Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-HW45ES, HW65ES, VW320ES, VW520ES, VW550ES, VW5000ES

740 svar till detta ämne SONY
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#251

Postad 21 mars 2016 - 22:57

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 992 inlägg
  • 0

Cine4home test av VW5000

 

https://www.youtube.com/watch?v=PJzh9BHLLxs



#252

Postad 22 mars 2016 - 12:51

Fritjof
  • Fritjof
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Jag har i dag en Sony HW65 tillsammans med en Euroscreen Contrast White i ett vardagsrum med öppen planlösning, vita väggar, vitt akustiktak och mörkläggning efter bästa förmåga med rullgardiner och gardiner.
 
På grund av avstånd mellan duk och projektor samt vardagsrummets planlösning är jag begränsad till 95" duk, använda lens shift  samt att zoom är 0, dvs längst in eller hur jag skal förklara det. Projektorn matas med en Cambridge Azur 751 BD spelare.
 
Mitt problem är att jag har svårt att få till skärpan. I ljusa scener märker jag inte av det  men i mörka scener blir det i bland olidligt.
 
Beror detta på kombinationen 0 zoom+ lens shift. eller är det helt fel duk jag har köpt, eller kan det vara fel på min projektor.
 
Funderar på att uppgradera till en REACT 3.0 duk. Skulle detta kunna hjälp skärpan eller förbättrar den endast svärtan? Svärtan är jag förövrigt rätt nöjd med.
 
Tips om övriga inställningar som kan hjälpa tas gära emot.
 
Hälsningar
 
Froítjof

Redigerat av Fritjof, 22 mars 2016 - 12:53.


#253

Postad 22 mars 2016 - 13:56

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0

Om skärpan är bra i ljusa scener så ligger inte felet i dina produkter. Projektorn eller duken ändrar ju inte helt plötsligt sig och blir dålig(oskarp) när det är mörka scener.

 

Jag gissar på materialet eller din BD-spelare. Beskrivningen på felet passar in på hur man upplever bilden när man tittar på en "fulripp" med för låg kvalitet. Upplever du samma problem med en riktigt bra inspelad film, tex Oblivion eller senaste Pirates of the caribbean eller motsvarande? Har du provat någon annan källa för att kunna utesluta att det inte är fel på din spelare?

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#254

Postad 22 mars 2016 - 14:35

Fritjof
  • Fritjof
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Tackar för svar.

Kanske är ngn inställning i min BD spelare. Har en äldre BD jag kan testa med och se om det blir skillnad.

Kör bara BD original och i går såg jag först Jurassic World med bra bild överlag, endast inlednings scenen med äggen som såg lustig ut med stora delar av bilden ur focus men antar att det skall vara så,endast i vissa mörka scener det känns oskarpt. Sedan matade jag in Transcendence som i varje mörkare scen var katastrofalt dålig, satt och försökte justera under tiden vilket inte var så lyckat.

 

Kanske jag som är dum i hela huvudet men retar mig på att det varierar så i kvalitet på BD filmer.

 

Oblivion skall jag testa i kväll och om jag inte minns fel så har Tomorrowland bra bild också.



#255

Postad 22 mars 2016 - 15:06

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

//  i går såg jag först Jurassic World med bra bild överlag, endast inlednings scenen med äggen som såg lustig ut med stora delar av bilden ur focus men antar att det skall vara så //

Exakt så ska det vara. Det är fotografen/filmskaparen som avgör hur skärpan i en bild ska sitta. Det är ju sällan allt i en bild är skarpt, man använder bland annat skärpedjupet i bilden för att skapa tredimensionalitet.


 

Kanske jag som är dum i hela huvudet men retar mig på att det varierar så i kvalitet på BD filmer.

.

 

Hur upplever du att bilden på bio brukar vara?

 

Jag har ett par hundra BD och ingen av dem har dålig kvalitet, inte i så stor grad i alla fall. Det brukar tvärtom vara mycket bra bild.



#256

Postad 22 mars 2016 - 15:10

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Har du möjlighet att kolla hur bilden blir (skärpemässigt) mot en vanlig vit (grå) vägg/tapet? Som jämförelse, tänkte jag.


Redigerat av FEA, 22 mars 2016 - 15:11.


#257

Postad 22 mars 2016 - 16:40

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0

Jag kan nog känna igen mig litet i beskrivningen. Upplever stor skillnad i skärpa mellan filmer men också i olika scener i samma film. För att få ett "kvitto" på att allt funkar som det ska på hemmafronten kan det väl vara en idé att köra en knivskarp animerad film. Det finns ju massor att välja på. Tycker t.ex. Legend of the guardians funkar för detta. Där finns både ljusa och mörka scener. Big hero six eller Brave är också bra för ändamålet.

 

Jag kan nämligen tycka att filmer, t.ex. Terminator: Genisys, som "ska" vara bra bild på varierar i skärpa ganska tydligt. Kan ju vara så att hembioutrustningen nu är så bra att källmaterialets brister kommer fram mer. Särskilt i +100".

 

/r



#258

Postad 22 mars 2016 - 19:24

Fritjof
  • Fritjof
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

 


 

Hur upplever du att bilden på bio brukar vara?

 

 

Är inte så ofta på bio, ser mest film hemma. Är dock inte så imponerad av bilden när jag väl går.

 

 

 

Jag kan nämligen tycka att filmer, t.ex. Terminator: Genisys, som "ska" vara bra bild på varierar i skärpa ganska tydligt. Kan ju vara så att hembioutrustningen nu är så bra att källmaterialets brister kommer fram mer. Särskilt i +100".

 

/r

Kul att du nämner Genisys. Såg den i helgen här hemma och retade mig på den ojämna skärpan.

 

 

Tackar för svaren och skönt att jag inte är ensam om att regera på skärpan i olika filmer. Sitter nu och ser på Oblivion och känner mig lugnare :) , mycket bra bild. Får helt enkelt acceptera den varierande kvalitén på filmer. Alternativt gå till optikern. Snart 42 år och kanske dags för glasögon.

 

Har bestämt mig för att nästa uppgradering får bli duken då jag tror jag kan göra störst förbättring där.


Redigerat av Fritjof, 22 mars 2016 - 19:28.


#259

Postad 22 mars 2016 - 21:29

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Är inte så ofta på bio, ser mest film hemma. Är dock inte så imponerad av bilden när jag väl går.

 

Kul att du nämner Genisys. Såg den i helgen här hemma och retade mig på den ojämna skärpan.

 

 

Tackar för svaren och skönt att jag inte är ensam om att regera på skärpan i olika filmer. Sitter nu och ser på Oblivion och känner mig lugnare :) , mycket bra bild. Får helt enkelt acceptera den varierande kvalitén på filmer. Alternativt gå till optikern. Snart 42 år och kanske dags för glasögon.

 

Har bestämt mig för att nästa uppgradering får bli duken då jag tror jag kan göra störst förbättring där.

 

Går du till optikern och behöver glasögon/linser så kommer du kunna se ännu mer kritiskt på film, tro mig, jag vet av egen erfarenhet. Hellre att jag ser skarpt på riktigt dock :)

Jag kom på en film som jag reagerat på skärpan på sistone och det är SPECTRE, på min 128" duk. På min 22" TV såg den bra ut. Jag ser just nu mycket på Netflix som har ruskigt bra bild på de serier jag ser, bland annat Stargate Universe, House of Cards och Sense8 och samtliga har mycket bra bild på min filmduk och då har jag 'sämre' projektor (föregångare till din) och duk än du har. Jag är supernöjd med bildkvaliteten. Så det kanske är dags för optikern... på riktigt.



#260

Postad 22 mars 2016 - 22:02

Unregisteredb285af26
  • Unregisteredb285af26
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Upplevde liknande när jag skaffade en HW50 plus en ny duk för ett tag sedan. Då reagerade jag kraftigt på oskärpa då det kändes som större delen av bilden vart oskarp (det utanför fokus).

Det var tydligast i mörka scener och jag tror att det berodde på det större formatet, att ju större bild desto tydligare blev ofokus samtidigt.

Fast nu är det inget jag tänker på överhuvudtaget längre.

 

Nu vet jag inte om du hade tv eller projektor innan?

Men detta var inget jag upplevde innan med en Benq W1070 när jag sköt direkt på väggen. Fast då blev bilden kanske mer jämt oskarp över lag.



#261

Postad 23 mars 2016 - 08:41

Fritjof
  • Fritjof
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

 

Nu vet jag inte om du hade tv eller projektor innan?

Men detta var inget jag upplevde innan med en Benq W1070 när jag sköt direkt på väggen. Fast då blev bilden kanske mer jämt oskarp över lag.

Innan HW65 hade jag en Epson TW 3200. HW65 är bättre på allt men minns inte att jag reagerade lika mycket på oskärpa i filmer som jag gör nu. Epson TW3200 var dock placerad i ett helt mörklagt dedikerat biorum. HW65 får kämpa i mitt vardagsrum i nya lägenheten.

 

 

Jag kom på en film som jag reagerat på skärpan på sistone och det är SPECTRE, på min 128" duk. På min 22" TV såg den bra ut. Jag ser just nu mycket på Netflix som har ruskigt bra bild på de serier jag ser, bland annat Stargate Universe, House of Cards och Sense8 och samtliga har mycket bra bild på min filmduk och då har jag 'sämre' projektor (föregångare till din) och duk än du har. Jag är supernöjd med bildkvaliteten. Så det kanske är dags för optikern... på riktigt.

Får bli ett besök hos optikern snart och kanske Netflix.



#262

Postad 23 mars 2016 - 09:29

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

 

Får bli ett besök hos optikern snart och kanske Netflix.

Netflix är bara ett exempel. Jag tycker som sagt att även de flesta blu-rayfilmerna har perfekt bildkvalitet.



#263

Postad 23 mars 2016 - 11:07

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 236 inlägg
  • 0

Frågan om det som upplevs överhuvudtaget har med skärpa att göra. I alla fall av det som är skärpa i fråga om optisk precision att skapa distinkta övergångar mellan enskilda pixlar. https://en.wikipedia...ansfer_function

 

Av era beskrivningar låter det mer som att ni reagerar på sämre kontrastförhållande pga ljusinsläpp i rummet. Dvs att bildinformation i skuggor, nyanser av mörkt, drunknar i ljuset som kommer in från fönster och/eller studsar runt mot vita väggar. Ljusa scener har inte det problemet eftersom projektorns ljus då är flerfaldigt starkare än omgivningsljuset.

 

I en sådan situation kan en bättre modell med förmåga att släcka sitt eget ljus, likt Sony VPL-HW65, upplevas som "sämre" på mörka scener. En billig enkel projektor med i sammanhanget blaskig och ljus svärta kommer att skyffla iväg 4-5 ggr mer ljus i mörka scener och detta kan överleva ljusinsläppen bättre. Samma enkla projektor kommer å andra sidan vara hopplöst gråblaskigt, sämre i det mörka, ljuskontrollerade rummet.

 

Men detta är också möjligt med HW65. Du kan ändra inställningarna så att den överlever i en dålig situation. Men personligen tycker jag det är lite fel väg att gå. Ordna rummet efter projektorn, prioritera en lämpligare duk och bättre mörkläggning så att projektorn får en möjlighet att visa vad den går för.


Redigerat av Ringblixt, 23 mars 2016 - 11:07.


#264

Postad 23 mars 2016 - 13:09

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

...//...Av era beskrivningar låter det mer som att ni reagerar på sämre kontrastförhållande pga ljusinsläpp i rummet ... //...

 

Sämre kontrast skulle förklara saken, i alla fall för Fritjof. Dålig skärpa har jag som sagt nästan aldrig märkt på en blu-ray (eller annat HD-material för den delen) Jag njuter istället av den fina skärpan jag ser hemma.

 

zephir har dock biogrotta med gott om mörker.

 

Stolpskott?

 

Själv har jag hyfsat mörkt, det enda är taket, som är vitt, men jag upplever ändå bilden som mycket bra, trots en liknande projektor. Jag vet att upplevelsen av bra kontrast gör mycket för bilden, för tittar jag på en 16:9 bild på min 21:9 duk utan att maska av blir bilden betydligt sämre än när jag maskar av. Jag ska kanske testa att mörklägga taket på något sätt (måla går tyvärr inte då jag bor i en hyresrätt) och se om en riktigt bra bildupplevelse kan bli ännu bättre :)

 

Mycket intressant, detta.


Redigerat av FEA, 23 mars 2016 - 13:24.


#265

Postad 23 mars 2016 - 14:18

Fritjof
  • Fritjof
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Bifogar bilder på min hyresrätt. Att göra större ingrepp är inte aktuellt och då det skall fungera som ett vardagsrum också. Har duken mot kortsidan på översiktsbilden av vardagsrummet. De problem jag beskriver har jag när det är mörkt ute och det är då i så fall ströljus/reflexer från väggar och tak som ställer till det med kontrasten. 

 

Är inte riktigt nöjd med min duk i ljusa heller då jag har lite glitter/shine effekt. För ta mig över vattnet och se vad som kan passa mig. Som jag skrev tidigare får nästa investering bli en duk.

 

Bifogad fil  3rok-3D-planskiss.jpg   291,71K   5 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  3rok-vardagsrum.jpg   222,44K   4 Antal nerladdningar



#266

Postad 23 mars 2016 - 16:29

chrille164
  • chrille164
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Det låter precis som mitt exemplar... Inväntar fortfarande ytterligare info från Sony.

 

 

Skaffade hw65 i slutet på januari och blev som fler andra irriterad på ett högfrekvent ljud i fläkten, efter mail till support fram och tebax med bl a en video på ljudet som dom ville ha så skickade dom ut en ny som kom idag. Väntade mig bara ett vanligt fläktbrus nu men icke, tjuter som den gamla. Ska låta den gå några timmar nu men jag har inga höga förhoppningar att det försvinner.



#267

Postad 23 mars 2016 - 16:54

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Skaffade hw65 i slutet på januari och blev som fler andra irriterad på ett högfrekvent ljud i fläkten, efter mail till support fram och tebax med bl a en video på ljudet som dom ville ha så skickade dom ut en ny som kom idag. Väntade mig bara ett vanligt fläktbrus nu men icke, tjuter som den gamla. Ska låta den gå några timmar nu men jag har inga höga förhoppningar att det försvinner.

Ge det lite tid. Även jag blev först besviken på min utbytesenhet. På min har det avtagit något och nu tänker jag inte på det (ok, händer att man spetsar örat nån gång). Detta är i låga lampläget.

Jag kan meddela att sony förmodligen inte kommer göra ett skvatt (efter en utbytesomgång). Jag fick ett väldigt kort och ovetenskapligt svar efter att jag skickat ljudupptagning på tjutet:

"Good afternoon

All we can recommend you is to go back to your dealer if you are not satisfy with our product. We had some unit with noise but it was more like a click and it was a part of the fan but your one is operating normally.

Kind regards,
Amanda Abagima
Prime Support"

Efter många år med projektor, haft flera olika märken, tror jag mig iaf ha lite erfarenhet. Detta tjutet/visslandet (som förvisso har visat sig avta/försvinna efter några minuter, vilket inte sony vet. Min inspelning var såklart när det lät.) är allt annat normalt och jag vågar lova att deras db-siffror på ljudet bryts med råge. Att de sen ger en kund svaret ovan är riktigt riktigt dåligt.

I övrigt en otroligt bra projektor, är jätteimponerad av bilden. Skärpan kan jag verkligen inte förstå att någon skulle klaga på, såvida det inte är något fel på den. Jag börjar misstänka att sony har lite att jobba med på kvalitetsfronten..

Redigerat av martiin82, 24 mars 2016 - 08:31.


#268

Postad 23 mars 2016 - 17:34

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Jag kan förtydliga att för min del har jag inga problem med projektorns skärpa. Det är inspelningarna som jag tycker är oskarpa emellanåt. Förmodligen pga att projektorn är så pass skarp att det märks när det inte är spot on.

När jag kör animerad film där skärpan i "inspelningen" är perfekt är även den projicerade bilden perfekt hela tiden.

/r

#269

Postad 23 mars 2016 - 20:33

chrille164
  • chrille164
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Avvaktar över påsk, men just nu låter den värre än min första på både hög och låg läge. Har man betalt nästan 30papp så ska det inte finnas nåt att störa sig på tycker jag.

 

Inga problem med skärpan dock.



#270

Postad 23 mars 2016 - 20:42

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Har man betalt nästan 30papp så ska det inte finnas nåt att störa sig på tycker jag.


100% medhåll

#271

Postad 23 mars 2016 - 22:55

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Tyvärr kan du betala det dubbla och det finns fortfarande briste när det gäller projektorer största nackdelen med Sony är väl att de är så tysta så att du kan höra tjut från balast och switchade power supply .

 

Det kan även bero på vilken kring utrustning du har och elnätet. Dimmrar kan ställa till det och även annan kring utrustning som är inkopplad på nätet.


Redigerat av jimjans, 23 mars 2016 - 22:57.


#272

Postad 23 mars 2016 - 23:17

chrille164
  • chrille164
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Min Epson tw700 var nästan lika tyst den och inte tjöt den bara fläktbrus, och kostade en 3dje del. Allt beror väl på vad man kan acceptera själv tänker jag inte acceptera att ha ett tjut i örat som om man har tinnitus när man ska se på film. spec inte för det priset.



#273

Postad 23 mars 2016 - 23:50

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Min Epson tw700 var nästan lika tyst den och inte tjöt den bara fläktbrus, och kostade en 3dje del. Allt beror väl på vad man kan acceptera själv tänker jag inte acceptera att ha ett tjut i örat som om man har tinnitus när man ska se på film. spec inte för det priset.

har du testat att prova den utan något annat inkopplat alltså som enda inkopplad enhet i rummet eller på en annan fas i huset?
Mest för och se om det är nått hos dig som inte funkar med den.

#274

Postad 24 mars 2016 - 08:40

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Det kan även bero på vilken kring utrustning du har och elnätet. Dimmrar kan ställa till det och även annan kring utrustning som är inkopplad på nätet.


Det blir fram med förlängningssladden (om än skeptisk). Projektorn skulle haft ett analogt reglage för lampstyrkan, då hade man garanterat hittat något/några läge/lägen där detta problem var borta...

#275

Postad 24 mars 2016 - 08:56

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Väntar med spänning på min nya utbytesenhet från Sony (leverans under dagen) för att se om ljudet från denna är mer acceptabelt för mina öron  :)


Redigerat av Colonel, 24 mars 2016 - 08:57.


#276

Postad 24 mars 2016 - 09:35

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

Det blir fram med förlängningssladden (om än skeptisk). Projektorn skulle haft ett analogt reglage för lampstyrkan, då hade man garanterat hittat något/några läge/lägen där detta problem var borta...

det är ju nackdelen med switchade powersupply de kan låta, fanns ju vissa fördelar med de hederliga linjära men de har ju sämre verkningsgrad och är större men mycket mindre störningar.

#277

Postad 24 mars 2016 - 23:14

chrille164
  • chrille164
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Testat flera olika faser i lägenheten och det viner fortfarande. Så tydligen har jag inte ful el någonstans iaf. Kopplat in min första hw65 då den är tystare än den som jag fick nu.



#278

Postad 06 april 2016 - 14:42

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 570 inlägg
  • 0

Tog mig friheten att lägga till Sonys nyannonserade projektor VPL-HW45ES i tråden, som är tänkt att ersätta HW40 och har lag till den i trådrubriken.

 

http://www.pro.sony....rview/#overview


Redigerat av Dr. Zaius, 06 april 2016 - 14:43.


#279

Postad 07 april 2016 - 09:44

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlägg
  • 0

Tog mig friheten att lägga till Sonys nyannonserade projektor VPL-HW45ES i tråden, som är tänkt att ersätta HW40 och har lag till den i trådrubriken.

 

http://www.pro.sony....rview/#overview

 

Inte riktigt den där specen som i det där aprilskämtet. ;)



#280

Postad 07 april 2016 - 16:25

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 570 inlägg
  • 0

Nej det var en viss skillnad mellan specifikationerna, men vem vet kanske kan bli en verklighet om några år.



#281

Postad 07 april 2016 - 17:16

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Så vad skiljer Sony vpl-hw45:än gentemot hw40:an måntro?

#282

Postad 07 april 2016 - 17:28

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0

Så vad skiljer Sony vpl-hw45:än gentemot hw40:an måntro?


3d över inbyggd RF. Sedan hittar jag inget annat... Har dock inte stenkoll på uppgivna ansi mm på 40:an. Det är ju totalt ointressant iallafall.

/r

#283

Postad 07 april 2016 - 18:08

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0

Så vad skiljer Sony vpl-hw45:än gentemot hw40:an måntro?

  • Något högre ljusflöde(1800Ansi mot tidigare 1700) och man kan nog förvänta sig en kontrastökning också, precis som på HW65 vs HW55.
  • Sen har den samma kylsystem som HW65 vilket ger förväntat längre lamptid(6000tim i eco mot tidigare 4000tim).
  • Som sagts, 3D över RF.
  • Förbättrad Reality Creation
  • USB ingång för uppgraderingar
  • Gameläge med lägre inputlag

 

Sen har jag läst i en tabell att den även ska ha iris, men det tror jag knappast stämmer.

 

Första sändningen beräknas komma till Sverige 2 Maj. Listpris blir 21.990kr.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 07 april 2016 - 18:10.


#284

Postad 08 april 2016 - 23:05

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Tack för info Marcus 😊

#285

Postad 09 april 2016 - 01:14

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlägg
  • 0

 

  • Något högre ljusflöde(1800Ansi mot tidigare 1700) och man kan nog förvänta sig en kontrastökning också, precis som på HW65 vs HW55.
  • Sen har den samma kylsystem som HW65 vilket ger förväntat längre lamptid(6000tim i eco mot tidigare 4000tim).
  • Som sagts, 3D över RF.
  • Förbättrad Reality Creation
  • USB ingång för uppgraderingar
  • Gameläge med lägre inputlag

 

Sen har jag läst i en tabell att den även ska ha iris, men det tror jag knappast stämmer.

 

Första sändningen beräknas komma till Sverige 2 Maj. Listpris blir 21.990kr.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

 

 

Skulle den inte vara identisk med 65:an om den hade det?



#286

Postad 09 april 2016 - 07:37

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0
Nästan, och därför tror jag inte det stämmer. HW65 har fortfarande fler kalibreringsreglage samt trigger för duk och styrning över TCP/IP som HW40 saknar. Men Iris är ju den avgörande punkten för många i valet till den större modellen så det vore konstigt om den inkluderades i HW45.

/Marcus

#287

Postad 09 april 2016 - 20:13

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Vad tror ni prisdump på HW40 när HW45 kommer ???



#288

Postad 10 april 2016 - 17:55

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Vad tror ni prisdump på HW40 när HW45 kommer ???


Den har ju gått ner till 18490 från 20990 nu. Eftersom den nya kommer om en månad tror jag inte det finns så många kvar att köpa.

#289

Postad 22 april 2016 - 14:48

Unregistered5e347b4c
  • Unregistered5e347b4c
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Har hw55:an iris?

#290

Postad 22 april 2016 - 15:35

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 042 inlägg
  • 0

Har hw55:an iris?

Ja!

 

Det är enbart HW40 och den kommande HW45 som inte har iris i Sonys sortiment av hemmabioprojektorer.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#291

Postad 23 april 2016 - 12:14

Unregistered5e347b4c
  • Unregistered5e347b4c
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Okey tack, då kan jag måla väggarna mörka 😉

#292

Postad 25 april 2016 - 20:41

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 1
Vill inte snöa in på missljudet från denna projektor men känner att jag ändå måste återkoppla. Efter ett ganska syrligt betyg på deras uppföljningsformulär fick jag ett mail där sony förklarade att de ville skicka mig ytterligare en enhet (all cred åt dem). Jag tackade ja och bad dom kontrollera ev missljud innan de skickade denna. Huruvida detta verkligen gjorts låter jag vara osagt, de lovade iaf att göra det.
Jag fick hem den idag och kan konstatera följande, den är oerhört tyst i låga läget och klart användbar i höga. Inte en tillstymmelse till det vinande jag upplevt på mina två tidigare. Skönt att få ett kvitto på att det inte var man själv som inbillade sig, det är ju såhär det ska vara!

Slutet gott allting gott, stort plus för sonys agerande (och ett litet minus för det verkar släppas igenom lite väl mycket i deras kvalitetsnät).

#293

Postad 26 april 2016 - 19:00

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0
Läste att vw320es kommer få HDR stöd, via en gratis uppdatering i maj🎬🎥Frågan är om ljusstyrkan räcker till?

http://www.insideci....-projector.aspx

Redigerat av mcmike, 26 april 2016 - 19:11.


#294

Postad 26 april 2016 - 20:47

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlägg
  • 0
Obegripligt att den inte hade hdr stöd från första början.

#295

Postad 26 april 2016 - 21:38

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Läste att vw320es kommer få HDR stöd, via en gratis uppdatering i majFrågan är om ljusstyrkan räcker till?http://www.insideci....-projector.aspx


Även vw520es får tydligen en förbättrad HDR.

#296

Postad 28 april 2016 - 13:06

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

  • 819 inlägg
  • 0

Enligt rykten endast VW1200 som stödjer UHD fullt ut, bra märkligt..

Skulle inte   Sony VPL-VW5000ES stödja HDR?

Var har du hört detta?

Måste iaf finnas som kit tycker man med tanke på priset på den pjäsen.

Inte intressant för min del men en nära vän går I tankar om ett köp av en styck, så om det du säger stammer är det läge att avråda det köpet tills det är utklarat.


Stämmer det at HW45 har en plastlins?

Läste det på användarrecension.

Låter som en riktig sniklösning, men det går kanske att få till brytningen bra även I plast? Men det gäller att vara försiktig om man skall torka av damm på linsen I så fall?

 

ps

Varför I hela friden högercentreras min text när jag editerade inlägget - LOL????

ds


Redigerat av bigbadboogie, 28 april 2016 - 13:07.


#297

Postad 28 april 2016 - 13:20

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

  • 819 inlägg
  • 0

Bifogar bilder på min hyresrätt. Att göra större ingrepp är inte aktuellt och då det skall fungera som ett vardagsrum också. Har duken mot kortsidan på översiktsbilden av vardagsrummet. De problem jag beskriver har jag när det är mörkt ute och det är då i så fall ströljus/reflexer från väggar och tak som ställer till det med kontrasten. 

 

Är inte riktigt nöjd med min duk i ljusa heller då jag har lite glitter/shine effekt. För ta mig över vattnet och se vad som kan passa mig. Som jag skrev tidigare får nästa investering bli en duk.

 

attachicon.gif3rok-3D-planskiss.jpg

 

attachicon.gif3rok-vardagsrum.jpg

Inte riktigt rätt tråd för frågan, men då samtliga projar här kan dra fördel av lösningen så blir det ett svar ändå:

Ikeas gardinstänger (eller någon annans, men tycker de har ett rätt snyggt funktionellt sortiment) + lite scenmolton 300 tyg eller om du vill ha något "flådigare" någon decorative ljus/reflektions-dämpande variant som gardiner I svart (sammet e.d.).

Då blir du av med inkommande ljus från alla öppningar du önskar täcka för (kan ju dra det från matbordet hela vägen runt rummet om du vill, men blir problematiskt att gå in ut genom dörrarna om det skall vara enbart 2 delar, men man kan ju dela upp det I flera partier) samt dödar en del av reflektionerna från duken och en kontrasthöjning av rang garanteras :) När du vill ha det vitt igen är det bara att dra in dem I hornet.

Då rummet är vitt och du har vita väggar I alla riktningar bör dock fortfarande en högkontrastduk tas I beaktning.


Redigerat av bigbadboogie, 28 april 2016 - 13:24.


#298

Postad 28 april 2016 - 13:49

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 992 inlägg
  • 0

Skulle inte   Sony VPL-VW5000ES stödja HDR?

 

 

 

Jo, och det gör den också. Det släpptes aldrig nån vw1200 som flera trodde att det skulle göra. 



#299

Postad 02 maj 2016 - 19:39

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlägg
  • 0

Sony HW65 review av Phil Hinton/avforums..

 

https://www.avforums...or-review.12475



#300

Postad 24 maj 2016 - 07:15

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Väntar med spänning på FW-uppdateringen till vw520es som lär komma idag. Se http://www.grobi.tv/...kuendigt-update med bl.a. en kvalitetsförbättring av HDR. Tycker annars att 4K UHD redan idag ser väldigt bra ut i combo med nya Panasonic-spelaren.




Även taggad med SONY

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.