att den nya inte hade skuggorna. Båda tv-apparaterna lider av detta "problem". Så jag antar att det är så det SKA vara, antagligen nåt inbyggt inbränningsskydd.
Nu till delen där ni kan hjälpa mig. En ska behållas, en ska tillbaka. En är tillverkad i oktober, den andra november(oväsentligt egentligen). Jag är väl mer audiofil än vad jag har känsla för bild om jag ska vara ärlig, men banding kunde jag se på stora LED-tv tydligt. Har sett det på dessa också men inte alls lika tydligt.
Vad ska jag nu köra för tester och vad ska jag titta efter? Vill helst åka tillbaka med den ena så fort som möjligt, vill inte hålla i två, känns inte bra.
Fick för mig att den ena kunde producera bättre vitt när de stod bredvid varandra, att den ena hade lite "mörkare färg". Kan det vara tecken på gul tint som vissa pratar om? Men helt ärligt så tycker jag det är svårt att se någon STÖRRE skillnad. Hur hade ni gjort? Redigerat av Unregistered1384, 19 January 2016 - 22:01. Postad 19 January 2016 - 22:21
Intressant situation!
Ärligt talat, om jag hade två exemplar hemma och var tvungen att fatta ett beslut fort, då hade jag kört testbilder. Typ "amazing white screen" på youtube eller någon annan bild med en helvit skärm. Där ser du tinten. Sedan kollar du denna: https://www.youtube....h?v=Qi4Wy7vE8-o
Den sistnämda videon är för uniformitet i det mörka. Det + en vit skärm borde ge en indikation på vilket du ska behålla. Lycka till! Postad 19 January 2016 - 22:28 För att inte lura dig själv måste de som sagt ha kört sina korrigeringscykler i standby ett antal gånger innan du jämför. Annars kommer den ena att se sämre ut, även om den inte är det.
edit: Gul-tint fanns på föregångaren 930V. Det ska inte finnas på 910V. Lila tint kan finnas, men tänk på att det kan vara reflekterat ljus. Den har ett effektivt reflexfilter men det som speglas tillbaks är lila. Redigerat av Ageve, 19 January 2016 - 22:30. Postad 19 January 2016 - 22:40 Den nya till vänster, lägg märke till att den gamla har aldrig blivit "ljus" nere i vänstra hörnet. Fick dock för mig när jag spelade att det var mer banding på den nya. Svårt detta...
Absolut, tänkte ha den nya hemma nån dag iaf. Jag gillar inte riktigt den svarta fläcken nästan i mitten på den nya, den har stannat kvar. Är det inte lite rosa tint också på den vänstra(nya)? Bifogad fil(er)Postad 19 January 2016 - 22:44
[quote name="Brother Spartacus" post="4300634" timestamp="1453236901"]
Så här skriver t.ex. Hdtvtest.co.uk om skillnaderna mellan modellerna: "With OLED, the initial “Full HD” 1080p models had decent near-black uniformity, but this went downhill after the move to Ultra HD resolution. The first UHD OLED TVs showed visible columns of uneven uniformity during dark scenes, and more problematic still was the vignetting effect where the extreme left and right edges of the panel would appear visibly darker than the rest of the picture. As we noted above, the Panasonic CZ952 does not fully do away with the vertical streaks, but unlike LG’s current OLED TVs, the streaks do not have hard edges, which makes them much less visible. Also, the vignetting effect has been reduced to the extent that we never saw it during actual content, and only just in test signals, which is remarkable." Detta är ju intressant och stämmer med mina iaktagelser. Förut har jag antagit att 1080P oleds har tintproblem och 4k-modellerna har bandingen. Med 910V som jag testat hemma nu är tintproblemet faktiskt inte så farligt, det är nog till och med bättre än på 920V som jag hade hemma förut. Dessutom är bandingen i mörka scener knappt något att tala om. Bandingen flashar förbi i någon enstaka scen bara i någon sekund. En sak som stör mig lite dock är att det känns som att TVn "crushar" det som ligger nära svart. Jämfört med en plasma (VT60) tappar man lite detaljer i riktigt mörka scener. Inte något som är en "deal breaker", men det är lite sämre på denna punkt än på 920V upplever jag. Kan vara en kalibreringsfråga också så klart. Måste säga att jag är riktigt nöjd med 910V som det ser ut nu. Att det går att köpa denna bild för 15 000 kr är bara fånigt. Vilket jäkla köp Detta är min teori om banding. Att toppmodellerna har bättre/mjukare banding. Har bara sett 920or och skarpa kanter är det som syntes mest på de dåliga ex. Att det skiljer sig markant tyder på ojämn processgång med variabler under tillverkning. Postad 19 January 2016 - 22:53
Ganska lika resultat måste jag säga. Kanske att den ena hade lite mer gult på vissa ställen än den andra. Postad 20 January 2016 - 07:13
Det kan ju vara så att 910v har lägre ljusstyrka som default och det är därför bandingen ser bättre ut och att det även är därför du tycker att du tappar lite skuggdetaljer. Sänker jag ljusstyrkan på min 920v så kan jag bli av med mycket av bandingen jag också.
Bara en teori. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |