Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Philips 55POS9002

835 svar till detta ämne OLED 4k
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 November 2017 - 06:25

Asprilla
  • Asprilla
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

http://www.hdtvtest....01711194508.htm

Postad 20 November 2017 - 21:09

axion84
  • axion84
  • Forumräv

• 748 inlägg
  • 0

http://www.hdtvtest....01711194508.htm

Verkar ha bäst motion av alla oleds med rätt inställningar. Kanske anledninigen varför den vann blindtestet.

Från HDTV Test
"Nevertheless, it’s possible to achieve the highest motion resolution without such side effects with the correct [Perfect Natural Motion] and [Perfect Clear Motion] settings, even though the Philips 9002 doesn’t have black frame insertion (BFI) on board. On balance, we feel once optimised, TP Vision Philips’ motion implementation is the most watchable among OLED manufacturers: Panasonic’s HCX2 processor drops frames on 25p/ mixed edits broadcast material unless [Game Mode] or [Pure Direct Mode] is engaged; Sony’s [Motionflow] still introduces the slightest SOE to a trained eye if you wish to extract the highest motion clarity from the Bravia A1; and LG’s [TruMotion] is susceptible to the odd stutter (albeit much rarer with the latest firmware update)."

Redigerat av axion84, 20 November 2017 - 21:17.

Postad 20 November 2017 - 21:35

tråget
  • tråget
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Är det någon här i forumet som lyckats spela upp en 4k Film med hdr utan att det hackar och blir osynkat? Jag har provat kodi, vlc, mx player, den inbyggda. Det bara hackar och ljudet är helt åt ****.
Läste någonstans att man ska kunna köra via plex. Men plex vill bara transcoda filmen och då går det inte, blir för resurskrävande.
Filmerna jag provat ligger på ca 30-40 gig. Finns ju betydligt större filer än så. Så det känna ju som att det borde gå.
Skulle ju kännas väldigt trist om man var tvungen att köpa en separat AndroidTV-BOX. Hela grejen med den här tvn var ju att allt redan fanns inbyggt. 😔

Postad 20 November 2017 - 22:58

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

• 859 inlägg
  • 0

kör du trådat eller trådlöst? känns spontant som att nätverket inte hinner med.

Postad 21 November 2017 - 04:54

tråget
  • tråget
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

kör du trådat eller trådlöst? känns spontant som att nätverket inte hinner med.

Ah, glömde skriva det. Har provat att lägga fil på hårddisk då jag trodde att det var för låg hastighet i wifit. Men det gjorde ingen skillnad heller tyvärr. Har efter det kollat och får ut 200 Mbit trådlöst, så det ska ju räcka ändå. Funderar på om det är hårdvaran som inte pallar att dra runt. Det skulle ju vara riktigt tragiskt på en tv i den här prisklassen. Hoppas innerligt att det inte är så. Är ju nöjd med så mycket annat.

Postad 21 November 2017 - 07:53

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

• 859 inlägg
  • 0

har sett någon mer som har klagat på hack i bilden när dom kör via interna appar på philipsen, det kanske är så illa att deras processor inte orkar med men det vore som du säger verkligen dåligt .. jag har kört HEVC-videor i 4K med hög bitrate på min LG och den har inga problem att dra runt dem vad det verkar.

är klippen HEVC eller H264? testa båda, HEVC är ju betydligt mer resurskrävande än H264. 

Postad 21 November 2017 - 08:16

tråget
  • tråget
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Kan inte så mycket om codecarna men tror det den ena är i H265. Det kanske är tyngre att dra runt?

Postad 21 November 2017 - 16:08

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

• 859 inlägg
  • 0

ja HEVC är H265 och det är betydligt mer tungdrivet än H264.

Postad 21 November 2017 - 20:19

tråget
  • tråget
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Hmm. Inga 4k hdr filmer som är kodade med h264. Antar att filerna blir för stora då. Ja ja, får se om det kommer en lösning på det här så småningom. Annars kanske man får utnyttja sin ångerrätt och byta till lg!

Postad 21 November 2017 - 22:19

Alan31
  • Alan31
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0

Är det någon som ångrar sitt köp och önskar att man hade köpt en LG B7 eller C7? Tänker främst på menyerna och mjukvaran. 

Postad 22 November 2017 - 09:03

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0
Nä de är lätt komma runt mjukvaran och menyerna

Postad 22 November 2017 - 23:12

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Hej alla igen,

Ni som haft den ett tag nu. Har ni hunnit testa flera olika Android appar? Det är nästan bara för den skull jag ev vill köpa denna. Jag märker i tråden att alltfler av er upplever olika problem med denna modell. Jag tror dock jag kommer vara hyffsat nöjd med bilden.

Men jag vet inte hur jag ska göra för att få fakta hur TVn stöder olika Android appar. En del av er har testat dom appar som stöds av ”Android TV” Men dom appar jag vill använda mest finns inte i den app samlingen. Däremot finns dom för padda/smartphone (Google PlayStore). Har någon av er provat att installera sådana appar på er TV?
Det finns flera instruktioner på nätet hur man gör, ex:

https://www.youtube....h?v=W871E9MlETA

Dom appar jag är helt beroende av: Slingplayer och ComhemPlay. Funkar inte dessa Android appar bra så kommer jag troligen inte köpa denna TV. Och jag har kört dessa via en ansluten PC till min gamla TV, och även testat med Android TV boxar, och Chromecast. Men jag vill ha alla dessa funktioner inbyggda i TVn istället.

Postad 23 November 2017 - 06:35

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0

Det är separata appar. Ska du använda dem för smartphones/Ipads så får du köra via chromecast ifall det inte finns specifika.

Postad 24 November 2017 - 17:48

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Jo det är jag med på.
MEN, det jag menar är om någon av er installerat appar som INTE är anpassade för ”Android TV”, som alltså inte finns med i App-biblioteket i TVn.
Det går tydligen utmärkt att installera vanliga Android appar för Padda/Smartphones också i denna TV, och det går även att åf en ikon på hemskärmen. Och de flesta vanliga appar fungerar bra.

Det finns tydligen minst 4 olika tillvägagångssätt för att installera ”okända” appar. Ex ett i klippet ovan, ett annat med ”Sideloader” app osv.

Jag kollade på TVn på Eligiganten igår och den ser ju fin ut, bra bild. Dock otroligt dålig bild på från SVTPlay appen. Vilket förhoppningsvis beror på för liten bandbredd då mängder av apparater i affären delar på samma internet lina…

Finns det som sagt någon av er som köpt denna TV som installerat andra Android appar än de som finns i listan i TVn? För mig är det helt avgörande om jag ska köpa den eller ej. Jag vill inte köra Chromecast.

Kan någon kolla om det i menyerna finns möjlighet att välja ”Spanska” som språk?

Postad 24 November 2017 - 19:19

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0

Jag skulle inte köpa även om de råkar fungera. Det kommer komma en uppdatering och vips fungerar de inte ska du köpa en ny tv då för att smartfunktionerna inte håller måttet. När philips släpper 9003:an varför ska de fortsätta stödja 9002:an?

Ska kolla spanskan iaf när jag får tid. Jag har kattskydd på tvn när jag inte använder den så de är lite bökigt och jag är i halvkoma fredagkvällar :P

Postad 24 November 2017 - 20:30

XINS
  • XINS
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Menyspråket kan ändras till spanska

Postad 25 November 2017 - 15:53

Kanelen
  • Kanelen
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Jag skulle inte köpa även om de råkar fungera. Det kommer komma en uppdatering och vips fungerar de inte ska du köpa en ny tv då för att smartfunktionerna inte håller måttet. När philips släpper 9003:an varför ska de fortsätta stödja 9002:an?

Ska kolla spanskan iaf när jag får tid. Jag har kattskydd på tvn när jag inte använder den så de är lite bökigt och jag är i halvkoma fredagkvällar :P

Kattskydd? Min tafsar bara på TV när den är igång, annars vandrar hon mest bakom den.

Postad 25 November 2017 - 16:06

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0

Kattskydd? Min tafsar bara på TV när den är igång, annars vandrar hon mest bakom den.

Min patrullerar och kontrollerar allt med jämna mellanrum. Har jag otur hoppar hon även upp på den. Nu är oleden gudskelov tillräcklig hög för att hon inte ska hoppa över hon har bara hängt över kanten och vart och krafsa på panelen. De har hon gjort med 35":aren. Hon vill ha uppmärksamhet och vet hur hon ska få det :P

Redigerat av oqvist, 25 November 2017 - 16:07.

Postad 26 November 2017 - 22:47

BigWoofer
  • BigWoofer
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Är det någon här i forumet som lyckats spela upp en 4k Film med hdr utan att det hackar och blir osynkat? Jag har provat kodi, vlc, mx player, den inbyggda. Det bara hackar och ljudet är helt åt ****.
Läste någonstans att man ska kunna köra via plex. Men plex vill bara transcoda filmen och då går det inte, blir för resurskrävande.
Filmerna jag provat ligger på ca 30-40 gig. Finns ju betydligt större filer än så. Så det känna ju som att det borde gå.
Skulle ju kännas väldigt trist om man var tvungen att köpa en separat AndroidTV-BOX. Hela grejen med den här tvn var ju att allt redan fanns inbyggt. 😔

Tycker också det känns lite B.
Jag har provat 2 filer. Planet earth2 ca 14GB och en film ca 23GB från USB. Planet earth2 gick först ryckigt och hackigt med inbyggda och Kodi men efter att jag ändrat till HDR FILM läget och framförallt stängt av ultra skärpan flöt det på bättre. Funkade att kolla på med VLC, dock inte alltid, verkar vara på gränsen för vad TVn klarar.
Filmen gick ryckigt med Kodi,småhackigt med VLC och med MX player samt den inbyggda spelaren var ljudet 1s före. Efter mjuk omstart av Android började dock den interna spelaren att funka så pass bra (synkfel <500ms) att förstärkaren kunde kompensera. När ljudet plötsligt halkade efter 1s igen spolade jag lite fram och tillbaka och lyckades få det ok igen.
Märkte även att det fungerade problemfritt om jag bytte ljudspår från DTSHD till AAC5.1 (fast då blev ju allt på ryska :-/ )

Postad 26 November 2017 - 22:56

BigWoofer
  • BigWoofer
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Jo det är jag med på.
MEN, det jag menar är om någon av er installerat appar som INTE är anpassade för ”Android TV”, som alltså inte finns med i App-biblioteket i TVn.
Det går tydligen utmärkt att installera vanliga Android appar för Padda/Smartphones också i denna TV, och det går även att åf en ikon på hemskärmen. Och de flesta vanliga appar fungerar bra.
Det finns tydligen minst 4 olika tillvägagångssätt för att installera ”okända” appar. Ex ett i klippet ovan, ett annat med ”Sideloader” app osv.
Jag kollade på TVn på Eligiganten igår och den ser ju fin ut, bra bild. Dock otroligt dålig bild på från SVTPlay appen. Vilket förhoppningsvis beror på för liten bandbredd då mängder av apparater i affären delar på samma internet lina…
Finns det som sagt någon av er som köpt denna TV som installerat andra Android appar än de som finns i listan i TVn? För mig är det helt avgörande om jag ska köpa den eller ej. Jag vill inte köra Chromecast.
Kan någon kolla om det i menyerna finns möjlighet att välja ”Spanska” som språk?

Provade lite idag.
1. Först ut prisjakt som jag använde APK download för att få hem. Funkade att installera men kraschar vid uppstart.
2. HBO Nordic, gick inte att hämta med APK download så jag installerade på mobilen och tog backup på den med ES file explorer. Funkade! Dock är den ju anpassad för pekskärm så en mus behövde kopplas in för att kunna navigera. Blev betydligt krångligare än att Casta.
3. Com hem play, samma installation som ovan, kraschar vid uppstart.
Slutsats: om man inte har en app som är anpassad för TV så funkar det väldigt dåligt.
Min första "smarta" tv så ingen aning om detta är bättre eller sämre än andra apparater.
SVT Play tycker jag däremot fungerar felfritt. Bra bild!

Postad 29 November 2017 - 18:35

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Provade lite idag.
1. Först ut prisjakt som jag använde APK download för att få hem. Funkade att installera men kraschar vid uppstart.
2. HBO Nordic, gick inte att hämta med APK download så jag installerade på mobilen och tog backup på den med ES file explorer. Funkade! Dock är den ju anpassad för pekskärm så en mus behövde kopplas in för att kunna navigera. Blev betydligt krångligare än att Casta.
3. Com hem play, samma installation som ovan, kraschar vid uppstart.
Slutsats: om man inte har en app som är anpassad för TV så funkar det väldigt dåligt.
Min första "smarta" tv så ingen aning om detta är bättre eller sämre än andra apparater.
SVT Play tycker jag däremot fungerar felfritt. Bra bild!

Hej BigWoffer,

Vad glad jag blev att du kollade hur det fungerade med Comhem Play appen. Det hänger mycket på om det går att få den appen att fungera på denna TV, om jag ska köpa TVn eller ej. Du verkar vara den första som testat, men tyvärr negativt resultat.

Jag skriver till dig mera snart

Postad 30 November 2017 - 23:38

BigWoofer
  • BigWoofer
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Inga problem, var själv nyfiken på hur det fungerade :-)
Än så länge har jag inte kommit på någon app som är användbar att sideloada.
Något förslag?

Postad 01 December 2017 - 18:26

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Inga problem, var själv nyfiken på hur det fungerade :-)
Än så länge har jag inte kommit på någon app som är användbar att sideloada.
Något förslag?

Hej, jag skickade dig ett PM den 29 nov.

Postad 01 December 2017 - 18:29

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0

Lite nyfiken hur det är med era 9002:or och vertikal banding?

Ifall ni har vilka strategier har ni använt för att lindra detta?

Postad 02 December 2017 - 08:59

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Lite nyfiken hur det är med era 9002:or och vertikal banding?

Ifall ni har vilka strategier har ni använt för att lindra detta?

Så du stör dig lika mycket på det som mig? Problemet är ju att det skiftar sig så mycket mellan paneler, har själv haft fem stycken 55" OLEDs nu. Första 55E6 hade banding som syntes i vissa mörkgråa scener och bytte ut den mot en annan 55E6 som visade samma sak som jag bytte igen eftersom det var så många andra som hade 55" utan banding och så var min tredje också, helt perfekt. Kunde kolla Marco Polo-scenen utan banding, alla typer av skräckfilmer och serier osv.

Började dock efter några månader störa mig på allt brus nära svart och bildbehandlingen och efter all beröm 2017-modellerna fick angående bildbehandlingen nära svart valde jag att uppgradera och de två Sony A1 jag haft har varit värre än de två första E6 jag hade. Ser det i de mesta, framförallt i filmer med halvmörka inomhusscener och framförallt när väggarna i scenerna är vita eller gula, syns som tydligast då med vertikal banding. Rise of the tomb raider är frustrerande också som har en ljusgrå ton så det kommer fram då och då när man rör sig, svårt att fånga på bild dock men störande är det. Samma med WWII, är på ett uppdrag nu när man ska leta efter någon snubbe i en byggnad som är ganska mörk och väggarna har vit inredning och banding syns mycket då när man går runt, blev så frustrerad att jag inte har spelat spelet sedan dess. Jag vet att uniformiteten har gått bakåt detta året och jag är villig att acceptera banding men när det både påverkar så många filmer och spel blir det lite väl jobbigt. Hade gärna lämnat tillbaka men har ju redan gjort det ett par gånger innan så man blir väl portad snart. :P Tänker att jag ska försöka hålla ut och sälja den om ett år och köpa en ny.

Hur ofta ser du banding? Ser du det jätteofta kan det vara värt att testa en annan för det finns bättre och man ska inte acceptera skit. Ibland önskar man att man bodde i England, där kommer de och hämtar TVn gratis och kommer med en ny och finns många som har bytat runt 15 gånger innan de har fått en acceptabel TV. Det är det Vincent Teoh sa i sin senaste recension av 65E7, den hade mycket banding men när han har varit och kalibrerat hos andra har han sett mycket bättre paneler så tycker inte man ska acceptera vad som helst.

Redigerat av Chamber, 02 December 2017 - 09:04.

Postad 02 December 2017 - 10:58

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0
Beror helt på vad jag kör. Hade en del i assassins creed origins men sista dagarna har de slumpa sig så jag sluppit det. Såg last knight igår. Ingen vertical banding. Snabbkoll oblivion några scener där fanns de. De roliga är att Philips har grå menyer så där syns de så de gör inget för att dölja det.

Nu har jag haft den för länge och byter jag kommer jag få en sämre. De levererar aldrig golden samples till mig. Men hittills så syns de inte alltför ofta och jag har plasma och annan monitor som backup

Postad 02 December 2017 - 11:15

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Beror helt på vad jag kör. Hade en del i assassins creed origins men sista dagarna har de slumpa sig så jag sluppit det. Såg last knight igår. Ingen vertical banding. Snabbkoll oblivion några scener där fanns de. De roliga är att Philips har grå menyer så där syns de så de gör inget för att dölja det.
Nu har jag haft den för länge och byter jag kommer jag få en sämre. De levererar aldrig golden samples till mig. Men hittills så syns de inte alltför ofta och jag har plasma och annan monitor som backup

Fan, har köpt Origins och tänkt spela det. Kanske får skita i det nu haha. Sony har mörkblåa menyer så syns där också, de borde tänka på att det är OLEDs och inte ha såna menyer. Är de smarta borde de ha svarta menyer:P

Finns väl inte mycket du kan göra då än att försöka att inte bry dig om det.

Redigerat av Chamber, 02 December 2017 - 11:19.

Postad 02 December 2017 - 11:37

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0

Fan, har köpt Origins och tänkt spela det. Kanske får skita i det nu haha. Sony har mörkblåa menyer så syns där också, de borde tänka på att det är OLEDs och inte ha såna menyer. Är de smarta borde de ha svarta menyer:P

Finns väl inte mycket du kan göra då än att försöka att inte bry dig om det.

Jo kör origins. I värsta fall går det ju att låsa upp en perk så du alltid kör dagtid men oftast är det helt okay nattetid med. Men startsekvensen i origins är designad för att påvisa vertikal banding så de gäller inte låta sig avskräckas :D

Dock så tycker jag inte hdr ger så himla mycket i det liret. Eller så är den fejkade hdrn för ej hdr monitorer riktigt bra gjord.

Postad 02 December 2017 - 16:01

Alan31
  • Alan31
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
Fungerar smart IPTV appen på denna? Någon som vet hur man gör? Tack på förhand.

Postad 02 December 2017 - 23:37

BigWoofer
  • BigWoofer
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Hmm. Inga 4k hdr filmer som är kodade med h264. Antar att filerna blir för stora då. Ja ja, får se om det kommer en lösning på det här så småningom. Annars kanske man får utnyttja sin ångerrätt och byta till lg!

Nu tror jag att jag är något på spåren. Bytte HDMI kabel och istället för DTS Neural X får jag nu DD på receivern och ljudet är synkat!
Det jag borde få är visserligen DTSHD, men för tillfället är jag nöjd ändå :-)
Ska nog prova en riktigt snabb kabel och se om det löser alla problem.

Postad 03 December 2017 - 02:50

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0
Snabb kabel?

Postad 03 December 2017 - 09:39

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3278 inlägg
  • 0

Snabb kabel?

Blev också nyfiken på den 🙂

Postad 03 December 2017 - 15:02

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0
Fundering luktar ee 9002 typ bränd plast? Har massvis av ventilering står en halvmeter från vägg

Redigerat av oqvist, 03 December 2017 - 17:34.

Postad 03 December 2017 - 15:18

BigWoofer
  • BigWoofer
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Blev också nyfiken på den 🙂

Tänkte på en sån som hoppar upp ur förpackningen och ålar sig in bakom tvn helt själv :-P

Allvarligt talat, så menade jag en cat2, high speed kabel (10 Gbit)
Provade precis en nyinköpt sådan men då är jag tillbaka till osynkat ljud igen
:-/
Kabeln innan fungerade nog inte alls, upptäckte att det var TVn som spelade upp ljudet när det var i synk...

Behöver man en premium high speed kabel (18Gbit) för DTSHD?
Hittar inget om vad själva ARC kanalen stödjer.

Fundering l äkta en 9002 typ bränd plast? Har massvis av ventilering står en halvmeter från vägg

Undrar du om den luktar brand plast? Min gör inte det iaf. Sitter tajt mot väggen så minimal ventilation där.

Postad 03 December 2017 - 15:24

BigWoofer
  • BigWoofer
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Fungerar smart IPTV appen på denna? Någon som vet hur man gör? Tack på förhand.

Appen från Needz finns i butiken och går fint att installera och starta. Har dock inte iptv så kan tyvärr inte kolla om det funkar fullt ut.

Postad 03 December 2017 - 16:40

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0
SwiftKey must die ja ifall den luktar bränd plast

Postad 03 December 2017 - 16:57

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3278 inlägg
  • 0

Allvarligt talat, så menade jag en cat2, high speed kabel (10 Gbit)
Provade precis en nyinköpt sådan men då är jag tillbaka till osynkat ljud igen
:-/
Kabeln innan fungerade nog inte alls, upptäckte att det var TVn som spelade upp ljudet när det var i synk...

Behöver man en premium high speed kabel (18Gbit) för DTSHD?
Hittar inget om vad själva ARC kanalen stödjer.

Min kabel är köpt på Biltema för 99:- har inget problem varken med bild eller osynkat ljud. Kör ARC.

Postad 03 December 2017 - 23:57

BigWoofer
  • BigWoofer
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Min kabel är köpt på Biltema för 99:- har inget problem varken med bild eller osynkat ljud. Kör ARC.

Har du även provat DTSHD via ARC?

Hade också en kabel från biltema men var osäker på om den var standard eller high speed (kablarna är ju aldrig märkta :-S) Nu har jag en garanterad high speed kabel, från Jula ;-)

Postad 04 December 2017 - 13:09

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3278 inlägg
  • 0

Har du även provat DTSHD via ARC?

Hade också en kabel från biltema men var osäker på om den var standard eller high speed (kablarna är ju aldrig märkta :-S) Nu har jag en garanterad high speed kabel, från Jula ;-)

Jag använder ARC pga att jag kör med den inbyggda Netflix appen i tvn. Enda möjligheten att kunna skicka ner ljudet till stereon utan att behöva krångla med optisk kabel.  DTS-HD får jag via Blu-ray spelaren, som i sin tur också är kopplad med en Biltema kabel in i förstärkaren. 

Postad 04 December 2017 - 20:54

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0

Jag blir banne mig nervös över hdmi portarna... De två för 4K sitter ju på sidan och har du rejäla hdmi kontakter så tynger de ned. Jag märkte att jag fick flimrande vita prickar blinkandes... **** nu rök panelen!

Drar på 4k spelaren och puh nej vita prickarna är borta... **** där rök mitt X 1080ti...

Kopplar in datormonitorn inga vita prickar. Kopplar in en tunn sketen liten hdmi kabel. Ingen aning vad den är ratad som men där får jag inga vita prickar. Hoppas bara den fixar hdr lägena också inte bara 4K 60hz. Kommer köra den framöver för jäklar vilket spel man har på hdmi kontakterna redan utan att någonsin va där och dra i dem. Katten är och gnuggar sig mot emellanåt dock men de är ingen kraft.

Postad 04 December 2017 - 21:15

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

• 859 inlägg
  • 0

låter mest som att kablen inte klarade bandbredden över den längden som kablen har därav störningarna. Hade samma på min när jag testade olika kablar för 4k 60hz över längre längder, hittade dock en kabel som klarade 10m.

Postad 05 December 2017 - 00:03

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0
Nä för jag har använt den sen månader tillbaks. Har hittills inte hittat en av alla mina billiga kinakablar som inte fixar det. Den har utvecklat en glappkontakt.

Postad 05 December 2017 - 19:12

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

låter mest som att kablen inte klarade bandbredden över den längden som kablen har därav störningarna. Hade samma på min när jag testade olika kablar för 4k 60hz över längre längder, hittade dock en kabel som klarade 10m.

Kan du dela med dig vilken kabel som klarar 10 meter? Länk?

Postad 05 December 2017 - 19:20

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

• 859 inlägg
  • 0

Kan du dela med dig vilken kabel som klarar 10 meter? Länk?

min hette PlugLug® High-Speed HDMI Cable Version 2.0 (Fastest Version) (25 Feet White) - Supports Ethernet, 3D, and Audio Return , köpte den på Amazon. PlugLug har flera olika kablar men det var just denna som fungerade som heter Fastest Version men den verkar inte finnas att köpa längre. Möjligt att deras nuvarande 10m-kablar fungerar också men inget jag kan garantera.

https://www.amazon.c...luglug 25 feet

den är ju inte farligt dyr så kanske värt att testa om man behöver en :)

minns att jag plöjde igenom denna tråden tills jag hittade kablen och det vart då den enda folk hade testat som faktiskt fungerade över 10m.

http://www.avsforum....p-color-40.html

Redigerat av mrchisholm, 05 December 2017 - 19:22.

Postad 05 December 2017 - 19:25

Unregistered3b920e87
  • Unregistered3b920e87
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

min hette PlugLug® High-Speed HDMI Cable Version 2.0 (Fastest Version) (25 Feet White) - Supports Ethernet, 3D, and Audio Return , köpte den på Amazon. PlugLug har flera olika kablar men det var just denna som fungerade som heter Fastest Version men den verkar inte finnas att köpa längre. Möjligt att deras nuvarande 10m-kablar fungerar också men inget jag kan garantera.

https://www.amazon.c...luglug 25 feet

den är ju inte farligt dyr så kanske värt att testa om man behöver en :)

minns att jag plöjde igenom denna tråden tills jag hittade kablen och det vart då den enda folk hade testat som faktiskt fungerade över 10m.

http://www.avsforum....p-color-40.html

OK, tack! Vet du om den finns att köpa i Sverige? Eller den kanske har upphört tillverkas? Ersatt med nåt annat? Kanske ännu bättre?

Postad 05 December 2017 - 19:25

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

• 859 inlägg
  • 0

nä jag hittade den bara på Amazon

Postad 07 December 2017 - 09:44

Unregisteredb82fb343
  • Unregisteredb82fb343
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Vilka inställningar kör ni för bäst bild? Jag är ingen expert så kör på "Naturligt".

Postad 07 December 2017 - 10:45

Kanelen
  • Kanelen
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Vilka inställningar kör ni för bäst bild? Jag är ingen expert så kör på "Naturligt".

Utgå från Movieläget. För rörelseinställningar välj Personal och leta fram de nivåer du trivs bäst med.

Postad 07 December 2017 - 11:06

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10560 inlägg
  • 0
Isf natt utgår jag ifrån för ej hdr material. Sen har jag hittat färginställningar på nätet som är bättre än original på mitt ex. Hade vart kul ha en spectrometer men det är för mycket pengar så jag är nöjd så länge inget ser konstigt ut.

Sen har jag kopierat över inställningar. Tog HDR naturlig som mall. Rörelse kör jag film eller personligt. Med låga inställningar.

Postad 07 December 2017 - 11:35

XINS
  • XINS
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Är det någon här som kör Canaldigital Sat via inbyggda tunern?

Även taggad med OLED, 4k

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.