JVC projektor modeller: DLA-NP5, NZ7, NZ8, NZ9
![]() |
![]() |
![]() |
119 990:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
129 990:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 10 februari 2022 - 20:36
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Redigerat av Marcus_TheRock, 10 februari 2022 - 20:54.
Postad 10 februari 2022 - 20:48
Ja kolla upp garantin. Verkar skilja mellan de europeiska länderna. Köper du en i Sverige har du 3 års garanti.
Jodå, det blir med stor sannolikhet en svensksåld enhet för mig och de efterlängtade 3-års garantin! Då kan man andas ut lite för import är alltid import och säkert en j*vla massa mög i mitten ifall nåt går fel. Det var en som tipsade mig att har man varit en flitig köpare förr är chansen god för ett bättre pris på projektorn när det är dags. Den byter man ju inte så ofta och tänker själv knappast byta inom de närmsta 10 åren. För jag har läst så mycket gott om den nys serien som t ex att bilden inte känns "digitaliserad" utan mjuk och analog. Det och att svärtan är gudomlig i sci-fic:s t ex som jag älskar så mycket. Rummet behöver åtgärdas mycket men bara en sektion av det så det ska nog gå bra.
Laser dimming låter bra och allt som var så bra med CRT finns nu i en digital. Digital känns äntligen färdigutvecklad, enl mig. Som OLED är för TV:n.
Men ändå, med ett sånt pris känner jag redan nu en timångest att våga köra den ca 3 timmar för slö tittning. Vad kostar den att laga ifall det skiter sig efter 3 år? Behåller nog min OLED trots allt för att inte överbruka projektorn.
Redigerat av Marquee, 10 februari 2022 - 20:53.
Postad 10 februari 2022 - 20:57
Redigerat av mcmike, 10 februari 2022 - 21:34.
Postad 10 februari 2022 - 21:32
Fick NZ7:an levererad igår men har inte packat upp den ännu Funderar på hur jag ska montera den, den är ju inte direkt nätt. Har velat mellan 7:an och 8:an, prisskillnaden är ju ganska saftig. Efter att ha läst kommentarer från de som sett dem båda (t ex de från Kansas shootout) fick jag intrycket att skillnaderna var för små för att motivera priset. Mellanskillnaden jag sparar får gå till nytt grafikkort och duk, den 108-tums duk jag har idag är någon noname-duk som passat till 1080p ... någon som har förslag på ny duk till NZ7:an?
Idag har jag en Sony VPL-VW95ES så det lär bli en hyfsat bättre bild iallafall
Hoppas bara det är ett ok ex man fått.
Postad 11 februari 2022 - 07:42
Redigerat av mcmike, 11 februari 2022 - 07:43.
Postad 11 februari 2022 - 08:58
Fick NZ7:an levererad igår men har inte packat upp den ännu
Funderar på hur jag ska montera den, den är ju inte direkt nätt. Har velat mellan 7:an och 8:an, prisskillnaden är ju ganska saftig. Efter att ha läst kommentarer från de som sett dem båda (t ex de från Kansas shootout) fick jag intrycket att skillnaderna var för små för att motivera priset. Mellanskillnaden jag sparar får gå till nytt grafikkort och duk, den 108-tums duk jag har idag är någon noname-duk som passat till 1080p ... någon som har förslag på ny duk till NZ7:an?
Stort grattis! Jag gick från en VW95ES till en N7 själv. Det var verkligen som natt och dag Nu framgår det inte om du kör en 16:9 duk eller ej, men kanske läge att gå till en 2.40:1? Cinemascope formatet gör väldigt mycket för filmupplevelsen. Projen har digital maskning som kan gömma det som spiller över, upp och nertill i bilden.
Postad 11 februari 2022 - 11:43
Officiella Europa videon..
https://youtu.be/8Tiq6kuqM2U
Redigerat av mcmike, 11 februari 2022 - 11:46.
Postad 11 februari 2022 - 12:24
Gällande maskningen, kan man leva med lite mindre bildyta och ev utan text fungerar det bra. Streamar man film och behöver text, så är den funktionen helt överflödig beroende på textplaceringen
Officiella Europa videon..
https://youtu.be/8Tiq6kuqM2U
På Oppon kan man flytta textningen upp o ned. Guld värt.
Postad 11 februari 2022 - 12:42
På Oppon kan man flytta textningen upp o ned. Guld värt.
Dock inte på streaming så vitt jag vet...
Panasonic spelarna kan också flytta undertekster på discar och rippade filmer. Streamat innehåll brukar dock ha hårdkodade undertekster och ofta ligger en rad inne i bilden och en under som då klipps av på en scope duk.
@ petterost, Grattis!
Redigerat av Drexler, 11 februari 2022 - 12:43.
Postad 11 februari 2022 - 12:54
Ställde in och testade tidigare. Glömde av att den fortfarande var aktiv och kliade mig länge i huvudet vad som var fel😅
Redigerat av mcmike, 11 februari 2022 - 12:56.
Postad 11 februari 2022 - 13:44
Dock inte på streaming så vitt jag vet...
Panasonic spelarna kan också flytta undertekster på discar och rippade filmer. Streamat innehåll brukar dock ha hårdkodade undertekster och ofta ligger en rad inne i bilden och en under som då klipps av på en scope duk.
@ petterost, Grattis!
Ah jag kör en mediastreamer på en laptop och skickar till Oppon så jag får textningsmöjligheter på allt, just av den här anledningen. Streamar ingenting.
Postad 11 februari 2022 - 16:51
Kör en JVC 7900 på 104” cinemascope. Hade jag valt igen kanske jag satt en lika bred 16:9 duk, även om det som ni säger är grymt när bilden passar in på bredbildsduken, och texten är uppe i bilden.
Synd dukar med maskning är så sjukt dyra…
Ps. Jag tror egentligen det hade varit ett större problem om streamingen satte texten i bilden. Extremt många som kör på 16:9 som hade blivit missnöjda då. Men borde såklart gå att välja (även om vi nog globalt sett är är rätt få med cinemascope)
Postad 11 februari 2022 - 17:55
Redigerat av mcmike, 11 februari 2022 - 17:58.
Postad 11 februari 2022 - 18:30
@petterost grattis Hur ser ditt rum ut (batcave) och vilket format har du tänkt på duken? Har du hört med din åf, du borde kunna göra ett bättre pris där med?
Vitt idag, batcave imorgon Har fått tag i en bunt scenmoltontyg som jag tänker hänga upp, även i taket (polaren lät ... skeptiskt till det
Duken är en 16:9, kommer fortsätta med det. Kör film, serier och spel från datorn så 16:9 är mest flexibelt.
Postad 11 februari 2022 - 18:43
Stort grattis! Jag gick från en VW95ES till en N7 själv. Det var verkligen som natt och dag
Nu framgår det inte om du kör en 16:9 duk eller ej, men kanske läge att gå till en 2.40:1? Cinemascope formatet gör väldigt mycket för filmupplevelsen. Projen har digital maskning som kan gömma det som spiller över, upp och nertill i bilden.
Förvisso, men eftersom det kommer bli blandat med film och spel passar 16:9 bäst. Kul att du hade samma Sony, jag har vart väldigt nöjd med min (förutom svärtan). Köpte den 2016 och har väl bränt en 8000+ timmar på den. Still going strong men det var dags för byte till en laser nu.
Såg att du väntade på din NZ8 redan i julas, hbb hade ju den i lager då och vart väldigt sugen men kom aldrig till skott .. hoppas du får din i år
Postad 11 februari 2022 - 20:21
Ok då behöver du bara en vanligt vit duk gain 1.0:) Jag tycker personligen denna duk är grymt prisvärd, bra kvalitet på duken och stabil ram.Vitt idag, batcave imorgon
Har fått tag i en bunt scenmoltontyg som jag tänker hänga upp, även i taket (polaren lät ... skeptiskt till det
Duken är en 16:9, kommer fortsätta med det. Kör film, serier och spel från datorn så 16:9 är mest flexibelt.
https://therock.se/p...vet-cinema-vit/
Dessa har jag aldrig haft själv eller jämfört, utan där får någon vetandes göra en uppdatering på emot ovan länkade..
https://therock.se/p...ltex-flexwhite/
https://therock.se/p...line-solid-pix/
Redigerat av mcmike, 11 februari 2022 - 23:20.
Postad 12 februari 2022 - 13:56
Min setup är en N5 med anamorfisk lins på en Projecta Homescreen HD 0.9 duk. Är väldigt nöjd med den duken, ger ca 100 nits med ny lampa på 110 tum i 2,35 format. Nya laser serien borde ge betydligt mer ljus. Tycker att duken har mycket bra skärpa i 4k format. Om någon skulle vara intresserad av att titta på denna duk så har jag några dukprover i A4 format som jag skulle kunna skicka.
https://www.hembiobu...n-deluxe-hd-09/
Postad 12 februari 2022 - 20:17
Vad kan man säga om dukar som har väv eller utsträckt gallon. Jag kan bara inte komma över att en duk som är gallon som är så slät som en duk nånsin kan bli men ändå är det kors-o-tvärs-väv som är 4k-certifierade. Sliter mitt hår här över detta!
Redigerat av Marquee, 12 februari 2022 - 20:22.
Postad 12 februari 2022 - 20:43
Jag har denna i 2.35, 130.5"
**** va de har gått upp i pris sedan jag köpte min. Jag gav 12k.
När det va dags för mig att välja duk så stod det mellan dessa 3 du länkade till. Enligt The Rock så va SR den med snäppet bättre väv.
Redigerat av aperitif, 12 februari 2022 - 21:01.
Postad 13 februari 2022 - 21:02
https://www.lowbeats...ktor-mit-lampe/
https://youtu.be/EOT54UkNnc0
Redigerat av mcmike, 13 februari 2022 - 21:03.
Postad 14 februari 2022 - 08:32
Det är lustigt att tyskarna allltid är först med att lägga vantarna på nyaste hårdvaran Sen när det skall börja levereras då är USA alltid först ut till slutkund som vanligt när gäller JVC. Jag är lite bitter, med den långa väntan på NZ8. Inte fått någon som helst information senaste två veckorna
Är dock väldigt många som sitter o väntar nu, globalt, både på NZ8 och NZ9 och jag tycker det är riktigt dåligt av JVC att inte berätta för distributörer eller handlare om vad som gäller. När man förbeställt och väntat flera månader så förtjänar man en förklaring, speciellt om detta kommer innbära en försening till sommar/höst vilket det ryktas om. JVC har inga problem med att snabbt skicka ut den nya NP5 så den får göra en vända, och samla in ännu fler pre-orders, som sen antagligen inte heller kan levereras...
Ok nu fick jag ur mig det värsta, rant over...
Redigerat av Drem, 14 februari 2022 - 15:06.
Postad 14 februari 2022 - 18:01
Tyskland och USA är ju där den största marknaden finns, så det är ju inte så konstigt😊
Trist i övrigt för er som väntar, ja! Finns ju en nz8 i lager annars..
Redigerat av mcmike, 14 februari 2022 - 18:03.
Postad 14 februari 2022 - 18:09
Det är lustigt att tyskarna allltid är först med att lägga vantarna på nyaste hårdvaran
Sen när det skall börja levereras då är USA alltid först ut till slutkund som vanligt när gäller JVC. Jag är lite bitter, med den långa väntan på NZ8. Inte fått någon som helst information senaste två veckorna
Är dock väldigt många som sitter o väntar nu, globalt, både på NZ8 och NZ9 och jag tycker det är riktigt dåligt av JVC att inte berätta för distributörer eller handlare om vad som gäller. När man förbeställt och väntat flera månader så förtjänar man en förklaring, speciellt om detta kommer innbära en försening till sommar/höst vilket det ryktas om. JVC har inga problem med att snabbt skicka ut den nya NP5 så den får göra en vända, och samla in ännu fler pre-orders, som sen antagligen inte heller kan levereras...
Ok nu fick jag ur mig det värsta, rant over...
Vad sa regeringen när du bestämde dig för en JVC NZ8?
Postad 15 februari 2022 - 08:14
Kan inte hålla mig till EN kvinna, så det är bara diktatorskap som gäller härVad sa regeringen när du bestämde dig för en JVC NZ8?

Fick precis besked att min NZ8 kommer i Mars. Bättre det än sommaren iaf 🙏👍Jag tror tele-hå har en nz8, om inte någon har köpt den på sistone.
Redigerat av Drem, 15 februari 2022 - 16:56.
Postad 16 februari 2022 - 19:34
Fick NZ7:an levererad igår men har inte packat upp den ännu
Funderar på hur jag ska montera den, den är ju inte direkt nätt. Har velat mellan 7:an och 8:an, prisskillnaden är ju ganska saftig. Efter att ha läst kommentarer från de som sett dem båda (t ex de från Kansas shootout) fick jag intrycket att skillnaderna var för små för att motivera priset. Mellanskillnaden jag sparar får gå till nytt grafikkort och duk, den 108-tums duk jag har idag är någon noname-duk som passat till 1080p ... någon som har förslag på ny duk till NZ7:an?
kolla på projecta hd prog 0.9 om du inte ska ha ljud transparent .
Postad 24 februari 2022 - 21:17
Finns det något sätt att förlänga garantin med kanske en privat? En 5-årig vore ju super.
Ärligt talat lite rädd för att bli rånad också om ordet kom ut. Jag bjuder gärna på en show men undermedvetet rädd för att bli rånad i hemmet i sånt fall.
Redigerat av Marquee, 24 februari 2022 - 21:21.
Postad 25 februari 2022 - 00:33
Finns det något sätt att förlänga garantin med kanske en privat? En 5-årig vore ju super.
Ärligt talat lite rädd för att bli rånad också om ordet kom ut. Jag bjuder gärna på en show men undermedvetet rädd för att bli rånad i hemmet i sånt fall.
Jag har också efterfrågat detta, men det verkar inte finnas möjlighet till det. Iaf inte i Sverige. Får du nys om något sätt så pinga gärna mig 🙏
Postad 25 februari 2022 - 08:17
Blir du rånad så har du väl en hemförsäkring hoppas jag.
Postad 25 februari 2022 - 08:57
Redigerat av mcmike, 25 februari 2022 - 08:58.
Postad 25 februari 2022 - 10:52
Postad 25 februari 2022 - 11:37
Blev förvånad när jag såg telehå skriver 2 år garanti på NZ8 men jag har dubbelkollat med Septon och det är 3 år som gäller.
Nu kan jag förstås inte svara för Tele-Hå men eftersom det är tre år på JVC från JVC själva så är det förstås så att det även gäller hos Tele-Hå. Så det är garanterat bara en felskrivning från deras sida.
Postad 25 februari 2022 - 12:59
Nu kan jag förstås inte svara för Tele-Hå men eftersom det är tre år på JVC från JVC själva så är det förstås så att det även gäller hos Tele-Hå. Så det är garanterat bara en felskrivning från deras sida.
Misstänkte detta också men det var skönt att få det bekräftat 🙏
Postad 25 februari 2022 - 13:11
Redigerat av mcmike, 25 februari 2022 - 13:12.
Postad 25 februari 2022 - 16:38
Blir du rånad så har du väl en hemförsäkring hoppas jag.
En hemförsäkring har jag men att bli rånad är nog inte särskilt troligt. Tänkte högt där. Men, fenomenet har börjat dyka upp i Stockholm iaf. Martin Björk visade upp sin klocka på Facebook tror jag sen trängde man sig in hos honom och tog den. Men hade jag bott i hus skulle jag vara rädd för inbrott för jämnan.
Folksam Allrisk verkar ju nåt att kika på annars. Tack för tipset!
Martin Björk rånades i sitt hem – blombud ringde på (expressen.se)
Postad 25 februari 2022 - 18:00
Deleted. (Tänkte högt igen!)
Iaf, det verkar som en ny review är ute för NZ7. Ser ut att vara 17 timmar gammal så måste vara en ny.
(4) JVC RS2100 Review | AVS Forum
Redigerat av Marquee, 27 februari 2022 - 17:03.
Postad 28 februari 2022 - 21:04
"The high mode is quiet enough to actually be useful, meaning you can use it with 3D and have sufficient brightness to combat the dimming effects of the active shutter glasses. The 8K/e-shiftX device doesn't change the noise measurements when activated, but those with acute hearing might notice the change in tone caused by the higher frequency of the device compared to the fans.
The NZ8 delivered the kind of exceptional SDR images that I'd expect from a JVC projector, with wonderfully precise details, gorgeously accurate colours and the kind of inky blacks no other manufacturer seems capable of producing. Watching Gravity on Blu-ray revealed incredibly detailed images with remarkable contrast between the bright white of the space suits and black depths of space. The NZ8 doesn't just deliver deep blacks, it also seems more refined just above black and is able to tease out more definition among the film's star-filled vistas. This may in part be due to the improved optical light path."
JVC DLA-NZ8 4K Laser Projector Review | AVForums
Postad 01 mars 2022 - 12:07
Tele-hås NZ8 är såld, är det någon här på forumet tro? Min "ska" komma i Mars, får väl hoppas.
Postad 17 mars 2022 - 21:39
Grattis, Drem! Ser fram emot dina observationer gällande svärtan. Efter att sett NX5 på hemmaarenan vet jag att bilden kändes direkt som - digitaliserad - Det var min första tanke. Korning för ett bättre ord. Men läst att det är allt mindre av ett ok med JVC. Mjuk men ändå skarp på samma gång.. kan man få det? Hoppas det stämmer.
Postad 18 mars 2022 - 09:44
Tack Marquee! Äntligen har den landat Har varit utan projektor sedan Nov, stackars mig
Har det lite smårörigt för tillfället då det är snickare på väg att göra ett större jobb i köket, så vet inte ännu om jag kommer hänga upp den innan de startar, beror lite på hur många veckor det är kvar innan de ska börja. Iaf, den är uppackad och testkörd några timmar på soffbordet. Jag har fått ett väldigt gott första intryck. Det enda jag kan ha lite åsikter om är laser dimming, men skall inte säga för mycket ännu innan jag fått testa mer. Med laser dimming aktiverat, och full fade to black mellan scener är väldigt imponerande. Och det går fort, millisekundrar, att jämföra med den mekaniska irisen på NXserien. Däremot tycker jag att JVC bör tweaka parametrarna för dimmingen. I mörka, specifika scener med få ljusa objekt i bilden kan jag uppleva att man sänker ljuset för mkt och den tappar lite highlights. Men nu är jag kanske lite nit-picking Jag tror dock att JVC kommer förbättra detta i firmware. Men iaf gällande din fråga om "digital" bild, så tycker jag inte du ska oroa dig. En kombination av en väldigt hög skärpa, mkt ljusflöde och kontrast ihop med överdrivna, felinställda parametrar kan visst ha en effekt av en "digital" bild, men det handlar bara om inställningar. Där ska du inte känna någon oro. Det går att få till bilden så att den ser analog och mjuk ut.
Jag får återkomma med lite mer intryck efter mer tester
Redigerat av Drem, 18 mars 2022 - 12:29.
Postad 18 mars 2022 - 17:58
Tack Marquee! Äntligen har den landat
Har varit utan projektor sedan Nov, stackars mig
Har det lite smårörigt för tillfället då det är snickare på väg att göra ett större jobb i köket, så vet inte ännu om jag kommer hänga upp den innan de startar, beror lite på hur många veckor det är kvar innan de ska börja. Iaf, den är uppackad och testkörd några timmar på soffbordet. Jag har fått ett väldigt gott första intryck. Det enda jag kan ha lite åsikter om är laser dimming, men skall inte säga för mycket ännu innan jag fått testa mer. Med laser dimming aktiverat, och full fade to black mellan scener är väldigt imponerande. Och det går fort, millisekundrar, att jämföra med den mekaniska irisen på NXserien. Däremot tycker jag att JVC bör tweaka parametrarna för dimmingen. I mörka, specifika scener med få ljusa objekt i bilden kan jag uppleva att man sänker ljuset för mkt och den tappar lite highlights. Men nu är jag kanske lite nit-picking
Jag tror dock att JVC kommer förbättra detta i firmware. Men iaf gällande din fråga om "digital" bild, så tycker jag inte du ska oroa dig. En kombination av en väldigt hög skärpa, mkt ljusflöde och kontrast ihop med överdrivna, felinställda parametrar kan visst ha en effekt av en "digital" bild, men det handlar bara om inställningar. Där ska du inte känna någon oro. Det går att få till bilden så att den ser analog och mjuk ut.
Jag får återkomma med lite mer intryck efter mer tester
Tack för återkoppling och lycka till med skruvandet! Jag hoppas du sätter på high fram rate på en vanlig film och ser om det blir det vanliga soap opera effect?
Jag tror annars jag har hittat min projektor som säkert kommer stå sig år framåt. 2:a handsvärdet tror jag också kommer vara högt och ser inte vad mer man skulle önska? Tror t.o.m att 3D numer har tillräckligt med ljus för att verka normalt. Sist jag såg en film med 3D på bio var väl Prometheus och har för mig det kändes mörkt ut. Hoppas det är nog med lumens för hemmabruket iaf. Dessutom kan inte se filmer på bio i Umeå längre, som är längre än 2 timmar iaf sen får jag inflammation i ryggslutet och sjukskrivning! Jag fick det med senaste Bond-filmen som var den längsta man gjort, men nu kan man ju skita i bion helt och grotta ner sig hemma. I Uppsala vet jag man har recliners på en bio och det skulle dra mig till biograferna igen.
En sak till.. jag hade en 55 tums böjd OLED och tyckte det var schysst men sen gick man tillbaka till platt igen med nästa generation och har nu en 65 tum platt. Det är märkligt vad minnen spelar en spratt för nu kan jag inte bestämma mig för om det ska vara platt eller böjd! Om det finns ett ställe där man demar 2,35.1 curved vore jag intresserad att hälsa på!
Ser Gravity igen på min OLED så man får en referens tills JVC kommer.
Redigerat av Marquee, 19 mars 2022 - 22:07.
Postad 21 mars 2022 - 08:18
Har tyvärr inte hunnit testa så mycket. Idag packas projektorn ner för någon vecka tills snickarna är klara med sitt
Postad 05 april 2022 - 20:55
Jag har 3,75 mellan lins och duk om jag köper en NP5.
Enligt Jvc:s kalkylator så kan man få en 262 cm bred bild (max), på det avståndet. Jag har en 270 cm bred duk.
Men i och med att det är 4k paneler så är det väl en horisontell upplösning på 4096 pixlar?
När vi visar "konsument" video så används väl bara 3840 av dessa och därmed krymper bilden ytterligare?
Stämmer detta?
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar