Angående "bi-amp" så läs länken för hur man gör> http://www.audioholi...05_review04.phpJag har hört rykte om det förr, men har inte hittat något i manualen om hur man ska göra inställningarna, därför har det fallit i glömska igen. Jag ska hålla ögonen öppna på torsdag. Känns faktiskt som det kan behövas lite mer effekt.
Denon AVR-3805
(Förstärkare)
|
2
|
(73)
|
Inga priser |
Denon-klubben (119 inlägg)
|
15 år sedan |
Denon AVR-3805 eller Marantz SR7500,SR8500? (58 inlägg)
|
21 år sedan |
Denon 3805 vs. NAD 763 v.2? (24 inlägg)
|
21 år sedan |
Postad 12 June 2004 - 14:27
Postad 13 June 2004 - 19:25
det var så lite så, men nu måste du berätta allt om hur det blev sedan!Det måste jag bara prova.
Tack för länken mega
Postad 17 June 2004 - 18:50
Någon annan än jag som tycker att det verkar som ett konstigt datum? Dvs lördag. Nu när man väntat på leverans i 2 månader så börjar man ju bli lite gråhårig!
Nååå tror ni att det blir non leverans på lördag?
edit: den blev mer försenad så jag bytte till en ax5i och en dvd 868.
Redigerat av Unregistered5d5ce8d0, 19 June 2004 - 18:49.
Postad 18 June 2004 - 22:03
Postad 19 June 2004 - 18:17
Postad 20 June 2004 - 01:06
Den blir nog kvar tillsammans med CAV-10'an.
Redigerat av Unregistereda2499477, 20 June 2004 - 01:07.
Postad 20 June 2004 - 09:15
Postad 24 June 2004 - 11:29
Postad 26 June 2004 - 19:21
Jag kommer med en ny review på en annan hembioförstärkare som jag köpte häromdagen (vilken det är, avslöjar jag inte ännu), men kan säga så här inledningsvis, -"tveklöst den absolut mest prisvärda hembioförstärkare under 5000:- som jag nånsin hört!" Redan nu kan jag avslöja att jag kommer att ge den 10 av 10 möjliga - helt enkelt för att den är en dräpare i sin klass!
Vilken det är, lär ni märka om ett par dar när jag skrivit klar min review.
Edit : massa stavfel - skyller på baksmälla
Redigerat av Unregistereda2499477, 26 June 2004 - 19:25.
Postad 27 June 2004 - 19:51
Postad 27 June 2004 - 21:23
Projekt 1. CAV-10
Projekt 2. som jag håller på att skriva review om.
Martin, det är ingen "digital-förstärkare <hint>
Postad 02 July 2004 - 09:29
Postad 02 July 2004 - 09:33
Trevligt! Fler kommentarer mottages tacksamt då det börjar närma sig beställning av ny receiver.nu har jag fått min denon 3805 silver var enkel att instalera via auto formatet
Postad 04 July 2004 - 23:12
Kanske skall du köpa Denons nya 2805 istället. Då får du lite slantar över också.Trevligt! Fler kommentarer mottages tacksamt då det börjar närma sig beställning av ny receiver.nu har jag fått min denon 3805 silver var enkel att instalera via auto formatet
Postad 04 July 2004 - 23:18
sorry för offtopic.
Postad 06 July 2004 - 00:17
Ja i tyskland finns dom redanFrågan är bara när 2805 kommer in i butikerna... -någon som vet?
sorry för offtopic.
Postad 07 July 2004 - 09:43
/B - fortsätter halvtomhalvt off topic
Postad 24 July 2004 - 01:38
dessbättre så blev jag lovad några hundringar i "rabatt" på kablage om jag köpte den, så jag hämtar upp på måndag om inget oväntat inträffar...
andra lyckliga/olyckliga? skriv för tusan, det är ju en heeet potatis vi snackar här...
Postad 24 July 2004 - 01:56
Nu har dom lagt upp den på sidan också: 2805HIFI-klubben ska tydligen få in dem (2805) idag.
/B - fortsätter halvtomhalvt off topic
Postad 26 July 2004 - 11:00
Det oväntade har inträffat!var inne på hi-fi klubben idag och skulle göra en liten provlyssning igen, nu var 3805 kopplad mot ett par B&W CM4 och jag blev inte ett dugg imponerad... det var en uppställning i ett nytt rum jämfört med senast, och nu var enheten "kalibrerad" (dom lär knappast ha lagt ner mycket möda på att justera in anläggningen för både 3805 och CM4 låter skitbra egentligen) och det lät sämre än med 4000,- Dali högtalare och okalibrerad receiver direkt ur box, hahaha.
dessbättre så blev jag lovad några hundringar i "rabatt" på kablage om jag köpte den, så jag hämtar upp på måndag om inget oväntat inträffar...
andra lyckliga/olyckliga? skriv för tusan, det är ju en heeet potatis vi snackar här...
jag har precis 12 drakar över till en 3805, men samvetet slog ner som en åskvigg i skallen på mig... tänkte på tjejen och på huset vi köpt, om de saker som faktist är viktigare... och så får det bli en ny säng och tapeter istället. Får köra 2 kanaler ett tag till verkar det som...
Postad 26 July 2004 - 18:24
Måla istället och köp en ny maddrass !!
Redigerat av Unregistered96bcffe5, 26 July 2004 - 18:25.
Postad 26 July 2004 - 23:57
Postad 26 July 2004 - 23:58
Postad 27 July 2004 - 23:14
Samma som dig så blev AVR 3805 min första Receiver och den funkar bra och jag är nöjd. Men jag kan bli irreterad på kontrollen ibland det må jag säga samt att jag vill att den ska räkna från 0 - 100 och inte tvärtom
Postad 07 August 2004 - 13:48
Detta är min andra hembio-receiver och den jag jämför med är Panasonics digitala SA-XR10.
Kringutrustning är Audio Pro Bravo FX-04 och Toshiba 220 dvd. Kablage är av typen "no-name" rakt igenom.
Ang ljudet då. Först och främst kan jag väl säga att första intrycket var ungefär; Jaha...? Sen lyssnade jag lite mer noggrant och konstaterar då fr a 2 saker; basen är betydligt tightare och kontrollen vid högre volymer är klart bättre. Nu är tyvärr hög volym inte särskilt vanligt i det här huset eftersom det finns 2 barn också...
Överlag är också upplösning och detaljeringsgrad bättre, men inte så att man tappar hakan vid en jämförelse. Allmänt så tycker jag att den är klart lättlyssnad utan nån direkt färgning/karaktär. Tänker inte försöka beskriva ljudet mer än så eftersom både lyssningsposition och rummet är LÅNGT ifrån idealiskt. Bor i stenhus, relativt kala väggar och klinkergolv på hela bottenvåningen.
Så vad blir intrycket i jämförelse med Panasonicen? Tja, bättre bas och kontroll går ju inte att blunda för, det är ett lyft, men för övrigt hade jag nog kunnat leva med min Panasonic ett tag till. Nu finns det ju dom som hävdar att Panasonics digitala receivrar presterar mycket bra i stereo, så kanske är det så att den receivern helt enkelt var riktigt bra för priset? 3805 sägs ju allmänt också spela skjortan av föregångaren 3803, så den kan ju knappast vara i närheten av Panasonicen i så fall.
Det jag fortfarande saknar lite grand är lite mer värme och tryck. Får kanske fundera på vad en ny dvd och lite nya kablar kan göra...
Postad 07 August 2004 - 14:29
Tyvärr inte så mkt mer...bara ytterst små nyanser. Jag tycker att Denon som märke alltid saknat det där sista "trycket", en del mellanregister, men oxå värme...att Denon låtit hyffsat, men lite tunnt och oengagerat. Typ, din erfarenhet...jaha...!Det jag fortfarande saknar lite grand är lite mer värme och tryck. Får kanske fundera på vad en ny dvd och lite nya kablar kan göra...
Av Hi fi-klubbens märken föredrar jag då faktiskt NAD även om jag alltid varit en som främst värdesatt detaljrikedom, fasthet och luftig ljudkaraktär. Men som hembiostärkare blir du med all sannolikhet nöjdare med 3805 än dess kvalitéer i två kanaler. Observera att jag inte anser Denon 3805 är dålig, bara att märkets ljudkaraktär saknar en del viktiga beståndsdelar, som du oxå saknar...
En allmän fråga bara...inte personlig joeyua.
Varför lägga tusentals kronor på kablar för att rätta till brister istället för att köpa en bra reciver på en gång? Skulle personligen först köpa en bra reciver som man sedan kan köpa bra kablar till...då blire ju bra hela vägen...!
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 07 August 2004 - 14:31.
Postad 07 August 2004 - 15:05
Har inte fått chansen att testa 3805 ännu dock tyvär.
Postad 08 August 2004 - 00:29
Kan bara hålla om vad Martin.M skriver.Får hålla med om att de Denon jag lyssnat på har låtit ganska "tama"
Har inte fått chansen att testa 3805 ännu dock tyvär.
Och jag har lyssnat på många Denon och jag har inte varit impad.
Postad 08 August 2004 - 03:10
Det är en riktigt bra receiver... den låter inte som Denons föregångare tex, och vad jag vet så låter exempelvis inte H/K´s nya eller Marantz nya likt sina föregångare heller... (på gott och ont)Tyvärr inte så mkt mer...bara ytterst små nyanser. Jag tycker att Denon som märke alltid saknat det där sista "trycket", en del mellanregister, men oxå värme...att Denon låtit hyffsat, men lite tunnt och oengagerat. Typ, din erfarenhet...jaha...!Det jag fortfarande saknar lite grand är lite mer värme och tryck. Får kanske fundera på vad en ny dvd och lite nya kablar kan göra...
Av Hi fi-klubbens märken föredrar jag då faktiskt NAD även om jag alltid varit en som främst värdesatt detaljrikedom, fasthet och luftig ljudkaraktär. Men som hembiostärkare blir du med all sannolikhet nöjdare med 3805 än dess kvalitéer i två kanaler. Observera att jag inte anser Denon 3805 är dålig, bara att märkets ljudkaraktär saknar en del viktiga beståndsdelar, som du oxå saknar...
En allmän fråga bara...inte personlig joeyua.![]()
Varför lägga tusentals kronor på kablar för att rätta till brister istället för att köpa en bra reciver på en gång? Skulle personligen först köpa en bra reciver som man sedan kan köpa bra kablar till...då blire ju bra hela vägen...!
Mvh JB
Jag skulle nog ha satsat på ett par nya högtalare kanske, eller är dina Bravo "varma" i karaktären?
Jag har lyssnat på 3805 ett gäng gånger nu och jag har märkt klara skillnader i både karaktär och kvalitet på helhetsljudet beroende på vilken kringutrustning som använts. Som bäst lät det riktigt, riktigt bra (och då inte med "bästa" högtalarna konstigt nog), som sämst inte direkt imponerande...
Redigerat av Unregisteredb38af287, 08 August 2004 - 03:12.
Postad 08 August 2004 - 03:17
Postad 09 August 2004 - 09:44
Ang dvd-spelare så kommer jag att byta vad det lider i alla fall, eftersom jag vill åt PS-PAL när jag får min nya plasma. Som du vet klarar ju inte 220 det. Ett något bättre ljud vore bonus (även om jag inte väntar mig nåt revolutionerande), men spelaren kommer alltså att bytas ändå.
Likadant med kablage, kommer inte att byta bara i tron att få bättre ljud. Men håller man på att byta receiver stup i kvarten med aaaniingen för korta kablar, så är det ett helsicke att få i dom utan typ bananer (japp, kablarna är oterminerade och receivern står i en bänk som i sin tur står mot en vägg, så att famla i mörkret har fått en ny innebörd för mig)
Om det nu är det här sista "trycket" jag saknar JB, åt vilket håll ska jag titta då? Separat slutsteg vill jag helst undvika och budgeten ska helst ligga i nivå med 3805. Personligen är Onkyo en favorit av dom jag lyssnat på i butik, men har ingen aning om hur den uppför sig i mitt vardagsrum. Med jobb, fru och 2 små barn är hårdvara inte prio 1 på lediga stunder, så att släpa hem ett antal olika receivrar för test är ohanterbart. Onkyo släpper väl nytt snart? H/Ks DPR-serie kanske är spännande?
OT:
F ö kan tilläggas att hustrun kommer att smälla av om jag säger att jag vill byta igen
Upptäckte att jag var fast med min gamla receiver eftersom tv-bänken var sluten och 38 cm djup (Toshiba 36"). Började genast må illa och kände mig fast, varpå en vadslagning gav tillåtelse att byta tv (vilken jag alltså var utomordentligt nöjd med egentligen...men det var ju det här med receiver...
Så från att för 1 ½ år sedan aldrig hört talas om hemmabio-utrustning så förstår jag henne om hon nu tycker att jag ska lugna ner mig lite grand...
Vi får väl se...
megalomaniac:
Högtalarna är inte direkt varma i karaktären men är ändå den komponent jag INTE kommer att byta inom överskådlig tid. Anledningarna till detta är två; dels gillar jag det öppna, luftiga och detaljerade ljud dom ger (med lite förstärkar-tryck skulle det nog kunna bli riktigt bra), men stor del har också utseendet. Det finns helt enkelt inga alternativ med den looken...
Inget ont om Audio Pro Evidence, men nån Bravo är det inte! "Kalla" tycker jag heller inte att dom är, i alla fall inte kombinetat med H/K (Malmö-mässan i fjol).
Puh, det blev ett långt inlägg och ändå känns det både rörigt och som att jag bara tagit med en liten del av vad jag tänkt. Hoppas det är lite begripligt i alla fall.
Redigerat av Unregisteredc76d9563, 09 August 2004 - 14:00.
Postad 09 August 2004 - 11:19
Jag ser fram emot att eventuellt få komma att överta din 3805
Postad 09 August 2004 - 11:36
Allt billigt är bra! * och kan motivera ett överslag i maktbalansen *Har den röda på andra axeln övertaget nu då?
Postad 09 August 2004 - 15:58
Även om du har lite tid tycker jag du ska försöka låna hem en Rotel RSX-1055 eller efterföljaren RSX-1056....du kommer att bli förstummad....särskilt när det handlar om ljudet i två kanaler. Hade hem Rotel RSX-1055 (den får du ny för ca 15 tkr idag) och den spelade skjortan av min trots att dugliga Onkyo Integra TX-DS797...och då var det främst trycket och detaljrikedomen som var suverän med Roteln...(har en lång erfarenhet av tung hifi sedan tidigare så stirra er inte blinda på min nuvarande lilla anläggning...
Kan oxå tillägga att skillnaden i bioläget var betydligt mindre...där klarade sig Onkyon rätt ok...i en jämförelse...! RSX-1056 ska visst vara mkt förbättrad, men jag har inte gjort någon jämförelse...
Snegla även lite på Arcams recivrar...de är riktigt kompetenta om du även prioriterar musik i två kanaler... Arcam AVR300 är en riktig höjdare...
Varken Rotel eller Arcam kan dock beskyllas för att vara varma i ljudkaraktären, men de övriga fördelarna överväger enligt min åsikt. Att i elektroniken förena värme med luftighet, detajlrikedom och tryck är svårt. En sån maskin kostar multum...
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 09 August 2004 - 16:18.
Postad 09 August 2004 - 16:47
Denon har ALLTID byggt grymt fina förstärkare för hemma-bio. Men ibland vill man ju också använda sin hembioreceiver till 2-kanal. Nått som låter, tamt, instängt, med tidigare 380x-modeller. Med 3805 som är en ny frisk vind, tyckte iaf jag att dessa problem var som bortblåsta.
Det finns en detaljrikedom hos 3805, som man bara hittar hos riktigt dyra hembioförstärkare, där prislappen ligger på det dubbla.
Postad 09 August 2004 - 18:09
Arcam´s 300:a låter skitbra rent ut sagt, och jag tycker den och 3805 påminner lite om varandra i karaktär och så... jag har inte grovtestat men det var intrycket jag fick, och jag vet vad jag gillar... det är svårt att få allt som sagt, även i våldsdyra anläggningar finns det kompromisser.
När det gäller "varmt" ljud så kännetecknas det ofta (när det gäller "billiga" "varma" apparater) av en avrundad och/eller tillbakalutad toppregion... Marantz brukar(de) ha en fin balans på det planet och få det att låta varmt och detaljerat. Denon har verkligen lyckats med en fin balans på 3805:an tycker jag.
Postad 09 August 2004 - 18:45
Hör nu här, bäste Herr JBBeror lite på din budget. Upp till 20 tkr...?
Mouse och megalomaniac:
Jag betvivlar inte alls att ni starkt gillar 3805:an, jag trivs rätt bra med min bortsett då från det där lilla sista "trycket". Kanhända är det också så att mitt rum är så illa beskaffat vad gäller akustik att det helt enkelt inte kan bli så mkt bättre. Det återstår att se...men några akustik-åtgärder kommer jag aldrig att våga föreslå...
Postad 09 August 2004 - 19:49
Postad 09 August 2004 - 20:08
Hmm...jag skrev upp till 20 tkr...? En ny Rotel RSX-1055 (utgående) bör du få för cirka 15 tkr...så riktigt dubbelt upp blire inte.Hör nu här, bäste Herr JBBeror lite på din budget. Upp till 20 tkr...?
. Jag kanske inte riktigt lyckades förmedla den kraft med vilken hustrun sätter ner sin fot om jag skulle föreslå ett litet nätt byte på dubbla pengen
.
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 09 August 2004 - 20:15.
Postad 21 August 2004 - 14:12
Ser också att Hembiobutiken.se säljer väldig dåligt med 3805:or ???
Postad 21 August 2004 - 14:18
Vilket/vilka inlägg har du läst och gjort tolkningen att den är kass?Vad hände med denna tråd, är 3805:an så kass ?
Ser också att Hembiobutiken.se säljer väldig dåligt med 3805:or ???
Postad 31 August 2004 - 07:47
Är det motiverat att byta sin Yamaha 1400 mot en Denon 3805 ?
Smaken är som baken jag vet, men iaf.
Postad 31 August 2004 - 08:06
Flippermatt: Tyvärr har jag aldrig ägt en 1400:a men jag skall nog kunna komma med en lekmans omdömen efter en vecka eller så.
Fasiken vad jag längtar, bara timmar kvar till leverans!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
Denon-klubben
12 bilder
10 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?