Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Marantz SR-7400 *

546 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 November 2004 - 13:44

Unregistered3ccad4ca
  • Unregistered3ccad4ca
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Även jag har nu bestämt mig, efter åratal av velande fram och tillbaka. Jag har just nu beställt en 7400 hos Tele-Mekano. Hoppas bara att dom inte har glömt att uppdatera hemsidan, för det skulle finnas ett demoex i silver kvar, hoppas hoppas. Nu är det bara att börja fundera på vilka högtalare jag ska ha till den här, tar väl några år till innan jag bestämt mig B)
Har sedan tidigare en stereoanläggning av märket Radiola med inbyggd skivspelare, årsmodell -71 eller nåt. Tror ni att det blir nåt bättre ljud?

Snacka om lättpåverkad och grupptryck och allt det där :lol:. Tack för det :lol: Och tack för att ni finns allihop på detta underbara forum ;)
Men det blir nog bra. Känner på mig att jag har bestämt mig för en reciever som kan hänga med många år framöver.
Nu är det bara att sitta och vänta, endera på ett paket eller också på ett mail ("tyvärr slut"). Håll tummarna för mig.
Mvh Nilu

Postad 29 November 2004 - 17:41

ulukai
  • ulukai
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
"håller tummarna" ;)

Postad 29 November 2004 - 18:49

Onk
  • Onk
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0
Vågar jag räkna med att kunna ha min DV-6500 stående ovanpå min SR-7400? Eftersom DV-6500:an inte är speciellt djup så är cirka 50% av ventilationshålen på SR-7400:an frigjorda. Dom 50% frigjorda lufthålen har cirka 10cm fritt luftrum till TV-bänkens "tak". Bruksanvisningen föreslår 20cm fritt luftrum åt alla håll, men hur hårt ska man ta på det?

Vågar jag räkna med att detta fungerar eller kommer det bli alldeles för varmt? Varför jag undrar är för att jag ska veta hur långa kablar jag behöver mellan DVD-spelare och recievern.

Hälsningar,
Onk

Postad 29 November 2004 - 19:04

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Vågar jag räkna med att kunna ha min DV-6500 stående ovanpå min SR-7400? Eftersom DV-6500:an inte är speciellt djup så är cirka 50% av ventilationshålen på SR-7400:an frigjorda. Dom 50% frigjorda lufthålen har cirka 10cm fritt luftrum till TV-bänkens "tak". Bruksanvisningen föreslår 20cm fritt luftrum åt alla håll, men hur hårt ska man ta på det?

Vågar jag räkna med att detta fungerar eller kommer det bli alldeles för varmt? Varför jag undrar är för att jag ska veta hur långa kablar jag behöver mellan DVD-spelare och recievern.

Hälsningar,
Onk

Det blir mycket varmt från 7400,jag själv har skaffat mig en fläkt bakom ,men jag tror jag kommer att behöva en till! Marantz själva rekomenderar att ha c:a 20cm mellan 7400 och andra enheter...

Postad 29 November 2004 - 19:24

Onk
  • Onk
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

Hälsningar,
Onk

Det blir mycket varmt från 7400,jag själv har skaffat mig en fläkt bakom ,men jag tror jag kommer att behöva en till! Marantz själva rekomenderar att ha c:a 20cm mellan 7400 och andra enheter...

Men ********, då spricker hela min möbleringsplanering. :ph34r:

Postad 29 November 2004 - 19:33

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Tyvärr!
Men sätt 2 tystgående fläktar bakom så löser det ditt problem...

Postad 29 November 2004 - 19:36

Onk
  • Onk
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

Tyvärr!

Länk?

Postad 29 November 2004 - 19:44

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0

Hälsningar,
Onk

du kan väl ha dvd underst? o ha nån tunn skiva emellan med stöd där bak, glasskiva kanske?
varm blir den kan jag lova, hade den stående med 50% av kylningshålen täckta (typ 1cm fritt över) i en bänk o det var för varmt :ph34r:

Postad 29 November 2004 - 19:45

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Tyvärr!

Länk?

kolla in ELFA

Postad 29 November 2004 - 20:07

Unregistered44e46df5
  • Unregistered44e46df5
  • Beroende

• 1253 inlägg
  • 0
Är det värt pengarna köpa en Marantz 7400 istället för den 6300 jag har i dagsläget. Dels för den är i silver, har bra fjärr, men är det värt pengarna? Eller skall jag ta Marantz av dem högra modellerna? Eller slutsteg av Marantz, blir ju förmodligen dyrare men, om jag sedan köper den billigare dvd Marantz 4500 är det då värt ha bra reciever eller slutsteg då dvd spelaren kanske är sämre?? Många frågor som jag kanske ställt tidigare med..

Postad 29 November 2004 - 20:09

Onk
  • Onk
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0
Blir det alldeles för varmt att ha 5cm luft på vardera sida om recievern och cirka 10cm helt fritt ovanför? Jag tänkte att jag kan placera DVD:n någon annanstans.

Hälsn.,
Onk

Postad 29 November 2004 - 20:14

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Men skaffa flläktar ändå Din förstärkare kommer att hålla mycket längre då...

Postad 29 November 2004 - 20:21

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Är det värt pengarna köpa en Marantz 7400 istället för den 6300 jag har i dagsläget. Dels för den är i silver, har bra fjärr, men är det värt pengarna? Eller skall jag ta Marantz av dem högra modellerna? Eller slutsteg av Marantz, blir ju förmodligen dyrare men, om jag sedan köper den billigare dvd Marantz 4500 är det då värt ha bra reciever eller slutsteg då dvd spelaren kanske är sämre?? Många frågor som jag kanske ställt tidigare med..

Du har då beslutsångest :ph34r:
Jag skulle klart vänta och uppgradera till något som det är stor skillnad dvs
Din 6300 är la helt okej eller?

Ta hellre och spar pengar tills du känner att du hittat rätt för det är absolut inget fel på din 6300...

Skall man uppgradera i så små steg så kommer det att bli väldigt dyrt för dig,samt att man aldrig blir nöjd...

Been there, done that!

har själv ägt c:a 40 elgitarrer innan jag hittat rätt...

Postad 29 November 2004 - 20:21

Onk
  • Onk
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

Det känns lite tråkigt att börja med att investera i fläktar när man just har köpt sin första hemmabio. Helt ärligt så känns det rätt ruttet, dessutom är det inte speciellt vackert med en massa fläktar här och där.

Några andra alternativ för att inte bränna upp anläggningen?

/Onk

Postad 29 November 2004 - 20:23

Unregistered44e46df5
  • Unregistered44e46df5
  • Beroende

• 1253 inlägg
  • 0
Tack Karnaa. Jag får avvakta då det är ju bara det är såå stort steg mellan olika modeller i pris :ph34r:.. Mina högtalare kanske inte är nog bra heller för att få ut allt, dvd behöver jag dock nu...Får se blir ju mer ljud med en sub med..Har förresten alltid beslutångest..

Postad 29 November 2004 - 20:23

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Det känns lite tråkigt att börja med att investera i fläktar när man just har köpt sin första hemmabio. Helt ärligt så känns det rätt ruttet, dessutom är det inte speciellt vackert med en massa fläktar här och där.

/Onk

Jag pratar om små fläktar typ 8x8 cm...

Postad 29 November 2004 - 20:25

Onk
  • Onk
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

/Onk

Okej, men hur ska de monteras och behöver man vara lödkunnig?

/Onk

Postad 29 November 2004 - 20:30

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

/Onk

/Onk

Du kan montera den direkt i din tvbänk eller via någon typ av beslag!
Tex den här modellen Art.nr. 54-213-00 kostar 250:- ljudnivå 26db
Finns även petskydd att köpa

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  h4951.jpg   32.34K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistereddebe7dcf, 29 November 2004 - 20:31.

Postad 29 November 2004 - 20:34

Onk
  • Onk
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

/Onk

/Onk

Okej, verkar ju vara rätt smidiga. Men måste man löda och hålla på eller är det bara en kontakt och en strömbrytare direkt?

/Onk

Postad 29 November 2004 - 20:43

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

/Onk

/Onk

Okej, verkar ju vara rätt smidiga. Men måste man löda och hålla på eller är det bara en kontakt och en strömbrytare direkt?

/Onk

Du behöver bara köpa en strömkabel och en strömbrytare,och en kopplingslist "sockerbit" för att koppla ihop kablarna med.
Fläkten är 230V så du behöver ingen adapter...

Lycka till

Redigerat av Unregistereddebe7dcf, 29 November 2004 - 20:43.

Postad 29 November 2004 - 21:02

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Eller kanske använda en ännu större fläkt som är runt 20x20cm och därmed mycket tystare (paradoxalt nog). Det går nog att koppla till 12V triggern eller på något annat sätt via uttaget för 220v bakpå recievern så fläkten bara slår på när du slår igång receivern. Zalmans fläktar är till exempel bra och tysta, men det finns säkert andra också. Tänk på att sätta fläkten högt i racket sugandes utåt/bakåt för att transportera bort den varma luften bara, det är nog det bästa sättet.

Postad 29 November 2004 - 21:06

Unregistereddebe7dcf
  • Unregistereddebe7dcf
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Eller kanske använda en ännu större fläkt som är runt 20x20cm och därmed mycket tystare (paradoxalt nog). Det går nog att koppla till 12V triggern eller på något annat sätt via uttaget för 220v bakpå recievern så fläkten bara slår på när du slår igång receivern.  Zalmans fläktar är till exempel bra och tysta, men det finns säkert andra också. Tänk på att sätta fläkten högt i racket sugandes utåt/bakåt för att transportera bort den varma luften bara, det är nog det bästa sättet.

Tyvärr så bryter inte strömmen om man kopplar via 230v uttaget även om Marantz stärkaren är helt avstängd( lite konstigt tycker jag) :ph34r:

Postad 29 November 2004 - 22:41

Unregistered3ccad4ca
  • Unregistered3ccad4ca
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

"håller tummarna" :rolleyes:

Tack !!
Åhh vad spännande det här är. Typiskt om den inte skulle finnas kvar nu när man äntligen har bestämt sig :ph34r: .

Postad 30 November 2004 - 00:29

ulukai
  • ulukai
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Ja jag har med märkt att den blir lite varm. Man kanske ska köpa ett par såna fläktar och sätta fast. Om jag förstått det riktigt så ska man inte gör så att fläktarna blåser på recievern utan ifrån den.?

Postad 30 November 2004 - 07:16

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Precis, så är det. Varm luft stiger och därför ska du sätta den högt och sugandes från receivern.

Postad 30 November 2004 - 17:09

bearic
  • bearic
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Jag har samma combo som dig Onk, ochhar ställt dem ovanpå varandra. Som sagt, förstärkaren är dubbelt så djup som DVD:n, så helt stängt är det ju inte. Receivern blir ju rejält varm, så jag försöker stänga av den (helt) när jag inte använder den.

Jag hörde mig för hos den lokala hemmabiobutiken, och de tyckte inte att det var optimalt, men inte heller att det gjorde så värst mycket.

Jag kommer inte att mecka ihop en fläkt. Även om det vore roligt... :ph34r:

MVH,
Björn

Postad 30 November 2004 - 17:43

Onk
  • Onk
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

Jag har samma combo som dig Onk, ochhar ställt dem ovanpå varandra. Som sagt, förstärkaren är dubbelt så djup som DVD:n, så helt stängt är det ju inte. Receivern blir ju rejält varm, så jag försöker stänga av den (helt) när jag inte använder den.

Jag hörde mig för hos den lokala hemmabiobutiken, och de tyckte inte att det var optimalt, men inte heller att det gjorde så värst mycket.

Jag kommer inte att mecka ihop en fläkt. Även om det vore roligt... :rolleyes:

MVH,
Björn

Okej. Jag ska meka om TV-bänken så att jag får DVD-spelaren i ett fack, recievern i ett och PS2:an i ett. Då kommer recievern få 10cm fritt luftrum åt alla håll. Hursomhelst så längtar jag som fan till nästa lön då jag får köpa mig ett par frontar. :ph34r: Fram till dess så får jag sno högtalarna från köksradion. :rolleyes:

Nu har jag beställt lite Supra-kablar också.

Postad 30 November 2004 - 17:56

Perra
  • Perra
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Tja

Hade oxå problemet att den blev lite varm.. hade bara typ 3cm med luft ovanför den..
Löste problemet genom å plocka bort den gammla (trasiga) videon som stog i TVbänken å sen bygga om bänken.. dvs. skruva isär den i molekyler å sen skruva ihop den igen :P

Så nu har jag ca 15cm ovanför och 7cm på sidorna, det verkar räcka tycker jag.. men sen har jag inte testat å pressa den så värst mycket å länge..
Tycker synd om grannarna efter ett tag (jag bor i lägenhet)

Sen angående å ha en DVD uppe på den så har jag märkt att min 7400a blir klart varmast i det främre vänstra hörnet.. så å ha en DVD ståendes där verkar inte vara det bästa.

OT. (*spekulationer*)
Och angående om fläkten ska blåsa inåt eller utåt så tycker jag att det borde vara beroende på hur det ser ut med vägg bakom..
Så länge som det är lika på framsida och baksidan borde det inte spela nån roll, bara man flyttar bort den luften som är högst upp (den varma)
E det väldigt trångt bakom så tror jag det skulle vara bättre å skicka ut luften på framsidan, då risken att den varma luften skulle studsa mot väggen och "snurra runt i fläkten" verkar lägre, än om man bara blåste ut den i rummet..
/OT.

MVH Perra

Postad 30 November 2004 - 19:14

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Såklart Perra har rätt, tänkte inte på att annat folk kanske inte har plats bakom, och då blir det ju tajt och inte speciellt optimalt, fast det går ju att köra den åt sidan också =)

jag har själv haft både 7200 och 7400 och har märkt att det är klart viktigt med frisk luft så apparaterna får andas, i synnerhet 7400 som har uppskruvad bias. Jag har fått apparaterna att klippa, och det gör dom mycket tidigare om dom inte får andas.

Postad 30 November 2004 - 20:42

Unregisteredee5b9312
  • Unregisteredee5b9312
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Jag kanske är idiot, men:

Vinner man någonting på att sätta s k "spikes" (typ Biltemas guldvarianter) under DV-6500:an och sen låta den stå kvar ovanpå SR-7400:an?

Blir ju i alla fall ett par centimeter luft....

I särbons fall har värmeproblemet inte uppkommit än. Antar att det är mest aktuellt om man kör musik 8 timmar i sträck och sen rundar av med 3 filmer på raken, eller? :P

"Den Vanliga Konsumenten" i mig tycker att det låter fullständigt vansinnigt att man förutsätts räkna ut att man bör köpa diverse fläktar och ställa upp till sin nyinköpta högteknologiprodukt som i och för sig var otroligt prisvärd, men inte direkt gratis....

// Fnulan

Postad 30 November 2004 - 20:59

Onk
  • Onk
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

"Den Vanliga Konsumenten" i mig tycker att det låter fullständigt vansinnigt att man förutsätts räkna ut att man bör köpa diverse fläktar och ställa upp till sin nyinköpta högteknologiprodukt som i och för sig var otroligt prisvärd, men inte direkt gratis....

// Fnulan

Jag håller med dig till 100% här. Det känns som om en produkt värd 11.500kr utan problem borde klara av ett dagligt användade av genomsnittskonsumenten, tyvärr så är det ju inte alltid så, men det borde vara. Sen kan jag ju förstå om produkten i fråga inte håller måttet för att försöka få grannen att flippa dagarna i ända.

/Onk

Postad 30 November 2004 - 23:58

ulukai
  • ulukai
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
För tusan! Ha inte DVDn ovanpå eller under din 74:a! Den kommer snart att gå i sönder. Laser tar skada av för mycket värme nämligen. så ställ den bredvid om ni har möjligheten. Har snackat med en del människor om det och de säger som jag.

Edit: Varför har fjärren 2 ljusknappar? Och varför är displayn på fjärren hela tiden igång? Det tar bara en massa ström från batterierna.

Redigerat av ulukai, 01 December 2004 - 00:00.

Postad 01 December 2004 - 00:09

alexandre
  • alexandre
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Även jag har undrat över de två knapparna för belysning. Är det för symmetri eller går de att ställa in för olika lång lystid? Vad gäller displayen tycker jag att om de klarar av att få en digitalklocka att gå i flera år på ett batteri borde de kunna göra något liknande på en fjärr. Är ju ingen "superflashig" multicolor-display direkt.

Postad 01 December 2004 - 00:37

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Jag kanske är idiot, men:

Vinner man någonting på att sätta s k "spikes" (typ Biltemas guldvarianter) under DV-6500:an och sen låta den stå kvar ovanpå SR-7400:an?

Blir ju i alla fall ett par centimeter luft....

I särbons fall har värmeproblemet inte uppkommit än. Antar att det är mest aktuellt om man kör musik 8 timmar i sträck och sen rundar av med 3 filmer på raken, eller?  :P

// Fnulan

Jag hade exakt dessa "pissiga" Biltema spikes, och om det är så att dom inte gör alldeles jättestor nytta så är dom å andra sidan rätt gedigna, välsvarvade och snygga där under dvd:n =)

Du tjänar ju nån centimeter, och det borde ju göra positiv verkan även om det inte är en fet zalman-fläkt.

Angående ventilationen så får man nog ha, minst, den luftspalt som rekommenderas i instruktionsboken om man ska spela högt en blöt lördag till exempel, man behöver ju inte köpa en fläkt normalt sett men har man trängre än rekommenderat så är det nog bäst att ha lite extra ventilation...

Redigerat av Unregisteredb38af287, 01 December 2004 - 00:38.

Postad 01 December 2004 - 01:18

Unregisteredb6a3a8e3
  • Unregisteredb6a3a8e3
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Jag funderar på att slita fram borrmaskinen & borra ventilationshål i bänken. :P

Postad 02 December 2004 - 08:05

Unregisteredfd1d78ce
  • Unregisteredfd1d78ce
  • Lärjunge

• 386 inlägg
  • 0
HA-begäret blir enormt stort när jag läser tråden. Jag är på jakt efter en flerkanalare som kan prioritera 2 kanaligt.

Hur upplever ni 2 kanaligt på denna pjäs?

Postad 02 December 2004 - 09:47

Unregistered43653
  • Unregistered43653
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jämfört med Yamaha RX-V640 är Marantz 7400 ett enormt lyft vad gäller stereo-ljudet, vilket var avgörande för mig. Enligt mitt förmenande måste Du gå upp rejält i pris för att finna en bättre hemmabioförstärkare vad avser stereo-återgivningen (typ Arcam) såvida Du inte väljer en renodlad stereoförstärkare. - Kan vidare nämna att jag själv har ett slutsteg, Classic 8.0b, för frontarna. Detta ger en ännu bättre kontroll och ett bättre ljud vid tvåkanallyssning.

Marantzen saknar lite finesser för biotittandet såsom lipsync. Har dock inga problem med detta själv.

//Askim

Postad 02 December 2004 - 13:30

ulukai
  • ulukai
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Jag har haft Arcam 300(0) hemma för provlyssning och jag tycker det ljudet är så dött och trist/torrt. Marantzen färgar och gör ljudet mjukare vilket jag gillar väldigt mycket.

Lipsync? Vad är det? Man kan ju gissa vad det är men förklara gärna ändå.

Postad 02 December 2004 - 13:39

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0

Lipsync? Vad är det? Man kan ju gissa vad det är men förklara gärna ändå.

Lipsync innebär att ljud och bild är ej synkade, har observerats på vissa plasma t ex och då är det bra om man kan justera synkningen mellan ljud och bild på receivern för att lösa det problemet.

Redigerat av Viggen, 02 December 2004 - 13:40.

Postad 02 December 2004 - 20:56

ulukai
  • ulukai
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Aaah.. jo jag tänkte det. men jag har aldrig upplevt det direkt.

Postad 03 December 2004 - 10:26

Unregistered2f347f33
  • Unregistered2f347f33
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hej!
Nu har även jag gjort som många andra, beställt en Marantz 7400 :lol:. Valde mellan denna och i första hand Denon 2805. Efter allt gott jag läst i div trådar o ett snack med en kompis, kunde jag inte hålla mig längre. 5990:- är ju ett kanonpris, får den t o m utkörd till dörren... :lol:

Man tackar för alla synpunkter o tipsn :) / Tommy

Postad 03 December 2004 - 11:29

Unregistered17226fd5
  • Unregistered17226fd5
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Hej!
Nu har även jag gjort som många andra, beställt en Marantz 7400  :lol:. Valde mellan denna och i första hand Denon 2805. Efter allt gott jag läst i div trådar o ett snack med en kompis, kunde jag inte hålla mig längre. 5990:- är ju ett kanonpris, får den t o m utkörd till dörren... :lol:

Man tackar för alla synpunkter o tipsn :) / Tommy

Varifrån har du beställt den?

Postad 03 December 2004 - 11:43

Unregistered803f725b
  • Unregistered803f725b
  • Lärjunge

• 456 inlägg
  • 0
Ett alternativ till spikes är ju de klassiska juniorhockeypuckarna, kostar 12 kr/st på Stadium. Jag köpte sådana för att få mer luft mellan min receiver och slutsteg (Denn 2105 och Classic 8)

Postad 03 December 2004 - 12:49

Unregistered2f347f33
  • Unregistered2f347f33
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Grankott Reference Audio, Stockholm (www.referenceaudio.se)

Mvh Tommy :(

Postad 03 December 2004 - 16:50

Unregisteredee5b9312
  • Unregisteredee5b9312
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Juniorhockeypuckar var ett ovanligt tips :(

Klart prisvärt. Tror jag provar det.

Men bäst är kanske att skaffa en ny möbel där receiver och DVD står på separata hyllor.

Är nu hemma hos särbon och har just känt på receivern. Den är ungefär lika varm som mycket varmt badvatten, detta efter att ha stått på men - obs - inte körts på 5-6 dagar......

Hur varmt ska det bli för att man ska börja bli allvarligt orolig?

:D

För att motverka neggandet om temperaturen vill jag dock än en gång passa på att framhålla:

HELT FANTASTISKT LJUD I BIOLÄGE SÅVÄL SOM 2-KANAL! :ph34r:

// Fnulan

Postad 03 December 2004 - 17:28

Onk
  • Onk
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

Är nu hemma hos särbon och har just känt på receivern. Den är ungefär lika varm som mycket varmt badvatten, detta efter att ha stått på men - obs - inte körts på 5-6 dagar......

Hur varmt ska det bli för att man ska börja bli allvarligt orolig?

Så jädrans varm av att bara stå på? :( Oj, det var ju inte riktigt vad jag hade föreställt mig. Går ju att använda som extra element under dom kallaste vinterdagarna. Hur varm blir den under normal användning då?

Hälsn.,
Onk

Postad 03 December 2004 - 22:04

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
min blir knappt ljummen om den bara står på "tomgång", spelar man skaplig högt så blir den väl ljummen tycker jag, jag spelar den dygnet runt för övrigt för o spela in högtalarna fortast möjligt, orolig bör man inte bli förrän man bränner sig ordentligt... har för mig 80-90 grader är bra arbetstemp för själva slutsteget (transistorerna)

sen undrar jag varför inte subben funkar om man kör neo:6 music????

Postad 05 December 2004 - 19:09

Unregisteredb337e9b0
  • Unregisteredb337e9b0
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Är det fler än jag som måste dra upp volymen ganska så ordentligt för att få kraft i ljudet?

spelar ofta mellan -25 upp till 0 för att få lite tryck.
Känns rätt så högt med tanke på att volymskalan slutar på +18
och börjar på -71.
De första 30 volymstegen händer nästan inget alls

Postad 05 December 2004 - 19:51

Onk
  • Onk
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

Är det fler än jag som måste dra upp volymen ganska så ordentligt för att få kraft i ljudet?

spelar ofta mellan -25 upp till 0 för att få lite tryck.
Känns rätt så högt med tanke på att volymskalan slutar på +18
och börjar på -71.
De första 30 volymstegen händer nästan inget alls

Jag har ännu inte spelat min SR-7400, men jag spelade igår en SR-5400 med Mordaunt-Shorts paket Genie och då reagerade jag över att man var tvungen att vrida på ordentligt. Dock var det kanske inte i samma utsträckning som du beskriver, men för att spela riktigt högt så behövde jag vrida upp kring 0 och högtalarna började kännas lite okontrollerade vid -5 och vidare.

Hälsn.,
Onk

Postad 05 December 2004 - 22:31

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Det är för att det är decibelskala, och den är inte linjär utan logaritmisk.

Det är inget konstigt med att man får gå upp till -25 eller mer för att få riktigt tryck. En ökning med 3 dB (3 steg på volymen) innebär en fördubbling av effekten. Så när du kör på -3 dB så utnyttjar du hälften av effekten i förstärkaren (förutsatt att du kör från en digital källa, en analog källa är ofta mycket "högre" vilket innebär att max utan att förstärkaren klipper infaller tidigare på volymskalan). Det är därifrån tumregeln med 2/3 kommer ifrån. På en analog volymkontroll så sitter inte "decibelpunkterna" jämnt fördelade från botten till toppen. En del äldre förstärkare har decibelskalan utskriven längs volymvredet och där ser man att det är tätare ju längre ner på skalan man kommer.

Du ska aldrig gå över 0, för vid full signal (den nivå som är max inspelningsnivå på skivan) kommer förstärkaren att klippa (det blir distorsion). Får du inte trycket du vill ha när du kör en film med högt inspelat ljud (en del filmer uppnår aldrig max nivå har jag märkt) vid 0 dB så behöver du större förstärkare alt. känsligare högtalare.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.