Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Philips 42PF9966-tråd

1011 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 juni 2004 - 16:25

Unregisteredae3fe204
  • Unregisteredae3fe204
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Upplevde igår när jag tittade på matchen Portugal-Grekland att bilden har en tendens att ibland bli lite ljusare ( någon sekund ) för att sedan återgå till normal s.a.s

Vet inte om det kan bero på någon inställning men det är irriterande tycker jag.

Har Du märkt något liknande fenomen?

Hej,

Denna irretarande fenomen finns i min 42PF9965:a !
Jag har tagit bort all "automatic" och "dynamik" och fenomenet står kvar!
Tror beror på att kontrasten/ljusstyrkan över hela bilden får ej översitga en viss nivå och därför vid ljusa bildsekvenser så drar TV:n ner styrkan över hela bilden! jag upplever detta hela tiden. Kolla noga när ni ser på en film som är textad, och när texten (som bidrar till lite mera ljus under några sekunder) uppträder, så blir ljusstyrkan lägra över hela bilden ! Bilden återgår till högre ljus när texten försvinner.
Upplever Ni detta i 9966:an ?

mvh
george

Redigerat av Unregisteredae3fe204, 13 juni 2004 - 16:25.

Postad 13 juni 2004 - 17:57

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Tror definitivt att det går att kalibrera bort med DVE skivan.

Frågan är bara vad man ska titta efter?

Solhaga:

Angående

"Avsnitt 13:2 SMPTE RP-133.
Det såg bättre ut med SVGA från laptoppen, så jag tror att det är min dvd-spelare.

Har tittat på den testbilden och jag vet inte riktigt vad jag ska titta efter där? Tycker att det ser bra ut men hur ska jag bedömma det?

Postad 13 juni 2004 - 19:12

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

Tror beror på att kontrasten/ljusstyrkan över hela bilden får ej översitga en viss nivå och därför vid ljusa bildsekvenser så drar TV:n ner styrkan över hela bilden! jag upplever detta hela tiden. Kolla noga när ni ser på en film  som är textad, och när texten (som bidrar till lite mera ljus under några sekunder) uppträder, så blir ljusstyrkan lägra över hela bilden !  Bilden återgår till högre ljus när texten försvinner.
Upplever Ni detta i 9966:an ?

mvh
george

Hyrde en en VHS-rulle för ett antal år sedan som uppvisade exakt detta fenomen.
Uppenbarligen var VHS:en felaktig. Annars har jag inte sett detta. Jag har iofs inte kontrasten "så hög".

Unia1234: Tittade du på matchen via det analoga nätet eller det digitala?

Om detta inte går att justera bort är det kanske dags att lämna in tvn för service?

Har tittat på den testbilden och jag vet inte riktigt vad jag ska titta efter där? Tycker att det ser bra ut men hur ska jag bedömma det?

Om du kollar i mitt galleri så ser du att texten i överkant (alfabetet) har "ekon" när jag kör via min dvd-spelare/kabel. Denna text är ren om jag kör via SVGA/DVI.

Postad 13 juni 2004 - 19:20

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Solhaga:

Unia1234: Tittade du på matchen via det analoga nätet eller det digitala?

Om detta inte går att justera bort är det kanske dags att lämna in tvn för service?

Det går garanterat att justera bort, vet dock inte hur, vilka värden jag ska titta efter när jag kör testbilderna?! ;)

Det känns som om det minskade mot igår då jag drog ner kontrasten mot 60 och stängde av Färgförbättrings funktionen.

Man skulle behöva anlita en riktig expert som kan kalibrera plasmor med DVE skivan.

Hur går Du till väga när Du ställer in ljusstyrkan och kontrasten med hjälp av dessa tre stycken sträck?

Jag kör endast med digital TV via satellit. :D

Alfabetet är perfekt när jag kör med min DVD, inga suddigheter eller dyligt.

Redigerat av Unregistered5ccad315, 13 juni 2004 - 19:24.

Postad 13 juni 2004 - 20:36

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Jovisst blir det skiftningar, men detta beror på urusel produktion, speciellt vid panoreringar. Det är alltid mörkare vid målområden för att ljusna över mittfältet. Detta beror säkerligen på ljusförhållandena på plan. Kolla även vid kamerabyten, helt olika ljusstyrka vid olika kameravinklar. Du kan nog avbeställa servicetiden, unia.

George däremot verkar ha problem om det är så för ALLA källor.

Alfabetet är perfekt när jag kör med min DVD, inga suddigheter eller dyligt.

Ok, det blir till att köpa en ny dvd för mig med andra ord.

Redigerat av solhaga, 13 juni 2004 - 21:46.

Postad 13 juni 2004 - 21:59

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

Hur går Du till väga när Du ställer in ljusstyrkan och kontrasten med hjälp av dessa tre stycken sträck?

Nä, det gick inte alls. Tillskriver det dock min dvd-spelare. Är å andra sidan inte säker på att denna test kan köras på plasmor pga otillräckligt svärta i teknologin som sådan.
Det finns helt enkelt inte så mycket svart i en plasma.

Postad 14 juni 2004 - 22:21

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Viktigt, återkallning av 42PF9966/12.
Se Philips Consumer Care.
Använd inte AmbiLight tills felet har blivit åtgärdat!

Från sidan enligt ovan:

Det kan finnas ett elektriskt fel på den här TV modellen. PHILIPS kommer att lösa detta så fort som möjligt.

Innan PHILIPS har undersökt er tv kan ni fortsätta att använda den om ni stänger av Ambilight funktionen. Denna funktion kan stängas av genom att trycka på Ambilight av/på knappen på fjärrkontrollen.
Er TV kommer fortfarande att fungera utan några problem.

OBS! Tänk på att andra personer i ert hushåll skulle kunna sätta på ambilight funktionen igen. Informera dem om att denna funktion för tillfället inte ska användas.

Vänligen registrera ert namn och adress under linken som heter “Kontakta PHILIPS” i menyn på höger sida och skicka denna information per email. Vänligen se till att ni fyller i webformuläret och uppger följande information:
- serienummer på TVn
- namn och adress på butiken där TVn köptes
- uppgift på var och när vi bäst kan nå er

Om ni önskar kan ni även kontakta oss per telefon.

PHILIPS beklagar de problem denna situation kan ha orsakat dig. Vi kommer efter bästa förmåga att lösa detta på ett tillfredsställande sätt.

PHILIPS Consumer Care

/Claes

Redigerat av solhaga, 14 juni 2004 - 22:38.

Postad 15 juni 2004 - 08:11

Unregistered8e2c075e
  • Unregistered8e2c075e
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Fan vad deppigt! Vad är det för eventuellt fel på Ambilight?

Postad 15 juni 2004 - 08:16

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Vet ej. Råkade snubbla över detta igår på Philips Consumer Care sida.
Tänker man konspiratoriskt är det kanske en "cover-up" för att kunna uppgradera HDMI till att vara HDCP-kompatibel. Det som Pioneer gjorde med din 434:a.

Postad 15 juni 2004 - 09:08

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Det får man ju se! ;)

Kanske efter alla samtal till kundtjänst?! :D

Då är det bara att skicka hem en tekniker med en bärbar och uppgradera DVI-porten men mjukvara som hos Tomehave.

Ärligt talat så har jag svårt att se vad Ambilight skulle kunna göra för skada?!

Men tanke på att man kan använda apparaten utan problem med Ambi i Off läget!

Redigerat av Unregistered5ccad315, 15 juni 2004 - 09:10.

Postad 15 juni 2004 - 10:09

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
En annan sak som jag finner mycket anmärkningsvärt att man inte får reda på det från Philips att just 9966 ska bli återkallade.

Hur många människor som har inhandlat en 42PF9966 samt även andra modeller med Ambilight kollar på Philips hemsida under " press releases" ?!

På tal om andra modeller, varför är inte de återkallade? Det är väl flera som har Ambilight funktionen eller hur?!

Postad 15 juni 2004 - 10:29

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

En annan sak som jag finner mycket anmärkningsvärt att man inte får reda på det från Philips att just 9966 ska bli återkallade.

Hur många människor som har inhandlat en 42PF9966 samt även andra modeller med Ambilight kollar på Philips hemsida under " press releases" ?!

På tal om andra modeller, varför är inte de återkallade? Det är väl flera som har Ambilight funktionen eller hur?!

De enda som vet något är ju butikerna. Om du sedan har sålt den vidare e.d. upphör spåret.

När man går in på sidan och har angett modellen samt valt land, kommer det upp en textremsa: Vänligen välj "Recall Information" från menyn till vänster.
Det är inte dolt under "Press releases".

42PF9986 (LCD-panel) är också återkallad.

Jag tycker Philips gör vad de kan.

Philips kan ju inte veta att just du har köpt/har en 42PF9966:a.

Det kommer säkerligen ut en annons i de större dagstidningarna så småningom.

Postad 15 juni 2004 - 10:36

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Solhaga:

Nej, det kan de inte veta, men alla butiker som har såld sådana skärmar ( och det är inte tusentals direkt ) borde få instruktioner från PHILIPS att be sina kunder ta kontakt med deras support centra alt kolla under "Recall Information" på deras hemsida. Det måste väl gå att ordna utan problem.

Om det nu är så farligt att använda sin plasma med Ambilight vill säga.

Postad 15 juni 2004 - 11:30

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

Solhaga:

Nej, det kan de inte veta, men alla butiker som har såld sådana skärmar ( och det är inte tusentals direkt ) borde få instruktioner från PHILIPS att be sina kunder ta kontakt med deras support centra alt kolla under "Recall Information" på deras hemsida. Det måste väl gå att ordna utan problem.

Om det nu är så farligt att använda sin plasma med Ambilight vill säga.

Vi får väl ge dem (Philips och butiker) lite tid. Jag tror knappt att det har nått butikerna ännu.

Sedan behöver ju felet inte vara förenat med personfara, det kan exempelvis förkorta livslängd e.d. på plasma.

Jag vet inte vad lagar och förordningar säger om sådant som inte är förenat med personfara; behöver de (Philips) gå ut med information i sådana fall?
Det vore ju surt om felet (eller följdfel därav) skulle uppstå efter två år (om man inte har tilläggsförsäkring, förstås).

Postad 15 juni 2004 - 11:41

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Ska ringa och kolla.

Postad 15 juni 2004 - 12:42

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Har pratat med PHILIPS. Någon skulle ta kontakt med mig under dagen.

Postad 15 juni 2004 - 17:56

Unregisteredae3fe204
  • Unregisteredae3fe204
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Jovisst blir det skiftningar, men detta beror på urusel produktion, speciellt vid panoreringar. Det är alltid mörkare vid målområden för att ljusna över mittfältet. Detta beror säkerligen på  ljusförhållandena på plan. Kolla även vid kamerabyten, helt olika ljusstyrka vid olika kameravinklar. Du kan nog avbeställa servicetiden, unia.

George däremot verkar ha problem om det är så för ALLA källor.

Hej,

Stämmer, om man studerar bilden noga och under lång tid, så upptäcker man fenonemet. Har provat att koppla en dator via VGA (42PF9965) , och samma där!

Solhaga: "...jovisst blir det skiftningar, men detta beror på urusel produktion, speciellt vid panoreringar..." i mitt fall så är det inte, jag har kopplat en annan TV med samma källa och där blir inte skiftningar.
Detta problem kav vara löst i 9966:an ?

mvh
George

Postad 16 juni 2004 - 08:08

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Det måste i så fall vara fixat på 9966-an

Kollade lite på en match på en vanlig 32" CRT Widescreen TV och jag förstår att sådana evenemang inte är roliga för en plasma TV att återge då dessa "skiftningar"
även förekom på en vanlig CRT TV!

Panelerna får jobba oerhört!

Hittade ett bra inlägg på component forum:

Bitdjup, leverantörerna specificerar ofta vilket bitdjup displayen är av, dvs hur många bitar Röd, Grön, Blå du har. Normalt har de 8 bitar per primär färg. Detta ger tillsammans 24bit eller 16,7M färger. Dock när man applicerar processing på bilden såsom scaling, deinterlacing, färgmättnad etc så behövs gärna lite fler bitar, annars förvanskas originalsignalen något vilket innebär en försämring. De bästa plasma använder 10Bit per färgprimär idag.

Dithering blir ofta effekten av att inte kunna återge samtliga färger i samtliga ljusstyrkor på bilden. Effekten är att du inte ser klara färger utan bilden byggs upp av dithering patterns för att lura ögat att det ser fler färger än vad det egentligen gör. Samma teknik används inom tryckeribranschen och i din färgskrivare. Där byggs bilden upp av massor av små punkter som lurar ögat att se fler färger. Titta nära och i mörka områden så ser du denna artefakt.

Deinterlacing kvalité - En vanlig TV signal sänds interlaced dvs varannan bildrad kommer var 50:e dels sekund till din TV. Detta fungerar hyffsat på CRT men brukar se helt fel ut på digitala displayer. Då använder man en deinterlacing processor för att sätta ihop alla rader till en hel bild var 25:e sekund. Denna process är inte helt enkel och fungerar olika bra på olika material som kan vara:

* video (sportsändingar, studio TV)
* film
* datagrafik

Den värsta uppgiften är givetvis att blanda alla tre. Dock brukar åtminstone två blandas, datagrafik ihop med något annat gör att många av dessa deinterlacer processorer blir förvirrade. CNN's banner i underkanten är ett bra exempel. Dessutom är de ofta olika bra på PAL material som är den europeiska standarden och NTSC som är i huvudsak den amerikanska TV bildstandarden. Vissa ballar ut helt på PAL material varvid STORA bildytor uppför sig konstigt exempelvis vid panoreringar och dyl. Artefakterna är linjer som befinner sig på fel ställe i bilden eller att du ser dubbla linjer så att du tappar upplösning. De bästa konsument deinterlacerna är Faroudja DCDi och Silicon Image DVDO. Ser du endast på mainstream NTSC filmer så är det oftast ingen fara, tittar du på något annat än det är det viktigt att kolla in deinterlacern.

De flesta plasma tillverkarna brukar ha egna deinterlacing hopplock så vänta dig ingen Faroudja deinterlacer där..

Scaler kvalitén bestämmer hur skarp bilden blir när du INTE skickar en bildsignal med skärmens native upplösning (exempelvis 1280*768). Då måste scalern engageras och denna kan också bidra med lite artefakter som oftast förvärrar deinterlacer artefakterna.

Postad 16 juni 2004 - 11:38

Unregistered5443661d
  • Unregistered5443661d
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0

Då använder man en deinterlacing processor för att sätta ihop alla rader till en hel bild var 25:e sekund. 

Var 25:e sekund, det blir en låång film... :)

/L

Postad 16 juni 2004 - 20:02

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Lite info från AvForums angående tillbakadragandet.

Postad 16 juni 2004 - 20:47

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Ok, inget dock om våra 42PF9966

The prog scan issue was in another thread - basically there is a rumour that a firmware update will allow a component connection through the DVI socket and allow prog scan.

Varför skulle det vara av intresse?

Postad 16 juni 2004 - 21:32

Unregistered33532
  • Unregistered33532
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Som sagt så är "äkta HD" ,1080i,  =1920x1080. Både en 1024x768 panel och en 1024x1024 panel måste "scala ner" för att visa den, här vinner alltså den modell som har bäst digital teknik.

Tullprat. Alis skalerer ikke ned, den kutter topp og bunn ved 1080.

Ved 720 blir det skalert ned til 512.

Postad 16 juni 2004 - 21:42

Unregistered33532
  • Unregistered33532
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Jonteman2004:

Jag tror att Du är ute och cyklar med Dina påståenden eftersom plasma är en digital bildvisningsteknik så lär den knappast D/A omvandla inkommande  DVI-signaler !

Plasma er en analog teknikk!

Eneste digitale teknikken er DLP.

Postad 16 juni 2004 - 21:48

Unregistered33532
  • Unregistered33532
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Fan det måste ju också innebära att jag inte kan köra 720P från min xbox på de spel som stödjer det....

XBOX har da ikke DVI så hvordan skulle du få det til uansett om den støttet det?

Postad 16 juni 2004 - 21:51

Unregistered33532
  • Unregistered33532
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Philips har en ALiS panel som är 1024x1024, och den faktiska upplösningen är 1024x1024 fast den är interlaced och som du säger, kan man säga att det blir  1024x576 i varje givet ögonblick, men en ALIS panel brukar räknas som "äkta" högupplöst. ( till skillnad från 852x480 panler) Du kan  köra 1080i (HDTV) riktigt bra resultat med den ALiS. ALiS har inget med pixel plus att göra, det är en teknik som tillverkas av Fujistu/Hitachi och används förutom av dem även te.x av philips och Sony.

Men för att köra en 1080i helt "riktigt" så ska du ha en panel som har 1920X1080 men det är det ingen plasma som har ännu. En 1024x768 plasma är alltså inte mer "äkta" HDTV i det avsendet än en ALiS plasma.

Bare tull dette. Det finnes Plasma med 1920 x 1080 fra Samsung og LG.

Oppløsningen er også bare tull. Pal blir skalert ned til 1024 x 512.

ALIS er sannsynligvis den største tullet innenfor plasma. Derfor er E-ALIS lansert og der slutter de med interlacing som er jukseoppløsning.

Postad 16 juni 2004 - 22:12

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

Ok, inget dock om våra 42PF9966

The prog scan issue was in another thread - basically there is a rumour that a firmware update will allow a component connection through the DVI socket and allow prog scan.

Varför skulle det vara av intresse?

AmbiLight är den gemensamma faktorn med 42pf9966.

Sedan har andra (påstådda) felaktigheter satt igång en ryktesflora på avforums.

Redigerat av solhaga, 16 juni 2004 - 22:13.

Postad 16 juni 2004 - 22:17

Unregistered33532
  • Unregistered33532
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Er litt overrasket over å lese denne tråden. Mye feilinformasjon.

I tillegg skrytes det veldig av bildet på 9966. Bildet er ikke noe spesielt bra på denne TV'n Sortnivået er elendig i forhold til andre apparater, den mangler komponent inngang, har kun 512 linjer ved PAL (2 og 2 linjer er like, LES FAQ på AVSFORUM om dette)

Har sammenlignet apparatet mot flere andre og det imponerer ikke.

Panasonic THA-42PA30 er et mye mye mye bedre apparat.

Postad 16 juni 2004 - 22:21

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

Rune, snart är det 100 år sedan vi blev av med Noreg.

Redigerat av solhaga, 16 juni 2004 - 22:46.

Postad 16 juni 2004 - 23:18

Unregistered33532
  • Unregistered33532
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Rune, snart är det 100 år sedan vi blev av med Noreg.

Ja, det er derfor vi stiller opp og hjelper våre granner. :)

Postad 17 juni 2004 - 07:09

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Rune :

På vilket sätt är Panasonic THA-42PA30 bättre än Philips 42PF9966?!

Har Du sett en Philips 42PF9966 i verkliga livet?

THA-42PA30 saknar DVI ingång med HDCP stöd , det har t.ex Philips :)

Komponentingångar är inte allt. Alla behöver olika ingångar-glöm inte det!

Tror att jag får lika bra bild med min beställda Arcam DV79 via RGB som Du skulle kunna få via komponent in på en Panasonic THA-42PA30

Sedan kan jag börja mata med HDMI och förhoppningsvis få ännu bättre bild!

Postad 17 juni 2004 - 07:24

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

LES FAQ på AVSFORUM om dette

Om det är denna FAQ du menar, så nämner den inte PAL.

Ja, i hela världen finns det ju bara några få svenskar som har köpt 9966:an.
Kanske är det mest för att vi tycker den är bra, när vi har tagit hänsyn till alla aspekter.

Men vi är dig evigt tacksam för att du upplyser oss om hur dumma vi är.

Postad 17 juni 2004 - 08:52

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Bruksanvisningen är nu uppdaterad med de "rätta" upplösningarna.

Dvs:
DVI kontakten möjliggör följande TV- och Monitorlägen:
EDTV 640/720x480p
720x576p
HDTV 1920x1080i
1280x720p (endast 50PF9966)
VGA 640x480 60 Hz
SVGA 800x600 60 Hz
XGA 1024x768 60 Hz (endast 50PF9966)

HDCP/HDMI omnämns fortfarande inte.

Inget nytt alltså.

Postad 17 juni 2004 - 08:53

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0

Of all available specifications the fill factor and resolution seem to be the least important factors for good picture quality in plasma. To quote Pete Putman again:

The most important attribute with plasma is its ability to reproduce a linear, smooth grayscale without false contours, or abrupt transitions between brightness levels. Not pixel resolution.
There are other attributes that contribute to plasma picture quality such as flawless geometry, flawless focus, and flawless convergence that will stay that way for the life of the panel. Some people have tried to describe the type of light that a plasma displays as being a large contributing factor to picyure quality as seen in this thread: http://www.avsforum....20&pagenumber=2 However, there are people for whom the pixel structure is a problem and this can be attributed to the fill factor or lack thereof. This is a very individual thing so an audition is a must.

Postad 17 juni 2004 - 12:37

Unregistered33532
  • Unregistered33532
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Rune :

På vilket sätt är Panasonic THA-42PA30 bättre än Philips 42PF9966?!

Har Du sett en Philips 42PF9966 i verkliga livet?

Har kjørt shoot outmellom 9966 og PA30 flere ganger.

PA30 sine svakheter er at den mangler hdmi/dvi og at den flimrer litt i tillegg til oppløsningen på PAL er 480 linjer. (512 på 9966)

Det som 9966 virkelig er dårlig på er graderinger og spesielt på ting i bevegelser. I tillegg er sortnivået elendig. På dette er PA30 langt bedre og er sannsynligvis den beste Plasma tilgjenglelig til x300 serien fra Panasonic kommer eventuelt 435 og 505 fra Pioneer kommer til høsten.

Postad 17 juni 2004 - 13:00

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0

Det som 9966 virkelig er dårlig på er graderinger

Vad menar du?

I tillegg er sortnivået elendig

Fattar inte vad du syftar på?!

Redigerat av Unregistered5ccad315, 17 juni 2004 - 13:01.

Postad 17 juni 2004 - 14:36

Unregistered8e2c075e
  • Unregistered8e2c075e
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Som bekant är det svårt att jämföra olika plasmor och vi blir ofta oeniga. Tyvärr är det nog så att man anpassar fakta efter sin åsikt istället för att anpassa sin åsikt efter fakta (d v s att man håller på den plasman man har köpt oavsett vilka argument som läggs fram däremot).

Som bekant tycker t ex jag att den bästa plasman är Pioneers PDP 434-HDE. Dock har norsken rätt i att kontrasten är aningen bättre på Panasonicen men Pioneers plasmateknik och den fungerande HDMI-ingången väger lätt upp detta i mina ögon.

Min poäng är nog att jag tycker det är ointressant att försöka vinna över varandra till sin egen åsikt. Ingen av oss som lagt stora pengar på våra skärmar är väl på väg att köpa en ny..?

Sedan tycker jag att man kanske kan klaga på 9966 ur ett High End-perspektiv men som fungerande underhållningscentral i vardagsrummet är den svårslagen. Philips vet vad de gör när det gäller användarvänlighet, kundservice, design och prestanda. Om någon annan skärm kan få en lite bättre upplösning med en viss koppling eller om någon skärm har en aning bättre kontrast, så må det nog vara hänt. Som helhetslösning är 9966 komplett.

Och som sagt: Låt oss sluta försöka "sälja" vår egen plasma till andra och istället diskutera konstruktivt för att hjälpa varandra. :)

Postad 17 juni 2004 - 14:51

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Bra thomhave sagt, låt oss hålla oss "on topic" på denna tråden.
Kritik skall givetvis fram, om inte annat för att göra produkten bättre.

Postad 17 juni 2004 - 14:57

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Tomhave:

Jag tycker att vi är ganska objektiva i vår bedömning av nya 9966-an

Alltså vi som äger den just nu vill säga.

Det kommer säkert nya iaktagelser längre fram men för tillfället kan jag inte klaga på bildkvaliten precis. Må vara att jag använder endast satellit box som källa men det ska bli oerhört intressant att testa den med nya Arcamen DV79 ( beställdes idag! :) )

Som bekant tycker t ex jag att den bästa plasman är Pioneers PDP 434-HDE.

Det vill jag inte uttala mig om då jag inte har sett vad den presterar live. Håller dock med om att HDMI uppkopplingen uppväger en hel del plus att den har fått mycket bra kritik vid olika tester ( senast i M3 april nummer )

Det ska bli intressant att få läsa "oberoende" recensioner av 9966-an!

Postad 17 juni 2004 - 15:51

Unregistered8e2c075e
  • Unregistered8e2c075e
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Kul! Du kommer inte bli besviken på Arcamen - fantastiskt bra! Köpte Du den av Stefan?

Postad 17 juni 2004 - 15:55

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Nej, lyckades få tag på en handlare här i stan samt pressa han lite till i fråga om slutpriset! :)

Gick det att stänga av Macro på den? Du skrev aldrig det.

Postad 18 juni 2004 - 00:22

Unregistered33532
  • Unregistered33532
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Det kommer test av alle nye plasma apparater i augustnr av DVD & Hjemmekino.

Der blir 9966 slaktet.

Postad 18 juni 2004 - 00:29

Unregistered33532
  • Unregistered33532
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Det som 9966 virkelig er dårlig på er graderinger

Vad menar du?

I tillegg er sortnivået elendig

Fattar inte vad du syftar på?!

Graderinger= liten fargedybde. Ting som er i bevegelse ser ut som det består av kun 3 farger.

Sortnivå. Skjermen er ikke sort, den er grå.

Postad 18 juni 2004 - 06:26

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

Der blir 9966 slaktet.

Fattar du inte Rune?
Det är ingen här som bryr sig om vad du säger.
Du har ju ett eget forum att framföra dina sanningar.

Vi dumma svenskar (och resten av EU) fattar ändå inte vad ni norrmän säger.

Det finns dock undantag, se en annan tråd där det återfinns en fransk test.

Redigerat av solhaga, 18 juni 2004 - 07:09.

Postad 18 juni 2004 - 12:51

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0

Der blir 9966 slaktet.

Bull statment minst sagd! Du vågar sticka ut din lilla haka, akta så den inte blir nedtryckt i backen! :) :D

Hur det går återstår att se dock är jag 100% säker på att den inte blir slaktat.

För i så fall av vad?!?!

Postad 18 juni 2004 - 13:09

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Försiktigt nu unia, det skulle inte förvåna mig om det är Rune som skriver i "DVD & Hjemmekino". :)

Läste du den franska testen?

Postad 18 juni 2004 - 13:56

Unregistered8e2c075e
  • Unregistered8e2c075e
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Tack för länken! Ett mycket intressant och professionellt test. Kul läsning, speciellt för mig... :)

Postad 18 juni 2004 - 14:08

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Tacka inte mig, tacka vänliga vette.

Betyder det att du kan franska, thomhave?

Vi väntar annars på en översättning. :)

Postad 18 juni 2004 - 14:28

Unregistered5ccad315
  • Unregistered5ccad315
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Ska kolla när jag kommer hem!

Franska är dock EJ min starka sida! :)

Någon får mycket gärna ta och översätta det mest väsentliga på PLUS samt MINUS sidan ( om det nu finns en sådan :rolleyes: )

Postad 18 juni 2004 - 16:33

Unregistered8e2c075e
  • Unregistered8e2c075e
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Jadå, franska kan jag. Jag natar att det är det om 9966 ni heslt vill ha översatt? Ska försöka ta mig an det i helgen om jag hinner mellan all fotboll och v75-jackpot... :rolleyes:

Postad 18 juni 2004 - 18:17

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0

Jadå, franska kan jag. Jag natar att det är det om 9966 ni heslt vill ha översatt? Ska försöka ta mig an det i helgen om jag hinner mellan all fotboll och v75-jackpot... :rolleyes:

Eller om du vill översätta flera. Varför inte lägga översättningen i vettes tråd?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.