Playstation Pro
2679 svar till detta ämne
Postad 20 April 2016 - 20:25
Unregistered1594247d
-
Unregistered1594247d
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
1080p is the mandatory minimum display resolution: Sony is keen to push developers on to higher resolutions and super-sampling down to full HD is an option, but 1080p is the lowest pixel-count allowed.
http://www.eurogamer...4-will-co-exist
Detta är ju jättebra för oss som köper PS4K. Stor fördel i onlinematcherna när man möter PS4-plebians med 30 FPS i Battlefield och vi kör på 60 FPS 
PS4K Master Race ^^
Du tror jag kommer spela på en vanlig playstation när det finns en bättre? Ger bort min till en polare och köper nya direkt den släpps. Tänker inte sitta med nå skit när det finns bättre grejer . Därför jag spelar på konsol istället för att uppgradera en dator hela tiden, men nu verkar det tyvärr bli samma verklighet på konsolmarknaden. Måste ju bli kaos hos barnfamiljerna när dom köpt en konsol för 6000 till ungarna och dom vill redan ha en ny för att grannens playstation ser mycket bättre ut.
Tacka s*tan för att jag köpte en tv med 4k i samma sväng annars hade tvn åkt ut genom fönstret.
Redigerat av Unregistered1594247d, 20 April 2016 - 20:32.
Postad 20 April 2016 - 20:29
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Du tror jag kommer spela på en valing playstation när det finns en bättre? 
Ne jag sa "oss", jag menade inte dig specifikt 
Men det kommer ju att finnas många vanliga PS4-spelare kvar, det kan ju faktiskt införa viss fördel för PS4K-ägarna i och med att Sony säger att de inte ska dela på onlinecommunityt.
Postad 20 April 2016 - 20:32
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Nice, köpte min ps4 för 1-2 månader sedan. Redan outdated . Iofs var jag sen att hoppa på tåget men ändå...
den gör exakt samma sak som tidigare. skillnaden blir väl att Neo (om den nu kommer heta så) kommer vara lite bättre grafik eller något sånt. skulle jag inte spela så förbenat mycket så skulle jag aldrig ha köpt en ny, men då det tar tvåsiffrigt med timmar i veckan så är det värt för mig. för någon som inte spelar så mycket så är ju ps4 fortfarande bäst på marknaden =)
Postad 20 April 2016 - 20:37
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Måste ju bli kaos hos barnfamiljerna när dom köpt en konsol för 6000 till ungarna och dom vill redan ha en ny för att grannens playstation ser mycket bättre ut.
De lär inte se någon skillnad direkt. Detta är för oss hardcorefans, mainstream kommer fortsätta med sin PS4. Finns de som fortsätter med PS3 i flera år efter att PS4 har släppts för att de inte känner att de behöver uppgradera och detta är inte någon lika stor uppgradering som PS3 till PS4.
Undrar om GTA5 kommer patchas till PS4K. Finns ju vissa förbättringsmöjligheter för frameraten om man säger så. Rockstar är väl i extas, nu kan de släppa spelet en gång till och sälja ännu fler miljoner fastän det fortfarande ligger i topp på försäljningslistorna 
Postad 20 April 2016 - 20:40
Unregistered1594247d
-
Unregistered1594247d
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Ne jag sa "oss", jag menade inte dig specifikt 
Men det kommer ju att finnas många vanliga PS4-spelare kvar, det kan ju faktiskt införa viss fördel för PS4K-ägarna i och med att Sony säger att de inte ska dela på onlinecommunityt.
Förlåt det är jag som läser för snabbt .
Redigerat av Unregistered1594247d, 20 April 2016 - 20:43.
Postad 20 April 2016 - 21:32
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Jag trodde faktiskt de skulle införa kravet att det inte fick vara för stor framerate skillnad mellan de olika versionerna (icke PSVR spel). Typ, om vanilla versionen snurrar i 30-ish fps, så är 30 fps max för Neo varianten oxå.
Detta för att inte stöta sig för mkt med vanilla ägarna (plus att man då ser till att extra-krämet i första hand läggs på ögongodis).
edit: I vissa spel kommer iofs den måttligt uppgraderade CPU:n sätta stopp för hur stor framerate-skillnad det kan bli
Redigerat av pacman, 21 April 2016 - 08:04.
Postad 20 April 2016 - 21:51
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10546 inlägg
Apropå 4K tv många av dem har bra med input lag skiter man i uppskalning till 4K borde man kunna få lite bonus fps. Sen kan de göra något totalt revolutionerande och inkludera stöd för ultrawide formaten också.
Postad 20 April 2016 - 22:23
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Humorn har redan spridit sig:

Morpheus = PSVR
Neo = PS4.5
Trinity = PlayStation Vita successor
Spoiler alert: Trinity dies
Redigerat av PalmiNio, 20 April 2016 - 22:23.
Postad 21 April 2016 - 07:48
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
- All new titles with Neo support use unified packages that run on both platforms. The CPU binary is identical, while three GPU binaries (shared, PS4-specific and Neo-specific) are all contained in the same package.
De verkar vara ganska fritt ändå. I och med att man kan ha helt olika binärer för GPU:n så skulle det teoretiskt kunna vara rätt stora skillnader mellan vanilla och Neo. Dvs det är inte bara frågan om "två olika renderings-inställningar".
Apropå 4K tv många av dem har bra med input lag skiter man i uppskalning till 4K borde man kunna få lite bonus fps.
Bonus fps ja. Undra om det i Neo tillåts att använda GPU:n på olika sätt beroende på vilken output användaren valt (1080p eller 2160p osv)?
Spontant kan jag tycka att det vore stabilast att bara rendera i EN specifik framerate/upplösning osv och att man sen anpassar sig till vald output genom skalning. Dvs EN rendering och det sista som händer är en, till vald output anpassad, skalning (och ev färg/dynamik-trix med tanke på Rec2020/HDR) innan man slänger ut resultatet på HDMI.
edit: Dvs det skulle fungera som det gör på UHD Blu-ray: Där finns bara EN bildström på skivan. Spelaren anpassar sedan signalen efter vald output. På samma sätt skulle det fungera här, det finns bara EN rendering, Neo anpassar sedan signalen efter vald output.
Att tillåta flera renderingsvägar är visserligen det mest flexibla (det är ju det man gör på pc) men det blir konstigt om man vid 1080p-output kan få högre framerate och mer effekter etc etc ijmf med 2160p output. Tror de vill undvika att det cirkulerar en "kör inte 2160p, det blir sämre då"-rekommendation.
Konsol ska vara plug-and-play och köpare som har varit snälla och duktiga och köpt sig en UHD-tv (det får gärna stå Sony på den) ska kunna få "bästa upplevelse" bara genom att koppla in och köra. Typ..
Redigerat av pacman, 21 April 2016 - 10:10.
Postad 21 April 2016 - 09:25
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
1080p is the mandatory minimum display resolution: Sony is keen to push developers on to higher resolutions and super-sampling down to full HD is an option, but 1080p is the lowest pixel-count allowed.
http://www.eurogamer...4-will-co-exist
Detta är ju jättebra för oss som köper PS4K. Stor fördel i onlinematcherna när man möter PS4-plebians med 30 FPS i Battlefield och vi kör på 60 FPS 
PS4K Master Race ^^
Är Battlefield i 30 FPS på PS4? Och folk spelar skiten. 
Postad 21 April 2016 - 09:58
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10546 inlägg
Konsol ska vara plug-and-play och köpare som har varit snälla och duktiga och köpt sig en UHD-tv (det får gärna stå Sony på den) ska kunna få "bästa upplevelse" bara genom att koppla in och köra. Typ..
De kanske tänker så fel. Rätt tänk är ju att släppa en så bra produkt som möjligt som presterar optimalt i både 1080p 1440p, 4K och de format som finns.
Postad 21 April 2016 - 10:03
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Är Battlefield i 30 FPS på PS4? Och folk spelar skiten. 
Är inte det ens på 64p banorna, kan dipa långt ner under 30 ... därför kör många på små banor, med 32-40ca pers... då är det ok flyt... och man slipper massa camperkillstreaks som i cod! 
Hade vart riktigt nice med fps boost i bf4 med 4,5... eller som jag skrev, ett bf5 med bra flyt på dom stora banorna med. 
Redigerat av Garrett, 21 April 2016 - 10:04.
Postad 21 April 2016 - 10:08
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
De kanske tänker så fel. Rätt tänk är ju att släppa en så bra produkt som möjligt som presterar optimalt i både 1080p 1440p, 4K och de format som finns.
Hela branschen tänker så. Its the numbers game.
Det kan ju likställas med alla video strömmar och sändningar som finns, istället för att satsa på högkvalitativ 1080p (alt 720p) så skickar de ut som 2160p (alt 1080p) som badar i komprimeringsfel och annat otyg.
edit0: Dock. Vill du ha valmöjlighet att optimera efter eget tycke så har du kommit helt fel om du spelar konsol. Det är enbart för PC-spelare och så har det alltid varit, Neo PS4 gör ingen skillnad i det avseendet.
edit: Pratar vi realtids-grafik så är frågan dock lite mer komplex. Förutom framerate så finns det även en rad väldigt olika faktorer som avgör hur "snygg" bilden är. Det är inte bara upplösningen på den slutgiltiga bufferten (dvs "spelets upplösning") som avgör. Och det finns dessutom i sig inget som säger att spelets upplösning måste ligga så nära utsignalens upplösning som möjligt eller nått sånt. Så jag tycker nog man sparar en del huvudvärk på att bara köra EN rendering, oavsett vad användaren har valt för hdmi-utsignal inställning. Tycker utvecklaren att deras spel ser snyggast ut om de renderar i 1080p ja då borde man få denna snyggast variant oavsett vad användaren fipplat med för inställningar.
edit2: Jag vet inte hur det är på PS4 idag, får man olika resultat om man väljer 720p output istället för 1080p? Vill minnas att jag labba med detta en gång i tiden på PS3 och i fallet Gran Turismo 5 så blev det ju faktiskt skillnad om man körde 720p eller 1080p
edit3, japp:
The game [GT5] still renders at native 720p with 4x multi-sampling anti-aliasing (MSAA) when your XMB is set to 720p mode, while the resolution shifts to 1280x1080 with 2x quincunx (QAA) when the 1080p mode is engaged
Redigerat av pacman, 21 April 2016 - 10:27.
Postad 21 April 2016 - 13:21
Villhamer
-
Villhamer
-
Rookie
-
8 inlägg
Det här gör mig så sjukt förbannad. Fast intresserad på samma gång.
Som konsument så kan jag inte hjälpa att känna mig lite dragen vid näsan när Sony väljer att göra såhär. Jag skulle vilja dra paralleller till Ipad 3 och 4 där de släpptes på tok för nära inpå varandra. Köpte Ipad 3, och kände mig lurad när 4:an kom ut bara ett halvår senare. Som tur väl var så skiljde det inte så mycket mellan dem mer än processorkraft, så i slutänden så vart jag okej med köpet ändå.
Men när det kommer till konsol så har man inte tidigare etablerat ett sådant här uppdaterings-schema. Jag började spela på konsol för att jag skulle slippa hetsen med uppgraderingar.
Men samtidigt, som aktieägare så är jag jätteintresserad vad ett sådant här lyft gör inte bara för aktien i sig, men för deras och branschens framtida utveckling. Kommer de försöka emulera telefontillverkare med kortare uppdateringscykler eller är detta bara en engångsföreteelse för att möta efterfrågan av VR?
Spännande tider!
Postad 21 April 2016 - 14:06
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Det här gör mig så sjukt förbannad.
Hur kan man bli förbannad för att Sony släpper en bättre version av PS4?
Vad är nackdelen? Du kan ju fortfarande använda din.
Postad 21 April 2016 - 14:29
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Ja hela idén om att ingen valmöjlighet är bättre än 2 valmöjligheter är ytterst märklig.
Helt klart en utmaning för Sony även om de säkert gick in i detta fullt medvetna (denna läcka är förövrigt säkert väldigt kontrollerad från Sonys sida - ska information ut i större skala så läcker det ju ändå) om att många väljer att se halv-fulla glas. 
edit: Roliga är att det verkar anses mer ok att Nintendo skapar en helt ny generation (inte kompletterar befintlig, som Sony gör) och hade det varit MS som varit först ut med detta hade det säkert setts som mer ok eftersom de "ligger under". Tvärtom tycker jag det är uppfriskande att ledaren för en gångs skull inte sover utan försätter trampa på i ett jäkla tempo; ligga passivt och bara vänta på att få en smocka av konkurrenterna är för losers. 
Redigerat av pacman, 21 April 2016 - 14:39.
Postad 21 April 2016 - 15:27
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Risken för de som stannar kvar i gamla konsolen är väl att optimeringen osv kanske drabbas. Mindre tid på att optimera spelet per konsol så att säga, om dom inte vill skjuta på släppen än mer.
Men ja, en ny konsol är ju trevligt Kanske kommer ha den prestanda man tycker nuvarande konsolen borde ha haft. Dvs kunna ha 60fps eller åtminstone stabila 30 i minst 1080p.
Postad 21 April 2016 - 15:36
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
edit: Roliga är att det verkar anses mer ok att Nintendo skapar en helt ny generation
Men det måste väl ses som ganska självklart, eller hur menar du? Wii U har varit ute i 4 år i slutet av 2016, har varit stendöd i ett par år och får inga spel från tredjepart. Nintendo är tvingade att göra något, det är klart folk anser det okej att de tar steg för att se till att Nintendofansen får fler spel och inte ökentorka som det har varit länge nu. De flesta inser att alla tjänar på en ny konsol i det läget. Alternativet att fortsätta med Wii U i något år till med tre-fyra spel om året är inte hållbart.
Komplettera Wii U hade ju inte ens gått, den är för daterad och felkonstruerad. De vill få bort hela det varumärket.
Dessutom, beroende på vad MS hittar på så är frågan om vi ska anse att detta är en kompletterad generation eller nästa generation. Om det kommer tre nya konsoler inom kort, är det då inte en ny generation? Bara det att vi får tänka i andra banor än vad vi hittills har gjort. Har lite svårt att placera NX generationsmässigt annars, den kan ju inte inleda nästa generation tre år före PS5 kommer som ska tillhöra samma, allt blir skevt.
Postad 21 April 2016 - 15:58
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Jag förstår oron i att ps4 kanske får mindre fokus då tillverkarna kanske vill satsa på att hälla mer saft i det större glaset som Zoiler sa i en annan tråd. Dock så ska vi komma ihåg att det fortfarande säljs nya spel till ps3, ex faktiska mgsV.
Sen förstår jag även känslan om man köpt nytt nu och det kommer en ny snart, men då får man ju tänka att enheten kommer fungera lika bra efter den nya som före, samt att det ändå är... Är det tre år sen ps4 släpptes?
Postad 22 April 2016 - 00:38
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Dessutom, beroende på vad MS hittar på så är frågan om vi ska anse att detta är en kompletterad generation eller nästa generation. Om det kommer tre nya konsoler inom kort, är det då inte en ny generation? Bara det att vi får tänka i andra banor än vad vi hittills har gjort. Har lite svårt att placera NX generationsmässigt annars, den kan ju inte inleda nästa generation tre år före PS5 kommer som ska tillhöra samma, allt blir skevt.
Tre nya spelprocessorer från AMD på tal om det. Pekar mot att MS också uppgraderar. Kul E3 som sagt.
Postad 22 April 2016 - 07:40
Unregistered9a1f280a
-
Unregistered9a1f280a
-
Veteran
-
-
1715 inlägg
Det är helt sjukt. Kommer blir en fest 
Frågan är om det blir uppgraderingar eller om det rent av blir helt ny design också. Jag antar i MS fall så är uppgraderingen av vikt om man skall kunna använda sig av HoloLens när den släpps (om den släpps).
Jag får en sån där konstig vibb att Nintendo kan ha något stort på gång och dom andra känner sig tvungna att uppgradera. Varför i all värld skulle dom annars redan efter tre år släppa "nytt".
Själv känns det ju "sådär" festligt när man sitter på alla tre "gamla" konsolerna och vill uppgradera. haha.
Redigerat av Unregistered9a1f280a, 22 April 2016 - 07:42.
Postad 22 April 2016 - 07:50
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Wii U har varit ute i 4 år i slutet av 2016, har varit stendöd i ett par år och får inga spel från tredjepart.
Komplettera Wii U hade ju inte ens gått, den är för daterad och felkonstruerad.
Och vems fel är ovanstående? Nintendos förstås.
Logiken brister i att det tydligen är ok att "fucka upp", att göra ett dåligt jobb, och släppa helt ny hårdvara i förtid.
Men det är tydligen inte ok att göra ett bra jobb och släppa en kompletterande hårdvara i förtid.
Det är ok att göra ett dåligt jobb men det är inte ok att göra ett bra jobb. Köper inte det.
Återigen, varför ska Sony vara passiva och bara låta sig tappa marknadsandelar till nya spännande maskiner som kommer från Nintendo och MS (maskiner som dyker upp redan nu (snart), förmodligen till stor del pga att man gjort ett sämre jobb med nuvarande hårdvara)?
Dessutom, beroende på vad MS hittar på så är frågan om vi ska anse att detta är en kompletterad generation eller nästa generation. Om det kommer tre nya konsoler inom kort, är det då inte en ny generation? Bara det att vi får tänka i andra banor än vad vi hittills har gjort.
Tänka i andra banor ja. Feltänket ligger i att definera en generation utifrån hårdvarans releasedatum. Och behovet av att baka ihop alla tillverkare inom en och samma generation.
Generation bör definieras efter vilka förutsättningar de ger för spelutveckling. Och det är just därför vi behöver relativt långa generationer; eftersom en ny generation genererar massor med R&D-kostnader för spelutvecklarna som då behöver flera år av releaser för att få avkastning på pengarna.
PS4/One är definitivt samma generation. WiiU tillhör definitivt inte den. NX siktar troligtvis in sig på PS4/One generationen.
Playstation 4 Neo är definitivt ingen ny generation. Spelutvecklingen tar inga generationsmässiga kliv pga den. Det är ju tom så att samma cpu-binärer används i både PS4 som i Neo (och därmed är det heller ingen skillnad i hur resp cpu allokerar minnet). De är snarare per definition samma generation, om nått.
Vilken generation "Xbox Ten" blir får vi se. Enl undertecknads profetia så blir det en helt ny. 
Redigerat av pacman, 22 April 2016 - 10:34.
Postad 22 April 2016 - 08:12
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Risken för de som stannar kvar i gamla konsolen är väl att optimeringen osv kanske drabbas. Mindre tid på att optimera spelet per konsol så att säga, om dom inte vill skjuta på släppen än mer.
I nån mån optimeras både PS4 och Neo samtidigt eftersom deras cpu:er exekverar en och samma uppsättning binärfiler (kompilerad kod, alltså).
Men ja, givetvis är 2 konfigurationer mer jobb än 1 konfiguration. Och det är potentiellt (men inget måste) väldigt olika gpu-kod (inkl compute, så det är inte nödvändigtvis bara grafik vi pratar om, även om man torde vara begränsad här eftersom cpu koden är samma) som kan/ska utvecklas och optimeras för de två varianterna.
Men sett ur ett spelutvecklings perspektiv så har verkligen Sony gjort "så lite åverkan som möjligt". CPU-kraft och framförallt mängden allokerbart minne är det som om nått sätter vilka ramarna för vilken typ av spel man designar. Grafik läggs sedan "på" detta men grafik är väldigt skalbart så att ha två olika konfigurationer där skillnaden, i stort, är två olika grafikkort är relativt sätt ganska lite huvudvärk.
Men som sagt, Sony-anhängare borde snarare vara glada att Sony inte är passivt och låter sig spöas fritt av nykomlingarna...
Redigerat av pacman, 22 April 2016 - 10:36.
Postad 22 April 2016 - 11:51
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Jag antar i MS fall så är uppgraderingen av vikt om man skall kunna använda sig av HoloLens när den släpps (om den släpps).
Hololens har väl sin egen processing och ligger dessutom flera år bort så den är nog ingen faktor men jag antar att "samarbetet" med Oculus handlar om mer än att kränga handkontroller och strömma Xbox-spel...
Postad 22 April 2016 - 13:02
letmefly
-
letmefly
-
Veteran
-
-
2258 inlägg
Logiken brister i att det tydligen är ok att "fucka upp", att göra ett dåligt jobb, och släppa helt ny hårdvara i förtid.
Men det är tydligen inte ok att göra ett bra jobb och släppa en kompletterande hårdvara i förtid.
Det är ok att göra ett dåligt jobb men det är inte ok att göra ett bra jobb. Köper inte det.
Det är väl snarare så att det är mer ok att frångå kotym för att rätt ett fel jämfört med att förbättra ett rätt?
För egen del är jag dock positiv till allt som innebär en förbättrad upplevelse.
Postad 22 April 2016 - 13:09
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Klockrent. Vore rätt roligt om Sony lanserade Neo med sloganen "Greatness is here". 
letmefly>> Jo det tycks funka men att "straffa" (begränsa) nån för att de inte klantat sig är ett feltänk imo.
Redigerat av pacman, 22 April 2016 - 13:09.
Postad 22 April 2016 - 13:40
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Fast folk har ju inte varit ok med Wii U-uppfucket, vilket vi sett på de mängder klagomål genom åren och att folk inte köpt den, alltså är det inte okej att göra ett dåligt jobb och det märks där det räknas - i siffrorna. Så förstås tycker både folk som köpt den och inte att det är bra att nu få något annat bättre.
Klagomålen på Sony påminner om på Nintendo när Nintendo släppte en ny aningen starkare 3DS fastän 3DS fortfarande gick bra. Fast den fick exklusiva spel. Men det är också så att vissa 3DS-spel har fått lida av den nya eftersom spel inte alltid optimeras för den gamla.
Sen om Sony "straffas" eller inte återstår att se. Att folk reaktionsklagar på forum över att status quo förändras när allt är frid och fröjd är mänskligt beteende, men det som gäller något är siffror och fakta.
Och det är just därför vi behöver relativt långa generationer; eftersom en ny generation genererar massor med R&D-kostnader för spelutvecklarna som då behöver flera år av releaser för att få avkastning på pengarna.
Inte om du bara gör en uppdaterad konsol istället för en helt ny. Med mindre R&D-kostnader behövs inte lika långa generationer. Sony/MS skulle ju inte gjort det om de inte såg något vinstintresse i det.
Postad 22 April 2016 - 14:47
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Fast folk har ju inte varit ok med Wii U-uppfucket, vilket vi sett på de mängder klagomål genom åren och att folk inte köpt den, alltså är det inte okej att göra ett dåligt jobb och det märks där det räknas - i siffrorna. Så förstås tycker både folk som köpt den och inte att det är bra att nu få något annat bättre.
Ok, så vad du säger är att folk klagat färdigt på WiiU. Ok, det kan jag köpa. 
Med mindre R&D-kostnader behövs inte lika långa generationer. Sony/MS skulle ju inte gjort det om de inte såg något vinstintresse i det.
Njae. Pratar inte om R&D kostnader för konsoltillverkarna (Sony/MS) utan om R&D kostnader för speltillverkarna (där Sony/MS bara är två av flera).
Det är speltillverkarna som är i fokus och det är de spel de tar fram som bör definiera en generation.
Inte om du bara gör en uppdaterad konsol istället för en helt ny
Mao, man är kvar i samma generation.
Lösning på att slippa de R&D kostnader en ny generation medför [för spelutvecklarna] är således att inte införa nån ny generation alls. Vilket är precis det Sony gjort. 
PS4-generationen är inte ens nära att nå sitt slut och således finns det heller ingen anledning, iaf inte för Playstation-spel, prata om någon ny generation.
Redigerat av pacman, 22 April 2016 - 14:48.
Postad 22 April 2016 - 14:59
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10546 inlägg
VR är next generation så det sjunger om det dock . Så ifall PS 4.5 krävs för VR spel vilket jag hoppas så är det next generation så det bara sjunger om det.
Postad 22 April 2016 - 15:01
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Sant. VR generation 1. 
Postad 22 April 2016 - 17:27
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Njae. Pratar inte om R&D kostnader för konsoltillverkarna (Sony/MS) utan om R&D kostnader för speltillverkarna (där Sony/MS bara är två av flera).
Det är speltillverkarna som är i fokus och det är de spel de tar fram som bör definiera en generation.
Jasså du menar så, trodde du pratade om MS/Sony. Ja, okej jag vet inte om jag håller med om den definitionen. Jag skulle nog säga att Nintendo konkurrerade om köpare med 360/PS3 så jag har svårt att köpa att det enbart ska gå efter prestanda.
Oavsett våra personliga åsikter så räknar man ju efter tid och det jag undrar är hur de kommer att se dessa tre om det nu blir så att tre släpps. Ser man enbart individuellt så är det ju lätt, ingen ny gen för PS4/XB, men ny gen för Nintendo.
Eller ja, förmodligen ingen ny gen för MS. De säger ju själva att det inte är någon idé med halvmesyrer (0.5) om man ska uppgradera...
Postad 22 April 2016 - 17:40
Unregistered9a1f280a
-
Unregistered9a1f280a
-
Veteran
-
-
1715 inlägg
Frågan är ju hur speltillverkarna kommer att agera nu när, MS har öppnat för Crossplay. Kommer skillnaden bli för stor med Ps4.5 jämfört med Xbox One nuvarande prestanda? Eller hur ställde sig Sony till Crossplay?
Postad 22 April 2016 - 17:45
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
De har väl varit öppna till det sedan tidigare. Frågan är om skillnaden blir stor jämfört med Xbox Twos prestanda ^^
Postad 22 April 2016 - 17:47
SKIBBE
-
SKIBBE
-
Guru
-
-
5338 inlägg
De har väl varit öppna till det sedan tidigare. Frågan är om skillnaden blir stor jämfört med Xbox Twos prestanda ^^
Önskar du nu, eller har du nån fakta på en "two"
Blir väl med största sannolikhet en "slim" eller liknande. MS verkade väl inte så sugna på en uppgraderad historia.
Om dom nu inte jobbar 24/7 pga Sonys planer :-)
Ang crossplay, vem ska hussera serverkraften? Eller ska det fortfarande hamna på användarna... ge oss dedikerade servers för alla spel, slipper vi lite fusk med folk som utnyttjar att dom är host.
Redigerat av SKIBBE, 22 April 2016 - 17:49.
Postad 22 April 2016 - 20:42
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Problemet som jag ser det är att man släpper en helt ny konsol när man ens knappt fått ut några spel till den man har.
Dessutom är det med stor sannolikhet alldeles för tidigt med tanke på VR-utvecklingen. Det kommer bli exakt samma sak. Ett fåtal släpp och om 3 kommer den riktiga ersättaren, så som den borde vara.
Postad 22 April 2016 - 20:56
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10546 inlägg
Problemet som jag ser det är att man släpper en helt ny konsol när man ens knappt fått ut några spel till den man har.
Dessutom är det med stor sannolikhet alldeles för tidigt med tanke på VR-utvecklingen. Det kommer bli exakt samma sak. Ett fåtal släpp och om 3 kommer den riktiga ersättaren, så som den borde vara.
Nä tekniken går ju framåt alltid det värsta man kan göra är att stagnera. Om 6 år kommer det bättre headsets om 9 år ännu bättre om 50 år kanske vi kan komma nära fotorealism.
Postad 22 April 2016 - 21:17
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Tekniken har man haft i 20 år och vem som helst kan sätta ihop hårdvaran. Upplevelsen och utbudet sitter inte i glasögonen.
Postad 23 April 2016 - 02:41
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Önskar du nu, eller har du nån fakta på en "two"
Blir väl med största sannolikhet en "slim" eller liknande. MS verkade väl inte så sugna på en uppgraderad historia.
Tror, mer än önskar. Men inget bekräftat. Alla deras spel verkar ändå komma till PC så vet inte om jag skulle köpa en ny Xbox.
De har inte sagt att de inte vill uppgradera mitt i gen, utan att om man uppgraderar ska det vara ordentligt och inte + .5
Jag har haft mycket att göra iaf. Det har kommit över 500 spel till PS4 och ännu fler tills det att PS4K har släppts. Nytt Fallout, Uncharted, Ratchet, Metal Gear, Just Cause, Tomb Raider, AC, Far Cry, Dark Souls, Dragon Age, Witcher, Doom, Deus Ex, Final Fantasy, CoD, BF etc etc. Det fortsätter dessutom komma spel till PS4 i många år till. Alla spel som kommer till PS4K kommer till PS4.
Du kan låtsas att PS4K inte existerar så är allt som vanligt och du har din konsol i sex år till nästa kommer.
Redigerat av Zoiler, 23 April 2016 - 02:54.
Postad 23 April 2016 - 05:58
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Well, det är ju ingen helt ny konsol utan ett komplement. Samt att PS4 ska ingenstans så vad är det för problem du pratar om här?
Tekniken har man haft i 20 år och vem som helst kan sätta ihop hårdvaran. Upplevelsen och utbudet sitter inte i glasögonen.
? Vilken teknik har man haft i 20 år?
Postad 23 April 2016 - 06:26
andersos
-
andersos
-
Mästare
-
-
3199 inlägg
Ja vilken? De headsets som fanns för ca. 20 år sedan var väl inget jämfört med de som kommer i år.
Postad 23 April 2016 - 07:11
SKIBBE
-
SKIBBE
-
Guru
-
-
5338 inlägg
2x crt skärmar fastspända på huvudet hade varit något 1997. Ingen latency men lite nackont kan man väl leva med ;-)
Postad 23 April 2016 - 08:34
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
På tal om xbox 1 och 1/2, hur fasen kommer det sig att inget läckt ut där?
Och Nintendo, dom har hållit sin hemliga sås hemlig hur länge som helst. Sonys nya är ju typ avslöjad och massa näst intill antagen information har läckt ut. Vi misstänker ex att vi redan känner till specen, månader innan systemet presenterats
Postad 23 April 2016 - 09:40
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Ang Polaris 10 så verkar den sjukt bra om ska tro det här: http://wccftech.com/...u-specs-leaked/
Enl nått test så spöar en P10 med 36 CUs klockad i 800 MHz med ett 6 Gbps minne ett R9 290X kort (som äter ett bättre-än-PS4 grafikkort som R9 270 till frukost)!
NEO är alltså eventuellt samma men 912 MHz med 7 Gbps minne... Fatta när Naughty Gods sätter tänderna i det.
Redigerat av pacman, 23 April 2016 - 10:49.
Postad 23 April 2016 - 10:11
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Well, det är ju ingen helt ny konsol utan ett komplement. Samt att PS4 ska ingenstans så vad är det för problem du pratar om här?
? Vilken teknik har man haft i 20 år?
Problemet är att man reagerar för att analytikerna säger att man måste släppa en ny konsol för att inte förlora marknadsandelar till Oculus. Det är ren förlust för Sony, skapar irritation för befintliga PS4-köpare som blivit sålda en maskin som underutnyttjas. Skulle inte förvåna mig om hälften av alla VR-spel kommer vara "uppvisningsdemos" med tanke på vad som hittills setts på marknaden.
Ja vilken? De headsets som fanns för ca. 20 år sedan var väl inget jämfört med de som kommer i år.
Jag testade VR när det kom. Tekniken var det inget fel på eftersom det varken fanns skärmar med så pass hög upplösning eller grafik. Upplevelserna är däremot fortfarande långt ifrån bra förutom till flightsim där man använt tekniken länge...
Postad 23 April 2016 - 10:31
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Vadå underutnyttjas?
Sen vad random sk analytiker säger...de flesta uppvisar så dålig insikt och helhetsuppfattning att man får se det som ett under att nån ger dem betalt för att säga nått.
Sen kan man undra varför det skulle vara ett problem att Sony står upp mot en ny konkurrent...snarare att det varit ett problem om de inte gjort det (om oculus ens är en konkurrent, i dessa tidiga dagar är det nästan som om båda behöver varandra snarare).
Redigerat av pacman, 23 April 2016 - 11:12.
Postad 23 April 2016 - 11:31
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Tänk er när tillverkarna börjar köra 30fps med det nya Polaris till ps4 eftersom det inte behövs mer. Kommer bli uberepiskt snyggt!
Postad 23 April 2016 - 11:54
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Vadå underutnyttjas?
Sen vad random sk analytiker säger...de flesta uppvisar så dålig insikt och helhetsuppfattning att man får se det som ett under att nån ger dem betalt för att säga nått.
Sen kan man undra varför det skulle vara ett problem att Sony står upp mot en ny konkurrent...snarare att det varit ett problem om de inte gjort det (om oculus ens är en konkurrent, i dessa tidiga dagar är det nästan som om båda behöver varandra snarare).
Jag vet inte om du minns, men Sega har gjort alla fel som det går att göra trots att de släppte de felsta produkterna som add ons. Sedan fick de skrota SEGA VR. Spike Lee fick ju en av de produktionsklara enheterna till Clockers lustigt nog.
Därefter floppade Nintendo med samma sak.
Det är inte random analytiker, utan de marknadsanalyser de själva genomfört.
Båda företaget fick dras med svåra ekonomiska följder.
Att Sony väljer att kalla det för PS4.5 är just precis för att undvika totalt fiasko då användaren fortfarande kan använda den till att spela vanliga spel ifall allt skulle gå åt skogen. Så man släpper en upphottad konsol och ska utveckla "två varianter" av spelen samtidigt. Riskprojekt...
Sedan har vi Playstation Move - total avsaknad av systemutveckling och ledningen saknar självkritik när de säger att de inte kunde gjort ett bättre jobb.
PS4 är en kraftfull maskin redan i konsoltermer och de bör fram för allt lägga fokus på att förbättra spelupplevelsen på den produkt de lurat på folk istället för att släppa en quick fix som i sak inte löser något alls då det knappast är konsolens fel att spelen är så dåligt optimerade.
Postad 23 April 2016 - 15:07
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
NEO är alltså eventuellt samma men 912 MHz med 7 Gbps minne... Fatta när Naughty Gods sätter tänderna i det.
Hehe ja. The Last of Us 2. Men vi får nog en försmak från Santa Monica på E3 med God of War 4. Det ska nog vara det spel som ska "sälja" PS4K. Kanske har de även lagt The Last Guardian på PS4K?
Att Sony väljer att kalla det för PS4.5 är just precis för att undvika totalt fiasko då användaren fortfarande kan använda den till att spela vanliga spel ifall allt skulle gå åt skogen
Är du helt säker på att det är därför Sony väljer att kalla den för PS4.5 och inte något annat som t.ex. PlayStation NEO?
Postad 23 April 2016 - 17:26
Unregistered9a1f280a
-
Unregistered9a1f280a
-
Veteran
-
-
1715 inlägg
Hehe ja. The Last of Us 2. Men vi får nog en försmak från Santa Monica på E3 med God of War 4. Det ska nog vara det spel som ska "sälja" PS4K. Kanske har de även lagt The Last Guardian på PS4K?
Är du helt säker på att det är därför Sony väljer att kalla den för PS4.5 och inte något annat som t.ex. PlayStation NEO?
Tror den kommer heta, Playstation TWR (The White Rabbit)
Postad 23 April 2016 - 19:50
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Ointresserad vad de kallar sin produkt... tittar hellre på innehållet och enligt den information som finns ute så är det en uppdaterad ps4.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
→
Playstation
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|