Inte bara SVT som fortsätter i samma hjulspår. Diskussionen i denna tråd är ett tydligt bevis för det.
Att sedan dra in populisten Lamotte och politik i tråden får den förhoppningsvis stängd.
När kritiken mot PS ökar hoppas vissa att tråden stängs
Tv-avgiften/tv-licensen & den nya medieavgiften
Startad av
Izor
, sep 24 2004 10:42
616 svar till detta ämne
Postad 11 juli 2018 - 06:55
När kritiken mot PS ökar hoppas vissa att tråden stängs Postad 11 juli 2018 - 06:59 Jag förstår inte riktigt varför man inte skulle kunna tycka att PS ska bantas ner utan att för den sakens skull kunna lämna in en skuggbudget till dig för godkännande? Jag bor själv i Göteborg och tycker att Västlänken kostar mer än det smakar, men har inte lämnat in en alternativ budget. Är det ändå ok med dig? Vad är oklart med att det finns människor som är för att SVT har nyhetssändningar men inget mer? Sen det här med snedvridningen av politiska åsikter på SVT så har väl den varit känd länge? https://jmg.gu.se/di...284227_nr38.pdf (Kan väl själv tillägga att inget är heligt för mig egentligen, bara att vi bör banta budgeten denna koloss. Första steg är att klippa allt som inte är samhällsinformation/nyheter, sen får man ta nästa steg) Redigerat av Kamui, 11 juli 2018 - 07:02. Postad 11 juli 2018 - 08:51
Nädå, men du skrev som om du bara hade läst en mening.
Jag sågar PS och tycker det ska göras om, helt rätt. Finns inga motsättningar i det.
Om något är dåligt hjälper det inte att pumpa in mer pengar utan att göra en ordentlig omorganisation och förändra kravspec'en. Så gör man på de flesta arbetsplatser när man stagnerar eller får en osund miljö, du vet "det sitter i väggarna". Nä det gör det inte, det sitter i människorna och det bör brytas och ersättas med nått bättre innan det är på tok för sent. Man behöver inte hata sin arbetsplats bara för man vill ha en förändring.
Precis som jag skrivit tidigare men upprepar det gärna: Nyheter, samhällsinformation och debatter som rör vårt samhälle är något som PS ska syssla med, inte en massa annat i ett försök att konkurrera med de andra kanalerna. Det kan man ta betalt för i form av abonnemang. Journalistiken bör hålla en hög nivå utan haverier som intervjun med Ruist m.m. Finns ljusglimtar den senaste tiden där man börjat ställa lite tuffare och lite jobbigare frågor, men det är långt kvar tills man ställer liknande frågor "till sina egna" som Josefsson sa att man kallade dem. Josefsson, Ganman, Flam och Huitfeldt är ju inga duvungar utan har varit med länge. Det kommer komma fler som berättar. Om det är vänster eller höger spelar ingen roll om man det är dåligt.
Satsa mer på lokalradiostationerna och dra ner på den nationella t.ex.
Då har vi alltså separerat samhällsfunktionen ifrån nöjesdelen.
Samhällsfunktionen sänds i en kanal, öppen för alla, och bekostas av ett litet skatteuttag. Journalistik kostar men fan inte så mycket som det ska pumpas in nu.
Nöjesdelen kan sändas i hur många kanaler man vill, men det får den som vill se betala för och bekostats därefter.
SVTplay blir som de flesta andra plattformar tvådelad, en öppen och en betaldel.
Hatar jag demokrati? Nej! Borde vi banta Riksdagen? Ja! Det är ingen motsättning, det är önskan om en riktning mot något bättre än idag, precis som med PS. Världen är inte svart/vit och man måste hålla två tankar i huvudet samtidigt som är så populärt nuförtiden att man säger. Redigerat av Melmac, 11 juli 2018 - 09:17. Postad 11 juli 2018 - 10:32
Det är väl bara att konstatera, politik stänger tråden. Det har hänt förut med denna typ av diskussioner.
Just den rapporten och några till från mediaforskare länkade jag till i en tidigare diskussion.
Den rapporten handlar om journalistkåren och inte specifikt SVT. Däremot så står det på sidan 16, längst ner, "Däremot kan SR/SVT i partitermer inte sägas vara mer vänstervridna än andra mediaarbetsplatser". Läser man mer av rapporten och kanske ytterligare någon rapport så blir kanske den "kända" sanningen om SVT inte lika självklar
Men om SVT är så dåliga, varför behålla nyhetssändningarna? Borde inte dom påverkas mest om det är snedvridet politiskt?
Edit: Några förtydliganden. Redigerat av Mr_Tom, 11 juli 2018 - 10:50. Postad 11 juli 2018 - 10:45
Den förra tråden om TV-licensen stängdes nog inte på grund av det. Då var det väldiga påhopp på mig från en person som inte tålde min åsikt. Han kallade mig både det ena och det andra och fick flera inlägg borttagna. Till slut stängdes tråden. Borde ha varit han som stängts ned istället. Postad 11 juli 2018 - 11:13
Fast en omorganisation löser oftas inte det problemet. Precis som du skriver sedan så sitter det i människorna. Men då handlar det mer om en kulturförändring och arbeta utifrån människorna på arbetsplatsen. Ingen omorganisation kan fixa människorna på arbetsplatsen. Postad 11 juli 2018 - 11:21
Den förra tråden stänges officiellt för att man inte höll sig till ämnet. Och du var en av de drivande i den diskussionen.
Korrekt? Postad 11 juli 2018 - 11:30
Nej, jag höll mig hyfsat till ämnet. Däremot så blev jag likställd en Österrikare med liten mustasch av nån
Tråden handlar om TV-licens/skatt/avgift. Då kommer naturligtvis olika åsikter upp, t ex att PS är partiska. -Jaha, visa det då säger nån annan och så rullar det på. Detta är inte direkt politik, anser jag, utan en åsikt om PS. Sen när vissa inte håller med om ens åsikt så tar dom tyvärr till personangrepp. Redigerat av Buddypresley, 11 juli 2018 - 11:47. Postad 11 juli 2018 - 12:38
Nyheterna skall kunnas tas emot av alla för dom är samhällsviktiga. Sen måste det jobbas med att hålla dom opartiska. Postad 11 juli 2018 - 13:15
Buddy, jag gjorde två enkla påståenden.
Om jag hämtar ett citat från förra tråden: "Eftersom man inte kan hålla sig till ämnet i tråden, låser vi den.". Det är sista inlägget i den tråden skrivit av admin. Officiell orsak till stängning stämmer bra med mitt påstående.
På sista sidan finns 22 inlägg, du har skrivit 9 av dessa. Då tycker jag du är ganska drivande.
Svaret på min fråga tycker jag är kristallklart. Inget kontroversiellt eller konstigt utan rena fakta. Det du nu visade med ditt svar är att du kan inte erkänna att du har fel i detta ämne. Inte i något avseende. Jag tycker det är en stor svaghet och gör en dialog meningslös. Redigerat av Mr_Tom, 11 juli 2018 - 13:15. Postad 11 juli 2018 - 13:20
Håll dig till ämnet istället så inte tråden blir låst. Om ämnet känns obehagligt så skriv inget då, istället för att starta upp nåt helt annat. Har du frågor till mig angående ämnet så kommer jag försöka besvara dom. Andra frågor undanbedes Redigerat av Buddypresley, 11 juli 2018 - 13:37. Postad 11 juli 2018 - 14:39 @Lillvilsmyr
En kulturförändring inom PS går inte att göra om inte medarbetarna är med på det, lika lite som vilket arbetsplats som helst. För att de ska vara med på det måste de antingen ändra åsikter eller gå med på en förändring de egentligen inte vill ha. Då är det ganska svårt att ändra på kulturen. Visst, troligen skulle en del sluta direkt, andra hålla sig kvar ett tag och en tredje grupp stanna och gå med på förändringen. I slutändan blir det en omorganisation efter se nya förhållandena.
Alternativet är att stäng, gör om och låt de som vill söka på nytt, dvs. omorganisation.
Kan tycka att det sistnämnda är att föredra. Postad 11 juli 2018 - 20:10
Man kan ju också tolka det på så vis att somliga bara gnäller och kräver en massa från andra parter utan att göra ett enda dugg själva.
Jag har mig veterligen aldrig bett någon om en budget men är väldigt intresserad av lite mer utvecklade åsikter än "Banta SVT eller skrota alltinget". Återigen får folk tycka vad de vill men det blir väldigt svårt att föra en diskussion om man bara hävdar sina rättigheter.
Det finns väldigt mycket som är oklart med det. Eller kanske inte att de finns, utan snarare vad deras målsättning är. Att ha aktuell samhällsövervakning är ju rätt omfattande då det inkluderar:
Information om katastrofer, faror och trafikolyckor Kulturnyheter Sport Debatt med politiker och analyser (Aktuellt, Agenda, lördagsintervjun etc) Nyheter riktade mot barn (Lilla aktuellt) Teckenspråksnyheter Regionala nyheter Internationella nyheter Ekonominyheter Opinion (med b.la. politiker, journalister och "vanligt folk") Text-TV Väderleksrapport
Skulle du välja att ha kvar allt eller vill du skära ner på något?
Och då är det just nyheterna du vill ha kvar?
Ärligt talat tycker jag att det är rätt lustigt att så många tycks vilja ha kvar PS för nyhetssändning då de anser att de är för partiska samtidigt som de vill få bort resten av utbudet. Bara det faktum att de sänder program som är dedikerade till hundägare och trädgårdsmästare samtidigt som det bredare utbudet är kvar är ett utmärkt tecken på opartiskhet, just eftersom de inte lägger en egen värdering i huruvida programmen kommer att tilltala en stor publik eller inte.
Det innebär förstås inte att PS i sin helhet är opartisk. Jag ser gärna ett bredare spektrum av åsikter än vad som verkar vara normen hos medarbetarna idag. Samtidigt hoppas jag också att "ni" ställer rätt höga krav på mångfald av andra faktorer än bara de politiska åsikterna. Annars är ju kritiken rätt... Selektiv. Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 11 juli 2018 - 20:32. Postad 12 juli 2018 - 07:05
Kravet är att produktionen skall vara politisk opartisk. Sen tillkommer naturligtvis kvalitet osv. Kvotering däremot är inget jag förespråkar Postad 12 juli 2018 - 08:20
Ärligt talat, hur svårt kan det vara? Man kan inte vara kritisk till nått men vilja ha det kvar om det förändras? Det finns inga motsättningar!
Tycker den här kolumnen i SvD är rätt bra: https://www.svd.se/8...nor--du-betalar Redigerat av Melmac, 12 juli 2018 - 08:25. Postad 12 juli 2018 - 10:11
Det är korrekt Buddy, jag höll mig inte tilll ämnet och det skall man göra. Samtidigt så tror jag du förstår varför och jag fick ju ett svar även om det inte var på traditionellt sätt.
Men eftersom du lovar svara på frågor kring ämnet så har jag några få.
1. Du säger att du inte har någon färdig budget, men ungefär hur mycket pengar handlar det om? Jag tänker på summan du vill ta fram genom omfördelning i skatten.
2. Vilken typ av program tror du är mest sedda idag på SVT:s kanaler? Jag tänker på kategorier, typ nöje, nyheter etc.
3. Kopplad till fråga 2. Om ditt koncept blir verklighet, tror du det skulle vara populart hos en bred allmänhet? Postad 12 juli 2018 - 10:21
1. Vet ej 2. Kalles jul 3. Kanske Postad 12 juli 2018 - 11:08
Intressanta svar. Men jag hade förväntat mig mer. Faktum är ju att mycket går att Googla fram ganska snabbt.
1. Jag har hittat att nyhetsbudgeten för SVT ligger på drygt 20% av totalen, samhällsfakta ligger på 9%. Totalt ca 30% eller 1-2 miljarder beroende på hur man räknar. Det är väl ungefär de delarna du vill behålla av PS. Du får 0 poäng
2. De mest sedda programkategorierna är nöje och sport. Kalles jul tillhör väl nöje så du får 0.5 poäng.
3. Här finns ju inte rätt och fel så din gissning är lika bra som min
Säg att det fanns 3 poäng i potten och du får 0.5. När jag gick i högskolan så var gränsen för godkänt 40% så du är underkänd. Jag känner många som brinner för olika ämnen. Många är dessutom väldigt kunniga i ämnet dom brinner för.
Du är annorlunda Redigerat av Mr_Tom, 12 juli 2018 - 11:10. Postad 12 juli 2018 - 11:24
Nu när du har googlat fram svaren åt mig så vet jag lika mycket som dig Postad 12 juli 2018 - 11:42
Du har aldrig hört talas om sidoinformation.
Jag kanske inte bara lärde mig dom tre sakerna. Fråga 1 visste jag svaret på utan Google, åtminstone storleksordningen. Fråga 2 Googlade jag för att få aktuella siffror. Fråga 3 säger en del om hur mycket du tror på ditt eget förslag. "Kanske" är ju inte direkt övertygande.
Men det faktum att du inte visste säger en del om hur genomtänkt ditt förslag är.
Känner du till "Billage" i PS sammanhang? Redigerat av Mr_Tom, 12 juli 2018 - 11:45. Postad 12 juli 2018 - 12:00
Svaret är ju vad jag tror andra tycker. Jag själv tror på det jag tycker. Postad 12 juli 2018 - 13:26
Men du verkar inte riktigt tro att majoriteten håller med dig. Vilket var min poäng
Jag blev faktiskt lite besviken att du inte hängde på frågan om "Billage". Det bekräftar ju tidigare slutsats på något sätt
Billage är den Schweiziska motsvarigheten till Radiotjänst och Schweiz hade tidigare i år (i mars) en folkomröstning om detta skulle läggas ner. Schweiz har en annan tradition gällande folkomröstningar än vad vi har så motsvarande omröstning här är knappast aktuellt. Speciellt inte eftersom finansieringen av PS är löst på ganska lång sikt nu.
I Schweiz ville mer än 70% behålla Billage Postad 12 juli 2018 - 13:55
Jag visste redan om Billag Redigerat av Buddypresley, 12 juli 2018 - 14:17. Postad 12 juli 2018 - 15:10
Ok, då kanske det var resultatet av omröstningen som gjorde att du inte nappade
Det som jag tycker är konstigt är att du drivit detta så länge. Pengarna verkar vara viktiga men du visste inte hur mycket det handlade om. De mest populara programkategorierna verkar vara dom du vill ta bort. Det känns ganska ogenomtänkt Redigerat av Mr_Tom, 12 juli 2018 - 15:13. Postad 12 juli 2018 - 16:30
Det verkar snarare vara populärt att tänka svart/vitt nuförtiden
(I allmänhet då, menar inte ditt inlägg)
Jag håller med om att det finns brister med PS, och det är naturligtvis inte acceptabelt att politisk övertygelse hos de anställda färgar innehållet (överlag då, enskilda "misstag" är nog omöjligt att undvika). Då försvinner meningen med PS och man kan lika gärna sända DDR-TV
Jag är med andra ord för PS, när det är opartiskt såklart.
Angående att dela upp och producera nöje osv i en betalkanal, så finns det ju massor av kommersiella kanaler redan, så jag tror inte att det hade tillfört så mycket. Det skulle vara en betalkanal utan reklam då, typ som Netflix, men där får de nog svårt att konkurrera... Postad 12 juli 2018 - 20:27 Detta är intressant oavsett vad man tycker om PS, kolla iaf på dom första 5-10min
https://youtu.be/STu5X0RyLNY Postad 15 juli 2018 - 19:21
Vissa av oss kommer ihåg DDR-TV
Postad 17 juli 2018 - 17:21 Krokodilen från Sovjet Postad 18 juli 2018 - 01:02
https://www.youtube.com/watch?v=f6VSV69KzJA Redigerat av Ageve, 18 juli 2018 - 01:02. Postad 18 juli 2018 - 13:25 Skönt att idioten i Rödeby som använt sig av tvmottagare men vägrat betala det vi andra betalar för att ge honom tvbild. Fuskare ska åka fast. Postad 18 juli 2018 - 13:52 Public Service: Redigerat av Zacabeb, 18 juli 2018 - 13:56. Postad 18 juli 2018 - 17:04 Har inte du fått info om skogsbränderna via kommersiell media? Postad 18 juli 2018 - 17:36
En del av dem, ja. Det erkänner jag.
Men det jag åsyftade var mer att kommersiell media och deras finansiering flyter ihop för mycket - exempelvis när tidningen Metro har annonsomslag som ger intryck av att vara vanliga löp, eller annonser med samma typsnitt och övrig grafisk utformning som vanliga artiklar. Det som avslöjar att det är en annons är en liten text, inte större än det minsta man kan komma undan med.
Och där finns det ett problem: att ge sken av att annonseringen är viktig information är vanskligt. Skogsbränderna och allvaret i det gav mig associationer till hur många gånger annonsörer "larmat" om att du också kan bli miljardär om du skänker dina livsbesparingar och lite mer till en brevlåda på Malta. Det finns ingen etik om att hålla reklamen igenkännlig.
Så oavsett hur mycket PS gör fel är jag glad att det finns och har den ställning det har, på gott och ont. Postad 19 juli 2018 - 00:54 Public Service: VIKTIGT MEDDELANDE TILL ALLMÄNHETEN
Kommersiell media: EXTRA! VIKTIGT MEDDELANDE TILL ALLMÄNHETEN (klicka här för att komma till artikeln - detta är en annons)
edit: glöm int "extra" överallt... edit igen: jag ljög lite.. efter att ha klickat mig vidare från den obligatoriska (adblockade) annonsen in på aftonbladet möts jag av en banner (med en datagjord eld, en gubbe och en helikopter på) som har texten "SVERIGE BRINNER", detta nedanför en stor och bredvid en ännustörre annonsblaffa som adblock har tagit bort... Oklart om det är något viktigt meddelande, eller bara en cool artikelserie ala Niva eller Linus Norberg. Redigerat av Unregistereda9666aa5, 19 juli 2018 - 01:08. Postad 19 juli 2018 - 10:07 Det är så det är nu och så det ska vara förutom att PS enbart skall sända nyheter och annan samhällsviktig info. Nöjeskanaler skall inte inte sända nyheter. Det räcker med att PS och fyran gör det. Postad 19 juli 2018 - 10:57
Intressant att du bestämmer vad nöjeskanalerna skall sända. Är inte det upp till dem eller vill du ha ännu mer statskontrollerade kanaler? Ska vi skapa nya direktiv och sändningstillstånd? Postad 19 juli 2018 - 11:58 Kommersiella nöjeskanaler får sända vad dom vill men personligen så tycker jag det räcker med SVT och fyran angående nyheter. Postad 19 juli 2018 - 12:25 Det så spännande att somliga svara på samma inlägg två gånger i rad istället för att ta nästa inlägg av samma forummedlem. Nåväl...
Jag har ännu inte fått någon som helst åsikt om huruvida SVT ska ha kvar hela sitt nyhetsutbud eller om det också ska bantas. För enkelhetens skulle citerar jag mig själv.
Ska allt vara kvar eller ska något tas bort om ni "PS-kritiker" fick bestämma? Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 19 juli 2018 - 12:25. Postad 19 juli 2018 - 12:30 Räcker med detta tycker jag Postad 19 juli 2018 - 12:35 Allt i min lista ska alltså vara kvar? Ok, det låter åtminstone vettigt. Postad 19 juli 2018 - 12:45 Ja det räcker med nyheter, väder och samhällsviktig info på SVT. Resten kan dom kommersiella kanalerna bistå med Postad 19 juli 2018 - 13:19 Men om det är din lista som är ok så är det ju inte public service utan filmsamlaren och buddys egna PS. Därav brister hela konceptet av PS. SÅVIDA inte PS har vissa bestämmelser för vilka och hur man bör nå dem samt i vilken balans. Aha, PS av idag alltså. Skratt. Postad 19 juli 2018 - 13:41 Buddy,
Så PS skall fortsätta att sända sport? Det är ju ibland ganska dyra evenemeng. Postad 19 juli 2018 - 14:21
Det jag menade var att om PS ska bantas ner till endast nyheter, hur mycket nyheter och vilka sorter ska då vara kvar? Om hela utbudet av nyheter som jag listade får vara kvar så känns det åtminstone någotsånär vettigt, hellre än att försöka skära ner ytterligare där.
Dock tycker jag personligen att det är en dålig idé i överlag att sluta sända nöjesprogram, långfilmer och barnprogram på PS för att överlåta det till kommersiella aktörer men det har nog framgått sedan länge. Postad 19 juli 2018 - 14:58 Sportnyheter. Sen om dom skall sända stora evenemang som OS är ju en budget och prioriteringsfråga. Postad 19 juli 2018 - 15:15 Skratt. Du har helt rätt. Var lite väl brittisk kanske i min ironi. Sveriges radio är idag hela 93 år gammal. Hon har överlevt diametralt olika regeringsformer och partisympatier. Genom dess mognad och demokratiserade styre som utvecklats över åren. Har vissa odemokratiska politiska idéer en tro att alternativ till denna 93 åring skulle vara mer demokratiskt för Sveriges befolkning. Det är ju faktiskt tvärtom då ingen annan privat aktör har samma hårda regler för opartiskhet. Resten är tomma burkar som skramlar längs gatloppen. Redigerat av PML73, 19 juli 2018 - 15:27. Postad 19 juli 2018 - 18:36 Du vill enbart ha kommersiellt nöje och dokumentär alltså. Fundering. Varför är det så viktigt för dig att ha begränsat utbud inom dessa områden? Eller för att säga det på ett annat sätt, varför är det så viktigt för dig att programskapare för denna typ av program alltid måste ha komersiella intressen i bakhuvudet? Redigerat av pacman, 19 juli 2018 - 18:50. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |