Men kan vara ute och cykla som sagt.
Postad 18 September 2005 - 17:09
Postad 18 September 2005 - 17:33
Svagström är i regel inte farligt att hantera och därför behövs ingen inspektion. Däremot starkströms applikationer bör inspekteras av kunnigt folk eftersom man kan skadas eller i värsta fall dö av en felaktig installation.
Postad 18 September 2005 - 17:38
Jag misstänker att han pratade om lågspänning. Högspänning är väl ett antal kV, skulle jag tro. Starkströmsföreskrifterna gäller även lågspänning (eller om det är endast lågspänning).Trodde att "svagström" var den ström man har i huset (230volt?). Har för mig att en eletriker jag pratade med sade att det krävdes en elektriker att besiktiga "svagströmsinstallationer" man gjorde i huset för att få den "godkänd" eller något sådant...
Lurigt det här med strömming och spänn
Postad 18 September 2005 - 23:26
Trodde att "svagström" var den ström man har i huset (230volt?). Har för mig att en eletriker jag pratade med sade att det krävdes en elektriker att besiktiga "svagströmsinstallationer" man gjorde i huset för att få den "godkänd" eller något sådant...
Visst bör en elektriker även se över en lågvolts-installation, av de anledningar jag ovan nämnt... Även om man inte dör av en stöt, så kan man ju brinna inne. Lika död blir man hur som haver!
Postad 25 October 2005 - 18:44
Postad 11 November 2005 - 15:33
har du kunnat programmera en universalfjärr för att styra reläerna? Då jag vill slippa att använda den medföljande fjärren.
Kan man förlänga eller koppla in en separat IR detektor?
Mvh
Emil
Postad 23 November 2005 - 16:35
Någon som vet?
Postad 23 November 2005 - 17:29
Precis det gjorde jag med min Sunwave 3810 utan problem, iof genom att lära den kommandon från ir-fjärren till Kjell-byggsatsen. Nu kör jag allt, inklusive ljus, från Sunwaven.har du kunnat programmera en universalfjärr för att styra reläerna? Då jag vill slippa att använda den medföljande fjärren.
Mvh
Emil
Postad 23 November 2005 - 21:07
Ni här inne som verkar hålla på med allt möjlig hemmafiffel.... någon som vet var man kan hitta små billiga stegmotorer som skall användas till rullgardinsstyrning för mörläggning? Har sökt på google men hittar verkligen inte mycket, iaf inte stegmotorer som är Unipolära och drivs med 12V.
Någon som vet?
Kjell & Co har några, just nu hittar jag bara 24V, men det kanske fungerar med en fördubbling av ingångarna?
http://www.kjell.com...6980000,7020000
annars har ELFA bipolära stegmotorer av hybridtyp här och här.
hoppas att det hjälper någon iaf.
Postad 11 December 2005 - 20:03
Tyvär så har jag ej samma koll på grejerna som du men,
detta är i stort precis såna saker som jag gått & grunnat på i flera år.
Så hur svårt är det egentligen, hur mycket kostar det osv.
Det optimala måste ju vara att när man startar dvd'n, projen eller liknande så fadar ljuset, duken rullas ner, gardiner dras för osv.
Sen så skulle man ju helst bara ha en enda superfjärr som man styr allt med inkl. ljud ljus & htpc.
Har precis som många andra sträckläst hela inlägget, trodde att det började hösten 2005 men kunde inte sluta läsa, vore dock kul om du kan vill fortsätta med dina inlägg som vad jag har förstått är högst uppskattade.
Först och främst, Tack till Lyckman men även alla andra som har kommit med både bra och roliga ideer
Postad 12 December 2005 - 16:26
Postad 12 December 2005 - 16:42
Har ni höga förväntningar, sänk dem.... Inget motor, röst, eller rörelsestyrt iöht... Eventuellt blir det någon form av motoriserad 2.35:1 maskning vid tillfälle.
Är iofs rätt nöjd med soffbordet.. I det huserar en Marquee 8500 & htpc. Får väl försöka slänga upp lite bilder på det. Alltid roar det någon.
Plankan... blir trött bara jag tänker på den... Ligger i todo-högen.. låg prio... mycket pga att rummet blev så pass bra akustiskt att vitsen med den minimerats...
// Lyckman
Postad 12 December 2005 - 19:19
Visst upp med bilder. Kom igen, lyckman - Heja heja frisk humör , luckan ligger utanför ... ...I det huserar en Marquee 8500 & htpc. Får väl försöka slänga upp lite bilder på det. Alltid roar det någon.
Mvh
Postad 12 December 2005 - 22:34
Först och främst. Jag har inte varit bildbög innan. Ljudet har varit det absolut viktigaste. För mig har det varit fullt tillräckligt med en mid-level LCD. Kenneth mfl har dock tjatat som galningar på mig.. "När du ändå har så fett ljud får du väl ändå skaffa motsvarande bild", blah, blah.
Det fanns för mig två primära anledningar till att INTE välja CRT.
1. Jag har vansinnigt lågt till tak (ca 2m) -> Takmontering ej möjlig.
2. Lyssnar mycket på 2-kanal -> Golvmontering ej möjlig. (Kan ju inte stjäla sweetspot.)
Anledningar för:
1. Få tyst på Kenneth mfl.
Givetvis övervägde fördelarna nackdelarna.
Min första idé var att köra bakprojektion alá Arioch, men det kändes för meckigt. Kändes dessutom lite fånigt att kapa 1½ meter på rummet till ingen annan nytta än att skapa kastavstånd.
Men en lördagkväll efter några drams med malt så kan man lätt bli lite småkreativ...
Mitt rum är 4.30 * 6 m.. Hur stor bio behöver man? Klarar man sig med hälften? Hmm... Det vet man inte förrän man testat. Vid tillfället när denna idén dök upp var mitt biorum helt fullknökat med prylar. Mestadels högtalare högt och lågt. Att på egen hand "vrida rummet" och "halvera det" tog sin lilla stund, och FAN va tung raisern är!! Någon timma eller två senare var det dock genomfört, och jag visste redan halvvägs att nu fanns det ingen återvändo. Oavsett CRT eller ej, jag flyttar ALDRIG tillbaka skiten.
Halva rummet är fullt tillräckligt. Jag tycker till och med att det blir bättre. Mysfaktorn är hög! Andra halvan blir för tvåkanal och det funkar helt ok. Lite sämre djupbas än innan, men det kan jag leva med.
Nedan är således Kenneths (Mr Huhtas) fel och har ni klagomål så får ni vända er till honom!!
Bildreportaget visar biostatus 2005-12-12:
Lyckman Darkroom
Rummet är som sagt avdelat på mitten. Jag använde de draperier som tidigare hängde längs väggarna och satte dem dubbelt så att det ser anständigt ut från båda sidor.
Duken sitter in till vänster. Mäter 1.97 på bredden. Tanken är att jag skall ha någon form av bänk nedanför att inhysa elektroniken så småningom. Väggare och tak är klädda med svart molton. Oerhört svårt att ta bilder då allt ljus bara äts upp.
NFS's gamla soffbord. Något moddat.
Jag tog ur en bit ur raisern och tryckte marqueen så långt bak som möjligt. Linserna hamnar 270cm från duken.
Förutom CRT-Skrället bor det även en htpc i soffbordet. Athlon 3200+, Radeon 700, 1GB dual-DDR, M-Audio Audiophile 2496, 320 GB supertyst Maxtor SATA, Elan Vital 400W nätagg. Arctic-cooling-moddad zalman kylning. Plextor Slot-In DVD-R. Kombinationen är riktigt tyst (Bortsett från DVD'n), vilket var ett grundkrav. Ligger även lite annat crap där. Lacie 250GB USB-drive och en lös 300-giggare som jag inte orkat stoppa i nånnstanns.
Annan tjusig vinkel
I området ovanför och bakom soffan så håller jag på och klär väggar och tak med "äggkartongs-skumgummi" inhandlat på biltema.. Skulle köpt mer smältlim samtidigt så hade det nog varit klart... Swansurr på väggen. Vänstersurren står på stativ.
Innanför den uppfrästa springan sitter en Slot-In DVD. Notera den sexiga Electrohome-fjärren ovanpå soffbordet. Bordet skall snyggas till lite vid tillfälle... EDIT: Det skall in en preview/OSD skärm här så småningom /EDIT.
Störande med blixt. Sladdarna bara lyser!
Tagen från höger surr.. I biodelen ligger som ni ser även heltäckningsmatta. Såg den på mattlandet och kunde inte låte bli. De små "prickarna" består av ett rött och ett grönt litet streck.. och mattan är ju blå... R...G...B ..
Nackdelen med detta projekt är att jag nu blivit lika kräsen i bild som i ljud. Det är lite som "det man inte vet har man inte ont av". Idag =vet= jag hur "dålig" bild det är på en panna 700, och skulle aldrig någonsin kunna tänka mig att byta tillbaka.
Peace!
// Lyckman
Redigerat av lyckman, 12 December 2005 - 22:48.
Postad 12 December 2005 - 22:47
case
Postad 12 December 2005 - 22:52
Så sant som det är sagt. Ibland frågar jag mig om jag verkligen äger CRT'n eller om den äger mig..Det är livsfarligt med CRT, på nått vis kräver dom att man ska ta hand om dem!!
Jag har pga självbevarelsedrift hållt mig borta från alla tillfällen att kolla på CRT-demos för att man ver ju var det slutar.
![]()
![]()
case
// Lyckman
Postad 07 January 2006 - 02:08
TACK så väldigt mycket Lyckman!!
Tom
Postad 09 January 2006 - 16:20
Sjusärdeles informativt samt inspirerande tråd!!!
Först nu fattar man vad som går att göra om man har
kunskaperna........
Mao....så ska jag påbörja en kurs i allmän ellära!!
Och kanske ngn kurs i hur man bygger datorer....!
Blev sittandes 2h med denna tråd.....(man har ju annat att göra
Keep up the good work......
Mvh Elfman
Postad 10 January 2006 - 14:46
En av de roligaste idérna som vi hade var att strippa hela marqueen och bygga in delarna i raisern utan chassie och med endast rören utstickandes..Vi får väl se ifall vi kanske ger oss på att förverkliga det någon gång
Postad 22 January 2006 - 10:20
Ok, jag är bara 14 bast, men....GaaaaH...målös.
Du är den mest kreativa snubbe jag någonsin har sett!!!!
KeeP up the g00d work!
Jag har lite frågor till dig.
1.Vilken/vilka linjer/kurser har du gått.?
2.Hur ser resten av hemmet ut (teknikmessigt)?
3.Vilken är en utav dom bästa filmerna du har sett?
jo, det var nog allt, men hörru, allihopa...
www.Lyckman.se(vet inte om det finns
Lägg upp alla projekt och kanske någon blogg lite mer bekvämt....
Ball som 17 är du iaf!
Postad 22 January 2006 - 14:58
Skall försöka svara på dina frågor:
1.
* El-Teletekniskt Gymnasium (2 år)
* Naturvetenskaplig komplettering
* Ett år produktionsteknik.
* Livets hårda skola
2.
Inga galna lösningar utanför källaren! (Ett beprövat gammalt flickvänsuttryck).
3.
Svårt, men "Nyckeln till frihet" ligger högt på listan.
Ang blogg och projektsida.. jo, det hade absolut varit bekvämt, men jag tycker att jag når rätt klientel på MinHemBio.
Postad 23 January 2006 - 23:18
Såja, såja! Upp å hoppa. Bygg nått kul ist!*mållös sjunker jag ner på knä för att tillbeda guden*
Mot alla odds, JA! I köket dessutom (dispens).ballt
![]()
Något nytt på G?
// Lyckman
Postad 24 January 2006 - 15:33
biologiskt lösenord till skafferiet?
touchscreen till ugnen
idel öra
Postad 17 February 2006 - 19:32
Jag har förlängt kabeln som du gjort från motorn till batteri och alla andra delarna men hur ska ja göra för att kunna instalera in som en knappsats i väggen.
MVH Filip
du kan skicka till [email protected]
Postad 21 March 2006 - 13:23
Det är klart sånär som på en liten men ack så viktig detalj som krävde specialbeställning. =Bör= anlända inom 2 veckor..jahapp....MEN HUR GÅR DET MED PROJEKTET!!!
Mitt huvud exploderar snart
// Lyckman
Postad 21 March 2006 - 13:31
Sedan behöver jag lite tips o hjälp....
1.Nu ska jag bygga något i din låd-data stil,fast nu i en utav gurorna!
Frågan lyder:Vad för moderkort köpte du och vad jag bör köpa
2. nu ska man självklart en skärm till...
Frågan lyder:Har du någon 7" till försäljning =D(klarar mig utan touch)
tack i förväg
Postad 21 March 2006 - 14:27
farsegubben har en finfin hemmastudio,fiiiiina grejjer säger jag!
i studion har vi en mysko högtalare som vi kompleterar med en fender bassman 100
IAF,högtalaren är något hemmabygge med 2 st element i vid namn: ad12100/m8
om det e någon som har någon info om dessa element så maila mig gärna
tack i förhand
Postad 21 March 2006 - 14:28
kan lägga upp bilder om någon behöver någon "hint", inte vet jag :S
Postad 21 March 2006 - 17:24
Kul idé. Jag använde något liknande detta.1.Nu ska jag bygga något i din låd-data stil,fast nu i en utav gurorna!
Frågan lyder:Vad för moderkort köpte du och vad jag bör köpa
Strippade en standard ATX-Nätdel för strömförsörjningen, men det finns även 12v-varianter som är anpassade till Mini-iTX.
Tyvärr.. Men det har börjat dyka upp lite olika på svenska sajter har jag sett. Annars så funkar det bra att handla från MP3PlayerStore.2. nu ska man självklart en skärm till...
Frågan lyder:Har du någon 7" till försäljning =D(klarar mig utan touch)
tack i förväg
// Lyckman
Postad 21 March 2006 - 19:06
Postad 23 March 2006 - 14:29
Något sådant här? http://www.envador.com/cases/GuitarPC/1.Nu ska jag bygga något i din låd-data stil,fast nu i en utav gurorna!
Postad 24 March 2006 - 07:35
har shoppinglistan framme nu så ska bara ta ut lite pengar å börja skapa
Postad 24 March 2006 - 16:04
Helt såld på det du gjort, nu längtar jag bara mer och mer tills ja flyttat hemifrån och kan bygga och komma med sånna lösningar. Du har verkligen bidragit med inspiration till mitt bygge senare, och även nu när jag bor hemma.
RIKTIGT grymt arbete du gjort!
//Michael Hanqvist
Postad 09 April 2006 - 16:59
Redigerat av Tinne, 09 April 2006 - 17:12.
Postad 11 April 2006 - 18:23
Läste om ditt huvudbry med biogäster som inte planerat sin biologiska pauser inför tittandet och därmed krävde ett tryck på pausknappen. Kanske kan länk och bild nedan tjäna som en potentiell lösning (och kanske utmaning) för att inte behöva pausa i fortsättningen!
Seura Television Mirror
lcd_mirror.jpg 31.87K
9 Antal nerladdningarKeep up the great work!
Postad 14 August 2006 - 15:42
Först får jag börja med att buga mig inför den nya husguden när det kommer till teknikstinna DIY-projekt. Jag förlorade mig fullständigt i denna tråd under gårdagskvällen när jag egentligen skulle gjort ritningar för mitt eget påskprojekt och har nu mejlat ut till alla kollegor och tipsat om denna fantastiska källa till inspiration.
Läste om ditt huvudbry med biogäster som inte planerat sin biologiska pauser inför tittandet och därmed krävde ett tryck på pausknappen. Kanske kan länk och bild nedan tjäna som en potentiell lösning (och kanske utmaning) för att inte behöva pausa i fortsättningen!![]()
Seura Television Mirrorlcd_mirror.jpg 31.87K 9 Antal nerladdningar
Keep up the great work!
https://www.minhembi...howtopic=128077
...tänker försöka bygga en sådan... men tråden verkar lite avstannad
kom igen nu då lyckman... mer projekt!!!
Postad 14 August 2006 - 17:05
Knata till en solfilms firma o handla några "prover"
Givetvis ska det sen fästas på en glas skiva med lcdn bakom, värt o testa iaf.
Postad 29 August 2006 - 05:04
Vilka coola grejjer!
Kärringen skulle mörda mig om jag fick för mig någonting såntdär.
Mera bilder!
Postad 29 August 2006 - 20:33
Undrar bara vad som hände med den där "plankan".
Postad 30 August 2006 - 09:54
Bakom väggen har jag satt ett vanlig IKEA garderob för att dölja samt lätt komma åt baksidan på apparaterna.

Se mitt galleri för mer information.
Postad 18 September 2006 - 20:58
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5 bilder
10 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?