Edit: Glömde gratulera till inköpet! Jag körde min TW100 i tre veckor med ett bubbligt vitt lakan som duk innan jag bestämmt mig för vilken duk jag skulle ha. Ville testa projektorn i hemmet först innan jag beställde duk.
Epson EMP-TW100
(Projektorer)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Epson EMP-TW100H
(Projektorer)
|
0
|
(2)
|
Inga priser |
Postad 20 January 2003 - 17:47
Edit: Glömde gratulera till inköpet! Jag körde min TW100 i tre veckor med ett bubbligt vitt lakan som duk innan jag bestämmt mig för vilken duk jag skulle ha. Ville testa projektorn i hemmet först innan jag beställde duk.
Postad 20 January 2003 - 22:54
Angående att grafikkortet skulle kunna skala mellan upplösningar (t ex 1024x768 -> 1280x1024) funkar det bevisligen med det ATI Rage 128 Pro jag testade; alla upplösningar som jag kunde ställa in i OS:et (jag räknade upp dom i förra inlägget) fick projjen som en 1280x1024 signal. Alltså alla upplösningar jag kunde välja skalades om till 1280x1024 (om jag inte valde den utdragna versionen av resp. upplösning så fick jag lite svart över och under pga att 1280x1024 inte är en 4:3-upplösning).
Att den här featuren finns är nog pga av att vissa (många?) LCD-skärmar man kopplar via DVI, inte klarar att skala bilden själv, och då måste grafikkortet göra detta. Antagligen så trodde grafikkortet att min projj i själva verket var en sån skärm, t ex en 17" LCD med en native upplösning på 1280x1024. Har iaf sett exakt samma upplösningsval som jag fick, med en Mac med en 17" LCD 1280x1024 kopplat digitalt.
Undrar bara om det går att få grafikkortet att bete sig såhär fastän skärmen kan skala själv? OK, jag fick till det, men mitt kort är ju några år, och kanske inte kunde kommunicera så bra med projjen vilket resulterade i att kortet trodde att det var en skärm utan scaler. Jaja, projjen skalar bra också, så det är väl inte direkt en livsnödvändig feature men ändå [
Postad 21 January 2003 - 00:21
Postad 21 January 2003 - 00:48
Theatre Mode: 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6, 2.7, 2.8
Alla andra moder: 1.8, 1.9, 2.0, 2.1, 2.2, 2.3, 2.4
Jag kommer inte ihåg vilket som är valt "default" för respektive "mode" men skalan är i 7 steg så om den till exempel står i näst lägsta läget i Dynamic mode på "Yamman" så bör det motsvara gamma 1.9 osv.
Postad 21 January 2003 - 07:41
Mmmmm kör upp den på väggen!... bara en hake och det e att väggen är tegelröd![
Så det blir snällt att vänta tills duken dyker upp... vilket den skulle idag eller imorgon trodde min leverantör..
Hoppas hoppas... annars blir det ett lakan tills duken dyker upp...
EMUMANNEN... Jag ska kolla det ikväll till dig!
Postad 21 January 2003 - 09:23
kanon.. testar steves värden nu.. maxgamma alltså.. ok..
Personligen gillade jag inte Steves värden med max gamma. Jag vrider upp offset i stället och får en betydligt ljusstarkare bild. Sedan får man använda gain och gamma för att korrigera gråskala och färger. Det svåra är att inte vrida upp offset för mycket så att det "krossar" vitt...
Titta lite på Otto's inställningar så förstår du vad jag menar. Steves värden kan nog fungera bättre på en vit duk (om jag får gissa) men jag har utgått från Otto's värden som jag tycker gav mer "tryck" åt bilden...
Postad 21 January 2003 - 09:24
Postad 21 January 2003 - 10:17
Men hoppas på att duken ska dyka upp vilken dag som...[
Postad 21 January 2003 - 12:15
Postad 21 January 2003 - 13:26
Postad 21 January 2003 - 14:32
Observera att ett lakan kommer ge en något suddig ofokuserad bild. Fast det "duger" till film och så kommer du bli positivt överraskad ännu en gång när duken kommer och du får uppleva den verkliga skärpan [
Postad 21 January 2003 - 15:09
Postad 21 January 2003 - 15:45
Postad 21 January 2003 - 16:00
Ja ja vi får se vad man kan hitta på ikväll..
De e ju f-n att man inte fick duken idag... klart då har man något att se fram imot imorgon kanske..
Postad 22 January 2003 - 07:46
EMUMANNEN!![
Enhanced Home Theater is proud to announce the introduction of the SMART III Projector Calibration System. This is the latest software in Steve Smallcombe's SMART product family.
This version has been significantly upgraded with more accurate calibrations, additional charts and graphs and an improved interface. Steve's added many other great new features. Most importantly, this new version features a commercial light meter, which significantly increases the accuracy of the calibration, providing you with the best possible image for your projector at a very reasonable price.
SMART III is available for the Sony 10HT, 11HT, 12HT and HS-10. Additionally, the Sanyo PLV-60, PLV-70, Epson TW-100 and the Optima 55 & 56. There is also a "generic" version of SMART that will work with virtually all digital projectors.
And, for the next 30 days, SMART is available at a special introductory price, with a $50 savings. To visit Enhanced Home Theater and learn more about SMART, please visit www.enhancedht.com
As always, thanks for your interest in Enhanced Home Theater.
Steve Shubick
[email protected]
www.enhancedht.com
Postad 22 January 2003 - 12:33
Läste precis att man ska ansluta projen till Jordat uttag!
Men jag har inget jordat... kan jag använda ojordade uttaget?
Annars måste jag dra en sladd från köket... vilket sambon säkert skulle uppskatta!![
Hur har ni era TW100 anslutna??
Postad 22 January 2003 - 14:48
Postad 22 January 2003 - 15:59
PennyLane, gosh du bränner ju mer tid än vad jag gör! Har du också tröttnat på att titta på en vanlig tv? Hos mig är det ingen som vill se på den vanliga burken längre...
sbl, passa dig för jordfel bara för de är definitivt svårare att göra någonting åt än en ojordad projektor. Om man bara ser till att bryta strömmen till projektorn innan man tar i den så spelar det väl ingen roll om den är jordad eller ej (så länge den sitter utom räckhåll i taket)...
Postad 22 January 2003 - 17:54
Men ännu mer än TV blir det DVD - jag tror jag nämnde i någon annan post att jag samlat på mig alltför mycket filmer, så för tillfället ligger det säkert minst ett par hundra som väntar på sin tur. Och sedan jag fick PAL prog på spelaren så känns det som att det finns en massa filmer jag borde se om !
Ja, ja, jag vet att du är nöjd med din S-Video ... men jäklar anamma vilken bild man får med en bra progressiv insignal. Och på köpet får man det där stinget i bilden som du saknat med den hemmagjorda duken. Du är välkommen att komma över och kolla med egna ögon - inbjudan från i höstas står kvar. Så kan du passa på att fynda en "Band of Brothers" på samma gång. [
Postad 23 January 2003 - 07:55
Jaha när ska du bjuda över resten av dina TW100 vänner?[
Jag har för första gången nu sett på Monsters Inc med min nya TW100 och wow visst e det bra bild...
Dock bestod min duk av ett skrynkligt lakan slarvigt upphängt så jag skulle nog tro att det blir bättre när duken kommer upp... men det var skönt att starta upp den och se så att allt funkade....
Hoppas duken dyker upp idag... då j-vlar ska det kollas film..[
EMUMANNEN.... Jag skrev upp numret som jag hittade i hjälp menyn men glömde det hemma ... så senast imorgon kan du få det.. evt ikväll...
Ps... Blir det SMART kitet för dig eller?
Postad 23 January 2003 - 11:52
När det gäller PQ så blir jag aldrig nöjd, mycket vill ha mer! Det enda jag sagt är att det är trevligt att ha komponent, RGBHV och DVI kvar när man tittat sig mätt på bilden via s-video och komposit. [
Det där med bästa möjliga insignal för tv har jag redan utforskat. Jag hade hoppats på en markant förändring om jag bytte till en SVHS så att jag kunde köra bilden via s-video i stället för komposit. Det visade sig dock att skillnaden var marginell på grund av att den Panasonic SVHS-maskin jag testade hade sämre tunerdel än min Sony VHS. Därefter testade jag med en box för markbunden digitaltv. Med den var jag säker på att få markant bättre bild men inte då. Jag måste he en extremt bra analog signal eller så är det här med digitaltv och bättre PQ en ren bluff! Bilden vart något bättre definierad (förmodligen dels tack vare s-video i stället för komposit) men det analoga bruset (som är mycket lågt hemma hos mig) ersattes av digitala komprimeringsartefakter (och de upplever jag som mer irriterande). Det slutade med att jag behöll min VHS som tv-tuner via komposit eftersom de andra lösningarna endast gav knappt märkbara förbättringar!
Vad jag går och funderar på nu är om det är värt jobbet att bygga en HTPC. I så fall kan jag använda den som en chroma-bug-fri DVD-spelare samt ett DVB-kort skulle kanske kunna höja PQ för tv. RGBHV skulle även det bidra till högre kvalitet. Jag har ett analogt tv-tuner-card men brusnivån med en sådan lösning gör det inte värt att köra via HTPC i stället för att använda brusfri DCDi via projektorn. Det är nackdelen med DCDi, den gör mig lat eftersom nyttan med en HTPC eller progressiv DVD-spelare är så mycket mindre än med många andra projektorer så får jag het enkelt inte tummen ur... Väntar jag ett halvår till så finns det kanske bättre och billigare DVB-lösningar etc...
Den tanke som faktiskt kommit krypande mer och mer den senaste tiden är att uppgradera både receiver och DVD-spealer till någonting riktigt vasst... Men det är samma sak där, jag lutar mig tillbaka och njuter av det jag har en stund till... Väntar jag tillräckligt länge så kanske jag kan få både 10.2, DPL5 och HDDVD... [^]
Demon, firmware-version vore intressant! Jag funderar fortfarande på SMART, skulle gärna läsa några recensioner för nyttan med en TW100 på AVS först ... [
Postad 23 January 2003 - 12:57
PennyLane, jag har länge planerat en dykresa till Åland (det skall tydligen vara både prisvärd, intressant och mycket trevlig dykning där). När så sker kan du räkna med att jag hör av mig!
Ja det tror jag säkert (att Åland är vackert alltså) - men om du vill botanisera i min vinkällare och avnjuta en vällagrad Bordeaux tillsammans med en bit vilt, så får du nog masa dig ända till Åbo. Riktningen är ju den rätta i alla fall [
Demon bor ju tyvärr vid "fel vatten", men är naturligtvis välkommen även han.
Angående TV-tittandet så hade jag närmat tänkt att prova en box för markbunden digital-TV. Men av dina test att döma så borde man försöka låna en, innan man slår till. Det är ju ingen idé att bytta ut analogt brus mot digitala komprimeringsartefakter (där fick du till det [
Postad 23 January 2003 - 13:13
[quote]Ja det tror jag säkert (att Åland är vackert alltså) - men om du vill botanisera i min vinkällare och avnjuta en vällagrad Bordeaux tillsammans med en bit vilt, så får du nog masa dig ända till Åbo. Riktningen är ju den rätta i alla fall [
Ps. Digitaltv har en mycket stor fördel framför analoga sändningar i Sverige och det är anamorfisk bild! Det är dock färre program än man kan tro där man kan dra nytta av detta. Programguider är också bekvämt men interaktivitet som kräver anslutning till ett analogiskt jack känns direkt avtändande. Skippa allt "lull-lull" och fixa högkvalitativ PQ i stället eller ändå bättre, HDTV i 720p, rätt in i min TW100 tack! [}
Postad 23 January 2003 - 15:56
Postad 23 January 2003 - 17:53
Här e nummerna på min Tw100 H
V420 01 och 2X00046065XV101
Postad 23 January 2003 - 20:18
Herr Emu och Herr Penny ...
Här e nummerna på min Tw100 H
V420 01 och 2X00046065XV101
Oups... [?][?][?] Hur skall man tolka det? Slutar det inte på 108 för 1.08 osv. I så fall skulle detta vara version 1.01 och då måste man förmodligen använda de andra siffrorna för att identifiera "optical engine version" osv. Kan det vara så att TW100 inte kan uppdateras med ett TW100H firmware?!? [xx(] Detta måste jag försöka gräva i... [
Postad 23 January 2003 - 23:54
Optical Engine version: P210-01 (TW100) vs. V420-01 (TW100H).
Firmware version: 2600046063XV108 (TW100) vs. 2X00046065XV101 (TW100H).
Ganska lika men ändå inte... [?]
Postad 24 January 2003 - 07:53
Du håller väl mig uppdaterad om vad du får reda på Emumannen?
Och inte f-n fick jag någon duk... tidigast V7 hmprfff.
Here we go IKEA och NATTINATTI filmduk...[
Postad 24 January 2003 - 10:56
Först SMART III, John Edvardsen har beställt och betalat och jag har bett honom att återkomma med feedback om det är värt pengarna eller inte. Personligen har jag testat AVIA och en massa andra inställningar men bäst bild får jag när jag subjektivt låter mina egna ögon styra. [
När det gäller firmware så har "alkisroussos" försökt uppdater sin TW100H (som levererades med version 101) med ett 108 från en TW100. Han trodde i sin enfald att 108 var nyare men det hängde projektorn fullständigt. [xx(] Han skickade in den för att få den utbytt och fick en ny direkt från Japan. Gissa vilken version på firmware det satt i den? 102! [:0]
Enligt Håkan på AVD så skall tydligen Epson UK sitta på en version 1.10 till TW100 men de har inte skickat den till honom ännu. [
För att summera så borde det finnas en version 1.10 till TW100 och en version 1.02 till TW100H som ingen här på forumet har i sina projektorer... Dessutom kan tydligen inte en TW100H uppdateras med ett gammalt firmware från en TW100. [
Demon, får jag fråga var du köpte din TW100H . Jag skulle nämligen vilja veta vilka distributörer som har fått TW100H levererade från Epson... [?]
Postad 24 January 2003 - 12:38
Har letat på alla Epson sidor i världen... vem sitter och håller på dem?
Nyfiken e man allt..
[
Postad 24 January 2003 - 13:17
När jag har fått det kan jag vidarebefodra det till dom som vill ha det.
/Magnus
Postad 24 January 2003 - 13:54
/Magnus
Postad 24 January 2003 - 14:09
Du kan väl höra med honom .. går det så går det...[
Postad 24 January 2003 - 14:12
Föreslår att du kontaktar honom och hör vad han kan göra.
http://www.avdtech.nu
/Magnus
Postad 24 January 2003 - 14:42
magnusp: Inför mitt köpa av min TW100 kollade jag just med HÅKAN ang.
"zero dead pixel waranty" och fick till svar att detta även gällde för AVD !!!
Så jag tycker nog att du ska stå på dig.
Hänvisa även till Epson UK ( som även täcker Sverige ) för nämnda waranty.
PS. Jag har ett mail sparat där Håkan bekräftar att "zero dead pixel waranty" gäller hos AVD.
Postad 24 January 2003 - 14:45
Kanske e det något du kan fixa?
Vore klart intressant att veta vad uppgraderingen innebär oxå...
Postad 24 January 2003 - 14:46
Möjlighet att själva uppdatera firmware? Det skulle vara väldigt intressant för jag "orkar" inte skicka projektorn till AVD för uppgradering. Det är inte alla som bor i Stockholm... [
Postad 24 January 2003 - 14:50
Det vi däremot såg var ett litet område med "svagare" färg som vi dessutom kunde få att "byta" panel genom att ställa om färgstyrkan. Detta trodde Håkan först var smuts på panelerna men sedan att det var ett mjukvarufel. Därav FW uppgraderingen.
Jag såg själv alla tester och måste hålla med om att det var nog så att ingen pixel var trasig. [
/Magnus
Postad 24 January 2003 - 16:29
När det gäller Epson UK (som verkar vara något av en bad boy i Epsonvärlden) så skall jag skriva ett brev till deras marknadsansvarige i helgen! [}
Postad 26 January 2003 - 10:30
Jag har nu fått och installerat Philips DVD963SA (PAL progressive mod) med Supra komponentkabel. Resultatet är följande och är konsekvent med både PAL och NTSC källor:
1. Vertikala ränder borta.
2. Upplösningen i bilden upplevs enligt min subjektiva bedömning som högre. Eller kanske jag borde beskriva det som om mera detaljer kommer fram i bilden? Den fysiska upplösningen är ju densamma.
3. Bilden är stabilare eller "fastare" hur man nu skall beskriva det.
Jag kan starkt rekommendera kombinationen Epson TW100 och Philips DVD963SA.
Postad 26 January 2003 - 12:08
Precis som emumannen beskrev tidigare så hade även jag vänner över igår och kollade på Sagan om Ringen för "n:te" gången.. Första filmen jag kollar från början till slut på projektorn.. Är riktigt, riktigt imponerad.. Otroligt bra bild, superstabil, och totalkänslan är en "bio-upplevelse" som jag inte trodde var möjligt...
Postad 26 January 2003 - 13:02
Postad 27 January 2003 - 08:03
Hoppas att du förstår att du kommer få göra en turne runt landet och ställa in våra TW100.... till en ersättning naturligtvis..[
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
3 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?