Tagning 2
ska försöka mig på ett lite mer sansat omdömme.
bilderna tagna med en galaxy S8 så dra inga förhastade slutsatser än så länge.
för det behövs dslr kamern.

Fördelarna jämtemot oled då som jag har skrivit om tidigare:
Q9an har inte samma kalla ton i bilden som OLEDs utan ser mer ut som Kuron med en mer neutral och varm ton i bilden.
Spectral power distribution hos Q9an med Quantum Dots är mer jämn bland primärfärgerna jämfört med OLEDs som bara har hög energi för Blå färg.
Effekten av det ger en kallare ton i bilden.
Båda här är kalibrerade till 140cd/m2
Använde mig av "quantum dot" profilen för den profilerade i1D3 mätaren och det var bara några mindre justeringar av RGB hög som behövdes.
Movie läget med Warm 2 är redan nära.
referensen på bilderna jag postar är alltid till vänster så ju mer nära Q9an ser ut ju bättre är det.
ingen nyhet att dom flesta tv apparaterna visar en högre kontrast dagtid än en 10 år gammal kuro.
det intressanta kommer väl senare när det blir mörkt och man släcker ner
då spelar AG filter ingen roll
Efter lite mer studerande sida vid sida med samma material (ping pong på SVT HD) så ser jag direkt att Q9an är extremt nära 500Men vad gäller vitbalans och färger.
Det måste vara första tvn på bra länge som visar en "rätt" bild efter kalibrering.
Med det så tycks det inte behövas nån visuell matchning av vitt för att pricka in hur tonen i bilden ska se ut.
Även hudtonerna ser bra och realistiska ut med en aning för hög färrgmättnad hos Q9an.(som borde gå att justeras in)
(Problemet med grillade hudtoner finns inte med rec709 och SDR utan bara med HDR)
Problemen med OLEDs är att dom aldrig går att få exakta i bilden då den övervägande blåa tonen ändrar färgerna.
Hudtoner ser även där platta och livlösa ut tack vare att energin är för låg för RÖD färg.
det problemet finns inte på Q9an med QD med hög energi för Röd Grön och Blå.
Samma kontrast i hudtonerna visas som dom ser ut på 500Men.
Problemen ovan för OLEDs är inte säkert man upptäcker om man inte jämför med hur det ska se ut.
lite skiljer det i färger ändå ser jag men det är ganska nära.

Betraktningsvinklar:
Både ljusstyrka och kontrast tappas rätt ordentligt från sidan.
Enligt mig ingen skillnad mot tidigare VA paneler

Däremot rakt framifrån så upplever jag Q9FNs kontrast som högre än vad en OLED har dagtid.
Det som ökar på kontrasten över OLED nivå dagtid hos Q9an är färgernas höga energi som skapar mer popp i bilden.
Hade OLEDs haft samma höga energi hos färgerna så hade det nog vänt till OLEDens fördel då native kontrasten är högre.

Dagtid även efter kalibrering: Den tvn med den mest kontrastrika bilden jag har sett.
Att inte microkontrasten skulle vara uppe i 500M nivå får jag nog ta tillbaka ser jag.
Ser ingen skillnad alls när jag jämför båda.
Däremot så har vanliga LCDer oftast en plattare bild då dom inte kan få samma höga kontrast på micronivå.
med Q9FN så är det om inte helt löst mycket bättre än vanligt.
Sen skulle jag göra allt för att få bort fuskskärpe filtret som ligger och körs konstant.
500Men har en mycket mjukare bild medans konturerna på Q9FN ser skrikiga och aritficiella ut.
fattar inte varför dom har lagt dit det då det förstör mycket av bilden.
Kan en framtida firmware uppdatering ta bort det så kommer det att göra mycket för bilden.
fuskskärpan behövs inte då skärpan är bra nog ändå.
ingen färgtint eller bandning upptäckt så långt
ni ser själv på senaste bilden att vitt är vitt
Aningen för mycket rött i bilden hos Q9an så det kanske blir att testa en visuell matchning av vitt ändå senare
Ang sista bilden:
hade jag plåtat den på en OLED så hade vitt varit blåaktigt
även sensorerna på kamerorna plockar upp den höga blåa energin och ändrar tonen.
Edit:
Färgreglaget är standard på 25
sänker man det till 16 så blir hudtonerna mycket nära 500Men.
Det var enkelt fixat.
Nu har jag inte mätt upp nåt utan bara justerat vad jag ser med bilden direkt
får köra en mätning senare och kolla hur det påverkar färgerna.
lite mer blåt ton på Q9an måste fram om man jämför bakgrunden.
Äkta högenergi RGB färger då blir färgerna därefter
Q9FN är en av få tv apparater som kan visa riktigt grönt hos gräs/träd.
OLEDs missar helt där även efter kalibrering och visar mer gulgrönt än grönt.
(Den något högre blåa tonen hos 500Men syns här..justeringsfråga)
Gräset är grönare....än OLEDs
Att öka på rörelseupplösningen till Plasma tv nivå går med "LED Clear Motion" på
Då blir bilden riktigt plasma lik och skärpan överlag ser mer naturlig ut
jag upplever att bilden ändå blir mjukare och fuskskärpan som var tidigare blir mindre.
Bildens flimmer ökar och bilden ser lite oroligare ut än 500Men det är enda nackdelen men jag har sett värre flimmer från BFI förut.
LED Clear Motion bör ändå slås på om ni kommer från en plasma tv för att få bort den klassiska LCD smeten i rörelse som kan upplevas annars.
Slowmotion video här som visar den pulserande PWM lika bilden från Q9FN när LED Clear Motion är valt.
Q9FN pulserar med samma frekvens som 500Men men den pulserar mer så att säga.
Det är nog därför att bilden upplevs som lite mer orolig.
https://www.youtube.com/watch?v=P5NrkTQS1Gg
Sen är jag osäker på om det där är BFI (Black Frame instertion) eller PWM (Pulse Width Modulation).
jag får kolla upp det.
Då så då är det bara att vänta tills det blir mörkt och se hur den presterar

Redigerat av sune bejas, 30 April 2018 - 17:39.