Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Hitachi PJ-TX10 *

532 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 December 2003 - 08:01

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

• 464 inlägg
  • 0
uppar den här lite.. =) borde bli en officiell tråd snart tycker jag.. finns ju ingen annan stor tråd om tx10

Postad 30 December 2003 - 08:13

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
HJÄLP...

Något har blivit knas... :blink:
https://www.prisjakt...asdanne&picno=8

Kolla på bilden i mitt galleri...
Jag har fått ett ljust sträck längs hela bilden i nederkant.
Den är på alla skivor. Så det är nog inte filmen som det är fel på.
Jag får det inte på TV:n så det är nog inte dvd-spelaren.
Den uppkommer både på S-video och komposit så det ligger nog i projen...

Har ni något sett liknande?
Har jag missat några inställningar?

eller är det så?... får man leva med det? :)

Postad 30 December 2003 - 08:53

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
wobert>> Trist. :) Hoppas du får hjälp. Måste vara ett riktigt måndagsex som du har fått.

basdanne>> Du har inte ändrat overscan?
Eller dragit upp skärpan till 5? I princip borde en överdriven skärpeinställning kunna orsaka ett sådant streck.

Postad 30 December 2003 - 09:01

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
Tror inte att jag pillat på overscan men det kan tänkas att jag dragit upp skärpan lite...
Men varför skulle det resultera i dessa något konstiga sträck?

I så fall får jag väl gå hem och testa att dra ned skärpan igen.
Tack för tipset.
Något mer som kanske kan orska hemskheter?

Postad 30 December 2003 - 10:27

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

• 464 inlägg
  • 0

wobert>> Trist. :) Hoppas du får hjälp. Måste vara ett riktigt måndagsex som du har fått.

basdanne>> Du har inte ändrat overscan?
Eller dragit upp skärpan till 5? I princip borde en överdriven skärpeinställning kunna orsaka ett sådant streck.

jo det verkar onekligen vara det.. inte skoj alls.. får se hur lång tid det tar att fixa.. i värsta fall måste jag lämna bort den o vänta på att den ska lagas.. kommer o ta ett tag då.. hoppas jag får lämna tebax den o få en ny men den chansen är inte så stor.

Postad 30 December 2003 - 10:44

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0
Wobert,
trist med din projektorn.

Men alla tillverkare har en viss procent felaktiga projektorer, tyvärr.
Z2.a är ju inte heller direkt felfri, ännu...
Kanske är det något annat du inte är nöjd med när det gäller Hitachin?

Själv är jag jättenöjd men kan tänka mig byta till en svensk Panna 500 nu till våren :)

Postad 30 December 2003 - 11:51

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

• 464 inlägg
  • 0

Wobert,
trist med din projektorn.

Men alla tillverkare har en viss procent felaktiga projektorer, tyvärr.
Z2.a är ju inte heller direkt felfri, ännu...
Kanske är det något annat du inte är nöjd med när det gäller Hitachin?

Själv är jag jättenöjd men kan tänka mig byta till en svensk Panna 500 nu till våren :D

jag är nöjd med allt annat förutom screendoor som jag stör mig på rätt så rejält.. z2:an uppvisade ingen screendoor alls när jag jämförde den med hitachin.

Postad 30 December 2003 - 15:07

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
wobert: Tråkigt att den pajade.. nu är det bara och hoppas att butiken du köpt den av är riktigt service minded så att dom löser det på nåt smidigt sätt för dig.
Om du nu vill ha en garanerat felfri proj så är nog inte Z2 rätt väg och gå, den om nån verkar lida av barnsjukdomar. Det gör det tyvärr på alldeles för mycket elektronik prylar idag... elektronik, numera "slitåslängteknik".

Fick mina Ixos kablar igår. Det tog dock ganska mycket längre än beräknat att få in dom i mina kabel lister. 4 separata ledare tar visst en hel del mer plats än Sonys PJ Multi kabel ! :angry:
Men det gick till slut så att jag hann prova lite snabbt inatt. Bilden vart bättre. Först kändes det som att bilden blivit mörkare men efter en stunds tittande framstod det mer som att alla fäger hade blivit mycket mer kontrollerade, hela bilden känns mer kontrollerad och har fått ytterligare ett snäpp bättre djup och 3D känsla. Det känns som att en hinna försvunnit från bilden, tyvärr inte hinnan av screendoor. :D
Det kändes oxå som att svärtan blivit lite mörkare, men det kanske är inbillning.

Ska testa lite RGBs från Samsung sattellit mottagaren idag, det blir spännande.

Precis som för wobert så är screendoor det enda jag kan klaga på nu, vilken bild i övrigt!!

Mattias.

Postad 30 December 2003 - 16:01

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

• 464 inlägg
  • 0

wobert: Tråkigt att den pajade.. nu är det bara och hoppas att butiken du köpt den av är riktigt service minded så att dom löser det på nåt smidigt sätt för dig.
Om du nu vill ha en garanerat felfri proj så är nog inte Z2 rätt väg och gå, den om nån verkar lida av barnsjukdomar. Det gör det tyvärr på alldeles för mycket elektronik prylar idag... elektronik, numera "slitåslängteknik".

Fick mina Ixos kablar igår. Det tog dock ganska mycket längre än beräknat att få in dom i mina kabel lister. 4 separata ledare tar visst en hel del mer plats än Sonys PJ Multi kabel !  :angry:
Men det gick till slut så att jag hann prova lite snabbt inatt. Bilden vart bättre. Först kändes det som att bilden blivit mörkare men efter en stunds tittande framstod det mer som att alla fäger hade blivit mycket mer kontrollerade, hela bilden känns mer kontrollerad och har fått ytterligare ett snäpp bättre djup och 3D känsla. Det känns som att en hinna försvunnit från bilden, tyvärr inte hinnan av screendoor.  :D
Det kändes oxå som att svärtan blivit lite mörkare, men det kanske är inbillning.

Ska testa lite RGBs från Samsung sattellit mottagaren idag, det blir spännande.

Precis som för wobert så är screendoor det enda jag kan klaga på nu, vilken bild i övrigt!!

Mattias.

jo butiken är kanon.. loudness hembio här i linköping.. har köpt mitt magnat högtalarsystem där oxå.. dom är jäkligt trevliga o bra att ha o göra med. t.ex. så hade jag beställt magnat vector 22 surroundare men sen visade det sig att dom inte skulle tillverkas längre.. så jag fick vänta ett bra tag så jag skulle få ett par dipoler istället (mycket dyrare) men det tog tid det oxå så jag fick ett par vector 55 golvare istället =)

kanske borde nöja mig med en hitachi iaf då.. screendooren syns inte lika bra nu när jag flyttade bak soffan o så.. har beställt en supra komponentkabel som jag hoppas ska lyfta bilden ett par snäpp till =)

Postad 30 December 2003 - 18:54

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0

Tror inte att jag pillat på overscan men det kan tänkas att jag dragit upp skärpan lite... Men varför skulle det resultera i dessa något konstiga sträck?

Det är ju precis detta som "skärpa" gör, både på TV-apparater och projektorer. Kontrasten i högfrekventa områden av bilden ökas, vilket gör att man får en "gloria" runt områden med stora ljusstyrkeskiftningar. Detta ger en illusion av ökad skärpa och detaljrikedom. Brukar även kallas Edge Enhancement.
Gränsen mellan det svarta i neder- eller överkant på en 2.35:1-bild kan ju vara väldigt "högfrekvent". Den övergår från nästan svart till den ljusare bildytan med väldigt få steg, vilket gör att en Edge Enhancement som läggs på i efterhand av projektorn kanske även "förbättrar" detta område.

Fråga: Finns linjen även vid väldigt mörka delar av själva bildytan? Isf är det nog inte skärpeinställningen som orsakar det.
Om den blir tydligare ju ljusare själva bildytan är, då är det säkerligen detta som är problemet. På din bild ser det ut som ett typiskt fall av EE.

Postad 30 December 2003 - 21:54

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

• 464 inlägg
  • 0
sådär nu har jag varit nere på loudness o snackat med dom.. fick en ny projektor direkt.. det kallar jag service.. =D ska bara ställa in den igen så blir det bra.. har köpt en supra AV-3 komponentkabel nu oxå.. =D

Postad 30 December 2003 - 23:29

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
wobert: Det där var ju kanon, så ska man behandla sina kunder !
Ett plus i kanten åt Loudness.

Har nyss kollat "Termiantor 2 - Judgement Day - Ultimate Edition Directors Cut.. o.s.v" :D .
Alltså grabbar.. är inte det tidernas bästa fullblodade action rulle ??

Nu ska jag snart kolla in 3:an för första gången. Naturligtvis tror jag inte den kommer i närheten av 2:an men det ska bli kul att äntligen se den.

Mattias.

Postad 31 December 2003 - 01:05

Mackee
  • Mackee
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Nu har jag köpt en hylla som jag tänkte smälla upp på väggen ovanför soffan och placera projektorn på (som det är nu har jag den stående på en hög bänk lång till vänster om soffan och utnyttjar horisontella lensshiften till max). Jag funderar lite på hur högt jag kan sätta hyllan. Helst skulle jag vilja sätta den högt mitt för duken men ovanför dukens överkant och utnyttja vertikala lensshiften. Enligt manualen ska det gå att ha projektorn lins i höjd med dukens överkant. Om jag vill ha den högre måste jag alltså projicera nedåt vilket jag antar medför en viss bildförvrängning. Vad tror ni är bäst? Hur gör man om man har en takmonterad projektor? Tiltar man den då lite nedåt eller?

Postad 31 December 2003 - 01:25

Unregistered33380
  • Unregistered33380
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0

filmen jag kollade på när jag såg VB va monsters inc. .. det va precis efter att jag startat projjen men sen försvann dom.. samma sak med fläkten men den höll på ett bra tag.. 5min ungefär o varva upp o ner.. sen la den sig på en låg nivå..

tänkte bara kolla en sak med er.. är lite osäker på vad VB är.. men är det när det går horisontella linjer över bilden? jag hade 3-4st som åkte neråt hela tiden.. riktigt irriterande.. får se om min supra komponent kommit hem idag.. kan ju hoppas iaf =D

Du har inte sett noen regnbågar på TX10:n oxo eller? :D :angry:

Postad 31 December 2003 - 05:43

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0
mackee,
det bästa, dock ej det mest estetiska sättet är att lägga den uppåner på hyllan.
Montera hyllan ca.5 cm under ovankanten på din 16:9 duk där du tänkt projecera bildytan.

Wobert,
gissar att du är :D igen. Grymm service.

Postad 31 December 2003 - 08:36

Unregistered8369b8a4
  • Unregistered8369b8a4
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Fick upp min tx 10:a i taket igår, men har inte hunnit ställa in den riktigt. Tack gode gud för lens shiften! Jag har ett biltema högtalarfäste som jag fäst den i och jag behövde inte förlänga det! Bara att skruva ihop å köra! Jag såg t.o.m. att den lutar lite uppåt!!! när jag kikade på monteringen från sidan. Vem är Keystone :D

Postad 31 December 2003 - 09:02

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

• 464 inlägg
  • 0

filmen jag kollade på när jag såg VB va monsters inc. .. det va precis efter att jag startat projjen men sen försvann dom.. samma sak med fläkten men den höll på ett bra tag.. 5min ungefär o varva upp o ner.. sen la den sig på en låg nivå..

tänkte bara kolla en sak med er.. är lite osäker på vad VB är.. men är det när det går horisontella linjer över bilden? jag hade 3-4st som åkte neråt hela tiden.. riktigt irriterande.. får se om min supra komponent kommit hem idag.. kan ju hoppas iaf =D

Du har inte sett noen regnbågar på TX10:n oxo eller? :D :angry:

haha vadå finns det där jag sa bara på DLP projjar eller? klart det inte finns regnbågar på en lcd.. men det va vandrande horisontella streck.. jag skojar inte.. på den nya projjen är det inget sånt.. kanonbild helt enkelt.. =D

Postad 31 December 2003 - 13:28

Mackee
  • Mackee
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

det bästa, dock ej det mest estetiska sättet är att lägga den uppåner på hyllan.

Varför är det bättre att ha den upp och ner? Kan man inte justera lensshiften lika mycket neråt som uppåt?

Postad 31 December 2003 - 13:52

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

• 464 inlägg
  • 0
jag satte min projj på en hylla 1.90 upp från golvet.. blev kanonbra.. använder lensshiften så blire kanon..

Postad 31 December 2003 - 14:26

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Mackee: Om du monterar den upp o ner, alltså takmonterar den så kommer bildens överkant hamna ungefär i linje med linsens underkant. Det går inte att använda lens shift så att man kan takmontera och sedan lens shifta bilden neråt, därför är det liksom ingen större idé. Lens Shift funktionen fungerar bara åt ett håll, alltså neråt vid normal montering och uppåt vid takmontering. Visst, enligt handboken kan maximalt användande av lens shift funktionen ge lite försämrad bildkvalitet men jag har ännu inte hört talas om nån som upplevt det så. Fördelen du kan få iså fall med att takmontera den istället är att du inte behöver använda lens shift funktionen ( men du kommer fortfarande inte att kunna ha projektorn ovanför dukens övre kant utan att använda keystone ) och kan vara helt säker på att du inte kommer förlora nån bildkvalitet.

Jag har min TX10 monterad på en hylla rätt vänd i höjd med bildens övre kant ( max lensshift neråt ). Jag skulle vilja ha duken lite längre ner så jag ska prova tilta projjen lite neråt och använda liiiite keystone för att se om det gör nån skillnad i bildkvalitet. Om inte annat är det ju bara att flytta ner hyllan lite, nu är den ca 190cm upp från golvet.

Mattias.

Postad 31 December 2003 - 14:34

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0
mattiask m fl.
tycker inte ni att det är irriterande med den pyramidformade belysta bildytan i förhållande till själva bilden!

Själv är jag medicinskt bevisat allergisk mot massa onödiga ljusområden utanför själva filmen :D , reaktionen påminner om "regnbågssjulan", he hee.

Detta får bli mitt sista svar på prisjakt för iår.

Vi ses igen nästa år :angry:

Postad 31 December 2003 - 14:46

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0

mattiask m fl.
tycker inte ni att det är irriterande med den pyramidformade belysta bildytan i förhållande till själva bilden!

Jo precis.. där är därför jag säger att jag ska prova. I.o.m att jag har enormt svårt att se var bildytan tar slut och duken börjar när det inte är nån "aktiv" bild så kanske det skulle fungera med liiite keystone.. alltså därför ska jag prova.

Ville bara förstydliga mig ordentligt när man inte läser inläggen ordenligt... :D

Gott Nytt År på er allihopa !

Mattias.

Postad 01 January 2004 - 14:08

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Nu har jag provat köra lite RGBs från scarten på min Samsung DSR-9500 sattellite mottagare. Bildkvaliteten varierar ju enormt mellan kanaler men t.e.x så igår kikade jag en snutt på "Men Of Honor" på TV1000 och då uppskattar jag att bildkvaliteten är ungefär jämförbar eller lite sämre än en dvd utgåva av lite sämre klass, typ "Johnny English" som jag såg för nån dag sen på dvd.. det tycker jag är klart godkänt. Hitachins egna bild behandlings kretsar gör ett mycket bra jobb för dom här pengarna måste jag säga. Visst skulle man säkert få ett klart lyft i bildkvalitet om man skaffade t.e.x en Iscan men jag känner inget behov av det just nu ialla fall. Kollade lite boxning på Viasat Sport oxå igår och det såg riktigt bra ut.
Däremot saknar jag en funktion från HS10:an mycket när man ska kika på nån letterbox sändning av en 2.35:1 film, när man då låter projjen fylla ut duken i sidled så fösvinner ju lite av texten. På HS10:an och dom flesta WS TV apparater jag sett så kan man ju flytta upp hela bilden lite så att man får med hela texten. Det verkar inte gå med Hitachin, synd.
Det finns dock ett till bildläge så att man får med hela texten men då minskar den bilden till ett mellanting mellan 4:3 och 16:9 bredd, det fungerar ju men ändå en miss av Hitachi tycker jag.

Mattias.

Postad 02 January 2004 - 15:19

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

• 464 inlägg
  • 0
vad har ni för dukar? jag köpte en luma draper som jag inte vet storleken på riktigt.. hehe.. men 219cm bred iaf.. en 4:3 duk är det .. 16:9 duken kostade 500:- mer av nån lustig anledning.. det är ju mer duk på 4:3 duken.. men bara för det heter widescreen så blir det dyrt.. ;) .. säljaren tipsade mig om att jag skulle maska duken med svart vävtejp.. är det nån som gjort det? ska man bara maska överdelen ? bilden blir ju olika med 2.35:1 o 16:9 så underdelen är inte så bra o maska..

Postad 02 January 2004 - 16:24

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0
mattiask,
blir själv irreterad över att jag inte kan justera bilden mellan "barsen" uppåt för textens skull.
Men det verkar som man skall köra i FILM2 läget istället!

Först zappar man omkring bland kanalerna, för att sedan zappa runt på WB knappen. Mycket zappande blir det ;)

Postad 02 January 2004 - 16:25

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Du kan ju själv välja om du vill ha bilden längre ner på duken ( maska ovanför ) eller högre upp ( maska under ). Det kommer inte spela nån roll om filmen är 2.35:1. Det är ju projektorns projicerade bild du ska ställa in bilden efter, sen om det är en 2.35:1 film så hamnar den ju innom 16:9 området ialla fall... eller missförstod jag vad du menade nu ?? ;)

Jag kör med en Dalite High Power 92 tums 16:9 duk ( 203 * 114 cm ). Har varit väldigt nöjd med den då den är tok slät och bilden har känts väldigt bra men jag såg nyligt en annan TX10:a på en vanlig vit Draper duk och det såg riktigt bra ut.. men jag ska prova dvd:n som kördes mot TX10:an då, det kan vara den som är bättre än min oxå.
Jag är lite rädd att börja byta duk nu när jag har en slät en... fan om man får en med vågor i... det gillas inte !

Mattias.

Redigerat av mattiask, 02 January 2004 - 16:26.

Postad 02 January 2004 - 16:31

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
användarnamn: Ja det är väl det som är tanken antar jag med Film2 läget, att man får med hela texten men det känns som en ganska dålig kompromiss. Fast när jag testde lite med sattellite mottagaren tittade jag ändå på 4:3 läget för bildkvalitetens skull, men då kollade jag ju inte en hel film utan testade mest.

Nåja ännu en sak att önska till en kommande Hitachi PJ-TX100 eller nåt sånt. ;)

Mattias.

Postad 03 January 2004 - 21:37

Mackee
  • Mackee
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Igår när jag satt och kollade på film tyckte jag att bilden såg lite "skräpig" ut. Så efter filmen gjorde jag en grundlig kontroll av projektorn. Tyvärr med ganska nedslående resultat :) Jag fokuserade på ett vitt pappersark som jag höll ca halvmetern från projektorn och satte sedan fokusringen rejält ur fokus och gissa vad jag såg... Jo, ett helt gäng med dammkorn på panelerna. Massor av skarpa gröna och röda fläckar/prickar (mest gröna). Det är inte dammkorn på linsen då jag torkat av denna med en linsduk. Hur kan detta vara möjligt på en ny projektor? Har bara kört den i ca 30 timmar och varit extremt försiktig med den.

Tyvärr upptäckte jag också en röd "stuck" pixel nästan mitt i bilden som jag inte sett förut. Tycker inte den syns så mycket när man kollar film men det stör mig ändå :huh: Är det någon som vet vilken pixelpolicy Hitachi har?

Såg också att det var en liten repa mitt på linsen som inte går att putsa bort med linsduken (repan syns bara när lampan är på). Tror inte att det påverkar bilden direkt men lite mystiskt är det ju. Jag kan med säkerhet säga att det iaf inte är jag som gjort den.

Ett annat problem jag upptäckte när jag körde en vit blank bild var att screendoor-mönstret inte var lika skarpt och jämnt över hela skärmen. Var liksom om det på vissa ställen blev lite grumligt medan det på andra syntes jätteskarpt. Borde det inte vara lika överallt?

Ska kolla med stället jag köpte den och höra vad de säger. Dammproblemet borde väl iaf fixas på garantin. Tyvärr har jag haft den sedan lucia så risken är väl att det gått för lång tid för att få en ny. Har ingen direkt lust att få något slitet utbytesexemplar som varit på rep.

Postad 06 January 2004 - 21:04

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Mackee: Hur går det för dig med dina problem med HItachin ?

Jag har inte varit riktigt nöjd senaste tiden. Bilden har känts lite pixlig och skräpig på nåt sätt. Jag laborerade för fullt igår. Provade byta komponent kabel, tog ner den från hyllan och provade utan lens shift. Provade köra från jordat el uttag. Det blev ingen skillnad med nåt av testerna. Men det var kul och se att det inte blev nån förbättring med att köra utan lens shift, då behöver man inte bry sig om det.
Satte tillbaka den på hyllan och började laborera med inställningarna igen.
DÅ upptäckte jag det som förmodligen är det Arioch har pratat om när han inte tyckte han fick lika bra bild på "Personlig" fast hans tällde in samma värden som på "Dynamic". Jag hade matat in Dynamics värde på personlig och sänkt gamman från 2.5 till 2.2 för att få bättre shadow detail och en ljusare bild. Nu när jag provade med Dynamic igen så var ju skillnaden klockren. Bilden känns mycket renare och mer kontrollerad, mörkare men mer naturlig. Visst tappar man shadow detail men det får jag leva med.
När jag nu byter tillbaka till mina gamla inställnignar på "personlig"så kommer den där skräpiga känsla över bilden tillbaka. Det blev en del jobb i onödan igår men nu vet jag ju ialla fall att kablarna och lens-shift är okej.

Nu ser mina iställningar ut så här.
"Dynamic"
Ariochs RGB värden.
Ljus 3 ( den är jag dock fortfarande och fipplar mycket på.
Kontrast 0
Skärpa 2 alt 3
Färg 0
Färgton 0

Mattias.

Redigerat av mattiask, 06 January 2004 - 21:05.

Postad 07 January 2004 - 08:29

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0

Fråga: Finns linjen även vid väldigt mörka delar av själva bildytan? Isf är det nog inte skärpeinställningen som orsakar det.
Om den blir tydligare ju ljusare själva bildytan är, då är det säkerligen detta som är problemet. På din bild ser det ut som ett typiskt fall av EE.

Har provat i helgen som gått n med att köra RGB från dator och jag tror att mitt lilla fenomen har försvunnit. Dock är det tillbaka igen när jag pluggar in dvd:n.
Skall testa när jag får min 16 meters comonent-scart -monsterkabel.

Postad 07 January 2004 - 12:13

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
basdanne>> Jag tror att det är EE du ser.

mattiask>> Jag kör faktiskt med DYNAMIC mest hela tiden nu. Ljusstyrka på lite plus ibland, beroende på film, och lite plus på rött i balansen.
Är mkt nöjd med bilden nu. Satt och tittade på "Below" igår och förvånades gång på gång över hur detaljerad och verklig bild det faktiskt är.
Jag måste säga att jag är extremt nöjd med projjen. :)

Såg för övrigt Z2:an för första gången i måndags. Färgerna var likvärdiga med Hitachi:n tycker jag och visst hade den mkt mindre screendoor, MEN med DVD/TV tycker jag inte att det spelar ngn roll, eftersom upplösningen på det man ser ändå är så låg.
Skulle man köra dataspel eller HDTV-material på en Z2:a så är det ju en helt annan historia, men sålänge det är vanlig DVD jag använder mest så är det helt ointressant med den högre upplösningen.
DESSUTOM så hade Z2:an jäääättemycket vertical banding, ngt som jag aldrig ser på min Hitachi! :lol: ;)

Kör f.ö. nu ca 195 cm bred bild och sitter ca 4,5 m. från duken. Screendoor:en är mkt svår att se. Förstorar jag bilden till 240 cm så syns screendoor:en mkt mer, men då är även källmaterialet för lågupplöst för den storleken/avståndet tycker jag.

Postad 07 January 2004 - 20:06

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Arioch: Jag förstår inte hur du kan tycka att upplösningen inte spelar nån roll med dvd material. Bilden var helt pixelfri med min HS10:a. På Hitachin kan jag se det hela tiden om jag vill. Däremot syns det alltid så fort man ser himlen eller nåt liknande i en film, och det syns tydligt. Det syntes inget sånt överhuvudtaget med Sonyn. Bilden var helt enkelt mycket mer högupplöst trots exakt samma käll material... så hur kan dvd:s begränsade upplösning inte spela nå roll, det förstår jag inte ?

Än så länge kan jag dock leva med pixligheten, resten av bilden är så bra och den var ju så billig. Men jag skulle ljuga så min tunga blev svart om jag sa att jag inte såg screendoor eller att det inte stör mig.

Hitachin är ett kap.. men inte kommer jag ha den sååå länge. När det finns en DLP med riktigt bra bild, lite regnbågar, tyst fläkt och alla andra funktioner jag vill ha för 20-25000:- kommer jag att byta.. tror jag ! :)

Mattias.

Redigerat av mattiask, 07 January 2004 - 20:07.

Postad 07 January 2004 - 22:51

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Alltså... DVD, PAL video, NTSC... Vad du vill, förutom HD-material, är inte gjort för att blåsas till en bredd som nästan motsvarar betraktningsavståndet.

Självklart är t.ex. en 720-projje mer finmaskig om vi talar om LCD-panelen, men källmaterialet är fortfarande lika lågupplöst och ingen bildprocessor i världen kan ändra på det.

Jag skulle inte vilja sitta 3 m ifrån en 240 cm bred Z2-projektion av DVD, trots att dess matris är 1280*720. NTSC är fortfarande enbart max 480 linjer på höjden och PAL fortfarande enbart max 576 linjer.
Det enda som en högre matris än källmaterialet + felaktigt betraktningsavstånd resulterar i är ju en suddighet som ingen blir glad av.
Visst kan man sitta och glädja sig ett tag över att man inte ser ngt rutnät, men efter ett tag får man ont i ögonen för att det är suddigt istället.
Jag har haft en CRT-projje som klarar 1200 linjer på höjden i 4:3, men inte sjutton blev det skarpare bild om man körde mer än vanligt linjedubblat ändå. Det enda som blev bättre var att mellanrummen scan-linjerna försvann någonstans mellan 700-800 linjer i 16:9.

Mindre synlig matris = bra? Självklart.
Högre upplösning = skarpare och mer detaljerad bild? Knappast.

Är du med på vad jag menar? :)

Min poäng är:

Sitter jag 3,5 meter ifrån en 195 cm bred PJ-TX10-projektion så ser jag matrisen väldigt tydligt. Inte bra.
Sitter jag 4,5-5 meter ifrån så ser jag knappt matrisen, utom i undantagsfall. Helt ok! Självklart kan jag fortfarande se den i ljusa bildpartier om jag putsar upp glasögonen och koncentrerar mig, men koncentrerar jag mig istället på filmen så är den inget problem.
Sitter jag 3,5 meter ifrån en 195 cm 720-projektion (t.ex. Z2:an) så ser jag inte tillstymmelse till matris, det är ju jättebra. Däremot så är bilden såpass mkt för stor att den blir suddig och upplevs som detaljfattig. Alltså måste jag även med en 720-projektion backa en meter för att bilden skall bli "tight".
I det läget känns det meningslöst att lägga en enda krona mer på en projje som egentligen inte ger något extra. ;)

Hade jag haft 720-källmaterial att tillgå så hade jag nog tyckt annorlunda. :lol:

Postad 07 January 2004 - 22:53

Mackee
  • Mackee
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Mackee: Hur går det för dig med dina problem med HItachin ?

Jorå, nu har stenen börjat rulla. Det är tydligen Anta Service som sköter servicehanteringen på Hitachiprojektorer. På deras sajt kan man läsa att de har 28 dagars D.O.A. Men gissa vad... det gäller inte konsumentprodukter vilket PJ-TX10:an klassas som ;) De har heller inte utbytesprodukter (vilket jag tycker är bra) utan reparerar/servar den felaktiga projektorn. De ville ta in den för att kolla upp dammet och fokusproblemet men de påstod sig inte kunna göra något åt reporna på linsen. Det måste jag isf ta direkt med Hitachi. Jag har inte fått tag på rätt person ännu men jag har ett och annat att säga till dem vad jag tycker om att de inte behandlar alla kunder lika. Varför ska vanliga konsumenter ha sämre villkor? Visst, det är en billig projektor men 15000 spänn är ju ändå en del pengar... Nu är iaf projektorn felanmäld så vi får se hur det slutar. Sedan är det ju trist att jag inte vågar använda den tills jag skickat den för att hålla lamptiden nere. Så ni andra får kolla lite extra och sända en tanke till mig :)

Postad 07 January 2004 - 22:56

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Ett tillägg:

Är det så att man absolut inte klarar av att se scanlines, screendoor o.dyl. så skall man såklart skaffa sig en mkt högupplöst projje. Självklart.
Man skall bara inte förvänta sig att det blir mer detaljer i bilden än med en projje som har ca 540-576 linjer på höjden. För det blir det inte. :)
Personligen har jag inga jätteproblem med linjer och rutnät. Jag är uppvuxen med en uppfinning som heter TV och på dessa apparater har de fenomenen alltid funnits. ;)

Och jag vet att Hitachi:n bara har 480 linjer på höjden, men med tanke på att man oftast pratar om en reell upplösning på max ca 540 linjer på höjden så är det inte så förfärligt många linjer man går miste om i PAL.
I NTSC går man inte miste om något.

Postad 08 January 2004 - 11:16

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

• 464 inlägg
  • 0

basdanne>> Jag tror att det är EE du ser.

mattiask>> Jag kör faktiskt med DYNAMIC mest hela tiden nu. Ljusstyrka på lite plus ibland, beroende på film, och lite plus på rött i balansen.
Är mkt nöjd med bilden nu. Satt och tittade på "Below" igår och förvånades gång på gång över hur detaljerad och verklig bild det faktiskt är.
Jag måste säga att jag är extremt nöjd med projjen. :)

Såg för övrigt Z2:an för första gången i måndags. Färgerna var likvärdiga med Hitachi:n tycker jag och visst hade den mkt mindre screendoor, MEN med DVD/TV tycker jag inte att det spelar ngn roll, eftersom upplösningen på det man ser ändå är så låg.
Skulle man köra dataspel eller HDTV-material på en Z2:a så är det ju en helt annan historia, men sålänge det är vanlig DVD jag använder mest så är det helt ointressant med den högre upplösningen.
DESSUTOM så hade Z2:an jäääättemycket vertical banding, ngt som jag aldrig ser på min Hitachi!  :lol:  ;)

Kör f.ö. nu ca 195 cm bred bild och sitter ca 4,5 m. från duken. Screendoor:en är mkt svår att se. Förstorar jag bilden till 240 cm så syns screendoor:en mkt mer, men då är även källmaterialet för lågupplöst för den storleken/avståndet tycker jag.

jag kör med dina inställningar du skrev för ett bra tag sen o tycker dom funkar bra.. en jäkla skillnad mot dynamic men bilden är exakt som normal tycker jag.. så nu kör jag normal.. dynamic tycker jag inte alls om.. mörk o lummig bild .. starka färger.. vill få tag på dom ultimata inställningarna så slipper jag tänka på skiten mer.. :(

Postad 08 January 2004 - 15:54

Unregistered6966891c
  • Unregistered6966891c
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Jorå, nu har stenen börjat rulla. Det är tydligen Anta Service som sköter servicehanteringen på Hitachiprojektorer. På deras sajt kan man läsa att de har 28 dagars D.O.A. Men gissa vad... det gäller inte konsumentprodukter vilket PJ-TX10:an klassas som  De har heller inte utbytesprodukter (vilket jag tycker är bra) utan reparerar/servar den felaktiga projektorn.

Hej

Jag köpte min TX10:a på Hifi-Center i Malmö och tyckte att de verkade väldigt trevliga.
Tyvärr var det inte lika kul när jag fick problem med projektorn. Jag har en grön lysande pixel mitt i (som jag igentligen inte stör mig på) men man vill ju ha en felfri produkt. När jag ringde och frågade om jag skulle få en ny så fick jag bara svaret att gå in på antaservice.se och fylla i formuläret så vet de om jag får en ny eller inte.
Personligen tycker jag att detta är ganska konstigt sätta att behandla sina kunder, jag hade ju bara ägt pojektorn i 2 dagar.
Hur som helst undrar jag var du såg att det inte gäller konsumentprodukter?

Min andra fråga är om någon har provat att koppla en Force 1199s (satellitmottagare) 1199s-SCART till TX10-RGB. I tidningen Hemmabio skulle det gå att koppla där kabeln i ena änden är SCART och i den andra RGB där composite är som sync. Däremot är det inte helt enkelt att få tag i en sådan kabel.

Mvh
Mr.M

Postad 08 January 2004 - 16:01

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Arioch: Tack för den utförliga förklaringen.. men jag kan inte hålla med, inte alls faktiskt.
Säga vad man vill om man inte kan få mer detaljer p.g.a av dvd:s begränsade upplösning o.s.v. Jag bryr mig inte om siffor i det här fallet.
Faktum är att med HS10:an och exakt samma storlek på bilden på exakt samma avstånd så kändes den mycket mer högupplöst. När kameran panorerade över en himmel så var där bara en livs levande himmel. Med Hitachin eller nån annan lika lågt upplöst LCD proj så är det inte bara en himmel, det är en himmel bakom en hinna, ett finmaskigt nät. Där spelar projektorn upplösning tydligen väldigt stor roll, säga vad man vill om att det inte blir mer detaljer eller att det faktum att ingen bildprocessor i världen kan ändra på källmaterialets upplösning, men väldigt mycket bättre är det.

Jag är oxå uppvuxen med TV men att jämföra en TV med t.e.x en HItachi proj som att man skulle känna sig van vid samma linjer eller rutmönster, det kan du väl inte mena allvar med ?
Jag har aldrig stört mig på några linjer på nån av mina TV apparater, eller hos nån annan för den delen heller. Eller har du alltid suttit 20 cm ifrån TV och tittat när du varit liten, då kan jag ju förstå. :)

wobert: Det skiljer nog mellan projjarna. Min "Normal" ser inte alls ut som den inställningen jag la ut här.

Mattias.

Redigerat av mattiask, 08 January 2004 - 16:03.

Postad 08 January 2004 - 20:36

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0

När kameran panorerade över en himmel så var där bara en livs levande himmel.

En himmel är ett synnerligen dåligt exempel, eftersom den sällan innehåller några detaljer att tala om.
Faktum kvarstår att på 4,5 m avstånd och med 195 cm bredd så ser jag mkt lite till inget av screendoor:en.
I det läget att man inte längre med enkelhet kan urskilja rutmönstret, så upphör projektorns upplösning att spela ngn roll anser jag. Förutsatt att den någorlunda motsvarar källmaterialets upplösning såklart...
Fast, återigen, ser man rutmönstret så är det såklart inte bra. ;) Gäller bara att ha rätt avstånd till duken.
Min åsikt. :wub:

Och visst ser jag linjer på min 32 tums TV om jag sitter 2-3 meter ifrån den. Samma sak på andra TV-apparater.

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 08 January 2004 - 20:37.

Postad 08 January 2004 - 21:28

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Jag har 203cm bred bild och sitter ca 4,5 meter ifrån. Jag kan se screendoor så gott som alltid men exemplet med himmlen är inte för att beskrivna några detaljer utan det är där den låga upplösningen gör sig mest påmind p.g.a att rutmönstret syns mycket tydligt då. Något dåligt exempel tycker jag heller inte det är, det är väldigt ofta panoreringar över himlar och liknande i filmer.

Hitachin är en bra proj men det är nog oxå den sista projjen i min ägo med så här låg upplösning. Tyvärr finns det helt enkelt inget bättre alternativ på marknaden för mig just nu. Det skulle kanske vara Epson TW200 iså fall om den kommer tillbaka nån gång.

Mattias.

Postad 09 January 2004 - 15:40

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Ja, för Z2:an (som ju är fin annars) hade extremt mkt VB tyckte jag. Kanske iofs var ett måndagsex. som jag såg, vem vet.
Tycker faktiskt att allt, utom just upplösningen (det vore ju trevligt om det var omöjligt att se matrisen:)), på Hitachi:n är kanonbra. En PJ-TX100 med 720-panel hade inte varit dumt. ;)

Postad 09 January 2004 - 18:02

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0
Håller med mattiask & tycker mig också skymta lite screendoor då å då. Sitter 320 cm från bilden som "bara" är 55"! (120cm bred)
Men samma screendoor ser jag på dom flesta LCD jag tittat på, även om man dubblar priset. Totalt sett inget problem i mitt fall.

Kör en Denon DVD-700 med komponent. Skall byta ut den till en DVD-2200 när jag har råd & hoppas att 2200 PS & övriga komponenter lyfter bilden några snäpp ;)

Postad 09 January 2004 - 23:38

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Jämförde nyss progressivt och icke progressivt på projjen och det är ju som natt och dag då det gäller screendoor...
mattiask>> Kör du interlaced till projjen? Isf förstår jag om du ser screendoor tydligare än vad jag gör. Jag kör alltså progressivt...

Postad 11 January 2004 - 12:28

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Z2:an har jag ju skrivit i en tråd vad jag tyckte om så ni vet att den är utesluten. Visst kanske den inte var optimalt kalibrerad när jag såg den men nu när jag är helt fast på det här med att ha projjen på en hylla på bakväggen så funkar inte Z2:an hursomhelst.

Jag skulle oxå vilja ha en PJ-TX100. 720 panel, elektrisk fokus och lite mer kvalitet i lens-shift reglagen och en DVI/HDMI ingång. Då kanske man skulle ha en proj för en ganska lång tid framöver. :P

Jag kör med PS PAL från en Philips 963:a.

Men pixligheten har blivit klart mindre nu än när jag kör Dynamic inställningen och bilden överlag är väldigt bra. Igår kollade jag en film och såg inte alls mycket screendoor, det finns där men igår störde jag mig inte alls på det och bilden var kanon !
Det kanske har nåt med mitt eget humör oxå att göra !?! B)

Mattias.

Postad 11 January 2004 - 14:19

Mackee
  • Mackee
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Jorå, nu har stenen börjat rulla. Det är tydligen Anta Service som sköter servicehanteringen på Hitachiprojektorer. På deras sajt kan man läsa att de har 28 dagars D.O.A. Men gissa vad... det gäller inte konsumentprodukter vilket PJ-TX10:an klassas som  De har heller inte utbytesprodukter (vilket jag tycker är bra) utan reparerar/servar den felaktiga projektorn.

Hur som helst undrar jag var du såg att det inte gäller konsumentprodukter?

Jag ringde och snackade med AntaService och fick beskedet att PJ-TX10 är undantagen från den normala 28 dagars D.O.A då det är en "konsumentprodukt"... Det var tydligen inget de hittat på själva utan var fastslaget av Hitachi.

Postad 11 January 2004 - 16:30

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0

Det kanske har nåt med mitt eget humör oxå att göra !?!

Haha... Jag tror att det har både med ens humör att göra och med hur bra filmen i fråga är att göra. Igår satte jag mig för att kolla på Hamburger Hill och satt hela tiden och störde mig på de dåliga detaljerna i svärtan.
Fast så fort det är en riktigt bra film jag ser på så tänker jag inte alls på bristerna i bilden. :P
Psyko-optiska fenomen kanske? :lol:

Kanske hjälper även denna insikt till att ignorera regnbågar på DLP för de som lyckas med det? B)

Postad 11 January 2004 - 18:29

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Mycket mer än vi kan ana handlar nog om psykologi. :P

Mattias.

Postad 16 January 2004 - 09:26

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Gjorde denna tråd officiell då det kommit önskemål om detta.

Tråd officiell!

Postad 16 January 2004 - 13:02

Unregistered33380
  • Unregistered33380
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0

Gjorde denna tråd officiell då det kommit önskemål om detta.

Tråd officiell!

Jøss, det hjalp at fråga ju! :)

Postad 16 January 2004 - 13:03

lotuselise
  • lotuselise
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Tänkte bara ge ett pristips.
http://www.shootandshow.com/ kan man köpa Hitachi PJ-TX10
för 750 pund (ca 9500kr).
Om du ska tll UK passa på!

Funkar det att köpa en projektor i England och köra den med "svensk" utrustning?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.