Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Xbox Series X|S - Officiella tråden (spel, hårdvara, mm)

2574 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 december 2019 - 21:53

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 696 inlägg
  • 0

Lampor borde verkligen gå att stänga av på moderna konsoler, det kan man med tex Analogues retro konsoler.

Postad 22 december 2019 - 21:54

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 4 889 inlägg
  • 0

Man kan måla med svart nagellack på lysdioderna. ett lag. Då blir det lite difust ljus men man ser fortfarande nog.

Postad 22 december 2019 - 21:58

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 317 inlägg
  • 0

Man borde ju kunna få ut betydligt mer på en konsol med 12 Tflops än på en PC med samma specs, som tur är verkar båda konsolerna köra på samma arkitektur vilket underlättar utvecklingen av spel.

Nej, ser man till diverse jämförelser så brukar prestandan vara rätt nära mellan konsol och motsvarande PC GPU (samma generation osv), med undantag för när Jaguar-CPUn sätter stopp i nuvarande konsoler då, och ibland ger jämförelsevis väldigt dålig prestanda.

Nuvarande, och kommande konsoler är ju i stort sett PC-hårdvara från AMD, fast med delad minnesarkitektur (som kan vara både en för- och nackdel).

XB1X är överlag en bra konstruktion sett till vad de hade att tillgå. PS4 Pro däremot, är allt annat än imponerande...

Det man kan säga överlag är iaf att CPU-kraven är högre på PC, delvis pga kryptering för att undvika piratkopiering (Denuvo t ex). Det kan också vara så att CPU-belastningen ökar om mer data måste flyttas runt pga icke delat minne.

Men i slutändan handlar allt om att optimera för varje plattform. Vi har ju sett exempel på hur det går när ett PC-spel direktportas till konsol t ex:

http://www.youtube.com/watch?v=L6JXeX9sYYE

När de nya konsolerna släpps, kommer de som kör med t ex en 4-kärnig i5 utan HT att få problem iaf.

Redigerat av Ageve, 22 december 2019 - 22:12.

Postad 29 december 2019 - 13:27

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Jag började fundera över det här med storleken på X-series. Det talas ju om hur stor den är, och volym har säkert räknats ut rätt bra. Men är den egentligen så stor?

Jag tänker på ursprungliga xboxen, som mitt minne säger var den största konsolen som jag ägt. Den var dessutom avrundad och hade passa plast för att se fräsig ut.

Vad inte den, rent volymmässigt större än det man tror att X-series är?

Postad 29 december 2019 - 14:42

appel_
  • appel_
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0

Vad jag vet har vi inte de exakta måtten på Series X än men tittar man på lite olika uppskattningar på nätet så är volymen på OG Xbox One lite större. 

Se tex: http://comparesizes....s/1576261530589

Postad 29 december 2019 - 16:25

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 696 inlägg
  • 0

Vad jag vet har vi inte de exakta måtten på Series X än men tittar man på lite olika uppskattningar på nätet så är volymen på OG Xbox One lite större. 

Se tex: http://comparesizes....s/1576261530589

Framförallt ser ju den gamla Xboxen betydligt större ut pga sin klumpiga design.

Postad 29 december 2019 - 17:39

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 479 inlägg
  • 0
Storleken verkar ju vara ungefär som två GameCube staplade på varandra.

Intressant lösning även om den ser ut som en luftavfuktare.

Postad 29 december 2019 - 19:42

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Storleken verkar ju vara ungefär som två GameCube staplade på varandra.

Större, drygt tre GC i volym.

So based on this, it looks like the console is just under three Xbox controllers tall, and about 1.5 Xbox One controllers wide. Windows Central crunched the numbers using the standard USB-type A as a point of reference, and their estimate is that the console is 31 cm tall, and 16 cm wide and deep (another image indicates that the top is square). That would make for a total volume of 7935 cubic centimeters, significantly larger than the 432o of the Xbox One X.

Postad 30 december 2019 - 05:25

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Släpper de det här (om 12 TF stämmer, 52 aktiva CU @ 1.8 Ghz t.ex) för $499 blir jag sjukt impad. Vore riktigt aggressivt. $599 känns som det enda logiska ijmf med alla andra tidigare konsoler men vågar de det? Har de bara Series S att erbjuda massmarknaden.

Minnet förbryllar. 16 GB hintar om 256 bit buss men det blir nog för långsamt (med normalsnabba minnen, dvs 14 Gbps) för denna APU. E3 renderingen hintade dock om att man blandar 2 GB chip med 1 GB chip. 320 bit med med 6×2 GB + 4x1 GB ger ju faktiskt 16 GB totalt. Udda men klart smakligare. Eller så går de på 10x2 GB ändå i slutändan.

Någon "8 GB GDDR5!"-moment är iaf inte aktuellt denna gång. Det var helt sjukt. Men den ökning i kretsyta och effekt (och kylning) det tycks bli här är lika sjuk. Frågan är vad det kostar...

Mkt vi inte vet. Fortfarande. Roliga tider. :)

Redigerat av pacman, 30 december 2019 - 11:28.

Postad 30 december 2019 - 09:33

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 338 inlägg
  • 0
DF pratade om att använda SSD:n som "ram" aka memory paging eller nåt kallade nån på MS det. Kanske kan dryga ut att det "bara" är 16GB?

Sen kommer väl priset justeras efter ps5, gissar dom vill ta marknadsandelar till varje pris?

Redigerat av SKIBBE, 30 december 2019 - 09:49.

Postad 30 december 2019 - 11:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Ahh med "för lite" menade jag "för långsamt". Mängden är som du säger nog ok eftersom det går så fort att streama in ny data.

Om Sony bygger en "normal" konsol, säg 8+ TF, så lär MS inte behöva prismatcha. Blödandet kanske främst används till Series S tänker jag.

Om Sony bygger ett monster ala XSX så lär den ändå kosta en massa. Sony verkar inte gilla att blöda pengar, sår efter PS3-tiden får man anta. :)

Postad 30 december 2019 - 13:05

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 4 889 inlägg
  • 1

Större, drygt tre GC i volym.

Trots att jag dissat designen då den passar särdeles dåligt inn i min mediamöbel så är jag ganska imponerad över vad dom har skapat. Att klara att få in så mycket i något som kommer att se ganska litet ut är väldigt smart.

Någon nämnde orginal Xbox. Jag hade på den tiden en sån vanlig 90-tal etage-media-möbel och Xboxen tog upp en hel hylla själv. Den var 32x26 vilket var....stort, men den var också 10cm hög. Dessutom var kontrollerna enorma.

Förtjänar en bild tycker jag:

Bifogad fil  xbox.png   321,42K   0 Antal nerladdningar

Postad 02 januari 2020 - 11:22

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 1

Hardware-accelerated ray tracing and variable-rate shading will be the design focal points for AMD's next-generation RDNA2 graphics architecture. Microsoft's reveal of its Xbox Series X console attributed both features to AMD's "next generation RDNA" architecture (which logically happens to be RDNA2). The Xbox Series X uses a semi-custom SoC that features CPU cores based on the "Zen 2" microarchitecture and a GPU based on RDNA2. It's highly likely that the SoC could be fabricated on TSMC's 7 nm EUV node, as the RDNA2 graphics architecture is optimized for that. This would mean an optical shrink of "Zen 2" to 7 nm EUV. Besides the SoC that powers Xbox Series X, AMD is expected to leverage 7 nm EUV for its RDNA2 discrete GPUs and CPU chiplets based on its "Zen 3" microarchitecture in 2020.

Variable-rate shading (VRS) is an API-level feature that lets GPUs conserve resources by shading certain areas of a scene at a lower rate than the other, without perceptible difference to the viewer. Microsoft developed two tiers of VRS for its DirectX 12 API, tier-1 is currently supported by NVIDIA "Turing" and Intel Gen11 architectures, while tier-2 is supported by "Turing." The current RDNA architecture doesn't support either tiers. Hardware-accelerated ray-tracing is the cornerstone of NVIDIA's "Turing" RTX 20-series graphics cards, and AMD is catching up to it. Microsoft already standardized it on the software-side with the DXR (DirectX Raytracing) API. A combination of VRS and dynamic render-resolution will be crucial for next-gen consoles to achieve playability at 4K, and to even boast of being 8K-capable

https://www.techpowe...s-for-amd-rdna2

Det känns som han har rätt, att XSX är RDNA 2 och 7 nm EUV.

Frågan är om PS5 är lika modern? Eller är ordningen omkastad från förra generationen då Sony hade mer is i magen (tänker på att de väntade in då splirrans nya 0.5 GB GDDR5-minnen medans MS safe:ade med DDR3 vilket i förlängningen gav en tydlig prestandaförlust)? Spänningen stiger. :)

Redigerat av pacman, 02 januari 2020 - 14:01.

Postad 02 januari 2020 - 14:32

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 338 inlägg
  • 0
Deras ESRAM som skulle kompensera orkade ju ingen koda för, så vi fick lida över att vara trogna kunder.

Postad 02 januari 2020 - 19:07

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 1
Jag är själv orolig (som fan) över att Sony gör som Sony alltid gör när de ligger före; de slutar försöka. Det är extremt tydligt när man ser vilka spel som ms erbjudit via games with gold och deras goldpass för massa spel (Sonys access är undermålig).

Själv så har jag börjat överväga nästa xbox, den enda jag inte haft är xbone. Ser man till nuläget så är det mycket mer value för ms produkter.

Såsar Sony efter med prestandan så byter jag. Exklusiva titlar finns inget just nu som lockar från Sony (ex inget nytt gow eller Horizon).

Postad 02 januari 2020 - 19:53

{OLD}Reaper
  • {OLD}Reaper
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0

Jag är själv orolig (som fan) över att Sony gör som Sony alltid gör när de ligger före; de slutar försöka. Det är extremt tydligt när man ser vilka spel som ms erbjudit via games with gold och deras goldpass för massa spel (Sonys access är undermålig).

Själv så har jag börjat överväga nästa xbox, den enda jag inte haft är xbone. Ser man till nuläget så är det mycket mer value för ms produkter.

Såsar Sony efter med prestandan så byter jag. Exklusiva titlar finns inget just nu som lockar från Sony (ex inget nytt gow eller Horizon).

Håller med där. Är inte heller märkestrogen utan går på den som blir kraftfullast. Är onlineservicen bättre blir det en bonus.

Last of Us 2 är mitt enda måste och det hinner ju komma innan PS5.

Postad 02 januari 2020 - 21:37

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 338 inlägg
  • 0
Jag hoppas att dom rättar till felet med färgrymden i Series X, för nu flera år in i One så har dom inte brytt sig. Omöjligt att få till på xboxen men på samma skärm via min laptop så är det inga problem.

Postad 03 januari 2020 - 15:07

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
https://www.eurogame...c-leak-analysed

Vet inte om det här varit uppe ännu, men det är ytterligare en källa (världens bästa för teknikhandikappade) som har analyserar läckor. DF har analyserat läckor och även de säger 9.2 vs 12.

Lägg till att ms erbjuder MYCKET mer värde för pengarna för onlinetjänster och liknande och det enda som talar för Sony är just att det är lite bökigt att byta konsol (biblioteket och vännerna riskerar att stanna kvar).

Postad 03 januari 2020 - 15:20

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 338 inlägg
  • 0
Finns det några siffror på hur många som gick ifrån 360 till ps4. Eller lockade Sony nya kunder? Jag höll mig kvar hos MS, kände mig väl investerad med achievements + handkontrollen hos Sony är inte i min smak

Postad 03 januari 2020 - 15:38

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Finns det några siffror på hur många som gick ifrån 360 till ps4. Eller lockade Sony nya kunder?

Det var inte Sony som lockade nya kunder (fast det har de ju också gjort såklart) så mycket som MS som drev bort sina gamla med sitt TV TV TV-fokus och en konsol som var både dyrare och svagare. De sabbade hela generationen i början, praise be the false god Mattrick.

hqdefault.jpg

Nu när de har en kompetent ledare så kanske de kan vara med och fightas från början, men Sony har fortfarande sina spel att luta sig mot.

Postad 03 januari 2020 - 15:39

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0
Spelar idag främst på ps4, men kört lite Xbox one med.

Blir Xbox betydligt starkare kort denna generetion kanske jag byter. Dock hoppas jag de fixar styrkorset på handkontrollen för deras nuvarande är katastrof i fps som Battlefield där man vill använda det snabbt.

Postad 03 januari 2020 - 15:51

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Dock hoppas jag de fixar styrkorset på handkontrollen för deras nuvarande är katastrof i fps som Battlefield där man vill använda det snabbt.

Ja det är fixat. De kör med en variant av Elites styrkors på den nya.

Postad 03 januari 2020 - 15:51

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 338 inlägg
  • 0

Spelar idag främst på ps4, men kört lite Xbox one med.

Blir Xbox betydligt starkare kort denna generetion kanske jag byter. Dock hoppas jag de fixar styrkorset på handkontrollen för deras nuvarande är katastrof i fps som Battlefield där man vill använda det snabbt.

Kör du Elite? Upplever inget strul med den iaf. Så längesedan jag körde med en vanlig kontroll

Postad 03 januari 2020 - 16:20

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 4 889 inlägg
  • 0
360 var en av mina favvo konsoler. MassEffect 1 och Guitar hero (allihop) utan lagg f.eks. Jag köpte den äkta trägitarren (piano orange med rosewood fretboard) för 500,- på komplett nedsatt från 2500,- ett av mina bästa köp. Står redo för att riva av en salva.

Postad 03 januari 2020 - 16:38

New Player
  • New Player
  • Veteran

• 1 586 inlägg
  • 2

Lägger undan en tusing varje månad så känns det inget i börsen när XSX & PS5 kommer.

Postad 03 januari 2020 - 17:51

appel_
  • appel_
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0

Finns det några siffror på hur många som gick ifrån 360 till ps4. Eller lockade Sony nya kunder? Jag höll mig kvar hos MS, kände mig väl investerad med achievements + handkontrollen hos Sony är inte i min smak

Flera av mina vänner bytte till PS4 pga den sena lanseringen av Xbox One i Sverige/andra delar av Europa. Sen klagade de som tusan på att det saknades bil spel i några år innan Project Cars Kom. Hjälpte väl inte heller att Xbox One var svagare så de såg ingen anledning till att ha båda när den väl kom här.

Vet inte hur det blir vid nästa generationsskifte nu när de är mer inlåsta av Sony.

För min del blir det Series X. Kan inte spelade med Sonys kontroll, gillar Halo, Forza mm och har så många digitala spel som jag får med mig.

Postad 03 januari 2020 - 17:56

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 1

Intressant det här med att vissa inte klarar av t.ex. Xbox eller Sonys handkontroll. De känns likadana för mig, de fyller sin funktion. Jag tänker inte ens på att spakarna sitter annorlunda t.ex. Verkar vara väldigt individuellt.

Jobbigare då med att t.ex. knapparna på Switch är omvända jämfört med på Xbox (A och B etc). Spelar minst på Switch så det blir en del feltryck innan jag vänjer mig.

Postad 03 januari 2020 - 18:00

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 338 inlägg
  • 0

Flera av mina vänner bytte till PS4 pga den sena lanseringen av Xbox One i Sverige/andra delar av Europa. Sen klagade de som tusan på att det saknades bil spel i några år innan Project Cars Kom. Hjälpte väl inte heller att Xbox One var svagare så de såg ingen anledning till att ha båda när den väl kom här.

Vet inte hur det blir vid nästa generationsskifte nu när de är mer inlåsta av Sony.

För min del blir det Series X. Kan inte spelade med Sonys kontroll, gillar Halo, Forza mm och har så många digitala spel som jag får med mig.

Inga riktiga gejmers det hör jag ju. Självklart gråimporterade man pga seg lansering i sverige. 😉

Hade min nån dag efter lanseringen endast.

Redigerat av SKIBBE, 03 januari 2020 - 18:01.

Postad 03 januari 2020 - 18:10

appel_
  • appel_
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Får hoppas inte MS kör med den dumma strategin med Series X.

Postad 03 januari 2020 - 19:56

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

• 2 830 inlägg
  • 0

https://www.eurogame...c-leak-analysed

Vet inte om det här varit uppe ännu, men det är ytterligare en källa (världens bästa för teknikhandikappade) som har analyserar läckor. DF har analyserat läckor och även de säger 9.2 vs 12.

Lägg till att ms erbjuder MYCKET mer värde för pengarna för onlinetjänster och liknande och det enda som talar för Sony är just att det är lite bökigt att byta konsol (biblioteket och vännerna riskerar att stanna kvar).

Kan hålla med, har man köpt allt digitalt denna generationen blir det givetvis tråkigare att byta ekosystem och det är troligtvis därför det satsas en del på bakåtkompatibilitet. Företagens dröm är ju att man är såpass investerad i deras system att man helt enkelt inte orkar byta.

Postad 03 januari 2020 - 20:17

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 338 inlägg
  • 0

Kan hålla med, har man köpt allt digitalt denna generationen blir det givetvis tråkigare att byta ekosystem och det är troligtvis därför det satsas en del på bakåtkompatibilitet. Företagens dröm är ju att man är såpass investerad i deras system att man helt enkelt inte orkar byta.

Jag äger 2 spel på skiva (som jag nu har digitalt också) sen har jag 325(varav 100 guld) digitala spel... Ofta man byter till Playstation då 😋

Postad 03 januari 2020 - 23:16

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 696 inlägg
  • 0

Intressant det här med att vissa inte klarar av t.ex. Xbox eller Sonys handkontroll. De känns likadana för mig, de fyller sin funktion. Jag tänker inte ens på att spakarna sitter annorlunda t.ex. Verkar vara väldigt individuellt.

Jobbigare då med att t.ex. knapparna på Switch är omvända jämfört med på Xbox (A och B etc). Spelar minst på Switch så det blir en del feltryck innan jag vänjer mig.

Jag kan inte heller med Sonys DS, har för små tummar och halkar ständigt på DS kontrollen.

Postad 04 januari 2020 - 11:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 317 inlägg
  • 0

Läckt benchmark på Ryzen 7 4700U (Laptopversionen, dvs stor sannolikhet att det är denna (eller 4800U med SMT då), som CPUn i kommande konsoler är baserad på. 8st zen 2 kärnor och låg strömförbrukning).

Kommer troligtvis att vara lite lägre klockad i konsolerna (3.2GHz ryktas det ju om, och det är förmodigen boost clock då).

PCmark är rätt kass som CPU benchmark, men bättre än inget.

https://wccftech.com...rformance-leak/

Redigerat av Ageve, 04 januari 2020 - 11:39.

Postad 04 januari 2020 - 17:38

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Är det såhär allt kommer se ut alltså? Jag har hört så mycket fantasirykten om hur PS5 skulle vara 6ggr så kraftig som sin föregångare. Well, nu verkar Microsoft ha övertaget i prestanda - och så återstår vilka titlar som släpps på resp. konsol. 

Övre Xbox Series X

Nedre specs - Playstation 5

Bifogad fil(er)

Redigerat av Glidtassen, 04 januari 2020 - 17:39.

Postad 04 januari 2020 - 18:06

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0

Är det såhär allt kommer se ut alltså? Jag har hört så mycket fantasirykten om hur PS5 skulle vara 6ggr så kraftig som sin föregångare. Well, nu verkar Microsoft ha övertaget i prestanda - och så återstår vilka titlar som släpps på resp. konsol. 

Övre Xbox Series X

Ja, detta verkar ju de mest insatta överens om i dagsläget. Ett enormt övertag för Microsoft, vilket förvånar när man tänker på tidigare uttalanden från en del anonyma utvecklare.

Men låt mig spekulera:

Microsoft har ju två konsoller, dels monstret ovan som kommer kosta typ 600USD och sedan en billigare variant men med sämre prestanda för typ 349USD. Alla utvecklare blir tvingade att få sina spel att lira på båda konsoller med konsekvensen att kraften i series X inte kan "utnyttjas" fullt ut. Den blir bunden till den "graphical flare" hos låg budget alternativet, fast med bättre texturer och framerate. Microsoft kommer så klart hävda att så inte är fallet på grund av alla deras tekniska lull-lull men det blir aldrig bra i praktiken. 

Sony däremot har endast 1 konsoll med 9.2TF som man kan fokusera på 100%. Sony vinnare igen.  

Postad 04 januari 2020 - 18:18

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 338 inlägg
  • 1
Ingen som vet om MS kommer släppa en billigare variant, det är endast rykten.

Om dom bara släpper en, borde ju MS vinna med din teori...

Postad 04 januari 2020 - 18:19

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Jag har börjat spela mer på sistone, och blev återigen kär i min PS4 efter att alltid haft en SSHD 1TB och numera 3TB extern HDD. Men med tanke på att min PS4 Pro (första generationen) får hosta och stånka på de sista stora titlarna för vår nuvarande generation (PS4/X-Box One X) så känns det surt. Det är uppenbart att titlarna som släpps under detta år egentligen lämpar sig för next-gen. 

Det är lite; hur jag inte ens vill spela Red Dead Redemption 2 pga. hur min PS4 Pro är på väg mot en hjärtattack. 

Redigerat av Glidtassen, 04 januari 2020 - 18:20.

Postad 04 januari 2020 - 18:54

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 696 inlägg
  • 0

Övre Xbox Series X

Det är ju mycket troliga specs av det som cirkulerar på internet och av olika tech nördar på Youtube. Det lär ju finnas massor av dev kits ute nu också,  mindre än ett år före release skulle jag säga att specsen är 99% trovärdiga.

Måste säga att MS verkar ha byggt en imponerande konsol.

Postad 04 januari 2020 - 19:11

appel_
  • appel_
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0

Jag har börjat spela mer på sistone, och blev återigen kär i min PS4 efter att alltid haft en SSHD 1TB och numera 3TB extern HDD. Men med tanke på att min PS4 Pro (första generationen) får hosta och stånka på de sista stora titlarna för vår nuvarande generation (PS4/X-Box One X) så känns det surt. Det är uppenbart att titlarna som släpps under detta år egentligen lämpar sig för next-gen.

Det är lite; hur jag inte ens vill spela Red Dead Redemption 2 pga. hur min PS4 Pro är på väg mot en hjärtattack.

Just rdr2 ska väl fungera mycket bättre på One X jämfört med ps4 pro vad jag läst. Enligt tex Digital Foundry.

Postad 04 januari 2020 - 19:31

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 756 inlägg
  • 0

Just rdr2 ska väl fungera mycket bättre på One X jämfört med ps4 pro vad jag läst. Enligt tex Digital Foundry.

PS4 pro versionen ser förjävlig ut, tack vare usel checkerboarding, som gav fula artefakter på grafiken. Jag slog över och körde i 1080p istället, så man slapp skiten. På X så är det native 4K, och ser brutalt mycket bättre ut.

Postad 04 januari 2020 - 22:22

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Jag har igentligen inte heller några problem, men spelar främst fps spel som Battlefield där jag använder styrkorset för vissa funktioner.

Den känns inte felplacerad, men otroligt seg. Vill ex en snabb tryck, ressa en kille och byta tillbaka går icket och ofta jag trycker vänster reagerar den ner å alla andra förbaskade håll.

Kört med orginaldosan.

Men switch är jag med dig alla dagar, knappt så man klarar av att starta ett spel pga felknappningar 😀

Redigerat av Satsvear, 04 januari 2020 - 22:23.

Postad 04 januari 2020 - 22:38

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 4 889 inlägg
  • 1

Det är japansk A-knapp. Var så på japan-importerade rpg kommer jag ihåg.

Dvs til andra konsoler...

Postad 05 januari 2020 - 10:36

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Är det såhär allt kommer se ut alltså?

Ingen vet. Kanske ungefär så men i detalj är specarna (som är hämtade från TechPowerUps placeholders, det är inte mer än så) garanterat inte korrekta.

Postad 05 januari 2020 - 13:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 317 inlägg
  • 0

Japp. Riktig 4K på XB1X och stabilare framerate, även om det blir diabilder ibland där med.

PS4 Pro ser kass ut som sagt, riktigt suddig bild pga dålig checkerboarding med halva antalet pixlar (1920x2160). Dessutom hackar det enormt ibland, framförallt i städer/byar på kvällen.

Förhoppningsvis släpper Rockstar en patch med PS5- och XBSX-stöd. Spelar det på PC nu och det är hästlängder (ha ha...) bättre än PS4 Pro. 60fps borde ju inte vara något problem med PS5, och 4K60 på XBSX med konsoloptimerat grafikpreset (om nu ryktena stämmer).

Redigerat av Ageve, 05 januari 2020 - 13:32.

Postad 07 januari 2020 - 00:01

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
XSX APU vs OneX APU.
Xbox-Scarlett-Die-Size-Comparison-scaled.jpg
Som väntat en stor rackare, kanske tom 400 mm2.

Redigerat av pacman, 07 januari 2020 - 13:22.

Postad 07 januari 2020 - 00:46

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 4 889 inlägg
  • 0
Varför står det "8k" på den?

Postad 07 januari 2020 - 00:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 317 inlägg
  • 0

Japp, kollade lite snabbt i Photoshop och fick det till 404 mm2, om bilderna är helt skalenliga då.

Ska bli intressant att se hur nära det är. ;)

Gjorde lite Kalleanka-matte med.

En 8-kärnig desktop Zen 2 modul är ca 80 mm2 stor.

I/O-chippet som sitter separat är 125 mm2, men 12nm, så nerskalat till 7nm blir det 73 mm2.

RX 5700 XT är 251 mm2.

80 + 73 + 251 = 404  :o

XBSX APUn kanske har mindre I/O chip (eller ja, del av APUn då) med mindre cache osv dock.   ;)

edit: Inbyggd nätdel, och 2st USB-C portar:

https://www.eurogame...ts-amd-ces-2020

Redigerat av Ageve, 07 januari 2020 - 01:20.

Postad 07 januari 2020 - 01:27

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 4 889 inlägg
  • 0
390

Postad 07 januari 2020 - 03:01

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

edit: Inbyggd nätdel, och 2st USB-C portar:

https://www.eurogame...ts-amd-ces-2020

Fakebild tydligen.

Postad 07 januari 2020 - 08:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Varför står det "8k" på den?

För att det står "4k" på One X APU:n. På så vis säkerställer de att folk förstår att XSX är bitigare. ;)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.