Redigerat av Packetloss, 27 oktober 2004 - 02:04.
Bästa 50" bakproj som kan köpas i Sverige?
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 14 oktober 2004 - 10:15
Har dock ännu ej sett den ute i butikerna.
Eftersom jag bor där (i tyskland) har jag kollat runt lite, men det verkar som den ännu sa länge bara finns i Frankrike.
Postad 14 oktober 2004 - 12:44
Kan du utveckla, vad är screendoor effekten?Om man gillar screendoor effekten så ska man köpa Sonyn precis som alla LCD apparater lider av, det är en av sakerna som gör att DLP slår en LCD med hästlängder att fyllfaktorn är betydligt bättre och färger och framförallt svärtan är som natt och dag mellan en HD2+ DLP och senaste LCD.Är det ingen mer än jag som har fastnat för sony KF-50SX300?
Mycket bra bild, Inte alls lika känslig för avvikelse från perfekt betrakningsvinkel rakt framifrån som DLP apparater. Lung och flimmerfri bild. På det stora hela en kanon apparat.
Svärtan är bättre i verkligt ljus och betrakningsvinkel of axis.
Att sitta spikrakt framför tv:n i ett nersläckt rum tycker jag är ett dåligt alternativ.
Postad 14 oktober 2004 - 14:02
Båda har HD2+ chip och Faroudja dock den nya har HDCP vilket är bra om nu allt skal ha det, jag hatar kryptering och bojkottar AGC :-)
Någon 62" är inte på G och nya HD3 chip från Ti skeppas i slutet av året men det är mycket dyrt och det kommer att pressa upp priserna på projektorer och H-TV
Nya är dock snyggare liknar en plasma
/Jörgen
Postad 14 oktober 2004 - 14:08
Dock har den Prog Scan Dly61 och 50
/Jörgen
Postad 14 oktober 2004 - 14:27

Redigerat av Unregisteredb6fafaca, 14 oktober 2004 - 14:28.
Postad 15 oktober 2004 - 15:44
Skämtar du eller är du seriös?Kan faktiskt hålla med dig där"Gamla" Sagemen var ju mycket snyggare än de nya...
![]()
Du gillade väl inte den gamla?

Postad 15 oktober 2004 - 23:23
Postad 16 oktober 2004 - 09:44
Jag har inte regnbågstestat Thomson:en ännu.På thomsonen tycker jag att man ser sk regnbågseffekt ganska tydligt. Jag har förstått att detta är ganska idividuellt. Är det någon mer som har sett detta eller inbillar jag mig?
![]()
Ser du dem så ser du dem. Det finns personer som ser dem men som inte störs så mycket av dem. Tyvärr är jag inte en av dessa. Det är verkligen synd, för Axium:en hade en fantastisk bild i övrigt.
Jag har nästan givit upp hoppet om att kunna köpa DLP-bakproj eftersom jag sett RBE ( regnbågseffekter) på alla jag hittills testat. Det kanske får bli en CRT-bakproj i ett par år för nu är jag verkligen sugen på att få stor bild och tillbringa mindre tid på forumen.
Postad 16 oktober 2004 - 17:27
Vad sägs om denna 65" DLP? kostar £3.995
Specifikationer Optoma ThemeScene 65" PDF dokument
Många lovord från tillverkaren, det verkade som en mycket bra produkt. Jag ska faktiskt kolla upp lite mer. Undrar hur bildkvalitén blir på den...
Såg att tillverkaren hade en tv som var näst intill identisk med Sagem Axium 50", fast den var svart.
Skulle vara mycket tacksam om du skriver lite om vad du vet/har hört angående denna produkt eller liknande produkter från samma tillverkare.

Redigerat av Unregisteredd836f880, 16 oktober 2004 - 19:20.
Postad 16 oktober 2004 - 22:51
Redigerat av Unregistered8221d29b, 16 oktober 2004 - 22:55.
Postad 16 oktober 2004 - 22:54
HD3 panelen använder sig av hälften så många pixlar (640*720), men förskjuter dem för att få ut alla. Panelen är alltså bara ungefär hälften så stor som en HD2+.
HD2+ är mao klart dyrare och också positionerad som sådan i modellsegmenten hos tillverkarna.
Postad 17 oktober 2004 - 09:26
Det finns några olikheter, den ska även ha sämre bildkvalité (enligt en källa till mig) än Sagem Axium. Men visst - den är väldigt likSagem Axium ÄR en Optoma RD50. Åtminstone i allt väsentligt.

Postad 17 oktober 2004 - 10:46
Det som däremot var intressant var att säljaren rekommenderade Thomsons kommande 61" frmaför de han själv hade hemma. Han säljer inte själv märket men menade på att den var i en klass för sig. Återstår att se om den kommer i något mindre förpackning också. Sen tycker jag också att Sagem visar upp en något orolig bild och då har jag nu sett den på tre olika ställen.
Postad 17 oktober 2004 - 15:50
Vilka bildinställningar har du då du upplever att Sagem Axium har regnbågar?Jaha så förstörde Gladiator en en gång mina planer på en dlp. Visst finns regnbågar på Sagems tv också... Dock i betydligt mindre omfattning en ex Infocus 4805...
Det som däremot var intressant var att säljaren rekommenderade Thomsons kommande 61" frmaför de han själv hade hemma. Han säljer inte själv märket men menade på att den var i en klass för sig. Återstår att se om den kommer i något mindre förpackning också. Sen tycker jag också att Sagem visar upp en något orolig bild och då har jag nu sett den på tre olika ställen.

Postad 17 oktober 2004 - 16:43
Läst igenom alla era postningar å börjar bli övertygad om att köpa en Samsung SP-50L3HX eller den fula

Sen ni som äger en Samsung SP-50L3HX, hur pass dålig är den vertikala betraktningsvinkeln ?, är det så att när man från sittande i soffan te liggandes kommer bli besviken på att bilden försämras ?. (Samt är "skrajj" för regnbågseffekten som vissa nämner, är det "synlig" på Samsungen ?).
Om jag läst ut rätt så har Samsugen "bara" HDMI = jag får köpa ny DVD

//SurfGuru, Lamer på TV
Postad 17 oktober 2004 - 20:02
Ja regnbågar har ju tyvärr inte med inställningar att göra. Jag är väl extra känlsig men jag ser dem klart på några ställen i filmen. Det är en mycket svår film för dlp:na då den är full av mörka sekvenser. Men som sagt jag ser bara några ibland och skulle kunna leva med det. tror att mina problem försvinner när 6-7 x färghjul kommer.Vilka bildinställningar har du då du upplever att Sagem Axium har regnbågar?Jaha så förstörde Gladiator en en gång mina planer på en dlp. Visst finns regnbågar på Sagems tv också... Dock i betydligt mindre omfattning en ex Infocus 4805...
Det som däremot var intressant var att säljaren rekommenderade Thomsons kommande 61" frmaför de han själv hade hemma. Han säljer inte själv märket men menade på att den var i en klass för sig. Återstår att se om den kommer i något mindre förpackning också. Sen tycker jag också att Sagem visar upp en något orolig bild och då har jag nu sett den på tre olika ställen.![]()
Postad 17 oktober 2004 - 21:53
Då är HD2+ ett bättre alternativ än HD3 om man vill absolut ha det bästa men är beredd att betala lite mer.
Måste säga att jag är verkligen sugen på antingen en Thomson eller en Sagem, Samsung är på tok för dyr. På en gång jag får råd så tänker jag nog inhandla en apparat, och då får det vara som det är.
Menar dom måste ju vara bättre än min PW8807 i alla fall.
Postad 18 oktober 2004 - 06:12
Ärligt talat så förstår jag inte er fokusering på lite regnbågseffekt hit och dit och andra smådefekter. Har någon nån gång sett en hel film med en helt perfekt bild rätt igenom. Jag har då aldrig gjort det. Sitter du på bio så ser du dammet som ligger på rullen och ibland har nån klippt dåligt i filmen.Ja regnbågar har ju tyvärr inte med inställningar att göra. Jag är väl extra känlsig men jag ser dem klart på några ställen i filmen. Det är en mycket svår film för dlp:na då den är full av mörka sekvenser. Men som sagt jag ser bara några ibland och skulle kunna leva med det. tror att mina problem försvinner när 6-7 x färghjul kommer.
Vilka bildinställningar har du då du upplever att Sagem Axium har regnbågar?Jaha så förstörde Gladiator en en gång mina planer på en dlp. Visst finns regnbågar på Sagems tv också... Dock i betydligt mindre omfattning en ex Infocus 4805...
Det som däremot var intressant var att säljaren rekommenderade Thomsons kommande 61" frmaför de han själv hade hemma. Han säljer inte själv märket men menade på att den var i en klass för sig. Återstår att se om den kommer i något mindre förpackning också. Sen tycker jag också att Sagem visar upp en något orolig bild och då har jag nu sett den på tre olika ställen.![]()
Är det då det man sitter och diskuterar efteråt?
Jag tror nog de flesta dlp-apparaterna som ni diskuterar är bland det bästa som finns just nu för lagomt mycket pengar så varför inte vara lite mer optimistiska för var de är.
Man kan ALLTID få nya, bättre apparater men det är väl NU ni vill se film och inte sen.
Så varför jämföra allt med alla???
Jag bara undrar

PS. Jag har beställt en SAMSUNG SP-46L3HX och är helt säker på att jag kommer bli nöjd, tack vara all possitiv feedback den har fått DS.
Redigerat av Unregistered9faf3f9d, 18 oktober 2004 - 06:13.
Postad 18 oktober 2004 - 07:49
Regnbågseffekten är inget litet problem. Många stör sig rejält på det.Ärligt talat så förstår jag inte er fokusering på lite regnbågseffekt hit och dit och andra smådefekter. Har någon nån gång sett en hel film med en helt perfekt bild rätt igenom. Jag har då aldrig gjort det. Sitter du på bio så ser du dammet som ligger på rullen och ibland har nån klippt dåligt i filmen.
Ja regnbågar har ju tyvärr inte med inställningar att göra. Jag är väl extra känlsig men jag ser dem klart på några ställen i filmen. Det är en mycket svår film för dlp:na då den är full av mörka sekvenser. Men som sagt jag ser bara några ibland och skulle kunna leva med det. tror att mina problem försvinner när 6-7 x färghjul kommer.
Är det då det man sitter och diskuterar efteråt?
Jag tror nog de flesta dlp-apparaterna som ni diskuterar är bland det bästa som finns just nu för lagomt mycket pengar så varför inte vara lite mer optimistiska för var de är.
Man kan ALLTID få nya, bättre apparater men det är väl NU ni vill se film och inte sen.
Så varför jämföra allt med alla???
Jag bara undrar![]()
PS. Jag har beställt en SAMSUNG SP-46L3HX och är helt säker på att jag kommer bli nöjd, tack vara all possitiv feedback den har fått DS.
Postad 18 oktober 2004 - 08:19
Jag skall testa detta med Gladiator dvd var syns de mest vilken scen jag får snart in min SagemJaha så förstörde Gladiator en en gång mina planer på en dlp. Visst finns regnbågar på Sagems tv också... Dock i betydligt mindre omfattning en ex Infocus 4805...
/Jörgen
Postad 18 oktober 2004 - 08:22
/Jörgen
Postad 18 oktober 2004 - 11:10
Hej Jörgen,Jag skall testa detta med Gladiator dvd var syns de mest vilken scen jag får snart in min Sagem
/Jörgen
Du ska kolla på Gladiator Kap 24. Regnbågarna brukar synas i eldarna från facklorna. Jag har också sett dem när celldörren stängs ( eller var det öppnas?). Ser du inga tillhör du den lyckliga regnbågsokänsliga skaran!
Som Hinken skrev så verkar det vara mindre regnbågar på Axium än på SP-4805-projjen, så jag hoppas du klarar testet!
Postad 18 oktober 2004 - 18:22
Men regnbågseffekterna kan upplevas mer eller mindre beroende på vilka inställningar man har...Ja regnbågar har ju tyvärr inte med inställningar att göra. Jag är väl extra känlsig men jag ser dem klart på några ställen i filmen. Det är en mycket svår film för dlp:na då den är full av mörka sekvenser. Men som sagt jag ser bara några ibland och skulle kunna leva med det. tror att mina problem försvinner när 6-7 x färghjul kommer.

Postad 18 oktober 2004 - 21:11

Redigerat av 7.1, 18 oktober 2004 - 21:13.
Postad 18 oktober 2004 - 22:19
Det beror på... HD3 ska ha fördelen av mindre screendoor.. sen hur mycket screendoor man ser på en 50" 1280*720 skärm från någorlunda avstånd är väl individuellt. Speciellt mycket lär det inte vara för de flesta av oss.Bo_jahn
Då är HD2+ ett bättre alternativ än HD3 om man vill absolut ha det bästa men är beredd att betala lite mer.
HD3 bör ha lägre bit-kapacitet eftersom den har kortare tid att rita ut pixlarna.
Det ryktas dessutom att "wobuleringen" som det kallas introducerar någon ny form av artefakt som, även om den är svår att se och beskriva, ändå finns där enligt kräsna & trovärdiga källor.
För att anknyta till detta undrar jag om samsung L3 är HD3 och L7 HD2+. I USA finns det 2 modeller som ser identiska ut som L3 och L7, och dessa är bestyckade med HD3 och HD2+. Vi vet att L7 har HD2+. Någon som har järnkoll på specifikationerna?

Redigerat av Unregistered8221d29b, 18 oktober 2004 - 22:23.
Postad 19 oktober 2004 - 18:50
Har du några länkar med mer info angående dessa tv-apparater?Tror det är en Mitsubishi.
Vilken tv är det där??Stort skall det va - 73tum
![]()
I mitt tycke världens bästa TV är Mitsubishis 82" men den finns inte i Europa men den slår ALLT! kostar runt $16,000
* 82 inch Widescreen (16:9)
* LCoS Light Engine 3-Chip 1080p x 1920 pixel system with 200 Watt lamp for excellent brightness and resolution.
* NetCommand® 3.0 with IR Learning Provides simple icon-based on-screen digital & analog home theater control. Learns most products' IR codes.
* AMVP™ Advanced Multimedia Video Processor provides enhanced pixel multiplication, image formats and digital noise reduction.
* MediaReader
* PerfectColor™ Precision 6-way color correction.
* 1080p Pixel Resolution
* 200 Watt Lamp
* Diffusion Screen
* FireWire® (IEEE 1394) interface
* MonitorLink™/DVI HDCP Input
* StretchPlus Displays 4:3 pictures on a wide screen with less distortion
* DefinEdge™ VSM Enhances image clarity.
* Anti-Glare Diamond Shield™
* Three 1080i Component Inputs
* Auto Film Mode (3:2 Pulldown Compensation)
* 480-Line Motion-Adaptive 3D Y/C Comb Filter
Regular price: $20,000.00 Sale price: $16,499.99
Har du sett en sån här tv i verkligenheten? Vardå?
Postad 20 oktober 2004 - 07:40
Är Optima50 samma apparat som Sagem ?
Sorry, missade att detta var redan svart på.

Redigerat av Unregisteredf23f8b47, 20 oktober 2004 - 15:35.
Postad 20 oktober 2004 - 10:52
-------------
Förutom det så hakar jag upp mig på några bilder och det är dom som har högtalarna så nära. Borde inte det bli detta irreterande magnetfält av högtalarna som sabbar bilden med den gröna nyansen?

Redigerat av Camridge, 20 oktober 2004 - 10:53.
Postad 20 oktober 2004 - 11:18

---------
Jag trodde faktiskt att magnetfältet skulle påverka en DLP apparat också som den påverkar allt annat,

Menar B&W DM604 golvarna gjorde verkligen gröna nyanser på min tv om den stog inte tillräckligt långt bort.
Postad 20 oktober 2004 - 15:01
Håller helt med!!!Första bilden så står Axiumen på en IKEA bänk, men det kanske ni såg redan? annars ser det riktigt snyggt ut om man ställer den på IKEA bänken, den som Sagem själva säljer tycker jag är ruggigt ful.
Var hittade du alla bilder förresten?

Postad 21 oktober 2004 - 10:12
Det engelska priset är c:a 26 Tkr (det dubbla för 65:an). Undrar vad de kommer att ta för apparaterna här hemma i Svedala??
Postad 21 oktober 2004 - 14:22
Jag åker nog inte dit idag, utan snarare nästa vecka.
Postad 21 oktober 2004 - 15:41
Går RD50 att få i silver? Det trodde inte jag...Det verkar som Optoma är på intåg i Europa där Sagem tillverkat RD50 på licens av Optoma.
Nu finns visst Optoma RD50 som är samma som Sagem Axium att köpa, fördelen med Optoma är att den går att få i svart istället för silver som gör den snyggare i mitt tycke.
Notera! Optoma har en annan skillnad också, den har HDMI tydligen.
Optoma finns att köpa från första veckan i November.
Kollar här Optoma 50"
Personligen tycker jag att silver är mycket, mycket snyggare än svart på en tv...

Postad 21 oktober 2004 - 16:27
Nja, men betydligt fulare än silver!Men svart är tidslöst
Går RD50 att få i silver? Det trodde inte jag...Det verkar som Optoma är på intåg i Europa där Sagem tillverkat RD50 på licens av Optoma.
Nu finns visst Optoma RD50 som är samma som Sagem Axium att köpa, fördelen med Optoma är att den går att få i svart istället för silver som gör den snyggare i mitt tycke.
Notera! Optoma har en annan skillnad också, den har HDMI tydligen.
Optoma finns att köpa från första veckan i November.
Kollar här Optoma 50"
Personligen tycker jag att silver är mycket, mycket snyggare än svart på en tv...![]()
![]()

Postad 21 oktober 2004 - 18:01
Så här står det i länken du angav : RD 50 Spec sheet (PDF)
1*HDMI (via DVI with supplied adaptor)
Postad 21 oktober 2004 - 19:14
Postad 21 oktober 2004 - 21:39
Jag är själv i tankarna och köpa DLP men vill höra lite mer först.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar